Reklama
Reklama

Noworoczny prezent dla US Army. Pierwsza dostawa wozów taktycznych JLTV

28 grudnia 2018, 15:38
JLTV_Group_J1A5086-no_trailer_10x8_RGB_LowRes
Fot. Oshkosh Defence / oshkoshdefense.com

Armia amerykańska przygotowuje się do przyjęcia pierwszego rzutu lekkich kołowych pojazdów taktycznych JLTV. Wiadomo już, że inauguracyjna dostawa rozpocznie się zgodnie z planem, wraz z początkiem stycznia 2019 roku. Etap ten potrwa dwa miesiące, umożliwiając pełne zasilenie pierwszej z wyznaczonych brygad US Army w blisko 500 egzemplarzy nowych pojazdów. 

Pierwsze egzemplarze pojazdów taktycznych JLTV przeznaczonych dla US Army wejdą już niebawem na wyposażenie 1. Brygady Pancernej (w składzie 3. Dywizji Piechoty), stacjonującej w Fort Stewart w stanie Georgia. Uruchomiona na początku stycznia dostawa pozwoli na pełne zasilenie jednostki w blisko 500 pojazdów JLTV jeszcze przed końcem marca 2019 roku. Produkowane wozy stanowią część pierwszego zamówienia, obejmującego łącznie (z uwzględnieniem klauzul opcjonalnych) 16901 pojazdów taktycznych. Całość umowy ma wartość 6,7 miliardów dolarów.

W przypadku zrealizowania wszystkich planów, armia i korpus piechoty morskiej USA mogą zamówić łącznie ponad 58 tysięcy egzemplarzy JLTV za cenę około 30 mld USD (49,1 tysięcy JLTV dla amerykańskich wojsk lądowych oraz 9 tysięcy dla amerykańskiej piechoty morskiej). Produkcja pojazdów będzie realizowana w głównych zakładach Oshkosh w stanie Wisconsin.

JLTV będzie produkowany w wielu różnych wariantach, zależnie od przeznaczenia platformy: od pojazdu służącego do przewozu żołnierzy, poprzez nosiciela broni przeciwpancernej, lekki pojazd transportowy, pojazd obrony przeciwlotniczej do wozu dowodzenia. Zasadniczo mówi się o czterech konfiguracjach operacyjnych: wozu ogólnego przeznaczenia (General Purpose), uzbrojonego pojazdu do działań w terenie zurbanizowanym (Close Combat Weapons Carrier), transportera ciężkiego uzbrojenia (Heavy Guns Carrier) oraz pojazdu wielozadaniowego (Utility vehicle).

Konstrukcja JLTV oferuje poziom zabezpieczenia przed wybuchem min i improwizowanych ładunków wybuchowych taki sam, jaki zapewniają znacznie cięższe i nieprzystosowane do działania w trudnym terenie wozy MRAP. 

Program JLTV postępuje jak dotąd zgodnie z harmonogramem i budżetem, niemniej jednak w dalszym ciągu mowa jest o początkowej fazie produkcji, a prace biura projektowego mają być kontynuowane. W razie stwierdzonego zapotrzebowania na niezbędne modyfikacje, zespół będzie nadal poszukiwał sposobów doskonalenia konstrukcji i jej możliwości.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 9
Reklama
Maciek
wtorek, 1 stycznia 2019, 16:17

Kolego Lorad ty się o Amerykanów nie martw. Oni mają doświadczenie we wszelkich możliwych typach działań i scenariuszach wojny. Widocznie wykoncypowali sobie, że taki pojazd im pasuje. Nie będzie wypełniał zadań typowych dla kto czy bwp. Ich po prostu stać na wszystko.

Lorad
poniedziałek, 31 grudnia 2018, 14:02

Przewymiarowane, przepłacone ciężarówki nadające się do prowadzenia misji pacyfikacyjnych i ekspedycji karnych. Głównym celem zamawiania tych pojazdów jest skierowanie "strumienia pieniędzy we właściwym kierunku". Absolutnie nie nadają się do udziału w rozwiniętych działaniach wojennych. Na linii frontu znacznie ustępują KTO i BWP, na tyłach są znacznie droższe od zwykłych ciężarówek (nawet terenowych) i niepotrzebnie wożą zbędne opancerzenie.

Ja
poniedziałek, 31 grudnia 2018, 13:39

Przewymiarowane, przepłacone ciężarówki nadające się do prowadzenia misji pacyfikacyjnych i ekspedycji karnych. Głównym celem zamawiania tych pojazdów jest skierowanie "strumienia pieniędzy we właściwym kierunku". Absolutnie nie nadają się do udziału w rozwiniętych działaniach wojennych. Na linii frontu znacznie ustępują KTO i BWP, na tyłach są znacznie droższe od zwykłych ciężarówek (nawet terenowych) i niepotrzebnie wożą zbędne opancerzenie.

Stalker
niedziela, 30 grudnia 2018, 17:36

Super info cieszy mnie to ale ........ co to zmienia w naszej sytuacji? Ano nic. Bo dla MON-u zakup kalesonów to wyczyn wielki. Sic właśnie:/ smutne. Jeśli chodzi o USA to tylko zakup F-16 oceniam w miarę pozytywnie. Wisła&Himars (zapewne) to klops.

Wygibus
sobota, 29 grudnia 2018, 13:52

Może by autor napisał, że w tych samochodach będzie Polski system łączności FONET.

[sic!]
sobota, 29 grudnia 2018, 11:26

A my właśnie kupiliśmy Himarsa wraz z 30 Humvee

Gracz
piątek, 28 grudnia 2018, 23:49

Ja jestem fanem hawkeia ale kurde nawet w Rosji mają swojego Gaza Tigre natomiast u nas dalej honker a czasem nawet uaz.

Milgim
piątek, 28 grudnia 2018, 23:16

Wytrzymałość KTO Mobilność MRAPa Cena BWPa

fefe
piątek, 28 grudnia 2018, 17:56

"JLTV będzie produkowany w wielu różnych wariantach, zależnie od przeznaczenia platformy: od pojazdu służącego do przewozu żołnierzy, poprzez nosiciela broni przeciwpancernej, lekki pojazd transportowy, pojazd obrony przeciwlotniczej do wozu dowodzenia." No to jest unifikacja a u nas ile bedzie rodzajów pojazdów wypełniających powyższe zadania ?? 3? Tak nawiasem mówiąc strasznie brzydki ten JLTV

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama