Reklama

Słowacja wybrała: najnowsze F-16 za MiGi-29

11 lipca 2018, 14:29
F16VLM2
Fot. Lockheed Martin

Słowacki rząd zdecydował o zakupie amerykańskich myśliwców F-16 w celu zastąpienia maszyn MiG-29. Decyzja została ogłoszona w pierwszym dniu szczytu NATO, w trakcie którego Donald Trump krytykuje kraje europejskie za zbyt niskie wydatki na obronę.

Władze Słowacji zdecydowały dziś, zgodnie z wcześniejszą rekomendacją resortu obrony, że myśliwce F-16 Block 70/72 zostaną wybrane jako nowe samoloty wielozadaniowe, zastępujące maszyny MiG-29. Słowacki minister obrony Peter Gajdoš powiedział, że oferta rządowa USA była najlepsza pod kątem zdolności operacyjnych, ale także jakości i ceny. Na poprzednim etapie postępowania brano bowiem pod uwagę także szwedzkie samoloty JAS-39 Gripen.

Słowacki resort obrony podkreśla w komunikacie, że amerykańska oferta była cenowo korzystniejsza po uwzględnieniu wszystkich parametrów. W trakcie analizy ofert brano pod uwagę nie tylko koszty pozyskania samych samolotów, ale także amunicji, szkolenia pilotów i personelu naziemnego, pakietu logistycznego, a także inne wydatki operacyjne w horyzoncie do 2040 roku.

Słowacy zakupią najnowszą wersję samolotów F-16, czyli Block 70/72. Zgodnie z wnioskiem FMS, ujawnionym na początku kwietnia br., będzie to 14 maszyn wyposażonych m.in. w radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar). Maksymalna szacowana wartość kontraktu może wynieść do 2,91 miliarda USD. Głównym wykonawcą będzie koncern Lockheed Martin, który już dostarcza na Słowację śmigłowce wielozadaniowe UH-60 Black Hawk. Jeżeli umowa zostanie ostatecznie podpisana, to będzie największym kontraktem zbrojeniowym w historii Bratysławy, natomiast tamtejsze siły powietrzne będą pierwszym użytkownikiem najnowszej wersji F-16 w Europie.

Warto dodać, że jeszcze 20 czerwca b.r. rząd w Bratysławie zapowiadał opóźnienie decyzji o wyborze następcy MiG-ów-29. Premier Słowacji Peter Pellegrini oświadczył wówczas, że nie chce mieć żadnych wątpliwości, gdyż jest to ważny kontrakt "warty miliardy euro". Jak widać udało się je rozwiać nie tylko szybko, ale też w bardzo dogodnym momencie.

Decyzję o wyborze samolotów F-16 Słowacy ogłosili, gdy w Brukseli rozpoczyna się szczyt NATO, tuż przed spotkaniem Rady Północnoatlantyckiej na szczeblu szefów państw i rządów. Bratysława nie spełnia na razie wymogu dot. przeznaczania na obronę 2 proc. PKB, ale wskaźnik ten się zwiększył od 2014 roku z ok. 1 proc. do ok. 1,2 proc. PKB. Wcześniej informowano, że planuje się osiągnięcie udziału wydatków obronnych w PKB na poziomie 1,6 proc. w 2020 roku i 2 proc. w roku 2024. Przekazanie przez Słowację komunikatu o wyborze samolotów akurat w tym momencie może więc zostać zinterpretowane jako odpowiedź na postulaty Donalda Trumpa, który głośno domaga się zwiększenia przez Europejczyków nakładów na obronę. 

Wybrane przez Bratysławę F-16 Block 70/72 (Super Viper) to najnowsza wersja tej maszyny oparta na F-16IN, opracowana z myślą o Indiach i posiadająca szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST. Maszyny przeznaczone dla Słowacji wyposażone będą w nowe silniki General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100 oraz radar AESA Northrop Grumman AN/APG-83 SABRE (ang. Scalable Agile Beam Radar) na bazie stacji radiolokacyjnej AN/APG-81 stosowanej w F-35.

Inne wybrane rozwiązania to m.in. modułowy komputer misji oraz terminal Link-16 (MIDS-JTRS), celowniki nahełmowe Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper oraz system nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS. Zdolności defensywne maszyn mają zapewniać systemy AN/ALQ-213 EWMS i AN/ALQ-211 AIDEWS oraz standardowe wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47. Wraz z maszynami mają być pozyskane m.in. pociski powietrze-powietrze AIM-120C7 i AIM-9X oraz bomby kierowane Paveway II i JDAM. Planowany termin dostawy maszyn, pod warunkiem zawarcia przez Bratysławę umowy w bieżącym roku, to 2023 rok.

Słowackie F-16 będą w tym czasie najnowocześniejszymi maszynami tego typu w Europie, którym niemal dorównać będą mogły jedynie zmodernizowane do standardu F-16V samoloty Greckie. Podstawowa różnica między F-16 Block 70/72 a F-16V polega przede wszystkim na tym, że pierwsze powstają od podstaw, natomiast drugie stanowią pakiet modernizacyjny dla wcześniejszych modeli F-16.

Jakub Palowski, Juliusz Sabak

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 65
Reklama
Napoleon
środa, 18 lipca 2018, 19:30

Davien OP miały sens przed powstaniem OK, dawały nadzieję trzymania Rosji na dystans z daleka od granic. Max. 2 okręty na patrolu za mało mogą by wpłynąć na przebieg wojny. Co innego kolejna eskadra F16. Ale chyba Orka się trzyma w priorytetach

Davien
poniedziałek, 16 lipca 2018, 02:31

Napoleon, w tym rzecz ze Orka jest tez niezbedna. OP maja znacznie większe mozliwości działania na Bałtyku od okretów nawodnych a przy uzbrojeniu w SSM są w stanie tez niszczyc duze jednostki przeciwnika. Manewrujące nie sa niezbedne choc byłyby ciekawym dodatkiem. Co do smigłowców ZOP pełna zgoda ale na okrętacdh nie bazowania lądowego bo zanim doleca to OP przeciwnika zrobi swoje i sie wyniesie. Takze tu potrzebujemy naszych OP. Realne byłoby przejecie 1-2 Op z Niemiec i pózniej budowa nowych 212CD. Dozbrojenie ślązaka jak najbardiej oraz modernizacja Orkanów ale to jak na razie jedynie marzenia.

Napoleon
niedziela, 15 lipca 2018, 16:55

Niestety też ubolewam nad stanem floty, ale Orka jest ciężka do obrony, daje zbyt mało siły ofensywnej w stosunku do ceny. Jak dla mnie priorytetem na dziś w MW to rozpoznanie dla NDR, śmigłowce ZOP, Ślązak jako korweta, OPL dla NDR, okręt rozpoznania i tym razem mniejszy kolega ZOP dla Ślązaka. Pochłonie to z 3-4 mld ale realne do wykonania do 2026 (środki do 2022 zdaje się już rozdysponowane). Orka to tylko w kredycie i jakaś spec ustawa inaczej projekt niewykonalny.

Davien
niedziela, 15 lipca 2018, 02:55

Napoleon jest tylko taki problem że potrzebujemy i Narwi i Orek i Mieczników/Czapli i nowych mysliwców/smigłowców bo niedługo spadanie maszyn bedzie norma a nie rutyna a i nasza MW tez lezy i kwiczy. Obecnie najlepsze byłoby dozbrojenie i dokończenie Slazaka, wypozyczenie od Niemców 212A i budowa 2 212CD oraz zakupy Narwi i przynajmniej paru smigłowców i mysliwców za Su-22 ,ale nie ma tyle pieniedzy bo wydawali je pzrez ostatnie trzy lata na wszystko tylko nie na modernizacje. PS Na mysliwce czy orke i tak bedziemy czekac min 6-7 lat( Orka) kub ok 4( mysliwce)

Napoleon
sobota, 14 lipca 2018, 18:03

Davien jest jeszcze jedna kwestia, jeśli ktoś nie urwie łba Orce to na jakąkolwiek Narew czy Harpie będziemy czekać z 10 lat, a tak Narew uboższą można byłoby już pozyskiwać dziś i patrząc na poprzedni kontrakt i dostawy F16 to też wypadałoby startować już dziś. Mierzi mnie to pajacowanie z MW.

Napoleon
sobota, 14 lipca 2018, 17:42

I o to chodzi Davien piekna i rzeczowa propozycja! Dzięki Gts za szersze rozwinięcie!

Gts
piątek, 13 lipca 2018, 22:56

Kuba. Nie nie byloby rozsadne kupowanie Gripena bo duza czesc kosztow to infrastruktura, szkolenie a do tego utrzymanie czyli np magazynowanie czesci i serwisowanie przez odpowiednio przeszkolony personel. Przy nastepnym typie maszyny mamy te koszty podwojone. Owszem gdybysmy zakupili wiecej F-16, to zainwestowac w infrastrukture tez trzeba bo gdzies je musimy trzymac. Mati. Tak nasze mozna zmodernizowac a nawet trzeba w czasie MLU, ktory jest planowany do 2030 w przypadku naszego zakupu. Napoleon, kazdy kontrakt jest inny i ktos kto nie ma dostepu do szczegolow, to moze sobie oceniac na zasadzie \"na oko\". W zagranicznej prasie pisuja ze koszty Gripena to ok 80% kosztow F-16. Oczywiscie wiele sie zmienia od sposobu uzywania samolotow przez rozne formacje. Ogolnie tez Gripen NG jak twierdzili Hindusi jest drozszy w zakupie od F-16 IN, a nie tanszy. Gripen ma za to nizsze koszty utrzymania, ale sa one zwiazane z tym ze wiele spraw jest diagnozowane wirtualnie, natomiast on-site koszty robocizny czlowieka sa juz znaczaco wyzsze i rosna lawinowo gdy jednak cos trzeba zrobic. Willgraf mylisz chyba pojecia cos gdzies przeczytales, ale nie wiesz co. Zwlaszcza o tych wielokrotnie wyzszych kosztach. Pewnie pomylies CPFH i HOC gdzie uwzglednia sie badz nie pewne sprawy. Wedle tych publikacji raz koszty utrzymania sa na poziomie 6000-7000$ dla F-16 i 4500 dla Gripena, ale juz druga podaje 30000$ dla F-16, 27000$ dla Gripena. Ty wziales sobie wyzsza dana CPFH od F-16 i nizsza HOC od Gripena. Koszty sa bardzo rozne bo co innego sie tam wlicza. Przykladowo do CPFH jak podaje jane\'s wlicza sie: CPFH (COST PER FLIGHT HOUR) Aviation fuel, consumable supplies, operation and maintenance, unit level man power, system improvements, capital charges, depreciation, amotrisation. Gdzie indziej znajdziesz tez: The direct operating cost, also known as the cost-per-flight-hour of the General Dynamics/ Lockheed Martin F-16C Viper is about $22,514.00 This includes maintenance costs, fuel, armament/weapons and the crew/pilot\'s salary.  In comparison, the F-35A has a cost per flight hour of about $32,000.00, while the F-35C comes in at around $36,000.00. The F-35B is only slightly higher at around $37,000.00 to $38,000.00. Busines insider F-35 Other DoD component user rates:$28,455 per hour All other user rates: $29,685 per hour Problem CPHF jest taki ze kazdy liczy go jak mu pasuje. Wyznacznikiem miarodajnym moze byc wiec porownanie naszyn uzywanych w jednym kraju i jednej formacji i tylko to. Przykladowo na amerykanskich stronach aby poronwac samoloty amerykanskie do rosyjskich podaje sie przyklady np z Polski i uzytkowania F-16 i Mig-29. Tam podaje sie ze nasze koszty to co najmniej 7700$ dla F-16. W artykule w ktorym pisali o Migu i F-16, pisali ze koszty zwiazane z Mig-29 to ok 15000$ a koszty zwiazane z F-16 to ok 10000$ co raczej sugeruje HOC, a nie CPFH. Porownanie kosztow zakupu i eksploatacji samolotow w roznych panstwach jest dla kogos kto nie zna szczegolow niemozliwe. Zwlaszcza, ze niektore dane sa skrzetnie strzezone np te o zuzyciu paliwa.

Davien
piątek, 13 lipca 2018, 17:18

Panei Napoleon ogólnie cena F-16 block 70 oscyluje w granicach 70-75mln$ za maszyne flyaway, podobna cena F-35A to 93mln$ do tego dochodzi uzbrojenie, serwis i inne usługi tzw pakiet i tu F-35 potrafił kosztowac przy cenie za goły samolot 105mln w pakiecie 180mln. pełne koszty utrzymania to 32000$ za godz lotu dla F-16 i ok 50000$ dla F-35A wiec nie tak do konca podwójne ale istotnie sa sporo wyzsze. Obecnie po rezygnacji Rosji z Su-57 sytuacja troche sie zmienia Co do Narwi, nie zapominajmy że AMRAAM w wersji lotniczej to maks 25-30km przy odpaleniu z ziemi, co do NASAMS to pełna zgoda ale w wersji NASAMS-2 gdzie mozna tez uzywac ESSM czy AMRAAM-ER o zasiegu 50km czy tez pocisków AIM-9X o zasięgu 16km

Hansen
piątek, 13 lipca 2018, 12:01

A my mamy WOT.

Napoleon
piątek, 13 lipca 2018, 11:31

Davien co do porównania ceny F16V i F35 to pamiętajmy, że kontrakt dla Słowacji obejmuje też niebagatelne uzbrojenie i szkolenia. Cena dla nas bez uzbrojenia byłaby jakieś 100mln USD w porównaniu 150mln USD za F35. Druga sprawa to koszty utrzymania i dla F35 są dwukrotnie większe. Dla nas biedaków tylko nowe wersje F16 bo oszczędności mamy też na istniejącej infrastrukturze. Jest też możliwość oparcia Narwi o AMRAAM ale mało kto o tym mówi, a byłaby to droga do ujednolicenia uzbrojenia i sporych oszczędności. Przy okazji porażki naszych SP byłby zapas rakiet dla Narwi. My biedaki powinniśmy uczyć się niekonwencjonalnych rozwiązań. NASAMS ma się dobrze w Norwegii. Pozdrawiam

dropik
piątek, 13 lipca 2018, 10:08

Z tymi migami to się wstrzymajcie one pewnie będą dostępne za 5 lat. miejmy nadzieje że nikt ich nie będzie chciał dla nas kupić.

Mati
piątek, 13 lipca 2018, 03:41

Czy nasze F16 można zmodernizować do tego block 70/72 ? Tzn. czy jest to technicznie możliwe i ekonomiczne opłacalne ?

Kuba
piątek, 13 lipca 2018, 00:03

Pytanie do specjalisty. Czy nie byłoby rozsądnym rozwiązaniem kupienie eskadry nowych Grippenów aby zabezpieczyć sobie możliwość używania bomb termobarycznych i kasetowych naszej produkcji? Szwedzi pewnie zintegrowali by je ze swoim samolotem w przeciwieństwie do Amerykanów. Mielibyśmy wtedy, jak to ujął @Świergot, atomówkę dla ubogich.

Dan
czwartek, 12 lipca 2018, 21:37

Tymczasem drodzy koledzy po Londynie lataja dosc nisko 3 sztuki V-22 Osprey. Huk jak przy B-52.

Davien
czwartek, 12 lipca 2018, 21:08

Willgrag ładnie tak kłamać? Gripen NG ustepuje F-16V/F-16 block 70 pod kazdym mozliwym wzgledem i ma ułamek mozliwości jakie juz obecnie ma F-35. A co do ceny za godzine loty to F-16 to cena pełna: 32000$, Gripen NG min 27000$ tak wiec jak zwykle zbłażnięłs sie do końca:) Rafał cena 2,9mld to jest cena maks za te maszyny, jaka będzie rzeczywista nie wiadomo ale nie zapominaj że F-16 block 70 jest samolotem lepszym i znacznie nowocześniejszym od Su-35, który to Suchoj jest drozszy od F-35A a znacznie gorszy.

Edi
czwartek, 12 lipca 2018, 19:40

Jak mogli wybrać pakiet modernizacyjny F-16V kiedy nie mają F-16?

Bla bla
czwartek, 12 lipca 2018, 18:41

Zmodernizowane śmigłowce MI-2 są lepsze, nie znacie się.

Rafal
czwartek, 12 lipca 2018, 17:38

Max 3mld za 14 maszyn, a tak tu niektorzy jeczeli ze Suchoje dla Indonezji to drozyzna bo za 11 maszyn trzeba zaplacic 1.1mld

Willgraf
czwartek, 12 lipca 2018, 16:56

bardzo głupia decyzja i kosztowna, współpraca z saabem pozwoliłaby grupie wyszehradzkiej odtworzyć swój przemysł lotniczy , a tak będą wydawać miliardy na utrzymanie awaryjnych F-16 i wysyłać wszystko za ocean do naprawy i płacić grubo za serwis , a godzina loty to 22-30 tys usd co jest wartością wielokrotnie większą od kosztów utrzymania JAS-39 GRIPEN, który w wersji NG ma to czego jeszcze w pełnej skali nie uzyskał F-35 czyli działający system wymiany danych tzw. sieciocentryczny....ale wiadomo decydenci -politycy to laicy nie znający się na niczym

EdwardN
czwartek, 12 lipca 2018, 15:51

My już nic nie kupimy bo wszystko na socjal idzie obyśmy nie skończyli jak Grecja tam też rozdawali kasę.

