Test powietrzny pocisku PrSM

11 grudnia 2019, 14:30
mfc-prsm-003.png.pc-adaptive.768.medium
Ilustracja: Lockheed Martin

Firma Lockheed Martin przeprowadziła udany test pocisku dalekiego zasięgu następnej generacji zaprojektowanego dla programu pocisków precyzyjnego rażenia (Precision Strike Missile - PrSM) armii USA. Test przeprowadzono na poligonie rakietowym White Sands w stanie Nowy Meksyk. W komunikacie firmy stwierdzono, że osiągnięto wszystkie cele testu.

W ramach testu powietrznego pocisk PrSM wystrzelono z wyrzutni produkowanego przez firmę Lockheed Martin systemu artylerii rakietowej wysokiej mobilności HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System), po czym przeleciał on około 240 kilometrów do celu. Według przedstawicieli Lockheed Martin test przebiegł pozytywnie.

Cele testu obejmowały potwierdzenie osiągów pocisku w zakresie trajektorii, zasięgu i dokładności lotu od wystrzelenia do uderzenia głowicy bojowej, weryfikację wszystkich kanałów komunikacji z wyrzutnią HIMARS, a także próby działania oprogramowania systemu.

System broni precyzyjnego rażenia ziemia-ziemia następnej generacji zapewni lepsze zdolności w zakresie atakowania, neutralizowania, osłabiania i niszczenia celów położonych w głębi pola walki. Zapewni tym samym nową zdolność rażenia na dużych odległościach jednostkom artylerii, wspierając siły na poziomie brygady, dywizji, korpusu, armii, teatru działań wojennych oraz połączonych i koalicyjnych sił.

PrSM to program nowego pocisku taktycznego, który ma uzupełnić, a w przyszłości zastąpić pociski TACMS/ATACMS na wyrzutniach MLRS i HIMARS. Pocisk PrSM ma być zdolny do zwalczania celów na dystansie ponad 400 km, w jednym kontenerze startowym mieścić się mają 2 PrSM (zamiast jednego ATACMS). Obecnie w postępowaniu na PrSM uczestniczą dwie firmy: Lockheed Martin i Raytheon.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 50
Reklama
Dropik
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:17

Mała rakietka, zapewne poniżej 1 tony z mała głowicą ok 100 kg czyli tyle co ruski BM-30 Smercz . Każda pomyłka w locie skończy się niezniszczeniem celu. niby ma być odporna na zakłócenie GPS-a, ale co jak zabraknie satelitów ? ;P

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:07

Panei Dropik, PrSM ma byc następca ATACMS wiec proszę na drugi raz sprawdzić:) To nei GMLRS ale pocisk których wchodzą 2 na wyrzutnie zamiast 6-iu GMLRS wiec panei Dropik.. Aha, nawet USA nei ejst w stanie zniszczyć satelitów GPS/GLONASS/Galileo a mają najwieksze mozliwości w tej diedzinie.

dropik
piątek, 13 grudnia 2019, 08:24

himars będzie przenosić 2 nowe pociski zamiast jednej ATACMS więc co tu sprawdzać ? ATACMS waży 1700kg i ma głowice przeważnie 250kg. Ten nowy pocisk będzie latac szybciej i dalej więc cudów nie ma. Ale porzućmy spekulację i sięgnijmy do tego co proponuje konkurencja dla lockheeda: "Designed to travel at speeds in excess of Mach 6, Raytheon's DeepStrike solution is 13 ft (3.9 m) in length, just under 17 inches (43 cm) in diameter, and weighs approximately 1,700 lbs (771 kg). The missile will feature a new solid rocket motor that is being developed by Northrop Grumman Innovation Systems (NGIS) - NGIS is also developing the propulsion system for the Lockheed Martin PrSM solution - a 200-lbs high-explosive blast fragmentation warhead and a Flight Termination System (FTS) developed by Dynetics. Guidance for DeepStrike is delivered through GPS combined with a Raytheon-designed advanced inertial platform for improved precision and accuracy. " Co do broni kosmicznej to raczej nie wiele o tym wiemy więc nie wypowiadałbym się tak autorytatywnie ;)

dropik
piątek, 13 grudnia 2019, 12:07

tak więc jak widać oba prototypy będą napędzane tym samym silnikiem więc będą tez zbliżone rozmiarami i wagą. Czyli będzie to rakietka z małą głowicą. Rakieta z BM-30: 800kg z głowicą do 250kg, Oczywiście latają o wiele bliżej i ich rozmiar (długość) to porażka.

Davien
sobota, 14 grudnia 2019, 21:17

Dropik GMLRS ma głowicę o masie 91kg wiec na pewno nie bedzie to takie maleństwo bo po kiego? Ten pocisk ma średnice 2x taka jak GMLRS a taka sama głowicę?

Pryzmat
środa, 11 grudnia 2019, 20:44

Sam budget r&d dla prsm to 370 mln usd na,2-firmy Nieźle

Dar 12
środa, 11 grudnia 2019, 18:00

Pakiet z licęcją by się przydał . Zielonka mogłaby to produkować

Dropik
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:14

takich rzeczy się nie sprzedaje.

Lord Godar
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:13

Zejdź na ziemię ... Oni nawet nie chcieli nam dać technologii starych GMLRS , a Ty marzysz o tym co dopiero jest opracowywane .

Racjonalista
czwartek, 12 grudnia 2019, 11:55

Nie dla psa kiełbasa! Nie z tym rządem i nie z tym MON co mamy.

Lord Godar
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:14

Tu już nawet nie chodzi o rząd , tylko o stosunek amerykanów i ich politykę sprzedaży broni i uzbrojenia .

As
czwartek, 12 grudnia 2019, 06:57

Malować raczej.

ursus
środa, 11 grudnia 2019, 21:23

Dla kilkunastu sztuk licencji nie trzeba, a o większych ilościach możemy pomarzyć, bo to przerośnie naszych decydentów. Nie pamiętam jednego zakupu gdzie kupiono by coś z adekwatnym rozmachem, tj. kompleksowo i jeśli tak dalej pójdzie, to za kilkanaście lat zamiast o wolnej Polsce będziemy mówić co najwyżej o wolnym mieście Warszawa i heroizmie poległych. W Homarze nie ma nawet Topaza, co personalnie obciąża Ministra Błaszczaka.

Wojtek
czwartek, 12 grudnia 2019, 10:58

A co za różnica, czy Topaz jest, czy nie w 18 sztukach wyrzutni ??? To jest ilość na defiladę bez żadnego znaczenia militarnego.

ursus
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:21

Wyrzutni miało być znacznie więcej, ale chyba zrezygnowano już z odstraszania.

Zetor
czwartek, 12 grudnia 2019, 09:59

Ważyłbym opinie nt Błaszczaka w tej konkretnej sprawie. Cena żądana przez PGZ za ich"polskiego" Himarsa przekraczała ponad 2 krotnie cenę oryginalnego amerykańskiego. Chciałbym zatem usłyszeć twój komentarz do fikcyjnego zdania "MON pod przywództwem min Błaszczaka ponownie, ponad dwukrotnie przeplacil za zakupy dla WP....co personalnie obciąża min. Błaszczaka"! Skomentujesz?

Tomek pl
czwartek, 12 grudnia 2019, 20:50

A dla czego przekroczył PGZ cenę prawie 3 krotnie bo Pan minister powiedział że kupimy rakiety od USA i cena licencji tak poszła do góry że było to nie opłacalne to samo z f35

ursus
czwartek, 12 grudnia 2019, 12:52

Nigdzie nie napisałem, że mamy brać Homara za 2-krotną cenę i proszę mi tego nie wmawiać. Za offset w postaci integracji Topaza, czy licencję na rakietę trzeba by dodatkowo zapłacić drugiej stronie, bo tak to się odbywa, ale to nie oznacza nadzwyczajnego udziału PGZ w budowie systemu, bo jego rola sprowadzałaby się do dostarczania rakiet i dzięki temu z czasem możnaby zbudować wersje o dużo większym zasięgu. Jak już jesteśmy przy cenach, to spójrzmy obiektywnie - w naszych zakładach przeważnie łączy się ją z kroplówką, a przynajmniej tak się wydaje. Czy Pana zdaniem wszelakie zapomogi są wstrzymywane wraz ze zmianą kierunku dostaw i wychodzi dużo taniej?

ursus
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:14

To w zasadzie można prościej ująć jako zakup z dostosowaniem plus offset na rakietę. Nie jestem przeciwnikiem Pana Błaszczaka (prawie zawsze mu kibicuję), natomiast działania, które uważam za błędne staram się nazywać po imieniu. Chciałbym podkreślić tutaj, że jednym z głównych założeń PMT było zbudowanie rakietowej triary jako systemu odstraszania, a wygląda na to, że niewiele się z tego ostało. Jest JASSM, ubogi Homar, bezzębna Orka i to moim zdaniem ma swoją wagę - dużo większą niż np. zbyt ograniczony remont T-72. Z utęsknieniem czekam na jakiś spektakularny sukces zakupowy naszego MON, np. związany z pozyskaniem granatników przeciwpancernych lub Hyunmoo-3C.

luka
środa, 11 grudnia 2019, 19:19

Zapomnij, nawet do GMLRS nie ma za bardzo opcji żeby dostać (tym bardziej do wersji ze zwiększonym zasięgiem GMLRS-ER) a nie wspominając już o kończących swój żywot ATACMS'ach. Dlatego oferta izraelska była o wiele lepsza, bo zakładała przynajmniej budowę fabryki pocisków EXTRA o zasięgu 150 km.

Lord Godar
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:16

Zgadza się .

Grredo
czwartek, 12 grudnia 2019, 08:31

Dokładnie tak. Po tym gdy dostaliśmy lepszą ofertęwielka panika, uwalli przetarg konkurencyjny i kupili z półki.

LLD
czwartek, 12 grudnia 2019, 11:31

Aha, a w razie wojny skąd weźmiesz amunicję? Nakupisz 200 tys pocisków do magazynów? A może wyprodukujesz sobie wagony amunicji w tydzień, a Rosjanie zapomną zaatakować fabryki? A może Izrael ci je dostarczy w każdych ilościach i natychmiast w ramach doskonałych stosunków z nami i żeby powstrzymać Rosję z którą mają napięte stosunki i strategiczną wrogość? Zastanawiałeś się nad tym co piszesz?

adams
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:16

A amerykanie w razie wojny dostarczą tobie te pociski na już a może Niemcy przekażą swoje zapasy???? Od Izraela dostalibyśmy przynajmniej jakaś technologię no ale nie trzeba posmarować dla Trumpa żeby raczył kilkuset żołnierzy więcej przysłać

Niuniu
środa, 11 grudnia 2019, 16:16

To chyba odpowiednik rosyjskiego Iskandera. Przynajmniej jeśli chodzi o zasięg i liczbę pocisków na wyrzutni. Ciekawe ile ma kosztować ta nowa rakieta i jaką głowicę może przenosić? Z ciekawostek: właśnie na poligonie w Indiach odbywają się pierwsze w historii tego kraju strzelania pociskami Ekskalibur produkcji amerykańskiej. to precyzyjne pociski artyleryjskie o zwiększonym zasięgu. indie podobno kupiły ich 600 sztuk od USA. Za ile nie wiadomo ale 1 Ekskalibur podatnika amerykańskiego kosztuje 189 000 dolarów. Jak za armatni pocisk to niewyobrażalna kwota. Ale ze względu na zasięg i celność podobno opłacalna. Tylko do długotrwałej wojny kilkaset takich pocisków to tyle co nic.

xawer
czwartek, 12 grudnia 2019, 16:04

" Tylko do długotrwałej wojny kilkaset takich pocisków to tyle co nic." Do "długotrwałej wojny" używa się w 99% zwykłych pocisków. Excalibur używa się do precyzyjnego(bez strat ubocznych) niszczenia najcenniejszych celów.

Dropik
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:08

raczej nie: iskander wazy kilka ton, a ta ok 1tony

Ech ty
czwartek, 12 grudnia 2019, 09:53

Sądząc po innych komentarzach, Pan Niiniu jest dostarcza niezwykle "wiarygodnych" danych, jak... Sputnik i Putin. Ale cóż, "fanów" Rosji (płatnych trolli?) tu nie brakuje, ale my przynajmniej żyjemy w wolnym kraju z wolnością słowa!!

T7g
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:52

Tylko że to pewnie oplacani Polacy...

Davien
środa, 11 grudnia 2019, 17:53

Panie Niuniu, po pierwsze M982 Excalibur kosztuje 68tyś usd a nie pańskie 189 tyś, po drugie zasięg to 40km z 155mm L39 więć jak widac ....

R
czwartek, 12 grudnia 2019, 11:37

Hmm, skoro cytujesz swoja ulubiona Wiki to moze dopisesz, ze 68tys jest od 2016 roku a wczesniej usredniona cena to jedyne 259tys takze te 68tys to ladnie na papierze wyglada, zeby podatnik sie nie czepial.

Łęcie Kartoflany
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:57

Jak już cytujesz, to podawaj "całą prawdę", bo w 2008r. kosztował 85tys. Cwaniaczku.

R
piątek, 13 grudnia 2019, 11:12

Cwaniakiem to mozesz swojego ojca nazywac, Davien jak zwykle podaje info z Wiki, ale co u niego normale jest nie podaje wszystkiego tylko to co mu wygodne jest. Ten sam dokument cytowany w Wiki podaje 68tys za pocisk od 2016, ale tez, 259tys jako usredniona cene do 2016. I nie ma tam nic o 85tys.

Davien
środa, 18 grudnia 2019, 02:34

Panie R nie z wiki ale z tego twojego artykułu wiec jak widać sam sie pogrązyłes.

prawieanonim
czwartek, 12 grudnia 2019, 13:34

No tak. Zapomniałem że ty jak zwykle masz dostęp do tajnych danych i zwietrzyłeś kolejny spisek złych Amerykanów.

R
czwartek, 12 grudnia 2019, 14:33

Daruj sobie kolego glupoty, Davien jak zwykle podaje info z Wiki, ale co u niego normale jest nie podaje wszystkiego tylko to co mu wygodne jest. Ten sam dokument cytowany w Wiki podaje 68tys za pocisk od 2016, ale tez, 259tys jako usredniona cene do 2016. I to sa te twoje spiski.

Łęcie Kartoflany
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:05

Nie do 2016r., tylko w FY2015! Przed 2016r. cena bywała różna.Cena uśredniona jednostkowa zależy od ilości zamówionej amunicji w danym roku.

sten
środa, 11 grudnia 2019, 17:53

Indie musza czasem cos trafic w Kaszmirze, po Pakistanskiej stronie, bo inaczej nacjonalistycznemu rzadowi spada poparcie...

R
czwartek, 12 grudnia 2019, 14:37

A ty zdjesz sobie sprawe, ze Hindusi juz trafiaja Radzieckimi/Rosyjskimi Krasnopolami juz od 1999r?

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:20

A ty zdaesz sobie sprawę ze Indie nie uzywaja pocisków Krasnopol/Krasnopol-M?? Uzywaja ich jedynie FR, Syria , Chiny i Algieria:)

R
piątek, 13 grudnia 2019, 10:32

A zapomnialem twoja Wiki tego nie podaje to zanczy, ze Hindusi zakupili 3tys pociskow w 1999.

Davien
środa, 18 grudnia 2019, 02:35

A niby w jakim równoległym świecie Rafałku.?

werte
środa, 11 grudnia 2019, 17:52

Skąd wziąłeś tę cenę za M982 Excalibur? Koszt pocisku to niecałe 70 tys .

dropik
czwartek, 12 grudnia 2019, 15:28

cena orientacyjna , wikipediowa. Realnie trzeba liczyć ok 100000

Davien
czwartek, 12 grudnia 2019, 19:22

Nie, panie dropik, realna , zapisana w budzecie USA od 2014r.

dropik
piątek, 13 grudnia 2019, 11:40

USA planowała na 2020 : 800 sztuk po 99,121.00 i co teraz ?

Dropik
piątek, 13 grudnia 2019, 11:02

a ile w polskim budzecie ? właśnie byłoby 100000 :P

R
czwartek, 12 grudnia 2019, 11:43

Tak teraz to jest niecale 70tys, od 2016roku tyle, ze do 2016r usredniona cena to 259tys.

werte
czwartek, 12 grudnia 2019, 18:17

Komentujemy to teraz czy cofamy się w czasie i mamy rok 2016? Jak się podaje dane to warto znać aktualne a nie sprzed trzech lat.

Davien
środa, 18 grudnia 2019, 02:36

Werte, ale akurat R te 259 tys to sobie zwyczajnie zmyslił.

czwartek, 12 grudnia 2019, 01:40

Wywalony vat na nie jest;)))

Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama