Śmigłowce Leonardo proponowane dla Polski [Defence24 TV]

29 września 2020, 13:07

W wywiadzie udzielonym Defence24 TV, prezes Leonardo Poland Marco Lupo przedstawił szeroką ofertę śmigłowców oraz współpracy z polskim przemysłem przy realizacji prowadzonych obecnie programów śmigłowcowych: Kondor, Perkoz oraz Kruk.

Mówiąc o programie Kondor prezes Lupo wymienił śmigłowiec AW159: (...) postrzegamy AW159 jako (...) rozwiązanie, w tej, konkretnej kategorii maksymalnej masy startowej. Jako rozwiązanie ZOP dla Polskiej Marynarki, operującej na Bałtyku.”

Nawiązując do kwestii przyszłości Sokoła prezes Lupo zauważył, że należy dokonać wyboru pomiędzy modernizacją a wymianą.

„W zakresie modernizacji zaproponowaliśmy koncepcję, na ubiegłorocznej edycji MSPO Śmigłowca W-3 nowej generacji opartego o awionikę nowego typu w pełni zgodną ze standardami NATO (…)”. Jednak zagrożeniem dla tego projektu są problemy z poddostawcami części i podzespołów: „Oczywiście, bez wsparcia dostawcy silnika modernizacja jest naszym zdaniem niewykonalna (…)”, stąd włoska firma proponuje: „Zamiast zatem modernizacji, proponujemy wymianę (…) W zakresie wymiany śmigłowców Sokół, dostrzegamy możliwość połączenia tego procesu z programem Perkoz (…)”.

W programie tym Leonardo proponuje platformę AW139: „Dostawę śmigłowca całkowicie produkowanego w Polsce w oparciu w sprawdzoną platformę AW139. (…) Dodatkowo, proponujemy nie tylko stworzenie linii produkcyjnej, ale również działu projektowo-rozwojowego w Świdniku (…)”.

W przypadku programu Kruk włoska oferta obejmuje udział w programie AW249 tworzonego obecnie na potrzeby włoskich sił zbrojnych: „Jeśli polski rząd będzie tu się angażował, możemy zapewnić szeroki udział polskiego przemysłu zbrojeniowego w programie. Chodzi tu zarówno o PZL Świdnik, a także spółki grupy PGZ”.

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 114
Emil
sobota, 3 października 2020, 07:53

Tyle programów prowadzi WP że trudno spamiętać ich nazwy... rdzeniem i celem każdego z nich jest dialog techniczny. Wnioski lądują w archiwum, przychodzi nowa ekipa i prowadzi swój nowy dialog... Kraba wprowadzano do służby 25 lat!!!

Gnom
niedziela, 4 października 2020, 15:56

Nie tyle programów a tyle dialogów technicznych (większość bez gwarancji finansowania).

wiarus
piątek, 2 października 2020, 14:24

Polski Rząd jest zobowiązany do angażowania się w polskie wyroby i przedsiębiorstwa, a nie włoskie. Proponuję skończyć ten lobbing i propozycje tworzenia struktur projektowych i produkcyjnych w obcych firmach.

Hmmm
czwartek, 1 października 2020, 20:13

Tak w zamian za odsprzedanie 30-49% udziałów w firmie

wert
czwartek, 1 października 2020, 19:10

Do Kruka potrzebujemy dużego porządnego sprzętu prima sort nie żadnych "wynalazków". Wyposażonego w najlepsze środki przeciwdziałania, inaczej to będą tylko drogie jednorazówki

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:10

I uważasz, że włoskie śmigła wyposażone w europejskie systemy ostrzegania i przeciwdziałania (w tym DIRCM) będą na pewno gorsze niż amerykańskie. Szczególne gdy niektóre elementy są wspólne lub doprowadzane do zgodnego standardu. Do tego izraelskie ppk. Wyjątkowo ciekawa koncepcja - rozwiń.

wert
piątek, 2 października 2020, 21:50

patrzę na konstrukcje sprawdzone w boju i rozwijane w takich warunkach, włoskie do nich chyba nie należą. Nie oznacza to odrzucania jakiegoś wyposażenia, jak np DIRCM choć to produkt Elbit Systems

Gnom
poniedziałek, 5 października 2020, 13:15

Najlepiej w boju sprawdzona jest maczuga, bo prawie od zarania ludzkości po dziś dzień - czy na pewno o to by jej używać idzie? Powoływanie się na produkt sprawdzony w walce to stare hasła reklamowe Izraela, oczywiście z pominięciem faktu, że oni stale to prowadzą działania bardzo specyficzne.