Adam
czwartek, 12 lipca 2018, 15:34

Kiedy nasi kupią nowe F-16V za te migacze i suki ? Kiedy Helikoptery ?

bender
czwartek, 12 lipca 2018, 14:05

@Gts: 100/100

Polak Mały
czwartek, 12 lipca 2018, 14:02

A w PGZ w zakładach Mesko kontrola ujawniła kolosalną niegospodarność , ponadto z tych PKB 2% na modernizację w 2017 roku PiS wydał procentowo najmniej od wielu lat ( z tego co czytałem ok. 20% - na modernizację sprzętu - reszta to wydatki na ławki , pomniki i inne historie ). Z zazdrością patrzy się na takie kraje jak Grecja czy Słowacja. Wczoraj czytałem artykuł z którego wynikało, że Izrael wydaje rocznie na armię 16mld a my 10 mld , a przepaść technologiczna między Polską a Izraelem ? Odpowiedzcie sobie sami.

dobra rada
czwartek, 12 lipca 2018, 12:23

Polskie Siły Powietrzne opytmalnie: 48 F-16C/D 50/52 zmodernizowanych do wersji 70/72 (dawne eskadry 3, 6, 10), 48 nowiutkich F-16V 70/72 (dawne eskadry: 7, 8 i 40), 32 F-35A (do Malborka i Mińska Mazowieckiego), 16 Bielików, 32 Orliki TC-II, eskadra p-partyzancka (Orlik bojowy + CASA gunship), 32 Kruki Bell Viper

NsZ
czwartek, 12 lipca 2018, 12:03

To w naszym MON już zacierają ręce,będzie można kupić trochę latającego szrotu ze Słowacji

Grzyb
czwartek, 12 lipca 2018, 12:01

No, bracia rodacy! Teraz nasz ruch. Nie ma co się cyrtolić, tylko robić dokładnie to co Słowacy.

rydwan
czwartek, 12 lipca 2018, 11:47

gratulacje dla słowacji F 16 V to najlepszy na dzis wybór z wszystkich mozliwych,na dodatek szkolenie moga przejsc nas w kraju a iserwis od nas moga brac

TomaszBak
czwartek, 12 lipca 2018, 11:43

14 nowoczesnych F-16 to by było coś dla kraju pokroju Słowacji. Być może ma to być decydujący wkład Słowacji w Siły NATO. O wiele lepiej z punktu widzenia społeczeństwa wysłać 2 klucze myśliwców niż 2 bataliony zmechanizowane. I to Słowacy zrozumieli.

Davien
czwartek, 12 lipca 2018, 11:26

Panie Gts takie małe sprostowanie: od dawna juz nie liczy sie oddzielnie ceny silnika przy F-35. Obecnie F-35A w stanie flyaway to 93mln$ (dla Danii) a w kompletnym pakiecie 150-180mln wiec istotnie jak na razie te F-16 wychodzą dosyc drogo.

Troll i to wredny
czwartek, 12 lipca 2018, 10:44

W ciągu pierwszych 20 minut po niespodziewanym ataku rakietowym, przestaną istnieć wszystkie lotniska/bazy powietrzne w Polsce + ich infrastruktura + większość DOL. Można dogadywać się z USA...wyprodukowali przeszło 4500 F-16, z tego 1017 pozostaje nadal w służbie. Mają zostać wycofane i zastąpione F-35. Można część przejąć i zmodernizować do F-16V, a nawet do QF-16 (bezzałogowe), tylko...po co ?! W sytuacji kryzysu, te maszyny natychmiast zostaną wycofane za Ren (albo ulegną likwidacji na ziemi). Ja bym szukał innego rozwiązania...mniej związanego z rozbudowaną infrastrukturą lotniczo-bazową... Te samoloty mają bronić polskiego nieba i polskiego terytorium. Bitwy o Anglię już wygrywaliśmy i...wszyscy wiedzą ile Polska z tego miała.

M. Saletra
czwartek, 12 lipca 2018, 10:39

A wiadomo za ile sprzedaliby nam te MIGi?

Marek
czwartek, 12 lipca 2018, 10:26

\"Trampek nadaje że Europa słabo się zbroi? Po jak cholerę w ogóle się zbroi.Czy świat nie byłby piękniejszy bez wojen?\" @Badziwiłł Wytłumacz to najpierw Władimirowi Władimirowiczowi i jego kolegom.

dropik
czwartek, 12 lipca 2018, 10:15

@Sat00 nie 200 tylko 130. A F-35 nie 80 tylko minimum 150 . nie bierz cen gołych płatowców dla USA

dropik
czwartek, 12 lipca 2018, 10:12

Wartość kontraktu 1.8 mld $ netto. 2.8 mld było na wszelki wypadek jakby chcieli większe zamówienie.

Gość
czwartek, 12 lipca 2018, 09:38

Bardzo dobra decyzja i u nas zamiast trzymać te stare MIG 29, lepiej dokupić tych F 16

Gts
czwartek, 12 lipca 2018, 09:19

Widze ze autor odrobil warsztat jak nalezy, czesciowo ludzie myla tu wersje block 70/72 z V. Deklaracja to jeszcze nie zakup, choc sa na sobrej drodze. Jeali ktos taki jak gosc liczy ze 70tka jest drozsza od F-35 to chyba zapomina ze pewne rzeczy w cene F-35 nie sa wliczone jak np silnik. Poza tym kontrakt na razie ma okreslona granice gorna wiec moze byc nizszy, z drugiej jednak strony nie wiemy co dokladnie Slowacy sobie zapewniaja. Moze byc przeciez jak to twierdzi Blaszczak ze obniza koszt nawet o polowe... Podpisza, podziela sie informacja, bedziemy wiedzieli. W tym wszystkim smuci to ze mniejsze i slabsze gospodarczo kraje realizuja zakupy a u nas robi sie tylko medialne hucpy i oglasza terminy decyzji do konca tygodnia, miesiaca, kwartalu, roku... az sie ludzie przestana dopytywac. Za chwile okaze sie ze nawet F-16 70 nie jestesmy w stanie zamowic bo kolejka oczekujacych na dostawy bedzie poza 2025r., wiec znow bedziemy udawac ze cos robimy i prowadzic fazy analityczno-koncepcyjne czy dialogi techniczne z ktorych nic nie wynika. Mam wrazenie ze w tym pisie juz sie zorientowali ze te wszystkie ich wynalazki socjalistyczne nie przyniosly oczekiwanych efektow gospodarczych, kredyty Morawieckiego trzeba bedzie zaczac splacac wiec odpuszcza sie realne zakupy zeby robic skok na kase puki trwaja przy korycie. Wiecznie na Tuska zwalac sie nie da, zwlaszcza jak sie dorwie do drugiej kadencji tymczasem wszystkie programy ich przerastaja. Nawet drogi i koleje okazuja sie drozsze jak za platformy bo rozdawaniem socjalu sprawili ze niewykwafilifikowanych robotnikow znalezc trudno i trzeba im placic tyle co inzynierom, a inzynierom nie podoba sie cala ta krew w piach wiec ich znalezc jeszcze trudniej. Na razie wieksozsx kontraktow jest za krotka o kilkadziediat baniek, ale juz pojawiaja sie kontrakty ktore sa drozsze o kilkaset baniek i w rzadzie panika. Realizuje sie wiec po lebkach to co sie wykombinuje jak np lawki mutlimedialne, malowanie starych helmow czy wystawy i konferencje i skurupulatnie omija wszystko inne. Skoro robi sie dziadowskie oszczednosci na duzych kontraktach a realizuje jakies teatralne rozwiazania zeby wziac w lape kilkaset tysiecy no to chyba wiemy o co chodzi. Niestety dzialacze pisu i ich zelazny kupiony socjalem elektroat nie rozumie ze aby miec pensje jak elity na zachodzie to gospodarka musi charakteryzowac sie odpowiednio wysokim PKB. Po 3 latach mydlenia oczu powoli odslania sie nam obraz panstwa, ktore rozdziobuja kruki i wrony, rozdrapuja szakale i hieny... nie da sie juz wszystkiego przykrywac szczytna idea, polityka historyczna wstawania z kolan.

Badziwiłł
czwartek, 12 lipca 2018, 07:30

Trampek nadaje że Europa słabo się zbroi? Po jak cholerę w ogóle się zbroi.Czy świat nie byłby piękniejszy bez wojen?

ŚWIERGOT
czwartek, 12 lipca 2018, 01:18

Z KULUARÓW ...2020/24 rok Polska modyfikuje swoje F-16 do wersji V...oraz uruchamia procedurę zakupu dodatkowych 12-14 sztuk F-16 70/72 ....by sprawę załatwić do 2026 .w tym zakup dodatkowych 4 Masterów... planowane utrzymanie 8- sztuk SU-22 jako nośników bomb termobarycznych - \"broni atomowej dla ubogich\" które apropo Polska wykonuje a jedynym nośnikiem jest tylko SU-22 inne samoloty tego nie potrafią .... w 2027 uruchomiony zostanie pakiet zakupu 14-16 dronów bojowych/rozpoznawczych dalekiego zasięgu i tyle w temacie siły powietrzne ...2033-36 planowany zakup 12 samolotów F-35... poza tym brany jest pod uwagę zakup dodatkowych 4-6 sztuk MIG-29 utrzymanie floty 32 sztuk MIGów jako maszyny prewencyjne /przechwytujące...a powodem jest położenie Polski gdzie incydenty wtargnięcia w przestrzeń państwa mają pewną \"stałą\" narastającą ...

ryszard56
czwartek, 12 lipca 2018, 01:17

brawo Słowacy ,i My powinniśmy zakupić 48 sztuk takich samych ,swoje zmodernizować do tych najnowszych ,dokupić ze dwie eskadry F-15 do walki elektronicznej a następnie dokupić F-35 i dopiero będziemy mieli dobre Polskie Lotnictwo ,oczywiście produkcja uzbrojenia u Nas

płoljak z Płolski
środa, 11 lipca 2018, 23:57

Nie mogę zrozumieć, dlaczego nie wybrali T-50 Armata.

PolExit
środa, 11 lipca 2018, 23:54

Porównując proporcjonalne ludnosciowo, pkb, powierzchnie to kupili więcej niż My.

Kapitan wojsk przegranych
środa, 11 lipca 2018, 22:42

No to dla naszego MON pojawia się super okazja nabycia za 1 euro super nowoczesnych MIG 29. Nic tylko brać. Nawet malować nie trzeba bo mają kamuflarz pikselowy. Okazja dnia.

Sat00
środa, 11 lipca 2018, 22:20

wychodzi ponad 200 milionów dolarów za 1 F16V, drożej niż F35 nawet dla państw spoza programu. swietny deal jak z Wisla

gosc
środa, 11 lipca 2018, 21:19

F35 DLA NAS IEST ZA DROGIE F16 blok 72 to alternatywa na 20 lat dla polski w większej ilości.

sorbi
środa, 11 lipca 2018, 21:18

Wysupłać \"trochę grosza\" i podpiąć się pod kontrakt Słowaków w celu zmniejszenia ceny i zakupu chociaż eskadry dla zastąpienia części wycofanych (wycofywanych) SU-22. Przecież najpierw mogą dostarczyć samoloty Słowakom, a nam pózniej, co pozwoli wygrzebać (zaoszczędzić )grosza w najbliższych latach w naszych programach modernizacyjnych, albo pozwoli sfinansować zakup w ramach programu spoza budżetu MON - o czym coraz częściej wróbelki ćwierkają (tak jak zakup poprzednich F-16).

GJ
środa, 11 lipca 2018, 20:22

No i znowu najlepszy zwyciężył. Poza Szwecją Gripen to sensowna opcja tylko dla najoszczędniejszych, symbolicznych sił powietrznych i dobrze, że Słowacja to rozumie. Tą decyzją poprawiają bezpieczeństwo całego regionu.

Gras
środa, 11 lipca 2018, 20:15

U nas ok 2025 coś może zamówię. Mam nadzieje ze większą ilość by serwis był w Polsce.

tkm
środa, 11 lipca 2018, 19:57

Bardzo dobra wiadomość. Dobrze, że nasz sąsiad i sojusznik wzmocni swoje lotnictwo bojowe. Miejmy nadzieję, że skutkiem będą też wspólne ćwiczenia, możliwość poznania przez naszych pilotów nowej wersji maszyny, a może też trafi się jakaś robota dla Pratt & Whitney Rzeszów. Pewnie warto porozumieć się że Słowakami w sprawie przejęcia kilku MiG-29 lub najpotrzebniejszych części, bo ich remontowane przez Rosjan samoloty, pewnie są w lepszym stanie niż nasze. Niemniej ich stan może ulec zmianie - Słowacy mają zamiar eksploatować swoje MiG-29 do 2022 r. Kwestia też ceny. Zasadniczo nie liczyłbym na wiele. Zakup nowych samolotów dla polskich SP i tak musi szybko nastąpić.

Habad
środa, 11 lipca 2018, 19:53

Brać te migi, będziem latać do 22 wieku

Luke
środa, 11 lipca 2018, 19:05

Ladni a SPRP kidy kupja F16 block 70/72 i F35?

PRS
środa, 11 lipca 2018, 19:01

Decyzja miała być ogłoszona bodajże 28 lub 29 czerwca czyli 2 tygodnie temu. Jest to oczywiście kolejny przykład na pustosłowie o ,,współpracy\" Grupy Wyszehradzkiej. Pomijając, że Czechy i Węgry ,,latają\" na JAS-39 Gripen... Słowacy mogli zaproponować Polsce podłączenie się do zamówienia celem pozyskania np. 6 szt. Block 70/72 by jeszcze obniżyć cenę. Do panów KOSA i marcin - F-16V to wersja po modernizacji. Nowe samoloty to Block 70/72. Słowacja może kupi kiedyś Panie KOSA F-16V, a w zasadzie to ODKUPI od Grecji. Może...

Ktoś
środa, 11 lipca 2018, 18:42

Realnie stać nas na kupno 16szt F-16 70 do tego modernizacja reszty floty koło 2030. Można ponegocjować centrum serwisowe dla F16 w tej części Europy. MIG-i zebrać w jednej bazie Mińsk Mazowiecki. O koło 2035 nabyć min 2 eskadry super byłoby 3 z umiejscowieniem 2 z nich w południowo centralnej Polski. No ale...

kowalskiadam154
środa, 11 lipca 2018, 18:35

Tylko pogratulować że nie dali sobie wcisnąć żadnych europejskich wynalazków

ryszard56
środa, 11 lipca 2018, 18:02

A nas kiedy modernizacja i zakup nowych

Willgraf
środa, 11 lipca 2018, 17:41

KOSZTY UTRZYMANIA BĘDĄ 30 KROTNIE WIĘKSZE od JAS-39 GRIPEN ... ale jak mawiają Górale jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz...

Polish blues
środa, 11 lipca 2018, 17:13

Tylko by naszym decydentom nie przyszedl do glowy taki pomysł! Nie-lotow mamy juz 50szt. A przecież Nowe SU sa od renki.

marcin
środa, 11 lipca 2018, 17:11

Powinniśmy brać z 36 sztuk F16v, do tego upgrade obecnych F16. No i monitorować jak wygląda sprawa z tureckimi F35, może w pryszłości udałoby się z 12 lub 24 sztuki kupić. Skąd pieniądze? Specustawa finansowanie poza budżetem MON, bo inaczej nigdy kluczowych programoów nie zrealizujemy.

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
środa, 11 lipca 2018, 17:10

Ile mają Słowacy tych Mig-29? Ile lat mają te Mig-29, może skompletowalibyćmy sobie do tych naszych skoro mamy zdolności remontowe?

Paweł
środa, 11 lipca 2018, 17:10

Nasi powinni zrobić to samo i zamówić 48 szt F16 Block 70/72 za te su22 i mig29. Za kilka lat z 1 eskadrę F35 i mamy spokój z lotnictwem na długie lata. Ale u nas będą dialogi a potem nowe pomniki i śpiewające ławki. Żal mi naszej armii jak jest traktowana przez rządzących.

KOSA
środa, 11 lipca 2018, 17:09

NO I KUPILI ESKADRĘ F16 V A MY ? NIE NO BRAK SŁÓW...

dino
środa, 11 lipca 2018, 16:55

Bardzo dobry wybór Słowaków.Powinniśmy iść ich śladem.

wqq
środa, 11 lipca 2018, 16:55

Panie ministrze jest szansa na pozyskanie kilku sztuk MIG-ów ze Słowacji , wówczas resurs pozostałych będzie można przedłużyć do do 2070 roku , są oszczędności . Jakby tak pogadał to może jako darowizna za 1 Euro ?.

ass
środa, 11 lipca 2018, 16:54

amerykańska oferta była cenowo korzystniejsza to to napewno, ciekawe ile paczek po butach trzeba bylo na $

Jan
środa, 11 lipca 2018, 16:52

Brawo Słowacy! Już miałem okazje przekonać się, że to mądry i pragmatyczny naród. Dobrze, że od południa będziemy mieli wzmocnienie sojusznika.

allo allo
środa, 11 lipca 2018, 16:41

czyli 12 sztuk tych F16 kupili czy ile?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama