Straż Graniczna szuka morskich samolotów patrolowych

5 lutego 2018, 15:01
straż graniczna
FOT. MOSG
  • W 2020 r. na wyposażniu Straży Granicznej mają znaleźć się nowe samoloty dwusilnikowe;
  • Pozyskanie maszyn ma wzmicnić Lotnictwo Straży Granicznej i zwiększyć skuteczność obserwacji obszarów morskich;
  • Zakup ma zostać opłacony ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dział „Granice” (Agencja Frontex). 

Straż Graniczna zamierzać pozyskać dwa samoloty, przeznaczone do wykonywania zadań nad obszarami morskimi. Każda z maszyn ma być wyposażona w dwa silniki turbośmigłowe. Do 12 marca bieżącego roku zainteresowane podmioty mogą składać swoje oferty. Zakup ma zostać opłacony ze środków pochodzących z budżetu UE, jako wkład Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dział „Granice”. Znajduje się to w sferze działań szczególnych dla Agencji Frontex.

Poszukiwane obecnie przez Straż Graniczną maszyny muszą być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w 2018. Mają to być samoloty dwusilnikowe turbinowe, przeznaczone do działań nad obszarami morskimi. Ich wyposażenie ma zawierać systemy obserwacji lotniczej, radar poszukiwawczy 360°, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, a także łączność satelitarną z dostępem do Internetu. Oprócz tego mają dysponować dwoma radiotelefonami cyfrowymi do łączności służbowej Straży Granicznej, zintegrowanymi z systemem łączności samolotu. Wykorzystywanymi w celu prowadzenia łączności radiowej na kanałach użytkowanych przez Straż Graniczną.

Zintegrowana platforma optoelektroniczna ma składać się z centralnej jednostki sterowania, kamery termowizyjnej, kamery dziennej HD, kamery dziennej HD dalekiego zasięgu, dalmierza laserowego, jednostki automatycznego śledzenia, zintegrowanej z systemem georefernycjnym, odbiornika GPS, jednostki zaawansowanej obróbki obrazu i nakładania obrazu,

Maszyny muszą mieć dwa silniki turbośmigłowe, o maksymalnej mocy w zakresie od 770 do 1200 SHP (koni mechanicznych na wale). Śmigła muszą posiadać co najmniej 4 łopaty każde, zmienny skok śmigieł (łopat) włącznie z rewersem oraz instalację przeciwoblodzeniową. Samoloty muszą mieć całościowo co najmniej 7 miejsc dla pilotów, załogi i pasażerów. W kokpicie samolotu musi znaleźć się dwóch pilotów lub pilot i pasażer, ewentualnie dodatkowy członek misji. W ramach wyposażenia zakłada się posiadanie podwójnego systemu sterowania samolotem dla dowódcy pilota i drugiego pilota lub instruktora pilota.

W kabinie pasażerskiej ma być miejsce dla 2 operatorów systemów pokładowych. W kokpicie samolotu lub kabinie pasażerskiej, ale w pobliżu kokpitu musi znaleźć się przestrzeń dla 1 technika pokładowego. Z kolei w kabinie pasażerskiej powinny być stanowiska dla 2 pasażerów/ dodatkowych członków misji.

Samoloty muszą jednocześnie spełniać wszystkie wymogi odnośnie wyposażenia ratowniczego i bezpieczeństwa dla załóg statków powietrznych użytkowanych nad obszarami wodnymi w odległości większej niż 50 mil morskich od lądu. Z racji specyfiki działań, maszyny muszą być certyfikowane do wykonywania lotów VFR-dzień, VFR-noc (VFR czyli lot w warunkach pozwalających na kontrolę położenia statku za pomocą zewnętrznych punktów odniesienia), IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów) oraz lotów w przewidywanych i istniejących warunkach oblodzenia, przy dobrej i złej widoczności. System ogrzewania samolotu ma umożliwiać loty zimą oraz na wyższych pułapach (do 20 000 stóp, czyli nieco ponad 6 km).  Zakłada się, że samoloty będą tym samym wyposażone w system oświetlenia oraz zabudowy do wykonywania lotów VFR-dzień/noc oraz IFR.

Samoloty mają być wyposażone również system poszukiwania kierunkowego rozbitków (Directional Finders System), monitorujący przedział częstotliwości w niebezpieczeństwie. System paliwowy ma zapewnić każdej maszynie loty o długotrwałości co najmniej (minimum) 5 godzin 30 minut na prędkości ekonomicznej, 30 minut rezerwy przy ciężarze załadowania samolotu ustalonym na minimum 950 kg. W praktyce więc samoloty powinny być zdolne do wykonywania lotu o długości minimum 6 godzin.

Maksymalna masa startowa (MTOW) ma być ustalona w zakresie 6000 do 7600 kg, zaś maksymalny ciężar załadowania na co najmniej 950 kg. Pułap użyteczny to co najmniej 20 000 ft, zaś maksymalną prędkość przelotową na co najmniej 180 kt(Nm/H) IAS.

Wykonanie zamówienia jest planowane najpóźniej do dnia 1.10.2020 r., ale nie wcześniej niż po dniu 1.02.2020. Jednak, oprócz dostarczenia samych maszyn, wymagane będzie przeprowadzenie szkolenia dla personelu latającego (operatorów systemów pokładowych) w zakresie użytkowania i obsługi wyposażenia dodatkowego. Wspomniane szkolenie musi się zakończyć przed 31.01.2020 r.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 36
Reklama
Zbigniew
środa, 7 lutego 2018, 19:54

Śmieszny tytuł. Wygląda jakby te samoloty zaginęły i trwa akcja poszukiwawcza.

krajan
środa, 7 lutego 2018, 15:39

Czemu nie 3 szt Dwa w sluzbie a trzeci w rezerwie/serwisie Na wyposarzeniu brakuje obronnych flarow

miras
wtorek, 6 lutego 2018, 10:50

Casa C-235

SILS
wtorek, 6 lutego 2018, 16:03

To by było to!! W dodatku SG i SZ mnogłyby wspólnie korzystać z centrum serwisowego CASA w PZL Warszawa Okecie - byłoby taniej no i jednolite szkolenie itp. Poza tym, CASA 235 to już kawałek skrzydła, wiec bardziej rozwojowe, wieksze, itp.

Marek1
wtorek, 6 lutego 2018, 10:43

Logika i pragmatyzm mówią - M-28 Bryza. Ale MON zapewne znajdzie jakiś koszmarnie drogi zachodni samolot i wywali grube miliony $ z naszych podatków. Kto \"bogatemu\" zabroni ?? Ps. Bodaj rok lub 2 lata temu pokazano prototyp Bryzy w wersji mini AWACS, m.in. dla potrzeb NDR(pełny zasięg rakiet). Coś się w tej kwestii dzieje, czy jak zwykle pomysł udoopiono ?

morski wiatr
wtorek, 6 lutego 2018, 15:27

Znowu puste słowa, MON nic nie wywali, bo SG podlega pod MSWiA.

miras
wtorek, 6 lutego 2018, 14:40

Gdzie Ty taka bryzę widziałeś?

ogarnijcie
wtorek, 6 lutego 2018, 09:04

\"Zakup ma zostać opłacony ze środków Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, dział „Granice” (Agencja Frontex). \" czyli kasa z unii... stąd będzie przetarg pełny bo nie można zastosować przepisów o podstawowym interesie bezpieczeństwa państwa, a więc nie można wymusić unifikacji z bryzami juz posiadanymi - wszystko zależy ile będą amerykańce kasy za bryzy wołać jeśli wogóle je zgłoszą...

Ppp
wtorek, 6 lutego 2018, 00:27

Dlaczego piszecie w komentarzach o MON? SG to MSW

Made in Poland
wtorek, 6 lutego 2018, 18:50

Bo z MON idzie 400 milionów między innymi dla MSWiA,tak to my wydajemy 2 % PKB na armię :)

seba
poniedziałek, 5 lutego 2018, 21:00

Bryza Mk. 2

KOSA
poniedziałek, 5 lutego 2018, 20:13

Jak czytam to wciąż nie wierzę .. zamiast ujednolicenia floty obniżenia kosztów szkolenia pilotów ich wzajemnego zastępowania etc ... to szukanie zamiast konkretnego zapytania ? ... Nie rozumiem ... są w naszej armii samoloty CASA 295.... i jest w ofercie CASA 295 W wersji morskiej w wersji SAR z Wingletami z nowymi bardziej ekonomicznymi silnikami etc... to dlaczego jakieś dywagacje a nie negocjacje by kupić je jak najtaniej ... w opcji 2 dla MOSG + 2 w wersji SAR + 2 w wersji rozpoznawczej ... mhm... znowu brak wizji racjonalnego myślenia... Myślę , że ludzie z MON boją się podjąć zdecydowane decyzje i tych decyzji obronić .. LUDZIE Z MON przestańcie się bać. Podejmujcie odważne decyzje z korzyścią dla POLSKIEGO Budżetu. Ekonomia na pierwszym miejscu, Najnowocześniejsze silniki Winglety etc ... wszystko by ekonomika serwisu była naj ...

Marcin
wtorek, 6 lutego 2018, 12:17

Pomyśl, zanim napiszesz. Straż Graniczna to nie MON, tylko MSW

KOSA
wtorek, 6 lutego 2018, 16:43

Ale zakup sprzętu celem obniżenia kosztów szkolenia ... a to się rozchodzi a nie o to czy podlega Pod MON pod MSW czy nawet pod Ministerstwo zdrowia LPR .... Chodzi o Pieniądze i zdrowy rozsądek . Bo już dawno powinna powstać taka komórka koordynująca takie zakupy i ....

Ralf_S
wtorek, 6 lutego 2018, 11:10

CASA się nie łapie, bo ma za mocne silniki...

g77
wtorek, 6 lutego 2018, 09:57

Do tego 2 sztuki casy z AWACS, powinniśmy mieć własne rozpoznanie.

stary wojak
wtorek, 6 lutego 2018, 09:25

Ich nie kupuje MON ,a MSWiA.Bedą te które się spodobają Brudzińskiemu.

Voodoo
wtorek, 6 lutego 2018, 00:12

Oj....bo to są środki unijne ale jak w warunkach przetargu napiszesz 2 silniki turbosmiglowe , skrzydła wzmocnione podporkami i nie składane podwozie udźwig minimum \"kg\" ale nie więcej jak \"1,035 kg\"......to ile masz tego typu maszyn na rynku

ews
poniedziałek, 5 lutego 2018, 19:54

Co Bryzy już sa be? NO TAK PEWNIE GULFSTREAM najlepszy!!!!

Pilot
poniedziałek, 5 lutego 2018, 19:32

Tak Bryzy spełniają wymagania

miras
wtorek, 6 lutego 2018, 13:29

nie spełnia długotrwałości lotu,5 godzin i 30 min+ zapas do dla niej za dużo

Frank
poniedziałek, 5 lutego 2018, 17:01

Czy Bryza się łapie na te wymagania?

jarekch
poniedziałek, 5 lutego 2018, 23:01

Nie. Bryza tylko dla MON.

jarekch
poniedziałek, 5 lutego 2018, 23:00

Nie. Bryza tylko dla MON.

Willgraf
poniedziałek, 5 lutego 2018, 16:47

oby jakiś nie kumaty z MON nie szukał odrzutowców..bo samoloty odrzutowe z uwagi na specyfikę pracy silników odrzutowych poruszających się na niski wysokościach nad morzem są bardziej narażone na uszkodzenia jednostek napędowych i jest to fakt ogólnie znany w światowym lotnictwie , ale skąd to wiedzieć tuzom od zakupów w Polsce

ppp
wtorek, 6 lutego 2018, 09:30

SG nie podlega pod MON

rED
poniedziałek, 5 lutego 2018, 23:34

To jak na razie ty jesteś nie kumaty: \"Mają to być samoloty dwusilnikowe turbinowe,\"

LLL
poniedziałek, 5 lutego 2018, 23:00

Przecież jest napisane, że szukają turbośmigłowych i nie szuka MON, ale Straż graniczna, która jest pod nadzorem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, ale skąd to wiedzieć tuzom,którzy nie potrafią czytać.

Marek
poniedziałek, 5 lutego 2018, 21:56

Przecież mowa jest o turbośmigłowych.

Bash
poniedziałek, 5 lutego 2018, 21:17

Przecież szukają śmigłowych o co ci chodzi?

a.
poniedziałek, 5 lutego 2018, 16:26

Jakie samoloty spełniają wymienione wymagania?

-CB-
wtorek, 6 lutego 2018, 00:43

Najbardziej prawdopodobna jest jednak Bryza. W grę może jeszcze wchodzić ewentualnie L-410, jakim lata np. Urząd Morski w Gdyni. W inne rozwiązania jakoś niespecjalnie wierzę.

LLL
poniedziałek, 5 lutego 2018, 16:21

Czy Bryzy spełniają te wymagania? Bo są one dość wąskie.

Coco
czwartek, 8 lutego 2018, 20:24

Tylko kto te Bryzy wyprodukuje do tego czasu? Nie ma szans na wypuszczenie nowej sztuki w ciagu 2 lat

Marco Melandri
wtorek, 6 lutego 2018, 11:20

tak.

mw.
poniedziałek, 5 lutego 2018, 16:14

I bardzo dobrze

Tweets Defence24