Śmigłowce dla Wojsk Specjalnych. Ruszają negocjacje z trzema oferentami

8 maja 2017, 19:31
Jedną z konstrukcji, która może być oferowana w postępowaniu na maszyny CSAR jest Black Hawk, fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl
HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie, fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl
EC-725 Caracal podczas pokazu z udziałem francuskich komandosów. fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu negocjacji w postępowaniu na „dostawę śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa - CSAR, w wariancie specjalnym - dla pododdziałów Wojsk Specjalnych” ze wszystkimi wykonawcami, którzy złożyli oferty. 

Inspektorat Uzbrojenia informuje, że dokonał oceny złożonych ofert wstępnych w postępowaniu nr IU/18/IX-35/ZS/NEGZKW/DOS/PPO/S/2017 o udzielenie zamówienia na dostawę Śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa - CSAR, w wariancie specjalnym - dla pododdziałów wojsk specjalnych - CSAR OFF i rozpoczyna negocjacje ze wszystkimi wykonawcami, którzy złożyli przedmiotowe dokumenty.

Oficjalny komunikat Inspektoratu Uzbrojenia
 

Komunikat dotyczącynegocjacji świadczy o tym, iż postępowanie dotyczące zakupu 8 śmigłowców dla Wojsk Specjalnych przeszło z fazy ofert i ich analizy do rozmów ze wszystkimi trzema zaproszonymi oferentami. Są to: konsorcjum w składzie PZL Sp. z o.o. oraz Sikorsky Aircraft Corporations; WSK „PZL-Świdnik” – S.A. oraz konsorcjum w składzie Airbus Helicopters oraz Heli Invest Sp. z o.o. Services S.K.A.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przewidzianym dla zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. W związku z tym negocjacje prowadzone muszą być w trybie całkowitej poufności  i do czasu ich zakończenia opinii publicznej nie mogą być przekazywane żadne informacje szczegółowe. W związku z tym MON nie potwierdził nawet typów śmigłowców zaoferowanych przez poszczególne podmioty.

Zgodnie z informacjami nieoficjalnymi koncern Airbus Helicopters oferuje ponownie śmigłowiec H225M Caracal natomiast PZL Mielec wraz z Sikorsky Aircraft Corporation maszyny typu Black Hawk. PZL-Świdnik potwierdził natomiast iż oferta obejmuje maszyny typu AW101 Merlin w konfiguracji zbliżonej do włoskiej wersji C-SAR HH-101A Caesar. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 82
Reklama
Qba
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:07

Warto zwrócić uwagę, że zmienili termin dostawy z "do końca 2017 roku" na "kiedy dostawa będzie możliwa przez producenta".

KrzysiekS
poniedziałek, 8 maja 2017, 20:56

Nikt od reki nie zrobi specjalistycznych maszyn zwłaszcza ZOP poza tym jak pisałem cena jest zależna od ilości dlatego maja problem nie da się kupić tanio 8 maszyn i mieć do tego np. serwis w Łodzi to mrzonki każdy o tym wie nawet taki laik jak ja :-).

sorbi
wtorek, 9 maja 2017, 12:28

Ale mogą już teraz negocjować - a pózniej dokupić - tego samego typu maszynę dla kawalerii powietrznej - już teraz negocjując również powiększanie serwisu w miarę dokupywania kolejnych maszyn. I żadną mrzonką serwis w Łodzi wówczas nie będzie. Jeśli zakupią AW 101 dla Marynarki to pewnym jest, że zakupią go w póżniejszym okresie dla wojsk lądowych jako maszynę transportową.

