Tajwan: największe w historii wtargnięcie lotnictwa ChRL

2 października 2021, 10:55
1024px-PLAAF_Xian_HY-6_Li_Pang
Fot. Li Pang/CC BY-SA 3.0
Reklama

Tajwan poinformował w piątek o największym w historii wtargnięciu chińskich sił powietrznych w jego strefę obrony powietrznej. Wzięło w nim udział 38 samolotów lecących w dwóch falach.

Zdaniem władz Tajwanu demonstracja siły związana była z obchodzoną w Chinach 70 rocznicą powstania Chińskiej Republiki Ludowej. Zgodnie z mapą przedstawioną przez ministerstwo obrony Tajwanu pierwsza partia chińskich samolotów przeleciała w pobliżu Wyspy Pratas, a dwa bombowce leciały najbliżej atolu.

Druga grupa poleciała do Kanału Bashi, który oddziela Tajwan od Filipin, kluczowej drogi wodnej łączącej Pacyfik ze spornym Morzem Południowochińskim. Tajwan wysłał samoloty bojowe, aby ostrzec chińskie samoloty, tajwańskie systemy rakietowe zostały uruchomione w celu ich monitorowania- poinformowało ministerstwo obrony. Chiny jeszcze nie skomentowały swoich działań. Wcześniej twierdziły, że takie loty mają chronić suwerenność kraju i przeciwdziałać „zmowie” między Tajwanem a Stanami Zjednoczonymi, najważniejszym międzynarodowym sponsorem wyspy.

Poprzednie największe wtargnięcie miało miejsce w czerwcu, z udziałem 28 samolotów chińskich sił powietrznych. Zdaniem Reutera Chiny zwiększyły presję militarną i polityczną, aby spróbować zmusić Tajwan do podporządkowania się Pekinowi. Tajwan twierdzi, że jest niepodległym krajem i będzie bronił swojej wolności i demokracji.

image
Reklama

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 73
Reklama
Fanklub Daviena i GB
niedziela, 3 października 2021, 10:38

Bombowce Chin poleciały tam praktykować niosącą pokój na świecie "swobodę nawigacji" na wzór amerykańskich i brytyjskich okrętów 12 mM od brzegów Chin! :D

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:17

A niech sobie lataja ale jak przekrocza te 12 mil to spadna w kawałkach na ziemię jak pewien Su-35:))

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
poniedziałek, 4 października 2021, 10:28

Spadł ci Su-35 z regału na podłogę i się rozbił na kawałki? Jakie to przykre.

Apek
niedziela, 3 października 2021, 23:00

Ten Su-35 który spadł na chińską wieś w czasie lotu szkoleniowego ? Tajwan chyba taki głupi nie jest żeby najechać Chiny :)

J-10
poniedziałek, 4 października 2021, 12:17

I to nie był su a J-10, Chiny opublikowały filmik z tego zdarzenia jak pilot się katapultował w ostatnich sekundach po potwierdzeniu, że maszyna ominie zabudowania.

Davien
poniedziałek, 4 października 2021, 12:08

Nie, ten Su-35 co go zestzreliła OPL Tajwanu i spadł na Tajwanie:))

ech Mykoła...
wtorek, 5 października 2021, 17:12

Tak Mykoła, zestrzelił go twój AIM-120 z 1973 roku...

ruski stek bzdur...
poniedziałek, 4 października 2021, 10:43

Wystarczy że ma dobre zdolności obronne :P A chyba Chiny nie są takie głupie żeby tracić ludzi i sprzęt atakując Tajwan.

Aj
niedziela, 3 października 2021, 13:02

100/100

Davien
niedziela, 3 października 2021, 10:29

Przecież Tajwan to są Chiny. Ta sama grupa etniczna, ta sama kultura, ten sam język. Jedyna różnica to nieprzyjęcie pisma uproszczonego w dokumentach urzędowych (chociaż jest stosowane na codzień przez młode pokolenia) oraz stosowanie systemu kilku partii politycznych w miejsce jednej KPCh. To tak, jakby rozważać scenariusz inwazji wojsk stacjonujących w regionie Katowic i Krakowa na Trójmiasto.

Dalk
niedziela, 3 października 2021, 17:51

Taiwan to niepodległe poaństwo i taka prawda że mają prawo nazywać siebie republiką Chińśką.

Evangero
niedziela, 3 października 2021, 14:32

Jasne... Tak samo jak Austria i Niemcy czy Korea Płd i Pn...

akar
niedziela, 3 października 2021, 00:29

W 1958 na każdego zestrzelonego tajwańskiego F-86 przypadało 8 zestrzelonych chińskich Migów-17. Obecnie na każdego zestrzelonego tajwańskiego F-16V przypadałoby 8 zestrzelonych J-20.

poniedziałek, 4 października 2021, 15:31

8 zestrzelonych Migów-17??? Skąd się tacy biorą.

Trzcinq
niedziela, 3 października 2021, 13:05

Dzban. Skąd ty pomysły na te bajki czerpiesz? Napisz no szybko bom ciekaw. Następny wyznawca Davien owych bzdetów. Oświecę cię. Z J-20 to F-22/35 mogą stanąć w szranki a nie F-16v. J-10 jest w jego zasięgu a i tak twoje 8 do 1 budzi co najwyżej uśmieszek na twarzach Chińskich pilotów.

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:21

No poparz w ćwiczeniach stare tajskei Gripeny zmasakrowały znacznei nowoczesniejsze J-11A/B bez większego problemu:)). Ale cię oświece, J-20 maja obecnie to wielka niewiadoma wiec spokojnie może dostać lanie od F-16V albo może byc maszyna na poziomie F-117 wiec daruj sobie bajki z Kremla i Pekinu. Natomiast J-10 to w najnowszej wersji mozna ledwo porównac do F-16 bl 52 a nie do F-16V.

Po co wymyślasz
poniedziałek, 4 października 2021, 10:52

Bardzo nie sądzę

Tu jest jakiś błąd
sobota, 2 października 2021, 22:16

przecież Tajwan to część Chin kontynentalnych czyli ChRL więc latać mogą nad swoim terytorium!

Nico
niedziela, 3 października 2021, 17:04

Tajwan to niepodległe państwo a nie część PRC gdzie takie brednie przeczytałeś w Sputnik pl czy Russia Today.

Eee tam
sobota, 2 października 2021, 21:47

Stara azjatycka taktyka salami ulubiona zresztą nie tylko przez Mao ale i Stalina jak Tajwan nie zacznie ich zestrzeliwać zaczną latać w końcu nad wyspą paraliżując jej funkcjonowanie. Kwestia czasu.

SYGNALISTA
sobota, 2 października 2021, 21:23

Świat handlarzy uzbrojeniem szepcze że Tajwan pozyskał od nieznanego kontrahenta z Europy około 260 zestawów plot Pilica podobno mentorem interesu i prowadzącym było USA a producentem i sprzedawcą nadal nie wiadomo

Xzibit
niedziela, 3 października 2021, 09:10

Jakoś się wierzyć nie chce bo Tajwan jak kupuje to nowoczesną broń a nie upudrowaną postsowiecką pukawkę.... :)

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:23

Ty w ogóle masz pojecie jakim zestawem jes Pilica?? Czy tylko bajki z Rosji powtarzasz. Ale Tajwan nei kupiłby Pilicy bo Polska z nimi uzbrojeniem nie handluje.

T
wtorek, 5 października 2021, 12:27

USA nie pozwala

bc
sobota, 2 października 2021, 20:57

Tajwan jest za duży by upaść(produkcja elektroniki).

zeneq
niedziela, 3 października 2021, 03:43

I za mały by przetrwać (agresja Chin).

