Reklama

MON: obie baterie Patriot w 2022 r.

6 lutego 2018, 19:44
Skurkiewicz SKON
Fot. Defence24.pl

Obie baterie systemu Patriot, które Polska zamierza pozyskać w ramach pierwszej fazy programu obrony powietrznej, w tym przeciwrakietowej Wisła trafią do Polski w 2022 r. – poinformował we wtorek wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Jak powiedział, baterie będą w "konfiguracji typowej dla armii amerykańskiej".

Nowy, mianowany w poniedziałek wiceszef MON mówił o programie Wisła na posiedzeniu sejmowej komisji obrony, które dotyczyło najważniejszych programów modernizacyjnych.

Skurkiewicz przypomniał, że 31 marca 2017 r. przekazano rządowi i stronie amerykańskiej zaktualizowane zapytanie ofertowe. W lipcu zapadła decyzja o pozyskaniu sytemu Wisła w dwóch fazach. Natomiast w listopadzie Kongres USA udzielił Polsce zgodę na zakup systemu Patriot w pierwszej fazie programu Wisła. Maksymalna wysokość kontraktu została określona na 10,5 mld dolarów. Jednocześnie od września 2017 r. zespół MON prowadził ze stroną amerykańską uzgodnienia treści umowy LOA (ang. Letter of Offer and Acceptance). Negocjacje zakończyły się 26 stycznia 2018 r.

Ich przedmiotem było uzgodnienie treści LOA, w tym przede wszystkim konfiguracji pozyskiwanych zestawów oraz harmonogramu dostaw.

Po dokonaniu analizy kosztów oferty amerykańskiej podjęto decyzję o zmianie w fazie pierwszej konfiguracji na typową dla armii amerykańskiej i pozyskaniu przez FMS (program Foreign Military Sales – przyp. red.) jedynie kluczowego elementu systemu. Natomiast pozostałe elementy zakupione zostaną w ramach procedur krajowych od polskiego przemysłu obronnego.

wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz

Jak dodał, takie działania umożliwiłyby znaczącą redukcję kosztów umowy oraz przyspieszenie dostaw. – Obie baterie trafią do Polski w 2022 r. – poinformował Skurkiewicz.

Do tej pory MON przyjmowało założenia, że pierwsza bateria zostanie dostarczona do końca 2022 r., a druga – do końca 2023 r.

Podkreślił, że redukcja kosztów w pierwszej fazie programu Wisła nie jest związana z "nawet najmniejszym ograniczeniem zakładanych zdolności bojowych sytemu".

Obecnie MON kończy negocjacje offsetowe. Dopiero po zawarciu umowy w tym zakresie będzie możliwe podpisanie umowy na dostawę Patriotów.

Wiceminister nie podał konkretnej ceny kontraktu. Przed tygodniem jednak minister obrony Mariusz Błaszczak poinformował jednak, że MON jest "na dobrej drodze", by podpisać umowę w programie Wisła z końcem pierwszego kwartału 2018 r. Podkreślił przy tym, że cena jest niższa niż 10,5 mld dolarów znane z listopadowej notyfikacji dla kongresu oraz że termin dostaw został przyspieszony.

W programie obrony powietrznej i przeciwrakietowej średniego zasięgu Polska zamierza kupić system Patriot firmy Raytheon z systemem zarządzania obroną powietrzną IBCS produkowanym przez Northrop Grumman.

Z informacji publikowanych już przed tygodniem przez Defence24.pl wynika, że redukcja kosztów programu nie została osiągnięta kosztem systemu IBCS, ani pocisków PAC-3 MSE, których Polska zamierza nabyć – jak napisano w listopadzie w notyfikacji dla Kongresu – 208 (plus 11 przeznaczonych do testów).