Piotr ze Szwecji
czwartek, 1 października 2020, 13:45

AW249 może być bardzo interesującą alternatywą wobec Apache, pod warunkiem tego samego lub lepszego uzbrojenia i takiej samej lub większej ilości przenoszonej amunicji. Inaczej jest stratą czasu. AW249 musi też być sieciakiem kompatybilnym z F-35, jak Apache na pewno już jest. Co przemawia za AW249? Możliwość pozyskania części technologii i produkcji dla PGZ, jak i krajowej naprawy. Modernizacja Mi-24 daje czas na taki projekt. Jest tylko jedna kwestia, że Apache można kupić w FMS od zaraz, kiedy na AW249 dostosowane do polskich potrzeb w miejsce włoskich przyjdzie poczekać bardzo wiele lat.

Holender
czwartek, 1 października 2020, 20:46

Business, business, business na pierwszym miejscu. Nikt nie potrzebuje helikopterow od zaraz. Po co? Miejsca pracy!

Szary
czwartek, 1 października 2020, 10:24

Nie znam się ale czy nie można kompleksowo zaplanować zakupu wszystkich rodzajów śmigłowców jakie są potrzebne ale tak żeby uwzględnić logistykę: serwis, części, szkolenie ? Czy to nie było by taniej?

Czarny
środa, 21 października 2020, 14:57

Ale to musiałoby oznaczać opracowanie całościowej koncepcji użycia śmigłowców w WOjsku Polskim z uwzglednieniem konfliktu pełnoskalowego z silniejszym przeciwnikiem itd. Zmian struktur w WP nie widać, za to zbudowaliśmy mozliwości prowadzenia operacji specjalnych rodem z filmów akcji klasy "B" i zdolności zwalczania partyzantki uskutecnzione na misjach w A-Stanie i iraku .... jak to się ma do rzeczywistych zagrożeń dla Polski w miejscu gdzie się ona znajduje ? Nijak ....

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:38

Najpierw należy sprawdzić jak wyglada modernizacja Sokołów i produkcja AW101 w Świdniku. A potem wykluczyć Leonardo z programów Kondor, Perkoz i Kruk za niewywiązywanie z z obecnych zobowiązań i próbę opchnięcie tego czego MON wcale nie chce.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:12

Czyli LM też, a skoro LM to AH-64E bo to ich system na nim lata i najnowsze pociski tez sa ich. Interesujące.

Polak
środa, 30 września 2020, 20:33

PZL Świdnik został sprzedany nie po to aby budować polski przemysł lotniczy. Nie po to aby remontować W-3 i SW-4. Tylko po to aby wcisnąć produkt zagraniczny. A później zaccnie sie dyktowanie warunków Polskiej Armi i wyciaganie kasy .

rydwan
środa, 30 września 2020, 21:00

to co may śmigłowców nie kupować bo zacznie sie wyciąganie kasy ? obawiam sie że i tak musimy jako że nieudolniacy w rzadzie i kolaboranci doprowadzili do sytuacji bez wyjscia.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:39

To można kupić HAL Rudra

Davien
piątek, 2 października 2020, 19:38

Czyli sponsorować Hindusów i hinduskie fabryki w Indiach?

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:12

Na Kruka też?

Gnom
czwartek, 1 października 2020, 07:48

Kupować na własnych warunkach - to nadal mozliwe.

gnago
środa, 30 września 2020, 20:18

TA nalezy całkowicie olewać Leonardo tak jak oni olewają sprzedaż najtańszych śmigłowców w swej ofercie tj SW4 i sokoły właśnie . Redukując Świdnik do roli poddostawców podzespołów . Modernizacja Sokołów i pozostałych śmigłowców tylko z pomocą Ukrainy i własnego przemysłu . No i dogłębna analiza umów prywatyzacyjnych przy wrogim przejęciu przemysłu lotniczego

anakonda
środa, 30 września 2020, 21:01

tak tal a inni producenci w PL zostana bez rynków zbytu.

PRACADLA POLAKÓW STOP EKSPORTOWI ZATRUDNIENIA
środa, 30 września 2020, 19:58

Sokoły zmodernizować przezbroić dać kierowane precyzyjne uzbrojenie np lekkie ppk PIRATY gdyby zrobiono to kompleksowo wszystkie sokoły gdyby zostały zmodernizowane było by to juz naprawde sporo ------- I TYLE W KWESTI SMIGŁOWCÓW JAK NARAZIE bo lepiej zająć się NARWIĄ JAKO ISTOTNIEJSZYM PROGRAMEM DLA OBRONNOŚCI KRAJU

rydwan
środa, 30 września 2020, 21:03

sokoły to juz 40 letnie maszyny nadajace sie jedynie na złom i mrzonką było brac sie z ich modernizowanie bez końca .Trzeba zakasac rękawy i znalezc nastepce tych przestarzałych maszyn .

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:40

Idealnie nadaje się Airbus H145M albo nawet HAL Rudra. AW139M jest zdecydowanie za duży i zbyt drogi.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:16

Na Kruka też, w miejsce W-3 jeżeli UTC i LDH doprowadzą do swego celu też. Opanuj się.

Roshedo
środa, 30 września 2020, 15:47

Panie Lupo , silniki i inne części może PN dostać na Ukrainie i mieć taniego W3 sokół na rynki afrykańskie czy biedniejsze azjatyckie. My mamy ponad 60 Sokołów, w kolejce do modernizacji czekają Czechy, Hiszpania, ( po kilkanaście sztuk), Filipiny (chyba 10) i parę innych krajów w perspektywie jest ogromny rynek Chin cywilny i wojskowy - swego czasu rozważali nawet montowanie ich u siebie oraz afrykański gdzie potrzeba prostych w obsłudze niezawodnych maszyn. Razem potencjalnie nawet ok. 500 sztuk nowych + loft pozostalych 200 na całym świecie latających cywilnych i wojskowych. To mało? Nie opłaca się?? Jak wy to liczycie?

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:20

Czechy zastępują awaryjne Sokoły nowymi Bellami UH-1Y Venom. Chiny mają znacznie lepsze swoje śmigłowce, nie kupią przestarzałych Sokołów. Poza tym AW139 jest dobre trzy razy droższy, więc łatwo można policzyć iż ich sprzedaż przyniesie większe zyski.

ryba
środa, 30 września 2020, 21:07

no tak 40lat a może mniej ............ coś była ale sie skończyło nie bedziemy sie wiecznie babrac w złomowisku bo zadania które maja być przeprowadzane tym szrotem cierpią.

Pol
środa, 30 września 2020, 09:43

Z nikim nie wyjdzie się dobrze jeśli nie będziemy dostawca 50/50. AW 249 to szansa ale tylko w tedy gdy na polski rynek będą miały silniki z naszą licencja plus pozyskanie produkcji łopat.Licencje pozyskać z motor szich na silniki VK 2500 03 i produkcja w Rzeszowie.Mało tego pasują do naszych mi 8 itd..

MateuszS
czwartek, 1 października 2020, 00:02

W amerykańskich zakładach w Rzeszowie, czy w nowych?

Gnom
środa, 30 września 2020, 19:46

VK2500 to rosyjskie silniki. Ukraińskie to nadal TW-3.

Monkey
wtorek, 29 września 2020, 23:41

Oferta jest prosta,jasna i. czytelna. Jest oferowany,co prawda na razie ogólnie duży udział naszego przemysłu,w tym nawet PGZ. MON powinien teraz powiedzieć „sprawdzam” i przystąpić do rozmów.Jeśli te potoczą się pomyślnie,zadeklarować PIBP w tych programach,w których rozmowy się powiodą i do dzieła razem z Leonardo.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:22

Najpierw należy sprawdzić jak wyglada produkcja AW101 w Polsce

Andrzej
czwartek, 1 października 2020, 18:10

Jaka produkcja pytam?

Adam
czwartek, 1 października 2020, 22:36

No ta którą obiecywał prezes Leonardo.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 21:39

I te same elementy co dotąd do AW-101 produkują (jak jest zamówienie - a przy tej masie jest rzadko)

Monkey
czwartek, 1 października 2020, 12:58

Zamówiliśmy całe 4 (słownie: cztery) sztuki tych śmigłowców i pa oczekuje,że za tak małe zamówienie dostaniemy super-hiper offset?Małe zamówieniemały udział w procesie produkcyjnym; duże zamówienie duży udział w procesie produkcyjnym (o ile się go chce i umie wynegocjować).Za darmo nikt nam nic nie da i musimy tej mentalności wiecznie obrażonego żebraka,(któremu za zasługi w obronie świata jako przedmurze chrześcijaństwa wszystko się należy za friko) jako Polacy po prostu pozbyć.

Monkey
piątek, 2 października 2020, 19:12

@Adam:Żeby nie było,żem leniwy:-)))Znalazłem w necie zapowiedź wiceprezesa Leonardo w Polsce (Polaka,nie Włocha),że jeśli byłoby to zamówienie na 8 śmigłowców AW101,to ich całkowita produkcja w Polsce byłaby nieopłacalna.A my zamówiliśmy 4...Wywiad z 2017 roku.Nie podam gdzie,bo post nie przejdzie przez moderację,ale jest dość łatwo znaleźć.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 22:37

No ale to prezes Leonardo obiecywał że AW101 będzie produkowany w Świdniku

codybancks
wtorek, 29 września 2020, 23:06

AW249 jako nowinka bez oblotu i jeszcze na papierze !? Apache i Cobry stoją u bram gotowe i sprawdzone w boju ??!! AW 159 jako transportowe !!

Aha
środa, 30 września 2020, 23:12

Male AW159 jako transportowe?? Co one maja takiego transportowac - dwa worki kartofli?! AW159 to maszyna ZOP na okrety i jako Perkoz tez bardzo OK, ale transportowa??

Davien
piątek, 2 października 2020, 19:45

Na Perkoza się nie nadaje bo nie spełnia wymagań , to maszyna wyłacznie dla Kondora.

Aha
sobota, 3 października 2020, 19:46

Davien, ktorych nie spelnia? W Niemczech przy kandydatach na MH-SOF (podobne wymagania jak minimalne Perkoz) AW159 Wildcat spelnial wszystko co jest minimum w Perkozie. Udzwig, ilosc wyposazonych zolnierzy a nawet taka ciekawostka jak 550-600kg uzbrojenia podwieszanego, co jest bardzo duzo, jak na taka klase. Bardzo mnie ciekawi co masz na mysli i czy jest cos w wymogach Perkoza co pominalem?

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 09:41

A to ciekawe bo nie znalazłem nic na ten temat, co zreszta byłoby dość dziwne jako że kiedy niemcy kupowali maszyny dla KSK Wildcata nie było w słuzbie. Nie pomyliło ci się z Super Lynxem?

Gnom
piątek, 2 października 2020, 21:41

Przewiezie i 5 ludzi i 1000 kg ładunku - więc. U brytoli sie nadaje to i u nas może. A że to bez sensu - gdyby tylko takie durnoty tworzyli "nasi" władcy.

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 09:34

Jak na razie wiadomo że bierze maks 5 pasażerów, czy wejda tam żołnierze w pełnym oporzadzeniu nie wiadomo. także udzwig to maks 1300kg ale na zewnetrznym podwieszeniu. Nie nadaje się na wersje szkoleniową, czy chocby specjalne jak WRE itd. Choć na upartego mozna by tu kupić Super Lynxy ale to już niezbyt nowa maszyna.

Gnom
poniedziałek, 5 października 2020, 13:17

W ogłoszeniu jest 1000 kg i nie ma nic o udźwigu na podwieszeniu zewnętrznym- sprawdź

Davien
wtorek, 6 października 2020, 13:30

Gnom, jakos ni chcą podawać udzwigu wewnetrznego wiec podałem ten na podwieszeniu zewnetrznym, który z reguły jest sporo większy od wewnetrznego. Aha i to udzwig super Lynxa a nie Wildcata. Wg wymagań na Perkoza maszyna ma zabierać 5 zołnierzy w pełnym wyposazeniu, lub miec udzwig 1000kg min. w kabinie Ma spełniac rolę maszyny dowodzenia, wsparcia i, WRE i rozpoznania. Wildcat nei łapie się na pewno.

Gnom
środa, 7 października 2020, 08:26

Jak większość śmigieł mniejszych niż 8-9 ton, bo nie zmieścisz zespołu dowodzenia. Ale dla IU MON to nie problem. Oni chyba naczytali się ostatnio za dużo tytułów z możliwościami H-145M ale nie zgłębili zawartości tych reklamówek, szczególnie tych ostatnich o dowodzeniu z powietrza.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:23

Perkoza to ma być lekki śmigłowiec jak AW109LUH albo najwyżej AW169MA

ryba
środa, 30 września 2020, 21:11

udziiał W AW to szansa na pozyskanie wiekszej ilości śmigieł ,szansa na własne remonty,modernizacje i rozwój oraz udział w zyskach.Do tego weszedł bym jeszcze w nową ARIETE i dwa ważne programy mamy u siebie.

Strata czasu
wtorek, 29 września 2020, 22:54

Ludzie! Przecież MON nie ma na nic pieniędzy! Nowych śmigłowców - nie będzie. Narwi - nie będzie. Nic, poza odmalowaniem trzystu t-72 (choć może nawet na to zabraknie farby).

Marek1
wtorek, 29 września 2020, 22:46

Leonardo już dziękujemy. Pokazali jak bardzo maja nas w żopie "modernizując" przez kilka lat kilka W-3.

Gnom
środa, 30 września 2020, 19:50

To podziękujmy sugerując przejęcie pakietu kontrolnego ale nie wypędzając z Polski. Państwo ma 13%, 7% ciułacze i 80 procent LDH. Zatem niech przekaże za niewygórowaną kwotę jeszcze 38% i może zostać (z 42%) i otrzymywać zamówienia dzięki nowym zasadom zakupów w Polsce zapowiadanym przez Błaszczaka na konferencji Defence24. Myślę, ze im to się opłaci.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:24

A co to za interes zlecać kolejne zamówienia do wykonawcy który zawalił dotychczasowe?

Gnom
czwartek, 1 października 2020, 12:10

Zlecać do siebie, bo zauważ, że pisałem o ponad 51%. Czyli jeżeli nie działa dobrze to popraw - siebie. Wiem że czasem to trudne, ale łatwiej wpłynąć na realizatora gdy ty decydujesz, a nie "chodzisz po prośbie".

Davien
piątek, 2 października 2020, 19:49

Gnom, proste. Leonardo musi ci chcieć z własnej woli odstapic te akcje bo jak zrobisz to co proponujesz to wyladujesz koło KRLD z przemysłem. A oni ci nie odstapia bo i po co?

Adam
czwartek, 1 października 2020, 22:38

Od kiedy Leonardo to u siebie? Zyski trafiłyby do Włoch.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 13:02

Kto ma pakiet kontrolny ten decyduje o przeznaczeniu zysków. Pod polską kontrola mogą pójść na rozwój polskiej firmy. Przeczytaj co napisałem. A, że część zysków (odpowiednio do posiadanych akcji) trafi do LDH - to specyfika biznesu.

jurgen
środa, 30 września 2020, 17:30

zgadza się

Autor Widmo
środa, 30 września 2020, 17:01

100%

Ok bajdur
wtorek, 29 września 2020, 22:41

Już wiecie dlaczego serwis i modernizacje w-3 "nie szły". Plan to wymiana całej floty na włoskie. Silnik można kupić z Motor-Sicz. Te śmigłowce jeszcze długo polatają. Nowe można zamówić obok modernizacji.

Ha ha ha
wtorek, 29 września 2020, 19:01

Wciąż mamy ponad 60 szt Sokołów/W3. A oni tak po prostu mówią "kupcie nowe"?? Nonsens. Gdyby chodziło o 16 szt. to może. Ale nigdy gdy mamy ich 60.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:27

Nowe AW139 to kilka razy więcej kasy niż modernizacja Sokołów, wiec ma to sens bo oznacza kilkakrotnie większe zyski.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 13:04

To oznacza ponad 100 śmigłowców W-3 do zastąpienia na rynku. A to 10% sprzedanych dotąd AW-139 i dziś ogromny rynek. Do tego pozycja monopolisty w Polsce (a może i nie tylko).

Kok
środa, 30 września 2020, 01:05

No jeszcze trochę polatają, ale już bez modernizacji.

Realista
wtorek, 29 września 2020, 21:24

Im więcej tym lepiej

Gnom
środa, 30 września 2020, 14:20

Czego? Kasy z budżetu do wydania na następcę Sokoła, który gdyby nie zagrywki LDH mógłby jeszcze skutecznie służyć po modernizacji przez 15-20 lat.

czwartek, 1 października 2020, 09:25

Więcej zysków dla Leonardo

Herr Wolf
środa, 30 września 2020, 12:29

Dla kogo?

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:25

Dla Leonardo

ryba
środa, 30 września 2020, 09:12

nie do końca ,trzeba remontować ,resursowac i na koniec wymienic a to sporo kosztuje ,dla tego ilość musi być dobrze przemyślana.

Adam
wtorek, 29 września 2020, 16:57

Moim zdaniem, lepszym pomysłem byłby zakup SH-60 Seahawk

Gnom
środa, 30 września 2020, 19:51

Przy jego masie własnej ni jak nie wystartujesz z MTOW nie przekraczającą 6,5 tony. A to warunek z Kondora.

Marian Paździoch syn Józefa
środa, 30 września 2020, 13:32

AW159 to śmigłowiec nowocześniejszy niż SH-60. I zając życie to tego SH-60 wcisną nam jak zwykle jakieś przestarzałe muzealne wersje.

MateuszS
czwartek, 1 października 2020, 00:08

SH-60 czy SH-60? Od najnowszej wersji ( amerykańskiej) może być tykko mniejszy. Od wersji eksportowej do państw NATO to już bez różnicy. My i tak rozważymy S-70i... a tu już AW jedzie z nim bez litości...

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:29

AW159 jest droższy od S70i

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:22

Green na pewno, a po doposażeniu do ZOP? Poszukaj, a dopiero potem pisz.

Davien
piątek, 2 października 2020, 19:54

Gnomie, nie ma wersji ZOP dla S-70i, proste. Musiałbys ja celowo opracować, wysłac maszyny do stanford w USA by ci ej przerobili i certyfikowali i dopiero cos bys miał. Wiec na pewno wyszłoby ci znacznie drożej niz za AW159.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 21:42

Ja wiem, więc mnie nie przekonuj. Ale może @Adam zrozumie.

Aha
środa, 30 września 2020, 10:55

SeaHawk jest o wiele wiekszy i ciezszy od AW159! Na to, co w MW RP na ten moment plywa, tylko AW159 a jak wybierac "Kondora" to moze najpierw jakies okrety, zeby bylo wiadomo o jakich maszynach mowimy i jakie wchodza w gre. Wildcat bedzie na wszystkim mogl stacjonowac a maszyny jak SH-60 czy MH-90(ze o AW101 nie wspomne) juz nie, poniewaz maja swoje gabaryty i wage.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:30

Lepszy byłby H155 Panther

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:23

Który za góra 10 lat zostanie zastąpiony przez H-160 i pozostanie w Bułgarii itp mniejszych państwach nie produkujących śmigłowców. Części będziesz szukał u chinoli przez podobieństwa z Z-9?

ryba
czwartek, 1 października 2020, 08:50

SH 60 czy MH 90 to maszyny oceaniczne i na takich jednostka stacjonuja ,czy sa lepsze hmm pewnie osiagi maja lepsze ale i zakres działania jest wiekszy i bardziej wymagajacy niż nasz Bałtyk.Na Bałtycką kałuże tylko wildcat nawet jak bedzie wiekszy miecznik jeśli nie wildcat to zpewne BH 70i ale nic wiekszego.

kmdr
wtorek, 29 września 2020, 23:27

Najlepszym pomysłem jest odkupienie Świdnika i kupienie licencji i budowanie tam i morskich i transportowych i bojowych.Jeden zakład niech buduje wszystkie typy przy naszym zapotrzebowaniu to wystarczy. Będzie utrzymanie dla załogi i serwis w całym czasie eksploatacji.

Davien
piątek, 2 października 2020, 19:55

Najpierw Leonardo musi chcec sprzedac Świdnik, a jak widać nie maja takeigo zamiaru.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:31

Po co odkupywać zakład i licencje kiedy taniej będzie kupić gotowe śmigłowce?

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:24

A perspektywie 30 lat też?

Davien
piątek, 2 października 2020, 19:54

A Leonardo chce sprzedawac Świdnik, bo chyba nie. I sprawa zamknieta.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 21:44

Życie jest pełne niespodzianek. Nawet nie wiesz jak niewiele kiedyś brakowało by Świdnik znów był z przewaga polskiego kapitału.

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 09:44

Jakos sobie nie przypominam by Leonardo sprzedawało ponad 30% akcji Świdnika?

Gnom
poniedziałek, 5 października 2020, 13:19

A musiało być upublicznione - nawet spółka giełdowa musi to ujawniać dopiero po zaistnieniu pewnych faktów. Dlatego napisałem - nawet nie wiesz, ale ludzie z branży wiedzieli.

ryba
wtorek, 29 września 2020, 20:07

AW 159 to dobrye morskie śmigło.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:35

Lepszy jest Airbus H155 Panther

Aha
piątek, 2 października 2020, 11:43

No nie wiem, ale raczej nie bo jest jeszcze mniejszy. Moze, jak juz, to jest nowy,odpowiadajacy AW159 helikopter Airbusa czyli AH160. Zgadzam sie oczywiscie, ze wybor modeli i mozliwosci jest dosc duzy i najpierw to chyba MON czy MW musza sami okreslic czego chca.

Davien
piątek, 2 października 2020, 20:01

H160 jest podobny rozmiarami i MTOW do AW159, choc jest to sporo nowsza konstrukcja. Choc nie jest pewne czy będzie wersja pokładowa bo tu we Francji mamy NH-90NFH

Aha
środa, 30 września 2020, 10:59

Zgadza sie, ale powinien byc zawsze parami zaokretowany, poniewaz jeden nie wykona wszystkiego sam lub tylko bardzo ogranioczony radius i czas misji. Np. w DE jeden AW159 "pinguje" a drugi, zaopatrzony w torpedy, w razie potrzeby, atakuje. To pozwala wydluzyc misje i zwiekszyc zasieg tego, niewielkiego helikoptera.

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:33

Przecież Niemcy nie mają ani jednego AW159

Aha
piątek, 2 października 2020, 11:35

Skrot myslowy i przyklad, poniewaz Niemcy maja Lynxa a to ojciec Wildcata. Lynx - Super Lynx/Future Lynx - Wildcat taka geneza i tylko przy Lynxie brak oznaczenia AW159, poniewaz powstal przed fuzja Agusty z Westlandem. Chodzilo mi bardziej o to, ze te (dosc male, jak na dzisiejsze czasy) helikoptery pokladowe musza stacjonowac parami na okretach, poniewaz jeden ma problem z "ogarnieciem" wszystkiego lub moze to robic tylko w bardzo ograniczonym zakresie czasowym i zasiegu.

rydwan
środa, 30 września 2020, 21:16

to teraz by pozostało przeliczyć koszt efekt plus jenolitość części i solidność dostawcy.

Aha
środa, 30 września 2020, 23:18

Zgadza sie i uwazam, ze AW159 jest bajlepsza okazja na ujednolicenie Kondora i Perkoza. Co dosolidnosci dostawcy to nikt nie wie z czego wynikaja "perypetie" z Leonardo, ale obiecuja na prawde duzo. Jezeli w Polsce nie ma nikogo kto znalby sie na tak skomplikowanych umowach to moze wynajac kogos z zachodu i niech oni, przy udziale polskich ekspertow, skonstruuja umowe. Nie wiem, ale Swidnik jest w Polsce, Leonardo chce produkowac i nawet wiecej w Polsce, wiec mozna rozmawia

Adam
czwartek, 1 października 2020, 09:32

Ale wiesz że Perkoz ma być wielkości AW109LUH?

Aha
piątek, 2 października 2020, 11:31

Nie, nie ma byc, poniewaz wymagania sa opisane jako minimalne, np. min. 1000kg udzwigu, min. 5 w pelni wyposazonych zolnierzy itd., wiec "w gore" jest wszystko otwarte i granica jest... pewnie cena. AW109 czy A145 pewnie wystarcza i spelniaja absolutne minimum, ale AW159 czy (jak napisales w komentarzu wyzej) tez AW169, nadaja sie jednak lepiej do listy wymagan w Perkozie. Dla mnie osobiscie AW159, poniewaz to stricte militarny heli a nie przerobka cywilnej taksowki jak AW169 i na dodatek jest szansa na konsolidacje i oszczednosci, jak do ZOP bazowania na okretach wybrano by tez ten helikopter.

Davien
piątek, 2 października 2020, 20:06

AW159 nie spełnia wymagan bo zabiera maks 5 pasażerów więc w pełni wyekwipowani zołnierze mogą zwyczajnie nie wejść

Gnom
piątek, 2 października 2020, 21:45

Spójrz a inną wersję niż okrętowa.

Davien
poniedziałek, 5 października 2020, 09:52

Gnomie, mówię o tzw AH-1 bo to jedyna inna wersja Wildcata niz pokładowa. Nie myl go z Super Lynxem. Wildcat to wyspecjalizowana maszyna.

Gnom
poniedziałek, 5 października 2020, 13:21

Rozumiem że zabiera turystów bez bagażu?!!! A lądowy jest za swego poprzednika i pokrywa pełnię jego możliwości.

Davien
wtorek, 6 października 2020, 13:40

Gnomie, widziałes w ogóle w srodku AW-159?? Bo raczej nie jak wypisujesz taki rzeczy:))

Gnom
środa, 7 października 2020, 08:29

"Nawet w nim byłem" - ale dla tej wersji to akurat to nie jest prawdą. Znam jedynie jej gabaryty wewnętrzne i zdjęcia wnętrza kabiny desantowej. I 5 ludzi zmieszczę be zproblemu.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:29

A gdzie to jest napisane w ogłoszeniu o dialogu? Podane jest jedynie, ze ma przenosić 5 ludzi i co najmniej tone ładunku. I już. Jak masz dokładniejsze dane (niż upubliczniło IU MON i ogólnie IC MON) to się podziel, chętnie się zapoznam.

Marcin
wtorek, 29 września 2020, 18:39

Tak najlepiej z półki wszystko od Amerykanów kupić. Lepiej z Włochami wyjdziemy na tym

Piolak Mały
środa, 30 września 2020, 13:28

Bez uczciwego przetargu czy to z Włochami czy z Amerykanami źle wyjdziemy. A ostatnio PiS lubuje się w kupowanou z wolnej ręki.

Gnom
piątek, 2 października 2020, 10:30

Nie ma uczciwych przetargów na większe kwoty. Są tylko tylko lepiej ukrywane łapówki indywidualne i pomiędzy państwami niż to robi a nasze lebiegi.

Tweets Defence24