Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Rosja: ruszyły próby zakładowe nowego tankowca

Fot. Aviastar-SP
Fot. Aviastar-SP

Należące do United Aircraft Corporation zakłady Aviastar-SP poinformowały o rozpoczęciu prób w locie samolotu Ił-78M-90A czyli najnowszego tankowca dla rosyjskich sił powietrznych. 

Prototyp Ił-78M-90A odbył pierwszy lot 25 stycznia ubiegłego roku. Próby zakładowe rozpoczęły się natomiast 27 grudnia 2018 roku na lotnisku Uljanowsk Wostocznyj. Wcześniej zakończono próby naziemne samolotu a także zorganizowano pokaz maszyny dla przedstawicieli Sił Powietrzno-Kosmicznych FR. 

Jak powiedział Władimir Irinarkhow, pilot doświadczalny Iljuszyna lot odbył się płynnie i bez żadnych zastrzeżeń. Ił-78M-90A ma być w opinii jego pilota łatwy w obsłudze i dobrze wykonany. Dalsze próby zakładowe samolotu będą prowadzone nie tylko w Uljanowsku ale także na lotnisku Żukowskij pod Moskwą, następnie samolot przejdzie testy państwowe. 

Powietrzny zbiornikowiec Ił-78M-90A powstał na bazie transportowego Iła-76MD-90A. Napędzają go cztery nowe silniki PS-90A-76 i jest to najważniejsza zmiana w stosunku do poprzedniej generacji Iłów-78. Zmieniono także wyposażenie nawigacyjne, awionikę i systemy łączności, dostosowując je do wymagań współczesnego lotnictwa wojskowego. Samolot oprócz pełnienia zadania podstawowego czyli funkcji powietrznego zbiornikowca, można także łatwo przystosować dzięki możliwości szybkiego demontażu wewnętrznych zbiorników paliwa do roli maszyny transportowej lub gaśniczej. 

Ił-78M-90A ma maksymalną masę startową 210 t, osiąga prędkość maksymalną 830 km/h, jego prędkość przelotowa to 750 km/h, zasięg operacyjny wynosi ok. 4000 km, natomiast pułap operacyjny przekracza 11000 m. Maszyny mają wejść do służby ok. 2021 roku, zapotrzebowanie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR jest szacowane na co najmniej 20 egzemplarzy. 

Reklama

Komentarze (13)

  1. bender

    Arytmetyka czy choćby zdrowy rozsądek jakoś nie są mocną stroną piewców Rosji. 161 ton paliwa wystarcza na przebazowanie samolotu na odległość 18 tys. km. Czyli na 1000 km potrzebuje niecałe 9 ton. Ergo po 3000 km ma na pokładzie ponad 134 tony z czego 107 ton może zaoferować jako paliwo do tankowania a pozostałe 27 na bezpieczny powrót (będzie lżejszy więc spali nawet mniej). Analogicznie 35 lub więcej ton paliwa może zaoferować na dystansie 7000 km (spali około 63 ton, zostanie mu na pokładzie 98 ton). W ten sposób dochodzimy do niemal dwukrotnie większego zasięgu operacyjnego KC-10.

  2. Nojatotamnwm

    KC-10 ma 161 t po starcie i po 18 tys. km? To go chyba prawa fizyki nie obowiązują, skoro spala 0% paliwa :D:D

  3. Davien

    Panie Nojatotannwn łatwo przeliczyc że jak zasięg na 161tonach paliwa wynosi 18100km to po 3000km zuzyja 1/6 tego zapasu wiec odliczajac na powrót to na tych 3000km zostanie im ok 100 ton czyli tyle ile w ogóle zabiera Ił-78M w najnowszej wersji:)

  4. Nojatotamnwm

    KC-10 zabiera 161 ton przed startem z czego część jest przeznaczona dla KC-10. Po 3000 to będzie gdzieś 60 ton dla innych maszyn.

  5. Davien

    Panie Nojatotamnwn, na 3000km Ił-78M przenosi 40 ton paliwa przy maks udżwigu paliwa 100 ton. KC-10 zabiera go znacznie więcej bo 161ton maks zasięg obu maszyn jest prorównywalny, te 4000km dla Ił-78 to zasieg operacyjny, co prawda maks mozliwy zasieg KC-10 do przebazowania to 18tys km.

  6. Nojatotamnwm

    Ił78M potrafił na 4 km przenieść 35-40 t paliwa. Nowa wersja będzie mogła zachować więcej dzięki nowym silnikom, co oznacza, że również zasięg przewozu 40 t wzrośnie. Większy KC-10 ma 35 t więcej paliwa, więc będzie przenosił go więcej. Jednak nigdzie nie jest wspomniane o dwukrotnie większym zasięgu KC-10.

  7. bender

    Za airforce-technology kropka com: KC-10 oblatany w lipcu 1980, wejście do służby w marcu 1981, obecnie 59 tankowców używanych operacyjnie. Poddany gruntownej modernizacji w 2012. Może zabrać 75 pasażerów i 160200 kg paliwa (maksymalna masa startowa to 265500 kg). Napędzany trzema silnikami General Electric CF6-50C2, każdy zapewnia 23625 kg ciągu. Prędkość wznoszenia 34,9 m/s, prędkość maksymalna 996 km/h, zasięg operacyjny 7081 km, zasięg przebazowania 18507 km, pułap operacyjny 12727 m. IŁ-78M-90A oblatany w styczniu 2018, napędzany czterema silnikami PS-90A-76, maksymalna masa startowa 210000 kg, prędkość maksymalna 830 km/h, zasięg operacyjny 4000 km, pułap operacyjny ponad 11000 m (za powyższym artykułem z Defence24). Ma wejść do służby za 2 lata w liczbie około 20 sztuk. Pitolenie o trawiastych lotniskach nie ma większego znaczenia przy niemal dwukrotnie większym zasięgu operacyjnym KC-10 i fakcie, że poprzednie wersje IŁ-78 potrzebowały około 2 km rozbiegu (czyli nie wystartuje z byle łączki). A propos poprzednich wersji IŁ-78 (oryginalnie oblatany w 1983) to latają w siłach lotniczych Algierii, Chin, Indii, Pakistanu, Rosji i wg. wiki (sic!) Libii. Wersja indyjska (sześć sztuk Il-78MKI) ma izraelski system tankowania pozwalający na jednoczesne tankowanie do 4 samolotów w locie. Sformułowanie 'paliwo do tankowania to 161 ton' oczywiście jest moim babolem, bo tankowiec też spala paliwo. Nadal KC-10 zabiera więcej paliwa na dalsze odległości niż najnowszy IŁ-78.

  8. Fun funów USA

    @drogi "bender": cyt."w KC-10 samo paliwo do tankowania to 161 ton". Niestety muszę Cię kolejny raz rozczarować: piszesz bzdury. Podobnie jak w przypadku "mostu na Krym" i "pozahoryzontalnych radarów Rosji" nie "odrobiłeś lekcji" zabierając głos a pamiętaj o tym. że Wikipedia to nie "prawda objawiona" (tym bardziej jak nie jest się w stanie "zinterpretować" podawanych przez nią danych technicznych)! Ale nie zrażaj się, czytaj i jeszcze raz czytaj (i niekoniecznie "Wiki"którą tak fascynuje się czołowy jej "propagator" niejaki Davien).

  9. Fanklub Daviena

    @bender: ale KC-10 wymaga długich betonowych pasów i lotnisk jak samoloty pasażerskie a Ił-78M-90A ma własności krótkiego startu i lądowania, również z lotnisk gruntowych czy śniegu i lodu, przy braku widoczności i jest też przystosowany do operowania na skrajnie niskich wysokościach. Niestety, ale wtedy konstrukcja musi być dużo silniejsza i cięższa a ciąg silników do masy ponad 2x większy w KC-10. Nie ma nic za darmo. KC-10 nie może operować z lotnisk, które wystarczą myśliwcom, a Ił-78M-90A może (jeśli limit na szerokość jest spełniony). I np. w rejonie Morza Południowochińskiego USA płacze, że nie ma lotnisk, które mogłyby wykorzystywać dla większych samolotów. Nowa koncepcja używania F-22 (a USAF zastanawia się, czy pozostałych myśliwców nie używać podobnie) przewiduje ich stacjonowanie i używanie w rozproszeniu, w kluczach na małych lotniskach, a nie eskadrami, w dużych bazach. KC-10 w taki system się nie wpisuje (KC-46 również) a Ił-78M-90A tak.

  10. Nojatotamnwm

    Dziwne to by było, jakby mniejszy i lżejszy samolot przenosił więcej ładunku na tą samą odległość. KC-10 i Ił-78M mają podobny zasięg ok. 7000 km.

  11. bender

    @Davien: prawie jak KC-10, tylko o mniejszej masie startowej (w KC-10 samo paliwo do tankowania to 161 ton) i niemal dwukrotnie mniejszym zasięgu operacyjnym (4000 km do 7000 km) :-) @zgred: w 2019 masz wybory, możesz podziękować tym, którzy uwalili nasz udział w programie MRTT, a w zamian kupili sobie bardzo wygodne, ale wciąż nieoperacyjne salonki.

  12. zgred ojczyżniany

    Nadal modernizacja w Rosji - a my .....Dialogi i sympozja ?????

  13. Davien

    Więc Rosja dorobiła sie w końcy takiego gorszego KC-10 .

Reklama