Reklama

Siły zbrojne

KBWLLP zdecyduje o wstrzymaniu lotów MiGów-29

Fot. J. Sabak
Fot. J. Sabak

Komisja badająca wypadki lotnicze rozpoczęła ustalanie przyczyn rozszczelnienia kabiny pilota samolotu MiG-29 podczas piątkowego lotu. To ona zdecyduje czy loty MiGów-29 zostaną wstrzymane - poinformował ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

W piątek pilot samolotu MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku musiał przerwać wykonywanie zadania po rozszczelnieniu kabiny. Podczas lądowania musiał korzystać z awaryjnej instalacji tlenowej. Pilotowi nic się nie stało ale po lądowaniu został przewieziony do szpitala na badania. 

W poniedziałek, przed południem Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego (KBWLLP) rozpoczęła pracę, poinformował PAP ppłk Marek Pawlak. "Komisja rozpoczyna dzisiaj działania w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku, w celu ustalenia przyczyny rozszczelnienia instalacji powietrznej w kabinie pilota, który w piątek musiał lądować +na awaryjnym tlenie+" - powiedział rzecznik Dowództwa Generalnego RSZ.

Rzecznik poinformował też, że obecnie loty samolotów MiG-29 "formalnie" nie zostały wstrzymane. Pomimo tego samoloty te nie latają, bo "dziś nie ma w planie takich lotów, ani w jednej, ani w drugiej bazie (Mińsk Mazowiecki i Malbork)."

Dopytywany dlaczego w piątek informował PAP o wstrzymaniu lotów wszystkich samolotów MIG-29 odpowiedział, że to była informacja "niepełna". To KBWLLP zdecyduje, czy samoloty MiG -29 będą wykonywały loty zgodnie z planem czy zostaną uziemione do czasu wyjaśnienia przyczyn piątkowego incydentu lotniczego.

"Cały czas czekamy na decyzję komisji. Jest niepewne, czy otrzymamy taką decyzję dzisiaj. Najprawdopodobniej pierwsze wnioski z badań Komisji poznamy jutro. Czy to będzie zawieszenie (lotów - PAP) tych samolotów, nikt nie jest w stanie teraz powiedzieć - dodał rzecznik DGRSZ.

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze (15)

  1. BUBA

    Forumowicze, kupcie F-16 i zastąpcie nimi MiGi-29. Tylko kto Wam sprzeda nowoczesną amunicje do F-16? ........................................................................................................................................................................................ Zamówione DWA LATA TEMU AIM-120C-7 przyjdą do Polski za rok, dwa. F-16 z amerykańskim uzbrojeniem to samolot na parady wojskowe albo do walki z ISIS w Iraku, lub misji Baltic Air Policing a nie na wojnę z Rosją z przestarzałym uzbrojeniem z początku lat dwutysięcznych................................................................................... ......................................................................................................................................................................................... Pomijając pękające opony w F-16 przy starcie i lądowaniu na betonie z którego startują bez problemu MiGi-29 i Su-22 codziennie, to by F-16 bazował na stałe w Malborku lub Mińsku Mazowieckim trzeba najpierw zerwać cały pas startowy i położyć nowy z inną nawierzchnia oraz kupić mnóstwo pojazdów do czyszczenia pasa przed każdym startem. F-16 to nie samolot frontowy. Nie da się go łatwo zamienić na MiGa-29. Za to Gripen E/F nie będzie miał problemów F-16 ze startem i lądowaniem na lotnisku polowym czy poradzieckim z pełnym zapasem uzbrojenia. Do tego go zbudowano jak MiGa-29. I amunicja klasy MBDA Meteor jest dostępna w Europie w krótszym terminie niż AIM-120D z USA....za to F-16 jest amerykański...nie potrzebuje amunicji bo będzie Fort Trump....nawet nie musi latać....

  2. Wojciech

    Mam nadzieję że nie kupimy następnych samolotów od USA bo tam żadnego transferu technologi nie będzie ani offsetu, trzeba kupić Eurofightera Typhoon i wejść w łańcuch produkcyjny który zresztą jest nam proponowany wtedy też będziemy mieli szansę wejść w produkcję nowego europejskiego samolotu 5-6 generacji tak jak Hiszpania. Nie możemy uzależniać się od jednego kraju bo będziemy zakładnikiem interesów tegoż kraju. Rozbieżności co do polityki będą coraz większe pomiędzy UE a USA, jesteśmy w UE więc należy trzymać z Europą co nie znaczy żeby osłabić stosunki z USA trzeba tylko mieć wyjście awaryjne nigdy nie wiadomo co się może wydarzyć nie można stawiać tylko na jednego konia.

