Rząd Hiszpanii i lotniczy gigant Airbus podpisały umowę, zgodnie z którą porozumiano się co do dodatkowych lotniczych zakupów Madrytu. Pozyskanie kilku dodatkowych statków powietrznych oraz inne rodzaje wsparcia, mają uratować 900 miejsc pracy na Półwyspie Iberyjskim – poinformowała agencja Reutera.
Podobnie jak wszystkie inne firmy lotnicze na świecie europejski gigant lotniczy także odczuwa efekty epidemii COVID-19. W związku z nimi firma zadecydowała o masowych zwolnieniach, łącznie 15 tys. osób spośród niemal 117 tys. zatrudnionych. Odczuć mieli to także Hiszpanie, których przemysł lotniczy jest obecnie częścią Airbusa, a rząd Hiszpanii - właścicielem 4 proc. udziałów tego koncernu. Zwolnienia w tym kraju miały objąć 900 osób, jednak wywołało to masowe protesty, a rząd rozpoczął w tej sprawie pertraktacje.
Porozumienie sygnowane przez premiera Hiszpanii Pedro Sancheza i szefa zarządu Airbusa Guillaume Faury dotyczy zakupu samolotów i śmigłowców Airbusa o wartości 185 mln EUR (219 mln USD). W zamian Airbus ma „zminimalizować” zwolnienia w tym kraju, co oznacza utrzymanie w Hiszpanii wysoko płatnych miejsc pracy, potencjału naukowego i przemysłowego. Pieniądze na interwencyjny zakup statków powietrznych będą pochodziły z europejskiego funduszy pomocowego.
Hiszpania sfinansuje za nie łącznie: przebudowę trzech samolotów pasażerskich A330 na samoloty wielozadaniowe tankowanie powietrznego A330 MRTT, zakup czterech średnich samolotów transportowych C295MPA (produkowanych w Hiszpanii) w wersji morskiego samolotu patrolowego a także rozpocznie kilka innych programów. Pierwszym z nich będzie program zakupu 36 lekkich śmigłowców H135 z opcją na kolejnych 23 dla ministerstwa spraw wewnętrznych, a także czterech nowego typu śmigłowców H160.
Hiszpania ma wejść także w drugą fazę programu samolotu bojowego przyszłości FCAS (Future Combat Air System), ułatwić finansowanie programu zakupu dla swoich sił zbrojnych śmigłowców NH90 i sprawniej spłacać transportowe A400M Atlas. Przeanalizowana ma też zostać możliwość rozpoczęcia studium nad stworzeniem samolotu szkolenia zaawansowanego dla przyszłych pilotów FCAS (wspólnie z Francją i Niemcami). Wsparte mają zostać również programy mające na celu rozwój europejskich możliwości przemysłowych. W tym kontekście wymienia się nową wersję śmigłowca Tiger (Mk III) i bezzałogowca klasy MALE (EuroMALE). Co ciekawe Hiszpania ma też wesprzeć Airbusa politycznie w negocjacjach ze Stanami Zjednoczonymi ws. zniesienia sankcji na tę firmę wprowadzonych z powodu nielegalnego z punktu widzenia Światowej Organizacji Handlu państwowego wsparcia dla tej firmy.
Brawo Hiszpanie potrafią walczyć o swoje..! Szkoda że Polacy nie potrafią..! Jankesi poprzez działania rządu stają się nietykalni... Budujemy im bazy oddajemy lotniska, poligony... A wszystko to dla wspólnego dobra.... Hehe brawo tak trzymać...
Rząd wspiera PGZ juz za ponad 5 mld pln
W którym miejscu? Dawanie kasy to jeszcze nie wsparcie. Widziałeś jakiś transfer nowoczesnej technologii?
Te bazy i poligony zabiorą na plecy i wywiozą zapewne do USA :) Szkodnik i ruski troll jesteś i tyle w temacie
Autor ma rację trollu i usraelska agenturo: jak pokazuje przykład Kuby, Iraku, Afganistanu, Syrii, Libii, Jugosławii itp. jak amerykański okupant raz wejdzie, to potem niezwykle trudno się go pozbyć.
CIEBIE faktycznie, niezwykle trudno
Niemcom już się prawie udało....
Powodzenia im życzę, ale nie sądze żeby udało im się do końca w najbliższej przyszości
"Nasz rząd" ( choć nie można go nazwać polskim ) też jest na Covidowych zakupach, tyle że zakupy robi, za granicą, a ostatnio planuje wydać miliardy dolarów na amerykańska armię zamiast na POLSKĄ. A dziadek mówił naród, który nie chce karmić własnej armii, będzie karmić cudzą. I z pieniędzy które wypracował stary Kowalski, cieszył będzie się mały John a nie Jaś
Skończ kolego oglądać TVN i czytać wybiórczą bo ci widać szkodzi. POprzednicy dbali ale na pewno nie o interesy Polski lecz obcych mocarstw. Radzę sobie przypomnieć kto likwidował jednostki wojskowe i chciał zlikwidować naszą armię bo przecież jak coś to nas Niemcy obronią :)
To poprzednicy zbudowali NFB w Radomiu , wznowili produkcję w Jelczu , rozbudowali HSW , zaprojektowali i budowali z naszych stoczniach Kormorana II . Co zrobili obecnie rządzący ?
Przypominam, że ci sami poprzednicy chcieli kupić za granicą Caracale bodajże o ile mnie pamięć nie myli za 13 mld PLN i to właściwie bez offsetu.
No zgroza. Hiszpania przerabia...cywilne airbusy, czyli "badziew, wymuszki, dno" , (taki jakby s70i) na wojskowe wielozadaniowe do tankowania. Jak mowa o paletach do szufladkowania przeznaczeniem...aw101, to wtedy skowyt o "poronionych, intelekcie" itp. Nawet jak Kowalski robi nie tylko tapicerki w WSK ale I wanny, to od spodu helikoptera, a nie na "szkoleniu" w Marignane czy jak mu tam, w Francji.
Co Ty czlowieku wypisujesz? Wszystkie samoloty do tankowania w powietrzu (z hamerykamskimi wlacznie) i MRTT to samoloty cywilne i jako takowe budowane! Nie ma roznicy czy nowy czy przerobiony z uzywanego, odkupionego od jakiejs linii lotniczej. Nie ma to tez nic wspolnego z jakims, tylko i wylacznie polskim, dwufuncyjnym AW10, ktory jest totalnie idi.tycznym pomyslem! Co do S70i to nie mam osobiscie zadnycj zastrzezen co do niego i znam te wszystskie wpisy znafcow, ze badziew i nijak sie ma do UH-60(UH-60 to nazwa wewnetrzna armii USA a nie zadne inne latadlo) itp. Roznica jest niewielka, zwiazana z exportem, i dlatego S70i ma jako dopiske to i[International], zeby bez pytania rzadu/kongresu mogl producent zawierac umowy bezposrenio z podmiotami, wyrazajacymi chec zakupu S70. Awionika nie jest najnowsza uzywana przez armie USA, ale mozna sobie zamowic wszystko co dostepne na rynku zamiast brac ta troche starsza wersje - wszystko kwestia ceny. Systemy komunikacji, samoobrony itp. i tak kazdy swoje chce miec. Silniki tez z poprzedniej wersji i troche slabsze, ale poza tym zadnych ronic do "amerykanskich" S70!