Wojsko rośnie mimo pandemii. Coraz większe zaliczki na sprzęt [RELACJA]

22 czerwca 2021, 18:16
Zrzut ekranu 2021-06-22 o 20.15.48
Fot. MON
Reklama

Podkomisja Sejmowej Komisji Obrony Narodowej zaaprobowała realizację budżetu MON za rok 2020. Pomimo wynikających z pandemii ograniczeń udało się go w dużej mierze zrealizować.

W imieniu szefa MON wydatki referował wiceminister Wojciech Skurkiewicz. Jak poinformował planowane dochody MON wyniosły 401,8 mln PLN a realizacja wyniosła aż 122,8 proc. planu czyli 493,4 mln PLN. Był to znaczny postęp w porównaniu do roku poprzedniego kiedy przychodu MON były mniejsze o 302 mln PLN.

O wiele ważniejszy był oczywiście budżet, który zaplanowano w kwocie 51,79 mld PLN. Z sumy tej 2,67 mld PLN przeznaczono na dotacje i subwencje; 8,966 mld PLN na świadczenia, 23,44 mld na wydatki bieżące i 16,806 mld PLN na wydatki majątkowe. Ustawą o zmianie ustawy budżetowej na 2020 rok planowany budżet MON został powiększony o dodatkowe 3 mld PLN, a pieniądze te w całości zostały doliczone do wydatków majątkowych, a dokładnie na modernizacje techniczną Sił Zbrojnych RP.

Reklama
Reklama

Na koniec 2020 roku udało się zrealizować budżet w kwocie 51,403 mld PLN co oznacza realizację 99,1 proc planu. Z niewykorzystanych pieniędzy tylko 52 mln wróciło do ogólnej puli ze względu na to, że nie zostały pobrane przez dysponenta, bądź zwrócił je z różnych przyczyn. Pozostałe niemal 400 mln PLN zostało zaklasyfikowanych jako wydatki niewygasające i nie przepadły tylko zostały przeniesione na wydatki roku bieżącego. Większość z tych środków dotyczyła opóźnionych modernizacji czołgów T-72 do wersji M1R.

Dodatkowymi źródłami finansowania był fundusz modernizacji SZ RP i środki pozyskane przez Agencję Mienia Wojskowego o wartości łącznie 3 mld 173,6 mln PLN (w tym 3 mld ze wspomnianej doliczonej kwoty na wydatki majątkowe)  z czego 15,6 mln PLN pozyskała AMW.

Prawie 26% z całego budżetu wydatków - 13,35 mld PLN – wydano na modernizację techniczną, a łącznie 16,59 mld PLN na wydatki majątkowe. Zwalczanie pandemii, w którą zaangażowany być silnie MON, kosztowało 234,7 mln PLN.

Skurkiewicz przytoczył też dane dotyczące liczebności żołnierzy zawodowych. Na koniec ubiegłego roku było ich 110 100 z czego przyjęto do służby w ubiegłym roku 7529 nowych żołnierzy, a odeszło 5133. Pracowników cywilnych WP w 2020 było 44 869. Jak ocenił przewodniczący podkomisji poseł Michał Jach, wzrost liczebności SZ RP pomimo trudności w prowadzeniu szkoleń i innych przedsięwzięć w tym roku pozwala na patrzenie w przyszłość.

Głos zabrał następnie przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli, który poinformował, że jego instytucja poddała kontroli 20,6 proc. wydatków MON i kontrola nie wykazała niecelowego ani niegospodarnego wydawania środków. NIK pozytywnie zaopiniował też sprawozdania finansowe MON. Zauważono też, że MON wykonał uwagi Izby z lat poprzednich, odnoszące się do zaległości w sprawozdaniach. Zmniejszyły się one o 9 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Zgodnie z sugestią NIK MON wyodrębniło także komórkę audytu wewnętrznego. Uregulowana została też kwestia finansowania dróg samorządowych.

Ciekawą informacją była kwota zaliczek na sprzęt dla sił zbrojnych, a za którą MON był krytykowany w roku ubiegłym. Po roku 2020 zwiększyła się ona do ponad 28,6 mld PLN, a zatem jest ona ponad dwukrotnie większa niż roczne wydatki na modernizację techniczną. Wzrost w stosunku do 2019 roku wyniósł 7,4 mld PLN czyli 35 proc. stanu pod koniec 2019 roku. Na posiedzeniu nie podano skąd wziął się ten wzrost, ale przyczyną może być chociażby wpłacenie niemal 2 mld PLN na program Harpia, który dostaw doczeka się dopiero w roku 2025 oraz zapewne program Wisła.

Przedstawiciel NIK nie krytykował jednak zwiększenia się ilości tych niezrealizowanych jeszcze zaliczek. Wskazał, że spośród wspomnianych 28,6 mld PLN aż 16,6 mld PLN stanowią zaliczki w programach Wisła i właśnie Harpia. Dodał też, że w 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia zdołał rozliczyć efektami rzeczowymi niemal 7 mld PLN.

Na koniec podkomisja pozytywnie zaopiniowała Komisji Finansów Publicznych sprawozdanie  z wykonania budżetu przy pięciu głosach za i jednym wstrzymującym się.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 85
Reklama
Fflyer
czwartek, 24 czerwca 2021, 02:01

Taki naprawdę duży budżet zrealizowany bo ponad 51, 4 mld ( to dla wyobraźni 51 tys. 403 milionów złotych) i takie marne efekty modernizacji a co roku ta suma rośnie.... Zaległości modernizacyjne i infrastrukturalne wciąż duże od ponad 20 lat i ciągle kłopoty jak je nadrobić a biurokracja przeogromna jak i chaos decyzyjny, dalej brak kompleksowych zakupów z wieloletnią przemyślaną wizją a jedynie wyspowe niespójne działania, dalej brak zapowiadanej sprawnej Agencji Uzbrojenia, bardzo liczne wieloletnie analizy i dialogi zamiast zdecydowanych działań i to wszystko jak na razie (mimo niektórych sukcesów) nie wróży nic dobrego nawet w czasie pokoju a co dopiero w razie konieczności realnej obrony państwa gdy obsługę wyposażenia i taktykę działania wraz z jego użyciem trzeba mieć już dobrze przećwiczoną...

Cargo
środa, 23 czerwca 2021, 23:10

Naprawde rosnie polska armia? Ale chyba w zabytkowe pojazdy itp. Tak jak w tym powiedzeniu: te pojazdy co stoja w jednostce wojskowej to dalsza czesc muzeum w Krakowie ?

XXL
środa, 23 czerwca 2021, 22:16

I tylko dane CIA w rankingu Global Fire Power jakoś się z tym nie zgadzają ?

Qwe
czwartek, 24 czerwca 2021, 19:26

To przecież piszą Rosjanie. My bazujemy na źródłach watykanskich.

Box123
środa, 23 czerwca 2021, 15:16

Podobno himars kosztował 1,5mld, więc skąd prawie 2 mld jako zaliczka? Zastanawiam się czy to jest wymog producenta, żebyśmy wpalcali wszystko od razu albo prawie od razu czy to kolejne pozbywanie się pieniędzy żeby było że realizujemy 100% budżetu, bo błaszczak nie umie podpisać żadnego kontraktu? Kiedy dwa duże kontrakty z początku roku? Zaraz będzie lipiec. Błaszczak out

Vixa
środa, 23 czerwca 2021, 20:20

2 mld poszło na F-35 (Harpia), a nie Himars. Ukręciłeś loda z niczego i bijesz do niego teraz śmietanę. Po co?

Mariusz
środa, 23 czerwca 2021, 20:15

Czytaj że zrozumiem 2 mld zaliczki na program harpia (samoloty f 35 )

Zatroskany
środa, 23 czerwca 2021, 14:42

Wojsko rośnie, ale w najlepszym razie statystycznie. Generalnie, w ciągu ostatnich 7 lat (od czasu aneksji Krymu przez Rosję) wojsko polskie nie pozyskało kluczowych zdolności pozwalających na skuteczne działanie na współczesnym polu walki. Jest ślepe, głuche, bez zintegrowanego systemu dowodzenia, śledzenia i niszczenia celów, bez systemów obrony powietrznej i walki elektronicznej, bez możliwości działania w otoczeniu sieciocentrycznym i cybernetycznym. I długo takich zdolności jeszcze nie będzie miało. W razie wojny okazałoby się że żołnierze z września 39 to byli szczęściarze....a system przedpłat to patologia stosowana do wypchnięcia pieniędzy z budżetu i „psująca” dostawców, szczególnie krajowych spod znaku PGZ.

Rick1973
środa, 23 czerwca 2021, 10:27

Ale za to strategicznym zakupem nie były ławeczki niepodległości!

nickt
czwartek, 24 czerwca 2021, 07:11

I kalendarze z Tablicą Mendelejewa !!!

AXM
środa, 23 czerwca 2021, 08:18

Gdzie jest drugi etap programu Wisła ???? budowa armii na parady trwa w najlepsze

środa, 23 czerwca 2021, 08:15

Na 2 żołnierzy jest 1 cywilny. Na 1000 żołnierzy jest generał,pewnie na 500 żołnierzy jest pułkownik. Nic dziwnego,że armia nadaje się Maks do osłony ucieczki z rządu w trybie pilnym a potem marsz do obozu.

zdrugiejstrony
piątek, 25 czerwca 2021, 14:32

Zostań żołnierzem , poprawisz proporcje.

zagłodzony perturbacją
środa, 23 czerwca 2021, 22:21

Niestety nasza martyrologia nie wzięła się z kosmosu, sami sobie ją wypracowaliśmy. Najdziwniejsze jest to, że czarna zaraza jakoś nie tknięta mimo tylu perturbacji. Jeszcze trochę rządów dojnej zmiany i obce armie przyjmiemy jak wyzwolicieli.

Jabadabadu
środa, 23 czerwca 2021, 14:34

Do osłony ucieczki rządu też się nie nadaje, bo nie ma czym tej ucieczki osłaniać. Reszta to prawda. Acha, jeszcze jedno: generalów mamy trochę więcej niż 3 milionowa armia chińska.

marian
czwartek, 24 czerwca 2021, 16:16

A masz w polskim wojsku stopień "starszego pułkownika"? Może najpierw trochę doczytać, a potem pisać.

Extern
czwartek, 24 czerwca 2021, 10:11

Ale to liczysz generałów rezerwy którzy od dziesięciolecia dowodzili co najwyżej gromadką swoich dzieci i wnucząt? Bo tych czynnych generałów za dużo wcale w służbie nie ma.

Ordon
środa, 23 czerwca 2021, 16:28

I więcej niż jak na razie najsilniejsza Armia świata czyli Stany Zjednoczone

Leon
środa, 23 czerwca 2021, 07:51

"Wojsko najwięcej pieniędzy otrzymało na inwestycje budowlane i była to kwota 17,26 mld PLN." - czy tu nie wkradł się błąd? W poprzednich latach były to o wiele mniejsze kwoty.... No chyba, że na nowe hotele (fort Trump) dla US army tyle hajsu idzie?

Ordon
środa, 23 czerwca 2021, 16:29

Teraz to chyba fort Biden

Zyzio
środa, 23 czerwca 2021, 07:32

a co z polskimi projektami modernizacji armii dr. B. Machowskiego i dr. P. Dobrzyńskiego? Nie przebili się przez panów z komisji i akwizytorów obcych zbrojeniówek. Łatwo się wydaje publiczne pieniążki w obcych fabrykach zamiast otwierać własne... Tak się topi własne państwo

nickt może Hyzio
czwartek, 24 czerwca 2021, 07:13

Helikopterów Caracal nie będzie !!!! To zapewniamy !!!

Mixi
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:21

Trzeba budować własny niezależny kapitał i bezpieczeństwo

Raf
środa, 23 czerwca 2021, 07:28

To, że sumy rosną nie powinno nikogo dziwić. Przy takiej inflacji i drożyźnie i utracie wartości pieniądza to nic nadzwyczajnego.

MArio
środa, 23 czerwca 2021, 07:25

Tylko co 4 złotówka idzie na modernizację techniczną armii? Mamy budżet MON większy od Izraela, a porównajmy nasze armie! Pauza geopolityczna Polski kończy się, a my nie mamy silnej armii. Bardzo źle to wróży... (vide 1939r.) Panowie z MON, was pierwszych dosięgną rosyjskie rakiety. Może to was obudzi. PS. "ĆWICZENIA" Zapad 21 już we wrześniu.

Adi
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:21

Niestety muszę przyznać rację

Alfret
środa, 23 czerwca 2021, 21:31

Armia 1939 byla naprawde silna. Brakowalo lacznosci, finansow, broni przeciwlotniczej, broni przeciwpancernej, jednak 50% budzetu IIRP bylo wydawane na armie. Ponadto zwiazalismy Niemcow na kilka tygodni i opustoszylismy ich magazyny z amunicja. Z drugiej strony kilkaset tysiecy mauserow po klesce polskich wojsk pozwolilo Niemcom utworzyc kilka armii! Niemcy uzywali polskich karabinow UR jak tez polskich rkm Browning z polskich zasobow. Niemcy uzywali niezniszczonych polskich pociagow pancernych do 1945r.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 24 czerwca 2021, 13:34

Nasycenie bronią przeciwpancerną akurat było całkiem spore.

Garry
piątek, 2 lipca 2021, 19:51

Akurat nie. 27 działek ppanc na dywizję czynną to tyle co nic. Wg planów rozbudowy miało być 54 (dla przykładu 72 działka w niemieckiej DP).

Sisauer
środa, 23 czerwca 2021, 07:23

Nie widzę tego rośnięcia a kasa hurtowo wydawana.

Oszołom
środa, 23 czerwca 2021, 07:10

44 tys. pracownikow cywilnych?!. To jakieś rezerwy volkssturmu czy co? Jeden cywil na 2,5 szweja. Trzeba tak organizowac WP aby ta liczba naturalnie sie zmniejszała. Uprościć przepisy, procedury, informatyzacja.

wog
środa, 23 czerwca 2021, 17:49

a co tu dziwnego? Nie wiesz ilu we WOG-ach jest zatrudnionych krewnych, rodziny zolnierzy?

Dr House
środa, 23 czerwca 2021, 14:14

Popieram redukcję. Powinno być 10 pracowników cywilno-kościelnych na 1 żołnierza.

patriota
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:56

To jest jednak zastanawiające. Ogromne pieniądze i mizerne efekty. Tragiczny stan wojsk pancernych (próba doposażenia-modernizacji ujawniła fatalny stan techniczny czołgów), bwp w stanie agonalnym, wiekowe, zbliżające się do końca eksploatacji śmigłowce, kończąca na naszych oczach swój żywot marynarka wojenna, brak skutecznej, wielowarstwowej obrony przeciwlotniczej, brak granatników ppanc., brak środków rozpoznania (artyleria, lotnictwo), w tym także rozpoznania radioelektronicznego (COMINT/ELINT), brak nowoczesnych środków transportu, opancerzonych i uzbrojonych 4+4, lub 6+6. To jak wydawane są te pieniądze przez w sumie ostatnie 10-12 lat?

Nemo
czwartek, 24 czerwca 2021, 17:58

Jak zawsze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Dla tych, którzy te ogromne pieniądze "przygarniali" i "zagospodarowywali" przez kilkadziesiąt lat efekty nie są wcale mizerne. Zaręczam, że gdybyż dostał z tej puli 0,01 promila (lico Szwajcaria, Luxem urg, Cypr, Kajmany, itp) to ty i twoi potomkowie bylibyście urządzeni zupełnie przyzwoicie. I to jest efekt o którym piszesz. Tylko nie chodzi o 0,01 promila lecz dużo, dużo więcej.

hxagon
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:49

Kiedy do budżetu MON wrócą pieniądze wszelkie na pięć samolotów VIP

kmdr
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:31

"Wojsko rośnie mimo pandemii. Coraz większe zaliczki na sprzęt." a to do mnie są pretensje że zgryźliwy jestem. Gdzie rośnie? Jak rośnie? Wydatki rzeczywiste ,sprzęt już bezobjawowy. Przypominam, że do tej pory nie dopłynęły z Francji okręty podwodne, opłacone przez jeszcze IIRP, w liczbie 8 sztuk.

Greedo
środa, 23 czerwca 2021, 12:09

No to pora rozliczyć odsetki. za te okręty. A tak poważniej pora zakończyć zaliczkowanie. Jeśli Lockheed Martin nie zmieni polityki wobec lojalnego klienta, to trudno trzeba będzie w kolejnym zamówieniu kupić Rafale i przekazać że Javelinam więcej nie kupimy.

Alllegr
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:29

Racja

Tedi
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:17

O czym mowa Turcja ma nie wiele większy budżet obronny a gdzie sa oni a my.

Danisz
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:02

"budżet, który zaplanowano w kwocie 51,79 mld PLN (...) został powiększony o dodakowe 3 mld PLN (...) Na koniec 2020 roku udało się zrealizować budżet w kwocie 51,403 mld PLN" - a gdzie się podziały 3,387 mld PLN? bo wydatki niewygasające to mniej niż 10% tej kwoty

Piotr ze Szwecji
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:47

Płacić za coś, czego się nie dostało jeszcze. Pieniądze winny być zbierane na koncie i czekać na pokazanie się obiecanego sprzętu, nim zostaną przelane na konto producenta w ramach zakupu. Takie kiwanie się jak naszej polskiej MW z polskiej zbrojeniówki stoczniami. Wlewasz pieniądze do studni bez dna i nic. Nawet 1 okrętu nie naprawią za setki milionów zaliczki. Pewne trupy winny paść i zupełnie nowe byty w ich miejsce winny być zbudowane zupełnie od nowa. Stara kultura pracy w Zbrojeniówce winna ulec zupełnej likwidacji. To samo z kulturą zakupów w MON. Acz mamy ustawę o przetargach publicznych dla WP za najniższą cenę w miejsce oceny klienta i ważnego interesu obrony kraju. Nikt nie jest zupełnie w stanie naprawić to państwo?

Fflyer
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:31

Właśnie a gdzie zapowiadana Agencja Uzbrojenia?

lolek
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:38

Okej! Brakuje nam jeszcze tylko: śmigłowców uderzeniowych i nie tylko, okrętów MW z prawdziwego zdarzenia czyli silnie uzbrojonych, okrętów podwodnych (wystarczą miniaturowe z Korei) , pocisków rakietowych ziemia-ziemia o zasięgu ponad 40km najlepiej max co najmniej 500km, nowych granatników przeciwpancernych, własnych pocisków p/panc, obrony p/lot o zasięgu 50km, nowego czołgu, nowego BWP,Hydry 35mm z pociskami programowalnymi, p/lotniczej SONY (Loara 2), większej ilości dronów uderzeniowych i o większym zasięgu niż turecki..... Zaległości i opóźnienia są znaczne. Trudno to wszystko ogarnąć po blisko 30letnim niszczeniu armii. Gdy do tego dodamy opóźnianie celowe przez krety w MONie i wśród decydentów, to mamy co mamy: stare czołgi i BWP, brak pocisków p/panc na Mi 24, staruteńkie Su22 i MiG 29, Malutka na niszczycielach czołgów... Ogólnie: brak siły uderzeniowej i środków obronnych.

Jabadabadu
środa, 23 czerwca 2021, 14:36

Powiedz po prostu, że brakuje nam armii. W zamian za to mamy wysokobudżetowy Urząd Wojska Polskiego. I od 30 lat bez zmian.

lolek
środa, 23 czerwca 2021, 21:30

Już powinny być ogłoszone decyzje co do nowego czołgu i Narwi, a tymczasem cisza. Cisza jak w przypadku Pirata i co do zamiarów wojska względem p/panc Moskita. Powinny być też rozpoczęte finansowanie na opracowanie i testy Moskita o większym zasięgu.

Fflyer
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:32

Popieram i pozdrawiam

kamillo
wtorek, 22 czerwca 2021, 21:59

Dla mnie jest głupotą dawanie takiej kasy komuś kto sprzęt dostarczy dopiero za kilka lat. A co będzie jeśli do tego czasu wybuchnie konflikt zbrojny i tego sprzętu nie dostaniemy a i po kasie śladu nie będzie. To nawet jak budowałem chałupę to kasę płaciłem po robocie bo jak Heniu dostał wcześniej to niczego nie można było wyegzekwować nawet potrafił nie przyjechać bo miał inną robotę.

czwartek, 24 czerwca 2021, 09:15

Ale zanim zamieszkałeś? I na materiał też wydawałeś kasę zanim zamieszkałeś? No to robiłeś podobnie jak MON. Oni też dają kasę na materiał i za robotę Pana Henia zanim odbiorą wyrob gotowy.

ljklsjkljlkcjklxzJCKlj
środa, 23 czerwca 2021, 09:55

W dużych kontraktach, takie są zasady, częściowo produkcję musi finansować klient, inaczej było by horendalnie drogo bo produkcję trzeba by robić na kredyt.

wert
środa, 23 czerwca 2021, 08:37

jednorazowo 4.5 mld zielonych np za F-35. Brawo Ty

Herr Wolf
środa, 23 czerwca 2021, 07:59

Do dziś nie dostarczono zamówiony sprzęt z przed 2ws...! Nikogo to nie interesuje jak i bilans otwarcia po 89'

prawdziwy itd ,itd
czwartek, 24 czerwca 2021, 14:02

Wehrnitz,Lùboff, są jak zwykle na tak,Ohlers na nie, a Fahrenwirst na urlopie.

Herr Wolf
wtorek, 22 czerwca 2021, 21:40

447 idzie jak pi maśle

smutny upadek
środa, 23 czerwca 2021, 10:16

447 i rzeż polskiej gospodarki to sztandarowy produkt prawicy. Przy okazji doprowadzili kraj do bankructwa (makrela rzuciła kroplówkę bo chciała mieć spokój). Wzorowe wstawanie z kolan, około 300 lat temu już to robiliśmy i nagrodą było wymazanie z mapy. Chcesz zniszczyć Polskę, pozwól prawicy rządzić. Wojsko to my mamy ale w propagandzie, dostają guziki i sznurówki bo na nic więcej nie ma kasy i już nie będzie.

Wasko
środa, 23 czerwca 2021, 15:44

Co ty pleciesz, to lewicy i liberałom przeszkadzają kraje narodowe . Spójrz na UE i to co robi .

patriotaMały
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:34

Dokładnie tak. Lewactwo to dopiero zagłada dla Ojczyzny.

jedność to siła, podział to zguba
środa, 23 czerwca 2021, 22:35

Lewicy i liberałom nie przeszkadza kraj narodowy tylko narodowe równanie tego kraju z ziemią. Ważne abyś to zrozumiał bo wiele wyjaśni. Silna Polska to zróżnicowana polska skupiona na wspólnym celu.

wert
czwartek, 24 czerwca 2021, 15:02

"ubagacajmy Polskę jak nasi sąsiedzi". Eh rozum. Jakoś Twoi lewacy i liberały robią wszystko aby naród zniknął. Różnorodność tak ale tylko różowa

sża
wtorek, 22 czerwca 2021, 20:50

To cieszy, że wojsko nam wreszcie rośnie, bo do tej pory to jedynie podrastało.

Danisz
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:09

no to idziemy śladem Rosji: największy (u nas pierwszy) kryzys gospodarczy od 30 lat, ale "siłowniki" mają większy budżet...

Anatol
czwartek, 24 czerwca 2021, 09:17

Chyba kryzys urodzaju. Produkcja przemyslowa w maju o 30 procent w górę i trzeba się dostawców prosić żeby cokolwiek dostać bo wszystko schodzi na pniu

Danisz
sobota, 26 czerwca 2021, 08:04

30% w stosunku do czego? porównaj do 2019 koleżko

Vel
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:22

Wydajemy kasę na amerykańską gospodarkę beż naszego udziału to tragedia, niszczymy w ten sposób własny przemysł

Mixi
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:34

Coś w tym jest prawdy

Krzys
wtorek, 22 czerwca 2021, 20:43

Samo wydanie pieniędzy z efektami jakie widzimy nie jest sukcesem. To tragedia.

Darek
wtorek, 22 czerwca 2021, 21:43

Tragedia to była jak rozbrajano garnizony na ścianie wschodniej po spacerze w Sopocie, a w zamian dozbrajano orkiestry wojskowe i dokonano strategicznego zakupu tablic Mendelejewa.

Rick73
środa, 23 czerwca 2021, 12:03

A zakup ławeczek niepodległości,remonty dróg lokalnych z budżetu min czy szkolenie pilotów LPR za pieniądze na obronę to są strategiczne decyzje zwiększające potencjał wojska?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 24 czerwca 2021, 13:43

Odnośnie dróg powiem ci, że swego czasu w RFN Amerykanie i Niemcy mieli przy nich do cholery roboty. A ta robota była finansowana z pieniędzy przeznaczonych na obronność. Zgadnij czemu tak było.

Dwururka
środa, 23 czerwca 2021, 20:28

Ławeczki i inne pierdoły są OBOK innych wydatków, nie ZAMIAST!!!

Allegr
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:35

Tak jest

Syl
środa, 23 czerwca 2021, 00:31

Propagandowo -papierowe garnizony poskladany z innych jednostek w dodatku w zasięgu wroga,tak broniliśmy sie w 39r,

Herr Wolf
wtorek, 22 czerwca 2021, 23:00

Paradoksalnie rozbrojenie garnizonów na wschodzie ma sens bo w ten sposób możemy chronić życie żołnierzy przed powtórką Katynia. Jeśli nie ma tam "ciężkiego" wojska to w razie inwazji, siłą rzeczy, nie będą się toczyć ciężkie walki. Nieprzyjaciela możemy zatrzymać na linii Wisły a zajęte miasta wyzwolić na przykład przy pomocy broni chemicznej.

prawdziwy
czwartek, 24 czerwca 2021, 14:06

Tu znowu Ohlers i Lùboff są na tak ,Wehrnitz na nie a Fahrenwirst nadal na urlopie.

Extern
środa, 23 czerwca 2021, 14:14

Dojście Rosjan do linii Wisły to już dla nas realna przegrana. Taki jest właśnie ich plan aby tyle zdobyć. Prawdopodobnie wtedy będą mieli jakąś świetną propozycję dla naszych sojuszników i sam byś musiał wyzwalać już zajętą połowę Polski.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 24 czerwca 2021, 13:47

On o tym doskonale wie i dlatego właśnie chce, żeby wojska przed linią Wisły nie było. Poza tym Rosjanin, który chce chronić polskich żołnierzy przed powtórką z Katynia to mniej więcej coś takiego jak diabeł przebrany w ornat i na mszę dzwoniący.

Zmechol
czwartek, 24 czerwca 2021, 09:52

A jak i kim/czym chcesz ich obecnie powstrzymać przed dotarciem do linii Wisły? Czekam na propozycje.

Fflyer
czwartek, 24 czerwca 2021, 01:37

Dokładnie. Należy wzmacniać równomiernie wojska po obu stronach Wisły. Pozdrawiam

Fox
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:35

Polska rośnie w siłę a ludziom żyje się dostatniej - chciałoby się rzec. Niestety to tylko propaganda. Kupa kasy wydana a efekt żaden. Nie dość tego oni się jeszcze cieszą, że tak im dobrze poszło to wydawanie. Usiąść i płakać jedynie można...

LMed
środa, 23 czerwca 2021, 12:01

No fakt. To zadowolenie że udało się wydać pieniądze ( tzn. w znaczącym stopniu wysłać do Ameryki) zastanawia.

Falcon
czwartek, 24 czerwca 2021, 09:56

Co zastanawia? To że kupiliśmy najnowocześniejszy sprzęt, którego sami nie potrafimy dla siebie wyprodukować? Co w tym dziwnego? Mamy na nowo wymyślać koło? Pokaż mi kraj który na chwilę obecną może zaproponować nam samoloty 5g, albo bardziej sprawdzony system p. lot niż Patriot. Kupujemy takie ilości F35 jak państwa zachodnie, Wisła w całości pojawi się w Polsce, kwestia czasu. Także nie kupujemy żadnych ilości defiladowy. To totalna bzdura tak twierdzić no ale Już Goebels mówił, że kłamstwo powtarzane bez przerwy stanie się prawdą.

Kamil
wtorek, 22 czerwca 2021, 21:37

Kiedy będzie ogłoszony program miecznik podmiot zsgraniczny

kamillo
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:00

a po co nam ten biały słoń ??

Gugluk
środa, 23 czerwca 2021, 13:54

Bartosiaka się nasłuchałeś widać. 2 takie słonie chronią opl pomorze

Szuja
czwartek, 24 czerwca 2021, 20:26

Niech nam USA sprzeda lcs 3 i przerobi na aegis korwete

Tweets Defence24