Szybsze dostawy transporterów dla Marines

27 września 2020, 10:13
Amphibious-Combat-Vehicle-ACV
Fot. Kaitlin Kelly/U.S.M.C.

Jak poinformowało US Marine Corps, zakończono ostatnie próby nowego kołowego transportera opancerzonego Amphibious Combat Vehicle (ACV). Oznacza to szybsze wprowadzenie do służby liniowej nowych wozów i zastąpienie obecnie używanych, mocno już przestarzałych pływających transporterów opancerzonych AAV-7.

Pierwsze egzemplarze transporterów ACV mają trafić w ręce żołnierzy Korpusu Piechoty Morskiej USA już w przyszłym miesiącu, co oznacza znaczne wyprzedzenie wcześniej przyjętego harmonogramu. Pierwszych 18 egzemplarzy tych pojazdów ma trafić do plutonu szkoleniowego stacjonującego w największej bazie USMC — Marine Corps Air Ground Combat Center (MCAGCC) "29 Palms" w Kalifornii. Według szefa wykonawczego programów systemów lądowych USMC Johna Garnera wdrażanie do służby liniowej partii wstępnej ma zakończyć się w październiku, a podjęcie decyzji w sprawie rozpoczęcia produkcji seryjnej ACV jest planowane pod koniec listopada br.

Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca br. u wybrzeży Kalifornii. W którym wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło ośmiu żołnierzy USMC i jeden US Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.

Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Jak dotąd opracowane zostały dwie wersje tego wozu: kołowy transporter opancerzony i kołowy rakietowy niszczyciel czołgów. Dwa kolejne warianty: wóz dowodzenia (ACV-C) i kołowy bojowy wóz piechoty (ACV-30) z systemem wieżowym z armatą automatyczną kal. 30 mm są obecnie rozwijane.

Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines,  używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Obecnie jednak po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia i wycofania.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
Bursztyn
poniedziałek, 28 września 2020, 11:20

15 ton goły do 24 ton 8 węzłów prędkości do brzegu Karabin M2 krótki odrzut na teleskopach

Obrumowiec
poniedziałek, 28 września 2020, 10:38

Zauważalne jest w ostatnich latach, że USA nie projektują pojazdów same a jedynie modyfikują istniejące zagraniczne konstrukcje, np program nowych fregat, lekki czołg, transporter dla Marines i pewnie jeszcze kilka innych by się znalazło.

Bursztyn
poniedziałek, 28 września 2020, 09:21

Platforma IVECO i BUDA BAE Denko V, plywa 5 węzłów

droma
poniedziałek, 28 września 2020, 08:06

idealne do jezdzenia po imperium zla ,glodu i smrodu rosji-kaput ...

Tani
poniedziałek, 28 września 2020, 04:18

Bieda z nedza bimber pedza,tak wyglada agonia giganta. Flota i lotnictwo doi budzet ,armii i marines ochlapy.

Janek
niedziela, 27 września 2020, 21:14

A kogo to interesuje

dim
niedziela, 27 września 2020, 17:13

Wolałbym przeczytać to o Borsuku, np. 200 sztuk corocznie.

Bursztyn
poniedziałek, 28 września 2020, 13:03

Jak na 25 mln pln za sztukę to NIE PRĘDKO

ito
niedziela, 27 września 2020, 14:18

"Obecnie jednak po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia i wycofania."- tia, bo to nie są radzieckie BWP, które w Polsce zaczynają szóstą dekadę służby- i jeszcze posłużą, jako że ich wymiana nie jest zbyt wysoko na liście priorytetów naszych polityków.

pasjonat 8x8
niedziela, 27 września 2020, 13:48

Czy ktoś zorientowany mógłby potwierdzić (lub zaprzeczyć), że SuperAV 8x8 pokonał konkurentów przede wszystkim tym, że ma 2 niezależne wały napędowe poprowadzone w kadłubie, po bokach, nad kołami, które przekazują napęd do każdego koła pionowym wałem. A takie rozwiązanie gwarantuje dużo większą odporność na unieruchomienie pojazdu przez wybuch miny.

kibic
niedziela, 27 września 2020, 20:32

Napęd ma chyba przekazywany przez półosie przebiegające od kadłuba do piast kół. Takie wrażenie odnoszę z yutubowego materiału. Nie wiem, czy portal dopuszcza linki, więc podam inaczej. Proponuję wpisać tam "Marines Corps Next Generation Amphibious Vehicle" (autor Task & Purpose) i zatrzymać się w chwili 2:11. Widać tam trochę zawieszenia i chyba półosie. W chwili 4:25 widać (pod słońce) coś jak półoś i przegub (stożkowy kształt tuż przy kole) - rozwiązanie typowe dla dzisiejszych samochodów.

Kazik :)
niedziela, 27 września 2020, 13:36

Dora robota!!!! został dokładnie i szczelnie opancerzony co widać na zdjęciu, niestety jemu dorównuje jedynie Rosomak XP którego nie mamy!!!!!

ito
poniedziałek, 28 września 2020, 06:29

Z czego wnosisz, że został "dokładnie i szczelnie opancerzony"? Ze zdjęcia? To gratuluję.

ugp
niedziela, 27 września 2020, 20:56

Wydaje mi się, że dorównuje mu także Ryś CT i Dzik WZ, ale takich też nie mamy. Być może taki sam byłby Mrówkojad GH oraz Leniwiec FG, no ale ich też nie mamy.

Tweets Defence24