a.
wtorek, 9 maja 2017, 13:39

A co z tymi śmigłowcami które Polska miała produkować z Ukrainą? ;)

qwerq
środa, 10 maja 2017, 15:35

jutro rusza produkcja, a w przyszlym tygodniu trafia do armii a tak na powaznie to temat na dluuugie lata i nie dotyczy obecnego przetargu

jurgen
wtorek, 9 maja 2017, 03:20

negocjacje z trzema oferentami po półtora miesiąca od złożenia ofert czyli nieźle. Poprzednia ekipa doszła do tego etapu po 2 latach (oczywiście miała trochę trudniej, bo widziała te kwity pierwszy raz, a teraz były to praktycznie podobne kwity w przypadku BH i Caracala, no i całkiem nowe dla aw101). W każdym razie oznacza to, że śmigłowce z tej partii dostaw powinny być bardzo szybko, pewnie w tym roku (chyba , że będzie decyzja o aw101, a tu cykl produkcyjny to 2 lata i nie ma zmiłuj. Ale jakby aw101 wygrał jako śmigłowiec morski, to OK, bo tyle jeszcze od biedy można zaczekać, choć oczywiście sytuacja w MW jest mocno kiepska.

_RR_
wtorek, 9 maja 2017, 13:49

LOL. Przecież po zobaczeniu rachunku za 8x HH101A Ceasar komisja nawet nie przeglądała tych papierów. Podobnie z Airbusem. Toć te "negocjacje" to jedynie przykrywka pod wepchanie nam BH. Jedyne, co może tutaj być negocjowane, to czy to będą pseudo maszyny SF BiedaHołki S-70i, czy pełnoprawne MH-60 z całym szpejem dającym rzeczywistą wartość maszyny. Przypomnę również, że obecna ekipa przez rok prowadziła tak negocjacje, aby przetarg uwalić, uwaliła go w sierpniu zeszłego roku, mamy maj, a wymagania zostały minimalnie zmodyfikowane. Weciąż bazą jest to, co było tak długo i mozolnie przygotowywane do przetargu. Zaiste tempo wspaniałe. Nie wspomnę już o tym, ze SF mają czym latać, maszyny mają najmłodsze zakupione na misje w Afganistanie. Procedura podstawowego bezpieczeństwa państwa poprzez uwalenie przetargu na Caracale może być zastosowana co najwyżej do ZOP i SAR, ale nie dla SF + CSAR. Skończ może z propagandą partyjną, bo tutaj nie da się obronić żadnej tezy obecnej ekipy, zawalenie tematu jest monumentalnie monstrualne.

Dun
wtorek, 9 maja 2017, 10:41

Antoni obiecał że od stycznia specjalsi będą latać na nowych... Więc trochę opóźnienia mają...

Łukasz
poniedziałek, 8 maja 2017, 20:33

Ja już się pogubiłem. Dla specjalsów chyba wystarcza, dobrze wyposażone, BH? A sęk w tym, że póki co nie ma czym zastąpić ciężkich śmigieł i tutaj AW101 idealnie wpasowuje się i masą i tylną rampą. Po co AW101 dla specjalsów? Nie lepiej tak: dla specjalsów BH, ciężkie i morskie śmigła AW101?

sorbi
wtorek, 9 maja 2017, 00:52

No i tak raczej będzie - jest niemal pewnym, że specjalsi dostaną BH, natomiast Marynarka Wojenna Caracala lub AW 101 - ale biorąc pod uwagę to co wyprawiał Leonardo z naszymi Sokołami-Głuszcami i rozczarowanie tym zakładem, ....trudno powiedzieć. "A sęk w tym, że póki co nie ma czym zastąpić ciężkich śmigieł" Nie posiadamy ciężkich śmigłowców. MI 8/17 to klasa maszyn średnich, które mogą być częściowo zastąpione przez śmigła lżejsze (jak BH), a częściowo przez cięższe (jak AW101). I jeśli dalej nasza kawaleria powietrzna upiera się, że potrzebuje maszyn ciężkich ( mowa była kiedyś o potrzebie 24 maszyn) ,to AW 101 jest jak znalazł. Jeśli wybierze go Marynarka (min. 8 szt. bazowania lądowego), to oczywistym jest, że zostanie pozyskany w przyszłości również dla wojsk lądowych (16 sztuk minimum) co dałoby łącznie wspominaną czasem liczbę 24 sztuk śmigłowców ciężkich.

