Koncepcja NGAD częściowo ujawniona. Wygląd też? [KOMENTARZ]

12 kwietnia 2021, 12:28
Zrzut ekranu 2021-04-12 o 10.37.04
Rys. USAF
Reklama

W wydawanym co dwa lata raporcie na temat prowadzonych i planowanych zakupów, Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych podały informację dotyczącą prowadzonego programu NGAD. Mimo, że zajmuje ona zaledwie pół strony w tej 120 stronicowej publikacji, to pojawiają się tam nowe fakty, a także wymowna grafika, która być może zdradza jak będzie wyglądał samolot, a już na pewno wiele mówi o drodze jaką wybrali projektanci.

Jak podaje informacja towarzysząca zdjęciu Next Generation Air Dominance będzie "rodziną zdolności", które umożliwią operowanie w najbardziej wymagających środowiskach. To oznacza również strefy oddziaływania systemów antydostępowych potencjalnego nieprzyjaciela. Napisano, że samolot ma „dopełniać” F-22 i F-35. Nie będzie to więc dosłowny następca żadnego z nich. Co znamienne, nie pisze się tutaj o F-15EX Eagle II. Maszyna ma mieć poprawione możliwości, jeżeli chodzi o przetrwanie i zadawanie ciosów (lethality), mieć zdolność do oddziaływania w wielu domenach (chodzi tu zapewne o spektrum elektromagnetyczne i środowisko cyber), zdolność do prowadzenia elastycznej komunikacji i potężny zestaw sensorów. Przetrwanie mają zapewnić ewidentnie widoczne tutaj cechy fizycznego stealth, ale zapewne będą to także zaawansowane możliwości walki elektronicznej.

Z kolei „zintegrowaną rodzinę zdolności” należy rozumieć prawdopodobnie jako różnego typu bezzałogowce i inteligentną amunicję zdolną do współpracy z maszyną załogową programu NGAD. Podobnie jak to ma miejsce w przypadku planowanych zdolności dla europejskich myśliwców Tempest i FCAS.

Reklama
Reklama

Pozostałe podane informacje odnoszą się do metod, jakimi tworzony jest nowy system oraz samolot. Filarami są: otwarta architektura, cyfrowe projektowanie i elastyczne opracowywanie oprogramowania. To nic nowego jeżeli chodzi o deklaracje, ale w publikacji pisze się też o tym, co mówił pół roku temu Will Roper, ówczesny asystent sekretarza Air Force Acquisition, Technology, and Logistics. Nowa maszyna powstaje więc zgodnie z założeniem krótszych cyklów rozwoju, z technologiami umożliwiającymi szybkie dojrzewanie projektu, m.in. poprzez szybkie tworzenie prototypów i „eksperymentowanie operacyjne”, a także - jak pokazuje grafika - szybką wymianę poszczególnych komponentów na ich udoskonalone bądź inaczej specjalizowane wersje.

W publikacji użyto sformułowania użytego we wrześniu przez Ropera, że w ten sposób ma powstać cała seria wyspecjalizowanych konstrukcji, podobnie jak to miało miejsce w latach 50. ubiegłego wieku, tzw. Century Series. Nowe maszyny dzięki cyfrowemu projektowaniu są określane jako Digital Century Series. Nowe samoloty mają powstawać wraz z realistycznymi modelami biznesowymi i planowaniem, wzorowanymi na programach samolotów komercyjnych (np. pasażerskich), co umożliwi tanie i sprawne ich produkowanie. Wszystkie te cechy mają sprawić, że USAF i Pentagon nie będą niewolnikami wieloletnich, sztywnych kontraktów.

Na koniec trzeba się przyjrzeć zaprezentowanej w raporcie grafice towarzyszącej tym informacjom, która jest najwyraźniej wycinkiem z jakiejś większej całości, być może prezentacji. Przedstawiony na niej samolot załogowy to maszyna dwusilnikowa, przywodząca na myśl latające skrzydło, ale wyposażona w dwie pionowe powierzchnie sterowe. W jej konstrukcji ewidentnie postawiono na cechy stealth. Wiele jednak wskazuje, że jest to tylko rysunek mający przedstawiać jakiś umowny samolot przyszłości, a nie autentyczny wygląd kadłuba. Przód wygląda bowiem na zapożyczony od bombowca B-2, a grzbiet i obudowa dysz wylotowych przywodzą na myśl prototyp myśliwca YF-23 Black Widow. Z kolei pionowe powierzchnie sterowe wydają się nie pasować do całej konstrukcji i pochodzić od maszyny podobnej do F-22.

Załogowa maszyna z rodziny NGAD nie będzie więc raczej wyglądała tak jak ta przedstawiona na grafice. Między wierszami można wyczytać tutaj jedną informację. Jeśli NGAD będzie choć podobny do tego co przedstawiono, wówczas będzie to ewidentnie maszyna oparta o koncepcję myśliwca przyszłości Northrop Grummana, w konstrukcji której położono mniejszy nacisk na manewrowość i prędkość. Za to trudnej do wykrycia i dysponującej potężnym uzbrojeniem, zestawem sensorów i możliwościami przenoszenia różnego rodzaju ładunków w tym broni energetycznej. Taki samolot rzeczywiście mógłby uzupełnić F-22 i F-35, które stworzone zostały do walki bardziej jako klasyczne samoloty bojowe. Niezależnie od tego, czy będzie to platforma zdolna do prześlizgiwania się przez przez systemy obrony nieprzyjaciela i przesyłania informacji na jego temat, czy będzie to trudno wykrywalne centrum dowodzenia dla roju dronów bojowych, czy jeszcze coś innego. Być może zresztą NGAD będzie tym wszystkim jednocześnie, a przynajmniej kolejne tworzone jego wersje w ramach Digital Century.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 179
Reklama
droma
niedziela, 26 września 2021, 13:43

i tu znów rosja-kaput nie pozostaje w tyle ,właśnie zaczeła zdejmować zasłużone złomo-samoloty z pomników i malować farbą mongolską -charaszo ...

Dobre
sobota, 17 kwietnia 2021, 22:44

To co oni w rosji nie mają komputerów że im su57 popękał??? Wydali biliony rubli, tak się nachwalili i co?? Samolot 5 generacji który pęka na pół - litości...

Trelek
sobota, 17 kwietnia 2021, 22:41

Słuchajcie wszyscy! Su57 okazał się takim sukcesem, że nie będą go produkować ! Niestety rosja przenosi 300 tyś żołnierzy aby poradzić sobie ze słabą armią Ukrainy, czy dadzą radę?

MarcoPolo
środa, 14 kwietnia 2021, 10:35

Ciekawie wyglądają wnęki w skrzydłach przy usterzeniu pionowym. Sugeruje to możliwość składania go w celu dalszego zwiększania właściwości stealth.

AlS
środa, 14 kwietnia 2021, 22:51

Rysunek raczej kłamie i ma zaciemnić sytuację, a nie rozjaśnić. Takie wnęki złamią opływ laminarny na górnej części płata i skutkiem będzie spora utrata siły nośnej, co przy lądowaniu ma znaczenie. Wlot powietrza w takiej konfiguracji wymaga pozbycia się warstwy przyściennej przed dostarczeniem do sprężarki. B-2 ma spore separatory pod wlotami, jemu nie szkodzą bo jest poddźwiękowy, ale w samolocie naddźwiękowym wywołałyby duży opór. Poza tym przy dużych kątach natarcia dopływ powietrza byłby dławiony. B2 to bombowiec, ale w myśliwcu byłby to kiepski pomysł. Być może będzie mieć dysze a la YF23 z rysunku, ale jest to wątpliwe. Na F35 przećwiczono dość starannie pomysł dysz koncentrycznych, które nie tylko zachowują cechy stealth, ale jeszcze obniżają sygnaturę termiczną, dzięki pierścieniowi dopalacza, zasłaniającemu wylot turbiny i kanałom powietrznym wokół dyszy.

mig41
wtorek, 13 kwietnia 2021, 22:43

jeśli zdjęcie ma 6 generacji USA, to doskonały projekt su57 można uznać za 7 generacji

Zxxc
środa, 3 listopada 2021, 11:20

57 generacji. Wiadomo, lepszy niż F-22 i F-35 (22+3557)

Wwp
sobota, 17 kwietnia 2021, 13:23

Raczej 8

Abakumow
środa, 14 kwietnia 2021, 17:59

Ta, 2,7

LOLOK
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:45

Oby niebyl tak jak f35 pelen wad usterek i cholendarnie drogi w utrzymaniu miejmy nadzieje z prawdziwym i udanym NGAD

Pilot Wojskowy
środa, 14 kwietnia 2021, 19:11

F-35 to najlepszy 5-tej generacji samolot na świecie razem z f-22.

biały
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:53

to jedyne samoloty 5 generacji więc są nie tylko najlepszymi ale i najgorszymi

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:54

Są jeszcze J-20 i J-31 które podobno tez sa V gen.

Trelek
niedziela, 18 kwietnia 2021, 23:33

Jest jeszcze su57 !

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:54

Su-57 nie spełnia warunków na V generację.

Th
sobota, 24 kwietnia 2021, 10:11

Tak jak F-35. Brak supercruise i słaba manewrowość.

Anonim
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:42

Wiarygodne info z Rosji: Su-57 nie będzie produkowany. Powstanie najwyżej kilka kolejnych prototypów do badań. Wojsko nie chce samolotu, który jest gorszy od Su-35, a tylko generuje duże koszty. Podobno udało się przekonać Putnia do rezygnacji z zamówień na Su-57. Przyczyną jest przede wszystkim wada konstrukcyjna kadłuba. Aktualnie zabronione jest manewrowanie Su-57 powyżej 3g. Powyżej 4g dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń struktury płatowca. Rozwiązanie problemu wymagałaby całkowitego przeprojektowania samolotu. Biorąc pod uwagę powyższe, słabe właściwości stealth, brak docelowych silników i awioniki, wojskowi naciskają na rezygnację z Su-57 i budowę zupełnie nowego samolotu na podstawie doświadczeń z Su-57.

AntyDavien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:17

Pryma aprilis już był, a fakty są inne ... Trump nazywał to fake news

Inżynier
środa, 14 kwietnia 2021, 19:12

Niestety to prawda,rosja rezygnuje z su-57....

F
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:41

Rosja już od czasow ZSRR ma "tradycję" wprowadzania do produkcji seryjnej sprzętu który był tak badziewny, że nie powinien dojść nawet do etapu prototypu.

Wania
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:56

Patrząc na losy tego nielota to ta wiadomość wcale nie jest wykluczona. Pierwszego, który od razu nie spadł już nawet z hangaru nie wyciągają. Totalną porażka.

Anonim
środa, 14 kwietnia 2021, 20:14

Drugi egzemplarz jest właśnie sprawdzany pod kątem uszkodzeń kadłuba. We wszystkich dotychczas wyprodukowanych prototypach wykryto pęknięcia zmęczeniowe.

Michał
wtorek, 13 kwietnia 2021, 12:07

Nam tylko pozostają górnolotne przemowy Ministra Błaszczaka i legendarne już fazy analityczno-koncepcyjne.

Wpr
sobota, 17 kwietnia 2021, 13:24

Nawet już su57 nie macie...

rED
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:59

Wam to zostaje nielot SU-57

Andrzej
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:59

Czyli jednak Sowieckie systemy antysystemowe okazały się bardzo skuteczne. To kolejne informacje poszlakowe które o tym wspominają.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:02

Andriej ,rosyjskie systemy antydostępowe okazały się skuteczne przeciwko rosyjskim maszynom jak Ił-20M i całkowicie się skompromitowały jak chodzi o zachodni sprzęt:)

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:20

No ale jak to przecież pod artykułem o F-15EX wypisujesz, że F-35 jest lepszy od F-15EX, gdyż F-15EX według ciebie nie przetrwa w rosyjskich systemach antydostępowych. To jak to w końcu jest?

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 11:28

Rosyjski S-400 widzi F-15EX na jakieś 300km, F-35 na jakies 15-30km max, widzisz róznicę czy dla ciebie to za ciezkie do zrozumienia.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 16 kwietnia 2021, 22:27

No popatrz. Ale ty wpisywałeś, że S-400 to nawet B-52 nie wykryje, nawet jak mu na dachu wyląduje.

Gruszwik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:57

Wiesz ile f-15 ma lat? Jak wleci w rosyjskie systemy to coś go w końcu dopadnie. F-35 to inna liga.

Herr Wolf
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:45

No f35 tam nigdy nie doleci

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 11:29

Doleci, bedzie sobie spokojnie latał i niszczył co będzie chciał a wasz Su-57 nawet z hangaru nosa wysciubic nie może o własnych siłach:)

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.
piątek, 16 kwietnia 2021, 22:25

A czym będzie strzelał ten twój F-35? Tymi mikro ilościami uzbrojenia? Przecież to nawet się samo ostatnio z działka postrzeliło. No chyba, że twoimi AIM-120 z 1973 roku, a to już zupełnie inna bajka...

Gruszwik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:40

No śmiała teza. F-35 wylatały prawie 300 tysięcy godzin. Rosyjski su-57 dla porównania ... godzinę. Tak jedną godzinę od grudnia. Ledwo doleciał na lotnisko i słuch po nim zaginął. Żadnych startów. Jaki samolot V generavji Rosja wyśle do obrony przed f-35?

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:40

Masz racje, ale tylko w zwalczanie swoich samolotów - patrz Ił-20, czy strącaniu bezbronnych samolotów pasażerskich.

Sarmata
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:17

Putin już nakazał aby przemalować wszystkie Su57 na kolor turkusowy. Przynajmniej pod tym względem upodobnią się do NGAD.

Rar
wtorek, 13 kwietnia 2021, 01:32

A gdzie su57??? Nie ma?

Adam
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:21

Zaskakująco podobny do F-19 Stealth

hd
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:21

F-22 był rewolucją na skalę znacznie większą niż 20 lat wcześniej F-15. Wszystko wskazuje na to że NGAD będzie jeszcze większą rewolucją od Raptora. I jeszcze bardziej zwiększy dystans względem komunistów, bo ci będą mieli w tym czasie tylko myśliwce pseudo-piątej generacji (Su-57 i J-20).

