Reklama

Siły zbrojne

Su-30 i Su-35 dla Zachodniego Okręgu Wojskowego Rosji

  • Ilustracja: ESA
  • Fot. MON
  • militants
    militants

Rosyjskie siły powietrzne sukcesywnie wymieniają statki powietrzne starszych typów na nowe, proces ten choć powolny prowadzi do stopniowego wycofywania maszyn takich jak MiG-29, Su-24 czy Su-27S.  Według Rosyjskiego Ministerstwa Obrony do Zachodniego Okręgu Wojskowego trafiło 6 myśliwców Su-35S oraz 3 samoloty wielozadaniowe Su-30SM.

Rosyjskie Ministerstwo nie podaje gdzie dokładnie trafiły samoloty, mowa jest jedynie o tym, że trafiły do Republiki Kareli, Obwodu Leningradzkiego i Obwodu Kurskiego. Wedle informacji tych można jednak z dużym prawdopodobieństwem określić, że chodzi o 6961. Bazę Lotniczą w Biesowcu ok 30 km od Pietrozawodska w Republicze Kareli i 6963. Bazę Lotniczą w Kursk-Chalino w Obwodzie Kurskim. W 2009 roku Rosjanie zrezygnowali ze struktury pułkowej i przeformowali większość z nich w Bazy Lotnicze (Awiabazy), od 2013 trwa jednak proces wycofywania tych zmian. 

6961. baza używa obecnie niezmodernizowanych myśliwskich samolotów bojowych Su-27S i szkolno-bojowych Su-27UB. Podlega ona pod 6. Armię Powietrzną i Obrony Powietrznej z siedzibą w Woroneżu, ta zaś podlega pod dowództwo Zachodniego Okręgu Wojskowego z siedzibą w Sankt Petersburgu.

Su-35S KnAAPO
Samolot Su-35S wyprodukowany w przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO, fot. mil.ru

Samoloty Su-35S wyprodukowane przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO z Komsomolska nad Amurem są obecnie kupowane w celu zastąpienia starzejących się maszyn rodziny Su-27 (zarówno modernizowanych jak i niemodernizowanych). Choć konstrukcje dzieli blisko 30 lat Su-35S traktować można, jako potomka w prostej linii samolotów Su-27S. Obok jednomiejscowych myśliwców zakupiono również dwumiejscowe, szkolno-bojowe samoloty Su-30M2 również produkcji zakładów KnAAPO. Nie są to maszyny tak zaawansowane jak jednomiejscowy Su-35S czy samoloty rodziny Su-30 wyprodukowane w Irkucku (nie posiada większego nosa, przednich „skrzydełek” czy wektorowania ciągiem), jednak mają zbliżone wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne pozwalające na szkolenie pilotów Su-35S oraz zmodernizowanych Su-27.

Su-30M2 KnAAPO
Samolot Su-30M2 wyprodukowany w przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO, fot. mil.ru
 

Su-35S jest zdecydowanie najdoskonalszą produkowaną seryjnie wersją myśliwską rodziny pochodnych samolotu Su-27. Względem Su-27S samolot posiada odchudzoną konstrukcję (zwiększono zakres użycia materiałów kompozytowych) i jednocześnie doskonalsze, mocniejsze i wyposażone w wektorowanie ciągu silniki Al-41F1S. Ciąg maksymalny z dopalaniem zwiększono z 12 500 kg (122,6 kN) dla silników Al-31F (Su-27S), Al-31FM (Su-27SM/SMK) i Al-31FU (z wektorowaniem ciągu - Su-30MKI) do poziomu 14 500 kg (142,2 kN). Zastosowanie mocniejszych silników wymusiło przeprojektowanie ich gondol, poszerzone zostały wloty ze względu na większe zapotrzebowanie silników na powietrze. Do 34, 5 tony zwiększono za to maksymalną masę startową (28,3 tony dla Su-27S), np. na przedniej goleni podwozia zastosowano podwójny wózek. Samolot posiada najnowocześniejszą rosyjską awionikę w tym radar M035 Irbis z pasywnym skanowaniem elektronicznym oraz nowoczesny system walki radioelektronicznej.

