Reklama

Siły zbrojne

Najnowszy Ghostrider trafił do amerykańskich specjalsów

AC-130J Ghostrider Block 30, Fot. Senior Airman Caleb Pavao, US Air Force
AC-130J Ghostrider Block 30, Fot. Senior Airman Caleb Pavao, US Air Force

Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA (AFSOC) otrzymało pierwszy z 37 samolotów bliskiego wsparcia AC-130J Ghostrider w najnowszej specyfikacji Block 30. 

Samolot trafił do 4. Eskadry Operacji Specjnych, stacjonującej w Hurlburt Field na Florydzie. Ghostridery w nowej specyfikacji zastępować będą maszyny AC-130U Spooky II i AC-130W Stinger II.

W wersji AC-130J Block 30 samoloty otrzymały nowe sześciołopatowe śmigła, nowe fotele załogi, które mają gwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa, radar, czujniki optoelektroniczne (zarówno te działające w pasmie widzialnym jak i IR). Wprowadzono ważne zmiany związane z uzbrojeniem - co prawda nie wprowadzono (na razie) żadnego nowego rodzaju uzbrojenia, jednakże zmieniono system stabilizujący armatę GAU-23/A Bushmaster II - wymagało to zarówno zmian w elektronice i oprogramowaniu systemu kierowania ogniem jak i przeorganizowania wnętrza maszyny. Ma to jednak pozwolić na usunięcie zgłaszanych wcześniej problemów z szybkostrzelnością. 

image
AC-130J Ghostrider / Fot. Sara Vidoni, U.S. Air Force photo

AC-130J dysponuje zasięgiem ok. 5400 km, maksymalnym pułapem ok. 8400 m i maksymalną prędkością ponad 650 km/h, a jednocześnie zużywać nawet do 25% paliwa mniej niż poprzednie wersje AC-130. Oprócz armaty Bushmaster samolot uzbrojony jest też w haubicę M102 (kal. 105 mm) oraz - w zależności od potrzeb - w pociski rakietowe AGM-176 Griffin lub bomby szybujące GBU-44/B Viper Strike. Na zewnętrznych punktach podwieszenia umiejscowionych pod skrzydłami może przenosić do 8 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire, bomb GBU-39/B SDB lub GBU-53/B SDB II. Planowane jest też rozpoczęcie prób z bronią laserową, jednakże nie są znane żadne bliższe szczegóły tego projektu. Dostawy wszystkich zamówionych 37 egzemplarzy AC-130J Ghostrider mają zakończyć się w 2022 lub 2023 roku. Działania operacyjne nowe samoloty AFSOC mają rozpocząć w roku 2020.

Reklama

Komentarze (2)

  1. kamyk

    i 100 takich dla nas

  2. KOSA

    A nasz MON nawet nie myśli o zakupie nowych Maszyn transportowych dla Sił Powietrznych. A już dawno powinno być zakupionych 6 nowych maszyn C-130J-30 "Super Hercules" ; zaczną myśleć jak maszyny zaczną spadać … oj Kiedy MON zacznie Myśleć z wyprzedzeniem …

Reklama