Reklama
Reklama

Działo laserowe z hybrydowym napędem Rolls-Royce

16 maja 2019, 14:32
ATHENA LM
Fot. Lockheed Martin

Koncern Rolls-Royce, znany dotychczas z opracowania wielu układów napędowych dla różnych systemów militarnych, opracował koncepcję hybrydowego system zasilania przeznaczonego do wykorzystania w broni laserowej.

Jak podają amerykańskie media, już od ponad dziesięciu lat w specjalistycznym oddziale zaawansowanych technologii LibertyWorks koncernu, zlokalizowanym w Indianapolis, rozwijany jest integralny system przeznaczony do dostarczania wymaganej energii zasilającej nowo opracowywane bronie laserowe.

Jak wiadomo prace nad opracowaniem systemów wysokoenergetycznych w wielu krajach w ostatnim czasie nabrały znacznego tempa. Koncentrują się one na zapewnieniu nie tylko odpowiednio generowanych mocy, ale też stabilizacji układu broni czy wymaganej energii zasilania. Ten ostatni problem jest jednak rozwijany w wolniejszym tempie, więc niektóre firmy podjęły się na samodzielnie opracowywanie odpowiednich układów zasilania.

Dotychczas prowadzone prace były niejawne i realizowane wewnętrznie, ale pozytywne wyniki testów sprawiły, że Rolls-Royce upublicznił część danych związanych z zastosowaną technologią.

Bazuje ona na zintegrowanym systemie zarządzania mocą i temperaturą, a przy tym zapewnia zasilanie systemów o wymaganej energii do 100 kW. Wykorzystano powszechnie stosowany silnik turbinowy M250 przeznaczony do napędu śmigłowców (jak np. OH-58D Kiowa Warrior czy AH-6I Little Bird) połączony z baterią akumulatorów, co zapewnia generowanie ok. 300 kW energii elektrycznej i do 200 kW energii przeznaczonej do zarządzania temperaturą. Silnik zapewnia ciągłe zasilanie a akumulator gromadzi energię niezbędną do oddania strzału z lasera. Można ponadto po jego wyczerpaniu korzystać włącznie z energii uzyskiwanej z turbiny.

Jak podkreślają przedstawiciele firmy, to dotychczas testowane lub eksperymentalnie wykorzystywane systemy laserowe najczęściej korzystają z komercyjnych, gotowych układów zasilania czy systemów chłodzenia odseparowanych od zasadniczej broni. Natomiast proponowane przez ich rozwiązanie jest modułowe i możliwe do dostosowania do konkretnych rozwiązań konstrukcyjnych lasera.

Celem dalszych prac jest opracowanie technologii zapewniającej ciągłość pracy. Jak na razie zapowiedziano przeprowadzenie kolejnego etapu testów, które mają potrwać przynajmniej do połowy tego roku. Rozwiązanie będzie zasilało laser bojowy o mocy 100 kW opracowywany przez koncern Lockheed Martin w ramach programu ATHENA (Advanced Test High Energy Asset). Całość ma być umieszczona na standardowej w US Army ciężarówce w układzie 4x4.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Reklama
dim
czwartek, 16 maja 2019, 17:29

Czyli przy silnikach M250 z odzysku, może to być nawet dość opłacalne.

fan_club_Daviena
czwartek, 16 maja 2019, 16:54

Keith Webster, przewodniczący amerykańskiej Rady Exportu Przemysłu Obronnego i Aerokosmicznego – wchodzącej w skład działającej także w Polsce Amerykańskiej Izby Handlowej (US Chamber of Commerce) ostrzegł, że w najbliższym czasie należy się spodziewać erozji dominującej globalnej pozycji USA na tym polu. Ocenił, że po stronie amerykańskiej odczuwalne są dwa poważne czynniki hamujące – starzenie się innowacyjnej kadry inżyniersko-konstrukcyjnej, połączone z brakiem dobrze wykształconej kadry technicznej średniego i niższego szczebla produkcji, oraz coraz bardziej odczuwalny przez branżę polityczny populizm rządzących, podcinający korzenie rozwoju. - Davien prawda to czy kłamstwo ?

Danisz
piątek, 17 maja 2019, 14:07

Jak rozumiem rosyjskie lasery i działa elektromagnetyczne wkrótce wyprzedzą te rozwijane w USA, tak samo jak wcześniej rosyjskie samochody, smatfony, oprogramowanie czy procesory wyparły amerykańskie konstrukcje. Zaiste, Ameryka stoi na krawędzi!

Gts
piątek, 17 maja 2019, 12:45

W rosji w ogole nie ma kadry, wygineła w kołchozach. To co mają tkwi w larach 60 ubieglego wieku i jest rozwijane tylko i wyłacznie za pomocą kradzionych technologii.

sadasfsdf
piątek, 17 maja 2019, 12:29

USA, prowadziło przez długi czas politykę, która powodowała, że mnóstwo ludzi wybierało wykształcenie inne niż inżynieryjne, bo przemysł wynosił sie generalnie z USA. Teraz USA starają się zmienic tą politykę. Poza tym oni moga w każdej chwili podkupić inżynierów z dowolnego miejsca na świecie, choćby z Rosji, czy Chin, także z Niemiec..

Rzyt
czwartek, 16 maja 2019, 16:48

Tego nam trzeba...800jelczy z dzialkiem laserowym a nie 250 Leo 3 Polin, bwp 1,borsuk i t 72 zmodyfikowane i pt 91...czas iść w armię XXI wieku

adsadasfdsfsd
piątek, 17 maja 2019, 12:26

Laser chyba na razie nie zwalczy ci czołgu, ale niewatpliwie powinniśmy tu prowadzić prace.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama