Syryjskie siły powietrzne. Odbudowa i zależność od Rosji [ANALIZA]

25 października 2021, 12:38
su-22
Su-22M4. Fot. Syrian Arab Armed Forces
Reklama

Syryjskie Arabskie Siły Powietrzne są uznawane za tą część sił zbrojnych Syrii, które najbardziej ucierpiały w wyniku trwającej w tym kraju wojny domowej. Nie jest tajemnicą, że do utrzymania ich w jakiejkolwiek sprawności przyczyniła się pomoc rosyjska. Jak dalece jednak pomocni byli Rosjanie, a w jakim stopniu Syryjczycy stali się zależni od ich pomocy?

Przed wybuchem wojny domowej Syrii w 2011 roku syryjskie siły powietrzne były formacją bardzo silną. Liczba samolotów bojowych, wliczając w to szkolno-bojowe L-39 Albatros, była szacowana na ponad 550, plus kilkadziesiąt śmigłowców bojowych w tym z rodziny Mi-24 i francuskiej produkcji Gazelle. Była to siła w dużej mierze „papierowa”, przypominające wielkością i kompozycją lotnictwo sił powietrznych Bułgarii sprzed upadku Układu Warszawskiego.

Syryjczycy eksploatowali w roku 2011 analogiczne typy samolotów jak Bułgarzy w roku 1989. Były to więc liczne MiGi-21, MiGi-23, Su-22, L-39 plus niewielka liczba myśliwców przechwytujących MiG-25, eskadra Su-24 i 20 najnowocześniejszych w arsenale MiGów-29. Mówiło się wówczas o planach modernizacji tej floty poprzez dalsze zakupy – szkolno-bojowych Jak-130, MiGów-29 czy Su-30.

Wszystkie te plany zostały pogrzebane przez wybuch wojny domowej, która zweryfikowała te liczby. Okazało się, że około połowy samolotów wymaga poważnego remontu i nie może wziąć udziału w walkach. Co więcej z lotnictwa wojskowego trzeba było usunąć sunnickich pilotów i członków personelu technicznego. Pozostałe maszyny wzięły udział w walkach, jednak bardzo szybko okazało się, że siły powietrzne jeżeli chodzi o ataki naziemne, są zdolne jedynie do zrzucania bomb i pocisków niekierowanych, a co za tym idzie dokonywania ataków mało precyzyjnych. Wykorzystywano je więc głównie do bombardowań „zbuntowanych” miejscowości, ale ich realne wsparcie dla walczących wojsk czy ich osłona były daleko niewystarczające.

Obecnie uważa się, że w dużej mierze to właśnie nieefektywność lotnictwa rządowego, w tym także śmigłowcowego, przyczyniła się do porażek w pierwszych latach i rozpadu Syrii. Syryjscy piloci mimo to walczyli i ponosili ciężkie straty. Od obrony przeciwlotniczej rebeliantów i od ataków na bazy sił powietrznych. Inne maszyny zostały spisane ze stanu ze względu na urealnienie ich statusu (nie nadawały się do działań już przez wojną), albo w wyniku kanibalizacji czy uszkodzeń.

Uważa się, że do września 2015 roku, kiedy na teatrze pojawili się Rosjanie, syryjskie siły powietrzne miały operacyjnych być może tylko od kilkunastu do kilkudziesięciu bojowych odrzutowców. Brakowało nawet prostego wyposażenia w tym np. hełmów lotniczych. Rosyjskie wsparcie poszło jednak w parze z dostawami części do statków powietrznych i odrodzeniem szkolnictwa pilotów i personelu lotniczego. Trwało to jednak całe lata którym towarzyszyły pewne modernizacje, takie jak np. wprowadzenie rakiet S-8 nowej wersji, które umożliwiły skuteczniejsze wpieranie wojsk na ziemi przez oszczędzane wcześniej MiGi-29. Udało się też  pozyskać nowe samoloty do wersji SM, zdolne do używania broni precyzyjnej, takiej jak pociski Ch-29T czy AB-500Kr i KAB-5000D. Mimo to całkowita liczba syryjskich MiGów-29 nie przekracza 30 egzemplarzy, co w obliczu stanu sił powietrznych sprzed dekady jest siłą niewielką. Stan i możliwości pozostałej części floty są bardzo dyskusyjne.

Na papierze Syria dysponuje wprawdzie nadal:

- czterema eskadrami MiG-23 (87 maszyn);

- dwiema eskadrami MiG-29S/SM (29 maszyn);

- czterema eskadrami MiG-21 (51 maszyn);

- czterema Su-22 (39 maszyn);

- jedną bojową na L-39 Albatros (łącznie ponad 60 maszyn);

- trzema na Mi-25 (27);

- i trzema ma Gazelle (62).

…ale inne doniesienia mówią, że syryjska eskadra to, zwykle (za wyjątkiem MiGów-29) od jednej do pięciu sprawnych maszyn, a w przypadku śmigłowców – od dwóch do ośmiu. Biorąc pod uwagę stan i wiek tych platform sytuacja ta nie będzie mogła utrzymywana być w nieskończoność i w ciągu kolejnych lat syryjskie lotnictwo bojowe zostanie z MiGami-29, wolniej zużywającymi się, bo poddźwiękowymi i tańszymi w utrzymaniu Albatrosami i lotnictwem śmigłowcowym. Zaradzić temu mogą zakupy, na które jednak Syryjczyków raczej dzisiaj nie stać, albo kolejne prezenty od Rosjan.

Ci jednak do nadmiernej szczodrości nie są skłonni i póki co wydają się  raczej chętni do zapewnienia szkoleń i pomagania w utrzymaniu istniejącej floty syryjskich samolotów. Floty, której zdolności do prowadzenia w pełni nowoczesnej wojny w powietrzu jest mocno ograniczona. Rosyjska polityka w tym względem polega raczej na oparciu się na lotnictwie syryjskim jako tym, które wykonuje mniej wymagające lecz liczne i uciążliwe zadania przeciwpartyzanckie.

Tymczasem wspierający je rosyjski komponent lotniczy, będący od początku największym elementem zaangażowania Federacji Rosyjskiej, wspiera je tylko „w poważnych sprawach” i kiedy jest to zgodne z polityką tego kraju. W ten sposób reżim Assada może być utrzymywany, ale jednocześnie jest zależny od Rosji i utrzymywany z dala od Iranu, który też wspiera Damaszek, ale w ramach realizowania własnej polityki. Dodatkowo Syria będzie w stanie walczyć z wewnętrzną opozycją, ale bez rosyjskiego wsparcia nie będzie mogła podejmować samodzielnie akcji przeciwko swoim sąsiadom – czy to Izraelowi, czy Turcji.

Dobrym przykładem użycia rosyjskiego i syryjskiego lotnictwa bojowego jest znany skądinąd atak na turecki batalion w prowincji Idlib, w którym zginęło 33 żołnierzy. Batalion ten przemieszczał się w pojazdach opancerzonych i został dość nieskutecznie zbombardowany przez dwa syryjskie Su-22. Syryjczycy zadali niewielkie straty, ale skłoniło to konwój do zatrzymania, a żołnierzy tureccy schronili się w budynkach po bokach drogi. Następnie do działania przystąpiły dwa rosyjskie Su-34, które zrzuciły stworzone do niszczenia schronów bomby precyzyjne (naprowadzane laserowo) KAB-1500L. Spowodowało to zawalenie się niektórych budynków i tak ciężkie straty wśród żołnierzy „drugiej armii NATO”.

Zdaniem źródeł izraelskich podobną politykę wspomagania ale jednocześnie uzależniania Damaszku od swojej woli, prowadzi Moskwa względem syryjskiej obrony powietrznej. Syryjczycy są bowiem wspierani w eksploatacji tych systemów, za pomocą  których mogą bronić się przed wystrzeloną i idącą nad jej terytorium amunicją precyzyjną, ale nie otrzymali S-300 czy S-400, które pozwoliłyby na zwalczanie platform lotniczych, z których jest ona wystrzeliwana. W lukę tą zresztą wpisał się niedawno Iran, który zapowiedział dostarczenie Syrii systemów Bavar-373, które bazują na S-300 i mają zasięg 250 km.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 219
Reklama
BUBA
czwartek, 28 października 2021, 08:40

Warto zwrócic wagę na to, że zarówno MiGi-21, MiGi-23 jak i przede wszystkim Su-22M3 i Su-22M4 działaly przez 4 lata bez wsparcia technicznego Rosji w warunkach permanetnego braku częsci zamiennych i zaplecza. W wypadku naszych F-16 jest to nieprawdopodobne..................................................................... .............................................................................................................................................................................. Gówny ciężar operacji lotniczych wzięły na siebie samoloty Su-22M3 i Su-22M4. (Na zdjęciu Su-22M3 - nie posiada rozbudowaneo systemu wyrzucania flar jak Su-22M4 i inny rodzaj zasobnika na flary).................. ............................................................................................................................................................................... Warto podkreślic że Su-22 okazał sie wytrzymałą i odporną na uszkodzenia konstrukcją do działań w warunkach frontowych. Straty poniesione przez te samoloty spowodowane były głownie przez brak wydajnego systemu walki elektronicznej a zainstalowane systemy orony były niesprawne - w 2015 Syryjczycy nie posiadali juz flar........................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................... Jeden Su-22 został zestrzelony przez izraelski system Patriot, drugi przez amerykański F-18, pozostałe kilka sztuk padło ofiarą MANPADS co pokazuje główne zagrożenia w takich operacjach na linii frontu gdy samolot ma system uzbrojenia z lat 80. A do takiego stanu doprowadziła swoje samoloty Su-22 Polska.... ............................................................................................................................................................................... Dzięki tej wojnie widać jak małe doświadczenie posiadaja polscy politycy zarządzający MON i dowódcy PSP. Su-22 i MiG-29 nie są przygotowane do działań wojennych mimo zagrozenia Polski ze strony Rosji.

Alex
czwartek, 28 października 2021, 03:19

Moskwa toczy nawet nie podwójną, ale potrójną grę, pozostając przyjaciółmi zarówno Syrii, jak i Izraela i Iranu, co dobitnie pokazała wizyta premiera Izraela Beneta w Soczi. Moskwa walczy po stronie Assada z IS, by zdobyć przyczółek w Syrii, na Bliskim Wschodzie. Ale dla Moskwy obecność Iranu w Syrii jest niepożądana, co pozwala Izraelowi na regularne uderzenia na pozycje proirańskich milicji. A Moskwie nie zależy na zerwaniu stosunków z żadnym z wymienionych krajów.

supertechnika (moje roczniki wieeeedzą o co chodzi)
czwartek, 28 października 2021, 00:09

nie ma to jak widok Su-22 o poranku...

Posterunkowy
środa, 27 października 2021, 02:31

A nasze lotnictwo wojskowe wygląda podejrzewam że jeszcze gorzej jak w Syrii.

Ruski processor :D
środa, 27 października 2021, 14:11

Twoje Sasza napewno ! Skoro sciagacie szrot z pomników do remontu ;)

eskimo
wtorek, 26 października 2021, 14:23

Rosja dostarczyła Syrii 2 baterie S300 ale z celowo uszkodzonym IFF tak by służyły one tylko do walki z amunicją typu stand off. Syryjczycy mieli prosić o pomoc Irańczyków w naprawie S300. Od tego czasu Iran miał dostarczyć Syrii nie tylko Bavar ale i Khordad-3. Ostatnio bardzo mocno spadła skuteczność izraelskich ataków ! Mniej więcej od połowy roku większość Delilah i innych stand offów nie dolatuje do celu. Wg oficjalnych tłumaczeń Moskwy to efekt skuteczności zmodernizowanych Buk-ów M2 EK ale prawdopodobnie to efekt działania irańskiej OPL na terenie Syrii. Prawdopodobnie dlatego Izrelczycy ograniczaja sie do atakow za pomoca Delilah a nie np Rampage. Bavar 373 zmienia warunki gry w Syrii Izraelczycy o tym nie wspominaja a Iranczycy sie nie chwala.

Tani
środa, 27 października 2021, 14:58

Nic nie dostarczyl bo w Syrii nie ma Armii Iranu tylko Hezbollach. To sa religijni wojownicy nie zawodowa armia. Zreszta w Iraku tez. Tam maja na stanie Abramsy bo sa fotki. Abramsy dal im Irak. Bo to wojna religijna pomiedzy szyitami i sunnitami.

Davien
wtorek, 26 października 2021, 23:50

Aha, dodatek: Nie doSć ze ilość ataków izraelskich się nie zmniejszyła to ani Iran nie naprawi syryjskich S-300 , to systemy Bavar 373 i Khordad-3 nie maja nic wspólnego z s-300, pierwszy to kolejna wariacja na temat SM-1 kupionych jeszcze przez szacha, a drugi to taki gorszy BuK-M2 Takze bajki o ciagłym zestzreliwaniu Delilah sobie daruj jako ze np F-35 nie przenosza tych pociskó a atakuja bez przerwy. I jakoś zawsze to co izrael chce zniszczyc to niszczy bez problemu.

Davien
wtorek, 26 października 2021, 23:43

Eskimo, podstawowa informacja: S-300P/PS/PMU w żadnej wersji nie może walczyć z PGM ani niczym podobnym. To system czysto przeciw samolotom, nawet balistycznych zwalczac nie może.

Andrzej
wtorek, 26 października 2021, 11:07

Cytując: Jak dalece jednak pomocni byli Rosjanie, a w jakim stopniu Syryjczycy stali się zależni od ich pomocy? Tak samo dalece lub mniej niż Polskie siły powietrzne.

gosc
wtorek, 26 października 2021, 08:49

polskie sily powietrzne,mozna powiedziec jeszcze wiecej,calkowite niewolnictwo.

placek23
wtorek, 26 października 2021, 01:56

Porównanie z lotnictwem Bułgarii w 1989 roku nie wiadomo skąd wzięte. Liczbowo Bułgaria miała w 1989 roku około 250 samolotów bojowych, a więc o połowę mniej, niż podawana przez autora liczba dla Syrii. Bułgaria nie miała ani przechwytujących wersji MiG-25, ani Su-24, ani śmigłowców Gazelle, więc jakie analogiczne typy? Pozostałe wymienione samoloty równie dobrze można porównywać z Czechosłowacją albo NRD z tego samego okresu, a poniekąd też z Polską, jeśli pominiemy L-39.

Niuniu
poniedziałek, 25 października 2021, 20:35

GB - ty tak na poważnie o świetnej sytuacji gospodarczej Polski? A widziałeś może jakie jest obecne zadłużenie, jaki jest kurs złotego, jakie rezerwy walutowe ma NBP? A ile mamy inwestycji zagranicznych? Socjalizm skończył się w Warszawie ponad 30 lat temu. 30 lat to kupa czasu. Osiągnięcia są ale nie ma się też czym zachwycać. W większości wszystkich zestawień zajmujemy końcówkę listy państw UE.

Kot
wtorek, 26 października 2021, 11:22

Porównując Polskę do miodem płynącej Rosji nie jest źle. Na przykład licząc w stosunku do liczby mieszkańców rezerwy walutowe nie ustępujemy zbytnio Rosji. A przecież tobie podobni zawsze nadmieniają jakie to wielkie rezerwy ma Rosja.. .

haha
piątek, 29 października 2021, 10:34

I ropy, gazu, rudy żelaza też mamy dużo.

BUBA
wtorek, 26 października 2021, 08:04

I kredyt po Gierku tonic w porównaniu do tego co odzieziczymy po PO/PiS czyli Solidarnosci. A prawie wszystko co wartościowe już sprywatyzowano...czyli kredyt nie ma pokrycia w majątku narodowym......................................................................................................................................................

GB
wtorek, 26 października 2021, 14:00

To że sprywatyzowano to bardzo dobrze. A rating jest taki że obligacje sprzedajemy na słowo.

BUBA
wtorek, 26 października 2021, 23:45

No nie dobrze, bo teraz WP stać na kupowanie po średnio 40 WSB co 20 lat..................... .................................................................................................................................................... PZL Świdnik sprzedano za 300 mln PLN a jeden AW 101 kosztuje...412 mln PLN................ i stać nas na 4 sztuki :) a tak mozna montować 10 śmigłowców rocznie nawet na licencji o wartosci 2/4 milardy PLN ROCZNIE w zakładzie sprzedanym za 300 milionów................... ....................................................................................................................................................

GB
środa, 27 października 2021, 12:47

Po pierwsze - dzięki upadkowi ZSRR nie było potrzeby kupowanie uzbrojenia. Po drugie - uzbrojenie obecnie jest o wiele bardziej skomplikowane niż w ostatnich latach PRL-u, a tym samym droższe i jest to tendencja światowa, a nie tylko w Polsce. Np. w latach 80 w ZSRR produkowano tysiące samolotów rocznie, a teraz w Rosji niecałe 100 (w tą liczbę wchodzą też modernizacje). To wedle ciebie upadek pewnie. Z tego co wiem AW 101 nie jest montowany w Świdniku, ale nie ma to znaczenia żadnego. Takie zakłady w Mielcu upadły, a to znaczy że BYŁY warte ZERO. A teraz jest tam produkcja.

gnago
sobota, 30 października 2021, 16:42

Bełkot racjonalizujący fałszywe przekonania

BUBA
piątek, 29 października 2021, 07:53

Kto zarzadzał od 2005 do 2007 fabryką ze przynosiła straty?

Mix
wtorek, 26 października 2021, 20:42

Szkoda tylko że ci prywatni właściciele to tak nie bardzo Polscy.

GB
wtorek, 26 października 2021, 21:52

To sobie odkup.

Miki
wtorek, 26 października 2021, 07:16

Nie zgodzę się z kolegą. Jak żyje się teraz, a jak żyło się 15-20 lat temu? Kolega jest widocznie młodszy rocznik i nie pamięta lat 90 i początków XXI wieku. Jaki jest kurs złotego? Jaki jest rubla, hrywny czy innej wschodniej waluty.

a
czwartek, 28 października 2021, 19:48

Nie jst istotne jaki jest kurs ale co możesz za to kupić, Co z tego że 40 lat temu zarabiałem ok. 100 dolców / kurs czarnorynkowy / jak mi to pozwalało przeżyć dobrze cały miesiąc. Kolega poleciał do USA na 2 lata przywiózł 18 000 za to wybudował duży dom, kupił samochód / polonez /, założył sad / wiśnia 2 ha / kupił maszyny rolnicze i jeszcze mu zostało. A co dzisiaj kupisz za 18 000 dolców?

piątek, 29 października 2021, 09:26

Mało domów się w Polsce aktualnie buduje? Zaryzykowałbym tezę, że więcej niż 40 lat temu. A ci co je budują nie muszą jeździć do Stanów.

gnago
sobota, 30 października 2021, 16:44

Chłopcze drogi za komuny wybudowałęś z pracy na półtorej etatu, a państwowy bank po spłacie przez 10 lat , resztę umarzał. A teraz kreują niewolników bankowych

poniedziałek, 1 listopada 2021, 22:17

Chyba jeśli miałeś prawo kupować wsklepach za żółtymi firankami...Bo moi rodzice pracując oboje nie mogli marzyć o budowie domu. Więc nie opowiadaj głupot jaka to była kraina mlekiem i miodem płynąca.

a
piątek, 29 października 2021, 21:34

Niestety mało, mniej mieszkań niż 40 lat temu. Cała wieś za czasów Gierka i Jaruzelskiego przebudowała z drewna na domy murowane Rocznie oddawano ok 350 -400 tys. mieszkań nie licząc budownictwa wiejskiego, maksymalnie po 1990 oddano rocznie 220 tys. Z tym że wieś jest praktycznie na wymarciu a mam porównanie bo po tych samych terenach jeżdżę od 40 lat, jedynie blisko dużych miast jest intensywny rozwój budownictwa - ale jest to tak zwana "biedota" kielecka, rzeszowska czy też lubelska wliczając w to mniejsze miasta np. Mielec. Jest to też związane z tym, że bardzo dużo młodych ludzi wyjechało z polski.

żenado
poniedziałek, 1 listopada 2021, 22:24

Za gierka budowano na kredyt, który kończyliśmy spłacać w wolnej Polsce. Jak odmówiono gierkowi na zachodzie dalszych kredytów to i "boom" się skończył i PRL. Taka to była potęga. Jak już jeździsz po terenach to sobie porównaj jeszcze ile i jakie samochody stoją pod tymi domami. I dlaczego są to auta zachodnie a nie polskie, czy wschodnioeuropejskie. A Polacy jeżdżą na zachód do pracy, bo mogą.

Mix
wtorek, 26 października 2021, 20:45

Mama- Jasiu dostałeś 2 (ocenę)! Jasio- Mamo ale to nie jest źle bo stasio dostał 1. Takie to twoje tłumaczenie.

piątek, 29 października 2021, 09:26

Chyba twoje. PO prostu nie wiesz jak było w latach '90

Valdore
wtorek, 26 października 2021, 06:55

Akurat sytuacja gospodarcza Polski jest znacznie lepsza niż twojej Rosji

środa, 27 października 2021, 13:31

No nie jest.

ruski stek bzdur...
czwartek, 28 października 2021, 17:40

Bardzo dobrze że tak sądzicie, nie musicie nic robić , jest przecież git... :) :) :)

czwartek, 28 października 2021, 17:39

Zdecydowanie jest...

Ech
wtorek, 26 października 2021, 00:41

Co do sytacji gospodarczej to napewno w Syrii przed wojna nie zylo sie tak zle. Zrszta to samo w Libii i kilku innych panstwach.

Ernst Stavro Blofeld
poniedziałek, 25 października 2021, 23:01

Ale w skomplikowaniu systemu podatkowego jesteśmy w absolutnej światowej czołówce i jest to poziom olimpijski!!

piątek, 29 października 2021, 09:27

Jesteśmy, i co z tego?

Pan Tadeusz
poniedziałek, 25 października 2021, 22:28

Dług zagraniczny wynosi 366 mld (przez ostatnie 6 lat wzrósł o ok. 30 mld. Rezerwy walutowe NBP wynoszą 167 mld (przez ostatnie 6 lat wzrosły o ok. 70 mld)

a
czwartek, 28 października 2021, 19:51

Dług zagraniczny Polski na koniec czerwca wynosi : 1335 mld zł dzisiaj 3,96 to dług wynosi : 377 mld dolarów

Pan Tadeusz
wtorek, 26 października 2021, 11:14

Dane w dolarach amerykańskich

Eter
środa, 27 października 2021, 08:24

A co w Rosji macie ciagle system sprzed Breton Woods? Oj ruskie ekonomy. Dla uproszcenia. Jak kupujecie coś za granicą to wymieniacie rubla na dolara i dokonujecie transakcji. Nie następuje przewalutowanie rubla na złoto tylko wlasnie na znienawidzonego kapitalistycznego dolara.

piątek, 29 października 2021, 09:27

Dodatkowo rubla nikt nie chce.

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 22:22

Ogólnie jest może nie bardzo dobra, ale dobra. Byłaby lepsza gdyby rządził rząd, który rządzi, a nie trwa ( w najlepszym razie). Rozumiesz?

poniedziałek, 25 października 2021, 20:31

Polak w siły powietrzne ,zależność od USA (analiza)

środa, 27 października 2021, 09:56

Lepiej od nich niż od was

Ech
wtorek, 26 października 2021, 22:22

po 10 latach wojny. Ciekawe czy dalej by nas wspierali?

piątek, 29 października 2021, 09:28

Raczej ciekawe czy wojna musiała by trwać aż 10 lat...

***
poniedziałek, 25 października 2021, 18:32

Zachodzi pytanie dlaczego 2 su34 nie zostały zwalone przez turecką armię.

piątek, 29 października 2021, 09:28

Strzelał Pancyr?

RZESZOW
poniedziałek, 25 października 2021, 20:46

DLATEGO ZE TO Sukhoi Su-24

gnago
sobota, 30 października 2021, 16:47

W jezyku polskim/słowiańskim Suchoj. Tak bardzo wyzbyty jesteś polskości służalczością że angielską transkrypcją się podporządkowujesz

Nie inż.
poniedziałek, 25 października 2021, 18:51

Czym?

Hanys
poniedziałek, 25 października 2021, 18:40

Może dlatego, że potem ta cała turecka armia musiałaby zostać zwalona przez rosyjską ? :)

Fan desantu z Pn koreańskich An2
wtorek, 26 października 2021, 16:02

Jakoś tego wyczynu nie powtórzyli, kiedy drony robiły rozwałkę pojazdom pancernym i Pancyrom na ziemi. Natomiast wysyłali Syryjczyków, na jakieś Su ileś tam i ślicznie dostawały i zaliczały glebę.

Ślązak nie sprzedany Rosji hanys
wtorek, 26 października 2021, 11:24

Oj myślę że mielibyście ciężko towarzyszu. Dodatkowo niektórzy czekają z niecierpliwością na taki wasz większy ruch. :D

Xzibit
wtorek, 26 października 2021, 09:32

hahaha nie ośmieszaj się Iwan,wszyscy widzieli jak spada wasz ruski złom zestrzelony przez tureckiego F-16

Davien
wtorek, 26 października 2021, 06:56

Hanysku, jak Turcy oddali to Rosja nawet palcem nie kiwneła jak odxziały SAA były masakrowane:)

Machniom
poniedziałek, 25 października 2021, 17:55

Rosja jest potęgą militarną i każdy reżim musi się z nią liczyć. Doskonale wie o tym reżim USA.

he he he
poniedziałek, 25 października 2021, 23:16

Rosja to taka "potęga militarna", że już kilkukrotnie zakazywała Izraelowi bombardować jej sojusznika Syrię, grożąc odwetem. A Izrael tak się "liczy" z tymi groźbami że je kompletnie olewa. I jak leci IAF na Syrię to ruscy siedzą cichutko, udając że to deszcz pada a nie bomby.

Davien
wtorek, 26 października 2021, 23:55

Najlepsze to było jak Rosjanie wlecieli nad Golan, dostali jedno ostrzeżenie od Izraela i nagle juz tam nie wlatują.

Tani
środa, 27 października 2021, 20:50

Eee Andersen nie wlecieli tylko wjechali. I tam stacjonują. Przez to Izrael ma zablokowany apetyt na resztę tych górek. Po co wymyślać tu już to było.

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 18:25

Tyle tylko że do sojuszu z USA przystępują kolejne państwa, także byłego ZSRR, a z Rosją coraz to więcej państw nie chce mieć nic wspólnego, wolą USA (Ukraina, Gruzja).

Herr Wolf
poniedziałek, 25 października 2021, 18:53

Hahaha państwa

piątek, 29 października 2021, 09:30

Osetia to zapewne państwo :)

Trol
wtorek, 26 października 2021, 11:25

Już obecnie te zabawne twoim zdaniem państwa dysponują siła 3x większą niż wielka ruSSija. Ja bym się nie śmiał.

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 21:11

Tak. Co więcej ludzie w tych państwach mimo wielowiekowej rosyjskiej okupacji jeszcze potrafią myśleć, czego oznaką jest pognanie Rosjan i związanie się z Zachodem. Te narody widzą, że Rosja nic poza rosyjskim syfem nie jest wstanie im zapropnować, a po rozwoju Polski widzą że Zachód to dobrobyt o jakim dziś mogą niestety tylko pomarzyć.

moze
wtorek, 26 października 2021, 00:38

Do silniejszego Rezimu ida tlumy. Jak z ludzmi.

piątek, 29 października 2021, 09:30

Z reżimów to raczej ludzie uciekają...

Prześmiewca}
poniedziałek, 25 października 2021, 22:40

Skąd czerpiesz te bajki? Główną przyczyną owego "przyłączania" do największego terrorysty świata jest kasa, szantaż itp. stymulatory uległości polityków.

GB
wtorek, 26 października 2021, 12:32

Jasne... Widziałeś zwykłych ludzi na Majdanie? I to bez broni. Poza tym nikt nie kazał Janukowiczowi uciekać z Ukrainy. Bez protestu w społeczeństwie żadne pieniądze by nie pomogły. Podobnie było w Polsce, czy innych państwach RWPG.

gnago
sobota, 30 października 2021, 16:52

Ta dlatego organizowano Ciamajdan w W-awie , a forsa Amber goldu wycofana przez I. posłużyły do opłacenia najemników snajperów co to sili pociskami na prawo i lewo

a
wtorek, 26 października 2021, 22:25

A ile USA zapłaciła tylko 5 mld dolców

GB
środa, 27 października 2021, 12:17

No widzisz, wedle ciebie wystarczy tylko 5 mld USD żeby tak duże państwo jak Ukraina przeszła na stronę Zachodu. To czemu Rosja nie zainwestowała w Ukrainę więcej?

a
środa, 27 października 2021, 22:39

A Ukraina przeszła na stronę zachodu? a popytaj Ukraińców. A ilu z Ukrainy wyjechało do Rosji? 8 - 10 mln a może jeszcze więcej. Ukraina miała ponad 50 mln ludzi a dzisiaj ile ma? mniej niż Polska.

czwartek, 28 października 2021, 17:47

A po co mieliby wyjechać do roSSji do jeszcze większego syfu ? Przecież oni mają google street view :P

a
piątek, 29 października 2021, 21:42

No to się ich spytaj dlaczego wyjechali do Rosji a nie na zachód. A może nie chcą pracować na zmywaku a chcą w swoich zawodach. Gdzie się przenieśli konstruktorzy robotnicy, z Antonow, Moto- Sicz, i innych zakładów nie do Rosji. Dostali pracę mieszkania pracują w sowim zawodzie. Pooglądaj na earth jak rozwinęły się niektóre zakłady np. budowy silników okrętowych .

GB
czwartek, 28 października 2021, 12:59

No przeszła. Nie widać tego? Cały czas odbywają się tam ćwiczenia wojskowe. Ukraina dąży do NATO i UE.

a
piątek, 29 października 2021, 21:42

Taa a spytaj mieszkańców czy chcą.

ubawiony
poniedziałek, 25 października 2021, 18:53

No,przykład Ukrainy i Gruzji zapiera dech w piersiach.

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 19:39

A w czym masz problem? Polska na przełomie lat 80/90 była w bardzo złej sytuacji gospodarczej a dobrze stoi na nogach dziś. Wszystko przed Ukrainą i Gruzją, ważne żeby uwolniły się od zależności od Rosji co właśnie się dzieje. No i granica NATO przesuwa sięna wschód co jest bardzo korzystne dla Polski, a amerykańskie bombowce strategiczne latają już stosunkowo blisko Moskwy. Natomiast trudno nazwać Rosję państwem, to jakiś nieokreślony stan, lub w innej wersji struktura bandycko-mafijno-niewolnicza.

gnago
sobota, 30 października 2021, 16:57

Opis trafny, ale genezy przyczyn tego stanu brak. Rozkmiń czemu w 1991 kupowałem niemieckie gwoździe, a polska fabryka gwoździ stała bezczynnie i przynosiła straty. ściągnij sobie w pdf dzieło śp. Prof Kieżuna o patologiach transformacji

Ech
wtorek, 26 października 2021, 22:26

Ekonomicznie zesmy zyskali ale moralnie straclsmy. Okupacja Afgatsnu, wojna w Iraku - do ktrych zostalismy zmuszni to plama na naszym honorze Polaka. Nie mozna tego wsierac. Nalezy walczyc o niezaleznosc od bandyckiej moralnosci.

Herr Wolf
poniedziałek, 25 października 2021, 20:21

Ile zakładów produkcyjnych miała Polska np.89 r oraz ile długu a ile dziś?!

piątek, 29 października 2021, 09:32

Ile te zakłady sprzedawały na świecie, za dolary (które były potrzebne do zakupu innych dóbr za granicą) ?

Whiro
wtorek, 26 października 2021, 11:30

Taka. Byliśmy 7 gospodarką świata. A Rosją pewno pierwszym...ale to tylko na użytek zindoktrynowanych jak ty. Jadąc do Niemiec, Norwegii, czy Austrii a nawet na Węgry w latach 90 tych szczena mi opadała jaki tam mają wypas. Dziś już tego tak nie czuje, a z Węgier to zrobił się nasz ubogi krewny.

GB
środa, 27 października 2021, 20:13

Kurcze... Miałem gdzieś Rocznik Statystyczny z 1988/89 roku. Rzeczywiście byliśmy wedle niego potęgą gospodarczą... Ja nie mogę...

carter
wtorek, 26 października 2021, 11:06

Panie herr wolfik w 89 r. szczyt motoryzacyjnej techniki fiat 126P nowy kosztował 64 tys. zł. dziesięcioletni 380 tys. W 93 . moja pierwsza pensja to 3 mil. zł. około 100 dol. to i tak prawie dwa razy więcej niz mojej mamy po 25 latach pracy w biurze projektów urbanistycznych. Teraz zarabiam w przeliczeniu 1500 dol. po dwudziestu ośmiu latach w tej samej firmie. Więc nie opowiadaj tych bajek jak było pięknie bo moje pokolenie wychodziło z tego postsowieckiego syfu i zna go bardzo dobrze, żeby kupić telewizor trzeba było oszczędzać rok czasu o cenach samochodów nawet nie będę pisał.

a
środa, 27 października 2021, 22:44

Tylko co mogłeś kupić za te 100 dolców a co możesz teraz za te 1500 dolców? Nawet kupując w Pewexie więcej kupiłeś niż dzisiaj, a mam ten sam problem, a jak twoja mama pracowała w biurze urbanistycznym to trzepała niezła kasę, współpracowałem z takimi biurami i wiem jaka kasę tam można było zarobić.

poniedziałek, 1 listopada 2021, 22:28

Nic nie mogłeś kupić bo półki były puste. Jak już uskładałeś na malucha to za dużo nie pojeździłeś, bo paliwo było na kartki.

bender
poniedziałek, 25 października 2021, 21:53

Kulą w płot. Nasz dług wówczas był nierestrukturyzowalny, dziś (wciąż) mamy znakomity ranking kredytowy, grubo lepszy niż takie mocarstwo jak Rosja. Nasze PKB i w konsekwencji PKB na osobę wtedy i dziś to zupełnie inne światy. A co do struktury PKB (przemysł, rolnictwo, usługi) to dziś też jest lepsza.

Herr Wolf
wtorek, 26 października 2021, 06:14

Tak tak weź kredyt i go nie spłacaj zobaczymy kiedy przeprowadzą cię pod most

Eter
środa, 27 października 2021, 08:36

Wiarygodność kredytowa Polski i Polaków jest znacznie wyższa niż Rosji i Rosjan. Polakom i Polsce chcą pożyczać wszyscy na relatywnie niski procent. Rosji nie chce pożyczać już nikt bo jest nieodpowiedzialna i nieprzewidywalna. Rosjanie nie bedą mogli inwestować w swoją infrastrukturę i gospodarkę. Polacy inwestują od wielu lat. Zaufanie i przewidywalność jest obecnie czynnikiem daleko ważniejszym niż liczba złóż surowców. Nie można opierać silnej gospodarki na sprzedaży surowców. Bilans pomiędzy sprzedażą surowców a zakupem produktów przetworzonych, zawsze będzie niekorzystny dla Rosji która jest skazana na ubożenie jeśli nie zacznie produkować.

a
środa, 27 października 2021, 22:45

A mylisz się i to bardzo.

piątek, 29 października 2021, 09:41

Eksperci mają inne zdanie.

a
piątek, 29 października 2021, 21:43

Jacy?

poniedziałek, 1 listopada 2021, 22:28

Wszyscy

Davien
niedziela, 31 października 2021, 07:43

Na pewno nie ci rosyjscy od Putina;)

a
niedziela, 31 października 2021, 17:44

taa cały zachód dałby chętnie kredyty Rosji ale ta ma ich w czterech literach ... a wiesz dlaczego bo kredyty uzależniaja a jak się ma własne środki to inni mogą mi skoczyć wiesz gdzie

Xd
wtorek, 26 października 2021, 05:30

Brawo takich nam potrzeba

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 21:00

A jaki jest dziś poziom życia Polaków, a jaki był w 1989 roku. Poza tym te zakłady produkcyjne wtedy były bankrutami z przestarzałymi środkami produkcyjnymi i beznadziejnej jakości produktami. Porównaj sobie szczyt techniki samochodowej PRL-u, czyli Poloneza z jakimś volkswagenem, toyotą czy innym fordem. Ze sprzętu wojskowego takiego produkowanego w PRL-u T-72, z amerykańskim Abramsem, miały okazje wprost spotkać się w Iraku. W Polsce produkowano samobieżne 122 mm Goździki, na zachodzie 155 mm rózne samobieżne 155 mm (M-109, Giat, itp.). Eksport Polski wtedy na zachód to głównie surowce (jeszcze był potrzebny węgiel) i nieprzetworzona żywność. Jak myślisz kto nam wtedy umorzył gierkowskie długi, których Polska nie była wstanie spłacać???. I ignorancie jeszcze jedno, kredyty nie są zagrożeniem gdy ma się ich możliwość spłacania, tak jak teraz. Natomiast gdy się nie ma jak ich spłacać tak jak w PRL to państwo ignorancie bankrutuje. Jeszcze wymieniać?

GB i bzdety jak zwykle
wtorek, 26 października 2021, 09:34

Oczywiscie pominales to ze firmy zachodnie na wyscigi wykupowaly te podobno przestarzale firmy, po uprzedniu nalganiu na temat ich kondycji oczywiscie. A po kupnie czesto ten "przestarzaly" sprzet demontowano i wywozono na zachod bo zwyczajnie byl lepszy, a firme kladziono by czasem nikt jej nie przywrocil na rynek i by nie stanowila konkurencji. Aha i dany 152 mm to z nieba nam spadaly to samo z pt-91, ktory na poczatku lat 90 byl porownywalny z owczesnymi leo2a4. A to ze Polska nie byla w stanie splacac dlogow to byl efekt zmowy i sankcji majacych celowo doporowadzic do upadku naszej gospodarki przez zachod, co zreszta sie im udalo, i jak sie troche rozejrzec do dzis to stosuja, byle nie straci pozycji dominujacej na swiecie, ale na ich nieszescie niespecjalnie juz im to wychodzi bo swiat sie na nich poznal i coraz bardziej sie od nich dystansuje. "kredyty nie są zagrożeniem gdy ma się ich możliwość spłacania" i pewnie dlatego firmy biorace kredyty i majace mozliwosc splacania bywa ze padaja i to dosc czesto to pewnie dlatego(nie wiem czy sie smiac czy plakac)

Davien
środa, 27 października 2021, 00:00

No padłem ze śmiechu:) PT-91 jest gorszy od zwykłego T-72B z 1985r a Leo2A4 w bazowej wersji to odpowiednik T-72B3:) Dana to Czechosłowacja, a obecnie Słowacja. Na zachód nic nie wywozono bo takie antyki jak tam były to w muzeach mozna było obejrzeć. Choc taki jak ty i tak tego nie zrozumie:)

sobota, 30 października 2021, 17:03

rozumiem brak rozumu śmiechem maskujesz , typowa przypadłość wiejskich jasiów

GB
wtorek, 26 października 2021, 14:24

Na wyścigi? Nie nie kupowały na wyścigi i kupowały te które były cenne. Działo samobieżne Dana ignorancie to był produkt czechosłowacki, a nie polski. PT-91 został sprzedany w zawrotnej liczbie 48 egzemplarzy do Malezji, przy czym opóźnienia spowodowały straty firmy. A został sprzedany bo miał zachodnie komponenty i tylko dlatego wygrał z T-90. Efekt upadku PRL to efekt niewydolności gospodarczej komunizmu, a nie spisków itd. Płacz.

Davien
środa, 27 października 2021, 00:01

Do Malezji sprzedano nie PT-91 ale PT-91M a różnica pomiędzy nimi to tak jak M1 i M1A2 SEP

GB
środa, 27 października 2021, 13:31

Toteż napisałem dlaczego - zachodnie komponenty.

a
wtorek, 26 października 2021, 07:51

No tak Poloneza wymieniono na kilkunastoletnie złomy. bo większość Polaków tylko na zakup starych samochodów stać. a ilu stać na zakup mieszkań? kredyty na 30 lat? a ilu uciekło z tego dobrobytu? 4 mln czy więcej. Taki dobrobyt a tak mało kobiety rodzą dzieci - tak dobrze to dzieci powinno być w bród. Stan wojenny a kobiety rodziły i wychowywały, choć nic nie było ALE BYŁA STABILIZACJA - wiedziałeś co będzie za 2 - 5 lat i pod to planowałeś życie. Kobieta w ciąży u prywatnego na ogól zwolniona z pracy, Żywność nieprzetworzona? bzdury piszesz że wysyłano nieprzetworzoną, ale była do żywność zdrowa w dzisiejszym pojęciu ekologiczna. Było dużo absurdów i głupoty - tylko że aktualna głupota bije starą na głowę / ma tu oczywiście przepisy prawa / A Irakiem to byś się nie kompromitował.

piątek, 29 października 2021, 09:43

I te kilkunastoletnie złomy były lepsze od prawie nowych Polonezów - dlatego te drugie zniknęły z dróg _natychmiast_ po tym jak się pojawiła możliwość importu tych "złomów". Tyle w temacie jakości komunistycznych wyrobów.

Davien
środa, 27 października 2021, 00:02

A niby kto tego Poloneza poza Chinami kupował?? Na Zachodzie nikt go nie chciał choc mogli je mieć za grosze. reszty twoich bredni nawet nie ma sensu komentować jak kazdego homo sovieticusa.

GB
wtorek, 26 października 2021, 13:48

Na Poloneza stać było Niemca z RFN, Francuza, Anglika itd. Jakoś nikt go tam nie chciał kupować. No właśnie uciekło bo PRL zbankrutował i trzeba się było dorabiać. Jedni w Polsce inni za granicą. Nie, nie wiedziałem co będzie za 5 lat, a kupować trzeba było za kartki, a nie tylko za pieniądze jak w normalnych państwach. Sam się kompromitujesz Irakiem - Polska eksportowała do Iraku właśnie T-72 i to te wersje miały szanse walczyć z Abramsami. Doucz się,

a
wtorek, 26 października 2021, 22:42

Raczej ty się doucz - Najsilniejsza armia świata USA walczyła z podrzędnym krajem jakim był Irak , a poczytaj jak trafili na równych sobie Kubaczyków, Wietnamczyków to brali baty aż miło. Skoro jest tak dobrze to dlaczego dzieci nie ma? a kraj się wyludnia? BO LICZY SIĘ STABILIZACJA, jeżeli mogę przewidzieć co będzie za 5 lat to mogę sobie zaplanować życie. A ile razy w roku zmieniane są ustawy podatkowe? a ile w ogóle jest odnośników. A poczytaj jak jest w Singapurze ustawa podatkowa raz wprowadzona przez lata nie była zmieniana. A u nas co powiat to inna interpretacja przepisów, ustawy o ochronie środowiska - to kpina z ochrony środowiska a nie jego ochrona aby tylko utrudnić życie / no oczywiście jakaś grupa zarobi / chcesz wybudować głupi zakład 2 lata starania.

Davien
środa, 27 października 2021, 13:35

Wow, jak pamiętam to wystarczyła zwykła blokada by ZSRS i Kuba naraz narobiły w gacie i czym predzej zakończyły ta błazenade Chruszczowa:) W Wietnamie USA wygrywało kazde starcie z wspieranymi przez ZSRS komunistami z Północy. Ale jak widac nie ucza tego u was na Syberii

środa, 27 października 2021, 18:46

Tak USA wygrywalo że w pośpiechu Wietnam opuszczali

czwartek, 28 października 2021, 17:48

A teraz im pomagają bazy przeciwko Chinom budować. A ruskich nikt nie lubi...

GB
środa, 27 października 2021, 12:22

Przecież wedle sowietów najlepszą/najnowocześniejszą itd naj, naj, naj była Armia Radziecka... NIE? Poza tym porównujemy czołgi w tym momencie. A Irak miał m.in. polskie T-72, które okazały się znacznie słabsze od Abramsów. To że ty sobie nie potrafisz zapewnić stabilizacji to miej pretensje przede wszystkim do siebie niedojdo życiowa,

haha
piątek, 29 października 2021, 11:27

Irak to miał głównie chińskie Type 59 odpowiedniki T-55. T-72M miała tylko Gwardia Republikańska i do starć czołgów raczej nie dochodziło. A-10 je wcześniej wykańczały. Obronę powietrzną Iraku Amerykanie wykończyli w pierwszym kroku (w dużym stopniu dzięki zdradzie Rosjan, którzy przekazali dane o systemach rlok). Potem pojechali po stanowiskach dowodzenia, magazynach. W drugiej wojnie irackiej to już nie było co niszczyć. Zostały resztki po pierwszej wojnie, a po latach embarga nic nowego się nie pojawiło. Gdyby Irakijczycy mieli takie wsparcie jak Wietnam to wynik byłby jak w Wietnamie.

poniedziałek, 25 października 2021, 22:21

Zapomniałeś napisać, że wtedy internetu nie było a teraz jest.

Dark
poniedziałek, 25 października 2021, 18:12

Nie jest żadną potęgą tak samo jak rosja oba te kraje nie były w stanie pokonać małych państewek a co dopiero mówić o większej wojnie.

Ciekawski
poniedziałek, 25 października 2021, 17:47

Bądźmy precyzyjni. Syria posiada około 15 Su-24M i 12 niedostarczonych Su-24M2. Dlaczego autor nie wspomina o tym ani słowa?

BUBA
poniedziałek, 25 października 2021, 19:51

Mniej. Kilka syryjskich Su-24 sapdło, dodatkowo dostali od Iranu 10 Su-22M4 po Iraku...................... .....................................................................................................................................................................

Wolfgang
poniedziałek, 25 października 2021, 19:48

Jak może posiadać coś, czego niedostarczono?

jckbjcvkbjcvkbjkj
wtorek, 26 października 2021, 09:48

Prawnie można posiadać coś czego nie dostarczono. W tym kontekście posiadanie jest zjawiskiem prawnym, a nie fizycznym.

Eter
środa, 27 października 2021, 11:44

Posiadanie jest stanem faktycznym jeżeli chcesz rozmawiać o prawie. Odsyłam do zapoznania się z definicją corpus i animus.

Andrettoni
poniedziałek, 25 października 2021, 16:39

Mimo wszystko warto wskazać różnicę w użyciu lotnictwa w Syrii i na Ukrainie. Ukraina posiadała teoretycznie lepsze lotnictwo, a praktycznie go nie używano. W Syrii przeciwnie - latały nawet Mig-21. Różnica to obrona plot i to głównie pociski przenoszone przez piechotę. Nie było tu wielkiego wyrafinowania.

poniedziałek, 25 października 2021, 20:33

Wiesz czemu nie latały? To ci powiem...bo nagle konflikt by się przerodził w wojnę domową. Czyli pewnego dnia nagle by się pojawiły S400 oraz 100 mig 29 u separatystów i by była Odessa w rasyji...nowo-rasyji. ponial?

123
poniedziałek, 25 października 2021, 18:05

Jak wspomniałeś różnica to obrona plot plus lotnictwo myśliwskie przeciwnika Ukraina musiała by się mierzyć z rosyjska obrona plot i rosyjskim lotnictwem myśliwskim. Jak kończyły się dla Syryjskiego lotnictwa starcia z Izraelem ?? zapewne tak samo skończyły by się dla Ukrainy starcie z Rosjanami.

Z Krakowa
poniedziałek, 25 października 2021, 15:51

Okazało się, że około samolotów wymaga poważnego remontu, żeby wziąć udział w walkach - tu chyba brakło liczby?

mig35
poniedziałek, 25 października 2021, 15:28

stare samoloty Syrii można zmodernizować, zastępując sprzęt radioelektroniczny

żenado-meter
piątek, 29 października 2021, 11:10

...bo przecież wyeksploatowane silniki i zmęczona, skorodowana konstrukcja to nic takiego. :)

123
poniedziałek, 25 października 2021, 18:06

Tak i pakujesz sprzęt radioelektroniczny o wartości wielokrotnie większej niż płatowiec do złomu który nie wiadomo czy nie spadnie sam od siebie :)

Apek
poniedziałek, 25 października 2021, 15:05

Cytacik z artykułu dla dla GB i Daviena: "Dobrym przykładem użycia rosyjskiego i syryjskiego lotnictwa bojowego jest znany skądinąd atak na turecki batalion w prowincji Idlib, w którym zginęło 33 żołnierzy. Batalion ten przemieszczał się w pojazdach opancerzonych i został dość nieskutecznie zbombardowany przez dwa syryjskie Su-22. Syryjczycy zadali niewielkie straty, ale skłoniło to konwój do zatrzymania, a żołnierzy tureccy schronili się w budynkach po bokach drogi. Następnie do działania przystąpiły dwa rosyjskie Su-34, które zrzuciły stworzone do niszczenia schronów bomby precyzyjne (naprowadzane laserowo) KAB-1500L. Spowodowało to zawalenie się niektórych budynków i tak ciężkie straty wśród żołnierzy „drugiej armii NATO”

Davien
poniedziałek, 25 października 2021, 17:21

Apek, Turcy stracili 33 zołnierzy a jak potem oddali to SAA nie doliczyło a sie kilkuset i masy sprzętu. jeszcze kilka takich akcji i siły zbrojne Syrii przestana istnieć.

Tani
środa, 27 października 2021, 20:56

Eee tam co sobie żałować 1542 i to od jednego pocisku.

oj Dana,Dana...
poniedziałek, 25 października 2021, 18:55

Turcy je spopielą ?

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 15:20

No i? Dzięki takiej polityce Erdogana, który wysyła wojska lądowe do sąsiedniego kraju bez osłony własnego lotnictwa to cud, że do tej pory tylko tylu ich zginęło.

Hanys
poniedziałek, 25 października 2021, 18:26

Ilu dokładnie zginęło Turków w tej wojnie to wiedzą tylko Turcy, ale nie podają i co sie dziwić :)

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 18:44

Ilu dokładnie zginęło Rosjan w tej wojnie to wiedzą tylko Rosjanie, ale nie podają i co się dziwić :)

a
wtorek, 26 października 2021, 22:44

Nie - wiadomo, bo prasa syryjska umieszcza nekrologii żołnierzy którzy zginęli.

Davien
środa, 27 października 2021, 13:36

Taak,a wiaygodnośc podobna jak niemeickich gadzinówek w III Rzeszy czyli zerowa:)

a
środa, 27 października 2021, 22:53

Oj większa niż zachodniej jak są nekrologi to były zdjęcia żołnierzy którzy zginęli. A gadzinówki to niestety ukazują się ale daleko na zachodzie.

GB
środa, 27 października 2021, 12:23

Jasne...

a
środa, 27 października 2021, 22:54

No to zacznij czytać coś więcej niż własne wypociny i polecenia poliktruka

Gb
czwartek, 28 października 2021, 18:27

Ja czytam ty nie masz pojęcia o niczym.

a
sobota, 30 października 2021, 17:52

Nic nie czytasz bo byś głupot nie wypisywała

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 14:55

Panie autorze, Syria otrzymała baterię S-300, tyle tylko że nie dostała pozwolenia na jej wykorzystanie. A nie dostała bo Izrael powiedział iż jej aktywacja, oznacza jej zniszczenie, co byłoby propagandowo nie do przyjęcia dla Rosji. I tak ta bateria stoi bezczynnie od dwóch czy trzech lat.

Fanklub Daviena i GB
poniedziałek, 25 października 2021, 15:29

Co też ten Iztael już nie wgadywał w twoich i daviena bajaniach. A na razie zamiast layać jak chce F-35, to atakuje znad Libanu, lub Jordanii albo Iraku udając amerykańskie maszyny lub po bandycku chowa się za rejsowymi maszynami pasażerskimi. : D

Łowca NKWD
wtorek, 26 października 2021, 11:38

Przecież rosyjska OPL o zasięgu międzygwiezdnym powinna zdjąć te f35 nawet nad rijadem. A dziwne nie jest że samolot wykorzystuję osłonę a nie leci jak wy z urrra podczas 2 wojny. Później się okazuje że f35 dalej latają a ruskich sołdatów zginęło 12 mln.

LOL
poniedziałek, 25 października 2021, 23:06

A po co wlatywać nad teren przeciwnika jeśli nie ma takiej potrzeby? Wiesz po co stworzono uzbrojenie dalekiego zasięgu? Właśnie po to żeby nie było potrzeby latania nad samym celem. Bo co prawda szansa na zestrzelenie F-16 przez komunistów jest praktycznie żadna to zawsze istnieje możliwość awarii technicznej i nowoczesna elektronika F-16 może wpaść w ręce Rosji.

Davien
poniedziałek, 25 października 2021, 17:22

Fanku i jakoś do tej pory robi w Syrii co chce i kiedy chce a syryjska OPL słuzy mu do testowania własnego uzbrojenia:)

Tyle w temacie
poniedziałek, 25 października 2021, 18:09

Raczej nie robi co chce bo najpierw latają do Moskwy i proszą o pozwolenie regularnie można obserwować regularne loty do Moskwy na Flightradar24

Davien
wtorek, 26 października 2021, 07:04

Taak, widzieliśmy o co chodzi w tych lotach jak Rosji spadł Ił-20M:)) Jak polecieli przekazać Rosji że to nie robota Izraela i Putin ma siedzieć cicho. I nagle ię zamknęli w Rosji:)

poniedziałek, 25 października 2021, 23:02

A teraz wyobraź sobie odwrotną sytuację, gdy Asad (czy choćby i sam Putin) lata do Waszyngtonu pertraktować co może zbombardować w Izraelu. Niewyobrażalne, prawda?

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 18:22

Jasne... Obecnie ataki są przynajmniej raz w tygodniu. Żaden premier Izraela tyle nie lata do Rosji. A poza tym i co z tego? OPL strzela, ale w nic nie trafia.

a
poniedziałek, 25 października 2021, 19:05

Bo wcześniej ustalili cele

Davien
wtorek, 26 października 2021, 07:05

Nie rozśmieszaj ludzi:)) Nie ustala sie celów z sojusznikiem atakowanego:)

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 19:52

Jasne. W obiektach koło Palmyry było rosyjskie wojsko. Był też atak w którym zaatakowano obiekty dosłownie pare km od baz rosyjskich. Wedle Rosjan izraelskie F-16 specjalnie kryły się za ich Ił-20 gdy został zestrzelony. Wreszczie to Izrael publikując filmy ze zniszczenia rosyjskich systemów Pancir skompromitował ten system jako nieskuteczny wobec izraelskiej broni.

Tani
poniedziałek, 25 października 2021, 20:42

A zestrzelony izraelski F-16 skompromitowal lotnictwo izraela.

Whiro
wtorek, 26 października 2021, 11:40

Tak myślisz? Zestrzelenie w boju to kompromitacja ale rozbijane przy ładowaniu na Kuzniecow rosyjskie su to wieczną chwała...

Chyżwar
wtorek, 26 października 2021, 10:07

Trafiło się ślepej kurze ziarnko dzięki niefrasobliwości pilota.

Davien
wtorek, 26 października 2021, 07:06

Nie , skompromitował OPL rosyjskeij produkcji, która potrzebowała ponad 20 rakiet by uszkodzić niestosujacy żadnych przeciwdziałań samolot:)

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 22:35

Nie. Na tysiące lotów bojowych izraelskiego lotnictwa wykonanych na obiekty w Syrii JEDEN zestrzelony F-16 to przypadek przy pracy. I tyle. W ciągu paru dni wojny gruzińsko-rosyjskiej (bodajże 8 dni) w sierpniu 2008 roku Rosja straciła kilka samolotów i kilka śmigłowców, w tym bombowiec Tu-22M3, w ogniu słabej gruzińskiej OPL. W ciągu kilku lat (wiesz ile dni liczy rok??? Czy mam ci podać?) izraelskie lotnictwo wykonując tysiące lotów bojowych straciło 1 F-16. Czujesz różnice? Przy czym OPL w Gruzji było słabsze od tego czym dysponuje rosyjsko-syryjska OPL w Syrii. Jeszcze coś?

Tani
wtorek, 26 października 2021, 18:55

Faceci 6-9 sztuk w tym Adir. Szkoda jednego pilota bo zginął. Dlatego Izrael wywala na złom wszystkie Sufy.

GB
środa, 27 października 2021, 12:24

Facet, to twoje 6-9 sztuk to w twoich snach, albo jakiejś alternatywnej rzeczywistości.

Normalnie kabaret
wtorek, 26 października 2021, 10:40

I co te tysiące lotów zniszczyło? Opl jak była tak jest, armia jest- to w co walili? W baraki czy pustynie. Po tysiącu lotów w zasadzie Polska armia przestała y istnieć a tutaj tysiące lotów i jaki efekt? Mizerny- i żadne wasze bajki tego nie zmienia

Davien
środa, 27 października 2021, 00:06

No, w końcu Rosji sie skończą w muzeach te radary co ciagle Syrii podsyła, choc ostatnio jakos syryjczycy juz stzrelac nawet sie boja:)

GB
wtorek, 26 października 2021, 17:04

Cały czas idzie bron z Rosji i żołnierze z Iranu. I dopóki idzie izraelscy piloci będą ich niszczyć.

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 15:37

A jakie ma znaczenie skąd atakuje Izrael. OPL ma za zadanie zestrzelić napastników, spowodować straty takie, aby kolejne ataki się nie opłacały. A tak od lat Izrael robi co chce w przestrzeni powietrznej Syrii (w zeszłym tygodniu był atak na obiekty koło Palmyry, potwierdzone przez Syrię), więc nie był to atak z nad Libanu. Rosyjski Ił-20 nie był samolotem pasażerskim tylko wojskowym. Tłumaczenie zaś że lotnictwo izraelskie chowa się za samolotami pasażerskimi jest jednoznaczne z zabawnym twierdzeniem że marnej baletnicy tj. zintegrowanej rosyjsko-syryjskiej OPL przeszkadza rąbek spódnicy. I tyle.

a
poniedziałek, 25 października 2021, 19:06

Atakują tylko za granicy żaden od lat nie wleciał w przestrzeń syryjską

Davien
wtorek, 26 października 2021, 07:07

Wlatuja cały czas, a że prymitywne rosyjskie radary ich nie widzą.....

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 19:54

Tydzień temu wleciały i zbombardowały obiekty koło Palmyry, co oznacza że były głęboko w syryjskiej przestrzeni powietrznej.

Normalnie kabaret
wtorek, 26 października 2021, 10:41

Wleciały od Jordanii i przeleciały przez nie bronioną przez nikogo pustynie. Ale całkowita cisza o ataku i zniszczeniu bazy USA

Davien
środa, 27 października 2021, 00:08

Pomerdało ci sie ze starta z powierzchni ziemi syryjską baza Szajrat i zdemolowanym przez drony Hmiejmin, Bo wizisz baza al tanf odniosła jedynie drobne uszkodzenia:))

placek23
piątek, 29 października 2021, 15:30

Baza w Szajracie była tak skutecznie starta z powierzchni, że następnego dnia odbywały się tam loty. Zdemolowane Hmejmim to mniej więcej taka sama prawda, jak twoje twierdzenie w innym miejscu, że Rzesza Niemiecka do I wojny światowej była częścią monarchii austro-węgierskiej. Czyli trzeci rodzaj prawdy po góralsku według ks. Tischnera.

a
wtorek, 26 października 2021, 07:55

Nic nie wleciały zbombardowały znad Jordanii pod osłoną amerykanów i samolotów cywilnych co poniektórych wkurzyło.

Davien
środa, 27 października 2021, 00:09

Wleciały, zbombardowały co chciały i wyleciały nei chowając się za żadnymi twoimi urojonymi samolotami pasażerskimi:)

GB
wtorek, 26 października 2021, 13:58

Coś ci się miesza i masz niespójną wersję. Skoro były samoloty pasażerskie na Palmyrą i to one niby przeszkodziły w zestrzeleniu samolotów izraelskich tzn. że te izraelskie samoloty były właśnie nad Palmyrą, a nie nad Jordanią. Poza tym Jordania jest dość daleko od Palmyry. Rakiety zaś manewrujące dalekiego zasięgu są drogie w porównaniu z taką ulubioną ostatnio bombą kierowaną SDB. I jeszcze raz - izraelskie lotnictwo znów zaatakowało, a zintegrowana rosyjsko-syryjska OPL nic nie potrafiła odeprzeć ataku. I w zasadzie izraelskie lotnictwo z nad Libanu atakuje tylko cele koło Damaszku lub przy swojej granicy. W każdym innym przypadku wlatuje w przestrzeń powietrzną Syrii. Jak byś też znał prawo międzynarodowe to byś wiedział że Syria ma prawo odpierać ataki nawet jak agresor jest w przestrzeni powietrznej innego państwa w tym przypadku Libanu. I jeszcze jedno - w Libanie jest rząd muzułmański, sprzyjający Syrii. Także Jordania, Cypr nie protestowały gdy na ich terytorium spadły rakiety systemu S-200. W przypadku Cypru, rakieta systemu S-200 miała szanse zestrzelić samolot pasażerski. Doucz się.

placek23
środa, 27 października 2021, 00:16

Niby się zgadza, a jednak nic się nie zgadza. Po pierwsze, od Palmyry do Jordanii jest w linii prostej ok. 140-150 km, a więc żadna odległość dla izraelskiego lotnictwa. Wystarczy mu wlecieć max. kilkadziesiąt kilometrów nad Syrię od południa, gdzie nie ma OPL, bo jest tam w zasadzie tylko pustynia, a nikt normalny nie broni kawałka pustyni rakietami przeciwlotniczymi. Resztę załatwia zasięg bomb. Po drugie, wcale nie trzeba być fizycznie blisko samolotu pasażerskiego, żeby nim się zasłaniać od ewentualnego ataku OPL. Wystarczy być dosyć daleko, kilkadziesiąt kilometrów albo więcej, ale w tym samym kierunku, patrząc od strony pozycji OPL. Ergo, wcale nie trzeba być tuż obok nad Palmyrą, gdy samolot pasażerski jest nad Palmyrą. Elementarne zasady geometrii się kłaniają. Po trzecie, wszystkie te określenia nad Palmyrą, nad Jordanią, nad Libanem itd. to są pojęcia publicystyczne, wyrażone w znacznym przybliżeniu w oparciu o niepotwierdzone oficjalnie doniesienia mediów o różnym (częściej niskim niż wysokim) stopniu wiarygodności. Bez szczegółowej znajomości sytuacji taktycznej nie może być mowy o rzetelnej ocenie ani działań lotnictwa izraelskiego, ani tym bardziej działań syryjskiej OPL. Po czwarte, Syria jako strona broniąca się od tych ataków jest z definicji w gorszej sytuacji. W danym momencie przed atakiem nie ma pewności, że są to samoloty izraelskie. Rozpoznanie może się mylić. Otwarcie ognia do domniemanych samolotów izraelskich, które nie naruszają syryjskich granic i jeszcze nie odpaliły swojego uzbrojenia, stawiałoby Syrię w roli agresora, a Syria ewidentnie nie chce być agresorem. Taka polityka. Po piąte, nie ma co się jarać ciągłym powtarzaniem o zintegrowanej syryjsko-rosyjskiej OPL. Integracja w danym przypadku może być (i zapewne jest) wyłącznie na poziomie zbioru i przekazu informacji o sytuacji powietrznej, ale nie na poziomie finalnego zwalczania celów. Nie ma i nie będzie rosyjskiego strzelania do samolotów izraelskich, o ile te wprost nie zaatakują wojsk rosyjskich. A Izrael będzie robił różne kombinacje taktyczne, ale wprost rosyjskich wojsk nie zaatakuje. O tym też po obu stronach decyduje polityka, a nie takie czy inne możliwości wojskowe.

Davien
środa, 27 października 2021, 13:43

Placek, taka mała podpowiedź: Syria i Izrael sa w stanie wojny, która wywołała Syria wiec jaka to niby agresja? Do tego samoloty izraelskei wlatuja w przestzreń Syrii bez prerwy, takie np F-35I atakuja zwykłymi bombami GBU. Nie ma tez żadnego chowania sie za samolotami pasażerskimi

placek23
środa, 27 października 2021, 22:25

Oficjalnie mają stan zawieszenia broni, więc kto pierwszy strzela, ten jest oskarżany o jego naruszenie. Różnych rzeczy tam nie ma, ale korzystanie przez Izrael z obecności samolotów pasażerskich w strefie nalotów akurat jest. Wielokrotnie zostało stwierdzone i nie ma siły, żeby to był przypadek.

Davien
niedziela, 31 października 2021, 07:58

Placek, Syria wielokrotnie zerwała zawieszenie broni, wiec tak , sa w stanie wojny. Natomiast bajki o korzystaniu przez Izrael z osłony samolotów pasażerskich to jedynie syryjskei wymysły ale jak widać łykasz te brednie jak pelikan szprotki.

placek23
niedziela, 31 października 2021, 15:11

formalnym stanem jest zawieszenie broni klepnięte przez ONZ. Nadal zamierzasz opowiadać, że Rzesza Niemiecka do I wojny światowej wchodziła w skład monarchii austro-węgierskiej?

GB
środa, 27 października 2021, 13:29

Po pierwsze - nie wiadomo skąd wleciały nad Syrię izraelskie samoloty, że od strony Jordanii - tak twierdzi użytkownik a, zapewne za mediami syryjskimi/rosyjskimi. Nie ma komunikatu oficjalnego. Po drugie - tak to prawda, bomby szybujące takie jak SDB można zrzucać kilkadziesiąt km od celu. Po trzecie - nie zmienia to faktu, że OPL ma za zadanie odeprzeć taki atak i najlepiej zestrzelić napastników. Zintegrowana rosyjsko-syryjska OPL tego od lat nie potrafi. Nieprawda - już spadały rakiety systemu S-200 na Jordanię i Cypr. I nie, to nie Syria w takim przypadku byłaby agresorem, gdyby atakowała izraelskie samoloty nad Jordanią czy Libanem. Jeśli udostępniasz swoją przestrzeń powietrzną do agresji na inne państwo to także jesteś agresorem. Udostępnienie przestrzeni powietrznej dla Izraela przez Jordanię powoduje że Jordania także jest agresorem w stosunku do Syrii (mimo że nie użyła broni). Takie prawo. Po piąte - nie musi być strzelań do izraelskich samolotów i śnp przez Rosjan, niemniej przekazywanie danych napewno jest. Poza tym to nie mój wymysł "zintegrowana rosyjsko-syryjska OPL" - tak twierdził mniej więcej na rok przed zestrzeleniem rosyjskiego Ił-20 rosyjski generał w jakimś tam wywiadzie. I jeszcze jedno - niedawno był atak izraelski na obiekty położone dosłownie parę km od pasa startowego rosyjskiej bazy i też nie było prób przechwycenia pocisków. I tu żaden układ (pisemny/słowny itp.) nie ma znaczenia - mogła być zwykła nawet pomyłka, awaria naprowadzania i te bomby mogły uderzyć w budynki z Rosjanami. Tu bezwględnie OPL powinna interweniować - nic takiego nie miało miejsca. Co do całościowej oceny syryjskiej OPL - jest taka, że izraelskie lotnictwo przynajmniej od wojny Jom Kippur demoluje kiedy chce tą OPL i ma takie sukcesy jak Dolina Bekaa, czy atak na budowaną syryjską elektrownie atomową (ma też na iracką) położoną w głębi Syrii. Od lat też wiadomo, że doradcami w syryjskich jednostkach OPL są Rosjanie i to zapewnie najlepiej wyszkoleni z największym doświadczeniem w Rosji. Niektórzy z nich zginęli w trakcie walk (choćby w Dolinie Bekaa). Sytuacji taktycznej obecnie nie będziemy znali - może za 100 lat historycy dotrą do dokumentów. Nie zmienia to faktu, że izraelskie lotnictwo atakuje bezkarnie obiekty w Syrii, a OPL nie potrafi tych ataków odpeprzeć.

placek23
czwartek, 28 października 2021, 13:28

Skądkolwiek wlatują, nie muszą wlatywać głęboko, żeby atakować cele w rejonie Palmyry, skoro zasięg bomb szybujących wynosi około 100 albo może nawet ponad 100 kilometrów. Nie ulega wątpliwości, że ataki lotnictwa Izraela na cele w Syrii są ogólnie biorąc dobrze przygotowane i skuteczne, a straty własne małe, chociaż okresowo ta skuteczność spada po wdrożeniu przez drugą stronę nowych rodzajów uzbrojenia lub nowych rozwiązań organizacyjno-taktycznych. Tak było po 1982 roku i tak wydaje się być teraz od kilku miesięcy. Historia się powtarza do momentu wymyślenia przez Izrael nowych sposobów przeprowadzania nalotów. Problem w tym, że więcej jest w tej sprawie spekulacji, domniemań i przypuszczeń niż faktów. Brakuje podstawowych informacji o polu radiolokacyjnym, zadaniu bojowym wojsk rakietowych, organizacji ugrupowań bojowych, systemie ognia, współdziałaniu itd. Bez tej wiedzy oceny są na poziomie wyobrażeń małego Kazia, który uważa, że tu coś powinno być, a tam nie powinno, więc tak jest dobrze a inaczej jest źle. Na Jordanię i Cypr spadały nie rakiety, lecz fragmenty rakiet. Głowica bojowa nie spada, lecz po określonym czasie ulega samolikwidacji w powietrzu. Doradcy zajmują się doradzaniem a nie prowadzeniem działań bojowych zamiast zainteresowanego. Nie ma żadnych informacji o śmierci doradców z ZSRR podczas walk w dolinie Bekaa w 1982 roku.

GB
czwartek, 28 października 2021, 18:43

Izraelskie lotnictwo zniszczyło także połozony w głębi Syrii budowany ośrodek atomowy. Oprócz naziemnej OPL Syria ma też lotnictwow tym MiG-29, które nie jest wstanie także nawiązać walki w swojej przestrzeni powietrznej z izraelskimi samolotami. Co im znowu przeszkadza? Tak odnaleziono szczątki rakiet, a co ty byś chciał odnaleźć po upadku na ziemię rakiety? Znaczy jak wedle ciebie ci doradcy doradzają? Na odległość? Z Moskwy? I nie, w Dolinie Bekaa zginęli sowieccy doradcy przy jednostkach OPL. Były o tym artykuły w polskiej prasie branżowej parę lat temu. I są to ustalenia sowieckie, a nie polskie, czy zachodnie.

placek23
piątek, 29 października 2021, 14:59

Przecież jest opisana w artykule słabość syryjskiego lotnictwa. Nie ma sensu powtarzać. Poza tym chyba wszystkim zainteresowanym trochę pasuje, żeby było tak jak jest. Naloty izraelskie w Syrii są generalnie skierowane przeciwko siłom Hezbollachu względnie Iranu. Wprost syryjskie wojska i syryjską infrastrukturę Izrael atakuje sporadycznie. Syria odpowiada adekwatnie i jest zbyt słaba, żeby odpowiadać bardziej zdecydowanie, a Rosja trzyma się z boku od tych zadym. Doradca nie organizuje wojsk, nie dowodzi ani nie naciska spustu. On tylko podpowiada, jak można coś zrobić wg jego najlepszej wiedzy, a decyzja należy do zainteresowanego. na Bliskim Wschodzie była na ogół znaczna rozbieżność między koncepcjami doradców i wykonaniem po stronie arabskiej. W rosyjskich quasi-oficjalnych publikacjach są wymienieni z imienia i nazwiska żołnierze ZSRR polegli i zmarli podczas konfliktów na Bliskim Wschodzie. Wynika z tych zestawień, że w wyniku walk w dolinie Bekaa strat ludzkich ZSRR nie miał, cokolwiek piszą na ten temat kanapowi specjaliści na różnych forach. Spotyka się wręcz twierdzenia o kilkuset zabitych doradcach, ale jest zerowe podparcie tych twierdzeń konkretnymi danymi.

Davien
środa, 27 października 2021, 00:10

Panie GB co do Cypru i S-200 to musiałaby przypadkiem wpaść na tego pasażera bo te pociski wymagaja stalegi i ciągłego podswietlania celu.

GB
środa, 27 października 2021, 14:04

Niemniej spadł na Cypr i to ponoć blisko lotniska.

a
wtorek, 26 października 2021, 22:47

Nic mi się nie miesza samoloty atakowały z przestrzeni Jordani a między nimi a syryjską opl akurat przelatywały samoloty cywilne i dlatego Syryjczycy nie strzelali ani do zrzuconych bomb

Davien
środa, 27 października 2021, 13:44

A to ciekawe jak do Palmyry z Jordanii doleciały te bomby:)) Teleportacja czy co?:)) Może skończ opowiadac bajki ze sputnika.

GB
środa, 27 października 2021, 12:28

No ale OPL ma obowiązek bronić przestrzeni powietrznej już na granicy. Znów jakieś kiepskie tłumaczenia aby przykryć beznadziejną zintergrowaną rosyjsko syryjską OPL. Poza tym NIE BYŁO ŻADNEGO komunikatu Jordani, że pozwala wykorzystywać swoją przestrzeń powietrzną dla działań Izraela. I oczywiście jak zwykle lotnictwo wleciało, zbombardowało obiekty koło Palmyry i sobie wróciło.

placek23
czwartek, 28 października 2021, 13:50

Ma obowiązek bronić przestrzeni powietrznej już na granicy - to jest dobry przykład dyletanckiej wypowiedzi na poziomie jak mały Kazio sobie wyobraża OPL. Abstrakcyjnie niby owszem, ale jak to się ma do konkretnych realiów danego państwa/rejonu? Nie ma takiego państwa, które fizycznie byłoby w stanie przykryć swoje granice po całości, zwłaszcza samymi naziemnymi środkami OPL. A był jakiś komunikat, że ktoś pytał Jordanię o zdanie? Czy Izrael pytał Arabię Saudyjską o zgodę, gdy lecieli na Osirak? Czy Izrael pyta Liban o zgodę, gdy tam wlatuje? Izrael nie pyta nikogo o zgody, lecz robi swoje zawsze wtedy, gdy może skorzystać ze słabości arabskich sąsiadów, która generalnie nie jest żadną tajemnicą, aczkolwiek konkretnej wiedzy jest mało.

GB
czwartek, 28 października 2021, 19:37

Odnośnie jeszcze tej zgody. To każde z tych państw może spokojnie zestrzelić izraelskie samoloty. Wiadomo nie chcą. Ale taki sprzyjajacy Syrii Liban może ostrzec Syrię że samoloty izraelskie wleciały w jego przestrzeń powietrzną i kierują się na Syrię. Proste? Wtedy wycofuje się samoloty pasażerskie z nad takiego Damaszku na bo przecież atak i tak nastąpi za kilka/kilkanaście minut. Wiadomo OPL strzela w nic nie trafia. Ale co robią syryjskie myśliwce w tym MiG-29? Co stoi na przeszkodzie aby urządziły zasadzkę nawet wlatując w przestrzen powietrzną Libanu?

placek23
piątek, 29 października 2021, 15:21

Może może zestrzelić, a może nie może. Realnie raczej nie może niż może. Jordania teoretycznie coś może, bo ma F-16 i zdaje się że też przeciwlotnicze Hawki, o ile nie zostały wycofane, ale zapewne nie ma ochoty nikogo zestrzeliwać. W imię czego miałaby mieć ochotę? Szczegółowej wiedzy o jordańskich możliwościach brak. Ma zorganizowane ciągłe pole radiolokacyjne, żeby wykrywać samoloty wlatujące w jej przestrzeń powietrzną? Od jakiej wysokości? Szczerze wątpię, żeby było to mniej niż 2-3 tysiące metrów, jeśli w ogóle. Liban to wiadomo na pewno, że praktycznie nic nie może. Posterunków radiolokacyjnych chyba w ogóle nie ma albo ma jakieś symboliczne, więc nikogo ostrzegać nie jest w stanie, a tym bardziej zwalczać. Lotnictwo syryjskie generalnie działa tylko nad własnym terytorium. Nie narusza przestrzeni powietrznej sąsiadów.

Pan Tor
poniedziałek, 25 października 2021, 15:27

żydowskie myśliwce nie lecą już do Syrii w obawie przed C300, C200 i wolą wystrzelić pociski z Libanu w Iraku i Jordanii. 80% żydowskich pocisków jest niszczonych przez pancerze i tory

Chyżwar
wtorek, 26 października 2021, 10:12

Rozumiem, że tamtejsze alibaby ubrały się w pancerze i teraz każdy z nich to skaczący niczym żaba "Kapitan Syria"?

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 15:38

A jaki to ma znaczenie? OPL ma odeprzeć każdy atak i zadać straty agresorom. Twoje tłumaczenie jest dziecinne.

Hanys
poniedziałek, 25 października 2021, 15:18

Jej aktywacja oznacza zniszczenie, ale izraelskich samolotów produkcji amerykańskiej, a to byłoby propagandowo nie do przyjęcia dla niepoczytalnego USA, ale spokojnie w końcu się doigracie i kilka samolocików amerykańskich pójdzie na glebę :)

Davien
poniedziałek, 25 października 2021, 17:24

A niby jakim cudem jak te antyczne S-300 nadaja sie jedynie do zestrzeliwania samolotów pasażerskich albo do wysadzania sobie wyrzutni w powietrze.

qwert
poniedziałek, 25 października 2021, 20:17

Na przykład przeciwlotnicze bociany, które uszkodziły F 35

piątek, 29 października 2021, 11:16

To niezbyt skuteczne te "bociany", że uszkodziły aż jeden F-35 który bez problemów wylądował w swojej bazie :)

Davien
wtorek, 26 października 2021, 07:08

Nie, z Bocianem o nazwie S-200 zderzył sie wasz Ił-20M:) Przeciwlotnicza syryjska mewa posłała na dno morza Su-30 :0 AF-35 po zderzeniu z dwoma zwykłymi ptakami kilka dni pózniej wrócił do słuzby:)

Tani
wtorek, 26 października 2021, 21:45

Chyba nie bo dziennikarze obstawili baze i sie nie doczekali. Zlosliwi twierdza ze poszedl na zlom. Ja zlosliwy nie jestem wiec mysle ze poszedl na czesci zamienne.

nie będzie sobaka mięsa żarła
środa, 27 października 2021, 10:20

A ja będę złośliwy i dlatego napiszę, że do "zestrzelenia" pierwszego seryjnego Su-57 nie trzeba było nawet bociana.

gnago
sobota, 30 października 2021, 17:26

JA napiszę wiećej pierwszy seryjny Su -57 jest dopiero w planach

poniedziałek, 1 listopada 2021, 22:36

Nie kłam. Pierwszy seryjny się rozbił podczas pierwszego lotu.

GB
wtorek, 26 października 2021, 22:31

Masz problemy z logicznym myśleniem. Najpierw twierdzisz że do bazy nie doleciał, ale za chwile wysnuwasz wniosek że poszedł na części. Poza tym myślisz że wojsko izraelskie informuje wcześniej dziennikarzy o lotach F-35, czy innych samolotów? To byłaby zdrada.

ruski stek bzdur...
czwartek, 28 października 2021, 17:56

Bo on jest " Tani " :)

Tani
środa, 27 października 2021, 14:48

Dostal i dolecial. Ale dlaczego lotnictwo izraela kategorycznie odmowila udostepnienia fotki? Kolizja z ptakiem jest latwo rozpoznawalna. Ze stalowym tez. Dla mnie to humor i nic wiecej. Bo ja zawsze twierdze ze F-35 nie jest stealth. Ale jestem jego fanem.

GB
czwartek, 28 października 2021, 18:54

A musi udostępniac fotki?

bender
poniedziałek, 25 października 2021, 22:01

Bocian to spory ptak, jednak F-35 doleciał do domu. A taka mała mewa zatopiła dwusilnikowego Su-30. Po tym wydarzeniu (zapewne w akcie zemsty) Pancyry zajęły się eksterminacją ptactwa.

czwartek, 28 października 2021, 07:48

Tylko tu była inna polka, maszyna startowała. Adir dostał w locie więc jego szanse były znacznie wyższe. Pilot Sufy nie miał tyle szczęścia albo był ranny albo uszkodzony fotel. Samolot zwalił się na ziemię przy lądowaniu na szczęście jego operator katapultował się szczęśliwie

a
wtorek, 26 października 2021, 07:56

Tak doleciał na Żukowskoje - duży ma zasięg.

bender
środa, 27 października 2021, 11:02

Od kiedy to izraelskie F-35 stacjonują pod Moskwą?

Davien
środa, 27 października 2021, 00:12

Wow a od kiedy Rosja ma F-35?? Kolejne urojenia?:)

a
środa, 27 października 2021, 22:57

Nie dostali od Syryjczyków i mają w muzeum

poniedziałek, 1 listopada 2021, 22:37

Dostali go, podobnie jak F-117 z Serbii i nadal nie mogą się uporać zs stealth....

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 21:22

Chodzi o tego rosyjskiego Su który spadł do M. Śródziemnego koło Syrii???

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 18:46

Rosja dostarczyła Syrii S-300PMU czyli rzeczywiście przestarzałe niemniej jest to stosunkowo nowa wersja tego systemu OPL.

GB
poniedziałek, 25 października 2021, 15:29

Jasne... Gdyby tak było to już by strzelały, tak jak strzelają inne systemy.

Tweets Defence24