Śmigłowce Viper lecą do Bahrajnu

30 kwietnia 2018, 13:01
Bell AH-1Z Viper (2)
Fot. Bell Helicopters

Departament Stanu zaaprobował możliwość sprzedaży 12 śmigłowców Bell AH-1Z Viper do Bahrajnu w programie Foreign Military Sale. Wartość maszyn wraz z częściami zamiennymi i uzbrojeniem oszacowano na 911,4 mln dolarów. W pakiecie znalazły się m.in. pociski kierowane AGM-114 Hellfire i WGU-59B APKWS-II.

Defense Security Cooperation Agency opublikowała 27 kwietnia 2018 roku informację o zezwoleniu Departamentu Stanu na sprzedaż w ramach programu Foreign Military Sale śmigłowców i powiązanego z nimi uzbrojenia oraz wyposażenia. Ewentualna transakcja wymaga jeszcze aprobaty Kongresu USA. Maszyny mają zasilić flotę Royal Bahraini Air Force.

Zgodnie z dokumentami rząd Bahrajnu zainteresowany jest zakupem 12 śmigłowców uderzeniowych Bell Helicopters AH-1Z Viper, dwóch zapasowych silników T-700 GE 401C do tych maszyn, 14 pocisków AGM-114 Hellfire i 56 WGU-59B Advance Precision Kill Weapon System II (APKWS-II), 15 systemów nawigacyjnych GPS/INS firmy Honeywell (12 zainstalowanych i 3 zapasowych, 12 Joint Mission Planning System, 12 działek M197 kalibru 20 mm, 30 Tech Refresh Mission Computer, 14 systemów celowniczych AN/AAQ-30, 26 wyświetlaczy nahełmowych Top Owl. Do tego należy dodać 15 systemów samoobrony, na które składa się AN/AAR-47 Missile Warning System, APR-39C(V)2 Radar Warning Receiver i AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Set. Do całości zaplanowano pakiet szkolenia, wsparcia eksploatacji oraz części zamienne, wyposażenie obsługowe i dokumentację. Całkowitą wartość potencjalnego zamówienia oszacowano na 911,4 mln dolarów.

Zgodnie z uzasadnieniem Departamentu Stanu, transakcja leży w interesie USA i stanowi istotne wsparcie dla bezpieczeństwa w regionie. Zakup śmigłowców AH-1Z byłby dla Bahrajnu istotnym skokiem technologicznym. Obecnie siły powietrzne tego kraju dysponują jednosilnikowymi, mocno już przestarzałymi AH-1E Cobra uzbrojonymi w pociski TOW. Tymczasem Viper oferuje dostęp do rakiet Hellfire i tanich, 70mm pocisków kierowanych APKWS-II.

W ostatnim czasie Bahrajn zintensyfikował działania na rzecz zwiększenia swojego potencjału bojowego. W styczniu 2018 koncern Lockheed Martin ogłosił, że pod koniec roku 2017 zamówiono 16 samolotów F-16 Super Viper dla Royal Bahraini Air Force, które staną się ich pierwszym użytkownikiem.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 15
Reklama
Danisz
wtorek, 1 maja 2018, 23:46

14 pocisków Hellfire? - zaledwie po jednym na maszynę (plus 2 w zapasie) - trochę to dziwne

Davien
środa, 2 maja 2018, 12:12

Mogło chodzic o ilość pocisków na maszynę bo inaczej to jest wiecej niz dziwne.. Zwłąszcza ze zapasów chyba nie mieli, ich poprzednie Cobry uzywały TOW.

gromek
wtorek, 1 maja 2018, 23:20

4 x ah1z wraz uzbrojeniem i czesciami za 4 mld zl. ale jak my mielismy kupic 50 h225m (gdzie wersje CSAR czy tym bardziej ZOP sa podobne cenowo albo i drozsze od takich ah1z) wraz z pakietem logistycznym, szkoleniowym i rozbudowa fabryki w lodzi w sumie za 13 mld zl to gdzie tam nie?

Davien
środa, 2 maja 2018, 12:14

Nie 4 ale 12 i nie za 4mld zł ale za nieco ponad 3. Wersje ZOP dla śmigłowców wielozadaniowych są znacznie drozsze od maszyn szturmowych.

TOM
poniedziałek, 28 maja 2018, 20:36

3.70 to nie takie \"nieco\"

wedo
wtorek, 1 maja 2018, 02:08

u nas minimum takich powinno byc 64szt

małe be
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 19:17

świetny śmigłowiec i bardziej dostępny cenowo niż apacz. zresztą nie trzeba kupować zaraz 50 szt. starczy ze 4 żeby się przekonać i zobaczyć ile to kosztuje i co może. na to nas zwyczajnie też stać. nie stać nas natomiast na nie robienie niczego jak dziś.

Hanys
środa, 2 maja 2018, 09:27

Ile to kosztuje możesz się dowiedzieć z cennika.

PKP kargo
wtorek, 1 maja 2018, 16:42

Nie ma szans... ma plozy...i pływać też pewnie nie umie

Ciekawski
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 17:40

A co Polska robi w zakresie zwiększenia możliwości bojowych lotnictwa śmigłowcowego? O programie Kruk cisza. Miała być pomostowa ekonomiczna modernizacja Mi-24 i dozbrojenie je w ppk Spike, ewentualnie ukraińskie Barrier/Stugna. Też cisza. Obecnie nasze Mi-24 jak i pozostałe śmiglaki są bezzębne. Co dalej? Jak długo ten żenujący stan rzeczy ma trwać? Na co idzie te ponad 2 procent PKB na obronność?

Łukasz
środa, 2 maja 2018, 10:38

Nie narzekam. Będą ławki jak ta lala.

Czesio
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 16:30

My mamy lepsze, nasze polskie wręcz narodowe mające być modernizowane Mi-2.

marek!
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 16:13

piekne ujecie

Kowalskiadam154
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 15:28

Już dawno powinny przylecieć do Polski

clash
poniedziałek, 30 kwietnia 2018, 22:21

Mi - 2 przylecialy nie marudz

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama