Napęd niezależny od powietrza na hiszpańskich okrętach podwodnych

6 marca 2020, 12:37
DSC_0026[1]
Model okrętu podwodnego S-80. Fot. A. Nitka

Hiszpański koncern Navantia poinformował, że powodzeniem zakończyły się testy niezależnego od powietrza systemu napędowego (AIP) przeznaczonego dla znajdujących się w budowie hiszpańskich okrętów podwodnych typu S-80. Oparty jest on na ogniwach paliwowych wykorzystujących wodór powstający w procesie reformingu, czyli rozkładu paliwa - w tym wypadku bioetanolu.

Najważniejszy element tego systemu - reaktor bioetanolu był opracowywany równolegle przez dwie hiszpańskie firmy Abengoa Innovation i Técnicas Reunidas. Hiszpańskie ministerstwo obrony zdecydowało, że lepsze rozwiązania techniczne zaprezentowała pierwsza z tych firm i ona będzie dostawcą tych urządzeń dla nowych okrętów podwodnych.

Pierwszy system AIP zostanie zainstalowany na pokładzie trzeciego okrętu serii „Cosme García” (S 83) w lipcu 2021 r. Natomiast dwie pierwsze jednostki „Isaac Peral” (S 81) i „Narciso Monturiol” (S 82) zostaną ukończone bez niego. Ma on na nich zostać zamontowany podczas pierwszego remontu głównego.

Informacje o zakończeniu prac projektowych nad systemem AIP, po zakończeniu scalania kadłuba sztywnego prototypu, które nastąpiło 18 grudnia ub.r., to kolejne dobre wieści dotyczące programu budowy nowych hiszpańskich okrętów podwodnych. Wszystko wskazuje na to, że najgorsze chwile program ma już za sobą i zaczyna być realizowany zgodnie z założeniami. Obecnie planuje się, że „Isaac Peral” zostanie zwodowany w październiku br. i przekazany odbiorcy do grudniu 2022 r, zaś pozostałe jednostki mają zostać dostarczone do lipca 2027 r.

image

 

Reklama
Tweets Defence24