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:24

wiesz panei zeneq, tyle ze Tajwan nei jest sam w tym starciu a Chiny nawet jakby zajeły wypalona, pusta wyspe to poniosa takei staty że długo nie będa w stanei się podnieść.

zeneq
poniedziałek, 4 października 2021, 16:30

Tymczasem na deklaracjach się kończy. Czy faktycznie AUKUS jest gotowy do pełnoskalowego konfliktu na wszystkich frontach (bo jeśli ktoś uważa że atak państw NATO na sojusznika Rosji nie zostanie wykorzystany przez Kreml do odpowiedzi na np wschodniej flance to się grubo myli) to się przekonamy gdy już będzie za późno. Co do strat to I USA i Chiny mają środki do tego aby załatwić przeciwnika (i jego aliantów) tak że długo nie będzie w stanie się podnieść. A jak wiemy gdzie dwóch się bije... tam Rosja skorzysta.

bc
niedziela, 3 października 2021, 15:25

Obok jest Japonia.

zeneq
poniedziałek, 4 października 2021, 16:18

Która martwi się każdą próbą rakietową Korei Płn. W przypadku Chińskiego ataku który nie potrzebuje straszyć Japonii skończyłoby natychmiastową klęską gospodarczą Tokio, klapą na giełdzie i przerwaniem łańcucha dostaw do/z Japonii. Co do używania Sił Samoobrony w obronie Tajwanu też nie do końca można być pewnym jak zachowa się rząd w Tokio. Deklaracje to jedno a co faktycznie zrobią to wielka niewiadoma.

Smuteczek
sobota, 2 października 2021, 18:21

Ciekawe jaka ilosc samolotow Tajwan bedzie w stanie rejestrowac. Po jakims czasie jak w przestrzeni bedzie jednoczesnieleciało 100+ maszyn z 3 roznych kierunkow i bedzie jeszcze aktywne zagłuszanie to sie pogubia.

kapusta
niedziela, 3 października 2021, 02:58

Na nieszczęście Chin komuniści nie mają obecnie przewagi powietrznej nad tym wyspiarskim krajem, więc pozostają im tylko takie demonstracje "siły" jak przeloty Su-27 i innych antyków na granicy zasięgu opl Tajwanu.

Trzcinq
niedziela, 3 października 2021, 13:06

Nad Tajwanem mają przewagę zresztą nie uprawiajcie dziecinady jak Davirabi bo lotnictwo to tylko trybik w całości

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:26

Najpierw musza dopłynac do tego Tajwany, bo wysyłanei lotnictwa w zasieg tajwańskich baterii plot i lotnictwa to szybki sposób na pozbycie sie lotnictwa. Ale ty i tak nie jestes w stanie pojąc nic bardziej skomplikowanego niż proste wyrazy:))

J16
sobota, 2 października 2021, 17:14

Wlecialy w ADIZ, czyli międzynarodowa strefę powietrzną. Btw. Chińskie ćwiczenia najprawdopodobniej miały na celu symulacje ataku, ale nie na Tajwan ale na ćwiczące lotniskowce USA i UK blisko Tajwanu.

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:27

A to byłoby ciekawe, przedzieranie sie przez patrole mysliwskei i roje rakiet plot:))

BG
sobota, 2 października 2021, 16:00

Stosunki chińsko-rosyjskie są najlpesze w historii, zaś chińsko-amerykańskie na krawędzi wojny. I to cieszy. Rosja i Chiny mają wspólnego wroga.

Eee tam
niedziela, 3 października 2021, 08:41

Cieszymy się twoim szczęściem. A co potem będzie z Rosją?

niedziela, 3 października 2021, 13:07

Liść laurowy na głowę założy po upadku USA?

Eee tam
niedziela, 3 października 2021, 18:31

Raczej chińczyk wam założy znów chomonto jak mongoł w XIII wieku

hehehe
niedziela, 3 października 2021, 04:43

zgadza się najlepsze w historii ale dla Chin a będzie jeszcze lepiej :) Chiny są bogatym inwestorem a Rosja CPNem

Davien
sobota, 2 października 2021, 15:55

Przecież Tajwan to są Chiny. Ta sama grupa etniczna, ta sama kultura, ten sam język. Jedyna różnica to nieprzyjęcie pisma uproszczonego w dokumentach urzędowych (chociaż jest stosowane na codzień przez młode pokolenia) oraz stosowanie systemu kilku partii politycznych w miejsce jednej KPCh. To tak, jakby rozważać scenariusz inwazji wojsk stacjonujących w regionie Katowic i Krakowa na Trójmiasto.

Nsj
niedziela, 3 października 2021, 11:34

Przecież Tajwan jest niepodległym państwem. Dla dokładności, jest jedynym legalnym państwem Chińskim. Jeżeli jakieś państwa pomimo faktycznego stanu utrzymują stosunki dyplomatyczne, z ze znajdującymi się na kontynencie zbuntowanymi prowincjami to ich sprawa.

Sailor
niedziela, 3 października 2021, 08:58

Podróbka?

mikimoto
niedziela, 3 października 2021, 00:49

Tajwanczycy maja odmienne stanowisko. Wszystko co ich laczy wizerunkowo to i z rowna sila dzieli duchowo.

Dar
sobota, 2 października 2021, 22:35

Zapoznaj się z historią powstania Tajwanu! i nie pisz takich bzdur !

Oto fakty
niedziela, 3 października 2021, 13:11

Tajwan to zbuntowana prowincja Chin kontynentalnych! To tak jakbyś podważał legalność władz na Capitolu

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:28

Nie, Chiny to zbuntowana prowincja Tajwanu biedaczku.

Jesteś marnym kłamcą
poniedziałek, 4 października 2021, 10:53

Co za bzdury wygadujesz. Ręce opadają

idiotów nie sieją oni sami się rodzą
poniedziałek, 4 października 2021, 10:30

I jest stałym członkiem RB ONZ. Skąd oni was biorą?

easyrider
sobota, 2 października 2021, 14:48

Jeżeli Tajwan uważa się za państwo niepodległe, to dlaczego Zachód przestał go uznawać w ONZ za przedstawiciela Chin? Jesteśmy hipokrytami. Trzeba się na coś zdecydować. Albo olać Tajwan i uznać, że to wewnętrzna sprawa Chin albo zniszczyć Chiny komunistyczne.

dim
niedziela, 3 października 2021, 09:05

@easyrider. Po pierwsze to jest "nie nasz cyrk i nie nasze małpy". Cokolwiek zrobimy, dostaniemy po łapach. Ani nikt nie oczekuje od nas działania. Ani Chiny kontynentalne nie są zainteresowane upadkiem gospodarczym Tajwanu, ani Tajwan niepowodzeniem Chin kontynentalnych. Gdy u sąsiadów stara gospodyni z młodą kłócą się, Ty się nie wtrącaj. Przy tym zawsze obu mów z ciepłym uśmiechem dzień dobry.

Trzcinq
sobota, 2 października 2021, 22:17

Zniszczyć to sobie możesz w domu sprawy z kobietą a Tajwan należy do ChRL jednak obecnie jak i w przeszłości dla USA jest wyjściem-elementem do ich walki z Chinami.

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:29

Odwrotnie, to ChRL nalezy do Tajwanu bo na Tajwanie schronił sie legalny rząd Chin po napaści ze strony komunistycznych bandziorów i ludobójców.

ech Mykoła...
wtorek, 5 października 2021, 17:15

Odwrotnie, to Ameryka Północna nalezy do Indian mimo tego że prawowici własciciele zostali zamknieci w rezerwatach po napaści ze strony europejskich bandziorów i ludobójców.

zwykli ludzie to zwykli ludzie jak my
sobota, 2 października 2021, 21:50

Nie zniszczyć komunistyczne Chiny!...ale zniszczyć WŁADZE komunistyczne... podobnie z Rosją... NIE zwykli Rosjanie są winni tego co dzieje się od 1917 roku za inspiracją WŁADZ które podstępem opanowały Rosję i rządzą tam do dzisiaj z krótką przerwą "na Jelcyna"...

xXx
sobota, 2 października 2021, 20:51

Masz dużo takich krajów (tzn. nie uznawanych przez ONZ) - Nadniestrze, Somaliland, Sahara Zachodnia i pewnie jeszcze wiele innych o których nie pamiętam. Generalnie to nikt się ONZ o zdanie nie pyta i raczej nikogo nie obchodzi co ONZ myśli.

dim
niedziela, 3 października 2021, 09:08

Wymieniasz obszary nie uznawane praktycznie przez nikogo. Gdy Tajwan uznawany jest, szanowany i przy tym mile widziany praktycznie przez wszystkich, tyle że z unikaniem podkreślania jego odrębności państwowej.

easyrider
niedziela, 3 października 2021, 08:53

Tak, przekonał się o tym Irak w 1991 i 2003.