  3. Malborzanin

    Już mogę powiedzieć tyle. Mieszkam w Malborku doslownie 2 min temu wyleciał MiG 29 z królewna Malborskiego 22blt czyli zawieszenia zapewne nie będzie.

  4. okm

    tych wszystkich pseudo decydentów to pod sąd normalnie. jak do przewozu vipów to mozna bylo bez przetargu.... ciezko teraz kupic uzywane dwie eskadry f16 i zastapic ten złom? uzywane to nie znaczu zuzyte kuowac .... ale infrastrukture mamy, nic nowego nie brac bo to 5-7 lat. zastapic od reki i szkolic zalogi.... tragedia z tymi decyzjami. gdyby w prywatnych firmach tak dlugo ktos podejmowal decyzje, dialogi, analizy rynku to by bylo po firmie.... trzeba badac ruynek ale nie latami!!!!!!

  5. Yugol

    Zepsute stosunki z krajem pochodzenia samolotu w konsekwencji brak części zamiennych. Jeśli się trafi zainteresowany lepiej odsprzedać na części lub zezłomować.

  6. MI6

    Dlatego należało realizować natychmiast plany modernizacyjne czyli orkę homara narew wisłę kupować śmigłowce bo zaraz (a chyba nawet już) zaczną się sypać kolejne sprzęty i pojawi się konieczność kolejnych zakupów no ale nasi politycy mają czas... a jakże do ktorego to roku bedzie plan modernizacji? Do 2026? A w nim programy ktore juz mialy byc w realizacji...A harpia po 2026? Ciekawe ile migów do tego czasu spadnie.

  7. ciekawy

    pianka montażowa "puściła" w oknie?

  8. Tedi

    Tylko odpuscmy już Amerykę w zakupach kup my europejska maszynę to i może jakiś transfer technologii będzie od LM to tylko puste konto zostaje.

  9. Adam.

    Spoko, na nowe samolotu nie na. Ale na ławki, drogi i inne pierdoły to ta władza ma kasę.

  10. Lotnik

    Kabina się rozszczelniła!A może nie była dokładnie domknięta?Podczas katastrof lotniczych w 50% to błąd człowieka!A Mig 29 to jeden z lepszych myśliwców na świecie!

  11. Odyn

    Co tu ustalać? Te poklecone trupy z cześci wyzbieranych po całym bloku wschodnim powinny być złonowane 1-2 dekady temu. A MON UTRZYMYWANY Z PIENIĘDZY POLSKICH PODATNIKÓW jest zobowiądany do zapewnienia bespieczeństwa obywatelom i wymiany zabytkowej CCCP floty powietrznej na płatowce spełniające dzisiejsze standardy, a nie na tracenie czasu i pieniędzy podatników na infantylne rozmowy dlaczego stare trupy psują się !!

  12. -CB-

    A gdyby były na dzisiaj w planach loty, to by normalnie latali? Za co oni wszyscy biorą pieniądze, skoro i tak się boją podjąć samodzielnie jakiejkolwiek decyzji i stosują spychologię? Chyba dowództwo może samo podjąć decyzję o wstrzymaniu lotów na te parę dni, do czasu pierwszej opinii i decyzji komisji?

  13. adams

    I tak już na tych wiekowych Migach będzie od wypadku do wypadku,niech MON przestanie remontować drogi i stawiać bezsensowne ławki a zacznie myśleć nad nowymi samolotami no chyba że przesiądziemy się na drzwi od stodoły

  14. Odyn

    Co tu ustalać? Te poklecone trupy z cześci wyzbieranych po całym bloku wschodnim powinny być złonowane 1-2 dekady temu. A MON UTRZYMYWANY Z PIENIĘDZY POLSKICH PODATNIKÓW jest zobowiądany do zapewnienia bespieczeństwa obywatelom i wymiany zabytkowej CCCP floty powietrznej na płatowce spełniające dzisiejsze standardy, a nie na tracenie czasu i pieniędzy podatników na infantylne rozmowy dlaczego stare trupy psują się !!

  15. Jassm158agm

    Pewnie niech giną wartościowe Polscy piloci dopiero wtedy dycydenci kupią samoloty szkoda komentować zachowanie Mon

Reklama