Michał z uk
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:34

Komuniści to rządzą teraz w Stanach i Europie Zachodniej. Zmienili tylko imiona na Liberałów i Demokratow. Nie wiem dokładnie jak nazwać to co się dzieje na wschód od nas, może dyktaturą oświeconą? Chińczycy niedawno odpalili na krótko testowy generator fuzji jądrowej nowej generacji określony przez dziennikarzy mianem sztucznego słońca. Ja rozumiem wiarę w Amerykanów ale świat się troszkę zmienił i zaczyna ich doganiać.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:24

Zachód odpalał tokamaki już z 50 lat temu. Mała Korea w tym temacie na głowę bije Chińczyków.

żenada
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:49

Przez dziennikarzy napewno... ... Żadnego generatora fuzji jądrowej Chińczycy nie odpalili - nie kłam. Wytworzyli trochę plazmy. Tak jak to się robi w dziesiątkach laboratoriach na świecie, od dziesiątek lat - w tym i w stanach. Natomiast żaden z nich nie wyprodukował energii (no może poza jednym przypadkiem bodajże w UK: raktor JET w Culham). Do "odpalania generatorów" baaaadzo daleka droga. Dlatego też Chińczycy również partycypują w projekcie ITER, i nie przodują w tej dziedzinie w żaden sposób.

Viktor
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:58

Black widow no to była porażka

MoD
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:02

To był jeden z najlepszych konceptów.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:49

Twoim zdaniem. Fachowcy uważali co innego.

Czysta prawda
środa, 14 kwietnia 2021, 12:34

Jakich fachowców przepraszam? Poczytaj raz jeszcze o programie następcy F-15 i o tym dlaczego YF-23 nie wygrał konkursu. Na pewno nie przez gorsze możliwości bojowe względem YF-22. Był znacznie bardziej dopracowany względem stealth i manewrowo (choć nie miał wektorowania ciągu) zbliżony do YF-22. Przegrał bo był zbyt drogi i za bardzo skomplikowany, jak na lata 90-te. Krótko mówiąc ,zdecydowano się na mimo wszystko bardziej klasycznego F-22.

GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:55

Jasne... Samolot, który jako pierwszy wleciał do Iraku i zbombardował obiekty był wielkim sukcesem jak na tamte czasy. Ty się lepiej zastanów dlaczego irackie MiG-25 i MiG-29 go nie wykryły i zestrzeliły.

Michał z uk
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:39

Yf-23 Black widów. Konkurent yf-22. Który to z nich bombardował Irak? Coś się chyba pomyliło z F-117 nighthawk. Którego i tak zestrzelono bodajże w Syrii.

załamany
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:50

A ile ich zestrzelono w Serbii (nie Syrii). Znowu gdzieś dzwonią, tylko nie wiadomo gdzie?

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:41

Tak, pomyliło mi się z F-117. Na tyle lotów bojowych i do tego w niesprzyjających warunkach taktycznych to i tak sukces F-117.

Dawo
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:35

Najlepsze są komentarze, ze USA nie ma obrony przeciwlotniczej średniego i krótkiego zasięgu :) Nie ma takich systemów USArmy, ale USNavy ma caly przekroj od RIM-116 poprzez ESSM bl.2, SM-2 kończąc na SM-6 oraz SM-3. I to jest prawdziwy parasol ochronny. USArmy takowego nie potrzebuje bowiem zakłada, że będzie działała przy przewadze powietrznej USAF. Wystarcza wiec im AIM-120 wycofane z USAF na hamvi ;) USNavy takiego komfortu nie ma i stąd szeroki parasol ochronny.

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:58

Wreszcie ktoś napisał jak jest: USA nie potrzebują parasola opl krótkiego/średniego zasięgu bo nie planują takiego scenariusza wojny. Oczywiście mają możliwość uzycia rozwiązań izraelskich czy koreańskich czy nawet japońskich lub ew. kupić coś z półki ( wydanie np 2 mld na zakup 10 baterii NASAMS 2 z AMRAAM-ER to w skali budżetu Pentagonu drobne zamówienie). Tyle, że na dziś/jutro nie maja takiej potrzeby.

Adam
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:05

Przecież kupili NASAMS

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:05

Do ochrony Waszyngtonu .

Ja
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:01

@Dawo, owszem, US Army potrzebuje systemu OPL i takowy rozwija, czasy kiedy parasol USAF wystarczal, minely

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:04

Do czego niby USArmy potrzebuje opl s/m range? Patriot/THAAD załatwia sprawę rakiet/samolotów bombowych czy nosicieli rakiet, reszta to ponad 1000 mysliwców z ponad 10.000 AMRAAM, AIM9 i ewentualnie bezpośrednia obrona Stinger. Gdzie widzisz zagrożenie dla US Army bezpośrednim atakiem samolotu/smigłowca? Oni po prostu nie dopuszczą żadnego Miga czy Suchoja na blizej niz 200 km od frontu.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:06

Przeciwko dronom, smigłowcom i podobnym zagrozeniom.

Rejtan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:41

US Army działa tylko na terenie USA oraz w zabezpieczonych lokalnie bazach. Drony typu TB2 czy klasy MALE/HALE : Patriot/NASAMS/ samoloty F16/F15. Małe drony o zasięgu 100 km : HIMARS/MLRS ( likwidacja stanowiska ogniowego przed wystrzeleniem). Mikrodrony: Stinger/NewStinger ( oby to był ulepszony Grom2). Ostatnie testy IronDome/Baraka w USA wykazały ... brak zapotrzebowania na wiekszą ilośc tego typu rozwiązań. To nie tak, że USA nie potrafi wyprodukować/kupić systemów krótkiego/sredniego zasięgu, bo mają i kasę i dostep ( IronDome, NASAMS, SAM-L) tylko że po prostu ich koncepcja konfliktu nie przewiduje teatru działń , na którym przeciwnik miąłby możliwość przelamać ich system dalekiego/sredniego zasięgu.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:03

US Army przede wszystkim działa w polu i tam potrzebuje systemu tej klasy a nie w silnie chronionych bazach . NASAMS w USA służy do ochrony Waszyngtony a nie w US Army. Tam akurat po wycofaniu Chapparali nie maja nic pomiędzy Avengerem a Patriotem. Barak na system ladowy nadaje sie dość kiepsko, a testy Iron dome wykazały że będą dalej kupować te baterie ale produkowane licencyjnie w USA . Tyle że Iron Dome to system C-RAM i antyrakietowy a nie odpowiednik naszej Narwii a strzelanie z Patriota to czegoś klasy Orłana-10 czy podobnego drona ..... A z kolei Stinger, czy Centurion-C-RAM mają za mały zasieg by zdjać cos takiego zanim narobi szkód.