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 90
Reklama
gerd
czwartek, 8 lutego 2018, 16:05

Co dalej z\"Narwią\"? Ten program jest równie ważny. Jeśli jest problem z Homarem, to środki od razu powinny być przekazane na kolejny program. Ze śmigłowców praktyczne zrezygnowano, z \"Orki\" także. Skoro tak, \"Narew\"dla Wojsk Lądowych jest priorytetem.

podatnik
czwartek, 8 lutego 2018, 11:16

Właściwie to czemu lub komu służy ten SKON. Przecież z informacji przekazanej przez wice ministra nic nie można wywnioskować . Co MY właściwie kupiliśmy , za ile kupiliśmy to wiemy ale ile tego kupiliśmy to już nie , jakie technologie wchodzą w pakiet offsetowy tego też nie wiemy . Podatnik ma się zadowolić informacją że rząd w jego imieniu zapłacił 5 mld $ a za co to zobaczymy jak nam przywiozą za 5 lat .Są dwie możliwości , głupota negocjatorów albo całkowity brak wiedzy na ten temat nowego wiceministra . Skłonny jestem uznać za prawdziwe obydwie możliwości.

gosc123
czwartek, 8 lutego 2018, 00:53

to za dlugo ,ta za mało

Willgraf
środa, 7 lutego 2018, 14:56

te 11 do testów muszą być lepsze jak zawsze u Lockheeda a reszta tych 208 ma taka sprawność jak te z Arabii Saudyjskiej co 5 sztuk ledwie daje rade staremu SCUDOWI z 1978 roku

alkaprim
środa, 7 lutego 2018, 12:05

Chcieliśmy Patriota?-no to będziemy go mieli-po kosmicznych kosztach,w śladowych ilościach,nie w tej konfiguracji której chcieliśmy,bardzo drogim w eksploatacji,mało efektywnym nie gwarantującym skuteczności i niestety schodzącym powoli do lamusa systemem poprzedniej generacji. Ps -na Kima do Korei Amerykanie ściągają tylko system Thaad-to o czymś świadczy.

zbrozło
środa, 7 lutego 2018, 19:56

poczytaj czym jest THAAD...

hmmm
środa, 7 lutego 2018, 11:38

Czyli kolejne 5 lat jesteśmy bezbronni. Sukces

nikt ważny
środa, 7 lutego 2018, 10:31

Tak dla jasności bo narracja dla gawiedzi to jedno a fakty to drugie. Nie będzie żadnych baterii Patriot w SZ RP. W tym, następnym, w2022, czy jak się \"zmieni\" po \"wyborach\", kiedykolwiek. Jeśli już to co najwyżej \"sojusznik\" będzie posiadał \"jakieś\" w ramach swojej \"sojuszniczej\" obecności i być może o ile \"Redzikowo\" ruszy to również tam choćby pozorując sprawność \"Redzikowa\". Taka wróżba :-D

DyZIO
środa, 7 lutego 2018, 10:30

wyjaśnijmy sobie ...w 2022 to będą komponenty nie skonfigurowane PAC-2 ..następny etap gdy \"klocki amerykańskie\" już będą to następny okres 1,5 roku konfiguracja z \" komponentami polskimi\" do wersji bojowej czyli w 2025 r będą dwie wiwatówki ..które być może dostaną w 2028 radar dookólny z PAC-3 ...( coś jak w wydaniu dla Rumunów niby już mają Patrioty ale gotowość bojowa ma być osiągnięta w 2022-24)...dla poprawy samopoczucia Polakom ...Amerykanie wypożyczą im odpłatnie swoje komponenty (wyrzutnie z 4 pociskami radar ,wóz dowodzenia ) opinii publicznej powie się że mamy wypożyczony w ramach programu \"Wisła\" bezpłatnie

Marek1
środa, 7 lutego 2018, 09:30

Dziwne. Potrzeba aż 5 lat, by w Polsce znalazły się 2 pierwsze baterie Patriot w obecnej konfiguracji PDB-8 ?!?! No bo przecież w artykule ani słowa nie ma o IBCS.

Dropik
środa, 7 lutego 2018, 12:40

To oznacza pełna kapitulację w stosunku do pierwotnych założeń. Widać że chodzi o to by ujść zxtego z bez strat wizerunkowych. Tylko nie rozumiem dlaczego 2 baterie ma jakieś towar więcej niż 4 Rumunów. Hahaha

Davien
środa, 7 lutego 2018, 17:27

Dropik, rumuńskie baterie maja po jednej FU, nasze bedą mieć po dwie FU. widzisz róznicę. Będą tez znacznie nowocześniejsze od rumuńskich.

dropik
czwartek, 8 lutego 2018, 08:24

serio ? 4 baterie czyli osiem FU. Nadal widzisz różnicę....