Kowal
wtorek, 9 maja 2017, 00:10

BH jest dobry ale w wersji UH60M a nie S70i którą oferują. Poza tym BH jest stworzony do współpracy z ięższymi Chinookami a tych nie mamy i mieć nie będziemy. AW101 to bardzo dobry śmigłowiec morski.

malkontent
poniedziałek, 8 maja 2017, 23:18

Niedawno opisywano wypasioną wersję AW101 dla komandosów. Duży udźwig, zasięg, uzbrojenie. I kompatybilne z morskimi i transportowymi.

Willgraf
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:52

AW101 ma jeden zasadniczy problem konstrukcyjny te 3 silniki są bardzo słabiutkie jak do tak dużej maszyny i zawodne ..dlatego to tak awaryjne smigłowce

Ruryk
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:43

Tylko że AW101 jest za ciężki żeby ladowac na okrętach zarówno tych które naszą MW posiada jak i tych które może posiadać w przyszłości. Nie wyladuja ani na czaplach ani na miecznikach ani na australijskich fregatach.

KrzysiekS
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:11

KrzysiekS->Łukasz To nie jest takie proste jak się wydaje dla MW AW101(np. AW101 dobra maszyna transportowa, pytanie dlaczego nie proponują nam NH90) wydaje się być najlepsza (jednak duży koszt i pytanie o pokład przyszłych okrętów to raczej dla Fregat) Dla specjalsów i tak i nie jeżeli mówisz o bezpośrednim działaniu mniejsze ok ale często nawet USA mówi o większych maszynach BH są dla nich już za małe tu nie ma prostych rozwiązań.

Qba
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:05

Co do morskich to AW101 jest za duży na polskie okręty.

Qba
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:04

Nie da się dobrze wyposażyć S70i, bo nie ma możliwości zamontowania na nim sondy do tankowania w locie.

alan
poniedziałek, 8 maja 2017, 20:02

Jakie negocjacje, skoro minister już w ubiegłym roku wskazał zwycięzcę.

lk5
wtorek, 9 maja 2017, 13:07

A cenę też ustalił? Ja nie słyszałem, a to moja kasa więc jestem b. zainteresowany za ile i z jakim serwisem. Bo co kupi to mówił. A co ma kupić, jak w naszym kraju są dwie zagraniczne fabryki śmiglaków i wiadomo co produkują i mogą serwisować?

AM
wtorek, 9 maja 2017, 00:35

Ależ to nigdy nie było aktualne...

tyle
poniedziałek, 8 maja 2017, 23:52

będzie problem z wyprodukowaniem w Polsce (chyba, że minister inaczej rozumie produkcję:

gs
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:31

niby kto to jest niby zostal wskazany

STEFAN
wtorek, 9 maja 2017, 01:22

TYLKO "Hughes MH-6 Little Bird"......uniwersalny do wsparcia wojsk i do ppanc ,do zadań specjalnych jako morski ZOP ,SANITARNY ,TRANSPORTOWY ,..SPRAWDZONY W BOJU PRZEZ SPECJALSÓW... TYLKO ON reszta to fanaberia

BA Baracus
wtorek, 9 maja 2017, 11:23

Wpakuj tam na pokład osiem osób:)

Gall Anonim
wtorek, 9 maja 2017, 11:01

Zataj sobie pytanie dlaczego Jankesi używają całej gamy śmigłowców różnych typów zamiast kupować tylko Hughes MH-6 Little Bird? I jeszcze sobie sprawdź jakim mizernym procentem w całej śmigłowcowej flocie USA są te twoje "cudowne małe ptaszki".

lk5
wtorek, 9 maja 2017, 12:53

Pisałem już, że wygra 8xS70i? Nie wiem ile kupią AW101. Chyba 4 i 4 na później bo kasy brak. Antek negocjuje cenę i serwis.

Willgraf
wtorek, 9 maja 2017, 19:28

s70i nie został zaoferowany POLSCE przez Sikorsky Aircraft Lockheed Martin ..zatem nie jest brany pod uwage

wezyr
wtorek, 9 maja 2017, 00:58

potrwają ze 2 lata ,jak to w MON-ie

atutar
wtorek, 9 maja 2017, 12:32

Mam pytanie czy dla specjalsów wystarczy S70i?

