Su-22 czasowo uziemione

7 czerwca 2019, 13:32
14-su-22
Su-22. Fot. Maciej Szopa / Defence24

Organizatorzy Świdnik Air Festival, imprezy lotniczej, która  odbędzie się w dniach 8-9 czerwca podali, że w sobotnich pokazach nie zaprezentują się myśliwsko-bombowe Su-22M4. Trwa wyjaśnianie zdarzenia lotniczego z udziałem jednego z samolotów.

Bezpośrednią przyczyną odwołania samolotów z pokazów jest zdarzenie z udziałem jednego z samolotów w czasie rutynowego lotu. 

"Miał miejsce incydent w powietrzu, pilot bezpiecznie wylądował i sprawa jest wyjaśniana. To rutynowe działanie w takiej sytuacji, kiedy występuje taka sytuacja po prostu trzeba ją wyjaśnić." - uspokaja ppłk Marek Pawlak, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych. Dodaje jednocześnie, że nikt nie wstrzymał bezterminowo lotów samolotów typu Su-22 i uziemienie jest tylko czasowe.

W festiwalu w Świdniku miała wziąć udział para odrzutowców Su-22, których w polskiej służbie pozostaje nadal 18, po ich wydłużeniu resursów i symbolicznej modernizacji w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2. 

O sprawie jako pierwszy poinformował Dziennik Wschodni.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 29
Reklama
Trepusz
niedziela, 9 czerwca 2019, 10:56

Jestem ciekaw czy za jakiś czas nie wyjdą problemy z f16. Bo może to wcale nie o maszyny chodzi ale o spadek jakości ich obsługi pod nowymi rządami?

Davien
niedziela, 9 czerwca 2019, 18:36

Trepusz, rok temu gotowośc bojowa jastrzebi przekraczała 70%. Sam sobie odpowiedz czemy teraz jest podobno taka niska.

AMF
niedziela, 9 czerwca 2019, 18:05

Już wyszły. Skąd niby po uziemieniu MiGów problemy z wystawieniem dyżurów?

kuba
niedziela, 9 czerwca 2019, 08:15

wzl 2 i wszystko jasne

Ale eksperci
niedziela, 9 czerwca 2019, 22:45

A konkretnie ? Łatwo się rzuca oskarżenia. Jakie masz podstawy do wysnuwania takich wniosków???

Świetnie urzędasy.
sobota, 8 czerwca 2019, 15:14

Czyli realistycznie mamy tylko z 15 sprawnych efów?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
niedziela, 9 czerwca 2019, 22:44

mamy siłę w sojuszach !!!! prawie jak w 39 bo wtedy to jeszcze mieliśmy Armię

Rzyt
sobota, 8 czerwca 2019, 10:48

Konserwator zabytków się doczepił do armii, że dziedzictwo kulturowe niszczy wbrew prawu UNESCO? Mamy tak potężny budżet na armię, przy zdrowo-rozsadkowym oraz odpowiedzialnym podejściu byśmy mieli naprawdę dobrą nowoczesną armię. Żałuję czasem, że współczesne ze świeżym spojrzeniem korporacja nie zajmuje się wojskiem naszym...100generalow, 1000 t72, 1000bwp1 1000 pulkownikow oto prawdziwy skrywany obraz Polskiej armii nie pokazywane na defilada h z domieszką etaty mu, nepotyzmu, cwaniactwa otulony płaszczem dla dobra ojczyzny, gdy nic się nie dzieje. Dziękuję wszystkim poleglym bez wyjątku w pierwszej i drugiej wojnie światowej, dzięki waszemu poświęceniu,my teraz nie dajemy zezwolenia na wypowiadane wojen krajom sąsiednim na skalę światową

Taka prawda !
sobota, 8 czerwca 2019, 09:58

Kiedy w końcu te 40-sto letnie sowieckie nieloty zostaną zezłomowane podobnie jak MiG-29 ???

Hektor
niedziela, 9 czerwca 2019, 21:30

Te samoloty nie powinny iść na złom tylko do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie jako zasób płatowców do ewentualnego zamieniania się z muzeami lotniczymi z innych państw.

Urko
niedziela, 9 czerwca 2019, 18:01

Nie martw się, Gdy tylko uda się sprowadzić 100 sztuk F-35, których odmówiono Turcji, żadnego MiG-a ani Su już u nas nie będzie...

ja
sobota, 8 czerwca 2019, 07:44

Myślę że czas poprosić NATO o pomoc w ochronie polskiego nieba!!

Pol
sobota, 8 czerwca 2019, 07:07

A mogli by na juz kupic ze 4 gripeny ng Mało tego spokojnie mozna z nim zintegrowac bomby kasetowe i duzy plus otwarty system. Jest wielkim błędem niemajac wyszkolonych pilotów na samolocie sąsiada przynajmniej w stopniu symbolicznym.A nawet wspólnie patrolowac bałtyk oraz mozliwosc serwisu zut beretem.

znaffca
niedziela, 9 czerwca 2019, 16:25

widac, ze nie znasz sie na modernizacji. trzeba kupic jak najdrozsze, w ilosci kilku sztuk, bez przetargu, nie negocjowac ceny i koniecznie domagac sie offsetu nawet jak jest on bez sensu i tylko zwieksza wartosc zamowienia na przyklad konserwacje tapicerki...

sża
sobota, 8 czerwca 2019, 06:42

Albo się serwisuje sprzęt z udziałem i wg. wymogów i zaleceń producenta, albo się z takiego sprzętu rezygnuje. Innej możliwości nie ma, bo każda prowizorka i działanie na zasadzie "jakoś to będzie" w lotnictwie prędzej czy później kończy się katastrofą. A tych mamy coraz więcej...

za dużo mleka
sobota, 8 czerwca 2019, 00:47

atak na na Su-22, to atak na Polskę !

Arek
piątek, 7 czerwca 2019, 23:09

Cytuję z pewnego artykułu... "To nie jedyny problem polskiej armii. Ministerstwo Obrony Narodowej twierdzi, że naszego nieba broni 48 amerykańskich myśliwców F-16. To nie do końca prawda. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, tylko niewielka część z nich jest sprawna. Jedno z naszych dobrze poinformowanych źródeł na początku maja mówiło o kilkunastu, a dziś inne mówi o zaledwie kilku sprawnych samolotach wielozadaniowych F-16" Mig29 uziemiony, Su22 uziemiony, F16 spora część w ogóle nie lata bo brakuje części zamiennych i wykwalifikowanych specjalistów do ich obsługi. I ja się pytam czy to jest jakiś żart? Kpina? Polskie lotnictwo bojowe w tym momencie Nie istnieje!

mig21
piątek, 7 czerwca 2019, 23:07

to teraz ile mamy sprawnych samolotow ? 10 ?

Obywatel
piątek, 7 czerwca 2019, 22:04

Ponoć tylko kilka F-16 jest sprawnych. Co wam Polska zrobiła, że zrobiliście ją bezbronną?

Lou Cypher
piątek, 7 czerwca 2019, 21:40

Pompaż silnika ? To już w Su-20, Su-22 bywało.

ja
piątek, 7 czerwca 2019, 21:06

Tak więc po Marynarce Wojennej rozwiązujemy SIŁY Powietrzne. Wyczytałem w onecie że F16 sprawnych jest co najwyżej kilkanaście szt (z ich artykułu wynika że mniej), a naprawy tych kilku latających realizowane są przez wyjmowanie części z tych co już nie mogą latać. Jak to można porównwć z deklaracjami polityków. NO CÓŻ CHYBA OBRONIĄ NAS WOT

Pirat
piątek, 7 czerwca 2019, 18:27

Nowe f-16 lub f-35 i to jak najszybciej!

Korsarz.
niedziela, 9 czerwca 2019, 22:24

Ja bym proponował nowe F-22 lub F-23.

kriss
piątek, 7 czerwca 2019, 18:05

Już dawno powinny zostać zezłomowane ;) Wyglądamy jak jakiś III świat :)

Michał S.
piątek, 7 czerwca 2019, 17:30

No pięknie... Chyba wszyscy na to jechali... Są tak stare, że ledwo wystartowały, a już musiały wracać... Współczuję pilotom, że muszą na tym pracować. Dobrze, że jesteście szkoleni z wytrzymałości psychicznej. Czekamy do 2025 r. na zakup SU-35 jak dobrze pamiętam.. albo i dłużej, bo w Polsce tendencja do przesuwania terminów jest rozwojowa. Ciekawe czy jest możliwość zorganizowania czegoś w zamian... :( :( :(

Krzysztof Kononowicz
piątek, 7 czerwca 2019, 17:18

Co się stało się?

Gts
piątek, 7 czerwca 2019, 17:13

Naprawdę chcecie zabić kolejnego pilota? Matactwa przy migach to za mało? PS. Ministersteo chce przywrócic migi do latania, ale nikt nie jest w stanie wskazać w jakim stanie są siliniki, bo machloje przy liczeniu resursów skutecznie zafałszowały prawidzwy obraz stanu silników. W ostatnim wypadku myśliwiec spadł z powodu uszkodzenia filtra niskiego ciśnienia układu paliwowego. – W ciągu trzech minut samolot stracił ponad dwie tony paliwa... ale co tam poczekamy na oferte LM na F-35, może kupimy 16 jak nie wyjdzie wiecej niz 30 mld PLN, może pierwsze 2 dostaniemy za 6 lat.. Ile lat piszę, że należało brać F-16 jak ruszała linia produkcyjna w Greenvile? Dostalibyśmy pierwsze w 2021 roku, a cały kontrakt w góra 3 lata, a teraz każdy pisowski minister odpowiada za śmierć pilotów. Gdyby się miały potwierdzić plotki o stanie F-16 (a skoro chcą przywrócic Migi to coś w tym jest) to defacto jesteśmy bez lotnictwa. Brawo wy, przelewajcie więcej na socjal z modernizacji i utrzymania armii.

7plmb
piątek, 7 czerwca 2019, 17:11

To naprawdę są już zabytki..mimo że darzę je sympatią i estymą (pracowałem przy nich) to już dawno powinniśmy się z nimi pożegnać.

Fencer
poniedziałek, 10 czerwca 2019, 10:38

W roku 1984, kiedy pierwsze egzemplarze przybyły do Polski, spowodowały prawdziwy szok technologiczny u naszych pilotów, którzy przesiadali się na nie, przeważnie z LiM-6bis. Samolot był nieporównywalnie nowocześniejszy od użytkowanych dotychczas Su-7, Su-20...o Limach już nie wspominając...najważniejszą cechą było wyposażenie go w system nawigacyjno - celowniczy PrNK-54 z komputerem pokładowym Orbita. System pozwalał zaprogramować przed lotem dane celu oraz pkt. zwrotnych trasy przelotu i samolot sam podąża do celu....Na ostatnim odcinku trasy, następuje korekta lotu za pomocą systemu dalekiej nawigacji RSDN-10, po czym komputer automatycznie wyprowadza samolot na cel i zrzuca bomby, bez potrzeby kontaktu wzrokowego pilota z celem...Jednocześnie w wersji M4 zrezygnowano z wysokiej prędkości naddźwiękowej i ograniczono ją do Ma1,75 z Ma2.1 w poprzednich wersjach, rezygnując z regulowanego wlotu powietrza do silnika...W latach 1984-1988 zakupiliśmy 110 samolotów (90 M4 i 20 UM3K)...Do dziś pozostaje na wyposażeniu 12 sam. w wersji M4 i 6 sam. wersji UM3K....

Tweets Defence24