Su-30M2 jest dwumiejscowym samolotem myśliwskim, powstał on na bazie doświadczeń zakładów z Komsomolska nad Amurem przy produkcji na eksport maszyn takich jak Su-30MKK i MK2 dla Chin, Wietnamu, Indonezji, Ugandy i Wenezueli (zgodnie z oznaczeniem jest on odpowiednikiem tego drugiego, ale w wersji dla lotnictwa Rosji). Samolot przeznaczony jest do zadań szkolnych, zwykle kilka sztuk tej maszyny znajduje się na stanie baz lotniczych używających jednomiejscowych samolotów Su-35S lub zmodernizowanych Su-27.

Su-30SM IAPO
Zewnętrznie Su-30SM przypomina samoloty eksportowe, np. indyjskie Su-30MKI, fot. mil.ru

6963. baza, choć znajduje się na terenie Zachodniego Okręgu Wojskowego podlega Strategicznemu Dowództwu Operacyjnemu Obrony Powietrznej z Moskwy, które odpowiada z obronę powietrzną stolicy. Pierwszą partię dwumiejscowych samolotów wielozadaniowych Su-30SM odebrano w bazie w sierpniu tego roku, zastępują one samoloty wielozadaniowe MiG-29SMT używane w bazie od 2009 roku, wcześniej używano samolotów MiG-29 w oryginalnej wersji. Jest to obecnie ostatnia jednostka liniowa w Zachodnim OW i jedna z nielicznych w całym kraju używająca MiG-29.

Su-30SM jest to dwumiejscowy samolot wielozadaniowy, pochodna samolotu Su-27UB produkowana przez korporację Irkut w byłych zakładach IAPO (obecnie IAP) w Irkucku. Samolot dla Wojsk Lotniczych Rosji powstał w oparciu o doświadczenia produkcji samolotów eksportowych takich jak Su-30MKI dla Indii, Su-30MKM dla Malezji i Su-30MKA dla Algierii. Jest to maszyna w pełni wielozadaniowa, wyposażona w wektorowanie ciągu w jednej osi (osie wektorowania dysz na silnikach są od siebie odchylone a wychylenie dysz może odbywać się niezależnie, co daje im pseudo dwuosiową zdolność wektorowania),  u nasady skrzydła pasmowego zainstalowane są charakterystyczne generujące dodatkowa siłę nośną skrzydełka (zapobiegają by maszyna nie była ciężka na nos). Samoloty są przystosowane do przenoszenia wszystkich typów nowoczesnego, rosyjskiego uzbrojenia lotniczego. Su-30SM są dostarczane SP Rosji od 2012, MW Rosji od 2014 i SP Kazachstanu od 2015.

MiG-29SMT RSK MiG
Samolot MiG-29SMT wyprodukowany w przez korporację RSK MiG w zakładach Sokół, fot. mil.ru

Samoloty MiG-29SMT używane w Kursku miały dość ciekawą historię, ponieważ stanowią część partii niewykupionych płatowców, które pozostały w 1994 roku w zakładach RSK MiG. Część z tej partii maszyn trafiła już od 1995 do Malezji, reszta musiała czekać na potencjalnego kupca, którym okazała się Algieria. Pierwsze samoloty odebrano w grudniu 2006, do maja 2007 Algieria odebrała 15 samolotów (z zamówionej partii 28 maszyn jednomiejscowych i 6 dwumiejscowych), po czym wstrzymała płatności i odbiór kolejnych maszyn. Odebrane samoloty zostały zmagazynowane, a w maju 2008 r. Algieria oficjalnie wystąpiła do Rosji przyjęcie dostarczonych samolotów, oraz zamianę zamówionych MiG-29SMT (odebranych i nieodebranych) na Su-30MKA. Obecnie część kurskich MiG-29SMT została przebazowana do Syrii, pojawiają się informacje o tym, że maszyny tego typu mogą zostać przekazane lub sprzedane rządowi syryjskiemu prezydenta Baszszara al-Asada.

MiG-29SMT RSK MiG 2
Startujący MiG-29SMT widoczny jest pękaty zbiornik paliwa umieszczony między gondolami silników, fot. mil.ru

MiG-29SMT opiera się na tym samym płatowcu, co oryginalny MiG-29 jednak posiada całkowicie nowy zestaw awioniki z centralnym komputerem misji, trzema kolorowymi wyświetlaczami w kabinie, nowy radar Żuk-ME z anteną szczelinową. Samolot może używać pocisków pow-pow z aktywna głowica radiolokacyjną R-77/RWW-AE jak również wachlarza uzbrojenia powietrze-ziemia i powietrze-morze. Samolot dysponuje większym zasięgiem ze względu na większy zbiornik podkadłubowy (umieszczany między gondolami silników) o pojemności 2000 l zamiast 1500l w starszej wersji, oraz dodatkowy zbiornik koferemny nakładany na kadłub o pojemności 950 l. Podobnie jak późniejsze wersje zwykłych MiG-29 może przenosić do przebazowania 2 zbiorniki podskrzydłowe o pojemności 1150 litrów każdy (zajmują one wewnętrzne węzły podskrzydowe na uzbrojenie). 

Reklama

Komentarze (12)

  1. andys_2

    Nie martw się, Finlandia pomoże. Kupuja przeciez 64 F-35.

  2. zibi

    samolot niby nowoczesny, naszpikowany elektroniką, a na zdjęciach pod skrzydłami wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych, jak w IŁ-2 z czasów 2 w.św. .... na tym ich szkolą?

    1. jl

      też zwróciło to moją uwagę, wystarczy powiedzieć że tylko w ostatnią sobotę i niedziele Rosjanie i lotnictwo Assada bombardowali odcięte od pomocy humanitarnej tereny na wschód Damaszku. W wyniku "precyzyjnych" bombardowań wg komisarza ONZ zginęło 141 cywili. Ciekawe czy rosyjskich pilotów tak jak podczas 2 w.ś. uczą taktyki niszczenia samolotów wroga "taranowaniem"?

    2. Tani35

      Aj,ajaj. To podstawowe wyposazenie ruskich samolotow. Tanie i skuteczne wszystkie samoloty i helikoptery to nosza. Wszystkie zawody lotnicze to te rury tez. A teraz cos nowego wyplynela fotka satelitarna zakladow w Irkutsku a na nim nowy platowiec w malowaniu podkladowka. I pytanie czy to jest brand new sm2? Czy stary model sm? Czekaja wszyscy na oficjalna wiadomosc. Fotka chociaz satelitarna nie jest najlepszej jakosci. Ale jest to Su-30sm/sm2 na 100%

  3. gregorx

    Corran, Biesowiec. I były tam (przynajmniej w jednej eskadrze) zmodernizowane Su-27SM przesunięte z Dzemgi. Jako sparki Su-35S uzupełniają Su-30SM. Su-30M2 zastąpiły Su-27UB w pułkach (bo wrócili do struktury pułkowej) latających na zmodernizowanych Su-27SM.

    1. Corran

      Su-27SM są równie stare co niemodernizowane maszyny, Su-30M2 uzupełniają Su-27SM3, ale to są nowe płatowce (nieodebrane eksportowe dla Chin). SM raczej trafiają do baz raczej samodzielnie, np zastępują MiG-29 również w 6982 Awiabazie w Domnej (Centralny OW), bez Su-35S. Łączenie Su-35S i Su-30SM nie ma dużego sensu, te maszyny jednak sporo się różnią.