Halinka
wtorek, 9 maja 2017, 00:19

Czyli na jednego oferenta przypada po 2,6 śmigłowca. Brawo.

Kowal
wtorek, 9 maja 2017, 00:14

IMO najlepszym wyjściem byłby wybór Bella średnie śmigłowce, za średnią cenę i zapewne najlepsze warunki serwisowe i produkcyjne, producent mocno elastyczny. Można wtedy kupić więcej.

GsG-Point
wtorek, 9 maja 2017, 14:36

Ktory model bella spełnia wymagania naszego przetargu? Litosci

a
wtorek, 9 maja 2017, 12:21

Pierwsze dwa będą jeszcze w tym tygodniu :))))

KrzysiekS
wtorek, 9 maja 2017, 22:38

Panie ministrze M proponuję zawrzeć umowę z MBDA na NAREW CAMM-ER bo WISŁY to my długo nie zobaczymy.

kol
wtorek, 9 maja 2017, 15:57

Który to już raz? obiecanki cacanki. PS. Mam nadzieje, że minister nie będzie gorszy od swojego poprzednika i zakupi minimum 50 śmigłowców

Extern
środa, 10 maja 2017, 11:54

Żeby być "nie gorszy" wystarczy że tak jak poprzednik nic nie kupi.

czarnyopal
wtorek, 9 maja 2017, 19:39

Widocznie były pilniejsze potrzeby, było by bardzo niedobrze gdyby cywile wiedzieli o wszystkim co dzieje się w armii, chcemy czy też nie pewne rzeczy trzeba uszanować, tajemnica to też Nasze bezpieczeństwo.

malkontent
poniedziałek, 8 maja 2017, 23:16

Będę antycypował. Kupimy biedahawki za sporą cenę. I bez offsetu.

dropik
wtorek, 9 maja 2017, 09:46

tak. Będzie. odtrąbi się sukces że są polskie śmigłowce dla polskiego wojska i do tego minister oszczędził 10 mld zł. Tyle że te smigłowce nie będą lepiej wyposażone niz aktualnie uzywane przez WS mi17

OT Podkarpacie
wtorek, 9 maja 2017, 11:19

Mielec wygrał brawo

Max Mad
wtorek, 9 maja 2017, 16:46

Jak to WYGRAŁ!? przecież postępowanie dopiero rozpoczęto... czyżby ktoś tutaj wybrał ofertę przed zakończeniem postępowania? To chłopcze nie wiesz że to kryminał jest?

Willgraf
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:49

który z tzw. zakładów PZL..czy Państwowych Zakładów Lotniczych jest Państwowy ??? i dlaczego nadal obce podmioty nielegalnie i bezprawnie używają nazwy PZL ???

Max Mad
wtorek, 9 maja 2017, 11:03

Primo jest to już nazwa własna opisywana jako "PZL-coś tam" a secundo w przypadku Mielca uległa ona zmianie z Państwowe na Polskie. Literka ta sama została by pieczątek nie zmieniać.

sojer
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:39

Na podstawie tych samych wymagań mamy mały śmigłowiec średni, duży śmigłowiec średni i mały śmigłowiec ciężki? Wystarczyło dać wymóg transportowania na pokładzie C-130 i zaorane.

zachwycony
środa, 10 maja 2017, 00:19

Jeszcze w wymaganiach nie użyto asa atutowego naszych generałów a mianowicie wymogu pływalności. Nie wiem czy to przeoczenie czy zwykłe zaniedbanie .Przecież zadania stojące przed śmigłowcami ZOP czy SAR całkowicie mogą tłumaczyć taki wymóg .Że też nikt na to szybciej nie wpadł .

Willgraf
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:35

Macierewicz udaje negocjacje.. dlatego najpierw dla Wojsk Specjalnych i to w wersji CSAR, bo Sikorski nie oferuje w tym przetargu wersji morskich, to tak grubymi nićmi szyte ,że aż oczy bolą...a potem i tak stworzy się dziwną hybrydę i te dla WS trafią tymczasowo nad Bałtyk bo dla Macierewicza wersja CSAR to to samo SAR

jurgen
wtorek, 9 maja 2017, 10:18

grubymi nićmi to był szyty przetarg na Caracale - teraz w odpowiedzi na tamtą ustawkę - jest właściwie to samo a rebours. W obu przypadkach: na pytanie: przechodziliście z tragarzami ? jest od[powiedź - tak - przechodziliśmy z tragarzami.

ja.M
wtorek, 9 maja 2017, 11:03

50 szt za 10 mld (netto)+ 10 mld w offsecie było bardzo niekorzystne dla Polski. Czy 12 szt za 7 mld bez offsetu jest korzystniejsze?

Anty C-cal przed 500+
wtorek, 9 maja 2017, 20:52

To wiki-..."w latach 2017-2022 zarezerwowano 11,5 mld PLN. 21 kwietnia 2015 roku Ministerstwo Obrony Narodowej dopuściło do fazy testów śmigłowiec Airbus H2250M Caracal z zamiarem zakupu 50 śmigłowców za 13,5 mld PLN,"...

Lord
wtorek, 9 maja 2017, 15:17

W grudniu 2016 maiły być dwa śmigłowce. Potem miały być kupione śmigłowce w marcu 2017 roku. Jest maj 2017 roku i nie ma jeszcze żadnych śmigłowców ani dla sił specjalnych i ani dla MW. Bardzo powoli to wszystko jest realizowane. Kto za to odpowiada? Z czego wynika ta opieszałość? Dlaczego wojsko nie ma odpowiedniego uzbrojenia? W czyim interesie jest osłabianie Polskiego Wojska?

Konvi
piątek, 12 maja 2017, 13:07

Lord to pytanie to jest praktycznie do każdego ministra obrony, bo o tym że sprzęt jest potrzebny to wiedział Klich, wiedział Siemoniak, wie Maciarewicz i tyle z tego wynika. Wszyscy są wielce mądry, szczególnie jak już lub jeszcze nie są ministrami, potem amnezja i brak działań się pojawia na stanowisku.

Bunio
wtorek, 9 maja 2017, 17:53

Oj tam, nie ma wątpliwości że do tej liczby łącznie 50 śmigłowców dojdziemy szybciej, mniejszymi kosztami i z lepszymi skutkami.

gosc
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:32

"w trybie przewidzianym dla zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa" ale jednoczesnie mowia, ze te maszyny "nie są priorytetem" - stwierdza niespodziewanie MON i zmienia zdanie ws. terminu dostawy i liczby śmigłowców. Czyli wszystko zrobione po to aby ukryc swoja nieudolnosc i aby byla cisza i nikt nic nie wiedzial co i jak.

X
wtorek, 9 maja 2017, 11:00

Wejść w "kooperację" z min Morawieckim i wyprodukować 1000 śmigłowców elektrycznych w jakichś POLSKICH zakładach, to załatwi sprawę:))))

bender
środa, 10 maja 2017, 19:49

Dobre bo mocne :-D Tysiace mialo byc tez dronow, wiec nie bedzie niczego, co akurat staje sie coraz mniej smieszne...

Wafel
środa, 10 maja 2017, 10:54

A śmigłowce dla WOT? Najlepiej uderzeniowe.

ryba
poniedziałek, 15 maja 2017, 09:09

co ty tu z krukami wyjeżdżasz?

Arek
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:27

Polska powinna wziąć 731 sztuk BH, 222 Caracale, 1097 egzemplarzy AW-101 oraz dla zapewnienia im osłony myśliwskiej 5 i pół sztuki F-35

exp
poniedziałek, 8 maja 2017, 22:13

Początek negocjacji? Minister MON mówił, że lada chwila będą dostawy śmigłowców?

Afgan
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:53

Dla wojsk specjalnych Black Hawk ale z prawdziwego zdarzenia a nie tzw "Bieda-Hawk". Dla MW do zadań SAR/ZOP Caracal. Natomiast w roli latających ciężarówek śmiało nam wystarczą zmodernizowane i zremotoryzowane Mi-8 i Mi-17. To tak w skrócie jeśli chodzi o rozwiązanie problemu śmigłowców na najbliższe lata.

Davien
wtorek, 9 maja 2017, 11:22

Jeżeli juz chcesz tak dzielić to CSAR to Caracale, podobnie jak ZOP a jako maszyny SAR AW-101 bo pomysł w naszych warunkach dla Merlina jako maszyny ZOP jest kiepski bo byłyby prawie bezuzyteczne przy działaniu wyłacznie z brzegu- na żadnym naszym okręcie ani obecnym, ani projektowanym nie wyladują. Podobnie chore jest połaczenie ZOP/SAR w jednej maszynie. PaveHawka możesz miec jedynie przez FMS a że nic takiego nie ma miejsca więc możemy o nim zapomnieć.

X
wtorek, 9 maja 2017, 10:56

To byłoby rozsądne - czyli mało prawdopodobne

jurgen
wtorek, 9 maja 2017, 10:14

wersja ZOP Caracala nie istnieje - zintegrowanie systemów ZOP na gotowej platformie zabiera 5 lat

Nick
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:53

Jakie negocjacje? Przecież AMen pod koniec zeszłego roku powiedział że te śmigłowce będą w grudniu zeszłego roku a najpóźniej w styczniu będą latały z naszymi wojakami. To co on chce negocjować? Czyżby nie doleciały? O jaka szkoda. Ale kto by się tym martwił a na pewno nie AMen.

Magdalena Ewa Schejbal
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:51

Aw 101 ma systemy schładzania spalin jest odporny na ostrzał. Potrawi zabrac całą drużynę razem z wyposażeniem. Pozatym bez problemu montuje się na nim broń. Bez problemu da rade podwiesic pojazd pod spodem. Od początku był tworzony dla komandosów. W afganistanie Amerykanie działali na pożyczonych maszynach od włochów. Ma największy zasięg. Jest wogule o klase wyżej od konkurencji. Japonie wybrała go po testach jako najlepsza konstrukcja na swiecie.

_RR_
wtorek, 9 maja 2017, 14:03

I kosztuje więcej, niż F-35 :D. Dzielność powietrzną HH-101 ma niesamowitą, czym wykazał na trasie Włochy-Polska-lotnisko aeroklubowe na Słowacji-Włochy. Obsada nieżle nażarła się knedli i opiła piwem. A pozostałe nie mają scładzania spalin i podwieszania sprzętu? Lepiej napisz, które kraje zwróciły AW-101 i dlaczego. również które kraje otrzymały bez zamówienia maszyny i co z nimi się stało.

jurgen
wtorek, 9 maja 2017, 04:09

Japonia go używa jako śmigłowiec morski do ZOP, bo chyba faktycznie jest w tej kategorii najlepszy - i pewnie w PL też zostanie przyjęty jako taki. Zobaczymy

Yaco
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:45

Jasne ..czyli Maciarewicz zakupi po kilka sztuk każdy z innej parafii...czyli mega drogi zakup ...czyli będziemy za serwis płacić krocie...czyli offsetu zero !!! a cena będzie utajnniona...czy to nie jest sabotaż naszej armii???

lk5
wtorek, 9 maja 2017, 13:01

A ile mieliśmy mi-14? Morza mamy tyle samo. Po co nam 30 AW101? Mi-17 jeszcze długo będą latać. To jest uzupełnienie floty o śmigłowce CSAR dla specjalsów i ZOP dla MW. Mnie tylko nie przekonuje używanie ZOP jednocześnie do SAR. AW101 może to robić, ale w wersji ZOP jest w nim sporo b. drogiego sprzętu i nie da się tego wszystkiego wyjąć. To tak jakby na akcję SAR lecieć z całkiem sporą skrzynką pełną złota. Tylko złoto się nie psuje, a sprzęt ZOP jak najbardziej. Chyba, że jednak da się prawie wszystko wyjąć?

Niemir
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:39

W chin po co to kręcenie i udawanie skoro już wiadomo jaki będzie wynik? No to patrzcie - dla specjalistów 8 S-70i a dla CSAR - 4 AW101 z obietnicą zakupu kolejnych 4 po najbliższych wyborach. Tylko jaki to ma być uczciwy przetarg skoro skrojony jest pod związkowców a nie pod potrzeby Wojska?

alois
wtorek, 9 maja 2017, 10:11

to powiedz to specjalsom amerykańskim (BH) oraz pilotom marynarki brytyjskiej i japońskiej (aw101), że ich rządy kupiły im helikoptery, żeby zadowolić polskich związkowców

maciar
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:34

Dzisiaj mon stwierdził że w sumie wojsko już nie potrzebuje śmigieł, kupią może 8 sztuk, reszta niepotrzebna . Za to jest wot starczy za wszystkich;-)

alois
wtorek, 9 maja 2017, 10:27

bzdurzysz - MON mówi, że śmigłowce, to nie jest absolutnie najważniejsza potrzeba, bo ta potrzebą jest obrona przeciwrakietowa i przeciwlotnicza, której nie ma w ogóle. I trudno się z tym nie zgodzić, bo nawet najbardziej wypasiony śmigłowiec przetrwa bez opl nie więcej niż 10 minut. MON złożył do USA w marcu już LoR na patrioty, więc wolno bo wolno, ale jakoś w tę stronę też idzie

dropik
wtorek, 9 maja 2017, 09:40

znowu kolejny odcinek szopki. Nagle uznano , że morskie nie są istotne choć wszyscy wiedzą, że te są w najgorszym stanie a mi-17 wojsk specjalnych są jako tako okiej. Są 2 możliwości albo uznano, że morskiej są za drogie i suweren by nie "zniesł" takiej ceny albo ściągną je razem z Adelkami , ale to będa śmigłowce zop s70b a nie SAR

Anty C-cal przed 500+
wtorek, 9 maja 2017, 18:49

ojoj jacy wszyscy transparentni teraz. A resursy su22? do 2012-16?? Poprzednicy nie wiedzieli??? Teraz jeden z drugim oczy wytrzeszcza w szkle. A w takim Chile kupili s70(bieda?) z Mielca?? do SAR min??! Tam gdzie Ocean blisko. Nawet jak Spokojny dawniej zwany . czyli Ich Troje - F-16, Leo2a4...

Max Mad
wtorek, 9 maja 2017, 16:47

Proszę pana przecież już panu minister Kownacki powiedział... śmigłowce to sprawa dziesięciorzędna. Po co sobie nimi głowę zawracać.

podatnik
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:21

BH to mniej więcej przewozowo odpowiednik Sokoła. Bez sensu marnować pieniądze.

Max Mad
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:20

No ciekawe czy te 8 dostaniemy. Miało być 70-50-12 teraz 8. No ale będą mogli powiedzieć że wydali "mniej"... no to zobaczymy jaki offset będzie. Pamiętajcie brateńkowie... powodem zerwania negocjacji był offset niewystarczający. Więc ten musi być większy, znacznie większy.

Davien
wtorek, 9 maja 2017, 11:24

Panie MAX jaki offset przy tych kilku maszynach??

Anty C-cal przed 500+
środa, 10 maja 2017, 14:37

heli heli. interia wczoraj o Bajkach. przechylony prom, dynda blisko heli, ALE nie taki do podniesienia 20 ludzi, mniejszy taki wyszydzany na Forum "taxi". Tekst- w 2010 Niemcy ratowali SAR heli najgorzej rannych z promu - w liczbie 4. Reszta przez regaty nawodnych. inna bajka. Niejaki Tucker-Jones poDaje o Niemcach i tylko 3000 szt amunicji haubicznej do obrony 2 kluczowych miast przed Bagration. Efekt znany

sojer
piątek, 12 maja 2017, 23:44

Ktokolwiek rozszyfrował skrót OFF?

devlin0
poniedziałek, 8 maja 2017, 21:12

A mialo byc 16

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama