Reklama

Samoloty Tornado kończą służbę w RAF

30 marca 2019, 12:33
Tornados
Źródło zdjęcia: raf.mod.uk

Z końcem marca 2019 r. ostatnie myśliwsko-bombowe odrzutowce Tornado zostaną wycofane z sił powietrznych Wielkiej Brytanii. Będzie to koniec trwającej blisko trzy dekady epoki. Role wycofywanych samolotów wypełnią nowoczesne maszyny Typhoon.

Myśliwsko-bombowy bojowy samolot odrzutowy Tornado skonstruowano w latach 70-tych XX wieku. Maszyna powstała w wyniku współpracy Zjednoczonego Królestwa, Niemiec i Włoch.

Służbę w Royal Air Force statki powietrzne Tornado rozpoczęły w 1980 roku. Stanowiły ważny element brytyjskich sił powietrznych. Maszyny zdobyły uznanie jako zdolne do działania w każdych warunkach pogodowych, dniem i nocą, również na niskim pułapie.

O gotowość samolotów Tornado do działania przez okres ich aktywnej służby dbała firma BAE Systems. Jak podaje to przedsiębiorstwo w komunikacie prasowym:

„Project Centurion zapewnia płynne przejście od Tornado GR4 do Typhoon, w tym do nowego zestawu zaawansowanych ulepszeń broni, oprogramowania i awioniki. W szczególności chodzi tu integrację rakiet Meteor, Storm Shadow i Brimstone 2 na [maszynach] Typhoon. (…) W najbliższej przyszłości Typhoony będą gładko współpracować z brytyjską flotą samolotów F-35 Lightning II, które będą operować z dwóch brytyjskich lotniskowców klasy Queen Elizabeth”.

Chociaż samoloty Tornado kończą swoją służbę dla Wielkiej Brytanii, dalej pozostają ważnym składnikiem sił powietrznych wielu innych państw.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 26
Reklama
Jelo
poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 20:56

Według mnie najpiękniejsze samoloty bojowe w historii!

Rzeczywistość alternatywna D.
poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 18:22

@Davien o co ci chodzi z tym że, jak to napisałeś: "nasze MiG-i 29 9-12A sa gorsze od pierwszych F-16 block 30 z lat 80-tych wiec po co nam one. Ciekawie że rozbiły sie po jednym z każdej partii, Rosyjskie, z Czech i Niemiec". A co to ma wspólnego z tym, że każdy z nich był z innej partii? Ty to żeby napluć na rosyjski sprzęt to wymyślisz każdą brednię :))). Samoloty te służyły u nas około 30 lat, u nas były remontowane i serwisowane, były bardzo bezpieczne i chwalone przez pilotów, a na pokazach lotniczych potrafiły przyćmić nawet F-22 :)). Nie mają żadnej wartości bojowej ponieważ nigdy nie były modernizowane. Gdyby F-16 nie był by nigdy modernizowany to dzisiaj też była by to kupa złomu jak nasze migi.

Davien
wtorek, 2 kwietnia 2019, 16:09

Panie alternatywny, to po kolei: Masze MiG-29 9.12A to antyki powstałe jako okrojona wersja MiG-29 i nie były modernizowane bo nie ma takiej mozliwości i Tak te maszyny jak je kupowalismy w 1989r były gorsze od F-16C block 30 z 1984r. A co do bredni to ciebie tu nikt nie przebije. Natomiast co do tego że spadły maszyny z każdej partii: własnie chodziło o to że nie gra roli skad dostalismy Fulcrumy ale spadły przynajmniej dwa kazdy z innej grupy, ale jak widze dla ciebie to ciągle czarna magia:)

Roshedo
niedziela, 31 marca 2019, 16:10

To co może by je przejąć od UK? I tak będzie to lepsze niż latanie na na SU-22...

ppp
poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 12:18

Maja kierownicę po prawej stronie (nie warto). A tak na poważnie, nie opłaca się nam ponosić kosztów infrastruktury dla 30 letniego samolotu. Poza tym biorąc od nich te samoloty pogrzebalibyśmy harpię. Przejmując samoloty z Niemiec, automatycznie o całą eskadrę zmalało zapotrzebowanie na F-16. Teraz ta eskadra pilnie by się przydała.

jowisz
niedziela, 31 marca 2019, 11:32

złom do hut na przetop

er2+
niedziela, 31 marca 2019, 00:41

czy tornado jest lepsze od su-22? jest.

Davien
poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 02:46

Jest, ale nie ma najmniejszego sensu wymiana u nas Su-22 na Tornada, musiałbyś dla starych, zuzytych samolotów budować od nowa całąlogistyke i kupić uzbrojenei.

Vix
niedziela, 31 marca 2019, 00:14

Szkoda kawał historii może by się udało pozyskać coś do naszych muzeów.

Sebo
sobota, 30 marca 2019, 23:27

To idealny przyklad na to ze gdyby dobrze dbano o nasze mig-29 (nie mowie o ex niemieckich) dobrze by nam jeszcze pare lat sluzyly.. Ale nie ma sie co dziwic, wystarczy spojrzec po ilu latach bedzie MLU naszych f-16..

Davien
poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 02:47

Sebo, nasze MiG-i 29 9-12A sa gorsze od pierwszych F-16 block 30 z lat 80-tych wiec po co nam one. Ciekawie że rozbiły sie po jednym z każdej partii, Rosyjskie, z Czech i Niemiec.

Rzeczywistość alternatywna D.
poniedziałek, 1 kwietnia 2019, 18:23

A co to ma wspólnego z tym, że każdy z nich był z innej partii? Ty to żeby napluć na rosyjski sprzęt to wymyślisz każdą brednię :))). Samoloty te służyły u nas około 30 lat, u nas były remontowane i serwisowane, były bardzo bezpieczne i chwalone przez pilotów, a na pokazach lotniczych potrafiły przyćmić nawet F-22 :)). Nie mają żadnej wartości bojowej ponieważ nigdy nie były modernizowane. Gdyby F-16 nie był by nigdy modernizowany to dzisiaj też była by to kupa złomu jak nasze migi.

Davien
wtorek, 2 kwietnia 2019, 16:10

Jak widzę panie alternatywny, zabrakło argumentów to od razu w płacz:))

Marek1
sobota, 30 marca 2019, 21:05

A może Angole chcieliby zamienić w relacji 1:1 G4R na Su-22 ;)) ?? Żenujące jest, że Europa wycofuje z linii samoloty, o których WP może tylko pomarzyć.

MaG
niedziela, 31 marca 2019, 19:38

A co Europe obchodzi kolejny nieudolny polski rząd ???? Samoloty VIP to w tempie ekspresowym dla siebie kupili bez żadnych wieloletnich dialogów technicznych.A wojsko lata postsowieckimi wrakami które spadają jeden po drugim.To już nasz problem że kolejne rządy nie modernizują naszej armii a Europa ma to gdzieś

Vendetta
sobota, 30 marca 2019, 18:31

Aż się prosi by tanio zastąpić w Polsce stare, posowieckie Su-22...

say69mat
niedziela, 31 marca 2019, 11:12

Przecież, w naszym kraju modernizacja techniczna sprowadza się - przy efektownym braku narzędzi i polityki industrialnej - do wydłużania resursów. Stąd miarą przydatności bojowej płatowca, silników, zintegrowanej awioniki i uzbrojenia. Jest zdolność do wydłużania resursów, czyli zabieg trącący konserwatyzmem intelektualnym w zakresie rozumienia procesu modernizacji sprzętu latającego.

dawo
sobota, 30 marca 2019, 15:47

Nie!!

MON :)
niedziela, 31 marca 2019, 11:10

dawo - TAK i program Harpia będzie z głowy

PL
sobota, 30 marca 2019, 14:38

Ponoć dobrze żyjemy z Anglikami to może sprzedali nam by te samoloty po funcie za sztukę.U nas się je odmaluje i będą służyły kolejny 30 lat i nieudolny MON odtrąbi sukces programu Harpia.

niedziela, 31 marca 2019, 05:19

MRCA TORNADO PSNAWIA. Polskie siły zbroine minęły by w nie nowego ducha bojowego.Wystarcz polropić odpowiednim rodzajem wody i sukces gotowy. Damy radĘ.

Mono
sobota, 30 marca 2019, 20:21

U nas trzeba rozeznania na co możemy sobie pozwolić. Jeśli stać nas na deklarowane f-35 to kupmy je. Jeśli nie to bierzmy kolejne f-16 lub f-18 i czekajmy na przyrost gotówki. Byle bez rozwiązań pomostowych bo na tym najwięcej stracimy.

PL
niedziela, 31 marca 2019, 19:41

Ty wierzysz że my kupimy jakiekolwiek nowe samoloty ???? ja po 3 latach już w nic nie wierzę.Kiedyś wierzyłem w nowe śmigłowce od końca 2016 roku,wierzyłem w 500 Krabów i 160 wyrzutni Himars,wierzyłem w okręty podwodne z rakietami manewrującymi itp. Po 3 latach moja wiara całkowicie upadła

Marek
sobota, 30 marca 2019, 14:01

Wielu innych państw? Zostało zaledwie trzech użytkowników tych pięknych maszyn.

Davien
sobota, 30 marca 2019, 17:27

Panie Marek,w ogóle było zdaje sie jedynie 4 państwa uzywające Tornad.

Marek
niedziela, 31 marca 2019, 12:27

Dokładnie. Dlatego ostatnie zdanie o wielu państwach wydaje się dziwne.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama