Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Śmigłowce z Polski na światowe rynki?

Śmigłowiec AW149 ma przed końcem tego roku uzyskać certyfikat wojskowy. Natomiast cywilna wersja AW189 w ciągu kilku najbliższych tygodni przejdzie proces certyfikacji przez europejską agencję EASA. Otwiera to tym maszynom drogę na światowe rynki. Jeśli AW149 zostanie wybrany przez Polskę, zakłady w Świdniku mogą stać się centrum montażu końcowego tych śmigłowców, dla odbiorców wojskowych - poinformował portal Flightglobal.

Produkcja AW189 jest podzielona pomiędzy Wielką Brytanię i Włochy, natomiast AW149 może być co najmniej montowany w Polsce, jeśli wygra w przetargu - mówi główny inżynier obu tych programów, Luca Medici cytowany przez portal Flightglobal - Świdnik może stać się domem dla AW149 na inne rynki, nie tylko dla polskiego zamówienia - podkreśla.

Sukces AW149 może oznaczać dla PZL Świdnik znacznie więcej, niż tylko montaż 70 maszyn dla Polski. Najpierw jednak śmigłowiec AgustaWestland musi pokonać maszyny Eurocoter EC-725 Caracal i Sikorsky S-70 Black Hawk. 

Certyfikat dla AW149 obejmuje bazowy wariant śmigłowca. Modyfikacje, takie jak instalacja systemów wymaganych przez klientów, będą wymagały uzyskania odrębnych uprawnień. W wypadku polskiego przetargu oznacza to oddzielne uzyskanie certyfikatów dla 4 różnych wersji. 

Obecnie AgustaWestland bada możliwości inkorporacji do AW149 różnych kombinacji wyposażenia i uzbrojenia. Również pod kątem ewentualnych wymagań polskiego MON, które niestety nie sformułowało jeszcze w tym zakresie szczegółów technicznych. Stanowi to znaczne utrudnienia dla wszystkich uczestników przetargu. 

Reklama

Komentarze (12)

  1. tadek kowalewski

    Augusta nie była projektowana od początku jako śmigłowiec dla wojska ,stąd jej podstawowe braki w stosunku do BLACK HAWKA ,przystosowanie do celów wojskowych i to na KOSZT odbiorcy AUGUSTY mija się całkowicie z celem zakupu...

    1. mkn

      Bzdury opowiadasz. AW149 to wojskowa wersja. AW189 to cywilna. Na pokład zabiera 18 żołnierzy a BH tylko 12. BH był z myśla o wojnie w Wietnamie. 149 to produkt zbudowany z kompozytów. Tylko dzięki lobbingowi USA kryteria nasze są tak nisko że dopuszczają BH. Albo kupimy legendę (BlackHawk) albo wyrób XXI wieku.

    2. robertino

      Bzdury piszesz człowieku AW jest od podzątku projektowana dla potrzeb wojska i posiada tylko certyfikat wojskowy.

  2. Artwi

    Może (jak wygra przetarg!) stać się montażownią... Czyli rentowna produkcja za granicą, a w Polsce białe murzyny z najniższą w UE stawką za godzinę będą montować. Jakie podatki w Polsce płaci AgustaWestland? Czy choć przewyższają dotacje jakie uzyskali?

    1. robertino

      Ludzie co za bzdury wygadujecie wstyd mi jest że się podajecie za POLAKÓW. Artiw czy ty wiesz o czym piszesz? Jak byś się dowiedział ile podatków odprowadza PZL ( AgustaWestland) to byś piepsznoł w kalendarz. A AW 149 jest obecnie najnowocześniejszym technologicznie śmigłowcem świata i przez najblirzsze 30 lat jak zakładają nieobeznani ze sprzętem latającym można go modernizować, nie jak te złomy z lat 60 i 80. Hyba że otwieramy jakąś hutę i potrzebny będzie wsad do przetopu na jej rozruch. Za cenę Calacala można kupić 4 AW149 i na pole walki dostarczyć 72 a nie 28 żołnierzy w Caracalu. Do zestrzelenia potrzebna przeciwnikowi tylko 1 pocisk a nie 4. Nie dziwił bym się gdyby wygrał NH90 który mimo że jest z 1995 (pierwszy oblot) i bardzo słabą konstrukcją mimo to lata ich obecnie 200 a nie jak w przypadku Caracala 23 egzemplarze i że żołnierze niemieccy narzekają na niego. Dlaczedo anulowano przetarg na śmigłowce w 2008 roku gdy wygrał AW101. Jak widać w tym przypadku nie chodzi o pienądze tylko miała wygrać Francja która już raz nas zawiodła w II wojnie światowej ( a tacy byli przyjaciele ) W czasi działań zbrojnych będze trzeba rozebrać połowę Caracali żeby mieć części zamienne, bo oni mają swoje śmigłowce do serwisowania. Najprostrzym testem tego śmigłowca byłoby zapakowanie całej komisji przetargowej wysłanie nad może i przetestowanie amerykańskiej rakiety kturą sie tak zachwycamy mając swoje. Jeśli wytrzyma to jest dobry.

  3. smiley

    caracal jest najlepszy z tych trzech. zdecydowanie.

  4. Seba

    AW 149 powstał z udziałem polskich inżynierów i w chwili obecnej jest najbardziej spolonizowanym produktem.

  5. Aviator

    Bardzo ładna WIZUALIZACJA, a widział ktoś uzbrojoną wersję na żywo? Jesli wybierzemy AW to będziemy poligonem doświadczalnym dla producentów tej maszyny... A chyba nas nie stać na to...

    1. XYZ

      A na AMV było na stać.

    2. Seba

      Pewnie. Lepiej wybrać Jankeski złom sprzed kilkudziesięciu lat bo ,,sprawdzone w boju''. Równie dobrze wprowadźmy ponownie do uzbrojenia T-34 bo też przecież ,,sprawdzone w boju '' są.

  6. Mirosław Znamirowski

    Jeżeli nowe śmigłowce mają zastępować maszyny typu Mi-8/17 i Mi-14, to w przetargu powinny raczej brać udział NHI NH-90, AgustaWestland AW101 i Sikorsky H-92. A tak na marginesie to najlepszy interes Polska zrobiła by po prostu kupując nowe Mi-17, ale to najrozsądniejsze w obecnej sytuacji budżetowej rozwiązanie jest niemożliwe z powodu "rusofobii" naszych władz.

    1. d16

      może nie rusofobi co nieobliczalności tego kraju. druga sprawa, to integracja polityczna, gospodarcza z tzw zachodem. aw101 ciekawy helikopter. bardzo bespieczny, dobre osiągi i dość duży. pzd.

  7. ANDY

    AW 149 jest "najbardziej spolonizowanym produktem "!!! biorącym udział w przetargu do projektowania ,adaptacji i produkcji zaangażowanych może być wiele polskich placówek badawczych i przemysłowych ... w przeciwieństwie do pozostałych oferentów których "stare" produkty będą co najwyżej montowane w kraju a montaż ostatniego z zamówionych zakończy całkowicie zainteresowania naszych "wybawców" i zakonczy przygodę Polski z produkcją śmigłowców ...

    1. XYZ

      Otóż to! Dlatego, zdając sobie sprawę z przewag BH optowałbym za AW. Rozwój, rozwój technologii przede wszystkim! Tu, w kraju. I WIARA we własne umiejętności. Warunek konieczny - przestać słuchać polityków.

    2. ef6h

      przygode Polski z produkcja smiglowcow zakonczylo przejecie swidnika przez aw

  8. polana

    jeśli to miałby być jedynie końcowy montaż to chyba jednak mądrze było tego młodego cywilnego pudełeczka usilnie adaptowanego na śmigłowiec wojskowy definitywnie nie kupować a skupić się na najlepszej konstrukcji, ... moim zdaniem Caracalu

    1. cahir

      Problem w tym że śmigłowce należące do rodziny EC725 (czyli od pradziadka SA330 do Caracala) są powoli zastępowane przez NH90 w kraju pochodzenia czyli Francji. Pomimo tego że Francuzi planują zostawienie pewnej liczby najnowszych EC725 to konstrukcja ta raczej rozwijana nie będzie. Dlatego też ze względu na brak możliwości rozwoju tej konstrukcji polska powinna poszukiwać rozwiązania większego niż AW149/Black Hawk i zwracać się w stronę NH90. Mamy 4 oferentów w przetargu, z czego właściwie 3 może oferować NH90(Eurocopter, i 2 razy Agusta raz bezpośrednio i raz przez Świdnik). Które pomimo bycia młodą konstrukcją ze względu na rozpowszechnienie na pewno będzie rozwiązaniem przyszłościowym i doczeka się modernizacji. I moim skromnym zdaniem w tym kierunku powinniśmy się zwracać. Nie stać nas na kupowanie czegoś co będzie trzeba wymienić za 10-15 lat ze względu potrzeby armii, i brak dostępnych modernizacji. Inna sprawa że brak wymagań taktyczno technicznych czyni każdą rozmowę na ten temat czystą abstrakcją.

  9. brak

    Czy może ktoś mi wyjaśnić jak AW149 ma zastąpić mi-8/17? Czy to nie zupełnie różny kaliber? Dziękuje

    1. Vexorus

      Zupełnie inna filozofia operowania. Mi-8/17 miał przerzucać średnie (liczebnie) oddziały, czytaj miał być takim autobusem, który dowozi wojsko na front (jak najwięcej- liczyła się masa i tępa siła ognia). Wspierany miał być przez potężnie uzbrojony i opancerzony bojowy Mi-24 który robił za latający czołg. Teraz heli robi sie "po amerykanskiemu"- oddziały są mniejsze liczebnie, bo liczy się jakość, a nie ilość, więc buduje się mniejsze i lżejsze, ale za to szybsze i bardziej zwrotne jednostki typu Black Hawk, które dodatkowo wspierają ogniem WKM 12,7mm piechotę, zadania Close Air Support wykonują wyrafinowane maszynki do zabijania jak F-16, Apatche albo Cobra (plus masa technologii typu GPS, drony, Tomahawki...), a jak chcesz przewieść coś większego, to albo na szybko Chinookiem, albo Herkulesem międzylotniskowo. Taktyka bardziej profesjonalna, wyrafinowana i skuteczniejsza pod warunkiem, że dofinansowana i zarządzana z głową, gdyż wymaga profesjonalnego podejścia do dowodzenia i jest, niestety, kosztowna.

  10. Polak skonstruowany w Polsce

    Fiat jest polską fabryką, czy Fiat posiada tylko montowanie w Polsce ? To samo dotyczy tych śmigłowców. Tytuł powinien być taki: "Włoskie śmigłowce montowane w Polsce na światowe rynki ?"

  11. WTF

    Dobrze powiedział, "co najmniej montowany w Polsce" - czyli jeżeli przegra przetarg, to nie mamy co liczyć nawet na NAWET na montownie.

  12. XYZ

    I w tym tkwi szkopuł. Oprócz montażu końcowego winniśmy go bezwzględnie współprodukować. Na razie te propozycje Agusty to jak "rzucanie psu kości". Podobno Włosi zaproponowali już produkcję AW Rosjanom w ich kraju.... Więc? Brak innych wersji to kolejny problem. Z drugiej strony wybierając AMV też kupowaliśmy praktycznie w ciemno bo nasza wersja nie istniała. Zresztą upieranie się przy zdolności pływania i możliwości transportu Herculesami osobiście uważam za błąd. Przypuszczam więc, że wygra S-70, biorąc pod uwagę to, że ma wszystkie wersje i jest sprawdzoną konstrukcją. Ostatecznie w WL dokupujemy Leopardy, które też powstały dekady temu. Choć osobiście wybrałbym jednak AW. Ciekaw jestem co wybraliby piloci śmigłowców?

Reklama