Nowy radar dla Gripena i nie tylko

28 kwietnia 2020, 11:43
Zrzut ekranu 2020-04-28 o 11.35.05
Fot. Saab

Saab poinformował właśnie o udanym zakończeniu pierwszych prób w powietrzu nowego radaru AESA, stworzonego z myślą o platformach powietrznych. Urządzenie to będzie oferowane wraz z myśliwcami JAS-39 Gripen i nie chodzi tutaj wyłącznie o najnowszą wersję JAS-39E.

Nowy radar był testowany na pokładzie dwumiejscowego JAS-39D, czyli maszyny poprzedniego pokolenia, która obecnie jest oferowana z radarem pulsacyjno-doplerowskim rodziny PS-05/A Mark 4. Nowy radiolokator pracuje w paśmie X i powstał z wykorzystaniem aktywnie elektronicznie skanowanego szyku antenowego (AESA). Zastosowano w nim technologię azotku Galu (GaN), dzięki czemu ma niższe zapotrzebowanie energetyczne i większą odporność na przegrzewanie niż radary AESA starszych generacji. To z kolei pozwala na umieszczenie go nawet w niedużym, zapewniającym ograniczoną ilość energii elektrycznej, kadłubie Gripenów C/D. Zapewne nowe rozwiązanie będzie oferowane w nowych Gripenach, ale także jako element modernizacji już istniejących maszyn tego typu.

To ważny krok w rozwoju naszych nowych radarów myśliwskich AESA. Widzimy wielkie możliwości rozwojowe dla tego radaru, a jego modularna, adoptowalna i skalowalna konstrukcja oznacza, że będzie mógł on zostać użyty do różnych zastosowań.

Anders Carp, wiceprezes Saab I szef rozwoju tej firmy ds. rozpoznania

Nowy radar jest efektywniejszy od poprzednich rozwiazań. Jak podaje Saab, np. wykorzystanie pasma X zwiększy jego możliwości jeżeli chodzi o wykrywanie niewielkich celów. Poprawione względem PS-05/A Mark 4 została także zdolność do wspierania uzbrojenia pokładowego i walki elektronicznej.

Nowy radiolokator nie musi być koniecznie wykorzystywany na JAS-39. Saab informuje, ze może być ona zaadoptowana do „różnych platform”, a wersja jego anteny już została sprzedana rządowi Stanów Zjednoczonych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
BUBA
czwartek, 30 kwietnia 2020, 01:51

Panowie wyjaśnijcie jak AN/APG-68(V)9 z polskiego F-16 Block 52+ jest lepsza od PS-05 Saaba z 2006 skoro NA ROK 2006 nie jest w stanie naprowadzać pocisków manewrujących, a PS-05/A jest w stanie to robić - KEPD350 Taurus, na ROK 2006 polskie F-16 nie dysponują odpowiednikiem RBS-15 i stacja go nie obsługuje - Harpoon. Na pewno Rosjanie się cieszyli z tego wyboru i strzeliły korki szampana na Kremlu............. ........................................................................................................................................................... Dostaliście kastrata softwarowego do modernizacji 2016......................................................... ........................................................................................................................................................... Dlaczego szwedzki Gripen był lepszy: " Nigdy za to nie zakładano podwieszania Gripenowi klasycznych bomb – szwedzka doktryna zakłada precyzyjne, punktowe uderzenia na kluczowe, uprzednio rozpoznane cele, najlepiej spoza zasięgu obrony przeciwlotniczej. I po Kaliningradzie, bo były tam wtedy głównie S-200 a S-400 gdy przyszły w 2010 miały zasięg 250 km................................................................................... ........................................................................................................................................................... Czyli samolot Jas-39C/D w 2006 działa spoza zasięgu rosyjskiej OPL. F-16 Block 52 Polski musi wlecieć w strefę oddziaływania OPL bo kompleks celownika radiolokacyjnego nie obsługuje pocisków manewrujących i przeciwokrętowych. Za to Polska kupiła olbrzymi zapas bomb MK-82 i MK-84................... Źródło: 2 Skrzydło Lotnictwa Taktycznego................................................................................ ......................................................................................................................................................... Czyli koniec mitów z mchu i paproci........................................................................................... ......................................................................................................................................................... AN/APG-68(V)9 na polskich F-16 w 2006 ma wiele UDOGODNIEŃ, ale są to tylko udogodnienia, ale nie decydują o przewadze F-16 Block-52 nad Gripenem w atakowaniu celów naziemnych z dalekiego dystansu. Podobnie w wypadku walki w powietrzu. Polskie F-16 miały walczyć w strefie działania OPL..ale AIDEWS był niesprawny..................................................................................................................................... Obydwa AIM-120C-5 i AIM-120A/B mają podobne właściwości przestrzenne. Czyli do wypracowania przez komputer sterujący celownikiem radiolokacyjnym danych do dobrego strzału za pomocą AMRAAMA z tamtych lat trzeba stacji o podobnych charakterystykach przestrzennych......................... ........................................................................................................................................................ Poza tym zastanówcie się, jak przebiega komunikacja z datalinkiem Taursa o zasięgu 500 km. Jak go się programuje by zmienić cel lotu? Co z korektą lotu, zmiana celu misji?................................ ........................................................................................................................................................ Na dziś 2020 szwedzkie Gripen C/D z PS-05/A po modernizacji otrzymały MBDA Meteor a nasze F+16 będą korzystały z AIM+120 C-7.Przesunęła się też granica kontroli nad uzbrojeniem stand off. ........................................................................................................................................................ I który samolot ma większe możliwości w walce powietrznej na dziś? Decyduje amunicja i radar. Z oboma słabo w wersji F-16 dla Polski 2020 po modernizacji 2016 i zakupach................................. ....................................................................................................................................................... JASSM ER nie mamy i nie są zintegrowane na dziś.................................................................. ........................................................................................................................................................ 2019:"Polska starała się o możliwość zakupu pocisków JASSM od początku obecnej dekady. Drogę do transakcji otworzyły za rządów PO-PSL uzgodnienia polityczne na najwyższym szczeblu." ........................................................................................................................................................ A z Gripenem mieli byśmy to od 15 lat, i zasięg rażenia 500km bez błagania na kolanach.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 18 maja 2020, 00:55

Gripen to nielot z wykastrowanym silnikiem od myśliwca, nawet zabytkowe Chińskie Su-27 z bliska mu spuściły łomot. Od taki mig 21 z nowoczesną elektroniką

Davien
czwartek, 30 kwietnia 2020, 14:47

BUBA wiesz w ogóle co to jest KEPD-350 taurus?? Bo chyba nei , skoro wg ciebie naprowadza go radar:)) F-16 panie BUBA może uzywac spokojnie Harpoonów i radar nic nie obsługuje bo nie musi. A pański Gripen z 2006r to nawet sie nei zbliza do OK nie jest zintegrowany z Taurusem( ten był jedynie testowany na Gripenie i to sporo po 2006r) a zintgrowany jest jedynie z Tornado, F/A-18 oraz F-15K Czyli jak zwykle panei BUBA nie wiesz o czym piszesz:) A obecnie tem przestarzały, nie nadający sie do dalszych modernizacji JAS-39C dostaje mały radarek AESA kiedy na F-16 od lat jest sporo lepszy SABR. AIDEWS panie BUBA był sprawny od poczatku ale jak widac dalej ma pan zerowa wiedzę i o F-16 i o Gripenie:)

BUBa
czwartek, 30 kwietnia 2020, 23:19

Jak programujesz Taurusa? Na ziemi czy w powietrzu? Jak operujesz zapalnikiem w Taurusie - jak go wyłączasz, co z autodestrukcją, lub poleceniem autodestrukcji?...............................................................

Davien
piątek, 1 maja 2020, 04:30

BUBA, ty naprawdę nie wiesz co to Taurus. Ale ci wyjasnię: to pocisk manewrujący wykorzystujący do naprowadzania sie na cel system TERPROM i DSMAC do których dane wprowadza sie przed startem a jedyne co robi pilot to naciska przycisk zrzutu i wszystko. Aw przypadku awarii itp pocisk leci na preprogramowane na ziemi koordynaty gdzie sie bezpiecznie rozbija i tyle. Teraz pan zrozumiał?

BUBA
sobota, 2 maja 2020, 00:40

A, to coś nowego: "w przypadku awarii itp pocisk leci na preprogramowane na ziemi koordynaty gdzie sie bezpiecznie rozbija i tyle"- konstruktorzy o tym wiedzą?

Davien
sobota, 2 maja 2020, 16:43

Biorac pod uwage ze sami to wprowadzili to chyba tak,nie uwazasz?:))

ja.
czwartek, 30 kwietnia 2020, 01:05

Nie no, gdzie jest Davien, który ostatnio w dyskusji pod Gripenem brylował. Jest jest. Przypominam niektóre czary F-16 i inne wynalazki LM - najlepsiejsze. Dlaczego, bo na papierze szybszy samolot lepszy. Bzdury na temat szyny danych (że niby tylko kable położone w Gripenie, a całość nie działa) lub że F-35 może latać w trybie (uzbrojony po zęby) i to jego atut (no przecież nikt go nie kupuje dla stealth), a jego silniki są magicznie chłodzone i nie zaburzają struktury stealth. :D te i inne brednie pod tematem i rozmowa ze mna. Międzyczasie wrócił temat puchnięcia farby wokół tych magicznych silników F-35 na których projekt pokrywy zabrakło srodkow. Okazuje się, że cud techniki, do którego davien ma mokre sny, jednorazowo może przelecieć się ponad prędkość dźwięku i elementy poszycia są do remontu. Nadal, mimo tego że usterka znana od 6 lat.. Doskonały wybór na armii wojska polskiego. Nielot-35 Widzę bredni pod spodem ciąg dalszy na temat Gripena. Jedna rzecz, bo to się przewija. Ten radar jest w nowej technologii, jego wersja rozwojowa jest stealth, na tyle na ile to możliwe. Nie wiadomo jaka finalnie będzie montowana, ale on ma kilka trybów działania, w tym bardzo cichy, który jest słabo wykrywalny. Realizuje też walkę elektroniczną. Niestety radar to obecnie pięta achillesowa. I tutaj wracam do "lepsiejszości F-16", które co najwyżej dostanie lekko wyrwtuszowany AN/APG-83, który o ile mnie wiedza nie myli, a nie mogę tego znaleźć jest w technologii GaAs. Jeżeli tak, to przy ilości miejsca będzie on miał mocno ograniczone możliwości, względem tego w Gripenie. Oczywiście informacji na stronie NG brak, no ale jak się ładuje starą tech, to po co informować o szczegółach. Oczywiście to jest must have, jak te f-16 mają się do czegoś jeszcze przydać, ale znowu, kolejna zagrywka Jankesów. Oczywiście, jak to zwykle bywa, trzeba było przy zakupie skupić się na wersjach rozwojowych i upgrade, a nie kupować amerykański sen.. ale co ja tam wiem. I jeszcze jedno, absolutnie wszelką teoria na temat radarów, to tylko teoria, papier wszystko przyjmie. Nikt nie zna prawdziwych parametrów, lub jak w przypadku rosyjskich wynalazków - ewentualnie propagandowe wartości. Mogą one być realnie, lepsze, ale co do założenia zwykle są nawet o połowę gorsze. Pozdrawiam. Z davienem nie dysktujcie szkoda czasu. Gość jest zaburzony.

Davien
czwartek, 30 kwietnia 2020, 14:38

Panie ja, i znowu zwyczajnie pan kłamie więc nie widze sensu dyskusji z takim trollem jak ty. Koniec.

michalspajder
wtorek, 28 kwietnia 2020, 17:12

Szwedzi potrafia, warto bylo wybrac ich Gripena zamiast F16, ale to juz historia. A teraz maja nowy radar AESA, i to na azotku galu. Naprawde tym, ktorzy krytykuja przejecie od nich starych okretow podwodnych radze sie zastanowic. Szwedzi moga naprawde, w razie wspolpracy, zaoferowac dobry offset. Dlaczego> Bo sa slabsi od Francuzow, Amerykanow, Niemcow itp. nie pod wzgledem technologicznym, ale ekonomicznym. Oto i przyklad: " Saab informuje, ze może być ona zaadoptowana do „różnych platform”, a wersja jego anteny już została sprzedana rządowi Stanów Zjednoczonych". Potrzebuja pieniazkow.

dropik
środa, 29 kwietnia 2020, 11:57

a co ma kupno F16 do nowego radaru Saaba ? nic. po co pisac , że f16 to był bład jak wszyscy wiedzą , że to było najlepsze rozwiązanie.

Davien
wtorek, 28 kwietnia 2020, 21:02

MIchał i wybrac znacznei gorszy samolot który teraz musiałbys tez wymieniac bo Gripena E z niego nie zrobisz. Do F-16 tez jest radar AESA na technologii GaN

Gnom
niedziela, 3 maja 2020, 18:12

Dlaczego gorszy i dlaczego wymieniać. Jeżeli JAS-39C/D (taki oferowano Polsce) zostałby wdrożony przede wszystkim jako myśliwiec OP (z AIM-120, AIM-9 i IRIS-T), z dodatkowymi możliwościami zwalczania okrętów (RBS-15) i wykorzystaniem uzbrojenia kierowanego P-Z (Maverick, bomby laserowe), docelowo stand-off (dziś Taurus) to byłby zupełnie przyzwoitym samolotem do obrony kraju. Z czasem uzupełniłyby go F-35 w miejsce Su-22 i Polska posiadając własny udział w JAS-39 (i pewnie ponad 60-80 takich samolotów) mogłaby go zmodernizować do rozszerzenia funkcji OP i współpracy z 30-40 F-35. Tak to mogłoby wyglądać. Przyjęto inna drogę i dziś tylko malujemy F-16. Naprawdę 100% samolotów bojowych w Polsce nie musi być "full wypas" wielozadaniowe, bo i tak pierwsze 3-5 dni będzie realizować głównie OP. A tu wystarczyłby JAS-39 pozwalając kupowane F-16 czy F-35 gdy to byłoby możliwe wykorzystać do zadań ofensywnych. W innym przypadku przepłacamy własnie za wielozadaniowość.

Davien
środa, 6 maja 2020, 22:21

Panie Gnom, JAS-39C/D proponowany Polsce nei mógł uzywac nowoczesnego uzbrojenia, nei byłoby ani AIM-9X, ani AIM-120C ani IRIS-T bo te dodano sporo pózneij. nie byłoby Taurusa bo do tej pory nie ejst z Gripenem C zintegrowany i meilibysmy kiepski samolot o minimalnych mozliwosciach i przestarzałym uzbrojeniu który juz w 2003 r. ustepował pod każdym praktycznei względem F-16 bl 52+ I to tyle panei Gnom. prosze nei mylic Gripena z 2003r z Gripenem po modernizacji jaka zrobili sobie Szwedzi i Czesi po 2015r A nam był potzrebny nei czysty mysliwiec ale własnei maszyna wielozadaniowa a tu Gripen lezy i kwiczy jeszcze gorzej niz jako mysliwiec.

SOWA
środa, 29 kwietnia 2020, 13:09

F-16 był lepszym samolotem od Gripena ale patrząc na to przez pryzmat upływającego czasu należy uczciwie stwierdzić, że wybór F-16 doprowadził do upadku polskiego przemysłu i możliwości remontowych naszych zakładów. Choć tak naprawdę trudno określić na ile do tego przyczynili się Amerykanie a na ile nasi politycy. Na pewno zakup F-16 spowodował odpłynięcie z Polski wielu miliardów dolarów. To nie jest korzystna sytuacja dla żadnej gospodarki.

bryxx
środa, 29 kwietnia 2020, 17:02

W czym był wtedy lepszy F-16 od Gripena? W trzech przetargach tylko u nas wygrał F-16 tak wygrywał Gripen. Tak na tym wyszliśmy że jak trzeba było przechwycic samolot pasażerski, bo o ilepamietam to miał problem z łacznośćią. to musiały czeskie Gripeny to zrobic bo my nadal nie mieliśmy czym latac i czekalismy na F-16. Wybranie F-16 to katastrofa. Po to tylko wbralismy go aby mógł na misjach latać. A nam potrzebny był i nadal jest typowy myśliwiec i to w wiekszych ilościach. Wybralibysmy Gripeny to dostalibysmy od razu Viggeny aby piloci mogli latać na bojowych maszynach a nie Iskrach. Pewno te Viggeny to do dzisiaj by u nas latały.

Davien
środa, 29 kwietnia 2020, 18:24

F-16 od Gripena był lepszy praktycznie we wszystkim poza kosztem za godz lotu Nie było żadnych innych przetargów na Gripena C poza Polskim, Czesi nie organizowali przetargu ale badali mozliwośc zakupu sposród kilku typów gdzie podstawowym kryterium był offset a i to nie kupili Gripena ale go leasingują, Wegry podobnie, jedynie leasing,kupiły go tylko RPA I Tajlandia. Gripena E wybrała jedynie Brazylia. A Viggen to stara maszyna sporo gorsza nawet od naszych Mig-29

SOWA
środa, 29 kwietnia 2020, 18:08

F-16 miał zdecydowanie lepszy radar, większy udźwig, nowocześniejsze uzbrojenie, dłużej mógł przebywać w powietrzu, dopracowany system FBW - akurat wtedy Szwedzi mieli sporo problemów i kilka wypadków. Nie ma co dyskutować. Wtedy F-16 bił na głowę Gripena ale czy był to lepszy wybór? Można już z tym dyskutować.

