Azerbejdżański dron MALE zestrzelony [WIDEO]

14 lipca 2020, 16:02
Hermes 900
Fot. Elbit Systems.

Siły zbrojne Armenii zestrzeliły bezzałogowiec klasy MALE typu Hermes 900, należący do sił zbrojnych Azerbejdżanu.

O zestrzeleniu poinformowała armeńska armia, dokumentując to materiałem wideo. Widać na nim, jak najpierw bezzałogowiec o dość dużych gabarytach, podobny do Hermesa 900, jest obserwowany. Następnie w jego kierunku zostaje odpalony co najmniej jeden pocisk przeciwlotniczy, który najprawdopodobniej poraził cel, choć na bazie materiału nie można tego stwierdzić z całą pewnością.

Jak na razie nie podano, jakiego zestawu przeciwlotniczego użyto do zestrzelenia azerskiego bezzałogowca. Tego rodzaju dron, o dość dużych wymiarach (ponad 15 m rozpiętości skrzydeł i długość powyżej 8 m), może jednak zostać skutecznie zniszczony nawet przez starsze zestawy przeciwlotnicze, o ile oczywiście nie zostaną one zakłócone lub obezwładnione w inny sposób.

Tak duża maszyna, lecąca z prędkością do ok. 200 km/h na średniej lub dużej wysokości, może zostać względnie łatwo wykryta, a następnie namierzona i trafiona pociskiem przeciwlotniczym.

To już nie pierwszy przypadek zestrzelenia azerskiego bezzałogowca przez jednostki sił zbrojnych Armenii. W kwietniu 2020 roku tamtejszej armii, z pomocą zestawu przeciwlotniczego Osa, udało się strącić znacznie mniejszy bezzałogowiec Orbiter 3 (o rozpiętości skrzydeł 4,4 m). Trzeba też pamiętać, że azerska armia szeroko używa systemów bezzałogowych – włącznie z amunicją krążącą, wykorzystywaną także do wykonywania misji uderzeniowych.

Natomiast Hermes 900 to dron izraelskiej firmy Elbit Systems, o masie startowej 1,180 kg, z czego do 350 kg może stanowić ładunek, w tym różnego rodzaju systemy rozpoznania i walki elektronicznej. Maszyna może być uzbrojona, może wykonywać misje – według producenta – przez okres powyżej 36 godzin. Tego rodzaju drony mogą być bardzo przydatne w operacjach reagowania kryzysowego (jeden z nich uczestniczył np. w zabezpieczeniu szczytu NATO w Warszawie), ale jednocześnie są narażone na oddziaływanie przeciwnika, czego przykładem jest obecna sytuacja.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 84
Reklama
Wojciech
piątek, 17 lipca 2020, 14:36

Przeczytajcie sobie nieuki en artykuł: https://tech.wp.pl/atomowy-szantaz-azerbejdzan-grozi-atakiem-na-elektrownie-jadrowa-metsamor-6532884052457089a Macie tam poprawnie użyte wszystkie formy: Azerbejdżan - azerski, Armenia - ormiański.

Witaly
środa, 15 lipca 2020, 09:10

zastrselone 11 dronów różnego kalibru ost.36h Wartość całości 75mln 7izraelskych 2 tureckych i 2 chinskie Zmodernizowane przez enzenerow ormiankych OSA Pierwszy raz zbita Hermes™900 tej generacji

Tomek
środa, 15 lipca 2020, 10:48

Poznalem żołnierze z Armenii w Afganistanie. Wyższa klasa.honorowe... Szacunek

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 22:58

Drony w obecnej postaci, w symetrycznym starciu, to jednorazowe zabawki. Np. Amerykanie powiedzieli to bez owijania w bawełnę.

asdf
środa, 15 lipca 2020, 08:02

Izraelczycy w Dolinie Bekaa pokazali do czego sluza takie drony w symetrycznym starciu, maja sprowokowac wroga OPL do dzialania i ujawnienia swojej pozycji po czym dostaja pigule. Ostatnio Turcy tez niezle przetrzepali Pancyry co troche stawia pod znakiem zapytania skutecznosc polskiej OPL budowanej od "najnizszego pietra" Popradow. Znowu PAC3 strzelac do takiego Orlana10 to tez nie za fajnie, niestety zarzucenie programu Narew na rzecz Wisly zemsci sie na nas okrutnie.

wert
środa, 29 lipca 2020, 13:28

Znów dzwonią nie w tym kościele. Porównanie Poprada do Pancyra chyba nie jest zbyt rozsądne. Narew jest ściśle powiązany z Wisłą II choćby opracowaną polska wyrzutnią czy pociskami z Mesco. Koszt tych programów to nawet 100 mld PLN. Rozumiesz ILE to jest? Do 2022 kasy nie ma, do tego czasu mają skończyć radary, wyrzutnia jest praktycznie gotowa- CAMM na Jelczu z opto i datalinkiem. Mesko podpisało z MBDA umowę przedwstępną na pełną produkcję CAMM z opcją na CAMM-ER z myślą o zastąpieniu SkyCeptora w Wiśle. Jeden warunek- KASA na produkcję. Nikt nic nie zarzucił, prace trwają, jedynie można się czepić aneksu do Sajny- wydłużenie masztu, większy radar- za złe parametry wyjściowe

hej
sobota, 25 lipca 2020, 23:48

W dolinie Bekaa mieli kompletne rozpoznanie wszystkich pozycji OPL, oraz zagłuszanie dostarczone im na przez amerykanów na zamówienie, dokładnie pod już nieco przestarzały system Kub, który mieli zwalczać. Oczywiście atakowali z zaskoczenia jak to maja w zwyczaju. Kolejny mit żydowskiej propagandy sukcesu, w rzeczywistości dostali wszystkie zabawki od swojego stałego sponsora.

Obserwator
czwartek, 23 lipca 2020, 00:30

Może coś bliżej na temat Doliny Bekaa, gdyż pisanie o "pigule" wygląda na zwykłą propagandę? Natomiast na temat Pancyrów w Libii, to sytuacja wygląda na bardziej skomplikowaną niż opisują to media. Natomiast co do polskiej obrony przeciwlotniczej, to temat na dłuższe rozważania i to raczej nie w tym miejscu...

W3-pl
środa, 15 lipca 2020, 17:39

O pilicy zapominasz? Taka Bida kryzysowa narew

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 15 lipca 2020, 17:14

Narew jest w toku jak będą gotowe elementy to i będzie Narew.

asdf
środa, 15 lipca 2020, 21:20

Tak jest rosjanie zaczekaja az bedziemy gotowi

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 15 lipca 2020, 22:58

Czekali tyle to i poczekają jeszcze.

Rhotax
środa, 22 lipca 2020, 08:50

2025 Zapad -- taki mają termin . Potem to będą musieli pacyfikować demonstracje u siebie i za mordę trzymać uciekające im ziemie z Imperium ...

wert
środa, 29 lipca 2020, 17:16

towarzyszu putin to wy?

madox
środa, 15 lipca 2020, 09:53

Turcy postawili pod znakiem zapytania profesjonalizm załóg a nie Pancyrów

Orthodox
środa, 15 lipca 2020, 18:08

Ileż można słuchać o porażkach rosyjskiego sprzętu, spowodowanych tylko i wyłącznie złym wyszkoleniem zagranicznej obsługi. W takim razie to także podważa jego wartość, skoro nie sposób wyszkolić użytkowników do obsługi sprzętu reklamowanego jako bardziej skutecznego, prostszego w obsłudze i niezawodnego od odpowiedników ( choć i tak ich podobno nie ma ). Pewnie ten sprzęt jest pełnowartościowy tylko w rękach rosyjskich specjalistów, którzy, no sorry , ale jeszcze niestety nie mieli i w przewidywalnej przyszłości nie będą mieli możliwości udowodnienia jego realnej wartości bojowej.

Rhotax
środa, 22 lipca 2020, 08:52

Za miesiąc - półtora atak na Ukrainę . Będą się mogli pochwalić umiejętnościami i sprzętem .

wert
środa, 29 lipca 2020, 17:19

nie ma wyjścia, trzeba będzie Ukrainców wspomóc

madox
środa, 15 lipca 2020, 19:39

W swojej bazie w Syrii odparli już tym sprzętem dziesiątki ataków trudniejszych niż ten libijski

antyDavien
sobota, 18 lipca 2020, 17:56

I zestrzelili 7 f-35 i 4 f-22!

Davien
sobota, 18 lipca 2020, 20:12

A ty znowu bredzisz jak nacpany:)

sobota, 25 lipca 2020, 23:49

1 szekel został zdeponowany za ten post na twoim koncie

środa, 15 lipca 2020, 22:38

Trafione w punkt.

Paweł P.
wtorek, 14 lipca 2020, 22:41

Takie bum w postprodukcji to nie sztuka zrobić, jakoś nisko leciał.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 14 lipca 2020, 21:09

Nie ma w tym nic dziwnego dron jest właśnie po to żeby został zestrzelony, oczywiście hodowcy kóz w sandałach nie zestrzelą bo nie mają czym więc przez lata się utarło przekonanie że dron może sobie latać bezkarnie a jak widać nie może !!!!

asdf
środa, 15 lipca 2020, 08:20

hodowcy cebuli w crocsach tez nie maja czym zestrzelic

dim
środa, 15 lipca 2020, 05:54

Azerski czyli związany z narodowością azerską. Azerbejdżański, czyli związany z Azerbejdżanem. Jest ok.

Sidematic
wtorek, 14 lipca 2020, 20:36

Nie ma czegoś takiego jak azerbejdżański dron. Może być azerski dron lub dron należący do Azerbejdżanu. Uczyć się polskiego! Kiedyś jedna podobnie niedoksztalcona "redaktorka" napisała: "Polki wygrały z Hongkongami." To jest dokładnie to samo.

Mateu
wtorek, 14 lipca 2020, 21:24

Sam się ucz polskiego. Zarówno forma "azerbejdżański" jako przymiotnik od Azerbejdżanu jak i Hongkongi (w narzędniku: Hongkongami) jest poprawna. Czepiasz się czegoś, o czym nie masz pojęcia i sam się ośmieszasz, bo to Ty popełniasz błąd...

Sternik
środa, 15 lipca 2020, 11:47

Oczywiście:-)) :-)) Patria to pojazd fiński czy finlandzki, specjalisto od języka polskiego?

W3-pl
środa, 15 lipca 2020, 17:45

Ok joj a co o szefostwie - Obecnie, plecie wiki?! To europejska patria. Firma na ziemi Finlandii, ale jak pzl czy wsk to nie polskie firmy

Ja
wtorek, 14 lipca 2020, 21:06

Mylisz się.

Miłego dnia
wtorek, 14 lipca 2020, 20:46

Nie wiem jak to działa z Hongkongiem ale w przypadku Azerbejdżanu dopuszczalne są dwie formy - azerski i azerbejdżański

Wojciech
środa, 15 lipca 2020, 11:44

Srali muchy...to tak jakbyś powiedział o "polandskim" sprzęcie. Z Hongkongiem działa tak, że mówimy o Chinkach z Hong Kongu a nie o hongkongskich zawodniczkach. Mówiąc o kraju pochodzenia zwyczajowo odnosimy się do nacji zamieszkujące dany kraj (nacjonalizm) a nie do angielskiej (lub spolszczonej) nazwy danego kraju. Taka jest w Polsce tradycja piśmiennicza. Trzeba było w młodości czytać książki to byś nie miał z tym problemów.

Fanklub Daviena
wtorek, 14 lipca 2020, 18:25

Ormianom Defence24 wierzy? Bo jak Osetyjczycy głosili, że zestrzelili gruzińskiego Hermesa, który wtargnął w ich przestrzeń powietrzną, to redakcja przekonywała, że to kłamstwo, bo "Gruzja nie ma Hermesów"... :)

wert
środa, 29 lipca 2020, 17:22

nie Hermesa ale Orłana, nie gruzinskiego ale sowieckiego, nie osetyjczycy ale gruzini. Po za tym wszystko się zgadza

Davien
środa, 15 lipca 2020, 10:59

Bo Gruzja nie posiada ani jednego Hermesa 900 ma jedynie Hermesy 450:) A teraz jakis dowód twoich bajek moze podasz?:)

sobota, 25 lipca 2020, 23:53

No ale gdzie jest

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 22:44

Jeśli dron latał nad Osetią, to był w przestrzeni powietrznej Gruzji.

January.
sobota, 18 lipca 2020, 08:30

To może Śląsk jest niemiecki

sża
środa, 15 lipca 2020, 07:56

Nie, to było w przestrzeni powietrznej Osetii.

Davien
środa, 15 lipca 2020, 10:58

Nie ma czegos takiego jak Osetia i Abchazja, to tereny Gruzji.

środa, 15 lipca 2020, 23:34

Devi, opowiedz o tym mieszkańcom Osetii. )

środa, 15 lipca 2020, 22:39

A Teksas to terytorium Meksyku.

Davien
czwartek, 16 lipca 2020, 08:53

Nie ichtamniecie. Teksas uzyskał niepodległośc w 1836r jak wygrał wojne z Santa Anną i ten podpisał stosowne dokumenty:) Jak w 1846 sie przyłaczył do USA to Meksyk napadł na USA.

DefBot
środa, 15 lipca 2020, 10:51

Jednak Gruzji. Nie kłamcie towarzyszu.

January.
sobota, 18 lipca 2020, 08:26

Ukrainy także w historii Europy nie było

Fanklub Fanklubika
wtorek, 14 lipca 2020, 20:43

Fanku to załóż własny portal internetowy, będziesz tam mógł dowolii wykazywać wyższość Rosji nad wszystkim i wszystkimi dodając do tego analiz o rychłym upadku Ameryki, ja chętnie bym twój portal odwiedzał, co prawda w celach humorystycznych ale zawsze coś, musisz tylko wymyśleć jakaś chwilową nazwę.

wtorek, 14 lipca 2020, 20:39

Co ty bierzesz?

GB
wtorek, 14 lipca 2020, 19:44

Znów kłamiesz gdyż to rosyjski myśliwiec zestrzelił wtedy tego Hermesa, a nie Osetii. Osetia w 2008 nie miała MiG-29. Za to rosyjskie lotnictwo tak. Poza tym nie przypominam sobie aby portal Defence24 istniał w 2008 roku. To kolejny raz pokazuje iż to Rosja dokonała agresji na Gruzję, gdyż ów Hermes latał w przestrzeni powietrznej Gruzji, a nie Rosji.

Zbyszek
czwartek, 16 lipca 2020, 12:07

Gruzja dokonała agresji, takie są fakty

Fanklub Daviena
wtorek, 14 lipca 2020, 22:17

I znowu kłamiesz. Rosja uratowała 4 litery nazistowskiej Gruzji Zwiada Gamzahurdii, broniąc ją przed likwidacją ze strony Abchazji i Osetii po nieudanych czystkach etnicznych planowanych przez Gruzinów. Została ustanowiona przez ONZ wojskami pokojowymi pilnującymi rozejmu na linii demarkacyjnej. Ta sama rezolucja zakazywała rozwiązania konfliktu siłowo i wyznaczyła 15km strefę zdemilitaryzowaną od linii demarkacyjnej i dała Rosji prawo zrobienia z dupy każdego, kto tą strefę zdemilitaryzowaną zbrojnie naruszy, jesieni średniowiecza. Bandytą, który napadł na rosyjskich żołnierzy ONZ i ich zamordował, naruszył linię demarkacyjną i zaczął z gradów ostrzeliwać bloki mieszkalne Cchinwali był Saakaszwilli i to że żyje i nie został powieszony za jaja jak obiecywał Putin zawdzięcza tylko i wyłącznie błaganiom prezydenta Francji (a nie "bohaterstwu Lecha Kaczyńskiego" jak głosi mitologia PiS). :)

GB
środa, 15 lipca 2020, 10:00

Znów kłamiesz. Rosja napadła na Gruzję (jeszcze w latach 90 XX wieku) i żadne teksty o jakiś nazistach tu nie pomogą. Jeśli już to nazizm reprezentuje teraz Rosja. Gruzja może latać na Osetią bo to jej ziemie.

January.
sobota, 18 lipca 2020, 08:34

Niemcy mogą latać nad Śląskiem, Pomorzem, Warmią i Mazurami. Natomiast patrząc na historię to Ukrainy nigdy nie było w Europie. USA oddać indianom itd. natomiast Stalin był Gruzinem i o co biega. Krzyczysz, że Stalin mordowali i opluwasz Rosjan

Jabadabadu
środa, 15 lipca 2020, 22:10

GB - nie ośmieszaj się. Fakt błagań prezydenta Francji jest powszechnie znany. Saakaszwili dał się podejść jak dzieciak i ruszył do ataku. Gdyby nie mediacja Francji to po nim i po Gruzji ślad by nie został. Komentarz niemile widziany.

czwartek, 16 lipca 2020, 08:54

Istotnie twoje fałszywki sa raczej niemile widziane:)

IslandCatalina
środa, 15 lipca 2020, 09:20

Co za brednie! W Abchazji i w Osetii stacjonują Rosjanie jako tzw. siły pokojowe i nie ma to nic wspólnego z ONZ. Oba państwa są nieuznawane i nie mają żadnych praw na arenie międzynarodowej. Brednie za sputnik.ru. A nazywanie Gamsachurdii nazistą stara robota KGB i FSB. Mitologia to twoja domena. Mitologia FSB!

Priviet Fanklubu
środa, 15 lipca 2020, 08:45

Oj Sasza, a kak tam w Piotrogrodzie? Tylko Rosja twierdzi, że działała pod mandatem ONZ...

Ciekawy
środa, 15 lipca 2020, 07:47

Nazistowskiej? Jak ja ten tekst lubię w wykonaniu rosjan.

Fanklub Daviena
czwartek, 16 lipca 2020, 12:31

Najpierw osiołku poczytaj kim był Zwiad Gamsachurdia i jego program "Gruzja dla Gruzinów" (oczywiście wg niego Abchazja i Osetia były "Gruzją") i jego program czystek etnicznych i przestań się kompromitować. Jak junty z Kijowa, jego pierwszymi decyzjami były likwidacja autonomii, czyli osetyjskiego i abchaskiego szkolnictwa, jęz. urzędowego i autonomii władz lokalnych, choć mieli to nawet za stalinowskich Sowietów, po tym, jak Gruzin Stalin przyłączył ich wbrew ich woli do Gruzji.

Davien
piątek, 17 lipca 2020, 19:29

Trolliku Osetia I Abchazja wbrew waszym bredzeniom to Gruzja . A co do Gamsachurdii to był nacjonalista i nei przeprowadzał zadnych czystek etnicznych. Juz w 1988r zaczął sie bunt Osetii i to oni go zaczeli na cale 2 lata pzred Gamsachurdią. Do tego nie Gamsachurdia zlikwidował POA ale parlament gruzinski 2 dni po tym jak został prezydentem. "Gruzja dla Gruzinów" nie przewidywała czystek etnicznych . A dla twojej wiedzy Abchazja nawet wtedy jeszcze nie ogłosiła ani autonomii ani neipodległosci, zrobili to potem podczas gruzińskeij wojny domowej. A za Sowietów własnei funku to wprowadzano polityke wynaradawiania Osetyńców jak np zmiany nazw miast itp. Polecam normalna historie nie sowiecka:)

cóż
sobota, 25 lipca 2020, 23:57

Czyli jednak potwierdzasz że naród Osetyjski istnieje? Dlaczego w takim razie chcesz jego zniszczenia? Wiesz że za namawianie do ludobójstwa jest paragraf?

PLw
wtorek, 14 lipca 2020, 18:23

BBC podaje że zginęli azerscy oficerowie, żołnierz , generał i cywil , 12 osób https://www.bbc.com/news/world-europe-53402476

Luzik
wtorek, 14 lipca 2020, 18:22

Nasz MON takimi zestrzeleniami się nie martwi. My nie mamy dronów. Mamy trochę małżeństw, a ostatnio MON zakupił aż 12 sztuk ale klasy "Micro"!!

y
wtorek, 14 lipca 2020, 22:07

Bzdury! Akurat w WP bezpilotowce są od baaardzo dawna. I to nie tylko w wojskach specjalnych! Np w 2008 były w Afganistanie. I od tamtego czasu są w ciągłym użyciu. Powstała nawet dla nich baza na lotnisku w Mirosławcu. A jeszcze dużo wcześniej używano bezpilotowców jako latające cele do szkolenia OPL. Tak więc zanim zaczniesz pisać - doucz się i nie trolluj!

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 22:35

Bzdury! Akurat w WP, w porównaniu do większości armi, są stosunkowo od niedawna, w bardzo ograniczonej ilości i tylko najlżejszych kategorii. A baza w Mirosławcu powstała przede wszystkim dla dronów Amerykanów.

Wojciech
wtorek, 14 lipca 2020, 20:45

"Nasz" MON jeszcze w 2014 roku w ogóle nie widział potrzeby zakupu jakichś dronów. Jedynie dla specjalsów. Dobrze, że Antoni trochę to szambo przetrzepał ale niestety Duduś do spółki z chłopakami że WSI go powstrzymali przed szerszą restrukturyzacją.

Orthodox
wtorek, 14 lipca 2020, 22:39

Zapowiadane przez Antoniego 1000 dronów, okazały się amunicją krążącą Warmate, której dostawy i tak w takiej ilości nie zostały zrealizowane.

W3-pl
środa, 15 lipca 2020, 17:28

Ile wprowadzili przed Antonim, do WPolskiego ? Krytyku naszego podchodzenia do UE, podobnego do Turcji...

dnlsjm
środa, 15 lipca 2020, 07:48

Zostały zrealizowane. Policz sobie.

Ardek
wtorek, 14 lipca 2020, 18:14

Duża strata dla Azerów bo Hermes swoje kosztuje. Ciekawe na jakim pułapie leciał choć można znowu obstawiać Osę i 9M33M3 która sięgnie wyżej niż 7000m. Wstępne wykrycie celu przez Rosjan

środa, 15 lipca 2020, 04:00

Тор м2

Fanklub Daviena
wtorek, 14 lipca 2020, 19:40

Dlaczego obstawiasz pomoc Rosjan? W 2018 w Armenii urządzono "kolorową rewolucję", obalono prorosyjskie władze i wybrano "słuszniejsze" prozachodnie, które wypowiedziały większość umów wojskowych i gospodarczych z Rosją, tą o wspólnej obronie przestrzeni powietrznej w pierwszej kolejności i podpisano umowy o współpracy i wspólnych ćwiczeniach z NATO... Polska chyba im dostarcza hełmy i kamizelki kuloodporne?

noityle
środa, 15 lipca 2020, 10:20

Jakos zamowienia na Smercz, igly-s, kornety i s30sm z ubieglego roku przecza Twojej teorii...

IslandCatalina
środa, 15 lipca 2020, 09:27

Znowu brednie. W Armenii znajdują się jest duża baza rosyjska w Giumri blisko granicy z Turcją z lotniskiem, stara baza z czasów sowieckich. Druga mniejsza przy granicy z Iranem w okolicy Alvank. Wie o tym każdy polski......turysta. Bo przez Giumri prowadzi droga do Gruzji. W 2011 r. parlament Armenii ratyfikował umowę przedłużającą umowę do 2044. Sputniku.ru!@

spoko
środa, 15 lipca 2020, 05:30

Fan a cie sie stalo z tymi obalonymi wladzami? Bylo tak samo jak na Ukrainie w 2014?

Fanklub Daviena
środa, 15 lipca 2020, 09:56

Nie możesz zapytać o to swojego oficera prowadzącego? I poproś, by zainstalował ci polską klawiaturę jak masz udawać Polaka. :)

spoko
środa, 15 lipca 2020, 19:58

Fan Juz ci pisalem ze kazdy rosyjski trol musi miec polska klawiature zeby sie uwiarygodnic:)))

środa, 15 lipca 2020, 10:59

Trole, nie gryźć się nawzajem!

spoko
środa, 15 lipca 2020, 20:00

Nie wpi....j sie miedzy wodke a zakaske bo zostaniesz pogryziony:)))

Kapustin
wtorek, 14 lipca 2020, 18:13

Dron za GENERAŁ a i 7 oficerów Ruskie urrrrra

Kapitan LWP
środa, 15 lipca 2020, 17:11

I tak był więcej wart

Pitek1
wtorek, 14 lipca 2020, 19:27

Ruskie sprzedały Azerom sporo broni np T-90, BMP-3.

cóż
sobota, 25 lipca 2020, 23:58

Zamówienia to cena jaka zapłacili za pozwolenie im na użycie Rosyjskiej sieci przesyłowej dla ich surowca

Tweets Defence24