Reklama

Technologie

Koreański myśliwiec przyszłości coraz bliżej

KF-X. Rys. KAI
KF-X. Rys. KAI

Firma General Electrics Aviation dostarczyła pierwszy dwuprzepływowy silnik odrzutowy F414-GE-400K do Korean Aerospace Industries (KAI). To pierwsza jednostka napędowa zbudowana dla programu koreańskiego „myśliwca przyszłości” K-FX.

Dostarczony silnik jest pierwszym z 15 zamówionych w ramach programu testowo-badawczego, do którego ma powstać łącznie sześć prototypów nowego myśliwca. Prowadzony jest on wspólnie z Indonezją, przy czym ta ostatnia jest 20 procentowym udziałowcem programu (ma kłopoty z płatnościami, zalega 415 mln USD), rząd koreański 60-procentowym, a producent (KAI) ma pozostałych 20 procent udziałów.

Koreańczycy chcą wybudować dla siebie 120 KF-X (po dwa silniki każdy plus zapasowe), tak aby można było zastąpić nimi wszystkie F-4E Phantom II i F-5E Tiger II. Łącznie w służbie koreańskiej pozostaje dzisiaj nawet ponad 250 maszyn obydwu tych typów. Z kolei dla Indonezji ma powstać kilkadziesiąt KF-X/IF-X. Koreańczycy chcą ukończyć do 2021 roku wszystkie prototypy a rok później rozpocząć próby w locie. Mają się one zakończyć do roku 2026, kiedy to powinna ruszyć produkcja seryjna.

Dostarczenie pierwszego z 15 silników do partii testowej jest komentowane jako kolejny kamień milowy programu. Silniki F414-GE-400K służą obecnie jako napęd F/A-18E/F Super Hornet (po dwa) i najnowszej wersji Gripena, JAS 39E/F (jeden silnik), wybrano je także dla indyjskiego Tejasa Mark 2 (jeden silnik). Silniki F414 charakteryzują się ciągiem maksymalnym 57,8 kN i 97,9 kN z zastosowaniem dopalacza.

Koreański myśliwiec przyszłości powstanie szybciej, niż jego japońscy czy europejscy odpowiednicy. Wcześniej do produkcji ma jednak szanse trafić drugi chiński myśliwiec 5. generacji FC-31, określany też jako J-31. Przynajmniej jeden jego prototyp jest obecnie testowany w locie, a prace nad nim zaczęły się na początku drugiej dekady XXI wieku.

Koreańska maszyna nie będzie klasycznym samolotem 5. generacji, ponieważ nie nie zostanie ona wyposażona w komorę uzbrojenia, a więc będzie nieco łatwiejsza do wykrycia niż inne maszyny. Wynika to z korzystnego stosunku koszt-efekt, jaki chce osiągnąć Seul. Całe uzbrojenie będzie podczepiane pod 10 węzłami zewnętrznymi. W tej sytuacji rolą maszyn operujących najbliższej przeciwnika i przesyłających informacje o celach innym uczestnikom pola bitwy wezmą na siebie kupowane przez Republikę Korei F-35.

Koreańczycy postawili za to na integrację z europejskim uzbrojeniem powietrze-powietrze charakteryzującym się bardzo dobrymi parametrami w tym zasięgiem rażenia. Z KF-X mają zostać zintegrowane m.in. pociski MBDA Meteor. Zaawansowane mają być też awionika zamawiana m.in. w rodzimym przemyśle (LIG Nex1, Hanwha) jak i izraelskiej firmie Elbit Systems.

Reklama

Komentarze (18)

  1. ito

    Korea, Indonezja, Indie, Chiny, Pakistan, Iran... albo cała Unia- klub krajów zdolnych do tworzenia produktów wysoko zaawansowanej technologii coraz szybciej przesuwa się na wschód. A EuroAmeryka, choć już tylko w świadomości Europejczyków i Amerykanów, dalej pozostają pępkiem świata.

  2. Klu

    Może warto uwolnić się od mrzonek o potędze polskiej myśli technologicznej? Przypomnieć warto, że, polski przemysł obronny nie potrafił zaprojektować, ani wyprodukować podwozi samojezdnych do osławionych haubic krab (pęknięcia na spawach w efekcie prób poligonowych) i powierzono to zadanie Koreańczykom. Pamiętamy również, że krajowej produkcji amunicja do karabinów/działek na myśliwcach F16 uszkadzała trwałe te karabiny/działka. Nic tylko ładować w środki na produkcje własnych samoloty najnowszych generacji... Hie hie

    1. prawdziwy fan p.Davien'a(?)

      Technologia i obliczenia płyt nośnych mostu na Krym to wynik konferencji pod przewodnictwem p.prof.Kmity z PWr z bodaj 63 '.Glownym tematem był referat p .Profesora na temat sprężen w konstrukcjach że zbrojonego linami betonu(W uoroszczeniu)

    2. prawdziwy fan p.Davien'a(?)

      Płyty nośne waszego mostu na Krym to efekt referatu p.prof.Kmity z PWr na temat zastosowań w budownictwie mostowym konstrukcji ze strno-betonu.Na badaniach okresowych zapytaj się co to O.B.

    3. ito

      Faktycznie masz sporo wspólnego z Davienem- "a u was Murzynów biją" w najklasyczniejszej postaci. A do tego bzdet- technologia ta jest od dawna bardzo powszechnie stosowana na całym świecie i jest dziś technologią klasyczną. Równie dobrze mógłbyś komuś zarzucać zapożyczenie bo stosuje do budowy drogi asfalt.

  3. Yugol

    Stealth dogorywa bo nic wiecznie nie trwa!

    1. dziadek z ROA

      Dogorywa chyba w Rosji wraz z klęską programu Su-57...

    2. R

      Wszystko kwestia czasu, nie ma rzeczy nie wykrywalnych, czapki niewitki nie istnieja.

    3. :))

      Zmuszą drugą stronę do sporych wydatków... Muszą inwestować w opracowywanie materiałów, radarów, rakiet... a tu się za chwilę okaże, że jak to będzie gotowe to USA pokażą coś co znowu wygeneruje wydatki ...

  4. Expert

    Krajem rządzą potomkowie ciemnoty ukraińskiej, która przyszła z armią radziecką na te tereny. Rosjanie opuścili nas, oni zostali. Więc stawiamy nie na technikę tylko tworzy się oddziały partyzanckie, na wzór pospolitego ruszenia.

    1. rmarcin555

      @Expert. Nie sądzę, aby pochodzenie miało tu jakieś znacznie. Generalnie masz racje. Ale problem jest od stuleci: rządzi pan, wójt i pleban. Nigdy nie było rewolucji, a pańszczyznę znieśli dopiero zaborcy. Wojska Obrony Tragicznej to takie udawanie, że coś robimy. Coś jak kupienie dresu zamiast kamizelki kuloodpornej.

    2. Stary Grzyb

      Odstaw metylowy.

    3. Marek

      Coś, co można nazwać rewolucjami jak najbardziej było więcej niż raz. Poza tym zapomniałeś dodać, że zaborcy pańszczyznę znosili tutaj mniej więcej w tym samym czasie, co u siebie, na zasadzie dziel i rządź wykorzystując ciemne chłopstwo przeciwko uświadomionej narodowo części społeczeństwa.

  5. Dim Sim

    F100 dla F35 ale ci ida,w drobnice

    1. Davien

      A od kiedy F-35 ma silniki F100?? Ma silnik F135, z rodziną F100-PW-200/220 nei mający absolutnie nic wspólnego.

    2. Gnom

      Mają - producenta.

  6. Cannae

    Potrzebujemy takiego myśliwca dominacji powietrznej. Wejście w program dawałoby nam rozwój przemysłu lotniczego, tańszą eksploatację (części zamienne produkowane w kraju) i zyski ze sprzedaży do państw trzecich. Mielibyśmy F35 wykrywające przeciwnika i taki właśnie ciężki myśliwiec jako nośnik uzbrojenia.

    1. chateaux

      A co mielibyśmy wnieść do konsorcjum? Jaką wartość dodaną? Slogan motywacyjny "i tak się nie uda"?

  7. Bawoł

    Mamy bardzo wiele wspólnego z Koreą nasz kraj też jest podzielony na pół.

    1. mobilny

      ....tylko czekać na linie demarkacyjną.....

  8. LMed

    Są daleko.

    1. w

      od czegos trzeba zacząć. Mu od 40 lat jestesmy na etapie nadawania pieknistych nazw kolejnym programom

    2. LMed

      Daleko, w sensie nieźle zaawansowani. A do nas to lepiej nie porównywać.

  9. dywersant

    Co nurtuje myślącego człowieka, dlaczego my nie włączamy się w żaden projekt samolotu 5 generacji, gdy wszyscy na świecie chcą je budować. Dla pojedynczej firmy to olbrzymi wydatek, ale gdy podzielić się kosztami w czterech np.: po 2 mld , w zamian będąc członkiem spółki, gdzie nie dość, że pozyskuje się technologię, samemu buduje nowoczesny sprzęt, to jeszcze sprzedaje się go innym i ZARABIA na tym!