Davien
środa, 29 kwietnia 2020, 21:33

SOWA, jak widac był bo obecnie nasze F-16 można ciagle modernizowac do wersji V a z Gripena C wersji E się nie zrobi. Zreszta dalej F-16 wyprzedza Gripena.

michalspajder
wtorek, 28 kwietnia 2020, 23:28

A z F18 Hornet A/B/C/D dalo sie zrobic F18 Super Hornet E/F i do tego G (czyli Growler). Jedynym minusem Gripena (handlowym, nie technicznym) jest silnik z USA. I pod tym wzgledem jest definitywnie gorszy. Pod innymi, nie sadze. Moze jeszcze tez pod wzgledem tzw. sily przebicia na rynku, bo Szwecji daaaleko do USA. Ale technicznie nie jest w niczym gorszy od F16.

Gnom
środa, 29 kwietnia 2020, 10:03

F/A 18E/F i G mają z Hornetem wspólną bryłę kadłuba (i to nie do końca) i przeznaczenie (poza G). Bądź pewny, że w stosunku do różnić konstrukcyjnych płatowca i napędu pomiędzy Hornetem i Super Hornetem, wersje F-16 prawie nie różnią się między sobą. A za promocje i eksport Gripenów (dużo lepszych samolotów niż w ocenie D...a) ostatnio odpowiadało BAE.

Davien
środa, 29 kwietnia 2020, 00:58

Nie panei Michał, nei dało. F-18E to oddzielnei opracowany samolot i neiz robisz z f-18C F-18E za Chiny Ludowe:) Ea-18G to wersja F-18E. Technicznie poza mniejszym RCS Gripen E ustepuje pod praktycznei każdym wzgledem F-16bl 70/72 a jest droższy.,

michalspajder
środa, 29 kwietnia 2020, 11:21

Tak oddzielnie opracowany,napisalem troche nieprecyzyjnie.Chodzilo mi o to,ze to inny samolot niz wersje A-D,ale powstal na ich bazie.Uogolniajac,to powiekszona wersja Horneta.

Herr Wolf
wtorek, 28 kwietnia 2020, 23:26

Gorszy bo nie amerykański!!! A kto chce gripena jako samolot do nauki latania?!

Davien
środa, 29 kwietnia 2020, 00:59

Wyłacznie Brytyjczycy wiec znowu Wolfik koszmarna wpadka:)

Fanklub Daviena
wtorek, 28 kwietnia 2020, 20:08

Przede wszystkim antena radaru w Gripenie jest ruchoma, zapewniając większe kąty obserwacji, dając bez porównania większe możliwości w walce BVR niż F-16 czy F-35.

Davien
niedziela, 3 maja 2020, 19:28

No popatrz funku ale czy Gripen o tym wie?? Bo na zdjęciu jak najbardziej stacjonarna:)

ryszard56
wtorek, 28 kwietnia 2020, 19:24

zgadzam sie

mwa
wtorek, 28 kwietnia 2020, 15:08

Napisaliście to tak jakby to był radar Saab'a a z tego co czytałem to producentem tego radaru jest Selex ES - firma włosko - brytyjska.

JEREMI
wtorek, 28 kwietnia 2020, 21:58

Podstawowy radar dla GRIPENA E to Raven ES-05 od SELEX/LEONARDO na ARSENKU GALU... Szwedzi z SAABA sami natomiast opracowali swoj radar na AZOTKU GALU. Ale ze troche to im zajelo wiec zdecydowali sie juz na wloski, Brazylia chyba tez, pewnie umowy juz wypodpisywali i tyle w temacie...ten bedzie dla GRIPENOW C, i ewentualnie dla innych E jak ktos zechce. Pamietam ze radar ten pare lat temu oferowano KOREANCZYKOM jako bonus za kupienie szwedzkich wersji samolotow patrolowych, ale wtedy on nie byl jeszcze gotowy, a Amerykanie i tak wcisneli swoje POSEIDONY

Davien
środa, 29 kwietnia 2020, 18:33

Akurat SAAB Swordfish padł w 2018r .Co się dziwic ze ROK wolał sprawdzony P-8 Poseidon od maszyny istniejącej na papierze bo Swordfish skonczył zywot jedynie jako koncept. Do tego Szwecja ich sama przeciez tez nie uzywała wiec Amerykanie nic wciskac nie musieli.

Nesher
wtorek, 28 kwietnia 2020, 20:46

Źle to zrozumiałeś, Selex dostarcza radar AESA dla Jas 39 Gripen E. To, o czym mówimy, to mniejszy radar AESA, który Saab opracowuje dla Jas 39 C i prawdopodobnie nie tylko dla tego samolotu. Gripen po prostu nie jest jak Gripen :-)

Davien
środa, 29 kwietnia 2020, 18:26

Taki radar AESA może byc całkiem dobra oferta nie tylko dla Gripena ale i dla innych maszyn wymagających niedużego, nowoczesnego radaru

Tweets Defence24