Davien
niedziela, 3 października 2021, 18:31

Ja Hussein był takim idiota że napadł na Kuwejt i mimo wielu apeli w tym ze stroy ONZ nie wycofał sie to dostał bandzior za swoje.

a
niedziela, 3 października 2021, 22:29

Za podpuszczeniem amerykanów.

Davien
poniedziałek, 4 października 2021, 12:10

Wow to Hussein wg ciebie napadł na Kuwejt z podpuszczenia USA??? No dawno tak sie z głupoty ruskiego trola nie usmiałęm:)

Patrycja
sobota, 2 października 2021, 20:14

A dlaczego mamy się decydować, a bo nam źle jest jak jest?

easyrider
niedziela, 3 października 2021, 08:50

A to inna kwestia. Dlatego alternatywą jest zaprzestanie mieszania się w wewnętrzne sprawy Chińczyków. Ceną za to będzie prawdopodobnie wchłonięcie Tajwanu i znaczne wzmocnienie chińskiego potencjału czyli zagrożenie dla naszej dominacji. Możemy zżymać się na to stwierdzenie ale gra na arenie międzynarodowej, to gra o dominację. Jak to w przyrodzie.

Zbig - ale nie Brzeziński
niedziela, 3 października 2021, 21:29

".... zagrożenie dla naszej dominacji" -- A to Polska nad kimś dominuje? Raczej to ona jest zdominowana - gospodarczo przez Niemcy (w zasadzie to jesteśmy ich kolonią) politycznie obecnie głównie przez USA (choć Niemcy też mają u nas duże wpływy). My nie jesteśmy Zachodem, ale kolonią Zachodu - choćby Polacy nie wiem co sobie wyobrażali. Najlepszym przykładem ostatnie ustalenie w sprawie NS2, które zapadły bez naszego udziału i ponad naszymi głowami. Ale kto z dużych przejmowałby się jakimś tam banthustanem.

Chateaux
sobota, 2 października 2021, 17:21

Nie przestal iznawać, lecz Tajwan - czlonek zalozyciel ONZ - sam wystąpił z tej organizacji, na znak protestu przeciw przyjeciu do niej ChRLD.

easyrider
niedziela, 3 października 2021, 08:48

Czyli sam się wykluczył z gry.

Davien
sobota, 2 października 2021, 17:16

Przecież Tajwan to są Chiny. Ta sama grupa etniczna, ta sama kultura, ten sam język. Jedyna różnica to nieprzyjęcie pisma uproszczonego w dokumentach urzędowych (chociaż jest stosowane na codzień przez młode pokolenia) oraz stosowanie systemu kilku partii politycznych w miejsce jednej KPCh. To tak, jakby rozważać scenariusz inwazji wojsk stacjonujących w regionie Katowic i Krakowa na Trójmiasto.

a
sobota, 2 października 2021, 23:43

Nie - Tajwańczycy to nie Chińczycy, Tajwanem rządzili i rządzą uciekinierzy z Chin, dopiero niedawno ludność rodzima uzyskała prawa

AB
sobota, 2 października 2021, 16:31

Przecież Tajwan jest niepodległym państwem. Dla dokładności, jest jedynym legalnym państwem Chińskim. Jeżeli jakieś państwa pomimo faktycznego stanu utrzymują stosunki dyplomatyczne, z ze znajdującymi się na kontynencie zbuntowanymi prowincjami to ich sprawa.

easyrider
niedziela, 3 października 2021, 08:47

Czyli większość utrzymuje ze zbuntowanymi a z legalnym garstka.

Ł.
sobota, 2 października 2021, 16:30

Poważna dyplomacja nie jest zero jedynkowa.

Ech
sobota, 2 października 2021, 14:37

Chiny skolemtowaly "rutynowe loty, acz znaczace"

Tweets Defence24