Szwajcaria wybiera: Rekomendacja dla F-35 i Patriotów

30 czerwca 2021, 15:25
Zrzut ekranu 2021-06-30 o 17.06.50
F-35 / Fot. U.S. Air Force, Staff Sgt. Thomas Barley
Reklama

Federalna Rada Szwajcarii wysłała oficjalne dokumenty do parlamentu ws. zakupu nowego uzbrojenia do obrony powietrznego tego państwa. Rekomendacja merytoryczna mówi wyraźnie o potrzebie zakupu 36 F-35A i pięciu jednostek ogniowych systemu Patriot. Wcześniej na temat wyboru amerykańskiego samolotu pojawiały się nieoficjalne przecieki.

Rada Federalne jest pewna, że te dwa systemy będą najlepsze aby bronić Szwajcarii w przyszłości, a decyzja została ogłoszona 30 czerwca. Szwajcarzy chcieli kupić między 36 a 40 samolotów. Dostawy mają ruszyć w roku 2025 i zakończyć się w 2030. Nowa maszyna ma zastąpić dwa typu szwajcarskich samolotów bojowych. Starzejące się F/A-18C/D Hornet i kompletnie już przestarzałe F-5E Tiger II. Zgodnie z lokalnym prawem Szwajcarzy zgodzili się na kupno nowych myśliwców w narodowym referendum, a decyzja o kupnie samolotów przeszła większością zaledwie 50,1 proc. głosów.

W postępowaniu brało udział czterech konkurentów: dwóch europejskich (Dassault Rafale i Eurofighter Typhoon) i dwóch amerykańskich (Boeing F/A-18E/F Super Hornet i Lockheed Martin F-35A Lightning II). Nowe samoloty miały zostać zakupione w liczbie 36-40 egzemplarzy wraz z pakietami towarzyszącymi. Na ten cel zarezerwowano 6,5 mld USD (6 mld franków szwajcarskich), a kolejne 2 mld franków na system obrony przeciwrakietowej Patriot. Postępowanie jest ważne nie tylko ze względu na zaangażowane w nie pieniądze.

Szwajcaria jest obok Finlandii jedynym państwem europejskim, które przy wyborze nowego samolotu wielozadaniowego zdecydowała się przeprowadzić wyczerpujący cykl prób tak, aby wybrać najbardziej odpowiadający jej samolot, a obecne rekomendacje są jego wynikiem. Podobne testy prowadzono także w odniesieniu do systemów obrony powietrznej. Do niedawna uważano, że wybór będzie czysto merytoryczny, nie obciążony czynnikami politycznymi. 

Reklama
Reklama

Teraz wszystko w rękach parlamentu, co do którego pojawiały się z kolei nieoficjalne informacje, że może „z przyczyn politycznych” wybrać francuskie Rafale. Wydaje się jednak, że w obliczu oficjalnej technicznej rekomendacji zatwierdzenie F-35 i Patriotów powinno być formalnością. Z drugiej strony szwajcarska lewica groziła zerwaniem całego projektu zbrojeniowego dotyczącego kupna systemów obrony powietrznej, tzw. Air2030, jeżeli zostaną wybrane „rozwiązania amerykańskie”. Walka o F-35 może się więc dopiero rozpoczynać, pojawiają się głosy o konieczności zwołania drugiego referendum (sam program został zatwierdzony w jednym głosowaniu większością nieco ponad 50,1 proc. głosów).

Propozycja związana z F-35A otrzymała 336 punktów podczas gdy „druga propozycja” – o 95 punktów mniej. Lightning II został uznany za najlepszy, jeśli chodzi o efektywność z powodu „technicznej przewagi nad konkurentami”. Szwajcarzy wskazują w raporcie na „nowy, bardzo potężny i sieciocentryczny zestaw systemów do ochrony i monitorowania przestrzeni powietrznej”. F-35A ma dawać przewagę informacyjną i lepszą świadomość sytuacyjną pilotów w porównaniu z konkurentami.

Doceniono też fakt, że jest to maszyna znacznie trudniej wykrywalna, co zapewnia jej duża przeżywalność. Wskazano też na prostotę obsługi, niższe nakłady na wyszkolenie ich pilota i bogate zaplecze symulatorowe. Wytrenowanie pilota F-35A wg szwajcarskiej argumentacji ma wymagać o 20 proc. mniej nalotu oraz o połowę mniej startów i lądowań, w czasie których jak wiadomo struktura samolotu jest najbardziej narażona na przeciążenia i zużycie. Uznano też, że maszyna utrzyma prymat techniczny przez duża część swojego 30-letniego cyklu eksploatacji. Jest to przewaga nad należącymi do 4 (4.5) generacji konkurentami.

F-35A okazał się najkorzystniejszy także w zakresie możliwości wsparcia go jako produktu. Wskazywano na efektywny system utrzymania i szkolenia oraz wysoka pewność dostaw części zamiennych. Wynika to z dużej liczby produkowanych samolotów tego typu jak i ich rozpowszechnienia w Europie. F-35 uznano też za maszynę najbardziej interoperacyjną ze wszystkich, umożliwiającą najlepszą współprace z innymi systemami uzbrojenia. Jedynym elementem, w którym Lightning II nie był najlepszy, był zaoferowany offset.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 223
Reklama
Chateaux
poniedziałek, 5 lipca 2021, 20:23

36 F35A za 6,5 mld USD, czyli ok. 180 mln za sztukę, podczas gdy Polska zamówiła 32 F35A za 4,7 mld, czyli ok. 140 mln/szt.

Kr.
piątek, 2 lipca 2021, 08:54

Rzeczpospolita: "Niespodzianki nie było. Mimo zaproponowania przez Airbusa montażu w Szwajcarii myśliwców Eurofightera rząd w Bernie wybrał F-35A Lightning II produkcji Lockheeda Martina jako myśliwca następnej generacji. Przeciwnicy zapowiedzieli nowe referendum, bo nie chcą „takich ferrari na niebie”. Szwajcaria stała się 15. krajem uczestniczącym w największym na świecie programie wojskowym. Berno kupi 36 myśliwców za 5,5 mld dolarów, bo rząd stwierdził w ocenie wszystkich ofert, że „daje on największe korzyści po najniższym łącznym koszcie”. W ankiecie punktowej F-35 uzyskały 336 punktów, o 95 pkt więcej od samolotów konkurentów. Co się tyczy offsetu, to Amerykanie nie oferowali najlepszych warunków, bo „obowiązek pokrycia 60 proc. wartości tego zamówienia musi zostać zrealizowany najpóźniej po 4 latach od dostawy ostatniego samolotu”. To oznacza, że Lockheed Martin nie spełnił warunków przetargu — podkreślił dziennik „La Tribune”. Ponadto Szwajcaria postanowiła kupić za 2,1 mld dolarów 5 baterii systemu rakiet ziemia-powietrze Patriot produkcji Raytheona, bo rząd w Bernie uznał, że te rakiety „wyróżniają się, czasem znacząco, od SAMP/T francusko-włoskiej spółki Eurosam czterema zasadniczymi kryteriami, zwłaszcza pod względem skuteczności” i kosztów. Obie decyzje oznaczają porażkę producentów europejskich — podały Reuter i AFP. Zdaniem analityków, są prztyczkiem wobec Unii Europejskiej w czasie napiętych stosunków dwustronnych po załamaniu się rozmów o nowym traktacie o handlu i innych formach współpracy. Minister obrony Viola Amherd wyjaśniła, że wybrano F-35A z powodu najlepszych osiągów i najkorzystniejszej ceny. Łączne koszty 15,5 mld franków zakupu i eksploatacji przez 30 lat okazały się mniejsze o 2 mld od najbliższej drugiej oferty. — Nie kupilibyśmy ferrari, gdyby produkował je Volkswagen i byłyby trzy razy droższe — powiedziała na konferencji prasowej. Parlament Szwajcarii musi teraz zatwierdzić pieniądze na ten zakup, debatę podejmie na początku 2022 r., będzie dotyczyć tylko kosztów i warunków zapłaty, nie zmiany wybranego modelu — pisze Reuter. Wybór dokonany przez rząd wywołał natychmiast krytykę przeciwników zbrojeń i ugrupowań lewicowych, które zapowiedziały kampanię na rzecz referendum w sprawie tego zakupu, trzeciego dotyczącego myśliwców. Siedem lat temu Szwajcarzy odrzucili projekt kupna samolotów Gripen szwedzkiego Saaba. Przeciwnicy twierdzą, że Szwajcaria nie potrzebuje tak nowoczesnych samolotów do obrony kraju, przez który myśliwiec ponaddźwiękowy przelatuje w ciągu 10 minut. — To po prostu niezrozumiała decyzja. I nie chodzi tylko o samo kupno, ale o koszty operacyjne. Powinniśmy szukać europejskiego rozwiązania, nie chcemy zależeć od Stanów — stwierdziła Priska Seiler Graf, deputowana Socjaldemokratów (SD). Jonas Kampus z organizacji Szwajcaria bez Armii jest pewien wygranej w takim referendum. Rząd „może spodziewać się dotkliwej porażki. Głosowanie we wrześniu 2020 wskazywało na wyraźne odrzucenie F-35” — powiedział. Marionna Schlatter z Partii Zielonych dodała, że we wrześniu ludzie powiedzieli, że nie chcą ferrari na niebie.

Fan Th vel Kr.
sobota, 3 lipca 2021, 19:42

Artykuł z dzisiejszej polskiej prasy. Cytuje: "Myśliwce F-35. Szef Komisji Sił Zbrojnych chce obniżenia kosztów Przewodniczący Komisji Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów Adam Smith skrytykował we wtorek Lockheed Martin i innych wykonawców projektu F-35 Joint Strike Fighter za – jego zdaniem – zbyt wygórowane koszty. Zwrócił uwagę, że utrzymanie myśliwców wynosi nawet 38 tys. dolarów za godzinę, czyli prawie 150 tysięcy złotych.W ocenie Smitha wszyscy zaangażowani w ten projekt mogliby "doprowadzić do obniżenia kosztów utrzymania". To kolejna jego krytyczna wypowiedź na temat samolotów F-35. W marcu przyznał, że chciałby "przestać wyrzucać pieniądze na tę szczurzą dziurę" oraz pytał, "co właściwie dają nam F-35".Tymczasem generał Duke Richardson, który odpowiada za zakupy dla Sił Powietrznych USA zapowiedział, że planowane są działania mające na celu zredukowanie kosztów eksploatacji tych myśliwców. Podczas swojego wystąpienia w Senacie zwrócił uwagę, że średni czas naprawy F-35 wyniósł w ub.r. 131 dni. Zasugerował, że należy w związku z tym utworzyć więcej punktów naprawczych."Kiedy się zepsuje (F-35 — red.), ma tendencję do pozostawania w stanie spoczynku przez bardzo długi czas, a to dlatego, że nie podnieśliśmy infrastruktury naprawczej. Prawdę mówiąc, powinniśmy byli zacząć to robić dużo wcześniej. I to jest ten obszar, na którym powinniśmy się skupić" — cytuje słowa Richardsona serwis Defence News.”.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 6 lipca 2021, 21:03

W neutralnej Szwajcarii F-35 wygrał w każdej kategorii poza offsetem, więc twoją pisaninę można można między bajki włożyć.

Th
niedziela, 4 lipca 2021, 09:34

Nie pisze do Rzeczpospolitej panie kolego więc nie rozumiem skąd te skojarzenia mojej osoby z panem Kr. Skończ już wklejac jedne i te same bajki. Trzeba wreszcie przyjąć do wiadomości i pogodzić się z tym, że w Szwajcarii w konkursie na nowy samolot F-35A LM zdeklasował konkurencję w każdej kategorii z wyjątkiem offsetu tj. niezawodności, kosztów zakupu i eksploatacji a przede wszystkim skuteczności w misjach pow-pow i pow-ziemia. Jest to fakt niezaprzeczalny o czym informują światowe agencje za oświadczeniem szwajcarskiego rządu i o czym tu jeszcze dyskutować? Decyzja rządu neutralnej Szwajcarii na podstawie wyników testów obala wszelkie raporty GAO, panów Smithów i Garamendich a przyznaje rację generałom USAF z szefem sztabu USAF gen. Charlesem Q. Brownem. Tyle w temacie człowieku.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 23:21

A co to ma wspólnego z tym że F-35 okazał sie najlepszym mysliwcem swiata po F-22 to juz ci oficer prowadzący nie wyjasnił?:)

Kr.
sobota, 3 lipca 2021, 21:57

Tymczasem Defence News pisze w komentarzu: "myśliwiec F-35 Joint Strike Fighter firmy Lockheed Martin zwyciężył w szwajcarskim konkursie myśliwców wartych 6,5 miliarda dolarów , pokonując uczestników z Eurofighterów, Dassaulta i Boeinga. W trakcie programu Szwajcaria planuje wydać do 6 miliardów franków szwajcarskich (6,5 miliarda USD) na zakup 36 konwencjonalnych modeli F-35A do startu i lądowania, które zastąpią starzejącą się flotę Hornetów, ogłosił w środę rząd. Szwajcaria kupi także pięć systemów obrony przeciwrakietowej Patriot od firmy Raytheon Technologies, która pokonała system SAMP/T od francuskiego Eurosam. Zwycięstwo jest ogromnym zamachem stanu dla Lockheeda, wzmacniając kampanię sprzedażową F-35 w Europie i zadając ciężki cios Eurofighterowi Typhoon – który jest produkowany przez konsorcjum składające się z włoskiego Leonardo, brytyjskiego BAE Systems i Airbusa, który reprezentuje Hiszpanię i Niemcy. Lockheed pokonał także Dassault Rafale i F/A-18E/F Super Hornet Boeinga. W komunikacie prasowym ogłaszającym decyzję Szwajcarska Rada Federalna stwierdziła, że ​​F-35 obiecuje najwyższe osiągi za najniższą cenę, a propozycja Lockheeda jest o 2,16 miliarda dolarów niższa niż najbliższa konkurencja w 30-letniej prognozie. Tymczasem F-35 uzyskał lepsze wyniki pod względem skuteczności, obsługi produktu i współpracy niż Rafale, Super Hornet i Typhoon. Rada Federalna wskazała konkretnie na zdolność przetrwania i świadomość sytuacyjną Joint Strike Fighter jako punkty sprzedaży, które były postrzegane jako korzystne dla misji policyjnej szwajcarskich sił powietrznych. „POD WZGLĘDEM SKUTECZNOŚCI F-35A OSIĄGNĄŁ NAJLEPSZY WYNIK, PONIEWAŻ … ZAWIERA CAŁKOWICIE NOWE, MIEZWYKLE POTĘŻNE I WSZECHSTRONNE POŁĄCZONE W SIEĆ SYSTEMY OCHRONY I MONITOROWANIA PRZESTRZENI POWIETRZNEJ” – stwierdziła Rada Federalna." Masz jeszcze coś do dodania z tych swoich bzdurnych kopiuj-wklej? Te wszelkie próby zdyskredytowania F-35 który w różnych testach idzie jak burza deklasując rywali 4+ generacji jest wystarczającym wizerunkowo plusem samolotu i dlatego nie wysilaj się koleś bo to ślepa uliczka.

Kr.
sobota, 3 lipca 2021, 21:22

Prześlij to pilnie mailem Szwajcarom i Finom.

piątek, 2 lipca 2021, 07:18

Minusem F35 dla Polski jest lokowanie lotnisk. Co z tego,że są trudno wykrywalne ,skoro muszą stacjonować na specjalnie przystosowanych lotniskach,których nie zakryjesz powłoką stealth. Dlatego bez drugiego lotniska w okolicach kłodzka...wystawiamy na niepotrzebne ryzyko f35

olo
czwartek, 1 lipca 2021, 14:06

Szwajcaria jak na razie nic nie wybiera, to tylko rekomendacja. Ciekawe jak zagra lewica.

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:15

Szwajcaria juz wybrała: 36 F-35A za 5,5nld usd.

Monkey
piątek, 2 lipca 2021, 00:15

@Olo: W Polsce kupili najlepszy wtedy amerykański latający sprzęt. Teraz nasza prawicowa lewica idzie w ich ślady:-))) Co do testów, Szwajcarzy znają się na uzbrojeniu. Poczekajmy jeszcze na Finlandię.

GB
czwartek, 1 lipca 2021, 14:12

Szwajcaria na razie wybrała merytorycznie. Od parlamentu zaś zależy czy podpisze umowę. Tyle tylko że to już działanie polityczne, które z merytoryczną oceną F-35 nie ma nic wspólnego.

No skąd
czwartek, 1 lipca 2021, 12:43

Rekomendacja, to nie zkup. Szwajcaria, ma taki coś jak referendum. Ludzie decydują o tym co będzie kupione. Więc poczekajmy, że nie trzeba było tego odszczekiwać

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:15

Juz wybrali: F-35.

Kot
czwartek, 1 lipca 2021, 14:12

Co wybierze tłum nie zmieni faktu że testy wykazały że najlepszy jest r35. To sedno tej informacji.

Kr.
czwartek, 1 lipca 2021, 12:49

Nie zmieni to jednak faktu, że F-35A okazał się najlepszy z najlepszych i jest to obecnie najlepszy i najnowocześniejszy samolot na świecie.

Chwila prawdy
czwartek, 1 lipca 2021, 10:53

Nic nadzwyczajnego w tej decyzji. F35 się sprzedaje jak świeże bułeczki, ponieważ ruskie cuda techniki to ta maszynka zostawia daleko w tyle, choćby nie wiem co wklejała o nim ekipa trolli spod Petersurga

Azengar
czwartek, 1 lipca 2021, 09:23

Panie i Panowie. Od jakiegoś czasu zauważyłem, że komentarze pod artykułami schodzą na psy. Coraz więcej wycieczek osobistych i hejtu. Jako laik proszę o merytoryczne wypowiedzi.

Ogryzek
czwartek, 1 lipca 2021, 02:20

F-35A to dla Szwajcarow wisienka. Duzo symulatorow. I ich lokalizacja.

verty
czwartek, 1 lipca 2021, 01:49

madrze wybrali

Olo
czwartek, 1 lipca 2021, 00:30

W V generacji myśliwców komuniści już praktycznie przestali się liczyć. Su-57 nikt nie chce kupić, a J-20 nawet nie jest oferowany na sprzedaż, aparatczycy kpch wiedzą że by się tylko ośmieszyli z ofertą sprzedaży. F-35 praktycznie zdominuje rynek myśliwców w ciągu 10 lat

ale nie z Bydgoszczy?
czwartek, 1 lipca 2021, 14:02

Nie chwalcie dnia przed zachodem słońca nad Pekinem.

trzcinq
czwartek, 1 lipca 2021, 12:13

Su 57 to jeszcze nie finalny produkt i nie wiadomo kiedy będzie. Co do J-20 to jest to maszyna V gen choć bez docelowych silników, te są w fazie testów. Zgodnie z zapowiedziami strony Chińskie J-20 NIE Jest i nie będzie oferowany na SPRZEDAŻ

viper
czwartek, 1 lipca 2021, 15:15

Su 57 to żaden produkt, tylko medialna wydmuszka, by propagandowo porównywać nieistniejące z realnymi maszynami latającymi w linii.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 12:44

To jak to jest że ta "poteżna" Rosja nie jst w stanie od lat dokończyc nawet kiepskiej odpowiedzi na F-22:))

trzcinq
czwartek, 1 lipca 2021, 14:51

Jest ale to wymaga więcej czasu. Główny problem to silnik deviancie

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 17:12

Nie jest biedna ruska...... Do tej pory nie są w stanie zrobic nawet kiepskiej podróbki F-22:))

GB
czwartek, 1 lipca 2021, 15:10

Nie tylko... Katastrofa pierwszego seryjnego wynikała z systemów sterowania. Nie wiadomo także co z awioniką, przede wszystkim z radarem. Gdyby był przyjęty, to już znalazłby się przynajmniej na Su-35. Właśnie na radar (oraz dużą SPO) zwracali uwagę Hindusi.

cxs
środa, 30 czerwca 2021, 23:19

Walka 30 F-35 vs 150 Su-57 skończyłaby się wynikiem 150:0. Więc decyzja o wyborze Lightninga jest oczywista.

gru
środa, 30 czerwca 2021, 22:04

Pamiętam jak fanklub się kiedyś produkował jak to Su-27 wykrywają F-22 z setek km za pomocą swoich IRST i naprowadzają pociski naprowadzane półaktywnie radarem za pomocą tychże IRST. To jak przedpotopowe 27 takie numery robią, to wyobraźcie sobie co musi potrafić 57! Szwajcarzy na prawdę powinni się z fanklubem konsultować dla swojego dobra . Nie nazywajcie fankluba agentem. To po prostu misio o małym rozumku.

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 11:12

Poniżej opisany atak będzie wyglądal tak samo, jak zestrzelenie MiGa-25 nad Irakiem przez F-16. Robota bez żadnej finezji. Zamiast systemu OPL pocisk odpali samolot przechwytujacy. A czy trafi to już inna kwestia. EOTS w F-35 dalmierz ma jedynie z przodu więc nie jest w stanie okreslić odległości pomiedzy samolotem przechwytujacym a F-35. Dane te muszą pochodzic z zewnętrznych żródleł. Jest więc czas na przechwycenie z zasadzki jak działaly skutecznie P-11C w 1939..................................................................

Skąd takie teorie?
czwartek, 1 lipca 2021, 15:25

Mnie to rozwala, jak piszecie, że myśliwiec przechwytujący podleci od tyłu i puści rakietu z tajniaka...:)

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 18:13

Nigdzie nie bedzie podlatywał. Rozlokaował bym je na DOLach, czyli lotniskach polowych bo MiG ma możliwości wystartować nawet z łąki. To F-35 wlatując w strefę oddziaływania OPL będzie śledzony przez pasywne systemy wykrywania i radiolokatory pracujace na falach długich jak cyfrowy P-18 tak jak to było w Serbii w wypadku F-117. Cechy steltch działają na dużej odlełości, na małej odległości rzedu 20 km to taki sam samolot jak te 3 i 4 generacji. Ciepło silnika widoczne na 20/30 km jest wystarczajace dla naprowadzenia zarówno R-27ET jak i R-73E......................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................... Wybrał bym R-27ET bo posiadają większy zapas paliwa niż AIM-120 i R-27. W pościgu za celem jest to bardzo istotne. Najwiekszą przeszkode stanowi zasięg sledzenia OLS.............

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:22

BUBA, radar w Serbii widział F-117 zaledwie z 28km( MiG-29 ze 150. Wiec jakie szanse ma ten antyk z F-35??? jakie szanse ma że będzie w ogóle działał a nie dymił po trafieniu SDB:) Na 30km to F-35 od tyłu namierza system PIRATE o kilka generacji lepszy od OLS-35UEMz MiG-35a tobie sie marzy że kiepska, naprowdzajaca się na słońce głowica R-27ET cokolwiek wyłapie?? Ale zeby dobic do końca: zasięg skuteczny R-27ET/ER od tyłu celu wynosi 13km.

BUBA
sobota, 3 lipca 2021, 11:14

F-117 nie miał placka anteny radaru z przodu który zwieksza SPO F-35.................................................................................................................

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 15:10

I pewnie dlatego RCS F-35 to 0,001m2 juz z ta twoja antena, a F-117 to 0,01m2?:)) Masz coś jeszcze do dodania?

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 15:55

Piszesz prawdę, tylko z jakiej odlełości? 100/200/300 km? ..................................................................................................

Davien
czwartek, 8 lipca 2021, 16:29

Z kilkunastu km na co poteznie narzekało dowództwo OPL USA nie moga przeprowadzać ćwiczeń bo ich najnowsze radary nie mogły namierzyc F-35:)) Aha, radar Irbis z Su-35 ma szanse zobaczyc F-35 z 20-30km:))

GB vel Davirabi
sobota, 3 lipca 2021, 19:45

Pomyliłeś się, RCS F-35 to 0,000000000000000001 m2 i nawet wtedy, kiedy uzbrojony jest w twoje AIM-120 z 1973 roku.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 23:22

No jak widać szok po decyzji Szwajcarii dalej nie minał:))

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 6 lipca 2021, 21:08

Iwany będą długo jeszcze przeżuwały tą żabę.

sobota, 3 lipca 2021, 00:07

Gościu, jak swoje myśliwce schowasz, to F-35 po prostu usłyszysz, bo jak wszystkie amerykańskie cuda potężnie hałasują. A co do radaru w Serbii, to jakoś trafili 2 "niewidzialne" amerykańskie cuda.

Wania
czwartek, 1 lipca 2021, 20:40

I myślisz, że nic nie wykryje startującego miga? Samolot lecący z prędkością 800 km na godzinę ile przeleci w 10 minut? I dlaczego zakładasz, że za tym pierwszym nie będzie leciał drugi czekając na startujące migi? A wiesz jak kończyły startujące samoloty zaskoczone przez wrogie będące w pobliżu lotniska?

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 22:24

Ależ oczywiscie że wykryje, tylko o chwili przechwycenia celu decyduje stanowisko dowodzenia monitorujace trasę i ilośc celów. SD naprowadza samolot na cel i jednoczesnie monitoruje sytuację w powietrzu. Jak popełni błąd to jest źle. Dlatego MiG-25 nad Irakiem zestrzelił tylko jednego F-18. O przerwaniu walki zadecydował oficer na SD a nie pilot..................................... ...................................................................................................................................

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:23

MiG-25 nad Irakeim zestzrelił jednego F-18 bo zaraz uciekł i powtrznie irackich kłamstw nic tu nie zmieni. A i to zestzrelił bo wpadł przypadkowo na tą formacje.

sobota, 3 lipca 2021, 00:10

Hahahaha

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 10:15

To ja pisałem o przechwzceniu F-35A przez MiGa-29 SMT lub MiGa-35 i ataku za pomocą pocisków naprowadzanych termicznie - R27ET lub R-27ET1 od tyłu................................................................................ Przechwycenie jest możliwe gdy F-35A zostanie wykryty przez pasywe systemy i jego pozycja wskazana pilotowi samolotu przechwytujacego a odległośc pomiedzy F-35 a MiGiem dyżurujacym na ziemii stosunkowo mała. F-35 nie ma z tyłu radiolokatora jak Su-30, Su-35 czy Su-57............................................

Gruszwik
czwartek, 1 lipca 2021, 20:43

Już napisałeś, tylko masz źle założenia. Że będzie leciał sam, a rosyjskie migi będą startować z trawiastego lotniska za nim... Za tym pierwszym będą krążyły następne czekając na tłuste indyki startujące z polowych lotnisk.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 12:50

BUBA, żeby odpalic te twoje antyki to MiG-29 musi podejśc na 8-10km od F-35( zasięg R-27ET1/ER1 od tyłu to 13km. A tenze F-35 wizi "skradajacego" sie MiG-a z ponad 100km za pomoca systemu EOTS/DAS i spokojnie posyła mu prezent w postaci albo AIM-120 albo AIM-9X bl2 jak MiG podejdzie bliżej A tymczasem ani radar MiG-a ani jego dość prymitywne OLS nie są w stanie wykryć F-35:))

Kr.
czwartek, 1 lipca 2021, 11:51

"F-35 nie ma z tyłu radiolokatora jak Su-30, Su-35 czy Su-57...." Poczytaj sobie o pasywnym systemie optoelektronicznym w podczerwieni DAS zapewniającym pelne pokrycie przestrzeni powietrznej wokół samolotu.

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 18:19

Czujniki DAS nie identyfikują odległości z której atakuje MiG. "Zadaniem systemu elektrooptycznego AN/AAQ-40 EOTS jest pasywna obserwacja, detekcja celów powietrznych i naziemnych. Umieszczony pod dziobem myśliwca EOTS integruje kamerę pracującą w średnim paśmie podczerwieni, dalmierz laserowy, wskaźnik laserowy oraz autotracker. Z kolei system elektrooptyczny AN/AAQ-37 DAS składa się z sześciu kompletów sensorów podczerwieni, pracujących w średnim paśmie podczerwonym. Każdy czujnik dysponuje szerokim kątem widzenia wynoszącym 95o w azymucie i elewacji. Wraz z ich odpowiednim rozmieszczeniem zapewnia to pełne 360o pole obserwacji całego systemu. Zsyntezowany obraz podczerwony wyświetlany jest na hełmie HMD".............................................................. ............................................................................................................................................................ EOTS nie widzi do tył a DAS tylko informuje co sie z tyłu dzieje................................................

Kr.
piątek, 2 lipca 2021, 06:32

"The DAS Provides: -Missile detection and tracking, -Launch point detection, -Situational awareness IRST & cueing, -Weapons support, -Day/night navigation, System DAS integruje IRST dzięki czemu może śledzić cel i naprowadzać rakiety w pełnym zakresie wokół samolotu.

BUBA
piątek, 2 lipca 2021, 22:34

To proponuję materiały Lockheed Martin: "Combat Systems Fusion Engine for the F-35" i rysunek w górnym prawym rogu prezentacji............................ ................................................................................................................................. No chyba że Kr., Th, Davien wiedzą lepie niż Lockheed Martin co jest mozliwe :) :) :).........................................................................................................

Kr.
niedziela, 4 lipca 2021, 06:52

Poszukaj sobie tytułu "AN/AAQ-37 Electro-Optical Distributed Aperture System (DAS) for the F-35" na stronie Northrop Grumman. Tam wyraźnie pisze o zdolnościach kierowania ogniem i integracji IRST & cueing. Wiesz w ogóle do czego służy IRST? Doucz się panie BUBA.

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 13:15

Oswiec prosze wszystkich do czego słuza poszczególne elementy OEPrNk-29. Chetnie poczytamy........................ ................................................................................................ I konkretnie co widac w prawym górnym rogu na prezentacji EOTS/DAS? Wyjasnij proszę.............................

Davien
czwartek, 8 lipca 2021, 16:30

A co ma wspólnego antyczne IRST z MiG-29 z EOTS/DAS to juz ci nie wyjasnili?

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 12:54

Żeby DAS zadziałal musze wbudzic czujniki opromieniowania laserem lub wiązką radiolokatora :)........... ........................................................................................................ A jak tego nie zrobię tylko pasywnie zaatakuje F-35?..............

Th
niedziela, 4 lipca 2021, 23:22

Panie BUBA udowadniasz, że nie masz pojęcia o sensorach F-35 i z interpretacją prostego zapisu. Radar i sensory elektrooptyczne mogą z powodzeniem śledzić wykryte cele, naprowadzać rakiety lub/i przekazywać ich współrzędne w czasie rzeczywistym przez super nowoczesny dala-link do systemów kierowania ogniem innych samolotów lub/i do systemów naziemnym np. wyrzutni rakiet HIMARS lub Patriot. System integruje wszystkie sensory w ramach SensorFusion w jednolity i łatwy do interpretacji przez pilota obraz sytuacji taktycznej pola bitwy umieszczając dane w formie mapy na jednym z wyświetlaczy na konsoli w kabinie. Pilot jednym stuknięciem palcem w ikonę odpala rakiety do celi wskazanych przez sensory EOTS, EO DAS czy radar AESA. Rozumiesz po angielsku ten tekst ze strony NG opisujący funkcje AN/AAQ-37 DAS? Cytuję: "The only 360 degree, spherical situational awareness system Northrop Grumman has developed the only 360 degree, spherical situational awareness system in the electro-optical distributed aperture system (DAS). The DAS surrounds the aircraft with a protective sphere of situational awareness. It warns the pilot of incoming aircraft and missile threats as well as providing day/night vision, fire control capability and precision tracking of wingmen/friendly aircraft for tactical maneuvering. The DAS Provides: -Missile detection and tracking -Launch point detection -Situational awareness IRST & cueing -Weapons support -Day/night navigation. Koniec cytatu.DAS może w podczerwieni wykrywać, identyfikować i śledzić dziesiątki celi w powietrzu i na ziemi naprowadzając na nie rakiety wokół samolotu.

BUBA
poniedziałek, 5 lipca 2021, 10:00

To że moga sledzic pisze w każdym opracowaniu czy to N.G. czy L.M. lub powielanych przez czasopisma typu Lotnictwo, Raport WTO , Technika Wojskowa itd........................................ ............................................................... A ja się pytam na jakiej podstawie system identyfikuje cel. Np że to jest bocian syryjskia nie 5W28............................... ............................................................... Gdy w pole obserwacji DAS wleci bocian to co wtedy? Nie posiada on systemów elektronicznych wzbudzających anteny RW/RWR. Na końcach skrzydeł i statecznikach F-35A............................. ................................................................ Bocian nie posiada też IRST z dalmierzem laserowym by określić odległośc swojej pozycji od F-35A więc czujnik DAS ostrzegajacy o opromieniowaniu laserem nie ostrzega pilota o tym że bocian leci. .................................................................... Skad pilot się dowie że bocian pojawił sie w polu obserwacji samolotu gy głowa pilota bedzie patrzyła w innym kierunku........... ...................................................................... I o to mi chodzi - pojawia sie obiekt lecacy pasywnie poza polem obserwacji pilota i co wtedy? Jak DAS go wskazuje?.....................

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 23:24

Mówisz o tych materiałach z 2011r gdzie nie ma nic o twoich wyssanych z palca'rewelacjach"?

Kr.
sobota, 3 lipca 2021, 21:16

Uważasz panie BUBA że masz większe pojęcie o możliwościach EO DAS niż producent firma Norhrop Grumman? Poszukaj sobie tytułu "AN/AAQ-37 Electro-Optical Distributed Aperture System (DAS) for the F-35" na stronie Northrop Grummana. Tam wyraźnie pisze o zdolnościach kierowania ogniem i integracji IRST & cueing (treść podałem). Wiesz w ogóle do czego służy IRST? Douczyć się chłopie bo pojęcia nie masz w temacie.

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 13:08

F-35 DAS - wystrzelenie Sidewindera X Block II - bo pewnie o to chodzi - jaki zasięg ma R-27 ET w pościgu? Ile pocisk bez sterwania gazogeneratorami traci paliwa na zwrot 180 st? .................................................................................................... Separacja jest wystaczajaca by głowica R-27ET przechwyciła F-35A a Sidewinder X spadł bez paliwa i energii..................

Davien
czwartek, 8 lipca 2021, 17:16

Zasięg R-27ET wynosi 13km w tylnej półsferze celu wiec ten MiG będzie martwy na długo zanim się zblizy:)

Kr.
niedziela, 4 lipca 2021, 23:23

Czyli dalej nie rozumiesz co to jest IRST i jakie daje możliwości.

BUBA
poniedziałek, 5 lipca 2021, 10:07

No czekam aż mnie i innych oświecisz... .................................................................... Przy zakładanej prędkosci lotu 1000 km/h Sidewinder startuje do przodu. Zgodnie z prawami fizyki jaką ma predkość przed wyjsciem z komór F-35 i jaki wektor?.......

Davien
czwartek, 8 lipca 2021, 17:19

Sam chciałeś EOTS/DAS wykrywa tego MiG-a z ponad 100km i naprowadza pocisk AIM-120, z ponad 30km odpala AIM-9X bl II i patzry jak desperacko pedzący do przodu by z 13km uzyc swoich antycznych R-27 MiG spada w płomieniach.

Kr.
poniedziałek, 5 lipca 2021, 12:12

Czyli nie dowiem się do czego służy IRST zaimplementowany w EO DAS i EOTS. Zawsze myślałem że do śledzenia celi i kierowania systemem uzbrojenia. Ale tego się po Panu spodziewałem.

BUBA
środa, 7 lipca 2021, 10:16

Definicja z internetu to nie poziom forum Defence. .........................................

Th
czwartek, 1 lipca 2021, 19:46

Panie BUBA... O możliwościach samolotu F-35 decydują przede wszystkim jego technologia stealth i zastosowana fuzja sensorów najwyższej jakości. A więc radar AN/APG-81 z aktywną anteną typu AESA, system optoelektroniczny w podczerwieni AN/AAQ-40 EOTS, system walki elektronicznej AN/ASQ-239 Barracuda, dookólny system obserwacji i wykrywania celi AN/AAQ-37 DAS, układ integracji z sieciocentrycznym otoczeniem AN/ASQ-242 CNI nadające pilotowi niespotykaną w żadnym innym samolocie świadomość sytuacyjną. Tak, AN/AAQ-37 DAS jest to 6 elektrooptycznych czujników wysokiej rozdzielczości w podczerwieni, rozmieszczone w taki sposób na kadłubie, że zapewniają obszar obserwacji w zakresie 570 stopni wokół samolotu, nakładających się na siebie żeby zapewnić pełną dookólną, kulistą obserwację w zakresie 360 stopni. Pilot może patrzeć przez burty samolotu we wszystkich kierunkach - patrząc w dół widzi wszystko pod samolotem jakby kadłub był za szkła. Dlatego w walce na bliski dystans pilot po podjęciu decyzji o ataku nie będzie musiał manewrować dziobem samolotu w jego kierunku, tylko spojrzeć wzrokiem na przeciwnika, odpalić rakietę AIM-9X, a ta samodzielnie podąży do celu nawet do tyłu (AIM-9X może wykonać zakręt po odpaleniu pod kątem 180 stopni). DAS integruje zaawansowany system IRST dzięki czemu nie tylko otacza samolot ochronną sferą świadomości sytuacyjnej, ostrzega pilota o nadlatujących samolotach i odpalanych rakietach ale także zapewnia zdolność precyzyjnego śledzenia celi i kierowania ogniem. Pełny obszar sfery skanowania DAS wynosi ok. 41 000 stopni kwadratowych! Najlepszy radar AESA może skanować obszar najwyżej do 10 000 stopni kwadratowych. DAS zapewnia automatyczne wykrywanie pocisków i samolotów, śledzenie i ostrzeganie oraz integruje obrazy z HMD. DAS wykrywa jednocześnie poruszające się cele z bardzo dużych odległości, ciekawostką może być fakt, że w czasie testów wykrył i śledził pociski balistyczne i rakietę Space X Falcon 9 z odległości ponad 800 mil (ok. 1300km), jednoczesnie wykrywa cele naziemne jak czołgi w ruchu lub strzelające, wybuchy, odpalenia rakiet, a system przetwarzania informacji ICP DAS pozwala śledzić jednocześnie tysiące obiektów w powietrzu, lądzie i na morzu, a współrzędne przekazać automatycznie innym systemom rażenia za pomocą data-linku. Nic się nie ukryje przed seniorami F-35, co potwierdzili Szwajcarzy nadając sensorom F-35 najwyższą ocenę. Dlatego proszę skończyć z tymi teoriami o możliwości podejścia Lightninga od tyłu przez MiG-29 bo jest to niepoważne.

Fan Th vel Kr.
sobota, 3 lipca 2021, 19:49

Artykuł z polskiej prasy. Cytuje: "Myśliwce F-35. Szef Komisji Sił Zbrojnych chce obniżenia kosztów Przewodniczący Komisji Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów Adam Smith skrytykował we wtorek Lockheed Martin i innych wykonawców projektu F-35 Joint Strike Fighter za – jego zdaniem – zbyt wygórowane koszty. Zwrócił uwagę, że utrzymanie myśliwców wynosi nawet 38 tys. dolarów za godzinę, czyli prawie 150 tysięcy złotych.W ocenie Smitha wszyscy zaangażowani w ten projekt mogliby "doprowadzić do obniżenia kosztów utrzymania". To kolejna jego krytyczna wypowiedź na temat samolotów F-35. W marcu przyznał, że chciałby "przestać wyrzucać pieniądze na tę szczurzą dziurę" oraz pytał, "co właściwie dają nam F-35".Tymczasem generał Duke Richardson, który odpowiada za zakupy dla Sił Powietrznych USA zapowiedział, że planowane są działania mające na celu zredukowanie kosztów eksploatacji tych myśliwców. Podczas swojego wystąpienia w Senacie zwrócił uwagę, że średni czas naprawy F-35 wyniósł w ub.r. 131 dni. Zasugerował, że należy w związku z tym utworzyć więcej punktów naprawczych."Kiedy się zepsuje (F-35 — red.), ma tendencję do pozostawania w stanie spoczynku przez bardzo długi czas, a to dlatego, że nie podnieśliśmy infrastruktury naprawczej. Prawdę mówiąc, powinniśmy byli zacząć to robić dużo wcześniej. I to jest ten obszar, na którym powinniśmy się skupić" — cytuje słowa Richardsona serwis Defence News.”.

Fan Th, eksperta od dramatycznych manewrów powietrznych.
sobota, 3 lipca 2021, 19:47

Zamiast żyć w świecie fantazji i broszurek reklamowych, poczytaj sobie cytaty z artykułu z polskiej prasy (datowane na 27 kwietnia 2021 roku). To samo znajdziesz w prasie zachodniej. Cytuje: "Zdaniem komisji ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów Kongresu Stanów Zjednoczonych, jeśli nie zostaną obniżone koszty eksploatacji myśliwców F-35, zakup kolejnych ich transz stanie pod znakiem zapytania. 22 kwietnia br. wpływowa komisja ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów (HASC – House Armed Services Committee), jak co roku, wzięła pod lupę program budowy samolotów myśliwskich F-35 (JSF – Joint Strike Fighter). Przed komisją zeznawali przedstawiciele biura programu (JPO – Joint Program Office), firmy Lockheed Martin i producenta silników Pratt & Whitney, biura sił powietrznych (USAF) ds. integracji F-35A oraz GAO (Government Accountability Office), czyli najwyższej izby kontroli. Obsadzona głównie przez kongresmanów z Partii Demokratycznej komisja nie pozostawiła na programie suchej nitki. Obecne koszty utrzymania kupowanych przez siły powietrzne F-35A są o około 47 proc. wyższe niż to, co może wydać obecnie USAF. Wagę problemu może zilustrować fakt, że nawet gdyby zarówno Lockheed Martin jak i Pratt & Whitney dostarczały części zamienne za darmo do końca trwania programu, to i tak nie zniwelowano by tej różnicy. Według analiz GAO, koszty utrzymania floty F-35 w ostatnich siedmiu latach zamiast spadać, rosną. Niechlubnym przykładem mogą być silniki Pratt & Whitney F135. Z powodu nieplanowanej potrzeby wymiany turbiny wysokiego ciśnienia (HTP – High Pressure Turbine), silniki eksploatowane są krócej niż zakładano. Z kolei po wysłaniu do centrów technicznych spędzają tam o 70 proc. więcej czasu niż byłoby to w przypadku zwykłych przeglądów technicznych. W rezultacie tych opóźnień doszło do obniżenia gotowości do wykonywania zadań bojowych całej floty. Według raportu GAO, do 2024 r. jeden na osiem F-35 będzie uziemiony z powodu przeglądu silnika. Program JSF nie po raz pierwszy znalazł się „na celowniku” demokratów. Dla administracji prezydenta Bidena jest potencjalnym kandydatem do przeprowadzenia cięć w roku fiskalnym 2022. Jak stwierdził przewodniczący Garamendi: „F-35 jest najdroższym programem w historii departamentu obrony. Całkowite koszty utrzymania F-35 w okresie trwania programu mogą przekroczyć pułap 1,2 tryliona dolarów. Program przekroczył zakładany budżet. Nie dostarczył podstawowych możliwości bojowych na czas, nie mówiąc o obiecywanych możliwościach rozszerzonych. (...) Trzeba będzie podjąć trudne decyzje w związku z jego dalszym losem”. No i tu masz całą prawde, a nie twoje bajki.

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 23:26

No i własnie Szwajcarzy i Finowie rozniesli te bajki GAO i Garamendiego w pył:) A Kongres stwierdził że nie będzie żadnej redukcji zakupów F-35. Oj musiało zabolec:)

Fan Th, eksperta od dramatycznych manewrów powietrznych.
sobota, 3 lipca 2021, 19:47

@Th to @Jaca, ale takze @JW vel @abc (technologii) vel @z netu. Tutaj wklejam dowod. Defence 24, artykul „Su-35S z pociskami o zasięgu ponad 200 km”: Th, wtorek, 6 października 2020, 14:49: „Z wykształcenia jestem inżynierem elektronikiem ze specjalnością awionika lotnicza po szkole w Dęblinie panie felon. Jeszcze raz postaram się w prostszy i krótszy sposób wytłumaczyć najważniejszą różnicę pomiędzy antenami PESA i AESA bo wyraźnie pan nie zrozumiał o czym piszę. Z pominięciem budowy bo nie chce się powtarzać, a opisałem dość szczegółowo ten temat. Nie błysnąłeś wystarczającym poziomem wiedzy technicznej, wykazując kompletną ignorancję w temacie znajomości zasad pracy radarów pokładowych choć wywnioskowałem, że za takiego znawcę się uważasz”. A tak na Defence 24, pod tytulem „Raptory na spotkanie rosyjskim Delfinom”. 10 kwietnia 2020, o godzinie 10:30 Jaca napisal tak: „Ja jestem inżynierem po studiach z zakresu awioniki na Wyższej Szkole Oficerskiej Sił powietrznych w Dęblinie. Dla mnie jesteś cienki Bolek, zwykły niedouczony amator-laik z tematu lotnictwa”. Jakie to szczescie ze mamy na forum dwoch ekspertow z dziedziny radarow AESA po szkole w Deblinie. A z nich sa tacy eksperci, ze JW wypisywal, ze F-22 w komorach wewnetrznych przenosi 8 AIM-120, takze w komorach bocznych, dedykowanych tylko i wylacznie dla AIM-9. Dlugo by jeszcez wymieniac, ale szkoda czasu.

BUBA
piątek, 2 lipca 2021, 22:39

Dlatego pisałem że F-35A musi mieć osłone F-15EX.................................... ............................................................................................................................

Kr.
sobota, 3 lipca 2021, 21:37

Gdzie tak pisze? Chyba panie BUBA aby te F-15EX zdradziły obecność F-35. Skończ człowieku wypisywanie tych bzdur.

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 12:58

To Izrael opracowuje taktyke użcia F-16, F-15 i F-35 w jednej formacji a nie lobbysci F-35 tacy jak Ty......................................

Kr.
niedziela, 4 lipca 2021, 17:29

Pierwsze słyszę aby Izrael używając F-35I na Bliskim Wschodzie stosował osłonę z F-15EX. Wymyśl inną bajeczkę.

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 19:18

4 marca 2020 Defence24:" Izrael łączy czwartą i piątą generację. Więcej F-15 i F-35" ....................................................................... Niech Cię L.M. wysle na lepsze szkolenie:)

Kr.
poniedziałek, 5 lipca 2021, 12:42

Tylko proszę wskazać fragmenty artykułu w których pisze, że izraelskie F-15IA będą mialy za zadanie osłanianiać F-35. F-15 w Izraelu podobnie jak w USA mają pełnić zadanie latającego magazynu uzbrojenia i atakować cele z drugiej linii. Pozbawione cech stealth F-15EX będą przeznaczone do operowania na tyłach i odpalania pocisków bardzo dalekiego zasięg bez wchodzenia w zasięg oddziaływania przeciwnika więc o czym ty panie BUBA piszesz? Najwyraźniej nie zrozumiałeś że USAF planuje wykorzystywanie najnowszej wersji F15 w słuzbie liniowej najdalej do 2028 roku, bo później nie bedzie juz nadawał sie do działania w środowisku wysokich zagrożeń. Dlatego póżniej bedzie pełnił juz tylko misje niskiego ryzyka, czyli wymuszanie no-fly-zone oraz loty nad własnym terytorium, gdzie nie ma żadnych zagrożeń. Zupełnie odmiennie od maszyn stealth F-35, F-22 i NGDA. Żeby nie było wątpliwości krótki cytat z artykułu def24.pl: ""W koncepcji operowania lotnictwa izraelskiego po pierwszym uderzeniu i uzyskaniu lokalnej przewagi wynikającej z przełamania systemów obrony przeciwnika przydadzą się zaawansowane możliwości ofensywne F-15IA oraz ich ogromny udźwig. Jeśli Izraelczykom uda się wprowadzić pełną wymianę danych między obu platformami, na co wskazywać mogą rodzime rozwiązania planowane do wprowadzenia na obu samolotach, F-15 posłużą jako swoiste powietrzne magazyny amunicji pozwalające na zaatakowanie większej liczby celów podczas jednej misji." Dlatego panie BUBA nie wymyślają historii o tym, że F-35 potrzebują osłony F-15.

BUBA
wtorek, 6 lipca 2021, 11:36

A i artykuł na Defence24 "F-15 czy F-35? Zakupowe dylematy Izraela" z 2018 polecam........................... .......................................... IAF przeznacza F-15 do przejecia głownego cieżaru walki w tym osłony wracajacych z misji F-35. Bo bez amunicji to tylko samolot obserwacyjnyi wezeł przesyłu danych.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 6 lipca 2021, 21:23

W tej taktyce chodzi o to, że F-35 robią swoje. Później jak będą odwrócone ogonem do celu, F-15 wchodzą do akcji, żeby kryć im d... Przy takiej taktyce mają szansę rozwalić Iranowi to, co jest tam, gdzie Iran najbardziej ich nie chce przy zerowych stratach własnych.

BUBA
wtorek, 6 lipca 2021, 22:31

Miło że wytłumaczyłeś to Kr.

BUBA
poniedziałek, 5 lipca 2021, 22:55

Patrząc na kłopoty F-35, NGDA pokaze sie za 15 lat. .............................................

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 18:51

Masz napisane powyżej F-15EX?.............. .....................................................................

Th
poniedziałek, 5 lipca 2021, 11:32

Chcesz powiedzieć panie BUBA że kraje które wybrały F-35 jak Japonia, Korea Pld, Singapur, Dania, Norwegia itd będą teraz musiały kupić F-15EX do ich ochrony? Szwajcaria wybierając F-35A musi teraz wydać więcej pieniędzy na kupienie F-15EX od USA? Zaiste interes stulecia. To chcesz powiedzieć panie BUBA? Co na to w takim razie szwajcarskie społeczeństwo? Jak się wypowie w referendum na pomysł dokupienia "bodyguarda" dla F-35? Pomyślałeś o tym? To coś zupełnie nowego i nieoczekiwanego. Chcesz powiedzieć, że takie plany w Szwajcarii powstają bo przecież bez wsparcia, F-35A same wg pana panie BUBA po prostu na misję nie polecą. Pewnie jest mało ważne dla pana, że F-35A w testach w Szwajcarii okazał się też zdecydowanie lepszy w misjach zwalczania przeciwników powietrznych od konkurentów Rafale, Eurofightera i F-18 Super Hornet. Owszem F-35 nie będą latać pojedynczo. Dzięki technologii MADL która nie dotyczy F-15EX bo to jest data-link dedykowany wyłącznie dla F-35, poszczególne samoloty F-35 lecące np. w szyku "wilczych stad" będą mogły odpalać rakiety wykorzystując sensory tylko jednego z nich wykorzystując wyłącznie komunikację między sobą. Priorytetem dla Izraela jest pozyskanie kolejnych 25 F-35A, ale będzie to możliwe dopiero po 2024 kiedy zakończą się dostawy już zakontraktowanych 50 maszyn (po 6 rocznie). Zakup 25 F-15 przed kolejnymi F-35A wynika z grafiku dostaw tych drugich a nie zmiany priorytetów i taktyki działania, drogi panie. I jeszcze jedno, oprócz większego udźwigu F-15 a dokładniej kombinacji większego udźwigu i zasięgu, za pozyskaniem kolejnych 25 F-15 przemawia jeszcze jeden argument. Po wycofaniu w nieodległej przyszłości najstarszych F-15 IAF zostałyby tylko z 25 F-15I. Tak ograniczona liczba samolotów tego typu mocno skomplikowałoby ich dalszą eksploatację i szkolenie. Proste? Dlatego panie BUBA nie dorabiaj nowej taktyki dla F-35 bo się pańskie teorie kupy nie trzymają.

BUBA
poniedziałek, 5 lipca 2021, 22:54

Izrael musi prowadzić walkę z przeważającym przeciwnikiem sam. Bez NATO i USA. I dlatego potrzebuje i F-15 i F-35.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 6 lipca 2021, 21:25

Izrael przy tym wszystkim ma bardzo ograniczone zasoby ludzkie i w cholerę kasy.

Stefan
czwartek, 1 lipca 2021, 11:37

Zrozum F-35 to nie samolot lecz system. Brak radara z tyłu cały czas nie wyklucza pełnej znajomości sytuacji powietrznej. Zapominając o sieciocentryczności, radarach OP, innych F-35, awacsach, satelitach czy dronach, scenariusz raczej małoprawdopodobny. Twój F-35A przelatuje nad lotniskiem z MiG-29, który się podrywa, wyłącza radar, stosuje jedynie podczerwień, bo widzi gołym okiem wylot silnika i niczego nie spodziewający się F-35 zostaje zestrzelony R-27ET od tyłu... Ewntualny scenariusz dla Ciebie to F-35, który się wystrzelał (zestrzelił ze 6 MiG'ów) i wraca do bazy, a 7-my ocalały MiG go goni i cały czas widzi dyszę silnika na dopalaczach. Nawet wtedy F-35 ma jeszcze solidne systemy samoobrony.

asad
czwartek, 1 lipca 2021, 18:46

Oczywiście przypadkiem w 7 Migu musi zaliczać siestę pilot. Słysząc nadlatującego F-35 zapuszcza silnik i od razu rzuca się w pogoń, żeby nie stracić z oczu dyszy silnika. Taki przypadek.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 12:53

Stefan to zanim ten F-35 przeleci nad tym lotniskeim to jeszcze sobie postrzela z działka do tych MiG-ów.

sobota, 3 lipca 2021, 00:12

Z działka, dobre......

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 15:14

A co, na wasze MiG-29/35 wystarczy:)

Th
sobota, 3 lipca 2021, 19:50

F-35 oprócz samego siebie to nigdy z działka niczego nie trafił.

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 11:48

Stefan, jak koła Miga-29 oderwą się od bialoruskiej zemii w odległosci 20 km od F-35 to nic nie powstrzyma pilota od odpalenia pocisku. Tu gra role czas, w BVR pilot MiGa jest trupem.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 12:52

BUBA jak F-35 bedzie 20km od lotniska to dawno na tym lotnisku te MiG-i beda płonąc po trafieniach SDB czy JSOW

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 19:34

Skąd będziesz wiedziła gdzie jest lotnisko MiGa-29? To nie F-16 królaowa betonowego pasa...............................................................................................

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:29

A bez problemu, cięzko przeoczyc cos takiego jak lotnisko czy nawet twój DOL z potezna kolumna wspierajacych pojazdó:)) A dla twojej marnej wiedzuy: MiG-35 nie moze startowac z przygodnych ladowisk, nie ma juz górnych wlotów powietrza:) Aha, z 20km P-18 który ma wykryc tego F-35 nic nie zobaczy:)

BUBA
sobota, 3 lipca 2021, 11:06

Z 20 km to go nawet N019 Rubin wykryje. Tylko używanie radaru jest bez sensu w walce na bliskie odległości z samolotem o tak zaawansowanym WE/WRE. IRST/OSL wystarczy bez użycia dalmierza laserowego.......................

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 15:18

BUBA, radar N019 niema szans wykryc F-35 nawet jak mu ten przeleci 2m od anteny. dosc prymitywne IRST MiG-29 tez ma praktycznie zerowe szanse.

GB vel Davirabi
sobota, 3 lipca 2021, 19:50

Tak, wiemy. Ty już pisałeś, że S-400 nie wykryje B-52 nawet jak mu ten na antenie wyląduje.

BUBA
sobota, 3 lipca 2021, 10:48

To chyba piszesz o F-16, bo by ten samolot mógł wystartować i ląadować na DOL trzeba puścić PRZEDE WSZYSTKIM zamiatarki i odkurzacze po DOLu.................. ..................................................................................................

Davien
sobota, 3 lipca 2021, 15:20

BUBA po pierwsze ta kolumna to cysterny pojazdy z amunija i uzbrojeniem podwieszanym, choc wg ciebie to pewnie ruscy teleportuja prosto z magazynów:)) A podwiesza i taknkuje to pilot MiG-a sam jeden:)) Aha MiG-29 zgarnia smieci z pasa o wiel mocniej niz F-16, dlategomał zamykane wloty powietrza na dole i uzywał górnych, ale od miG-29M juz ich nie ma:)

GB
czwartek, 1 lipca 2021, 12:24

Zrozum że ten MiG-29 jeszcze musi wykryć tego F-35. A po za tym to jak sobie przeanalizujesz walki Su-27 i MiG-29 (liniowe samoloty sowieckie, piloci najemnicy rosyjscy i ukraińscy) w Afryce to wyjdzie że użyte w walce R-27 i R-73 były po prostu nieskuteczne wobec samolotów o dużym SPO.

BUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 19:17

To źle rozumiesz. F-35A jest do zestrzelenia gdy wleci nad Białoruś, do czasu gdy operuje nad własnym terytorium jest bezpieczny........................................

Ciekawy
wtorek, 6 lipca 2021, 21:34

Zestrzelą go tam przy pomocy traktora, czy kombajnu?

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:30

BUBA, czym go chcesz zestzrelic, Tylko bez bajek o podkradającym sie MiG-29:))

Yh
sobota, 3 lipca 2021, 19:52

Zestrzelą go twoim AIM-120 z 1973 roku odpalonym z twojego pakistańskiego Mirage 2000.

BUBA
sobota, 3 lipca 2021, 10:56

Niestety Darth Vader zmarł w zeszłym roku a chcialem od niego pozyczyć Gwiazdy Śmierci do tego celu, ewentualnie Gwiezdnego Niszczyciaela typu Imperial II..........................

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 09:27

No popatrz nie pozyczy ci a tobie płacz tylko pozostał.

BUBA
niedziela, 4 lipca 2021, 23:27

Wolę bociana :)................................................

Vixa
środa, 30 czerwca 2021, 21:57

Ajajaj... I co teraz?

Fanklub Daviena i GB
środa, 30 czerwca 2021, 21:39

Z dedykacją dla fanbojów F-35: przewodniczący Komisji Sił Zbrojnych USA Izby Reprezentantów, kongresmen Adam Smith, 29 czerwca ostro skrytykował F-35, Lockheed Martina i Pentagon. Od praktyki kupowania "kota w worku" po koszty, możliwości i awaryjność. Stwierdził, że koszty eksploatacji przez cały okres życia maszyny są "zaporowe" i "zagrażają bezpieczeństwu finansom i modernizacji sił zbrojnych USA" (całe szczęście, że Polin jest bogatsza od USA i nam te koszty nie zagrażają) i nie tylko nie maleją, jak producent i Pentagon obiecywali, ALE MAJĄ TENDENCJĘ WZROSTOWĄ! Podał też, że UWAGA FANBOJE USA: ŚREDNIO NA NAPRAWACH F-35 SPĘDZAJĄ 131 DNI W ROKU!!!! Skąd więc Davienek wyssał bujdę o 75+ % gotowości "operacyjnej"? Te 131 (a to przecież nowe samoloty!!!!) dni to w warunkach amerykańskich w czasie pokoju. A teraz pomyślcie jak to będzie z naprawami przez Atlantyk (Włochy, Brytyjczycy, Holendrzy otworzyli centra serwisowe... w USA z tego powodu!) w Polin i w czasie wojny... Co do "niezależnych komisji" to przypominam, że Lockheed TO MISTRZ ŁAPÓWEK (jak inaczej zostałby monopolistą w USA?) - w tzw. "Aferze Lockheeda" w latach 70. padło dziesiątki karier najwybitniejszych polityków europejskich, w tym nawet holenderskiego księcia Bernarda, małżonka królowej, który w Holandii miał opinię bohatera wojennego i osoby krystalicznie uczciwej - widać Lockheed złożył mu "ofertę nie do odrzucenia" i książę Bernard wziął co najmniej milion USD łapówki od Lockheeda. Jako mąż królowej uniknął procesu, ale musiał się zrzec stanowisk publicznych, występów oficjalnych, dostał zakaz noszenia munduru, odebrano mu odznaczenia, pieniądze z łapówek wpłacił na cele charytatywne i do końca życia pracował charytatywnie, z dala od mediów. I teraz powiedzcie fanboje F-35: komu wierzyć - wam czy Przewodniczącemu Komisji Sił Zbrojnych USA Izby Reprezentantów, kongresmenowi Adamowi Smithowi? :D

Marek
czwartek, 1 lipca 2021, 09:26

Politykowi? Nigdy. Zawsze sprawdzać 3 razy. A Ty jesteś stronniczy, Tobie też nie wolno.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 08:00

Z dedykacja dla funkluba: Norwegowie, Szwajcarzy i Finowie obalili te bajki całkowiciei co teraz zrobisz?:)

Ja
czwartek, 1 lipca 2021, 07:49

Szwajcarom

orel
czwartek, 1 lipca 2021, 07:47

"Skąd więc Davienek wyssał bujdę o 75+ % gotowości "operacyjnej"?" - A no bo takie są najświeższe oficjalne dane Pentagonu.....

czwartek, 1 lipca 2021, 11:05

Pentagon to podawał kiedyś jakieś fantastyczne dane o gotowości operacyjnej amerykańskich bombowców strategicznych, a potem po kilkudziesięciu latach odtajnił, że jeden z huraganów zniszczył 2/3 amerykańskich bombowców strategicznych i ich odbudowa i naprawa do wcześniejszej ilości trwała 5 lat... :D

wtorek, 6 lipca 2021, 21:44

Chłopczyku, B-52 robiły za "Dziadka Mroza". latały sobie cały czas, wożąc prezenty dla Rosjan. Było ich tyle, że zdarzało się czasem zgubić prezent i trzeba go było szukać. Tak, jak na przykład stało się w Grecji.

Wania
czwartek, 1 lipca 2021, 20:50

Człowieku poczytaj o operacji "Chrome Dome". Wówczas zrozumiesz potęgę lotnictwa strategicznego USA. W tym czasie ZSRR było w szczytowej formie. I siedzieli cicho.

GB
czwartek, 1 lipca 2021, 11:35

Dziwne rzeczy opowiadasz bo w czasach Zimnej Wojny amerykańskie bombowce strategiczne w znacznej liczbie cały czas znajdowały się w powietrzu. Gdy lądowały to zastępowały je inne. No i miały kilka baz.

Kr.
czwartek, 1 lipca 2021, 07:45

W lutym na zwołanej konferencji prasowej amerykańscy generałowie z szefem sztabu USAF generałem Charlesem Q. Brownem Jr. na czele obalili teorie Adama Smitha i innych Kongresmena krytykujących program JSF.

A.J. from San Diego, California
czwartek, 1 lipca 2021, 04:16

It'll be Block 4 for the Finns. We should've also offered the Finns the AIM-120. For some reason we didn't. P.S. I feel sorry for you that you'll be disappointed, again. It'll not be Sweden's Gripen. The Finns want to have good relations with Putin's Russia. But, they're also more concerned about Russia's future actions on their border. That's where the we/the U.S. come in. It'll partly be a political decision. And it'll be the F-16V, drones, and missiles for the 'new' Ukrainian Air Force. Lockheed Martin is a bit pleasantly surprised how much business they're doing in Central/Eastern Europe since 2014. Cheer up.

A.J. from San Diego, California
czwartek, 1 lipca 2021, 02:05

You'll be disappointed, again. You heard it here first. It'll be an American. Finland will also choose the F-35. She'll choose the F-35 along with JASSM-ER, JDAM, JSOW, GBU-39, AIM-9X.

Vixa
czwartek, 1 lipca 2021, 00:19

Ufff, dzięki, już mnie uspokoiłeś;) dlaczego tak długo były w naprawach?

Sailor
środa, 30 czerwca 2021, 22:42

Leć szybko, biegnij i powiedz o tym Szwajcarom bo powariowali, pewnie tego nie wiedzą.

Kr.
środa, 30 czerwca 2021, 21:32

F-35A okazał się najlepszy pod względem parametrów technicznych I niezawodności... Co na to GAO?

sobota, 3 lipca 2021, 19:54

Zostałeś zignorowany Jaca.

TUBA
środa, 30 czerwca 2021, 21:17

W uzupełnieniu.. jaki kraj oferentów samolotu trzyma najwięcej aktywów w bankach Szwajcarii jaka nacja nie została w pełni zaspokojona zadośćuczynieniem tragediami z przeszłości a której diaspora skutecznie oddziałuje swymi reprezentatami w kongresie USA ...i nasuwa się pytanie kto może złożyć propozycję nie do odrzucenia posiłkując się przeszłością podobnie było z zakupem F-5i F-18 a teraz jest to bardziej wymierne bo świat wie że skarbce Szwajcarii stały się bezczelnie bogate z bólu i krzywd z przeszłości a procenty ofiar nadal nie są zadośćuczynione

Ja
czwartek, 1 lipca 2021, 07:51

Wiedziałem że wybór szwajcarów zaboli

Rejtan
czwartek, 1 lipca 2021, 06:47

USA, Kanada, Japonia, Turcja, Norwegia, Holandia, Singapur, Korea Płd, UEA, Wlk. Brytania, Włochy, Dania, Belgia, Australia, Polska, Szwajcaria, Finlandia.... Lista krajów pod przemożnym wpływem Israel. Który tez na siebie wpłynął i kupił...

TUBA
czwartek, 1 lipca 2021, 12:20

Ja mówię o atutach politycznych jakie ma USA i czym może wpływać na interesy

Vixa
czwartek, 1 lipca 2021, 15:27

Świetnie, czyli ruskie nie mają dobrego produktu i do tego nie mają siły nikomu go wcisnąć. Imperium?

Ernst Stavro Blofeld
środa, 30 czerwca 2021, 20:42

Będzie referendum ha ha ha. A do meritum pięknie sadzą komplementy świadomość sytuacyjna, niższe nakłady na szkolenia pilota i tym podobne ogólnikowe pierdoły ale dlaczego nic o możliwościach bojowych czy nie mają się czym pochwalić? ile nielot zaliczył zestrzeleń Rafałków i EF niech się pochwalą jak te testy wyglądały.

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 1 lipca 2021, 10:48

W Szwajcarii F-35 był testowany tak samo jak Rafale i został uznany za lepszy. Tak samo, jak kiedyś Rafale wypadł tam lepiej od Gripena. Tyle w temacie.

Łowca motyli
środa, 30 czerwca 2021, 21:24

Panie Ernst. Do testów porównawczych w Szwajcarii USA wysłało cztery operacyjne F-35A należące do USAF stacjonujące w bazie Hill. Samoloty amerykańskie okazały się najlepsze w testach od pozostalych mocnych kandydatów w tym tak bardzo popieranych politycznie przez lewicę w parlamencie szwajcarskim Rafale i Eurofighterów oraz F-18E/F Super Hornet - pod każdym względem, w każdym parametrze. Do testów nie został dopuszczony zgłoszony przez Szwedów Jas-39E/F Gripen gdyż nie spełniał warunków gotowości bojowej. Kandydaci musieli wykazać się niezawodnością techniczną, wysokimi parametrami taktyczno-technicznymi, zdolnością wykrywania i zwalczania celi, walki elektronicznej, rozpoznania pola walki, skrytości podczas wykonywania misji, komunikacji, przelotu w specyficznych warunkach górskich Szwajcarii. We wszystkich tych kategoriach górą był F-35A zwyciężając w każdej konkurencji nokautując rywali. Zwycięstwo było tak przekonujące, że Rada Federalna Szwajcarii była zmuszona rekomendować parlamentowi zakup F-35. Naprawdę panie Ernst wystarczy czytać co nastepuje: "Propozycja związana z F-35A otrzymała 336 punktów podczas gdy „druga propozycja” – o 95 punktów mniej. Lightning II został uznany za najlepszy, jeśli chodzi o efektywność z powodu „technicznej przewagi nad konkurentami”. Szwajcarzy wskazują w raporcie na „nowy, bardzo potężny i sieciocentryczny zestaw systemów do ochrony i monitorowania przestrzeni powietrznej”. F-35A ma dawać przewagę informacyjną i lepszą świadomość sytuacyjną pilotów w porównaniu z konkurentami. Doceniono też fakt, że jest to maszyna znacznie trudniej wykrywalna, co zapewnia jej duża przeżywalność."

Insider
środa, 30 czerwca 2021, 21:14

Nie bój się Wania, wasze to nawet Grippeny robią w stosunku 5:1.

Ernst Stavro Blofeld
środa, 30 czerwca 2021, 22:55

Gripeny z Meteorami to rzeczywiście robią 5 do 1 nasze

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 12:58

Gripen z Meteorem jest takim samym celem jak z AIM-120, kiepski radar robi swoje:) Ipopatrz nikt prawie ich ani nie chciał ani nie chce, ciekawe czemu.

Gnom
czwartek, 1 lipca 2021, 19:41

Może dlatego, że Szwecji nie stać na kredytowanie w takim zakresie jak USA, a do tego o innych formach "wsparcia" przez rząd USA (vide Indonezja, Turcja) też warto wspominać.

Ja
środa, 30 czerwca 2021, 21:06

Wczesniej bylo o tym,f35 wygral ,zostal uznany za najlepszy i najbardziej perspektywiczny ze wszystkich w przetargu. Zdziwiony co?:) Pozdro

Kr.
środa, 30 czerwca 2021, 20:54

F-35A okazal się w testach najlepszy we wszystkich konkurencjach w jakich samoloty brały udział. Jedynie w kilku testach Rafale zbliżył się parametrami do Lightninga II. Reszta to przytłaczająca przewaga F-35 z wyjątkiem... offsetu.

jurgen
środa, 30 czerwca 2021, 20:35

i co mondrale - my "bez trybu" a oni "z trybem"- i wybór ten sam - tylko kilka lat wczesniej

LMed
czwartek, 1 lipca 2021, 06:23

Ehhh jurgen, "bez trybu" lepiej bo prościej oczywiście. Ciekawe ile drożej? Warto będzie porównać oba kontrakty.

jurgen
czwartek, 1 lipca 2021, 11:56

owszem - porównamy, jak tylko szwajcarski wypłynie - nie spodziewam się specjalnych różnic - tak jak nie było specjalnych różnic między belgijskim i polskim

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 12:59

Nawet wyszlismy lepiej od Belgów bo mamy nowszą wersję i dostalismy kompletne centrum szkoleniowe.

Fan Daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku i pakistańskich Mirage 2000.
sobota, 3 lipca 2021, 20:09

Jaka nowszą wersję, skoro Block 4 i tan nie powstanie do końca 2027 roku? Wszycy będą musieli modernizować tego bubla (F-35 - żebyś nie pisał o Su-57), żeby się do czegokolwiek nadawał.

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 09:29

Oj jak widać szok po decyzji Szwajcarii i Finlandii jeszcze nei minał:)) A Su-578 nie jest bublem, bo tak go nazywajac obraziłbym buble:)

LMed
czwartek, 1 lipca 2021, 13:51

Ale jeden silnik zapasowy (oni cztery chyba).

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:37

Wiesz, zamiast 3 silników zdecydowanie wolę 6 kompletnych symulatoró więcej bo pozwala mi to szkolic pilotów calkowicie w Polsce.

jurgen
czwartek, 1 lipca 2021, 18:54

ale my 4 śrubki lewoskrętne a oni tylko 1 chyba :)

Davien
niedziela, 4 lipca 2021, 09:29

A my panie jurgen 8 kompletnych symulatorow lotu na ich 2:)

Ja
środa, 30 czerwca 2021, 19:50

I gdzie ci wszyscy specjaliści od amerykańskich nielotów? Ciekawe jak się teraz będą gimnastykować żeby to uzasadniać.

Hahaha
czwartek, 1 lipca 2021, 10:21

Też jestem ciekawy, zapewne zapanuje cisza... trzeba im zatem o tym przypominać na innych wątkach.

DDR
środa, 30 czerwca 2021, 19:47

No i gitara najlepszy wybór wbrew temu co wypisują ruscy agenci i dywersanci

AA
środa, 30 czerwca 2021, 19:45

Brawo Szwajcaria jeszcze niech tylko zrobią porządek z neosowieciarzami na kremlowskim pasku

Buczacza
środa, 30 czerwca 2021, 19:34

Fanklub napisz coś więcej? Dzwoń do Szwajcarii może jedź i wytłumacz im?

Chyżwar dawniej Marek
środa, 30 czerwca 2021, 19:22

No to się ruska trollownia pochlasta z rozpaczy.

Fanklub ekspert od lotnictwa.
środa, 30 czerwca 2021, 19:18

Fanklub musisz wejść na ich portale militarne i wytłumaczyć ich jak Wielki błąd popełnił że zamiast niemającego analogów i lepszego pod każdym względem su57 wybrali nielota f35

asad
środa, 30 czerwca 2021, 19:06

Ale, że wzięli nielota? Biorę popcorn i czekam na histeryczne wpisy Funklubów i innych towarzyszy.

A.J. from San Diego, California
środa, 30 czerwca 2021, 19:55

BRAVO LOCKHEED MARTIN, POLAND, AND SWITZERLAND. THIRTY SIX IS ABOUT RIGHT FOR SWITZERLAND, BUT THIRTY TWO ISN'T ENOUGH FOR THE POLISH AIR FORCE. LET'S HOPE THIS IS JUST THE FIRST STEP IN THE POLISH, LOCKHEED MATRTIN,F-35 RELATIONSHIP.

środa, 30 czerwca 2021, 19:49

A kogo to obchodzi i tak zieloni to uwalą więc jedz ten popcorn tylko nie zapomnij popić

saab
środa, 30 czerwca 2021, 20:39

dla Polski nie chodzi o to czy kupia czy nie ale o to ze porownali samoloty i rakiery i powiedzieli co jest najlepsze

asad
środa, 30 czerwca 2021, 21:16

Dokładnie o to chodzi. Kremlowska banda może zaklinać rzeczywistość ale prawda jest taka, że w tej chwili F-22 i F-35 to najlepsze samoloty na świecie.

Piotr
środa, 30 czerwca 2021, 19:02

Sprawy techniczne i offset wzięły górę nad konkurencją, napisałem o offsecie, bo Szwajcarzy zawsze tak robią i na tym zyskują.

GB
środa, 30 czerwca 2021, 19:44

Doczytaj artykuł... LM daje słaby offset i jedynie w nim przegrał z konkurencją. Ostanie zdanie artykułu. Jeik...

GB
środa, 30 czerwca 2021, 18:52

Dziwne, że "dopracowany po rosyjsku" rosyjski samolot 5++++ generacji Su-57 (prawie 6 wedle nomenklatury rosyjskiej) nie mający analoga we wszechświecie, nie startował w szwajcarskim przetargu. Miałby przecież szanse okazać się lepszym od samolotów zwykłej 4 generacji Rafale, EF-2000, Super Hornet. Istnieje przecież, oczywiście wedle zapewnień rosyjskich, eksportowa wersja Su-57E, dopuszczona do sprzedaży eksportowej itd.

ktos
czwartek, 1 lipca 2021, 10:09

po prostu nie chciano ujawniac wszystkich tajemnic jakie ma Su-57 ;)

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 13:01

Jakie tajemnice?? Stary silnik, radar, awionika opakowane w kiepsko zaprojektowany kadłub. No chyba że chodzi ci o to jak spaść po 8h nalotu:))

y
piątek, 2 lipca 2021, 08:53

To właśnie TE tajemnice... :-)

Funklub Daviena i GB
środa, 30 czerwca 2021, 19:52

Rosjanie uznali, że Su-57 jest aż za dobry na potrzeby Szwajcarii.

Lord Godar
środa, 30 czerwca 2021, 21:19

A co będzie kupował Pieskow jak szwajcarzy uznają , że ich zegarki są za dobre dla ruskich ?

Chyżwar dawniej Marek
czwartek, 1 lipca 2021, 07:31

Będzie szczekał jak niektórzy tutaj szczekają na F-35. Karawana mając to głęboko gdzieś pojedzie sobie dalej.

GB
środa, 30 czerwca 2021, 21:09

Ba, ten Su-57 "jest tak dobry", że nie było sensu go kupować na potrzeby rosyjskiego WKS. I gdyby Putin nie zadecydował o zakupie 76 Su-57 to piloci WKS prawdopodobnie nie zobaczyliby go nigdy w pułkach.

Ja
środa, 30 czerwca 2021, 21:08

Dokladnie,ichniejszy minister powiedzial ze su57 jest tak dobry ze az nie beda go produkowac:))

Ot chwila ulotna
środa, 30 czerwca 2021, 19:46

Rosjanie uznali po prostu, że tak wyrafinowany sprzęt wymaga wysokiej kultury technicznej obslugi. Jako, że Szwajcarzy słyną z bałaganiarstwo i miernych kwalifikacji w tym zakresie słusznie im odmówili. To niestety nie jest poziom potencjalnych nabywców typu Trzeci Świat. Ot i zagadka rozwiązana.

Yh
środa, 30 czerwca 2021, 23:52

W sedno.

trzcinq
środa, 30 czerwca 2021, 19:45

Mógłbyś sobie darować ten idiotyczny wpis GB vel Davirabi. Dobrze wiesz dlaczego Rosjanie nie biorą udziału w przetargach na zachodzie

czwartek, 1 lipca 2021, 09:49

No dlaczego? Przecież Szwajcaria jest krajem neutralnym i do przetargu mógł stanąć każdy.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 08:05

Bo maja złom znacznie gorszy od wyrobów zachodnich? Przecież nikt im nie bronił uczestniczyć w przetargu w neutralnej Szwajcarii?

ruski złom
czwartek, 1 lipca 2021, 07:32

Przecież kiedyś chcieli kupić Migi-29. Tylko po zapoznaniu się z tym samolotem uznali, że nie warto.

Oszołom
czwartek, 1 lipca 2021, 07:14

Chlopaki żartują a Ty nie łapiesz :)

Olgino
środa, 30 czerwca 2021, 20:36

Mogliście wystawić MiGa-41. Gdyby go pragmatyczni Szwajcarzy wybrali mieliby spokój z takimi decyzjami na jakieś 70-80 spokój. Dostawy zaczęłyby sie za jakieś 30-40 lat plus 30-40 lat eksploatacji (wiadomo jakość).

Gruszwik
środa, 30 czerwca 2021, 20:35

No jakie były przeszkody do uczestnictwa w przetargu w Szwajcarii? Oświeć nas.

Ot chwila ulotna
środa, 30 czerwca 2021, 20:12

Ale Szwajcaria jest formalnie państwem neutralnym. Przetarg był otwarty.

GB
środa, 30 czerwca 2021, 19:56

Wow... Z tego samego powodu jak wypadli ze swoim nielotem z Indii. Zaś w tym roku np. na targi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zamiast latającego egzemplarza Su-57 zaprezentowali jego plastikowy model. Tak zaprezentowali swojego nielota.

trzcinq
czwartek, 1 lipca 2021, 09:32

GB ale tam wystartowali a w Szwajcarii nie!

Kr.
czwartek, 1 lipca 2021, 15:28

W Szwajcarii nie mogli bo warunki były jasne: samolot musi być operacyjny i dlatego odpadł Gripen E nawet nie miał szans stanąć do testów.

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:38

Mogli wystawić Su-35.

Jj
środa, 30 czerwca 2021, 23:53

Przynajmniej się nie roztrzaskał - duży postęp.

Davien
środa, 30 czerwca 2021, 18:38

Szwajcaria to taki koleś na glinanych nogach. Złoto ma bardzo niską temperaturę topnienia i w razie ataku jądrowego po prostu wyparuje. Szwajcary bez złota to zwykłe dziady i mentalne janusze jak nasz tatrzański goralenvolk.

Fanclub Daviena i GB
środa, 30 czerwca 2021, 20:40

Problem w tym że Rosjanie za każdym razem kiedy świat pokazuje im w jakim dołku jest ich technologia używają nuklearnego straszaka. Taka desperacja zakompleksionego imperialisty.

ktos
czwartek, 1 lipca 2021, 10:13

no masz! i pierwszy raz musze sie z toba zgodzic.

Piotr
środa, 30 czerwca 2021, 20:37

Poczytaj trochę, nie są idealni, bo nie ma idealnego państwa,nie ma idealnego człowieka, są konfederacją kantonów/republik, które są podmiotami prawa międzynarodowego,są potomkami plemion celtyckich, których wchłonęły plemiona Alemanów,Franków ,zdobyli część terytorium obecnej Lombardii, z Celtów zostali Retowie, a co do złota, myślisz, że bank centralny, banki kantonalne czy prywatne trzymają złoto w swoich siedzibach, Alpy, tam trzymają również sprzęt wojskowy,amunicję itd.,itp.

asad
środa, 30 czerwca 2021, 21:22

Piotr, jak to nie ma. Według niektórych komentujących Putin jest idealny i jego Rosja też.

Wewo
środa, 30 czerwca 2021, 20:34

Szwajcarskie złoto ma wyższą temperaturę topnienia niż rosyjska wódka temperaturę parowania. Przeciętny szwajcarski dziad żyje na poziomie nieosiągalnym dla przeciętnego przedstawiciela rosyjskiej klasy średniej.

Prawda
środa, 30 czerwca 2021, 18:15

Czyli wybrali taki sam sprzęt jak Polacy. Brawo

Bobek
środa, 30 czerwca 2021, 19:44

A tow. z Olegino i z PO twierdzą że wybraliśmy najgorzej.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 08:08

PO do samego F-35 nic nie miało, chodziło im o brak przetargu.

asad
środa, 30 czerwca 2021, 21:23

To prawda. Najgorzej dla Olgino i PO.

GB
środa, 30 czerwca 2021, 19:52

Nie, PO twierdzi jedynie że w Polsce nie przeprowadzono przetargu tak jak w Szwajcarii.

yar
środa, 30 czerwca 2021, 17:54

Ci Szwajcarzy to dziwni są. Chcą F-35?. Przecież wg ruskich specjalistów F-35 to nielot. Nie to co Su-57. Wyprodukowany w DWÓCH seryjnych egzemplarzach. i nikt go nie chce kupić!

Ot chwila ulotna
środa, 30 czerwca 2021, 19:36

Bo biedni Helweci nie czytają niektórych komentarzy prawdziwych fachowców. Jakby zapoznali się z miażdżącymi i całkowicie obiektywnymi, jak również jedynymi prawdziwymi, opiniami ekspertów forumowych to w try miga by się ocknęli i zawstydzeni wybrali jedyny prawdziwie doskonały sprzęt. A ponieważ doskonalosc to ideał platoński kupili by po prostu wirtualne samoloty, rakiety itp. Ale na papierze wyglądały by bosko....

GB
środa, 30 czerwca 2021, 18:55

Ba wzięli też jakieś amerykańskie systemy OPL Patriot zamiast zestrzeliwujacych wszystko na rosyjskich ćwiczeniach S-400.

trzcinq
środa, 30 czerwca 2021, 19:48

Powiem tak. Pilnuj lepiej baz wojskowych w Syrii bo wylatuje tam wszystko co mają w Iranie zaczyna wszy od rakiet samorobek po drony z tesco że o rafinerii w AS nie wspominjąc (ups) poszło. Co do S-400 to wiesz dobrze że nie miały okazji jeszcze się sprawdzić i daruj sobie te wypociny o nalotach Izraela w Syrii

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 08:11

No popatrz , przy rafinerii Patriotów nie było, nie słuza też do zestzreliwania dronów ze sklejki czy rakiet od katiuszy, ale ze w Hmiejmin wasze S-400 przegapiły nalot eskadry B-1B i amerykańskie pociski lecące wprost na Hmiejmin.... No istotnie jak nie sa w stanie nic wykryć, to jak się te S-400 maja sprawdzić. Bo skompromitowac to juz się skompromitowały:))

asad
środa, 30 czerwca 2021, 21:25

Tak wylatuje, że gdy Trump wspomniał o ataku to obsrany Iran zestrzelił samolot pasażerski.

trzcinq
czwartek, 1 lipca 2021, 06:28

Ostatnio był artykuł o ataku rakietowym!!!!!!!

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 13:04

Katiuszami na kurdyjskei pola naftowe w Syrii:0 Nie wiedziałęm że Kurdowie mają Patrioty:)))

Rah Warsz
czwartek, 1 lipca 2021, 15:55

Patriotów Kurdowie istotnie nie mają, ale maja patriotyczne nastawienie. Dla Olgino widocznie to to samo. Cóż, braki w wiedzy coraz większe towarzysze macie

Ja
środa, 30 czerwca 2021, 21:12

Oczywiscie ze nie mialy,szczegolnie jak rosja oglosila wszem i wobec ze tworzy banke antydostepowa w syrii. Po czym w ich strone polecialy tomahowki ,a s400 udawaly ze ich tam nie ma:))

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 08:14

To i tak nic:) S-400 w Syrii przegapiły nalot eskadry B-1B i amerykańskei pociski lecace wprost na Hmiejmin.

Gnom
czwartek, 1 lipca 2021, 13:18

Pewien jesteś? Może działały w trybie wykrywania i namierzania tylko nie użyto tzw. efektorów? Syria dla Rosji to złota kura wiedzy o sprzęcie zachodu w akcji.

Ot chwila ulotna
czwartek, 1 lipca 2021, 18:18

A śledzili przez lornetkę? Bo to działa w drugą stronę. Czyli super S 400 jest rozpracowany na amen, Zachód może wymienić pociski w szybkim tempie a czy Rosję stać na wymianę dopiero co wprowadzonych zestawów?

Gnom
czwartek, 1 lipca 2021, 19:39

Zobaczymy, ale bezpodstawne szydzenie z ruskich kosztowało już wiele imperiów spore kłopoty. Jeżeli owa "lornetka" była dobrze wpięta w system to też może być skuteczna. Ciągle zapominacie, ze do celu może być wiele dróg, a nie tylko ta od gwiaździstego sztandaru.

Davien
piątek, 2 lipca 2021, 09:47

Gnomie, na bazę której bronisz leci kilkanaście nieznanego pochodzenia pocisków manewrujących a twoje OPL milczy??? Na szczęście poleciały dalej, ale co by było jakby jednak celowały w Hmiejmin?

czwartek, 1 lipca 2021, 21:24

Historia ostatnich konfliktów uczy, że hołdy składane sprzętowi ze Wschodu są naiwna wiara dziecka w sw. Mikołaja. Aby coś było wpięte w system musi on fizycznie istnieć. Skoro Rosja dogadała się z Izraelem o wzajemnej nieagresji to po co w Syrii jest S 400? Rebelianci i bojownicy walczący z Wsadem nie mają ani lotnictwa ani zaawansowanych rakiet. Po co więc wysłano coś co milczy od miesięcy? Marketingowo i politycznie to porażka Rosji. Nic. I

Gnom
piątek, 2 lipca 2021, 08:27

Może porażka, może tylko sposób zbierania informacji. Przecenianie Rosji jest błędem, fakt, ale niedocenianie jest większym błędem. Wbrew temu co się wydaje u nas wielu w Rosji żyje wielu mądrych i cwanych ludzi i to oni rządzą tym krajem (nie koniecznie jako politycy). Rzadko robią coś co w ostatecznie nie przynosi im zysku. Spójrz, że nawet dzięki sankcjom wraca u nich produkcja rolna i przemysł spożywczy, coś czego nie było przez ponad 20 lat po zmianach bo się im nie opłacało. Dlatego twoje pytanie: "Po co więc wysłano coś co milczy od miesięcy?" jest interesujące, ale nie umiem na nie odpowiedzieć jednoznacznie, jak zapewne wielu mądrzejszych ode mnie. Przekonamy się, oby nie tak jak Izrael w 1973 roku.

Ein
środa, 30 czerwca 2021, 20:57

S-400 niszczy sam siebie. Po suchym wystrzeleniu, pocisk spada na wyrzutnie i niszczy całą baterię. To najnowszy krzyk techniki z sowieckiej republiki. Natomiast Su-57 jest tak świetny, że po "uruchomieniu" produkcji seryjnej zapadła decyzja o opracowaniu wariantu M (+), bo jest super, tylko parametry z bajki, a realnie fatalnie. Radiolokator nie ma na razie żadnych szans na osiągnięcie zakładanych specyfikacji, myślą już o wymianie całego bloku awioniki. Ura!

Ot chwila ulotna
środa, 30 czerwca 2021, 20:50

To po co są w Syrii? Taki urlop w tropikach dla obsługi? Przecież to sojusznik, którego obiecali bronić. A jak sam mówisz latają tam nawet drony z Tesco....

trzcinq
czwartek, 1 lipca 2021, 06:27

Są w Syrii by bronić baz rosyjskich aa nie sojusznika syryjskiego ot taki deal z Izraelem i zrozumcie to w końcu a nie tworzycie swoją alternatywę rzeczywistości!

Ot chwila ulotna
czwartek, 1 lipca 2021, 16:26

Ale już nie sojusznika. No niezły deal zrobili Syryjczycy. Czyli inaczej mówiąc Rosja jest w sojuszu ale nie poczuwa się do obrony poniewierane go sojusznika.

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 13:06

Salwa pocisków rakietowych lecąca wprost na Hmiejmin i S-400 nie były w stanie nawet jej wykryć nie mowiąc o przechwyceniu:) Szczęście dla Rosjan ze poleciały dalej i skasowały sztab terrorystów w Idlib, a sadząc po reakcji Rosjan to i kilku kontrolerów ze Specnazu.

GB
czwartek, 1 lipca 2021, 11:25

Ale to się nijak ma do twierdzeń rosyjskich. Rosyjska bańka antydostępowa miała nie pozwolić atakować lotnictwu zachodniemu (w tym izrealskiemu) obiektów w Syrii. A po drugie, niedawno był atak lotnictwa izraelskiego, który zniszczył obiekty parę km od baz rosyjskich. Znów nie było reakcji rosyjskiej OPL, a powinna być gdyż Izraelczycy mogli się pomylić lub rakieta/bomba mogła zboczyć z kursu (być uszkodzona np.).

Davien
czwartek, 1 lipca 2021, 13:07

I tak najlepszy był atak amerykański na terrorystów w Idlib kiedy pociski leciały wprost na Hmiejmin a S-400 oczywiscie kwiatki ogladał:)

KrzysiekS
środa, 30 czerwca 2021, 17:52

Czyli jednak tak źle nie wybraliśmy.

Clash
czwartek, 1 lipca 2021, 11:09

Źle nie wybraliśmy ,ale sprawa F35 wyraźnie uwypukla sprawę ataków i infiltracji z wiadomego kraju tak aby zakłócić proces decyzyjny a ostatateczny wybór był najgorszy z możliwych... I tutaj pozdrawiam fanów Grippena i innych ofseciarzy. Jaka jest dzisiaj pogoda w Petersburgu panowie

czwartek, 1 lipca 2021, 16:03

ZUSA?Ale kto by się chciał fatygować .Wystarczy telefon z ambasady.

Tweets Defence24