Szturmowy A-29 w wojennym malowaniu [FOTO]

5 kwietnia 2021, 07:11
01-afsoc-a-29 1
Fot. Sierra Nevada Corporation
Reklama

Sierra Nevada Corporation poinformowała o osiągnięciu kamienia milowego w produkcji drugiego samolotu A-29 dla Dowództwa Operacji Specjalnych USAF – został on przetransportowany w nowe miejsce, gdzie odbędą się prace wykończeniowe. Jak się okazuje, samolot został pomalowany w barwy znanych drugowojennych amerykańskich myśliwców.

Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA zamówiło trzy samoloty Embraer A-29 Super Tucano, które mają być wykorzystywane w misjach doradców lotnictwa bojowego (Combat Aviation Advisor). Obecnie drugi samolot jest bliski ukończenia, aktualnie przebywa on w zakładach Sierra Nevada Corporation w Centennial w stanie Kolorado.

Ważną kwestią w tej maszynie to wygląd wizualny, a dokładniej jego malowanie. Samolot został pomalowany w schemat barw używanych przez P-51 Mustang i P-47 Thunderbolt w okresie drugiej wojny światowej, podczas operacji bojowych w Indiach, Birmie oraz Chinach. Właśnie w tych krajach w czasie wojny brał udział 371. dywizjon szkolny bojowych operacji specjalnych, którego znakiem rozpoznawczym są białe pasy, posiadające ważną dla jednostki symbolikę.

Każdy z nich reprezentuje pięć sekcji drugowojennej 5318. tymczasowej jednostki lotniczej, która wspierała brytyjskich Chindytów podczas kampanii birmańskiej w Azji Południowo-Wschodniej. Poszczególne sekcje składały się z:

  • Myśliwców (P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt)
  • Bombowców (B-25 Mitchell)
  • Samolotów transportowych (C-47 Skytrain, Dakota, UC-64 Norseman)
  • Szybowców (CG-4 Hadrian)
  • Samolotów łącznikowych (L-1 Vigilant, L-5 Sentinel)
Reklama
Reklama

W kontrakcie, poza zakupem trzech maszyn, wykonawcy tj. SNC oraz Embraer Defense & Security zobowiązali się do wyposażenia samolotów, przeszkolenia pilotów, instruktorów, wsparcia naziemnego oraz wsparcia logistycznego, w tym części zamiennych. Według zapewnień SNC i Embraera dostawa ma się zakończyć w bieżącym roku, natomiast wsparcie techniczne ma być utrzymywane do 2024 roku. Aktualnie, poza modyfikowaniem pierwszych dwóch samolotów w Centennial, trwa budowa ostatniego myśliwca w zakładach firmy Embraer w Jacksonville na Florydzie.

Samolot A-29 jest lekkim myśliwcem z silnikiem Pratt&Whitney Canada PT6A-68C o napędzie turbośmigłowym. Projektowany jest przez Sierra Nevada Corporation oraz firmę Embraer. Jego główną cechą jest możliwość startu i lądowania w trudnym terenie. Dzięki tej cesze 15 krajów obecnie użytkuje ten samolot, wśród nich jest Afganistan czy Liban, czyli państwa słynące z ciężkich warunków geologicznych. Docelowo armia amerykańska będzie posiadała 20 samolotów A-29.

Kacper Bakuła

image
Fot. Sierra Nevada Corporation
image
Fot. Sierra Nevada Corporation
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
pragmatyk
wtorek, 6 kwietnia 2021, 12:16

Może wreszcie coś na drony .najwazniejsze zamontować dobre sensory .

Grzegorz
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 12:57

Ciekawy jestem jak wypadłoby porównanie A-29 z ,, Mustangiem", najlepiej doposażonym we współczesne ,,zabawki".

MateuszS
wtorek, 6 kwietnia 2021, 13:49

Nijak. To jak porównywanie M1 sherman do M1 Abrams... 60 -70 lat rozwoju. A29 nie będzie też myśliwcem ani myśliwcem eskortowym.

Davien
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 17:19

Wyjatkowo kiepsko dla Mustanga. A-29 ustepuje mu jedynie w zasiegu ,Vmax i pułapie, w całej reszcie to róznica kilkudziesięciu lat rozwoju lotnictwa.

Vege
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 23:47

Akurat w zasięgu nie ustępuje, mustang przelotową ma taką jak tucano vmax - z jakiegoś powodu ostatnie mustangi wycofano z linii dopiero w latach 80.

Davien
wtorek, 6 kwietnia 2021, 11:16

Zasieg Tucano to ok 1000km, dla Mustanga prawie 2x tyle, ale nie zasięg czy Vmax decydują dzisiaj o pojedynkach powietrznych a tu Tucano roznosi Mustanga na stzrepy.

R
wtorek, 6 kwietnia 2021, 12:15

Jaks slabo widze te strzepy jak by sie to mialo odbyc?

Davien
wtorek, 6 kwietnia 2021, 18:49

Ano takim AIM-9, czy innym pocskiem p-p jezeli chodzi o uzbrojenie bo w mozliwości wykrywaniacelów to Mustang ma oczy pilota a nei systemy optroniczne:))

wtorek, 6 kwietnia 2021, 11:14

...w państwach trzeciego świata.

Eee tam
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 16:00

Raczej bez szans Tucano ma turbinę Mustang był na tłoku

Davien
wtorek, 6 kwietnia 2021, 00:16

Mustang akurat jest szybszy , ma wiekszy zasięg i pułap.

F-15
wtorek, 6 kwietnia 2021, 12:39

Davien , a czy wiesz że pułap nie grał prawie żadnej roli ok 80 % walk odbyło się na wysokościach do 8000 stup

Davien
wtorek, 6 kwietnia 2021, 18:50

A czytał pan panei F-15 mój pierwszy post?:"Wyjatkowo kiepsko dla Mustanga. A-29 ustepuje mu jedynie w zasiegu ,Vmax i pułapie, w całej reszcie to róznica kilkudziesięciu lat rozwoju lotnictwa.".

say69mat
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 11:07

Hmmm ... w jaki to sposób możemy równie skutecznie co amerykanie, w oparciu o projektowanie i produkcję nowoczesnych systemów uzbrojenia wylansować historię i ideę 'żołnierzy wyklętych??? Wydaje się, że nikt spośród politycznych gremiów - współcześnie - zajmujących się budowaniem narodowego heritage. Nie zwrócił uwagi, że żołnierze wyklęci są - na dobrą sprawę - ofiarami systemu politycznego II RP. Gdzie wychowani w ideologii patriotyczniej nie dostali skutecznych narzędzi, pozwalających w trakcie kryzysu militarnego, odnieść ... zwycięstwo. Tak więc, historia USA, gdzie jedność osiągnięta w oparciu o realizację idei budowy wspólnoty różnorodności, pozwalającej odnieść sukces ekonomiczny oraz w efekcie militarny. Powinna być odniesieniem dla środowisk politycznych z upodobaniem zajmujących się partycją wspólnoty narodowej na dobry i gorszy sort. W efekcie - zamiast nowoczesnych systemów uzbrojenia - produkując kandydatów do kolejnych edycji historii wyklętych.

K-19
wtorek, 6 kwietnia 2021, 09:01

Sowieccy aparatczycy dostarczą nam pepesze skopiowane z polskiego karabinu Mors, albo samoloty Pe skopiowane z Łosiów.... Długo by wymieniać

Davien
wtorek, 6 kwietnia 2021, 11:19

Pepesza to akurat została sciagnieta z fińskiego Suomi a Pe-2 nie ma nic wspólnego z Łosiem.

Gnom
wtorek, 6 kwietnia 2021, 11:57

Przejrzyj sowiecie opracowania broni samopowtarzalnej i automatycznej z lat 30. To, że cos jest podobne zewnętrznie nie znaczy, ze jest czegoś kopią. To jak stale powtarzana bajnka o tym ze AK-47 jest kopia MP-43/StG44, co dowodzi braku wiedzy o rozwiązaniach sowieckiej broni z końca lat 30 używanej w II WŚ.

Macorr
wtorek, 6 kwietnia 2021, 08:29

W pełni sie zgadzam, dorzuciłbym jeszcze ignorowanie praw ekonomii oraz autarkie, i w efekcie przepełnieni narodową ideologia po prostu dali sie bohatersko zarżnąć. Sktutkowało to utratą wielu cennych i wykształconych ludzi co wpłynęło na brak ludzi z kompetencjami w procesie odbudowy gospodarki i społeczeństwa po wojnie. Teraz z kolei kompotentni ludzi czesto sa wyrzucani poza nawias (bo nie-polak , itp) co rodzi podobne skutki.....

Arek
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 11:03

Polska powinna kupić 473 egzemplarze

Historyk
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 20:16

Mysle że trochę sie przeliczyles. 429 bedzie lepszą opcja

Gnom
poniedziałek, 5 kwietnia 2021, 15:53

A wyjaśnisz w jakim celu?

sża
wtorek, 6 kwietnia 2021, 07:18

Dla WOT?

Gnom
wtorek, 6 kwietnia 2021, 11:55

Wyjaśnisz do czego WOT tego typu samoloty za ciężkie pieniądze, bo głowica opto, bojowa nawigacja, zarządzanie uzbrojeniem i celowanie i tak sporo kosztuje - więcej niż płatowiec. Jak chcą sobie polatać to niech latają w aeroklubach, bo A-29 to nie samolot do latania na tutejszym potencjalnym teatrze działań. To samo wyposażenie na śmiglakach będzie w Polsce bardziej użyteczne.

wtorek, 6 kwietnia 2021, 11:15

WOT zatrudnia pilotów???

colorado
wtorek, 6 kwietnia 2021, 00:34

ciekawe nie ma lusterka wstecznego musi mieć radar 360 stopni

Tweets Defence24