Rejtan
niedziela, 18 kwietnia 2021, 22:33

Z wywiadu Hodgesa wynika, że na dystansie 10-50 km obrona plot będą lasery + własne lotnictwo. Uważasz że dowództwo US Army oraz analitycy przegapili luke w obronie i nie zauwazyli braku w swoim uzbrojeniu? Raczej wyliczyli, że zbyt drogo wyjdzie eliminowanie masowego ataku dronów i lotnictwa oraz broni stand-off bronią rakietową klasy IronDome/NASAMS. Zbyt duży koszt efektorów, sytemu i jego operacyjnego wykorzystania. Izrael testuje laserowy system walki na dystansie 20+km, który będzie mógł oddać ok. 20 "strzałów" w 1 minutę, a koszt całego systemu to 10% kosztów nowego systemu rakietowego. I teraz wyobraź sobie F15EX z takim systemem, a do tego masowe wykorzystanie L-ATV ....

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 18:00

Jak na razie nie ma tych laserów poza demonstratorami( na ladzie) a lotnictwo raczej do polowania na Orłany 10 czy quadrokoptery nadaje sie dość słabo. Dlatego np opracowali sobie MHTK, maja zestawy C-RAM i z powrotem wracaja do zestawów krótkiego/średniego zaasięgu.

Gnom
środa, 14 kwietnia 2021, 08:09

Czyli do tego samego co inni.

poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:30

Tylko że nie mają AIM-120 na Humvee, bo program został zlikwidowany dawno temu. Trochę tego sprzedali za granicę i koniec, coś tam używał Corpus ale nie Armia.

Nikt
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:52

Tak oczywiście, a IM-SHORAD i IFPC to powstają dla zabawy

Herr Wolf
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:10

Tak tak cuda i wianki a dalej zamawiają 50 letnie f15

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:10

F15EX ma zupełnie nową koncepcję uzycia i jako test na "osiołka z lornetką" jest optymalny ( jeszcze ew. mógł być F18, ale nie miał tyle mozliwości w aranzacji nowych czujników). Koszt/efekt: kupili za ok 80 mln od sztuki sprawdzony, niezawodny i niskokosztowy transporter uzbrojenia i sensorów. Do tego świetna maszyna do obrony 2 łańcucha wysp. I oczywiście do szkolenia operatorów Loyal Wingman.

Herr sabaka
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:42

Wy w Rosji dalej zamawiacie su 35, które są w sumie rozwinięciem su 27. Ale wstyd. Takie mocarstwo jak Rosja ma najlepszy samolot pochodzący sprzed 40 lat .

K.K.K
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:09

Bo TYLKO nie które są , udostępniane dla WYBRANYCH .!!!

Grom
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:09

Nie rozumiesz kompletnie o co tu chodzi . A co z Rosją która chce zaprojektować maszyny przyszłości a kupuje dalej stare tylko odświeżone projekty su-27. Zresztą F-15 nie trafiają do sil powietrznych a do lotnictwa gwardi narodowej.

BUBA
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:52

Szkic koncepcyjny wylotów silnika jest godny uwagi. Strumień gazów wylotowych będzie osłonięty od góry i z dołu tuż za dyszami wylotowymi jak w B-2. Gwarantuje to największą redukcje widma termicznego. Jeżeli miał by chowane stateczniki pionowe to również redukowało by boczne SPO w znaczny sposób. ......................... ........................................................................................................................................................................................ Ciekawe co na to lobbyści F-35...................................................................................................................................

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:10

Praw fizyki nie oszukasz: czy będą osłonięte czy nie, to w średnim i długim zakresie IR będą widoczne z dziesiątek/setek km, bo w tym zakresie widać spaliny i osłonięcie dysz tego nie zmienia. Co najwyżej krótkofalowy EOTS z F-35 będzie miał kilka razy krótszy zakres wykrywania, bo już teraz ma kiepski... :D

wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:52

Ty i fizyka ;) Mig-41 i latania na pułapie 50km to fizyki nie oszukuje?

ciekawy
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:25

F-35 jest w stanie wykryć w podczerwieni startującą rakietę z dystansu ok 1300 kilometrów. Jest nawet filmik na yt prezentujący ten namiar. Pochwal się czymś takim na swoim nie mającym analogów Su-57 Puzzle.

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:46

Funku jak na razie znacznie lepszy od prymitywnych rosyjskich OLS system PIRATE widzi F-22 z całych 30km A EOTS/DAS z F-35 widzi tegoż EF-2000 z ponad 100km.

Ernst Stavro Blofeld
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:27

Tak jest według ciebie.

BUBA
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:38

Widziałeś Youtube: "The B-2 in Infrared? Tu masz ten sam układ silników - bez górnych osłon. Ale jak zobaczysz film do końca to w zbliżeniu od spodu nie widać tak wyraźnie jak np. w F-22 śladu nagrzanych silników. Rosjanie rozwiążą ten problem za pomocą nowego RVV-BD dla Su-57 zwiększając separacje miedzy celem a samolotem myśliwskim co zwiększy niewykrywalność Su-57, Amerykanie realizują to nowym samolotem, podobnie Europa( Szwedzi, Anglicy itd.).................... ....................................................................................................................................................................... " w średnim i długim zakresie IR będą widoczne z dziesiątek/setek km" - zasadniczo się zgodzę ale nie zawsze bo zależy od zakresu pracy silnika w danej chwili i prędkości lotu przy tej konstrukcji (Zakładam detekcję od frontu)..................................................................................................................

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:48

BUBA, rosyjski RWW-BD to okrojony do zasiegu 200km R-37 czyli pocisk nienadający się do walki z mysliwcami:) Więc jak widać znowu ci nie wyszło.

BUBA
środa, 14 kwietnia 2021, 11:30

Widziałeś zdjęcia nowej RVV-BD? Bo ja nie. Wszelkie modyfikacje R-37M by zmieściła się w komorach to pomyłka. Pocisk ma za duży obwód a nie ma jak ciąć powierzchni sterowych i nośnych....................................................................................................... Może przebudują komory jak w F-35, zobaczymy ale skoro Ch-31 w nich się nie mieści to czarno to widzę . Gdy podwieszą R-37M pod skrzydłami to oznacza że nie będzie prędko nowego RVV-BD który musi mieć zbliżone wymiary do R-77 i faktycznie na dziś system uzbrojenia nie wyprzedza możliwości swoim zasięgiem Su-35. W Su-57 trudniej trafić niż w Su-30/35 bo bliżej trzeba podprowadzić pocisk pow-pow by go przechwycił i tyle zysku na dziś w tym programie. Całą resztę systemów można zabudować na Su-35 i Su-30............................................................... ................................................................................................................................................ R-37M ma być dostosowana do użycia przez Su-30/35 "Su-35 Fires R-37M Missile"... ................................................................................................................................................ To jest to co piszę. Stara platforma plus nowy pocisk to nowe możliwości. Czy to Gripen C/D z MBDA Meteor, czy MiG-29 9.12 SMT/UPG z R-27ER1/ET1 (Zwykłe R-27 R1/T1 odchodzą do lamusa co widać było w Syrii), czy MiG-31 BM z R-37M (Porażenie celu 280 km) zamiast R-33/R-33S ( Porażenie celu 220/230 km). Walczy się pociskami i systemem naprowadzania. Im większa separacja tym starsza platforma może być użyta do porażenia celu np B-52 z JASSM ER (SPO B-52 nie ma wtedy znaczenia bo B-52 nie wchodzi w zasięg OPL- porażenie celu z 1000 km). czy stary f-16 A MLU z JASSM ER lub nawet Su-22 (Programowanie pocisku z zewnątrz po datalinku.) ...........................................................................................................................................

poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:47

Przeca to coś to nie będzie żaden realny samolot

też idiota
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:26

No tak bo to będzie nierealny samolot.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 07:35

To nie Rosja, więc będzie.