    2. Tani35

      sm3 tylko 12 szt to nowe platowce wiekszosc to moderki istniejacych Su-27 jak i sm to tylko moderki istniejacych. Su-30m2 to dwumiejscowy ekwiwalent sm/sm3 ma ten sam radar. To nie jest sparka tylko agresor. Istnieje jeszcze jeden wariant Su-27 jest to P czyli Su-27P. Jest on w jednostkach OPL. Ma wyposazenie zintegrowane z dowodztwem OPL czyli cos takiego jak data link? Lata ich obecnie kilkadziesiat sztuk+/- 50 sztuk Sa to tez zmodernizowane Su-27. Su-27 UB i pierwsze Su-30 nie zostaly wyparte . Wprost przeciwnie ruscy remontuja wszystkie dostepne platowce bo maja deficyt samolotow szkolnych.

  4. Tani35

    Ja napisze tak Su-27 to wersja podstawowa. Su-27P czyli pierechwadczik to wersja przechwytujaca dla OPK Su-27 sm i Su-30m2 to samoloty ktore uzyskaly zdolnosc zwalczania celi naziemnych z tym ze zmiana trybu pracy radaru z p-p na p-z jest manualna Su-27sm3 to moderka sm. Wersje 27sm i 27sm3 sa to bojowe samoloty i sa dyslokowane w okolicach Krymu. Jako sparki ale agresorow sa uzywane Su-30m2. Ten zestrzelony z nr czerwony 60 to wlasnie Su-30m2. Jako szkolno bojowych uzywa sie gl Su-27UB. Jako szkolnych do tzw treningu uzywa sie zwyklych Su-27 i co najmniej dwa takie samoloty sa w Biesowcu i maja inne malowanie z bialymi elementami rozpoznawczymi. Su-35s ma szare do tego wszystkie Su-35s i Su-30sm maja czarny pas naokolo owiewki kabiny. Wszystkie stare wersje tego nie maja. I to jest najprostrzy sposob rozpoznania wersji samolotu Su-35s to Su-27M czyli 40% starego i 60% nowego.

  5. Naiwny

    "Powoli wymieniają" - tylko w tym roku rosyjska armia otrzyma ok 190 nowych śmigłowców i samolotów, w zeszłym jeszcze więcej - to prawie 10% całkowitej liczby co roku to mało? To kto robi to szybciej?

    1. jl

      "190 nowych śmigłowców i samolotów" Artykuł dotyczy lotnictwa wojskowego nie wliczając zamówień dla całości lotnictwa Rosji wliczając lotnictwo cywilne.

    2. Jaca

      USA kupuje w 2018r 74 śmigłowce bojowe AH-64E Apache, 84 śmigłowce wielozadaniowe UH-60 Blackhawk, sześć ciężkich helikopterów CH-47F Chinook, cztery helikoptery MH-47G Chinook oraz 13 lekkich wielozadaniowych śmigłowców LUH. Razem wychodzi 181 śmigłowców oraz 94 samoloty F-35 różnych wersji + 24 F-18 Super Hornet.

    3. Tani35

      Ile? W zeszlym roku ruska armia dostala 23 nowe samoloty wojskowe oczywiscie bojowe. W 2019 bylo gorzej bo 20szt no ale jeden glebowal czyli rozbil sie. Czyli bylo by 21. Trzeba napisac o jednym drugi z nowo otrzymanych Su-35s z nr 59 czerwona ma byc setnym egz Su-35 dostarczonym ruskiej awiacji. Mnie ciekawi gdzie jest nr 4. Bo w planach zakupow na 2021 bylo cztery Su-35. Oszczednosci? Dostarczono trzy bo sa fotki oficjalne. O czwartym nikt nic nie pisze

  6. iryda

    Davien sprawa prosta,taktyka,efy zbliżają się bez włączonych radarów na dużej odległości podchodzą i ciach,f-15 zostały tak zwycięzcami w większości walk(padlinożercy) ,co do su-27 trzeba przyznać raczej pogratulować konstruktorom lepszego płatowca niż f-15,zasięg pułapy,pred.wznoszenia itd.wszystko 10-15% na korzyść su-27 i manewrowość minimalnie ale zawsze,jednak awionika oraz silniki i trwałość serwis po stronie jusa,taktyka plus szkolenie ilościwylatanych godzin,przeważają i walce wychodzi,jednak jak przyjąć na tak zwane chuura,to europe tak pewnie z nienacka ale usa są za daleko a to nato ma bazy wokół rosji ,wersjef-15ab/cd są lżejsze ale problem za mało paliwa a e/f wygląda jak gucio plus podwieszenia,osobiście zamiast 29-tych tak 32 f-15se było by miło choć po kieszeni nieźle plus 16 sztuk za suczki,(te same silniki co w jastrzębiach) ale i 48 f-16 v byłoby super nawet pięknie. Trzeba kupować Panie Antoni,do dzieła.

    1. Tani35

      Nie ma szans bo maja systemy obrony ,ruskie oprocz flar i wabikow maja tez mozdzierz obrony ogona. Nic mu nie zrobisz.

  7. fernando

    Baza Lotnicza w Bezowcu - liczy samolotów 57 stojących na stanowiskach ile w locie lub hangarach , nie wiemy ? Kursk-Chalino - 36 maszyn stojących ile w locie , nie wiemy ? To tylko dwie bazy z ciekawości sprawdziłem gdzie znajdują się na maps . Jak ma się to do naszych jastrzębi - ile potrafi nasze wojsko z neutralizować ? Szereg pytań - czy znajdziemy odpowiedż jak wojsko POLSKIE jest w stanie przeciwstawić się !

    1. bender

      Opieranie informacji o liczebności bazy an podstawie zdjęć satelitarnych z google maps jest o tyle ryzykownym pomysłem, że zdjęcia są z przed paru lat, ale za to nie wiemy z jakiego konkretnie momentu. Maszyn w hangarach specjalnie nie ma, bo w obu tych bazach nie ma za bardzo hangarów. Zresztą czemu trzymaliby samoloty pod chmurką, gdyby mogli je zaparkować pod dachem? Natomiast ciekawe ile z tych maszyn nadaje się w ogóle do lotu. Przyjmij 50% i myślę, że to i tak przeszacowanie.

    2. Tani35

      Tam jest jeden pulk na Su-35s i jeden pulk rezerwowy czyli na chranieniu na starych Su-27. Czyli etatowo 48 maszyn bo pulk ma 24 etatowe maszyny i sklada sie z dwoch eskadr po 12 maszyn. Tam nie ma hangarow wiec wszystko stoi na powietrzu. Co do dostaw to chyba jest inaczej dostarczono 3 samoloty Su-35s do Lipiecka czyli Centrum Doskonalenia Pilotow samoloty z czerwonymi numerami 58,59,60. To sprawdzone bo MON ruski opublikowal fotki. I cztery Su-34 do Hubry czyli Daleki Wschod tj tej bazy z ktorej pochodzily te dwie suki co sie zderzyly nad morzem Japonskim.Weszly w sklad 277 pulku lotniczego ale tym razem numerow taktycznych nie podano. Czyli 7 sztuk . O dostawie Su-30sm ja informacji nie znalazlem co nie znaczy ze jej nie bylo. Ale w tym przypadku by chodzilo o model sm2. Ja mysle ze sprawa by byla naglosniona bo do tej pory lata kilka 30sm2 ale to sa przerobione czyli po moderce 30sm Tani35 czyli Tani po moderce

    3. Tani35

      Tam jest jeden pulk na Su-35s i jeden pulk rezerwowy czyli na chranieniu na starych Su-27. Czyli etatowo 48 maszyn bo pulk ma 24 etatowe maszyny i sklada sie z dwoch eskadr po 12 maszyn. Tam nie ma hangarow wiec wszystko stoi na powietrzu. Co do dostaw to chyba jest inaczej dostarczono 3 samoloty Su-35s do Lipiecka czyli Centrum Doskonalenia Pilotow samoloty z czerwonymi numerami 58,59,60. To sprawdzone bo MON ruski opublikowal fotki. I cztery Su-34 do Hubry czyli Daleki Wschod tj tej bazy z ktorej pochodzily te dwie suki co sie zderzyly nad morzem Japonskim.Weszly w sklad 277 pulku lotniczego ale tym razem numerow taktycznych nie podano. Czyli 7 sztuk . O dostawie Su-30sm ja informacji nie znalazlem co nie znaczy ze jej nie bylo. Ale w tym przypadku by chodzilo o model sm2. Ja mysle ze sprawa by byla naglosniona bo do tej pory lata kilka 30sm2 ale to sa przerobione czyli po moderce 30sm Tani35 czyli Tani po moderce

  8. Arek

    Polska powinna odkupić SU-27, MiGi-29 i SU-24 wycofywane przez Rosję.

    1. zyg

      Nie "Polska" ale Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i tylko pojedyncze egzemplarze. W celu obniżenia kosztów zakupu mogą podobnie jak szwedzkie SAABy przylecieć na Balice a stamtąd Muzeum je rozłoży i przewiezie we własnym zakresie na lotnisko Rakowice.

    2. Sailor

      Rosja jest jedynym nam wrogim państwem i miała by nam sprzedawać uzbrojenie, a my kupować. Czasami warto pomyśleć zanim napisze się coś takiego.

  9. czytelnik

    Dziękuję autorowi za obiektywny artykuł. Liczą się fakty, a nie subiektywne opinie.

  10. Dr

    Piękne samoloty, to trzeba im przyznać

    1. zyg

      PZL P-11 a zwłaszcza PZL P-37 były jeszcze piękniejsze !

  11. Prosty Sołdatmen

    Płatowiec SU-27 (podobnie zresztą jak MiG-29) jest niezwykle udany, po drobnych poprawkach, zastosowaniu nowych materiałów i zainstalowaniu nowej awioniki, uzbrojenia, otrzymujemy w zasadzie nowy, nowoczesny myśliwiec o znakomitych osiągach któremu dorównać może tylko F-22, czyli już myśliwiec V generacji. Analogicznie, F-16V też znacząco się rożni od pierwszych F-16 dlatego śmiesznie niekiedy jest czytać opinie "fachowców" jak to Rosjanie wciąż klepią SU-27, a w porównaniu z SU-35 to zgadza się tylko sylwetka, chociaż też ma pewne różnice w wymiarach...

    1. polak mały

      Su35 z trudem dotrzymuje kroku zachodnim maszynom 4 generacji czyli np. Rafale, Typhoon, F16c bl52. O nowszych nie ma co mówić bo to jest przepaść. Winna jest oczywiście ruska awionika i uzbrojenie.

    2. wanisław

      SU-35 porównywać można co najwyżej z F-15, choć przy nim wypada słabo. F-22 to zupełnie inna liga. Rosyjski SU nie ma z nim najmniejszych szans - zostanie zniszczony zanim się zorientuje, kto wypuścił rakietę.

    3. bender

      F-22 to bije generacje 4 na leb, ale jesli rosyjskie maszyny sa tak dobre jak opowiadasz, to moze moglyby powalczyc z EF Typhoon czy z F-15, czyli wciaz najskuteczniejszym mysliwcem przewagi powietrznej w historii. Chociaz osobiscie mysle, ze dlugo by nie powalczyly. Kwestia taktyki i swiadomosci sytuacyjnej.

  12. j1

    Informacja o rezygnacji przez rosyjskie siły powietrzne ze struktury pułkowej i przejściu na bazy lotnicze jest dość mocno nieaktualna. Od prawie czterech lat trwa bowiem w lotnictwie rosyjskim przywracanie struktury armia-dywizja-pułk. Rozpoczęto go od prostego przemianowania baz w dywizje i pułki, za czym poszły przeformowania i jednostek i formowanie nowych. Nie ma w publicznym obiegu informacji o zakończeniu tego procesu, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on mocno zaawansowany. Dlatego pisanie o tym, że samoloty typu X są na uzbrojeniu bazy Y, albo że baza X znajduje się na terenie takiego czy innego okręgu wojskowego, ma wartość wyłącznie historyczną w odniesieniu do lat 2009-2013 i w roku 2017 nie powinno mieć miejsca.

Reklama