Tajemnicza eksplozja w pobliżu Teheranu

28 czerwca 2020, 12:00
Firing_Zelzal_3_missile (1)
Zdjęcie ilustracyjne, fot. Mohammad Sadegh Heydari - www.ypa.ir, CC BY 4.0, commons.wikimedia.org

Mieszkańcy Teheranu mogli zauważyć w nocy z czwartku na piątek gigantyczną eksplozję, która według oficjalnych przekazów nie miała mieć żadnego związku z aktywnością militarną państwa. Jednakże, źródło wybuchu miało być zlokalizowane w rejonie znanym z nasycenia instalacjami wojskowymi, przemysłem zbrojeniowym oraz miejscami testów najnowszego uzbrojenia. Wobec tego, cały czas rodzą się wątpliwości co do charakteru zdarzenia i jego źródła.

W nocy z czwartku na piątek odnotowana została tajemnicza eksplozja w rejonie irańskiej stolicy, która zdaniem obserwatorów w Teheranie wywołała dobrze widoczną łunę na horyzoncie (świadczyć mają o tym liczne materiały w mediach społecznościowych). Zauważa się przy tym, że mogła być ona pochodną jakiegoś incydentu w pilnie strzeżonym kompleksie, wykorzystywanym w celach militarnych. Jednakże, oficjalna wersja rządowa mówi o wycieku gazu i wybuchu, w którym nie zginęła żadna osoba. Państwowa telewizja miała przy tym pokazać domniemane miejsce zdarzenia, informując, że źródło eksplozji znajdowało się na obszarze niewojskowym, jednie zbliżonym do instalacji militarnych.

Aczkolwiek, jest to mocno kwestionowane, począwszy od samego faktu, że wypowiedzi o zdarzeniu były przekazywane przez przedstawicieli tamtejszego resortu obrony (gen. Davoud Abdi), nie zaś ze służb ratowniczych i gaśniczych. Tym samym, coraz więcej głosów mówi o możliwości wybuchu w rejonie Khojir, gdzie odbywa się rozwój, badania oraz produkcja elementów kluczowych dla irańskiego programu zbrojeń rakietowych. Sugeruje się, że oprócz możliwej produkcji pocisków rakietowych może odbywać się tam, także produkcja amunicji/materiałów wybuchowych.

Khojir wraz z innym kompleksem baz Parchin pod Teheranem, stał się słynny, gdy oczy świata skierowały się w to miejsce irańskiego terytorium wraz z informacjami o tamtejszym tajnym wojskowym programie atomowym. Tak czy inaczej, obecnie analizowane zdjęcia satelitarne Iranu mają wprost sugerować eksplozję na sporym fragmencie należącym do kompleksu wojskowego. Więc można uznać z pewną dozą prawdopodobieństwa, że sam wybuch miał nastąpić w górskim rejonie Alborz około 20 km na wschód od granic Teheranu.

W miejscu, gdzie, jak twierdzą zewnętrzni obserwatorzy miało dojść do eksplozji mają znajdować się nie tylko obiekty przemysłowe naziemne, ale również najpewniej cała sieć struktur podziemnych. Te ostatnie mają m.in. pozwalać na kamuflowanie testów i próbnych eksplozji. Jest to o tyle prawdopodobne, gdyż strona irańska od lat znana jest z umiejętności rozmieszczania instalacji wojskowych i badawczych pod ziemią – w celu ich ukrycia przed czujnym okiem zwiadu satelitarnego oraz lotniczego rywali regionalnych oraz mocarstw, a także utrudnienia przeprowadzenia efektywnego uderzenia na swoje kompleksy badawcze oraz przemysł zbrojeniowy. Według amerykańskiej Agencji Wywiadu Obronnego (DIA) to właśnie Iran może poszczycić się współcześnie największym kompleksem instalacji podziemnych na całym Bliskim Wschodzie.

Tego rodzaju eksplozje oraz polityka informacyjna władz w Teheranie budzą światowe emocje, szczególnie, że już w przeszłości dochodziło do podobnych zdarzeń. Oczywiście, w pierwszej kolejności pojawiają się hipotezy odnoszące się do możliwości zaistnienia sabotażu w kompleksie. Szczególnie, że chociażby izraelskie służby specjalne miały dotychczas najprawdopodobniej osiągnąć kilka sukcesów w dywersji na cele przemysłowe oraz wojskowo-przemysłowe znajdujące się bezpośrednio na terytorium swojego największego przeciwnika w regionie. Co więcej, skuteczne izraelskie działania sabotażowe były odnotowywane również wobec programów zbrojeniowych innych państw bliskowschodnich, które w danym momencie historii zagrażały Izraelowi. Przy czym, oczywiście w przypadku tego rodzaju sugestii zalecana jest nad wyraz wysoka ostrożność - gdyż na całym Bliskim Wschodzie bardzo popularne są od dawna wszelkie teorie spiskowe, gdzie pierwszoplanową rolę odgrywają właśnie izraelskie służby specjalne.

Obserwując szum medialny w sprawie eksplozji należy podkreślić, że hipotezy o wybuchu w zakładach/instalacjach wojskowych w Iranie oraz realna możliwość sabotażu są w tym momencie szczególnie obecne w mediach arabskich. Gdzie, cytowani eksperci wskazują na kilka możliwości – tj. rzeczywisty wypadek w kompleksie wojskowym bez ingerencji zewnętrznej, sabotaż na miejscu, sabotaż w zakresie łańcucha dostaw części, ale również możliwość uderzenia za pomocą narzędzi w domenie cyber.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
Rhotax
czwartek, 2 lipca 2020, 21:30

Gratuluję udanego experymentu Irańskim Naukowcom --(może samochodu nie zrobicie ani telefonu ale samobójcze urządzenia wybuchowe działają w 100%) ---oby tak dalej !

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 18:00

Czyżby irańscy naukowcy osiągnęli pozom naukowców rosyjskich (nie radzieckich) i uzyskali masę nad krytyczną materiału rozszczepialnego kiedy się tego nie spodziewali?? naukowcy rosyjscy to osiągnęli bodajże rok temu i słuch po ich programie napędu j. zaginął.

Ech
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 16:55

Tak. A jakbysmy my chceli robic proby jadrowe to pod Piasecznem. Musi byc okolica stolicy. ps A Izrael gdzie przeprwadzal swoje proby?

Zachariasz
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 18:25

Kiedyś RPA teraz pustynia,NEGEV

ajaja koko dżambo
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 17:56

lokalizacja niezła ale jednak Konstancin lepsza !!! a Izrael czy Konstancin to prawie to samo i tu i tam pazerni ludzie

Bolko z Gliwic
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 15:16

Czy paliwo stale do rakiet jest łatwo palne?

komandor ppor
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 13:32

Ale kacapskie trollstwo ujada putler wam żołdu podsypał do koryt ?

me
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:55

Jak bym miał po fantazjować że to był atak na irańska instalacjię to bym obstawił że wybuch był spowodowany cyberatakiem.

Fox Mulder
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:42

Lightning

Willgraf
niedziela, 28 czerwca 2020, 17:01

większa będzie w Izraelu !

X
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 09:13

Ale p.....

Davien
niedziela, 28 czerwca 2020, 21:00

Ty zdecydowanie zle życzysz Iranowi:) Przeciez jak izrael odda to po iranie zosytanie wspomnienie.

R
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 13:17

Ale lubie twoje dzury czytac.

Davien
niedziela, 5 lipca 2020, 20:46

A może kup sobie lepszy translator bo znowu R-ciu bełkoczesz?

...
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 10:53

Najpierw musi coś z tego Izraelu zostać.

Davien
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 14:01

Jak widze zapomniałeś biedaku że to Izrael ma broń jadrową a nei Iran i ze to izrael ma w pełni rozbudowana OPL i OPRAK a Iran nie może w ogóle zwalczac balistycznych. Ale jak widac tez stanowczo iranu chyba nie lubisz ze im takie samobójcze mysli podsuwasz:))

złośliwy
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 12:16

Od 1948r. Arabowie i Persowie zapowiadają, że po Izraelu i Żydach nic nie zostanie. Ze skutkiem raczej wiadomym.

R
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 09:10

Pocisz sie jak piszesz takie glupoty?

poniedziałek, 29 czerwca 2020, 01:28

Zasypia ich twoimi AIM-120 z 1973 roku.

złośliwy
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:29

Taaaa... Jak zawsze. Zemsta na niewiernych wrogach, zniszczenie, pożoga itp... Ostatnio tak się mścili na Amerykanach za odstrzelenie Sulejmaniego, że ze strachu zestrzelili ukraińskiego pasażera nad Bagdadem...

Asd
niedziela, 28 czerwca 2020, 22:07

Zestrzelenie było tylko efektem ubocznym zemsty. Przypominam, że w ramach zemsty Irannudanie zaatakował dwie amerykańskie bazy. 100 Jankesów nie może dojść do siebie, Erbil był ponad to chroniony przez Patriota.

złośliwy
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 15:38

Tych 100 jankesów jakoś doszło/dojdzie do siebie. Z tych 270 Persów stratowanych na jego pogrzebie w Kerman to 50-ciu ludzi niestety już nie.

Davien
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 01:14

Panei asd Iran zaatakował dwie IRACKIE bazy a nei amerykańskie i wpadł w taka panikę ze cos skopali że ze strachu przed odwetem USA zestrzelili ukraiński samolot pasażerski bo ząłoga wyrzutni robiła w gacie ze strachu. Nie było ŻADNYCH wyrzutni Patrioot w całym iraku w tym czasie więc skończ kłamać.

a błazenek dalej swoje
niedziela, 5 lipca 2020, 18:14

Nie pamiętasz już błaźnie co pisałeś o tych irańskich atakach? I o tym, że żadna rakieta nie trafiła w bazę?

Nie kaeczta polska mowa...
wtorek, 30 czerwca 2020, 02:23

Ty jak juz zaczniesz trollowac to zapominasz calkowicie o ortografi i interpunkcji.

Noityle
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 00:19

W Iraku nie było patriotów a teraz jest w bazie Al-asad więc kłamstwa i kłamstwa...

świstak
niedziela, 28 czerwca 2020, 19:37

Kiedyś to samo przytrafiło się twoim ulubieńcom.

złośliwy
niedziela, 28 czerwca 2020, 20:07

Nie. Rosjanie zdecydowanie nie są moimi ulubieńcami.

złośliwy
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:46

errata: nad Teheranem

Niuniu
niedziela, 28 czerwca 2020, 15:52

No dobrze, nie wybuchł zbiornik z gazem. Zbiorniki same nie wybuchają. To co wg def24 tam się stało? Tylko bez domysłów. Jakieś fakty?

złośliwy
niedziela, 28 czerwca 2020, 18:32

Akurat artykuł jest o tym,że nie wiadomo co wybuchło. Persowie się raczej nie przyznają, pamiętając ile jak długo udaały, że nie wiedzą co się stało Ukraine International Airlines 752 nad Teheranem.

Matołusz
niedziela, 28 czerwca 2020, 14:41

może to izraelski F-35 zgubił kilka GBU?

zawijający sreberka
niedziela, 28 czerwca 2020, 19:14

Odpadły w czasie ucieczki?Wszystko możliwe:).

złośliwy
niedziela, 28 czerwca 2020, 20:11

A przed czym miałyby uciekać? Tomcatami kupionymi jeszcze przez szacha czy chińskimi przeróbkami MiG-ów 21?

Wandi
poniedziałek, 29 czerwca 2020, 17:32

Przerobionymi Tigerami nieco przypominającymi Hornety:)

Tweets Defence24