Davien
czwartek, 8 lutego 2018, 17:58

Jak co to Rumuni kupili 7 baterii z 1 FU w kazdej więc ... 4 baterie rumunskie to 4FU a nie 8 czyli tyle samo co w naszych 2 bateriach a nasze maja byc w standardzie dla US Army na 2022 czyli IBCS i nowy radar. Jak widze dalej róznicy nie zauwazyłes:)

prawieanonim
środa, 7 lutego 2018, 12:08

Gdzie w artykule jest mowa o PDB-8? PDB-8 można wziąć od ręki tak jak to zrobiła Rumunia. Macierewicz ustalił że pierwsze dwie baterie w wersji PDB-8 mamy pozyskać do 2019 roku przy czym miały być one modernizowane do wersji NG kiedy ta wejdzie do produkcji. Z artykułu jasno wynika że zrezygnowano z tej koncepcji a dwie pierwsze baterie będą już w docelowej wersji i stąd ten 2022 rok.

Feliks
środa, 7 lutego 2018, 09:19

Czyli obniżenie ceny \"dobra zmiana\" uzyskała w najbardziej prymitywny sposób, poprzez redukcję ilości zamawianego sprzętu. Tytani negocjacji, nie ma co.

Saracen
środa, 7 lutego 2018, 09:16

BREAKING NEWS Wczoraj miało miejsce posiedzenie sejmowej komisji obrony. Posłowie PiS chcieli je utajnić ale im się nie udało. W trakcie komisji dowiedzieliśmy się, że w tej chwili nie jest prowadzone żadne postępowanie w sprawie zakupu śmigłowca wielozadaniowego. Czyli przez dwa lata ekipa Macierewicz & Kownacki notorycznie nas okłamywała. Co ciekawe, posłowie PiS na tej komisji winą za ten stan rzeczy obciążali ... rząd PO-PSL :) Bo nie doprowadził do końca przetargu na zakup śmigłowca Caracal. Tego, który \"dobra zmiana\" uwaliła :) Tak się zastanawiam, czy w PiSie jest choć jedna dorosła osoba :)

DąbZupaDębowa
środa, 7 lutego 2018, 20:09

Może się zastanowisz przez chwilę za co mielibyśmy te śmigłowce kupić? Jesteśmy na skraju bankructwa.

Saracen
czwartek, 8 lutego 2018, 12:22

Przez cały ubiegły rok czytałem rządowe komunikaty o kolejnych sukcesach resortu na którego czele stał Morawiecki. O rekordowych wpływach z VAT, o rekordowej konsumpcji, o zwalczaniu mafii VATowskich itd... A Ty mi piszesz że jesteśmy na skraju bankructwa :)

NS1
czwartek, 8 lutego 2018, 12:18

Za 500+?

zbrozło
środa, 7 lutego 2018, 19:59

Jakbys mial pojecie o czyms to bys wiedzial ze to bylo JAWNE posiedzenie. Na nie jawnym prawdopodobnie zostanie poruszona kwestia HOMARA...

mati
środa, 7 lutego 2018, 15:32

Saracen, postępowanie jest na śmigłowce dla specjalsów i do misji SAR/ZOP. do tego coś tam pewnie raczkuje ws. Kruka. tu nie ma żadnej tajemnicy, to wiadomo od dawna.

Saracen
środa, 7 lutego 2018, 17:48

Pierwsze dwa śmigłowce miały przelecieć do końca 2016. Tak mówił Macierewicz. W zeszłym miało się pojawić bodajże osiem. Tak mówił Macierewicz. Cały czas zresztą spółka Macierewicz & Kownacki zapewniała że w sprawie śmigłowców się dzieje. Wczoraj kurtyna opadła, nic się nie dzieje. NIC. Tak mówi obecny na komisji wiceminister ON. Stracony czas, zmarnowane pieniądze, festiwal kłamstw.

PRS
czwartek, 8 lutego 2018, 00:08

Wiceszef MON odniósł się do śmigłowców WIELOZADANIOWYCH a nie SPECJALISTYCZNYCH (dla MW RP i WS). Proszę próbować czytać ze zrozumieniem. Oczywiście fakt jest taki, że ,,specjalistycznych\" nadal nie kupiono.

Saracen
czwartek, 8 lutego 2018, 12:26

Czyli w sprawie wielozadaniowych NIC się nie dzieje. A w sprawie specjalistycznych trwają analizy czyli ... też NIC się nie dzieje. Ja już pomijam sens zakupów krótkich serii śmigłowców do ściśle specjalistycznych zadań. Koszmar logistyczny, tanio też nie będzie. Pomysł z jedną platformą miał więcej sensu.

Pav
środa, 7 lutego 2018, 09:01

Wg mnie. Zamiast za friko wyrzucac pieniadze i w zamian nie dostac zsdnego transferu to mozna bylo do rumunow dolaczyc a w miedzyczasie rozwijac system piorun i upgradowac newy z Ukraincami. Do tego opanowac produkcje zesp el na GaN ie i uzalezniac sie. To stworzyloby miejsca pracy oraz rozwineloby cala galaz przemyslu.

dropik
środa, 7 lutego 2018, 08:15

pierwsze baterie w 2022 . i to jest to przyśpieszenie ? to jakaś kpina bo to nadal będzie stary system. Wygląda to coraz gorzej

Rex
środa, 7 lutego 2018, 11:05

Przecież nowa wersja jest dopiero na etapie opracowania więc niby jak mieliśmy ja już teraz kupić?

dropik
środa, 7 lutego 2018, 08:08

Jednak coraz bardziej wygląda na to, że nasze patrioty będą zbliżone konfiguracji rumuńskiej, a ibcs nie jest pewne. Ogólnie po wczorajszym SKON (komisja sejmowa) można było odnieść bardzo dziwne wrażenia. Otóż ponownie wracają śmigłowce wielozadaniowe o czym mówił nowy minister. W winą za ich brak została obciążona PO - nie dopięli kontraktu na Caracale. To się głowie nie mieści co oni tam opowiadają. :P

muniek
środa, 7 lutego 2018, 07:46

Nie wiadomo kiedy offset i jaki offset, ale jeśli ma to związek z Narwią to na obronę krótkiego zasięgu poczekamy jeszcze 6-8 lat. Prawdopodobnie ogranoczono wymagania offsetowe i stąd spadek ceny. 2 baterie miały być dostarczone między 2019-2020 a zatem zejście z ceny uzyskano także poprzez odroczenie dostaw baterii w wersji prawdopodobnie jeszcze PBD-8. Ile będzie kosztowało ich przystosowanie do IBCS ? Co jeśli w 2022 IBCS nie będzie operacyjny ? Co z radarami ? otrzymamy 4 sektorowe radary dla każdej jednostki ogniowej ? Jeśli w 2022 dostaniemy 2 baterie w wersji IBCS to jaki będzie radar ? bo na pewno nie 360. Przepłacimy za wycofywane przez USA stacje sektorowe które kupimy na 2-3 lata ? bez sensu. Co z podłączeniem naszych radarów kierowania ogniem ? a nie tylko wstępnego wykrywania celów. Dlaczego nie robimy własnej Narwi już teraz mają Bystrą i opcję Camm-a (ER) ?!

Generau
środa, 7 lutego 2018, 03:16

Nie uważacie że jedna bateria wyszła by jeszcze taniej? A gdyby pozyskać ją w 2025, można by zaoszczędzić więcej pieniędzy do tego czasu i zapłacić odpowiednio większą cenę.

rex
środa, 7 lutego 2018, 03:13

konfiguracja typowa dla armii amerykańskiej to teraz PBD8 a nie IBCS czyli spowolniono dostarczenie baterii w wersji pomostowej niestety

prawieanonim
środa, 7 lutego 2018, 13:27

Konfiguracja typowa dla armii amerykańskiej w 2022 roku to Patriot NG. PDB-8 to konfiguracja na teraz.

Życzę miłego dnia
środa, 7 lutego 2018, 00:50

A czy przypadkiem do tego 2022r Rosjanie nie napadną na nas ? Nie znam się, ale na moje oko zaraz po wycofaniu wojsk z Syrii bd mieli najlepszy czas do ataku. NATO jeszcze nie gotowe do obrony, a Gospodarka Rosji jeszcze nie załamana po wyczerpaniu finansowych rezerw rządowych.

Szept
środa, 7 lutego 2018, 21:39

Poczytaj trochę przyjacielu o gospodarce światowej, wzroście pkb w róznych krajach i finansach, bo odnoszę wrazenie ze wiedzę o świecie czerpiesz z wypowiedzi Antoniego Maciarewicza.

Darek S.
środa, 7 lutego 2018, 00:50

Ja bym się wstrzymał z podpisywaniem kontraktu na prawie 10 mld USD. Niech najpierw Amerykanie się wypowiedzą, czy jesteśmy ich przyjaciółmi, czy jednak uważają nas za zbrodniarzy wojennych. No bo co to za przyjaciele, z tych Amerykanów, którzy się na nas obrażają, tylko dlatego, że powiedzieli o nas źle, wychowani w duchu silnego nacjonalizmu i antypolonizmu Żydzi. Pasowałoby przejrzeć ustawodawstwo w Izraelu, aby sprawdzić jak mogło dojść do siania takiego antypolonizmu wśród obywateli Izraela. Myślę, ze odpowiedzialny za to jest Minister Oświaty Izraela i on pierwszy powinien przyjechać do Polski się wytłumaczyć.

el_bantao
środa, 7 lutego 2018, 00:38

ale ten wielki brat nas robi :D

Smuteczek
środa, 7 lutego 2018, 00:17

Obie baterie beda w konfiguracji typowej dla wojsk USa... no to zapomnijmy o radarze obserwacji dookolnej jak bylo w wymaganiach. Bedzie standardowy radar sektorowy jak jest aktualnie.

Rex
środa, 7 lutego 2018, 11:00

Takie radary są dopiero na etapie projektowania więc niby jak byśmy mieli je dostać teraz? Od początku było wiadome że znajdą się one w drugim etapie razem z IBCS

niki
środa, 7 lutego 2018, 00:02

Absolutnym szczytem głupoty polskiej strony jest rozdzielenie tego kontraktu na dwie części za które trzeba będzie osobno zapłacić. Jeśli wezmiemy pierwszą (2 baterie) to będziemy musieli kupić też kolejne 6 aby plan nabycia łącznie 8 baterii powiódł się. W drugim etapie zamierzamy kupić sporą ilość pocisków SkyCeptor, które są modyfikacją izraelskiego Stunnera. Przy obecnych stosunkach na linii Warszawa-Tel-Aviv może się wszystko zdarzyć i ktoś może się nie zgodzić na taki zakup. Sprawa jest bardzo śmierdząca.

Willgraf
środa, 7 lutego 2018, 11:45

Pisałem sporo o tym ze tylko dwie stare baterie z 8 wyrzutniami a nie 8 baterii...pisalem o braku możliwości współpracy z radarem dookolnym i braku akceptacji przez pentagon obecnej konfiguracji IBCS ,a innej nie ma i nie będzie...ale także pisałem ze rakiety skyceptor nie osiagnely w modernizacji...tak sa modernizowane mimo ze nadal nie weszły na uzbrojenie USA, bo nie mają zdolności stracania samolotów, celów manewrujacych, to po jaką ch... nam te rakiety....Największa firma to MBDA nie Lockheed, system Aster 30/60 to jedyna opcja dla Polski, reszta to sabotaż

Dropik
środa, 7 lutego 2018, 10:44

Jest to głupota. Komu to zawdzięczamy? Najlepszemu ministrowi od czasów Mieszka lub przynajmniej Bolesława Chrobrego! ;P

nekro
wtorek, 6 lutego 2018, 23:49

oby tylko calosc wychodzila ze skyceptorem i jego transferem.

dariusz
wtorek, 6 lutego 2018, 23:35

Obecnie MON kończy negocjacje offsetowe. Dopiero po zawarciu umowy w tym zakresie będzie możliwe podpisanie umowy na dostawę Patriotów. Jak skończy , na razie kibicujemy

Gregory
wtorek, 6 lutego 2018, 23:32

Kompromitacja! Wygląda na to, że baterie będą i późno (trzeba pewnie będzie czekać ok 10 lat), i w cenie, w sumie, ok 50-60 mld zł. Sukces Błaszczaka!

Adam
wtorek, 6 lutego 2018, 23:21

Redukcja była w liczbie baterii z 8 do 2

RafałekM
środa, 7 lutego 2018, 09:17

Od początku I etap zakładał 2 baterie i za te 2 baterie była cena 10,5 mld dolarów

Davien
środa, 7 lutego 2018, 07:25

W pierwszej faze zawsze były 2 baterie wiec nie ma żadnej redukcji.

Marek1
środa, 7 lutego 2018, 15:44

Davien - ale 2 pierwsze baterie w wersji PDB-8 miały być w 2020r, a nie kilka lat później. Wtedy to miał być juz gotowy IBCS i radar dookolny. ROZŁAZI się nam ten kontrakt jak stare gacie w kroku i coraz bardziej widoczny jest KOSZT zmniejszenia ceny do ok. 5,25 mld $. Tym kosztem jest wydłużenie oczekiwania na pomostowy \"wariant rumuński\" i najprawdopodobniej drastyczne ograniczenie transferu technologii do jakichś kompletnie NIEistotnych doopereli. Pojawiajace sie dodatkowo wątpliwości co do pozyskania rakiet SkyCeptor i ich zdolności integracji z Patriotem dla Polski sprawiają wręcz FATALNE wrażenie, że MON kompletnie nie panuje nad tym co z Wisła wyprawiają Raytheon i LM w zakresie cena/warunki/terminy.

Davien
środa, 7 lutego 2018, 17:34

panie Marek, kupujemy te dwie baterie w standardzie US Army na rok 2022 wiec juz z IBCS, PDB-8 jest w tej chwili. bajek o SkyCeptorze nie bedę nawet komentować, powiem tylko że na Stunnerze powstaje PAAC-4 czylki nowy standard dla Patriota. Radar dookólny mozemy miec juz teraz, NG ma gotowy, ale chcemy miec ten sam co USA, W każdej baterii masz 2 radary wiec spokojnie pokrywaja ponad 240 stopni

Willgraf
środa, 7 lutego 2018, 11:47

Niebylo nigdy mowy w USA o wiekszej liczbie kiedykolwiek baterii dla Polski jak 2 z 8 wyrzutniami, tylko coniektorym miłośnikom USA wychodzilo po 48 lub 64

PRS
wtorek, 6 lutego 2018, 22:54

,,Jak dodał, takie działania umożliwiłyby znaczącą redukcję kosztów umowy oraz przyspieszenie dostaw. – Obie baterie trafią do Polski w 2022 r. – poinformował Skurkiewicz.\",,Jak powiedział, baterie będą w \"konfiguracji typowej dla armii amerykańskiej\". Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości, że te baterie będą służyć do zabezpieczenia Redzikowa? A może się mylę i zostaną ulokowane na Śląsku by ,,bronić\" Bumaru? Kiedy Amerykanie oficjalnie otwierają bazę? Kiedy Rumuni otrzymają ukompletowane zamówione przez siebie baterie? Takie pytania mi się nasuwają...

Trek
wtorek, 6 lutego 2018, 22:54

Ile to jest 2 baterie ?? 2 wyrzutnie + 2 radary + 2 pojazdy dowodzenia?? Obym sie mylil...

jan23
środa, 7 lutego 2018, 14:00

czyli jedna bateria dla Warszawy i jedna pod lotnisko w Krzesinach? na wypasie nie ma co.

Marek1
środa, 7 lutego 2018, 09:33

Ilość wyrzutni w baterii nie zastała jednoznacznie ustalona. Obecnie obowiązuje wersja, ze bateria to 2 jednostki ogniowe(fire unit), każda po 3 wyrzutnie wraz z innymi pojazdami, ale mówi się również o 4 wyrzutniach w jedn. ogniowe.

Vincold
środa, 7 lutego 2018, 09:31

Mylisz się. Dwie baterie to 4 radary i 16 wyrzutni.

RafałekM
środa, 7 lutego 2018, 09:18

Tyle ile w notyfikacji Kongresu, czyli 16 wyrzutni, 208 pocisków itd.

Killer
środa, 7 lutego 2018, 08:38

Dwie baterie to 16 wyrzutni

Davien
środa, 7 lutego 2018, 07:26

2 baterie to 4 radary AN/MPQ-65 i 12-16 wyrzutni

luka
środa, 7 lutego 2018, 04:03

Jedna bateria to 1 radar i dwie jednostki ogniowe po max 4 wyrzutnie w każdej (mogą być też 2 albo 3 wyrzutnie zależnie jaką konfigurację kupujący sobie wybierze) + inne towarzyszące pojazdy.

Davien
środa, 7 lutego 2018, 17:37

Bateria to dwie Firing unit, kazda z włąsnym radarem więc mylisz się. Standart to 3-4 wyrzutnie na jedną FU, a te 2wyrzutnie na baterię to bajki rozpowiadane przez niektórych

Voodoo
wtorek, 6 lutego 2018, 22:26

Nie wiem po co.....na Iskandera to za słaby system nawet jak będzie miał efektory PAC- asdeswaz....to co ten Patriot będzie mógł zestrzelić SCUDA?

Davien
środa, 7 lutego 2018, 07:27

Tia, jasne, jakos z celami HERA o wiele szybszymi i w przeciwieństwie do Iskandera w pełni manewrowymi w całym zakresie lotu radzą sobie bez przeszkód wiec powodzenia w zmyslaniu.

środa, 7 lutego 2018, 12:57

Hmm HERA wpelni manewrowa?

Davien
środa, 7 lutego 2018, 17:38

Hera uzywa głowic z Pershinga II wiec tak jest manewrowa w całym przedziale lotu.

Rafal
czwartek, 8 lutego 2018, 12:47

Davien, a co zanczy ze Pershing II byl manewrowy? Nigdzie nie jest napisane ze ta 30+ letnia rakieta mogla wykonywac jakiekolwiek uniki w ostatniej fazie lotu. PII poprostu mial kierowana glowice i tyle. Bardzo wybiorczo podchodzisz do tematu i niezle historie zmyslasz. Czemy nie wierzyc rosjanom mowiacym ze Iskander potrafi wykonywac uniki a wierzyc w twoje historie? Co innego strzelac na poligone a co innego w rzeczywistych warunkach bojowych, np Arabia Saudyjska, 5 rakiet na jednego starego Scudopodobnego trupa, na ile by mam starczylo te 200 Patriotow?

Davien
czwartek, 8 lutego 2018, 18:06

Panie Rafał, głowica Pershinga była głowicą wyposażona w skrzydła i stery do manewrowania po oddzieleniu sie od rakiety więc naprawde manipulacja ci stanowczo nie wychodzi:) Jakos te wysmiewane Patrioty bez kłopotu zestrzeliły w Jemenie ponad 120 pocisków balistycznych i to uzywając głównie PAC-2, bo AS NIE MA PAC-3MSE na razie w ogóle, dopiero je kupili Iskander-m nie jest w stanie wykonywac uników, tak samo jak Pershing, może jedynie manewrowac w ogranicznym zakresie by ułatwic naprowadzenie głowicy na cel, jak sobie te uniki wyobrażasz jak nie jest w stanie wykryć że coś go namierza a paliwo juz wypalił. pewnie Waqnia siedzi w srodku i za sznurki pociaga patrzac przez lornetke:)) Co do ataku na Rijad i 4 PAC-2 i 1 PAC-3 to może najpierw zapoznaj sie ze sprawą a potem cos pisz bo... Wystarczy że sobie policzysz co ile odpalana jest antyrakieta by cała twoja teoria sie rozsypała:)

Rafal
piątek, 9 lutego 2018, 14:45

Jeszcze wracajac do Rijadu, poczytaj ostatnie informacje, wyglada na to, ze zadna z 5 raiet nie trafila \"Scuda\".

Rafal
piątek, 9 lutego 2018, 10:59

Dawien przestan odwracac kota do gory ogonem. Skad masz informacje ze Iskander nie moze wykonywac zadnych gwaltownych manewrow w koncowej fazie lotu? Bo paliwo zostalo wypalone, tu tez skad takie informacje? Pracowales przy opracowywaniu Iskandera? I jeszcze raz to samo, czemu wierzyc w twoje dzieciece bajki a nie wierzyc w to co rosjanie mowia. Kraje ktore kupily Iskandera, tak na slowo uwierzyli w jego mozliwosci? Masz dostep do tych samych informacji z Netu co inni tutaj i tyle. Przestan czasami bajki pisac bo to juz nawet nie jest smieszne. Co do Patriota, nigdzie nie negowalem jego mozliwosci a raczej twoje wychwalanie tego systemu. Historie z cyklu bo zestrzeli w ramach prob glowice z przed 30 lat to i zestrzeli Iskandera. Przestan manipulowac tym co inni pisza. W Rijadzie wystrzelono piec rakiet na jedno skudopodobne cos tam to jest fakt, przy 200+ ktore my planujemy to na jak dlugo by nam starczylo? o tym pisalem nic wiecej. Ostatnie informacje jakie byly o Jemenie to ze Patriot zestrzelil okolo 100 rakiet, sam nawet to powtarzales a teraz juz jest 120, to samo pytanie skad to wiesz? Moze jeszcze powiesz ile Patriotow zostalo wystrzelonych do tych 120 rakiet i jak jest jego skutecznosc, chyba nie bedzie problemu z udzieleniem mi tych informacji, przeciez ty wszystko wiesz.

prawieanonim
czwartek, 8 lutego 2018, 17:27

W ostatniej fazie lotu Iskander też nie wykona uniku bo nie trafi w cel.

