Europejski myśliwiec 6. generacji. Partnerzy uzgadniają priorytety

27 maja 2020, 11:30
FCAS PAS2019 JSabak
Fot. J.Sabak

Dowództwa sił zbrojnych Francji, Niemiec i Hiszpanii uzgodniły parametry, mające służyć do oceny i porównania 10 obecnie analizowanych wariantów systemu FCAS (Future Combat Air System). Różnią się one zarówno parametrami i uzbrojeniem samolotu bojowego 6. generacji, jak też towarzyszących mu bezzałogowców.

Dokument określający zasady oceny i wyboru docelowej, wspólnej konfiguracji FCAS podpisali na początku maja trzej wysocy urzędnicy: niemiecki Inspektor Sił Powietrznych gen. Ingo Gerhartz oraz szefowie sztabów sił powietrznych – Francuz gen. Philippe Lavigne i reprezentujący Hiszpanie gen. Javier Fernandez. Wraz z nim uzgodniono również „Wspólne Rozumienie Łączności” – wytyczne dotyczące przyszłego połączenia krajowych systemów obrony powietrznej w ramach FCAS. Mają to być podstawy „synchronizacji” poszczególnych programów rozwojowych w krajach uczestniczących w tworzeniu przyszłego systemu walki powietrznej.

Sprawa jest o tyle złożona i wymagająca, że o ile pod nazwą FCAS zaprezentowano podczas Paris Air Show 2019 makietę samolotu wielozadaniowego 6. generacji, to program dotyczy kompleksowego systemu walki powietrznej. Będzie on obejmował zarówno samolot bojowy jak też towarzyszącą mu formację bezzałogowych maszyn rozpoznawczych, uderzeniowych czy wspierających środki samoobrony i prowadzących walkę elektroniczną. Celem jest stworzenie zespołu statków powietrznych zarządzanych przez człowieka-pilota, który dzięki ich użyciu będzie w sposób bardziej bezpieczny mógł realizować zadania bojowe na polu walki nasyconym różnego rodzaju zagrożeniami. Ma to być zarówno konkurencja dla amerykańskich F-35 jak też potencjalny następca samolotów Rafale i Typhoon.

Obecnie analizowanych jest 10 wariantów FCAS, różniących się zarówno osiągami, konfiguracją sensorów i uzbrojeniem samolotu załogowego jak też towarzyszących mu maszyn. Przyjęcie wspólnych parametrów oceny ma ułatwić wybór docelowego wariantu i rozdzielnie prac nad nim pomiędzy uczestników programu.

Krajami wiodącymi, które wspólnie stworzyły projekt FCAS są Francja i Niemcy, jednak od ubiegłego roku status uczestnika i współfundatora uzyskała również Hiszpania. Kraj ten chce podtrzymać zdolności w zakresie najnowszych technologii, ale równie ważne jest zapewnienie przyszłości dla 12 tys. pracowników zakładów lotniczych. Prototyp FCAS ma być gotowy w 2026 roku a wejście do służby zaplanowano na lata 2035-2040. Rozwojem i produkcją myśliwca zajmują się wspólnie Airbus (4 proc. udziałów mają Hiszpanie) i Dassault Aviation (porozumienie w tej sprawie podpisano w kwietniu br. podczas ILA 2018). Zaangażowane będą także europejskie firmy zbrojeniowe, jak: MBDA, Thales czy Safran.

Reklama
Tweets Defence24