Test nowej rakiety systemu GMLRS

5 marca 2021, 10:37
GMLRS US Army
Fot. US Army
Reklama

Koncern Lockheed Martin poinformował o zakończonym sukcesem teście pocisku rakietowego ER GMLRS o wydłużonym zasięgu. Rakieta odpalona ze standardowej wyrzutni HIMARS osiągnęła dystans 80 km. Planowana maksymalna donośność nowego pocisku to 150 km.

Strzelanie odbyło się na poligonie White Sands Missile Range w Nowym Meksyku i jak informuje producent, planowane warunki testu zostały spełnione. „Nasz nowy pocisk Extended-Range GMLRS znacząco zwiększa zasięg obecnego systemu, oferując wybór amunicji na większe odległości i ulepszając opcje z taką samą niezawodnością i precyzją, jakiej oczekują nasi klienci” - oświadczyła Gaylia Campbell, wiceprezes Precision Fires and Combat Maneuver Systems  w Lockheed Martin Missiles and Fire Control. 

Realizacja programu GMLRS-ER została zatwierdzona w maju 2017 roku jako modyfikacja obecnego systemu (tzw. Engineering Change Proposal). Główna zmiana to nowy silnik rakietowy o podwyższonych parametrach, którego budowa jest możliwa m. in. dzięki nowym technologiom materiałowym. Wprowadzenie tych pocisków to odpowiedź na zagrożenie ze strony rosyjskiej artylerii rakietowej. 

image
ER GMLRS na poligonie White Sands. Art. Lockheed Martin

Dostępne informacje wskazują, że obecnie stosowane pociski GMLRS mają donośność ok. 70-85 km. Wdrożenie zmodyfikowanej wersji o donośności 150 km będzie więc stanowić duży postęp i wzmocnienie zdolności operacyjne US Army i sojuszników. Pociski GMLRS-ER będzie można odpalać zarówno z wyrzutni M270 MLRS, jak i M142 HIMARS (te ostatnie zakupiła Polska w programie Homar).

Program zaliczył już jednak pewne opóźnienia, gdyż testy miały być realizowane w drugiej połowie 2020 roku, a na 2021 rok planowano wejście pocisków ER GMLRS do produkcji seryjnej. Jest to jednak nadal możliwe, o ile uda się w pierwszym półroczu zamknąć pełny cykl testowy i zatwierdzić produkcję. Dotąd koncern Lockheed Martin wyprodukował ponad 50 tys. pocisków GMLRS różnych wersji, a zamówienia obejmują kolejnych 9 tys. rakiet bojowych.

Reklama
Reklama

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 31
Reklama
Bomba
środa, 26 maja 2021, 00:00

Pierwsze syst. rakietowe trafiły do Polski w 1961 roku ,mamy więc okrągłą datę 60 lat temu i co zrobiono ?przez 60 lat nikt nie potrafił zrobić polskiej rakiety

Ernst Stavro Blofeld
sobota, 6 marca 2021, 09:05

Ciekawe jak bardzo na tym zabiegu ucierpiała masa przenoszonego ładunku bojowego?

Davien
sobota, 6 marca 2021, 16:58

Nic, zmienili silnik na znacznie nowszy i wydajniejszy oraz mają nowa elektronike w głowicy:)

Xzib
sobota, 6 marca 2021, 06:13

Fajnie,jak już będą do sprzedaży to pędzie mozna kupić ze 30 sztuk do naszego paradnego dywizjonu :)

Piotr
piątek, 5 marca 2021, 17:40

Jakby wziąć licencję na rakiety EXTRA i poeksperymentować z naprowadzaniem i głowicą bojową to nie uzyskało by się czegoś podobnego?

Davien
sobota, 6 marca 2021, 16:59

EXTRA ma zasięg do 150km.

DefBot
sobota, 6 marca 2021, 12:49

Oczywiście. A komu zlecisz to zadanie? Bo raczej nikomu w Polsce...

Hhhh
piątek, 5 marca 2021, 16:41

My mamy BM-21

OptymistaPl
piątek, 5 marca 2021, 15:58

Przy zakupie kolejnych przynajmniej 3 dywizjonów dla WP powinniśmy obowiązkowo wywalczyć produkcję tych rakiet lub przynajmniej podstawowych GMLRS w Polsce (i oczywiście podwozie Jelcza)!!! Jeśli nie to wzmocnić naszą pozycję negocjacyjną i skierować się ku Ukrainie i ich Grom2.

Ernst
piątek, 5 marca 2021, 22:37

Ciekawe jak to się rozwinie, tj. czy uda się upchnąć Topaza i co z produkcją na licencji. Bo sprawa podwozi już raczej nie ulegnie zmianie.

Fak sejk
sobota, 6 marca 2021, 12:51

Raczej będzie na odwrót. Podwozia Jelcza, bo AFATDS już kupiliśmy dla trzech dywizjonów. A co byś chciał produkować na licencji?

Fanklub Daviena i GB
piątek, 5 marca 2021, 13:48

Znaczy się USA udało się skopiować wczesne sowieckie wersje Smiercz sprzed kilkudziesięciu lat?

dropik
sobota, 6 marca 2021, 07:59

Haha. Niby co takiego miały stare smerczów co dostał himars? Przecież one latały na 70km właśnie. Zasadnicza różnica było w średnicy i wadze pocisków oraz rozmiarze wyrzutni. Ruskie było zawsze było większe co ma swoje zalety i wady. Ten pocisk to jest to na co czekaliśmy (mam nadzieję) bo inwestowanie w stare nie miało duzego sensu. Mam nadzieję że uda wroca do kasetowej i wtedy i będzie cacy

Davien
sobota, 6 marca 2021, 17:02

Przecież mają, nazywa się to M30 GMLRS i przenosi 404 podpociski M85.

niedziela, 7 marca 2021, 13:15

To ile tych rakiet maja na stanie Amerykanie? 100000, 2500, 1914, czy 0? Hahaha

Davien
niedziela, 7 marca 2021, 23:07

Wystarczajaco na Rosję:))

dropik
poniedziałek, 8 marca 2021, 09:17

oczywiście bo 0 to wystarczy na dowolnego przeciwnika jeśli wyrzutnię obsługuję US-Army. Amerykanie wycofali sie z m30. :P

piątek, 5 marca 2021, 23:42

To jeszcze funku porównaj kalibry i rozszyfruj skrót GMLRS

Davien
piątek, 5 marca 2021, 23:33

Funku, najnowszy i najlepszy pocisk do Tornado-S, bo Smiercz nawet go uzywac niemoże) ma znacznei gorsze mozliwości do GMLRS, :))

Dropik
poniedziałek, 8 marca 2021, 16:29

lepszy, gorszy... nikt nie miał okazji ich porównywać bezpośrednio więc twoje zapewnienia są niewiele warte. Ruskie nadal latają szybciej i przenoszą wiecej i bardziej urozmaiconej amunicji. Amerykanśkie są mobilniejsze choć już czas przeładowania udało się Rosjanom skrócić do akceptowalnych rozmiarów.

Alaris
piątek, 5 marca 2021, 18:53

Znaczy że amerykanie mają jednostki zdecydowanie bardziej uniwersalne i o większych zdolnościach niż rosyjskie smiercz?

dropik
sobota, 6 marca 2021, 08:17

Amerykańskie są bardziej mobilne choć Rosjanie zrobili duży postęp. Zastosowali mniejsze pojazdy, nadal znacznie większe niż amerykańskie, zastosowali kontenerowe ładunki rakiet(6-12 300mm). O przewożeniu c130nie ma więc mowy, bo te nie mają już takich samolotów. Amerykańskie mają jedną słabość : mizerna głowice i brak wersji z głowicą kasetową. Można niszczyć raczej cele punktowe niż obszarowe. Te amerykańskie zamienniki to raczej porażka. Pozostaje jeszcze pytanie czy Rosjanie zastosują coś zasięgu znacznie większym niż 150 km . Jak nie to mają tylko iskandera.

Davien
wtorek, 9 marca 2021, 13:33

Dropik, po pierwsze rosyjski odpowiednik MLRS to nie Smiercz ale BM-27 uzywający rakiet o podobnej srednicy, BM-30 ma pociski nie 220-227mm ale 300mm. No ale już porównajmy ze Smierczem, bo z Uraganem nie ma sensu, MLRS deklasuje go całkowicie pod każdym wzgledem. : Zasieg pocisków taki sam, GSN w GMLRS znacznie lepsza od tej w Smierczach. Maksymalny zasieg pocisków do Tornado-S czyli rozwojówki Smiercza to 120km pociskiem 9M542, do MLRS to 150km ( GLSDB/GMLRS-ER) lub nawet 300km( MGM_140 ATACMS

Dropik
czwartek, 11 marca 2021, 07:53

przecież to ty porównujesz himarsa do smercza. co do zasięgu tornado-s to tu pojawiaja się sygnały ,że to może być i 200 km. Tornado -U tez dostanie nowe rakiety . To tylko kwestia przeskalowania konstrukcji tornado-s

Fanklub Daviena
piątek, 5 marca 2021, 20:16

Nie, nic takiego co piszesz to nie znaczy. Amerykanie płaczą, że są "outgunned". Uwierzyli w Davienowe railguny co to miały "niwelować góry jednym strzałem" i "zestrzeliwać pociski hipersoniczne i balistyczne" i teraz Amerykanie nie mają czym strzelać... :D

Davien
sobota, 6 marca 2021, 17:04

Funku, wasz najlepszy pocisk do Smiercza jest gorszy od bazowego GMLRS wiec nie rozśmieszaj ludzi:))

steiger
piątek, 5 marca 2021, 13:16

Ja bym prosił o porównanie kosztu z GLSDB, bo SAAB i BOEING deklarowały zasięg z nowym silnikiem do 200 km. Ale może jest dużo droższy?

Davien
sobota, 6 marca 2021, 17:05

Niekoniecznie tańsze, weż pod uwae że SDB to od 40 do ponad 100tys usd za sama bombę, dolicz do tego silnik, koszt połaczenia i wcale tanio nie będzie.

Gar
piątek, 5 marca 2021, 23:46

Właśnie GLSDB wygląda na tańsze i dalej w pewnych aspektach bardziej elastyczne rozwiązanie. Wojsko powinno do tych HIMARSów co ich nie ma brać oba systemy.

Stalker
piątek, 5 marca 2021, 11:51

Dobrze że jesteśmy sojusznikiem stanów zjednoczonych ameryki północnej

Omg
sobota, 6 marca 2021, 04:10

Tak też się cieszę z tego egzotycznego sojuszu. Jeśli Polska straci niepodległość to dla przeciętnego jankesa nic się nie zmieni. W żaden sposób nie odczują tego.... w żaden. Sojusznikami są np usa i gb . My najwyżej klientami....

Tweets Defence24