AlS
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:40

To przećwiczyli już na YF23. Rysunek to dokładna kopia tamtego rozwiązania.

chateaux
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:12

Tn rysynek nie ma nic wspólnego z wyglądem YF-23

OSI
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:41

To co ujawniają dziś , wyszło z użycia dekady temu.

Ftt
wtorek, 13 kwietnia 2021, 07:49

Dokladnie tak

Ewa
wtorek, 13 kwietnia 2021, 07:21

Tak. W Polsce.

Bzzz
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:40

Pionowe stateczniki się rozkładają do startu i lądowania...

poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:48

No będą składane jak Wigry3

AlS
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:45

Ma do tego wnęki (grooves) na skrzydłach. Red. nie zauważył.

Wajda
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:24

Oj.. czyli jednak nie 6 generacja? Ani manewrowy, ani szybki... Bedzie chociaż naddzwiekowy?

Prawda
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:03

szybkość nie jest już kwestią istotną co najwyżej jej elastyczność

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:24

Prędkość jest ważniejsza niż stealth: F-35 nie ma szans do MiG-31. Ten sam AMRAAM wystrzelony z szybszego i wyżej lecącego F-22 ma aż o 40% większy zasięg niż to co może osiągnąć AMRAAM wystrzelony z F-16 i F-35. Im maszyna jest szybsza, tym strefa możliwych skutecznych strzelań naziemnej opl czy wrogiego myśliwca jest mniejsza. Prędkość jest kluczowa dla myśliwca obrony powietrznej, bo od niej zależy na jakiej rubieży przechwyci wrogi bombowiec - dlatego F-18 i F-35 są krytykowane, bo z uwagi na swoją krowiastość, mogą wrogie Tu-22M przechwycić w dużo mniejszej odległości niż to mogły robić F-14 i ta odległość dla F-18 i F-35 jest niedostateczna: Tu-22M mogą ostrzelać lotniskowiec swoimi rakietami i uciec zanim F-18 i F-35 zdołają je zaatakować. Rosjanie nie chcą się bawić w prostokątne dysze w Su-57 (już dziesiątki lat temu takie testowali), bo uważają że 10-15% straty ciągu na takich dyszach nie jest warte redukcji sygnatury termicznej od tyłu, bo... w zasadzie szybki myśliwiec nie jest zagrożony pociskami naprowadzanymi na podczerwień od tyłu - musiałyby być wystrzelone bardzo blisko (AIM-9X na niskim pułapie do celu naddźwiękowego na kursie pościgowym musiałby być strzelany bliżej niż ok. 2km...) by taki pocisk doszedł, co przy szybkim myśliwcu raz, że jest trudne, a dwa - z odległości kilku km i tak będzie od tyłu widoczny w podczerwieni czy ma prostokątne dysze czy nie... Prostokątne dysze jeśli mają jakiś sens, to w powolnych poddźwiękowych bombowcach stealth przełamujących opl na niskim pułapie... :D

kaczkodan
środa, 14 kwietnia 2021, 09:59

Kwadratowy kształt dysz nie ma żadnego wpływu na widzialność w podczerwieni. One jest bardziej istotny w kontekście sygnatury radarowej, ale w jej wypadku prostokątność jest jedynie przybliżona, boki muszą być nieznacznie ścięte. Wyjątkiem są płaskie dysze których celem jest szybsze mieszanie gazów z zimnym powietrzem, lepiej określać to mianem dysz płaskich. Ich prawie prostokątność wynika z symetrii zabudowy i technologiczności produkcji.

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:21

MiG31 świeci jak chionka z 300-400 km. Mając Amraama D z Ma4 o zasięgu 180+ km F35 ( którego ZasłonE zobaczy pewnie dopiero po wystrzeleniu w/w AIM120D) a jeszcze bardziej majac PAC3/SM3 to ten MiG i tak musi uciekać. Zresztą o czy ty mówisz : o 120-140 samolotach, z czego tylko połowa ma ZasłonaE, a tylko kilkanascie maszyn ma i nową awionike i nowe pociski? Na ponad 9.000 km granicy z "potencjalnie wrogimi państwami"?

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:11

A jakim cudem prymitywny ZasłonAM ma wykryc F-35 z odległosci większej niż 10-20km?? Ten radar powstał do wykrywania wielkich i powolnych bombowców a nie mysliwców.

AnyDavien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:24

Cudem prostym, F35 obserwowany z samolotu lecącego wyżej świeci na radarach jak choinka.

Rejtan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:48

Zgodzę się, że F35 z góry ma 2x wieksze RCS. Czyli MiG31M wykryje go z 40-60 km. Tyle, że wtedy bedzie juz wrakiem na ziemi zestrzelonym przez AMRAAMA....

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:05

Z ilu??? 2x większe RCS dla -35 to wynosi 0,002m2 wiec jakim cudem prymitywny Zasłon w ogóle ma go wykryc?

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 11:32

F-35 ma srednie RCS 0,005m2 więc zapomnij o swoich bajeczkach.

Stary zgred
środa, 14 kwietnia 2021, 10:21

Wartość RCS zależy od kształtu całego obiektu (nie tylko frontu), materiału z jakiego jest on wykonany (cały obiekt), częstotliwości roboczej stacji radiolokacyjnej, kształtu sygnału sondującego oraz przestrzennego usytuowania obiektu względem źródła promieniowania. Na całym świecie umownie przyjęto miarę pochodzącą z powierzchni czołowej samolotu i częstotliwości pasma X-band - po prostu po to aby mieć pewien punkt porównania. Jednak samoloty czy obiekty stealth mają zmniejszoną powierzchnię odbicia we wszystkich możliwych płaszczyznach. Taki jest WARUNEK przyjęty na całym świecie aby dany obiekt został uznany za STEALTH. Jeżeli RCS konstrukcji stealth wynosi od czoła dajmy na to 0,0001 m2 to inne oświetlone powierzchnie nie będą wynosić 10 czy 15 m2. Z badań eksperymentalnych wynika, że zakres boczny samolotu wynosi co najwyżej 2,5 do 3 razy większą wartość SPO od powierzchni czołowej. Samolot F-117 posiadał RCS0,01 m2 od czoła, podczas gdy w widoku z boku wynosił on 0,025 m2. Najwiekszy zakres RCS w rzucie od góry lub dołu konstrukcji nie jest większy niż wartość 10 do 15 - krotnej powierzchni czołowej. RCS F-35 wynisi 0.0015 m2 mierzona od czoła wiec wartość SPO największej górnej płaszczyzny nie przekroczy więc 0,025m2. Obojętne pod jakim kątem samolot stealth zostanie oświetlony przez radar jego SPO będzie zdecydowanie mniejsze niż jego klasycznego odpowiednika w powietrzu tym bardziej, że ten ostatni nie posiada komór wewnętrznych uzbrojenia co dodatkowo jeszcze zwiększa szanse jego wykrycia z większej odległości. Podwieszone uzbrojenie jakbyś także posiada pewien przekrój radarowy i nawet podawane RCSy samolotów 4 generacji i tak dotyczą tylko konfiguracji gładkiej - tego problemu nie ma z samolotami stealth 5 generacji..

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 19:07

Tylko skąd ten samolot lecący wyżej się weźmie w danym miejscu i czasie? Nie pomyślałes o tym? Po drugie włączenie radaru ostrzeże pilota F-35 znacznie wcześniej niż taki samolot go wykryje i po prostu F-35 zestrzeli ten samolot lub po prostu zmieni kurs.

ktos
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:24

Oczywiscie... wszystko prawda tyle ze... samolot stealth zobaczy Miga 31 z 200km a Mig 31 zobaczy samolot stealth z powiedzmy 20km... jak sadzisz ile w tym czasie rakiet doleci do miga? Tak jak na ladzie tak i w powietrzu bycie niewidzialnym to ogromna przewaga

GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:57

Jasne... Super szybkiego MiG-25 zestrzelił właśnie zdecydowanie wolniejszy od niego F-16 za pomocą AIM-120.

Tommygun
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:59

Tyle, że f/a18, czy f35 to maszyny wielozadaniowe, mogące tak między innymi, walczyć z wrogimi samolotami, a mig 31 jest wyspecjalizowany w przechwytywaniu wrogich samolotowe, a do atakowania celów naziemnych się nie nadaje.

lol
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:18

A Kindzala to podwieszaja pod nim bo ruscy uwazaja, ze jest za szybki i chca go spowolniec...?

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:13

Nie, bo ma duzy pułap z którego po rozpedzeniu sie do Ma2 może odpalic ta przeróbke Iskandera-M.

baba
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:40

Specjalistą nie jestem, ale w dzisiejszych czasach to chyba kwestia uzbrojenia i awioniki samolotu, a nie konstrukcji płatowca i silników.

Adam
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:15

Do czego się nadaje MiG-31 uzbrojony w Kh-58 i Kh-47M2?

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:15

Taki MiG-31 nie istnieje, pociski Kinzał przenosi jedynie specjalnie zmodyfikowany MiG-31K a Ch-58 nie przenosi zadna werjsa MiG-31.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:41

Do bycia celem.

GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:27

Nie wiadomo. Rosja ogłosiła że wprowadziła te rakiety, ale infa z runetu są takie że nie przeprowadza ćwiczeń jednostki w nie uzbrojonej.

Tiger
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:43

Chiny I Rosja nigdy nie zbliża się do takiej technologi

Polanski
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:08

Wygląda na to że kilkanaście takich maszyn będzie mogło w jednym nalocie zniszczyć połowę samolotów Rosji lub Chin. Wszystko co się podniesie z ziemi. Istne "polowanie na indyki".

Predator
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:23

Tak jak w Wietnamie.

Puttler
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:57

Wyglada na to, że powtorzy sukces dwoch F-117 trafionych w Jugoslawii

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:09

Jak tracac jeden samolot rozniosa w pył OPL i lotnictwo Rosji i zmuszą ją do kapitulacji......

Monkey
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:30

@Davien: ...to wydarzy się cud nad cuda. Rosja to nie Serbia, ma czym odpowiedzieć. Uprzedzając twoje ulubione twierdzenie o Rosji jako radioaktywnym parkingu zauważam, że cały świat się nim stanie. I już nie będziemy się przekomarzać ani na tym forum dyskusyjnym, ani na żadnym innym. Tak jak i reszta ludzkości, co proponuję wziąć pod uwagę. Proste dane techniczne nie rozwiązują konfliktów:-)

ciekawy
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:42

Rosja to właśnie taka Serbia tyle tylko że z nieporównywalnie większym terytorium. Kto był ten wie.

hahah
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:08

A ja propnuję obejrzeć na jutubach jak rosyanie porównója rok 1990 gdzie rosja była bogatsza w przeliczeniu na obywatela od Polski a rok 2020 gdzie pensja minimalna w Polsce jest o 10 000 rubli wyższa od pensji średniej w Rosji. Pensja minimalna czyli taka jaką w sumie mało kto otrzymuje bo większośc nieco wyższą w Pol;sce do pensji średniej w Rosjiktórą również nieliczni otrzymują w Rosji bo średnią zawyżają oligarchowie. Pozom życia w obu krajach przy podobnych cenach w sklepach radykalnie odbiega na niekorzyść wiecznie biednej i zacofanej Rosji...

Wojak
wtorek, 13 kwietnia 2021, 05:47

Czym niby?

yar
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:03

Dodaj poprawnie - jednego przypadkowo strąconego w Jugosławii. Tylko przez rutynę i bezmyślność pilota.

środa, 14 kwietnia 2021, 01:09

2 trafione jeden spadł drugi się dowlókł do bazy i zezłomowali.

andrzejto
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:49

Od ilu lat F117 były w linii zanim to się stało?

Predator
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:25

Jakiej linii?? w czasach F-117 nie było żadnej wojny powietrznej tyko interwencje zazwyczaj ok. 20 krajów na 1 pozostawiony bez wsparcia konkurencyjnych mocarstw.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:46

Ale wiesz Predatorku że maszyny czysto uderzeniowe jak F-117 nie biorą udziału w walkach powietrznych. I jakos wszystkie serbskie i irackie mysliwce w 1999 i 2003r spadły w pojedynkach jeden na jednego :))

Bat
wtorek, 13 kwietnia 2021, 11:08

Zadaj więc sobie pytanie ile to serbskie opl zestrzeliło by su 25 gdyby one przeprowadzały takie naloty.

Uowca stupików
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:19

Taka i przeniosą się potem w nadprzestrzeń w szybkością WARP5

...złapany we własne sidła
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:45

Chyba cI się z migiem 41 pomyliło

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 15:51

Manewrowość? Czyż Davien nie twierdził, że to przeżytek w czasach "sensorów" i "AIM-9X mogących strzelać do tyłu"? Swoją drogą dzięki Hollywood i The Walt Disney Company USA jest niezrównane w tworzeniu kreskówek, więc poczekam na realia a nie kreskówki. LCS miał być "modułowy", "z sensorami" i produkowany przez niejednego producenta, ale w praktyce wyszły buble i to od każdego producenta... :D

Fanklub Fanklubika
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:22

A czy to Rosjanie nie twierdzili że trudnowykrywalność to ślepa uliczka? A potem sami zaczęli opracowywać su57 ?

AntyDavien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:39

Rosjanie twierdzili i twierdzą, że opieranie się tylko na trudnowykrywalności to ślepa uliczka.

Peresada
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:03

Dlatego nie mają również trudnowyktywalnosci.

poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:46

kolejna zmiana frontu :)

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:41

Żeby tylko Su-57( no ten im jakos nie chce wyjść) ale i Ochotnika, i PAK-DA.

Orange
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 15:26

Northrop Grumman nie będzie budować NGAD a Boeing, niedawno pewien Koreańczyk wrzucił zdjęcia- (nie wizualizacje), nie podam wam linku bo D24 nie pozwala ale szukajcie u Hyunmin na Tweeterze jakiś miesiąc temu. Przepiękne maszyny. A gdyby ktoś miał wątpliwości to przypominam, że Boeing oddał bez walki gigantyczny kontrakt na modernizację rakiet Minuteman, w którym był liderem a więc w zamian obiecane musi mieć coś dużego.

Fanklub Bilionera
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:34

Liderem ?? Oni nie potrafią od 15 lat skonstruować nowej rakiety nośnej dla NASA ... Musk w tym czasie postawił firmę od zera i nakrył Boeinga - i nie tylko - czapką ...

q
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:07

ale najbardziej i tak nakrył rosjan..

r
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:59

a w czym ? czego to rosjanie nie potrafią wysłać w kosmos ?

Kacperek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 20:07

No Tesli nie mogą wysłać, albo jej odpowiednika. Gdy spaceX wystrzeliło teslę, Rosja ogłosiła, że za chwilę rakieta Angara wystartuje i wystrzelą coś równie spektakularnego. Ogłoszono konkurs internetowy. Trzecie miejsce zajął czołg t-14 armata, drugie miejsce Putin, pierwsze miejsce Putin w czołgu. Ale w zeszłym roku o ładunku już było cicho.

Trol
wtorek, 13 kwietnia 2021, 11:11

Taa. To przecież ich łaziki od lat exploruja Marsa... Rosja zatrzymała się na ZSRR i teraz szuka kontaktu z Chinami żeby ich wizerunek zdobywców kosmosu podrasować.

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:31

Wysłać mogą dużo, tyle że kosztuje to dwa razy wiecej niż Ariane, i trzy razy od Muska. Do tego coraz bardziej wadliwe i nawet chińczycy swoje DługieMarsze mają nowoczesniejsze. W Rosji brak jakiejklwiek alternatywy wobec rowziazań z lat 70-80tych, zarówno w astronautyce jak i w lotnictwie ( jak już wyprodukuja te 100 szt Su57 to USA/Eu/ChRL będą miały po 100 szt generacji 6. Nawet Korea szybciej wyprodukuje 100 szt swojego FX21...

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:00

NIc poza LEO, wystarczy? Nawet swojego modułu Nauka nie sa w stanie wysłac do ISS.

sd
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:42

Putina...

ciekawy
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:47

Rakiety wielorazowego użytku. Co Rosjanie zbudowali po upadku zsrr?

r
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:27

Pytanie zadane jeszcze raz, czego to Rosjanie nie mogą wysłać w kosmos w porównaniu do space x?

wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:57

Odpowiedź jeszcze raz: Nie potrafią wysłać w kosmos rakiety wielorazowego użytku.

Kot
wtorek, 13 kwietnia 2021, 11:13

Czego nie rozumiesz? Popatrz choćby wagowo ile Rosja odstaje od USA.

czytelnik D24
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:39

Nie mogą wysłać ciężkich ładunków bo nie maja rakiety o dużej nośności.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:11

Pytanie za ile kasy Rosjanie wysyłają? a za ile space x i ile tych lotów mają dla klientów zewnętrznych (nie rządowych) a ile klientów nierządowych ma space x?

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:02

NIc poza LEO wysttarczy? Do tego żadnych rakiet wielokrotnego uzytku ani zadnego ładunku wiekszego od 23 ton. naLEO i 7 na GTO. A teraz popatrz na Falcona Heavy?

Prawda
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:07

Nie no trochę inne cele ma NASA i SpaceX. SpaceX ma być biznesem. Dla nasa nie liczy się biznes tylko skuteczność. Jak ma coś być to ma działać w 99,9% i tu trochę ślepa uliczka.

SAS
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:51

Eksplodująca rakieta SpaceX w misji dla NASA to mały problem. Eksplodująca rakieta NASA to katastrofa.

Monkey
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 15:26

Amerykanie mają gest, bo pieniądze się jeszcze nie skończyły, ale pamiętając losy takich projektów jak LCS (zwłaszcza Independence, Freedom wygląda nieco lepiej) czy Zumwalt, a nawet ciągnący się JSF jeszcze bym się za bardzo nie podniecał. Czasem wydaje mi się, żę Amerykanie trochę zbyt bardzo idą w nowoczesne technologie, których prawdopodobnie jeszcze do końca nie opanowali.

Polanski
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:30

Wszystko fajnie tylko dlaczego Chińczycy i Rosjanie idą cały czas ich tropem starając się dorównać? Niech sami wymyślą coś innowacyjnego. Ktoś im broni?

Gnom
środa, 14 kwietnia 2021, 08:00

Czyli zgodnie z sowiecka propaganda sugerujesz, ze to USA napędza wyścig zbrojeń - trudno nie przyznać ci racji.

Smuteczek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:04

Własnie na tym polega problem ze nie muszaq byc innowacyjni. Nie musza ryzykowac nowych koncepcji ktore moga zwyczajnie nie wypalic. Wystarczy ze beda kopiowali sprawdzone rozwiazania robiac to przy okazji duzo duzo taniej.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:58

Kopiując stare rozwiązania nie wymyślisz nic nowego.

Monkey
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:44

@Polanski: Jak na razie to Rosjanie i Chińczycy są nieco do przodu w stosunku do USA z bronią hipersoniczną. Z OPL VSHORAD i nawet SHORAD też. Oczywiście, w tych dwóch ostatnich dziedzinach USA szybko nadrabia straty, nawet posiłkując się technologiami z innych państw. Zresztą, USA juz nie takie silne jak kiedyś, coraz więcej kupują za granicą, co kiedyś było niemal nie do pomyślenia. Na razie są w stanie zażądać produkcji obcych wzorów u siebie, czyli transferu technologii. Ale robią to coraz częściej, a dawniej to oni sprzedawali tylko, a nie kupowali.

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:40

Z tym do przodu to się nie zgadzam, bo fakt posiadania kilku prototypów ( tez nie do końca sprawdzonych) nie świadczy o przewadze, tylko o innym podejsciu : USA zawsze najpierw długo nowa technologie testuje, a potem dopracowaną już masowo produkuje, a Rosja/Chiny chwalą się nie do końca prztestowanymi projektami, które potem długą dopracowują ( Su57, T14, R74, chińskie J20 czy FC31). Do tego USA są nastawione na zysk z danego projektu, a Rosja i Chiny nie. Ale niestety masz racje, ze coraz częstsze kupowanie licencji na broń przez USA swiadczy o coraz słabszym poziomie technologii.

Puttler
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:54

Rosjanie idą ich tropem? No to się uśmiałem. Jeśli ta grafika oddaje rzeczywisty wyglad NGAD to amerykanie dali sobie spokój z serpentynowaniem kanałów wlotowych powietrza. Czyżby rosyjskie rozwiazanie z blokerem okazało się lepsze? Szeroko rozstawiono silniku, uzyskując dzieki temu wiecej miejsca dla komór na uzbrojenie.. Znowu rosyjski pomysł.. Stateczniki "pionowe" wychylaja sie w calosci. Znowu zrzynka od Rosjan.. Zobaczymu, czy jeszcze zerznęli od Rosjan anteny boczne radarow, dircm, i dysze z wektorem ciagu, choc z tego co widze, jest zabudowa, więc co najwyżej wychylenie tylko góra-dol.

Rejtan
wtorek, 13 kwietnia 2021, 10:04

Niby od kiedy szeroko rozstawione silniki to pomysł rosjan? Patrząc chronologicznie: - Su 27( 1977) to kopia F15 (1972) - Jak 38 (1971) to kopia Hawker P1127 ( 1960) - Su24 (1970) to kopia F111 ( 1964) A rakiety: R3, R73 i R77 to kopie zywcem wzięte ze zdobycznych zachodnich. Pokaz jedno rowiązanie rosyjskie skopiowane w seryjnym samolocie amerykańskim... nawet wiekszość silników lotniczych do połowy lat 60-tych to kopie niemieckich, brytyjskich i amerykańskich silników z lat 2 WS. Przy okazji: jak tam wasze silniki: izdeliye 30?

Gnom
środa, 14 kwietnia 2021, 07:59

Chyba pojechałeś z tym F-15 i Su-27. F-15 kopiuje układ silników z MiG-25, a ten z kolei A-5, a jednocześnie z Je-152, czy Su-15. Idąc tą drogą nic nie zyskasz. Układowi Su-27, jak i MiG-29, bliżej do F-14, a i tu znaleźliby się poprzednicy układu i poprzednicy poprzedników po drugiej stronie. To jest normalny rozwój techniki. Każdy korzysta z doświadczeń drugiego. W cywilu to norma, w wojsku trochę trudniej, bo dane pozyskuje się "mniej oficjalnie".

Rejtan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:15

Wskazuję raczej drogę : najpierw powstaje w USA samolot, później jego (zazwyczaj słabszy i gorszy ) odpowiednik w Rosji. I tak od 70 lat. USA faktycznie tracą swoja przewagę, ale raczej do Chin, a dodatkowo innowacyjność. Najnowsza plotka z Rosji: Su57 nie bedzie produkowany, bo planują juz SUxx 6-tej generacji. Czyli znów jakieś 10 lat w plecy. Rosja silna jest tylko bronią jadrową, i tylko tej należy sie bać.

Davien
środa, 14 kwietnia 2021, 11:37

Gnomie F-15 nic nie kopiuje z MiG-25 a co do układu konstrukcyjnego to jak sam pisałeś oba czerpia z A-5 Vigilance. Je-152 czyli dwusilnikowy MiG-21 nie ma tu nic wspólnego

Gnom
piątek, 23 kwietnia 2021, 11:46

Jak na ciebie to "poważna" ocena. O pewnych cechach decyduje też podejście do struktury siłowej - wiesz co to? Może kiedyś zrozumiesz o czym napisałem i skąd bierze się rozwój cywilizacyjny, bowiem nigdy nie pochodzi on z jednego źródła, a jest sumą doświadczeń ogółu. Powodzenia.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:49

Rejtan, akurat R-77 nie skopiowali z AIM-120, te pociski powstały równolegle. Su-27 nie jest tez kopią a odpowiedzią ZSRS na F-15. A co do rozwiązań rosyjskich to istotnie , nie ma chyba żadnych.

Rejtan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:32

Ok, uprościłem z tym kopiowaniem: chodziło mi o to, że najpierw powstaje samolot w USA, potem Rosja go nasladuje (zazwyczaj gorzej, akurat Su27 im wyszedł, ale i tak musieli 15 lat poprawiać). A co do R77: czytałem kiedyś, że w latach 70-tych Wympieł otrzymał zdobyte pociski i odłamki oraz dokumantację AIM7 i AIM54, oraz materiały szpiegowskie dotyczace AIM120 i Skyflash S225. Z drugiej strony, posiadali już doswiadcznie z R73 i R27... Myslę, że lata 80/90 to czas wspólnego podglądania rozwiązań.

Davien
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:14

AIM-120 wszedł do słuzby 2 lata przed R-77 więc oba pociski powstawały równolegle, nie było kopiowania. R-73 to taki AIM-9M tylko wczesniej niz w USA tu akurat Rosjanom się pocisk udał, AIM-7 skopiowali jako R-23/24 zdaje sie a potem wykorzystali te prace w R-27. Su-27 i MiG-29 to odpowiedz na F-15/16 ale majaca zupełnie inne przeznaczenie na polu walki. Noi w końcu najlepsza sytuacja: USa tak uwierzyło w to co Rosjanie opowiadali o MiG-25 że wyszedł im najlepszy mysliwiec gen 4+ czyli F-15C/E. A MiG okazał sie ..... Natomiast kopią amerykańsich sidewinderów były pociski R-3/R-13.

sobota, 24 kwietnia 2021, 10:24

A skopiowali twoje AIM-120 z 1973 roku?

GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:21

Chłopcze, takie umieszczenie komór na uzbrojenie jakie jest w Su-57 to jedna z większych słabości Su-57. Co więcej w runecie główne komory są poddane wielkiej krytyce. Sam się im przyjrzyj i porównaj z F-22, F-35, czy nawet J-20.

Stary grzyb
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:05

Porażką to są komory uzbrojenia w F-35.

GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:29

Akurat nie. Są całkiem pojemne i to także w porównaniu z Su-57.

sobota, 24 kwietnia 2021, 10:24

Takie pojemne, że nie pomieszczą trzech AIM-120.

Tani
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:52

Rosjanie nie ida ich tropem oni ida swoim tropem czyli Su-27. Su-57 ma byc platforma czyli baza dla wielu wersji samolotu tylko zrobiona z kompozytow. Robienie z niego pokolenia 5 czy 6 jest wymyslem dziennikarzy. I pod tym wzgledem sa innowacyjni. Natomiast z nimi jest inny problem ich samoloty spedzaja swoje zycie pod golym niebem. Chociaz jest jaskolka zmian bo na lotnisku w Woronezu wybudowano pierwsze hangary. Byc moze tam trafia pierwsze 57. Do tej pory tam stacjonuje pulk Su-34.

GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:23

Tradycją rosyjską jest to (w szczegolnosci Su) że pierwsze maszyny nowego typu trafiaja do pułku przy zakładzie producenta. Tam mają po prostu najlepszą obsługę techniczną. Zobacz sobie gdzie trafiły pierwsze Su-35.

Monkey
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:42

@GB: Oni przynajmniej maja zakłady, które produkują samoloty. A my? Dam ci radę: nie śmiej się dziadku z cudzego wypadku. dziadek się śmiał i to samo miał. Znasz to?

Wania
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:46

Ale nie masz na myśli sj-100? Starenkie rodem z ZSRR samoloty są niezłe. W końcu wszystkie kraje dawnego RWPG zrzucały się na ich projekty. Nowe konstrukcje typu sj-100 czy su-57 to jedna wielka porażka i utopienie miliardów rubli.

GB
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:30

Swoje rady zatrzymaj dla siebie. A porównuj Rosje z USA, Chinami, zamoznymi panstwami Europy, Japonią itd.

Tweets Defence24