    1. mac

      a z czym mamy się włączyć ? z kapitałem? technologią? mocami produkcyjnymi? kompetencjami ? nie potrafimy wyprodukować nawet własnego samochodu, mozemy być tanim podwykonawcą prostych elementów, np, klocków pod koła

    2. Obywatel

      Ponieważ rządzący mają większą problemy niż umacnianie państwa, każdego dnia muszą walczyć o utrzymanie się jak najdłużej przy korycie, ot co.

    3. Marek

      Jak ja lubię takie brednie. Indonezja, ma po byku przemysł lotniczy. Własne samochody mają też po byku. Ogólnie mają "zarąbiste" kompetencje. Mimo tego w programie K-FX jak najbardziej są. Tak samo, jak my moglibyśmy w nim być.

  10. Tutejsy

    A i tak każdej umrze, kiedyś lub potem, po co komu skrzydło w domu

  11. asd

    "niż jego japońscy czy europejscy odpowiednicy" Japonia i Europa budują myśliwce 6-ej generacji a nie 5-ej.

    1. Qwest

      Jak wiesz może napisz jaka jest różnica między 5-tą a 6-tą generacją

  12. Kamil

    Szkoda że Polska nie bierze udziału w tym projekcie. Koreańczycy już pokazali że potrafią budować tanie i skuteczne samoloty(FA50), ale i inne maszyny i urządzenia. Drwienie z Koreańczyków, gdy samemu nie ma się efektywnych sukcesów jest słabe.

    1. Davien

      Kamil Kai T-50 powstał jako wspólny projekt KAI I Lockheed Martina w KF-X tez wykorzystuja technologie z USA

    2. Patcolo

      Koreańczycy generalnie wyprzedzili nas we wszystkim i to będąc podzieleni na dwie części.

  13. Wpr

    Jak to mają silnik przed budową samolotu? Dziwny kraj nie to co Rosja i ich su57

    1. Davien

      Ciezko jakby nie mieli skoro to wersja tego samego silnika co napędza od 20-tu lat F-18.

  14. orangeus

    uzbrojenie podwieszane pod skrzydłami? z całym szacunkiem dla Koreańczyków ale on nie będzie bardziej stealth niż np. RAFALE a więc J-20 powinny mieć niezły ubaw

    1. Marek

      Niekoniecznie. Po pierwsze co naprawdę potrafi J-20 nie wie nikt. Po drugie twierdzą, że chcą robić później wersje z komorami. Niewykluczone więc, że bez komór będą tylko pierwsze transze. Po trzecie w Chinach J-20 to jest rzadki ptaszek. Poza tym oni za przeciwnika mają swojego komunistycznego braciszka. A na niego samolocik bez komór aż nadto wystarczy.

    2. Chubaca

      Będzie stealth jak su-57. Czyli nie będzie

    3. Noicze

      Od Rafale będzie. Podwieszane uzbrojenie to nie wszystko, wystarczy, że stateczniki będą ukośne a nie pionowe i już odbijają wiązkę radaru lepiej niż francuz. Do tego kształt kadłuba, powierzchni nośnych, farby itd. Kiedyś czytałem, że tylko początkowe Serie nie będą miały wewnętrznych komór. Druga(trzecia?) ma mieć uzbrojenie przenoszone w wewnętrznych komorach.

  15. devlin0

    Dlaczego My sie nie dolaczylismy?

    1. Inspektor Łysiak

      Indonezja wypada na 415 mln usd

    2. kj1981

      Przeczytaj jeszcze raz fragment dot. Indonezji, a konkretnie wysokości ich zaległości. 415 mln USD. Kojarzysz jakikolwiek polski projekt badawczy z dziedziny obronności, który choćby trochę zbliżył się do tej kwoty? Bo ja nie. A to przecież tylko część ich wkładu finansowego...

    3. Prof. Gazmajster

      Do Indonezji? Powodzenia.

  16. Leon zawodowiec

    Ciekawe czy kupili licencję od LM?

  17. Hiperson

    Super hornet to 120 mln usd czyżby ten byl TAŃSZY? Bo wiekszy jest ala F22

  18. Kopara

    Kopia F22 ciekawe czy materiał pochłaniający radar to kopia czy tez,wymyslilti swoj wzór?

Reklama