Technologie

Ponad 30 godzin w powietrzu spędził turecki dron Anka-S

Bezzałogowiec TAI ANKA-S z podwieszonymi rakietami CIRIT w czteroprowadnicowym zasobniku.
Bezzałogowiec TAI ANKA-S z podwieszonymi rakietami CIRIT w czteroprowadnicowym zasobniku.
Autor. J.Sabak

Jak poinformował koncern TAI (Turkish Aerospace Industries), bezzałogowiec klasy MALE typu ANKA-S pobił rekord pozostając w powietrzu nieprzerwanie przez ponad 30 godzin i 30 minut. Poprzedni wynik dla tej maszyny to nieco ponad 24 godziny, co zapewniło maszynie miejsce w klasie Medium Altitide - Long Endurance.

Turecki koncern zamieścił informacje o tym wyjątkowo długim locie maszyny bezzałogowej Anka-S w mediach społecznościowych, nie podając w jakim terminie odbył się lot. Jest to sukces o tyle istotny, że jest to relatywnie lekka maszyna. Jej maksymalna masa startowa wraz z uzbrojeniem i paliwem jest mniejsza niż masa własna słynnego MQ-9 Reper, którego długotrwałość lotu również oscyluje wokół 28-30 godzin. Amerykańska maszyna ma masę 2200 kg i mierzy 11 m długości a jej skrzydła mają 20 m rozpiętości .

Anka-S to maszyna długości 8 m ze skrzydłami o rozpiętości 17,3 m. Płatowiec jest napędzany silnikiem o mocy 155 KM ze śmigłem pchającym. Przy maksymalnej masie startowej 1700 kg jak pokazuje rekordowy lot, maszyna może pozostawać w powietrz ponad 30 godzin. Czas ten przy uzbrojeniu o masie do 200 kg przenoszonym na pylonach podskrzydłowych może wynosić około 23 godzin. W skład uzbrojenia może wchodzić osiem pocisków kierowanych Cirit kalibru 70 mm lub cztery bomby kierowane MAM-L z głowicą kumulacyjną. Od niedawna tureckie maszyny mogą też korzystać z amunicji krążącej na bazie odrzutowego bezzałogowca Şimşek z głowicą bojową o masie 5 kg i zasięgu około 50 km.

Czytaj też

Osiągnięcie limitu 30 godzin lotu przez bezzałogowiec Anka-S nie przekłada się w znaczący sposób na jego możliwości operacyjne, ale stanowi z pewnością efektowne i chwytliwe działanie marketingowe. Obecnie Anka-S jest oferowany przez państwowy koncern TAI odbiorcom zagranicznym, gdyż Turcja posiada w czynnej służbie ponad 30 egzemplarzy. 3 maszyny zamówiła w 2020 roku Tunezja i zostały one dostarczone na tyle szybko, że w listopadzie 2021 roku tunezyjski TAI Anka-S odbył pierwszy lot operacyjny. W tym samym czasie, w listopadzie ubiegłego roku, Kazachstan poinformował o zamówieniu również 3 bezzałogowców Anka-S.

Komentarze

Dodawanie komentarzy zostało wyłączone.