Davien
sobota, 10 lutego 2018, 08:14

Nie pisałem o uniku ale o manewrach korygujacych trafienie w cel.

Rafal
poniedziałek, 12 lutego 2018, 12:43

No wlasnie, dziekuje do widzenia.

Saracen
wtorek, 6 lutego 2018, 21:17

A jeszcze nie tak dawno najlepszy minister ON Antoni Macierewicz zapewniał że Patriot będzie od 2019 roku. Brawo \"Dobra Zmiana\"

Nieździwiony
środa, 7 lutego 2018, 09:43

Pewnie jakby był to by tak było. A tak MON dalej sobie podebatuje

Saracen
czwartek, 8 lutego 2018, 12:45

To czemu PiS go odwołał? Przecież decyzja zapadła na Nowogrodzkiej.

pav
wtorek, 6 lutego 2018, 21:15

Nie rozumien - jak cena ma byc nizsz- za dwie baterie 4.5 do 5mld w pierwszej fazie a w drugiej ma byc wiecej bateri za mniejsza sume??

neno
wtorek, 6 lutego 2018, 23:47

bo w pierwszej fazie kupujesz prawie 80% calosci osprzetu do wszystkich bateri

Willgraf
wtorek, 6 lutego 2018, 21:02

SKANDAL irracjonalny zakup sprzętu i to niezgodnego z wytycznymi dla Wisły, dwie baterie za 4 lata, dwie stare baterie systemu Patriot ..to tak samo nowoczesny zakup jak czołgi FT-17 w 1939 roku

Willgraf
środa, 7 lutego 2018, 13:52

firma MBDA jest większa i ma większy potencjał od Lockheeda i współpraca z MBDA i w ramach Wisły i Narwi to powinien być polski priorytet nie G z USA

Nieździwiony
środa, 7 lutego 2018, 09:45

Lepszy rydz niż nic. Od czegoś trzeba zacząć.

Podbipieta
środa, 7 lutego 2018, 08:32

W 1920 do nas przybyly

Willgraf
środa, 7 lutego 2018, 13:52

DOKŁADNIE.... a w 1939 roku nadawały się jedynie do zablokowania wjazdu to twierdzy Brześć ...Patriot ma ta samą architekturę co w 1991 roku zatem porównanie trafne

luka
środa, 7 lutego 2018, 04:07

W naszym wypadku to niestety i tak będzie postęp w stosunku do 2K12 Kub i NewaSC, które Wisła ma zastąpić.

Marek1
środa, 7 lutego 2018, 15:49

luka - poczytaj jak ostatnio Ukraińcy \"podrasowali\" swoje rakiety do New SC-125. Nikt przy zdrowych zmysłach nie ma chyba wątpliwości, ze pełna sprawność operacyjną Wisła z Patriotem osiągnie wcześniej, niż za 10-12 lat. Zresztą w ub. roku potwierdził to min. Kownacki w przypływie szczerości ...

Davien
środa, 7 lutego 2018, 17:40

Marek, tak podrasowali że maja maks 1/3 zasiegu dla PAC-3, nie moga zwalczac celów balistycznych itp. wiec powodzenia w lobbingu:)

PRS
środa, 7 lutego 2018, 23:16

Niemożliwe... Największy lobbysta na rzecz firmy LM na tym portalu zarzuca Markowi1 lobbowanie na rzecz... no właśnie czego/kogo... przemysłu Ukrainy??? Koniec Świata...

Davien
czwartek, 8 lutego 2018, 07:48

WOW A od kiedy Patriot to LM???? Wiesz w ogóle o czym piszesz czy tylko stukasz w klawisze bez sensu/:)

Willgraf
czwartek, 8 lutego 2018, 11:25

To głównie Lockheed Martin.....

Davien
czwartek, 8 lutego 2018, 18:07

Znowu:) Patriot to Raytheon a nie LM, Lockheed jest jedynie producentem pocisku PAC-3/3MSE i to wszystko wiec niezła wtopa:)

prawieanonim
czwartek, 8 lutego 2018, 17:28

Naprawdę? A ja myślałem że głównym producentem Patriot jest Raytheon.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama