Święto Wojsk Lądowych. Kto będzie odpowiedzialny za Abramsy?

24 września 2021, 13:16
51510606521_7fe12aa58e_k
Fot. Maciej Nędzyński/CO MON
Reklama

Osobą odpowiedzialną za pozyskanie czołgów Abrams będzie gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych – poinformował dziś w Poznaniu minister Mariusz Błaszczak.

W Poznaniu odbyła się dzisiaj centralna uroczystość obchodów z okazji święta Wojsk Lądowych. Obchodzone jest ono na cześć zwycięskiej odsieczy wiedeńskiej.

Podstawowym gwarantem bezpieczeństwa Polski są silne, dobrze wyposażone, wyszkolone i nowoczesne siły zbrojne. Na Wojskach Lądowych, najliczniejszych, spoczywa główny ciężar odpowiedzialności za bezpieczeństwo kraju. (…) Dziękuję za codzienną służbę związaną na przykład z usuwaniem klęsk żywiołowych, za służbę na granicy polsko-białoruskiej. To jest wyzwanie, któremu żołnierze Wojska Polskiego stawiają czoła właśnie dziś. Wspierając Straż Graniczną, odpierając atak hybrydowy, który ma miejsce na Polskę i na Unię Europejską. Dziękuję za ofiarność i zaangażowanie.

Mariusz Błaszczak
image
Fot. Maciej Nędzyński/CO MON

W swoim wystąpieniu minister przypomniał, że ogłoszona niedawno decyzja o zakupie 250 czołgów Abrams w wariancie SEPv3 pozwoli na wydatne zwiększenie potencjału Wojsk Lądowych.

Kilka tygodni temu, razem z premierem Jarosławem Kaczyńskim przedstawiłem decyzję o zakupie dla Wojsk Lądowych 250 najnowocześniejszych czołgów Abrams. Czołgi trafią właśnie do 18 Dywizji Zmechanizowanej, będą stacjonowały na wchodzie kraju, tak żeby bronić Rzeczypospolitej, żeby odstraszać ewentualnego agresora. To niezwykle ważne, żeby Wojsko Polskie dysponowało najnowocześniejszym sprzętem, i tak się dzieje.

Mariusz Błaszczak

Zgodnie z decyzją szefa MON, osobą odpowiedzialną za procedurę pozyskania czołgów Abrams będzie gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych.

image
Fot. Maciej Nędzyński/CO MON

Chcę podkreślić, że pan generał Maciej Jabłoński, który jest dowódcą doświadczonym i sprawnym, będzie odpowiedzialny za przeprowadzenie całego procesu kupienia czołgów Abrams na rzecz Wojska Polskiego, a następnie wdrożenie tych czołgów. Jestem przekonany, że doświadczenie pana generała zaprocentuje tym, że cały proces będzie przebiegał sprawnie, że cały proces zakończy się w stosunkowo krótkim czasie. Pan generał miał sposobność już kilkukrotnego rekonesansu w Stanach Zjednoczonych, spotykał się zarówno z użytkownikami czołgów, czyli z żołnierzami wojsk amerykańskich, jak i z producentami. Jest doskonale przygotowany, żeby wypełniać tę ważną rolę.

Mariusz Błaszczak

Podczas uroczystości minister Mariusz Błaszczak wręczył żołnierzom Wojska Polskiego wyróżnienia. Podziękował również za współpracę przedstawicielom wojsk Stanów Zjednoczonych oraz podkreślił rolę wspólnych ćwiczeń.

image
Fot. Maciej Nędzyński/CO MON

Dziękuję za to, że żołnierze Wojska Polskiego mogą korzystać ze wspólnych ćwiczeń, że żołnierze amerykańscy dzielą się swoim doświadczeniem, swoją wiedzą. Jednym z efektów tych wspólnych ćwiczeń, jest to, że zdecydowaliśmy się na kupienie czołgów Abrams.

Mariusz Błaszczak

Wojska Lądowe zostaną wkrótce wzmocnione poprzez pozyskanie czołgów Abrams w ich najnowocześniejszej konfiguracji w wersji SEPv3. Są to najnowocześniejsze, a zarazem sprawdzone w boju czołgi. Zamówienie zawiera również wozy dowodzenia, wozy wsparcia technicznego, wozy ewakuacji medycznej, cały pakiet logistyczny związany z wyposażeniem, a także symulatory i pakiet szkoleniowy.

image
Fot. Maciej Nędzyński/CO MON

Zakup nie wpłynie negatywnie na realizację innych programów modernizacyjnych dla wojska. Umowa sfinansowana będzie spoza budżetu MON, w ramach programu wieloletniego przyjętego uchwałą Rady Ministrów. Czołgi będą dyslokowane na wschodzie kraju w 18. Dywizji Zmechanizowanej. Będą na wyposażeniu 1 Brygady Pancernej oraz formowanej 19 Brygady Zmechanizowanej z siedzibą w Lublinie.

Reklama
Reklama
Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 89
Reklama
Jan Podolski
niedziela, 26 września 2021, 10:43

Zamiast dobrych czołgów z Korei , z przeniesieniem produkcji ,, słuszne badziewie " od nie sojusznika . Tamte dostosowane do naszych warunków drogowo-polowych i finansowych. Te nabywane , drogie i u nas nieprzydatne . Typowa decyzja . Ale jaka ? Polityczna ? Przecież oni nas nie obronią . Pokazali to w Afganistanie .

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:23

@Jan Podolski - K2 w obecnej formie NIE nadają się dla Polski. K2PL - trwają rozmowy, bo i tak ten projekt zajmie wieeele lat. Dekadę lub więcej, zanim będzie gotowy do produkcji seryjnej czołg. I dopiero wtedy by zaczęto produkcję i zastąpienie wszystkich T-72, PT i Leo2 - zajęło by 20-30 lat. Serio, nie widzisz, że za ten czas jednak warto by coś mieć?!

say69mat
sobota, 25 września 2021, 23:37

@defence24.pl: Zgodnie z decyzją szefa MON, osobą odpowiedzialną za procedurę pozyskania czołgów Abrams będzie gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych. ... Przy całym szacunku dla osoby i dorobku gen. dyw. Macieja Jabłońskiego. Zasadnicza różnica pomiędzy USA a Polską polega na tym, że o ile w Polsce za poprawność procedury pozyskania czołgów odpowiada człowiek. W USA za poprawność realizacji procedury sprzedaży czołgów odpowiada wyspecjalizowana w procedurach - w tym bezpieczeństwa - instytucja. Czyli ... Defense Security Cooperation Agency (DSCA), element struktury Departamentu Obrony. Dlaczego - pomimo szeregu szumnych zapowiedzi - Ministerstwo ON nie zdecydowało się na powołanie w ramach struktury Ministerstwa wyspecjalizowanej Agencji Uzbrojenia. Czyli instytucji koordynującej poprawność procedur eksportu i pozyskania systemów uzbrojenia w Polsce.

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 19:36

Może dlatego, że przebudowanie całego systemu by był sprawny i skuteczny wymaga czasu i wielu analiz. Takie zwykłe zlepienie wadliwie działających agencji w jedno... nic nie zmieni.

dropik
sobota, 25 września 2021, 19:24

Wyglada , że po rozwiązaniu problemu z tvn cos sie moze ruszyc z tymi nieszczesnymi czolgami. Czolgisci się cieszą , pozostali mniej lub wcale

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:25

@dropik pozostali - czyli totalni laicy i hejterzy kaczora? Bo ludzie, co mają trochę wiedzy dot. tych maszyn wcale nie są tacy rozgoryczeni. Leo2 mają tylko jedną zaletę ponad Abramsami - wdrożenie kolejnych będzie odrobinę tańsze, bo MNIEJ szkoleń będzie trzeba (mniej, ale wciąż będą szkolenia tych, co do tej pory używali Teciaków, czyli wciąż masa ludzi). Ale tylko odrobinę. W każdym innym aspekcie - Abrams jest lepszy.

Wiarys
sobota, 25 września 2021, 18:17

6 rodzajów czołgów. Gdzie tu rozum. Gdzie logistyka gdzie zaopatrzenie podczas wojny. Powinien być jeden max dwa rodzaje czołgów Leopard i PT-91 który przewyższa Abramsa i Leopardy. A te po modernizacj 2a4 Pl mogą być porównywalne z rosyjkimT-90. Abramsa 1a2m i Leppard 2a4 słabeusze od ruskiej T-72. Po co nam taki szmelc lepiej zmodernizować leopardy

bc
sobota, 25 września 2021, 12:58

Należy przywrócić zlikwidowane dowództwo Wojsk Lądowych jak we wszystkich poważnych zachodnich armiach a nie jak w jakiejś milicji albo spacyfikowanej Bundeswerze. Będzie jeden gospodarz odpowiedzialny i decyzyjny.

gorszy sort
sobota, 25 września 2021, 11:24

Tusk dostaał czołgi za 1 euro, pisowcy płacą miliardy, Donku ratuj Polskę zanim będzie za późno

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:37

Leo2 za 1 euro kupił nie Tusk ale rząd Buzka chyba. Czy tych co rządzili w 2000 roku. Za Tuska kupiono kilkadziesiąt Leo2A5 ale już za większą cenę. Choć i tak były to przestarzałe maszyny. Leo2 kupione kiedyś zostały kupione za cenę adekwatną do ich wartości bojowej. Były to maszyny przestarzałe i nie nadające się do dzisiejszych czasów, które już w momencie zakupu albo tuż po nim powinny być poddane gruntownemu remontowi i odświeżeniu. Następnie zmodernizowane. Przez ponad 10-15 lat NIE zrobiono tego. 'PiSowcy płacą miliardy' - bo kupują sprzęt nowoczesny, a nie 40-20-letni szrot!!!

Łysy
sobota, 25 września 2021, 23:57

Bo wziął od swojej rodziny,swojego ukochanego ojczystego narodu jakim są dla niego niemcy.

teściowa złomiarza
sobota, 25 września 2021, 13:03

No płacą miliardy, żeby te czołgi za 1e przywrócić do użytku.

dropik
sobota, 25 września 2021, 19:25

Trzeba było używać je zgodnie z instrukcją a nie jak pasata z 1.9tdi ;p

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:34

'Zgodnie z instrukcją' - Złom pozostanie złomem nawet używany zgodnie z instrukcją. Te Leo2 za 1 euro - BYŁY WARTE 1 EURO. Stare, zajeżdżone maszyny, których Bundeswehra nie remontowała i nie modernizowała. Więc tylko ignorant by sądził, że takie coś przyda się w starciu z ciągle modernizowaną armią Rosji.

ted
sobota, 25 września 2021, 17:13

no co ty, naprawdę?

hermanaryk
sobota, 25 września 2021, 12:48

Za 180 mln euro. Za 1 euro dostaliśmy 128 leo 2A4, gdy premierem był Leszek Miller. Notabene Niemcy musieli go zdrowo naciskać, żeby je od nich wziął :)

dropik
sobota, 25 września 2021, 19:27

Innym razem pluli sobie w brodę , ze sprzedali a5 i sami musieli zmodernizowane a4

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:39

Bo strategiczny sojusznik Niemiec - Rosja zaatakował Ukrainę i się sytuacja stała napięta.

zagłodzony propagandą
sobota, 25 września 2021, 11:07

To ten co salutował misiewiczowi i potem awansował 14 stopni w 2 lata. Taka wersja Przyłębskiej w mundurze. O przysiędze i konstytucji pewno nigdy nie słyszał

Rain Harper
sobota, 25 września 2021, 20:19

Ząbki w parapet.

hermanaryk
sobota, 25 września 2021, 13:14

Generałem brygady został jeszcze z nadania Komorowskiego, 1 sierpnia 2015. Za PiS-u miał tylko jeden awans. Pewnie pomyliłeś go z Marianem Janickim z BOR, awansowanym na stopnie generalskie przez Kwaśniewskiego i Komorowskiego, człowiekiem wybitnie zdolnym, który awansował od szofera do generała i wspaniale zabezpieczył wizytę prezydenta RP w Smoleńsku.

Tomasz
sobota, 25 września 2021, 09:00

Czy taki kraj jak nasz nie może sam budować samochody, czołgi, samoloty, okręt, dawać ludziom pracę i rozwijać technikę?

MI6
sobota, 25 września 2021, 11:02

To się nazywa merkantylizm i było modne w XVII wieku, w następnych wiekach świat od takich koncepcji odszedł-no może z wyjątkiem różnej maści dyktatorków typu Putin czy Łukaszenka, którzy twierdzą, że kawior i szampana mają własne więc nie potrzebują nic kupować za granicą.

Witkowski czołgi'94
sobota, 25 września 2021, 07:53

Widać wojska lądowe mają za mały burdel w logistyce i chcą więcej etatów logistycznych i remontowych albo cywili pozatrudniać z rodzin , rozumiem że pojazd dobry i sprawdzony ale chyba nie na nasze realia ; weszliśmy w system Leoparda i tego się trzymajmy przecież to nie tylko czołgi, to inny system szkolenia ale też dodatkowy pojazdy WZT które też potrzebują części zapasowych , tak samo łączność (radia inne) wyposażenie itp . MOn obecnie nie 'ogarnia' swoich zasobów sprzętowych nawet dobrego zaplecza dla nich nie mają ,a co dopiero zaawansowany system MTB . HSW S.A. w końcu uzyskała kompetencje i licencje do produkcji armat 120mm ; robią remonty i modernizacje Leo2pl trzeba iść w tym kierunku .

dropik
sobota, 25 września 2021, 19:33

Te ich wzt to raczej tragedia. Ogólne tragedia. Osobne paliwo więc i cysterny, osobna amunicja. I to wszystko bo rzekomo bexziemy wspoldzislac z Amerykanami, którzy się wycofuha z Europy na Daleki Wschód. Za 10 lat ich tu nie bedzie lub polowe tego co teraz

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:51

@dropik - co ty pierniczysz? 'Osobne paliwo' - BZDURA NA RESORACH!!! Abramsy mają turbinę, która ma wielką zaletę jaką jest wielopaliwowość. Australia tankuje je dieslami. Silniki oparte na turbinach mogą wykorzystywać różne paliwa, co w przyszłości będzie mieć duże znaczenie, gdy np: będą limity dot. emisji CO2 w wojsku. U Abramsa wystarczy dolać biokomponentów i nara. U Leo2? Noooo to będzie trzeba się nieźle nagłowić by opracować i to srogo. 'Osobna amunicja' - xD i tyle. Amunicja Abramsa nie może być użyta w armacie Leo2 bo ma wyższe ciśnienie. Ale w drugą stronę... czemu nie? taki sam kaliber.

Witkowski czołgi'94
wtorek, 28 września 2021, 14:43

@lol nie wiem czy to wiedza twoja fachowa czy czy internetowo czytelnicza ale wielopaliwowy nie oznacza że ta turbina pracuje tak samo na każdym paliwie i ma taką samą żywotność , dopóki leją diesla pewnie jest ok

Witkowski czołgi'94
niedziela, 26 września 2021, 15:08

zastanawiam czy Mr Ka. wie że istnieje inny system miar niż metryczny :) oraz ile zajmie obsłudze nauczenie się tego , zakup narzędzi odpowiednich śrubek itp :D , można powiedzieć że aliexpress będzie miało spore zamówienie na akcesoria :)

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:54

@Witkowski czołgi'94 - a ja się zastanawiam czy Witkowski ogarnia, że śruby, klucze, złączki, przewody itp. dostępne w PL TEŻ SĄ W SYSTEMIE CALOWYM? Czy Witkowski wie, że oprogramowanie w SKO itp też można kupić w wersji metrycznej w Abramsach? Czy Witkowski wie, że... to jakie są śrubki itp stosowane w danej maszynie jest w dokumentacji technicznej oraz są podane ich wymiary? Czy ty w ogóle w życiu składałeś chociażby meble z IKEI?! Zawsze masz podane wymiary wszystkiego!!! Każda część ma numer producenta i zestandaryzowane wymiary.

Witkowski czołgi'94
wtorek, 28 września 2021, 14:34

@ lol , zastanawiam się czy wiesz co to jest standaryzacja na warsztacie i w takiej instytucji jak MOn już widzę jak szweje pisze 'JIma' ? na części i czekają 3 mc , wiesz co mi kiedyś technik kompanii powiedział na zapotrzebowanie na cześci ; "to jest wojsko , nie cywil tu nie ma tak łatwo " @ apropo mebli iKEi gdyby było tak idioto odpornie jak w ikei to nie bił bym piany za 23mld PLN

środa, 29 września 2021, 13:19

Pozwolę sobie zauważyć,że w każdej szanującej się hurtowni z narzędziami kupi się cal

Y
środa, 29 września 2021, 14:38

możesz mi wierzyć lub nie ale to nie będą takie narzędzia jakie możesz kupić w hurtowni lub sklepie typu casto-ama , brico-an

Restaw
sobota, 25 września 2021, 03:46

No, to już wiemy kto będzie kozłem ofiarnym.

C
sobota, 25 września 2021, 00:05

Wszystko fajnie ale te wozy ewakuacji medycznej to chyba potrafimy sami sobie wystrugać, coś takiego funkcjonuje już na Rosomaku. Po jakiego grzyba ściągać to zza oceanu, tym bardziej, że zapewne będą bazowały na schyłkowej konstrukcji transportera M-113.

Jerd
niedziela, 26 września 2021, 00:51

Zgadza się Wozami Ewakuacji Medycznej powinny być LPG. To samo podwozie, co pod M120G Rak. Można je zakontraktować w przeciągu miesiąca, tylko trzeba chcieć kupić z Polski.

word press
piątek, 24 września 2021, 22:00

i na zdjęciu zadowolony generał :)

Jakub
piątek, 24 września 2021, 21:20

Ale nagłośnienie na uroczystości to słabe było, staliśmy może 60m od ministra i nie było nic słychać wyraźnie. Warto wiedzieć że o Abramsach mówił.

yy
piątek, 24 września 2021, 20:48

Alkoholu nie piłem,z posłami PiSu nie rozmawiałem,bardzo tego żałuję-tlumaczyl się były minister MONu buuhaahaa.Niesamowite!

[sic!]
piątek, 24 września 2021, 20:36

FMS na Abramsy dla Polski Kongres zaakceptował, tak?

rosomak pacyfista
sobota, 25 września 2021, 09:08

to jest inna para kaloszy , ale skoro wydał decyzje to wiedział że może kupić

Komar
piątek, 24 września 2021, 19:01

Czyli pan generał na emeryturę się wybiera. Dobrze wiedzieć :D

Czesław
piątek, 24 września 2021, 17:32

Żadnych Abramsów nie będzie. Propagandowej ściemy ciąg dalszy.

Militarysta
sobota, 25 września 2021, 12:00

Będą i to nawet w docelowej przyszłości znacznie więcej :-) Brawo !

Czesław
sobota, 25 września 2021, 17:28

Być będą, z pewnością tylko że nie w polskiej armii. Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane panie Militarysto. Czy Amerykanie już zgodzili się sprzedać nam swoją najnowszą wersję czołgu? Pewnie nawet jeszcze nie zauważyli, że mało przewidywalny kraj znad Wisły wyraził chęć zakupu i przesłał LOR, he, he.

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:56

@Czesław - ehmm... to w takim razie dlaczego to USA zaproponowało te maszyny? Jest program Wilk. Złożono 3 oferty: Niemiecka (podobno kijowa była), Koreańska (kusząca, ale wymaga mase czasu i pewnie będa w to szli ale trzeba czegoś na już by t--72 wywalić), Amerykańska (szybko i dużo i nowocześnie).

Monkey
piątek, 24 września 2021, 17:10

Będziemy teraz mieli 4 typy czołgów na stanie. Abrams najlepszy na świecie, ale mamy już Leoparda w różnych wersjach i nieśmiertelne T-72 wraz z PT-91.

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 15:58

Docelowo będą 2. Abramsy oraz doczekujące do emerytury Leo2. Potem wejdzie Wilk - albo K2PL albo więcej Abramsów.

bc
sobota, 25 września 2021, 13:03

Trzy typy a tak naprawdę to dwa. Jak wy to liczycie przecież to ile jest T72 na papierze a to ile dało się wyciągnąć z pokrzyw to są dwie różne rzeczy.

Kpt. Rykow
sobota, 25 września 2021, 18:14

Ale problem z utrzymaniem w jako takim stanie technicznym jest? - Jest. Niezależnie od tego czy pudło śmiga po czolgowisku czy rdzewieje w pokrzywach - jeśli jest na stanie trzeba zabezpieczyć smary, paliwo, części zamienne itd.

bc
sobota, 25 września 2021, 21:24

Abramsy zastąpią zapewne wszystkie T72 i być może kolejna partia zastąpi PT91(tu bym widział szansę na współpracę z Amerykanami przy Abramsie z nową wieżą z armatą 130mm i automatem ładowania bo budżet ich wojsk lądowych prawdopodobnie będzie cięty więc na następcę szybko nie ma szans). Będą jeszcze Leopardy 2PL i 2A5 zapewne też zmodernizowane, docelowo ze względu na masę logiczne było by ich przerzucenie na północ do 16 i 12 Dywizji. Dwanaście batalionów czołgów po 58 wozów to jest i tak najwięcej w Europie po Rosji.

Rain Harper
sobota, 25 września 2021, 20:21

T-72 zostaną zmagazynowane.

Kpt. Rykow
sobota, 25 września 2021, 10:05

Ciekawe, czy prawdą jest to, co wyliczył Fiszer - że za te Abramsy moglibyśmy kupić 500 Leo A7?

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 16:11

@Kpt. Rykow - podobne wyliczenia robił Macierewicz przy Caracalach. I wiesz ile były warte? Tyle ile zawartość ToiToia na Przystanku Woodstock. Po pierwsze: Polska kupuje nie same czołgi. Ale cały pakiet. Czołgi + symulatory + WZT + mosty rozkładane + spory zapas części zamiennych i amunicji. Do tego w tych 23 mld wliczają MODERNIZACJĘ BAZ WOJSKOWYCH gdzie te maszyny mają stacjonować, a także stworzenie centrum serwisowego w Polsce. Po drugie: 23 mld to cena max jaką PL może wydać. Przy Patriotach z 19 mld zjechano do 13 mld czy 16 mld. Nie pamiętam. Ostateczna cena wyjdzie w negocjacjach. Po trzecie: Czy te 500 Leo2A7 miało by być tylko maszynami czy też taki sam pakiecik? Zapas części + ammo + dodatkowe symulatory + rozbudowa miejsc gdzie są serwisowane + modernizacja baz gdzie będą stacjonować? Czy tylko popatrzył na wikipedię jaka jest cena Leo2A7 albo po kontraktach wyliczył i sobie podzielił 23 mln przez cenę jaka mu wyszła? Po czwarte: NIE WIERZ W BAJKI. Cudów nie ma. Jednostkowa cena czy to Abramsa, Leo2 czy K2PL - będzie wynosić kilka mln euro i będzie podobna. Różnice wynikają głównie ze względu na to, kto i co sobie wybierze w opcjach dodatkowych. Jaka specyfikacja techniczna. Ile WZT? Szkolenia? itp. Po czwarte: Na leo2 byśmy czekali w cholerę długo, więc skoro i tak mamy czekać- to lepiej wybrać ofertę K2PL i przynajmniej mieć produkcję w PL. Do tego Leo2A7 trafiły by i tak do żołnierzy co uczyli się jeździć T-72. Więc i tak trzeba będzie wielu lat na ich przeszkolenie i certyfikację. I tak trzeba będzie zmodernizować te bazy by te czołgi obsługiwały. Tak czy siak - bez względu na to co się kupi. Cudów nie ma. Nowoczesny sprzęt kosztuje. Abramsy są dostępne od ręki by zastąpić T-72 zanim opracuje się Wilka (więcej Abramsów lub K2PL). Wybór Leo2A7 by był głupi. Bo nie dość, że długo by czekano to nawet produkcji by w PL nie było. Nawet jakby przeniesiono produkcję do PL Leo2 to na zasadzie oddania KMW zakładów. Więc wciąż by know-how był poza Polską.

hermanaryk
sobota, 25 września 2021, 13:48

Nie moglibyśmy kupić za żadne pieniądze, chyba że poczekalibyśmy z 10 lat :) Szacuje się, że Węgrzy za 44 leo 2A7 + 24 PzH 2000 + "dodatki" zapłacą około 1,5 mld euro. My za 250 abramsów + "dodatki" - 5 mld euro. Wychodzi dość podobnie.

Kpt. Rykow
sobota, 25 września 2021, 18:19

Obecnie 1 Euro - 1,2. A z mediów słyszałem, że za te Abramsy zapłacimy 23 miliardy. Nie upieram się przy prawdziwości informacji prasowych ale to coś więcej...

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 16:11

MAKSYMALNIE 23 mld. Ostatecznie cena zależy od negocjacji.

Tedi02
sobota, 25 września 2021, 05:55

Abrams najlepszy ,cha cha ,dobre.

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 16:13

@Tedi02 - a nie jest? Co decyduje o tym co jest najlepsze? Długość lufy? xD Bo 99% 'top 10 czołgów' i innych rankingów robią laicy jarający się długością lufy. Abrams ma taką samą siłę ognia co Leo2A7. A do tego nawet po poważnym uszkodzeniu załoga ma spore szanse wyjść bez poważnych obrażeń, a maszyna jest do naprawy.

Adam
sobota, 25 września 2021, 13:36

Najważniejsze żeby dobrze wyglądał na defiladzie

Zaq
piątek, 24 września 2021, 17:02

Nie będzie Abramsow i Miecznikow to jest czysta propganda żeby odwrócić uwagę od porażek MON w pozyskiwaniu uzbrojenia np. OP ze Szwecji gawiedz ma się czym ekscytować pieniędzy na te zakupy nie ma. Chyba że NBP zacznie drukować dolary.

zimny kubek
sobota, 25 września 2021, 11:13

kupią Abramsy bo tak powiedział konus, a za to oddadzą Orlen, Lot albo jakiś bank. oni pokazali, że nie mają hamulców ani żadnych zasad

Kpt. Rykow
sobota, 25 września 2021, 10:04

Obawiam się że niestety - będą... Tylko później kasy na szkolenie już nie. I cała masa problemów z logistyką...

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 16:15

@Kpt. Rykow - BZDURY piszesz. Właśnie dlatego jest to 23 mld zł, bo ta cena obejmuje właśnie to o czym piszesz: SZKOLENIA I LOGISTYKĘ. A tak naprawdę to problemy z logistyką to są teraz, gdy trzeba szukać części zamiennych do T-72, w sytuacji gdy albo się ich nie produkuje albo producenci nie sprzedają ich nam, bo są to sojusznicy Rosji.

piątek, 24 września 2021, 23:40

W świecie tvn-u pewnie tak

Nie na temat
piątek, 24 września 2021, 16:49

Nie mogę patrzeć na te berety. Nawet generałowie noszą je nie prawidłowo, każdy zagina je jak chce. Zróbcie coś z tym w innych armiach piękne tłoczone berety , tylko u nas takie dziadostwo.

kmdr
sobota, 25 września 2021, 03:46

Mam taki czarny beret. Nie są usztywniane i za cholerę nie da się ich dobrze ułożyć.

Murf fanem Polski
piątek, 24 września 2021, 23:58

Zgadzam się, Niewielkie pochylenie daje noszącemu pewną dumę, ale nie jest to formalna ceremonia. Generał wygląda, jakby rzucił swoją i teraz zaraz spadnie mu z głowy.

JSM
piątek, 24 września 2021, 16:45

Wojen nie wygrywa wojsko tylko przemysł a zakup Abramsów to pogrzeb tego co zostało z naszych zdolności rodukcyjnych w temacie czołgi. Kolejny krok w stronę utraty suwerenności po zrzeczeniu się prawa weta wobec budżetu unijnego. Brawo Dobra Zmiana, świetna kontynuacja ciężkiej pracy waszych poprzedników.

Murf fanem Polski
piątek, 24 września 2021, 23:59

Powiedz to talibom.

R37
piątek, 24 września 2021, 22:59

A jakie my mieliśmy zdolności produkcyjne w temacie czołgów

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 16:16

Dokładnie...

Sławek
piątek, 24 września 2021, 16:30

Zanim się ktoś zacznie ekscytować że czołg za ciężki, chcę przypomnieć że czołg waży 67 ton, ale ton amerykańskich (907 kg) 67* 0,9 60,3 t europejskich. 72 tony amerykańskie "na pełnym wypasie" to 72t * 0,9 64,8 ton europejskich. Czyli tyle co najnowszy Leopard 2a7 (64,5 t).

poniedziałek, 4 października 2021, 19:43

Najnowszy Leopard 2a7, czyli 2A7A1 będzie ważył ponad 70 ton europejskich.

Gojan
sobota, 25 września 2021, 20:41

Zależy o jakiej wadze czołgu mówimy: pustego czy gotowego do walki (combat weight)? Waga bojowa czołgu M1A2 SEPv3 wynosi 73,6 ton amerykańskich (krótkich), czyli 66,77 ton metrycznych. Do tego dodajmy ok. 5000 funtów na system aktywnej obrony Trophy (jeśli zechcemy go dokupić). Razem: 66,77 + 2,27 69,04 ton metrycznych. A gdzie zapas wagi na przyszłe modernizacje? A przecież jedną z trzech głównych cech czołgu ma być mobilność, i to w terenie, a nie tylko na drogach utwardzonych. Bezsens stosowania świetnie opancerzonych i uzbrojonych, ale skrajnie ciężkich i nieruchawych czołgów Maus (188 ton) przećwiczyli Niemcy w czasie II w.ś. Abramsowi do wagi Mausa wprawdzie trochę brakuje, ale niech ten przypadek będzie ostrzeżeniem dla naszych wodzów.

lol
poniedziałek, 27 września 2021, 16:19

Wszystko co napisałeś - dotyczy zarówno Abramsa jak i Leo2A7. Jeśli Abrams jest za ciężki to za ciężki jest każdy inny czołg: Leo2, K2PL itp. Abrams ma i tak lepszą mobilność od Leo2, dzięki turbinie. Czołg, który by był wystarczająco mobilny i lekki będzie słabo lub w ogóle nie będzie chroniony.

Tani
piątek, 24 września 2021, 20:24

Ja przypomne ze Azerowie zniszczyli Ormianom 200 tankow,stracili 20. Tyle dla milosnikow broni pancernej.

Kpt. Rykow
sobota, 25 września 2021, 10:01

Czy dzisiejsza młodzież musi wierzyć propagandzie stron wojujących?

bc
sobota, 25 września 2021, 13:10

Dokładnie łykają wszystko co zobaczą niestety. Tak naprawdę to największe straty tam były od ognia klasycznej altymetrii kierowanej z dronów. Izraelska amunicja krążąca i Spiki też zrobiły swoje. Najwięcej ataków dronów było na nieokopaną i stłoczoną piechotę i stanowiska artylerii holowanej. Duża część ataków na czołgi to są zwykłe ucięte zbliżenia kamery z TB2 albo nieskuteczne porażenia które nie wyeliminowywały wozów.

RafR
piątek, 24 września 2021, 15:29

Z całym szacunkiem, ale argumentacja wyboru człowieka do zajęcia się procesem kupienia czołgów, bo jest doświadczonym dowódcą i się na nich zna jest lekko mówiąc nietrafiona. Wdrożeniem owszem, ale od negocjacji warunków zakupu mam nadzieję że mają kogoś bardziej kompetentnego w negocjacjach warunków zakupu.

Nico
piątek, 24 września 2021, 19:28

Zapomnij to od dobrej woli Departamentu Stanu zależy czy będziemy mieć Abramsy czy nie więc jak pogorszymy relacje z USA to o Abramsach możemy zapomnieć i dodatkowo Departament Stanu i Departament Obrony sprawdzą każdą umowę na sprzedaż broni zawartą z Polską to o zestawie Himars zapomnimy .

W
piątek, 24 września 2021, 19:05

oczywisie zakupem czolgow powinni sie zajac przede wszytskim grupy prawników. Zrzucenie tego naa zolnierzy ktorzy nie maja wiedzyna ten temat doprowadzi do sytuacji jaka byla przy zakupie F16

Kpt. Rykow
sobota, 25 września 2021, 10:08

Przy zakupie F-16 decydowała polityka, a specjaliści nic nie mieli do powiedzenia. I ten stan trwa nadał...

Ciekawy
poniedziałek, 4 października 2021, 19:45

Serio? A mnie się wydawało, że wybrano najlepszy w tym czasie dostępny samolot.

Eee tam
piątek, 24 września 2021, 15:22

Wojska Lodowe to na zimę czy Arktykę?

say69mat
piątek, 24 września 2021, 17:45

???A ... Laska???

Pjoter
piątek, 24 września 2021, 17:41

Bo aktualnie takie są stosunki miedzy państwem pis a USA i z tym zakupem to tak na pół gwizdka

piątek, 24 września 2021, 15:33

Okreslenie lodowych to od syt z Ameryka

Rocco
piątek, 24 września 2021, 15:31

Na Eskimosów

Sidematic
piątek, 24 września 2021, 16:42

Dobre :-) Szkoda, że nie przwdziwe.

Tweets Defence24