Trump odpowie na atak w Syrii? "Wielka cena"

8 kwietnia 2018, 17:47
840_472_matched__p415eb_38188058431ce4b2c637ak
FOT. SHEALAH CRAIGHEAD/THE WHITE HOUSE/FLICKR.COM

Prezydent USA Donald Trump oświadczył w niedzielę, że prezydent Syrii Baszar el-Asad słono zapłaci za atak chemiczny, jakoby przeprowadzony przez jego wojska w mieście Duma. Nazwał również syryjskiego przywódcę "zwierzęciem" oraz oskarżył Rosję i Iran o wspieranie go.

"Wielu zginęło, w tym kobiety i dzieci, w bezmyślnym ataku CHEMICZNYM w Syrii. Miejsce okrucieństwa jest zablokowane i otoczone przez wojsko syryjskie, powodując, że jest całkowicie niedostępne dla świata zewnętrznego. Prezydent (Władimir) Putin, Rosja oraz Iran odpowiadają za wspieranie Asada. (Asad) Słono za to zapłaci" - napisał Trump na Twitterze.

Prezydent wezwał do zapewniania dostępu do miejsca rzekomego ataku chemicznego dla służb medycznych i śledczych. "Kolejna humanitarna katastrofa bez powodu. CHORE!" - dodał.

"Gdyby prezydent (Barack) Obama przekroczył swoją +czerwoną linię+, syryjska katastrofa skończyłaby się dawno temu. Zwierzę Asad byłoby historią!" - napisał.

Poprzednik Trumpa w Gabinecie Owalnym, Obama, groził interwencją wojskową w Syrii, jeśli reżim Asada użyje broni chemicznej lub nawet jeśli do użycia takiej broni będzie się przygotowywał. Jak zaznaczał, była to amerykańska "czerwona linia".

Jak powiedział w niedzielę w wywiadzie dla stacji ABC doradca Trumpa ds. bezpieczeństwa Thomas Bosseret, USA nie wykluczają ataku rakietowego w odpowiedzi na raporty dotyczące użycia przez siły Asada broni chemicznej - przekazał Reuters. "Nie wykluczamy żadnej z opcji" - zaznaczył.

7 kwietnia 2017 roku USA zaatakowały ok. 60 pociskami samosterującymi bazę lotniczą wojsk rządowych w pobliżu miasta Hims. Była to odpowiedź na atak chemiczny z użyciem sarinu w Chan Szajchun z 4 kwietnia 2017 roku, w którym zginęło ponad 90 osób. Według ONZ za zbrodnie tą ponosiły odpowiedzialność władze syryjskie.

W niedzielę Organizacja Syrian American Medical Society (SAMS) oskarżyła syryjskie władze o atak chemiczny w sobotę wieczorem na szpital w Dumie we Wschodniej Gucie, w którym miało zginąć co najmniej 41 osób. Władze w Damaszku odrzucają te oskarżenia.

Syryjskie Obserwatorium Praw Człowieka podało, że nie jest w stanie potwierdzić informacji o użyciu broni chemicznej w Dumie. Dyrektor Obserwatorium Rami Abdel Rahman powiedział, że w Dumie zginęło 11 osób w wyniku uduszenia spowodowanego dymem z broni konwencjonalnej, użytej przez siły rządowe. Dodał, że 70 osób miało kłopoty z oddychaniem. Grupy syryjskich rebeliantów utrzymują jednak, że w ataku chemicznym zginęło ponad 100 cywilów.

Departament Stanu USA w oświadczeniu podkreślił, że informacje o masowych atakach chemicznych w Syrii są "przerażające" i jeśli się potwierdzą, będą wymagały "pilnej odpowiedzi ze strony międzynarodowej społeczności".

Rosja zaprzeczyła doniesieniom, jakoby syryjska armia przeprowadziła atak chemiczny - podał w niedzielę Interfax, powołując się na rosyjski resort obrony. Atak w Dumie potępiła Turcja; oświadczenie w tej sprawie wydało ministerstwo spraw zagranicznych w Ankarze.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 42
Reklama
Willgraf
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 20:24

musiałby zakatować Izrael :)

PiotrEl
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 12:22

Uderzyły 2 Izraelskie F-15 znad terytorium Libana - 8 pocisków: 3 doleciały, 5 zniszczonych przez Syryjską obronę p-lot. Pewnie Pancyr.

el_bunto
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 11:24

żałosne to się już robi. Po co Asad miałby używać broni chemicznej skoro ma rosyjskie lotnictwo. Jak na tacy widać , że to nędzna prowokacja. Za ostatnim atakiem chemicznym też nie stały żadne dowody. A pamiętacie Husajna?

Bolo
wtorek, 10 kwietnia 2018, 12:26

1000 rannych osób z poparzeniami od chloru i 60 zabitych to mało dowodów? Po ostatnim ataku chemicznym podobny efekt, a ty mówisz że też nie było żadnych dowodów? Prowokacja? Trump z Rosyjskiego śmigłowca zrzucił chlor na miasto? Jak miał to zrobić skoro tam nieba bronią niezniszczalne Rosyjskie Pancyry i S-400?

kangoo
wtorek, 10 kwietnia 2018, 20:00

pomyliłeś się, 10 000 000 poparzonych i 100 000 szpitali zniszczonych

sylwester
wtorek, 10 kwietnia 2018, 17:39

amerykanie sie mieli wycofać , atak chemiczny był by bardzo nie na Asadowi i Rosji , w Iraku po wojnie udowodniono że nie było żadnych magazynów z bronią chemiczną , to oczywiste że ataku dokonały siły chcące doprowadzić wymusić do mocniejszej interwencji wojsk Amerykańskich , taki atak mógł przeprowadzić Izrael , Turcja , Arabia Saudyjska ale na pewno nie wykonali go ani Rosjanie ani wojska Syryjskie

Waste
wtorek, 10 kwietnia 2018, 16:08

Efekty podobne do działania chloru wykazuje wiele substancji chemicznych. Podobne objawy mogą spowodować na przykład gazy powstające po użyciu amunicji konwencjonalnej.

Tomahawk
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 09:09

Na syryjskie lotniska już spadają pociski...

Davien
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 09:08

właśnie zestrzelono 8 tomahawków nad Syrią ?

Smuteczek
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 13:53

Rosjanie mowia ze tylko 5 zostalo zestrzelonych

abc
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 16:41

Tomahawków odpalonych z dwóch izraelskich F-15 rozumiem.

Patrioata
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 08:22

a gdyby tak pozbyc sie Assada,to co zrobili by rosjanie? tylko potrzebny jakis silny nastepca ktory bedzie mial duze popracie syryjskie i zachodu.W tedy Wladymir dostanie kopa.

okl
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 12:08

Albo syryjskie, albo zachodu. Syryjskie poparcie to ma Assad.

MARO
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 07:50

Jedno mi się tutaj kupy nie trzyma. Po jaka choinkę Assad miałby właśnie teraz używać gazu bojowego? Wygrywa wojnę a sięgając po BST naraża się na interwencję zachodu. Poza tym wystarczy że któryś pocisk omyłkowo trafił w zbiornik i już mamy \"atak\" chemiczny .....

mario
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 13:46

a skąd niby te zbiorniki by się tam znalazły? Przykład Syrii pokazuje jakimi dwoma różnymi i odrębnymi cywilizacjami jesteśmy. Syrja, Rosja czy Iran to barbarzyńskie państwa wschodu. To widać nawet w sprzęcie, nieważna jakość sprzętu byle by dużo i mordowało jak najwięcej ludzi... przez to chyba nigdy z nimi się nie dogadamy, bo albo oni zrozmuieją i zmienią się na bardziej \"ludzkie\" państwa albo to my musimy się stać barbarzyńcami i z nimi w ten sam sposób walczyć a wtedy zapewne by usiedli grzecznie do stołu i prosili aby \"rozmawiać\".

hkd
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 12:10

Widać że nie byłeś w wojsku. Był rozkaz wierzyć w nieprawdopodobne...

Takkk
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 11:53

Właśnie dla tego ze wygrywa on nie ma wygrac

Kogut Mariusz.
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 11:50

Tu nie chodzi o to żeby pociskiem gazowym osiągać cele militarne. Efekt jest obliczany na złamanie ludności, na osiągniecie uległości przez strach, na budowanie świadomości że \"rebelianci nas nie ochronią\". Po zajęci terenu przez armię, wjeżdża kilka ciężarówek z pomocą humanitarną, kliku lekarz oraz sztab oficerów politycznych do wykonania pracy propagandowej.

Waste
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 16:52

Takie efekty osiąga się, gdy obrona jest silna i zmotywowana. Gdy przeciwnik leży na łopatkach nie ma to sensu.

Kowalskiadam154
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 04:17

I proszę znalazł się pretekst do pozostawienia amerykanskich żołnierzy w Syrii Widać USA zawsze może liczyć na Asada który gdy tylko wygrywa z bojownikami o demokracje to zawsze na końcu musi użyć gazu by zadowolić Waszyngton

LLL
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 11:40

100/100

BUBA
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 01:49

No to mamy odpowiedź, USA musi zostać w Syrii, nie che ale musi. Jakież te ataki są przydatne, tylko czemu przez tyle lat wojny ani razu nie uderzono chemią na Państwo Islamskie. Pies z kulawa nogą nie upomniał by się za ISIS przez ostatnie dwa lata a wyposażenia wojsk chemicznych ISIS nie posiadało....kilka przelotów Su-22 z takimi bombami przechowywanymi w kontenerze BKF-P i mamy wyłomy w obronie. Oczywiście nikt takiego kontenera ostatnio nie widział u Assada nawet w Shajrat...tyle że różne uzbrojenie lotnicze jak i konwencjonalne zostało zdobyte przez rebeliantów i PI w bazach Assada. A co zdobyli z zapasów chemicznych tym się nie chwalili. W wypadku rebeliantów nie ma problemu z zabijaniem swoich, bo używają taktyki pojazdów samobójczych jak ISIS. Tak wiec wygląda to jak by było szyte grubymi nićmi. ciekawe jak zareaguje Trump i nasi \"wodzowie\" jako wasale USA.

Matrix
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 00:39

31 marca:  armia syryjska ogłosiła „pełne zwycięstwo” przeciwko grupom terrorystycznym w Ghouta. 3 kwietnia:  Trump ogłasza, że ​​chce wycofać amerykańskich żołnierzy z Syrii. 4 kwietnia:  Izrael myśli, że wycofanie am. żołnierzy z Syrii jest problematyczne 7 kwietnia:  Assad gazuje swoich własnych ludzi???

kebab bar
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 22:20

Dokładnie, tak było. Takim właśnie podstępnym i szalonym satrapą jest Assad.

Polanski
niedziela, 8 kwietnia 2018, 23:20

A to taki sarin można sobie zrobić w domu na gazie?

Are
niedziela, 8 kwietnia 2018, 22:51

Z jednej strony obiecuje słony rachunek Asadowi i wspierającym go krajom, z drugiej strony zapowiada wycofanie się sił USA z Syrii. Chore.

Infernoav
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 02:15

Wycofanie się z Syrii jest koniecznością, gdyż USA potrzebuje ludzi i środków w Polsce i Korei Pld. Dla nas to plus, chociaż mamy słabych polityków, bo za wsparcie hegemonii USA powinniśmy zarządzać pomocy z ich budżetu dla najważniejszych sojuszników. 500mln USD w sprzęcie rocznie robiłoby robotę. Np ppk, helikoptery i samoloty. Wycofują używane Cobry więc czemu by ich po cenie modernizacji nie oddać nam? Dla nas 50-70 takich helikopterów to poważne wsparcie sił ofensywnych. Do tego blackhawki po kosztach i trochę nawet używanych F-16 by zastąpiły nasze wycofywane SU i MiG

hvr
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 11:48

Rozumiesz jak bardzo nam się nie opłaca brać takiego sprzętu wycofywanego z US? Co innego jakieś MRAP-y, KTO, czy nawet czołgi. Tam koszty szkolenia sa względnie niskie, ale szkolenie pilota, obsługa śmigłowców wymagaja mega dużo pieniędzy i przyjęcie starych maszyn nic nam nie da, oprócz wydatków.

Warol Kojtyła
niedziela, 8 kwietnia 2018, 21:54

Syria coraz mocniej przypomina starą polską grę strategiczną Earth 2150

słoń bombaj
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 22:22

Myślisz, że na końcu tej kampanii też Ziemia wybuchnie?

Lll
niedziela, 8 kwietnia 2018, 20:38

Ciekawe czy tym razem Rosjanie przygotuja sie na atak. Wystarszyloby ze 4 mysliwce w powietrzu.

Davien
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 09:33

I co zrobia? Jak bedą przeszkadzac to Rosja bedzie miała w Syrii o 4 mysliwce mniej. Jakos ostatnio jak Tomahawki rozwalały syryjska bazę to byli cicho.

Dziadek_Leo
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 13:27

Davien:\"to Rosja bedzie miała w Syrii o 4 mysliwce mniej\" A amerykanie jeden lotniskowiec mniej

ZZZ
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 15:34

Póki co to państwo NATO zestrzeliło rosyjski samolot, a Rosja... No właśnie.

tak tylko.... uzupełniam
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 22:14

@ZZZ Które ? Turcja, ależ Ona już w zasadzie jest poza NATO, a za ten samolot to ze 20 razy przepraszała...

ZZZ
wtorek, 10 kwietnia 2018, 11:15

Tak, tak. \"już w zasadzie\", dosoknale. A jakie to ma odzwierciedlenie w rzeczywistości? I, jak rozumiem, przeprosiny załatwiają sprawę? Dziwne, dlaczego w takim razie Rosja tak nie zrobi? \"ups, wicie-rozumicie, zdarza się\" i po problemie.

Fun funów USA
wtorek, 10 kwietnia 2018, 23:37

A po co Rosja miała \"to zrobić\" skoro po kilku miesiącach gospodarczych sankcji nałożonych na Turcję po tym zestrzeleniu sułtan Erdogan musiał pielgrzymować do Sankt Petersburga gdzie cierpliwie czekał na zaszczyt uściśnięcia reki Putina ponad godzinę poza wyznaczony termin spotkania a po audiencji wyraził zgodę na szereg rosyjskich inwestycji m. in. na budowę Turkish Stream?

anda
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 21:35

No i co przeciągnęła Turcję na swoją stronę

LLL
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 11:43

Zestrzelą pociski i oświadczą że dbali o bezpieczeństwo swoich wojsk, i co Amerykanie wtedy zrobią? Zestrzelą myśliwce? Zdrowy jesteś? Zestrzelenie pocisków to nie to samo co zestrzelenie załogowych samolotów.

Nostromo
poniedziałek, 9 kwietnia 2018, 20:38

Tylko że trzeba to zrobić: mieć jaja lub środki techniczne. I czegoś u Rosjan najwyraźniej brakuje.

Extern
środa, 11 kwietnia 2018, 00:31

Dla Rosjan Syria to trochę zbyt odległy front na pełnoskalowy konflikt. Nie mogli by wystarczająco mocno wspierać własnych sił. Wystarczy że Turcja zamknie wyjście z morza Czarnego i klops. To niestety dla nas Polaków nie koniecznie może być dobra nowina bo jeśli wojna jest rzeczywiście nie do uniknięcia to może się okazać że się odbędzie gdzieś w naszym regionie.

WARS
niedziela, 8 kwietnia 2018, 20:15

gdy w kwestii amerykańskiej polityki czytam \\\"prezydent Trump oświadczył...\\\"...zmieniam strone z poteznym wybuchem smiechu

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama