Słowacja: oprócz BWP - nowe czołgi

30 marca 2021, 10:07
eJKRAnhkRXqZYDFZqOohsQ_Slovensk-tanky-po-as-cvi-enia-Ground-Pepper-2014
Słowackie T-72M1. Fot. MO Słowacji
Reklama

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej, planowany jest zakup nowych czołgów podstawowych dla słowackiej armii, które zastąpią obecnie używane, nieliczne i mocno wyeksploatowane T-72M1. Informacja ta została ogłoszona niedługo po rozpoczęciu procedury pozyskania nowych bojowych wozów piechoty, które zastąpią obecnie eksploatowane BVP-1 i BVP-2.

Słowacki resort obrony jest zainteresowany łącznie pozyskaniem 49 egzemplarzy nowych wozów bojowych i specjalistycznych na podwoziu czołgowym. Wśród nich  według przyjętego planu modernizacji technicznej wojsk lądowych mają znaleźć się 32 czołgi podstawowe i 17 mostów szturmowych. Nie jest jasne czy planowane jest także pozyskanie wozów zabezpieczenia technicznego dla nowych czołgów.

Zakup ten wraz z planowanym pozyskaniem łącznie 164 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty w siedmiu różnych wersjach (dwóch podstawowych bojowego wozu piechoty i rozpoznawczego oraz pięciu specjalistycznych wariantach: dowodzenia, ewakuacji medycznej, kierowania ogniem artylerii, rozpoznania inżynieryjnego i zabezpieczenia technicznego) będzie stanowił główną i przełomową część programu modernizacji technicznej słowackich wojsk lądowych.

Według słów Ministera Obrony Republiki Słowackiej Jaroslava Nad'a zakup nowych czołgów podstawowych planowany jest już w przyszłym roku, a samo postępowanie ma potrwać zaledwie kilka miesięcy. W efekcie następcy słowackich T-72M1 mieliby trafić do służby liniowej już w 2023 roku, co oznacza ekspresowe wręcz tempo realizacji tego programu. Na ten cel przygotowany został budżet w wysokości ponad 258 mln euro. Wybór nowej i perspektywicznej konstrukcji tej klasy, dostępnej na rynku i w krótkim czasie jest dość zawężony.

image
Reklama

Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem wydaje się zakup fabrycznie nowych Leopardów 2A7+, na co w ostatnim czasie zdecydowały się Węgry (44 egzemplarze wraz z 12 "pomostowymi", używanymi Leopardami 2A4 przeznaczonymi do szkolenia). Na przeszkodzie stanąć może jednak cena tych wozów przy wysokości planowanego obecnie budżetu oraz realny termin ich dostawy. Na korzyść tego rozwiązania przemawia jednak możliwość pozyskania jednocześnie kompatybilnych mostów szturmowych Leguan  i wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel na tym samym podwoziu gąsienicowym. Z tego powodu wybór "niemieckiego" wariantu wydaje się najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem w kwestii nowego czołgu dla Słowacji.

Obecnie na uzbrojeniu słowackich wojsk lądowych znajduje się jedynie (według różnych źródeł) około 17-20 do maksymalnie 30 egzemplarzy czołgów podstawowych T-72M1 i 19 mostów szturmowych MT-55A. Oba typy tych wozów są obecnie eksploatowane w batalionie czołgów i kompanii inżynieryjnej 2. Brygady Zmechanizowanej z Presova. Wprowadzenie nowych czołgów podstawowych, a także bojowych wozów piechoty (oraz wersji specjalistycznych obu tych typów pojazdów) pozwoli na całkowitą wymianę obecnie posiadanej floty wozów bojowych, a co za tym idzie znaczące podniesienie zdolności bojowych pododdziałów pancerno-zmechanizowanych słowackiej armii.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 98
Reklama
Gfss
niedziela, 4 kwietnia 2021, 07:19

Ilości czołgów Węgier, Słowacji i Czech są i będą ogromne, porażające. Wartość dodana tych państw do NATO to tylko(?) że nie są w ZBiR-ze

Zenek
środa, 31 marca 2021, 09:45

Węgrzy kupili najnowsze Leopardy,Słowacy najprawdopodobniej tez tylko nasi wydają ogromne sumy na modernizację starych Leo i reinkarnacje t72.Za taka kasę można by kupić setki nowych Leopardów i nie szukać gdzieś daleko bo serwis i producenta mamy za między a i system Trophy ma też być juz kompatybilny i montowany na nich.Komu zależy żeby stan naszej armii był gorszy niż w 1939 r.Maciarewiczowi i tej "narodowej partii.

M25
środa, 31 marca 2021, 11:28

Myślę, że głownie zależy biurokracji w państwowych zakładach i MON - co Moskwa chętnie wykorzystuje. Jak to powiedział klasyk, do starych Leo i T72 ,,jest logistyka". Do nowych Leo już niekoniecznie. Poza tym z nowym sprzętem trzeba by opracować nowe standardy serwisu i działania bojowego, a po co jak są stare, takie same od 40 lat i dostosowane do T72?

hxagon
środa, 31 marca 2021, 06:55

Dlatego zamknięcie rozmów w sprawie programu Wilk to K2 , to jeden z priorytetów. Słowacja , Czechy Rumunia Bułgaria , Kraje nadbałtyckie . Po zsumowaniu daje to około 800 szt potencjalnego rynku na produkcję i serwis. Gdyby w Polsce zrobiono głęboką modernizację T-72 do wersji PT-2016 z nową Słowacką armatą to także miałoby to sens. Nie rozumiem dlaczego MON przechodzi obojętnie obok opcji K2PL, której niewątpliwą zaletą jest 3 załogantów co jest odpowiedzią na jedną z głównych bolączek finansowych i organizacyjnych. Mniejsze koszty szkolenia i utrzymania , zakwaterowania załóg, mniej na wynagrodzenia i emerytury. Co więcej, 34 Brygada Kawalerii Pancernej nie miała dostępu do odpowiedniej ilości rekrutów by obsadzić wszystkie Leopardy. Koreańczycy w dwa k Lata ustawili produkcję w HSW , wiedzą jak dobrze planować i realizować projekty produkcyjne.

Michał
środa, 31 marca 2021, 10:56

Ale to jest zagrożenia dla zasiedziałych urzędników. Zrealizujesz jeden projekt za drugim i już nie będzie potrzeby faz analityczno-koncepcyjnych.

Pirat
środa, 31 marca 2021, 01:42

49 egzemplarzy. Co to jest.

Herr Wolf
środa, 31 marca 2021, 12:59

Tyle by zlikwidować wszystkie nasze..

KUKUŁKA
wtorek, 30 marca 2021, 23:03

SPOKOJNIE ....są prowadzone rozmowy ze stroną Niemiecką na pozyskanie nowych Leo 2A7 w ilości 36sztuk oraz 36wozów Lynx tak zwanym szybkim trybem tj w ciągu 2lat od podpisania kontraktu ..strona Polska analizuje tą decyzje z wielu powodów tj politycznych, propagandowych i prestiżowych a także biznesowych wyjaśniam dlaczego w/w systemy mają stacjonować w Wesołej jako systemy do wystąpień świąt państwowych dzięki temu elektorat będzie widział nowoczesną armie (znawcy tematu wiedzą o co chodzi ale jako nieistotny procent wyborców są nieistotni dla władzy) więc cel propagandowy zrealizowany , drugi Niemcy obiecują kosztem swego przemysłu zwielokrotnić i przyśpieszyć moderkę Leo 2A4 do opcji Pl dorzucając do moderki wzmocnienie pancerza, oraz w przyszłości rewitalizację Leo 2A5 do opcji A7 po preferencyjnych cenach , natomiast Lynxy dorzucono po to by świetnie współgrały z nowymi Leo i Niemcy zdają sobie sprawę ze pierwsze Borsuki będą za lat 10 a oni oferują nam systemy niemal od ręki bo za lat 2 ...

Tomek
wtorek, 30 marca 2021, 22:46

17 mostów szturmowych na 32 czołgi? to w Polsce jest 15 mostów na 700 czołgów...

Faszysta
środa, 31 marca 2021, 11:33

Szturmowania nie przewiduje sie...

alex
wtorek, 30 marca 2021, 21:28

a co z naszymi wirusami , miały być do końca stycznia

BUBA
wtorek, 30 marca 2021, 19:05

Uwaga MON Slowacja pozbywa sie T72 a Wegry Mi8. Szybko na zakupy.

Tomasz34
wtorek, 30 marca 2021, 22:57

A może kraj autora dokumentacji technicznej je przyjmie? Czyli Rosja?

Gras
wtorek, 30 marca 2021, 18:20

Czyli nasz Borsuk nie zrobi kariery w okolicy. A liczyłem ze jakimś cudem choć Słowacja i Czechy to kupią.

Imperial Palace
środa, 31 marca 2021, 09:17

Jak chcesz oferować produkt który nie istnieje? Borsukowi jeszcze trochę drogi zostało by przejść z fazy prototypu do wozu produkcyjnego.

Cywill
wtorek, 30 marca 2021, 21:07

Być może zrobi karierę ale najpierw musi być gotowy. Potem produkcja na potrzeby WP a dopiero potem ewentualny eksport.

Dropik
środa, 31 marca 2021, 06:47

Produkcja to nie problem. Gorzej z gotowością produktu. Mon ma fundusze na nada ia i rozwój ale z nich nie korzysta. Wydaje potem na amunicja do goździków itp zamiast wydać na kilka prototypów i dobre badania. Kilka pojazdów pół no zostać zniszczonych na poligonach.

Nesher
wtorek, 30 marca 2021, 20:02

Dlaczego pomyślałeś, że borsuk w Czechach lub na Słowacji ma szansę? Przecież żaden z tych krajów nie potrzebuje lekkiego pływającego BWP, a wręcz przeciwnie ciężkiego, najlepiej chronionego pojazdu, Czesi żądają załogi 3 + 8. Ponadto żaden z tych krajów nie stara się współpracować z Polską. jest też odwrotnie, Polska też nie jest zainteresowana jakąkolwiek współpracą.

Dropik
środa, 31 marca 2021, 06:48

Czesi zakonczyli swój przetarg i będzie nowy, ale fakt, że do tego pierwszego borsuk nie pasował zupełnie.

Nesher
środa, 31 marca 2021, 11:48

Czesi nie zamknęli żadnego przetargu, wręcz przeciwnie, kontynuują go. W przyszłym miesiącu testy porównawcze wszystkich trzech pojazdów odbędą się w Czechach.

Ho ho
wtorek, 30 marca 2021, 17:30

Ciekawa proporcja więcej niz 1 most szturmowy na każde 2 czołgi? Zdumiewające!!

Adamus
wtorek, 30 marca 2021, 16:54

I tak powinno być jeden rok a nie naście

Yoko
wtorek, 30 marca 2021, 16:19

Kurcze.. Potężne państwo i liczna armia... Nie lepiej im bylo byc czechosłowakami?

anakonda
wtorek, 30 marca 2021, 19:04

a po co ,od strony Polski ,Czech i Węgier nic im nie grozi .Od ukrainy też raczej nic więc dla jakiegoś wizimisie mieli utrzymywać twór w którym odgrywali drugoplanową rolę ?

beka
środa, 31 marca 2021, 00:19

No, południowa Słowacja zamieszkiwana jest przez liczną mniejszość węgierską. Separatyzmy mogą być pojawić się ponownie. Zwłaszcza gdyby Unia rozpadła się

Herr Wolf
wtorek, 30 marca 2021, 18:18

To pomyśl dlaczego tak się stało..

Olaf
wtorek, 30 marca 2021, 13:48

Duet Leopard i Lynx mur beton.

ppp
wtorek, 30 marca 2021, 17:42

W Czechach wzorem Węgrów król może być tylko jeden Lepard 2A7+ . Smutne tylko , że taka potęga przemysłowa jak kiedyś Czechy muszą transportery i czołgi kupować zagranicą . To raczej oni kiedyś posiadali lepszy sprzęt niż Niemcy .

Zenek
środa, 31 marca 2021, 09:46

Kiedy?

Tt-33
środa, 31 marca 2021, 12:23

Przed 2 ws - patrz czeska zbrojovka

Nesher
wtorek, 30 marca 2021, 20:14

Oczywiście Czechy byłyby w stanie opracować nowy BWP, ale ze względu na produkcję około 200 sztuk nie miałoby to większego sensu. Na pewno będzie taniej i bezpieczniej będzie kupić gotowy projekt z zagranicy i zażądać jak największego transferu produkcji. Prawdopodobnie nie byliby w stanie opracować nowego czołgu, tylko kilka krajów może to dziś zrobić. Czeska szkoła projektowania czołgów została zniszczona przez bolszewików pod koniec lat czterdziestych, kiedy zdecydowali się nie kontynuować projektu TVP (czołg ogólnego przeznaczenia) i zamiast tego rozpoczęli licencjonowaną produkcję przestarzałych wówczas rosyjskich czołgów T34 / 85. Ponadto kilka lat później przenieśli produkcję ciężkiej broni z Czech na Słowację. W Czechach pozostała tylko produkcja bardziej wyrafinowanych systemów, takich jak samoloty, radary czynne i pasywne, mała broń przeciwpancerna, broń strzelecka, ciężarówki.

trex
wtorek, 30 marca 2021, 22:12

nie ma juz czeskiej radiolokacji. Kilka ladnych lat temu Czesi planowali kupic polskie radary NUR15 bo byly lepsze od czeskich a ostatnio ale kupili izraelskie. Takze polski PET PCL to kilka klas wyzej niz Tamara. Czesi nie produkuja zadnego rodzaju amunicji precyzyjnej a tylko nosniki do niej. Co do Tatry to zgoda bo produkuje nawet silniki, natomiast Aero Vodchody to juz rosyjska firma.

Nesher
środa, 31 marca 2021, 12:08

A tak przy okazji, Aero Vodochody to obecnie firma czesko-węgierska. Nigdy nie miała rosyjskiego właściciela. Rosyjskiego właściciela ma inna czeska firma Aircraft Industries (dawniej Let Kunovice), producent samolotów L 410. Nawiasem mówiąc, dwa L 410 zostały zakupione przez polską straż graniczną na kilka miesięcy. Widać, że Twoje informacje o Czechach są bardzo złe. Powinieneś najpierw się czegoś dowiedzieć, a następnie dołączyć do dyskusji.

Davien
środa, 31 marca 2021, 16:00

Włascicielem Aero Vodochody jest zdaje się Penta Investments czyli czesko-słowacka spółka z Cypru . Jej własciciele wywodza sie z nomenklatury komunistycznej dawnej Czechosłowacji, ale istotnie Aero Vodochody nigdy nie było rosyjskie. Natomiast co do radarów to VERA-NG to standardowy radar pasywny działający metodą triangulacji i inny system niż PET/PCL VERA NG natomiast to wspólne dzieło czesko-niemieckie( ERA i SMAG) i zdaje się jeszcze nikt jej nie kupił.

Nesher
środa, 31 marca 2021, 12:01

Nie ma czeskich producentów radarów? Czy kiedykolwiek słyszałeś na przykład o ERA? Jest największym na świecie producentem pasywnych systemów radarowych do zastosowań wojskowych i cywilnych. Ich system VERA NG jest światowej klasy. Albo Eldis, jego połączone radary lotniskowe (łączące technologię PESA i AESA) są również używane na większości polskich lotnisk cywilnych. Alternatywnie, Retia, która niedawno wprowadziła mały przenośny radar do wykrywania dronów AESA o nazwie ReGuard. Elta przeniesie produkcję modułów GaN do Retia w ramach zaangażowania czeskiego przemysłu.

J.M.P.
wtorek, 30 marca 2021, 19:51

Oni właśnie rozmawiają z Koreą a nasi śpią. Oczywiście po cichu bo tak się robi interesy anie w blasku flashy.

ryba
wtorek, 30 marca 2021, 19:07

szkoda że my zaprzepaszczamy takie możliwości dostarczenia tego sprzętu ,można to było ogarnąć z Czechami albo z konsorcjum kilku krajów europy środkowej i być może jeszcze Reinmetalu

wPiSdu
wtorek, 30 marca 2021, 21:36

Euroalet możesz ogarniać.

Ciekawy
wtorek, 30 marca 2021, 22:23

Wyście naogarniali, że aż miło popatrzeć. Tylko za co wyborcy pokazali wam czerwone kartki?

Autorex
wtorek, 30 marca 2021, 14:15

A potem odpowiednio zawyżone ukryte koszty utrzymania. Tak jak my teraz mamy z naszymi Leo.

rydwan
wtorek, 30 marca 2021, 19:08

nie sa sztucznie zawyżone ale takie sa koszta utrzymania ,wszyscy wiedzieli ze sprzet po jakims czasie zostanie wyeksploatowan i remonty beda nieodzowne ,wiec co to za beczenie w rękaw i wycie ze niby zawyżone koszta remontów ?

Aha
wtorek, 30 marca 2021, 18:35

Hahaha, reszta czolgow(szczegolnie ten egzotyczny z Korei) to zadnych kosztow eksploatacyjnych nie generuja, ze o zakupie "prawie za free" nie wspomne!? Takie komentarze sa tak merytoryczne, ze az glowa boli!

Dropik
wtorek, 30 marca 2021, 18:32

Ale przecież MON użytkował leopardy beznakladowo jak przeciętny Janusz golfa iv TDI to i niedziwne , że je zajechał i trzeba było solidnie remontowac , aż w Bumarze to jakości spodziewać się można jak po warsztacie pana Henia

Herr Wolf
wtorek, 30 marca 2021, 18:19

No to jakie abramsy?! To dopiero koszty i brak możliwości użycia..

viper
wtorek, 30 marca 2021, 18:17

Te 128 Leo 2A4, które z 35 transporterami opancerzonymi jako wozami dowodzenia i ponad 100 ciężarówkami kupiliśmy od Niemców za 90 mln. zł, zastępując nimi czołgi o generację niższą? No to faktycznie przepłacamy. Tylko dlaczego nie wzięliśmy więcej?

Julian Arden
piątek, 2 kwietnia 2021, 09:12

Więcej nie było. Kiedy Polska kupiła następnie transzę 2A5, były to ostatnie dostępne wozy, Niemcy wstrzymali potem wyprzedaż magazynowanych Leo2 ze względu na sytuacje międzynarodową. Do tych, co je wzięliśmy, też była kolejka chętnych.

Stefan 1
wtorek, 30 marca 2021, 22:08

Popieram

J.M.P.
wtorek, 30 marca 2021, 12:59

Gorzej jak się spikną z Czechami i wejdą w kooperację z Koreą Płd. w produkcję K2PL i wtedy znowu nam przejdzie szansa koło nosa z winy naszych politykierów. Wtedy to oni będę mieli kompetencje i produkcję u siebie a potencjalnych klientów na ten produkt w Europie jest sporo włącznie z Polską. Trzeba kuć żelazo póki gorące a nie bawić się w politykę. Jest to jedyna sensowna oferta dla Polski, Abrams konstrukcyjne OK ale masa, logistyka i napęd nie dla nas. Transferu technologii też nie będzie z USA. Reszta propozycji jest nieprzyszłościowa lub nieefektywna kosztowo. Ciekawe tylko z czym wyjdzie Obrum jako oferent. Z PT-16 /17?

SimonTemplar
wtorek, 30 marca 2021, 20:06

Nie będzie żadnego K2Pl dla Polski. Ile razy to trzeba pisać? Koreańczycy już sobie odpuścili dawno, każdy to wie. Polska będzie miała używane Abramsy z nadwyżek US Army, w wersji podstawowej (przed modernizacją, chociaż już ktoś tu mi błędnie odpisywał, że Abramsy nie maja żadnej modernizacji to od razu napiszą: mają M1A2SEPv3 - odszukaj w Internecie). Polska zakupi używane Abramsy i jeszcze zapłaci za ich remont. Nie będzie żadnego K2PL dla Polski, zrozumcie to w końcu.

Tomasz34
wtorek, 30 marca 2021, 23:06

NIeprawda. Skąd wiesz jakie czołgi kupi Polska w programiw WILK, skoro żadne decyzje nie zapadły? Abramsy ze swoimi turbinami gazowymi(wiadomo jakie są na ten temat opinie) i ciężarem, nie nadają się na ten teren działań.

Davien
środa, 31 marca 2021, 16:03

Aniby czemu Abramsy ważące w najnowszych wersjach 68ton nie nadaja się dla Polski a ważące 65+ton Leo2A7 czy K2PL się nadaja?

asd
wtorek, 30 marca 2021, 15:48

Przypominam, że Abramsa prócz USA, to chyba wszyscy brali z MTU883. Inna sprawa, że hunom zza Odry to ja za grosz nie ufam. U nich przecież od 1k lat nic się nie zmienia jeśli idzie o drag nach osten.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 30 marca 2021, 22:40

Nie żartuj. Z MTU to jest tylko propozycja. Abramsy brano z turbinami.

Davien
wtorek, 30 marca 2021, 18:51

I czemu kłamiesz? Wszystkie Abramsy miały turbinę.

Kosiarz onuc
środa, 31 marca 2021, 23:38

Ta ruskie niby Abramsy to tak

viper
wtorek, 30 marca 2021, 18:21

To słabo znasz historię, bo od czasów Kazimierza Wielkiego problemem były nie Niemcy, a Zakon Krzyżacki a potem Prusy. W tym czasie walczyliśmy praktycznie ze wszystkimi sąsiadami, w tym parokrotnie z Węgrami, a granica na Zachodzie była w tym czasie tą najspokojniejszą.

beka
środa, 31 marca 2021, 00:24

Tylko i wyłącznie dzięki temu,że Rzesza była politycznie sproszkowana, mogła polska szlachta spokojnie wyssysać soki z niewolniczej pracy chłopskiej. Do XIII wieku, kiedy władza cesarska była jeszcze w miarę silna,to nasz Mieszko III Stary musiał się już ukorzyć pod Krzyszkowem, a my stracilismy na kilaset lat Pomorze Zachodnie i Śląsk

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 30 marca 2021, 22:38

Było tak tylko dlatego, bo przez pewien czas niemieckie państewka same nie mogły się dogadać ze sobą.

Hanys
środa, 31 marca 2021, 23:39

Ładny pewien czas 400 lat

Czołgista
wtorek, 30 marca 2021, 15:27

Nie wejdą współpracę z Koreą a z Niemcami. Koreański czołg nie jest nowoczesnym pojazdem. To składanka pozyskanych różnie starych technologii w oparciu których modernizowane sa Leopardy i Abramsy. Zakup tego czolgu przez Polskę to zwiększenie skansenu pancernego. Proszę pomyśleć o logistyce w wymiarze 30 - 40 lat.

coś w tym nicku jest
wtorek, 30 marca 2021, 22:44

Jeśli MONem kręcili goście, którzy znają się na czołgach tak jak ty, to ja się nie dziwię, że nasze Lepardy zostały tak dokumentnie zajeżdżone, że jest problem z modernizacją.

Janek
wtorek, 30 marca 2021, 20:04

Ciekawe bo wg. artykułów z konflikty.pl Czesi rozmawiają z Koreańczykami. K2PL to akurat nowy projekt na bazie K2 to nie jest ten sam czołg. SKO jest dużo lepsze niż w Leo. Napęd mają już praktycznie swój, a MTU nigdy nie pozwoli na eksport ze swoimi silnikami szczególnie do Afryki czy Azji. Linii produkcyjnej Leo2 w Niemczech już dawno nie ma i były by to remontowane skorupy lub produkowane w Grecji. Abrams to zero transferu technologii i niebotyczne koszty zakup i utrzymania. Ja wiem że każdy chce Gwiazdę śmierci ale jeszcze są inne potrzeby.

Davien
środa, 31 marca 2021, 09:32

Iwan K2PL ma status ładnego modelu pokazywanego na targach, ten czołg nie istnieje nawet w demonstratorze. Linia produkcyjna Leo2 jak najbardziej istnieje więc skończ z tymi fantazjami.

Imperial Palace
środa, 31 marca 2021, 09:21

Korea rozmawia z każdym kto ma jakieś plany czołgowe, to się nazywa merketing i promocja produktu... a wy piszecie "dziwne" i "ciekawe". Robią to od wielu lat, tylko klientów brak bo K2 szczycie się byciem nadroższym czołgiem świata i oferuje trochę więcej gadżetów niż czołgi obecnej generacji.

J.M.P.
wtorek, 30 marca 2021, 19:43

Dziwne, nieoficjalnie mowi się że z Koreą rozmawiają też Czesi i oferowany jest też Norwegii. Rumunia też szuka czołgów tu chodzi o transfer technologii i szanse dla przemysłu. Zmodyfikowany K2 czyli tzw K2PL nie ma wad i słabych punktów Leon szczególnie w przedniej ekspozycji.

Davien
środa, 31 marca 2021, 09:35

K2PL to dośc radykalna przeróbka K2 dla Polski. Modyfikacja K2 to K2 PIP

trzcinq
wtorek, 30 marca 2021, 14:29

Mam nadzieję że nasi już powoli dochodzą do jedynej słusznej koncepcji ws. Wilka i rozmawiają z Koreą. Dobrze by było aby K2pl zastąpił sowiecki złom a w przyszłości również i Leopardy. Mamy Rosomaki na licencji powstaje Polski Borsuk no nie wszystko jest w czarnych barwach

Autorex
wtorek, 30 marca 2021, 14:13

Tak, wejdą w kooperację na produkcję 20 czołgów. Postawią w tym celu nową fabrykę od zera, a Korea przekaże projekt czołgu nieodpłatnie. Gratuluję pomysłu.

J.M.P.
wtorek, 30 marca 2021, 19:49

To polacz jeszcze Czechy i Rumunię. Czesi też są zainteresowani. Więc kto pierwszy ten dostanie coś z tego tortu. Ale dalej myślcie przez pryzmat produkcji na rynek krajowy.

Davien
środa, 31 marca 2021, 09:39

Czechy i Słowacja to maks 70 czołgów, o wymianie czołgów w Rumunii ostatnio cos było 5 lat temu wiec powodzenia w kupowaniu czołgu za kilkadziesiat mln euro za sztukę:)

Klopotek
środa, 31 marca 2021, 03:29

Czesi, Rumuni i Słowacja to i tak nawet razem wzięci nie wezmą więcej niż Polska

rED
środa, 31 marca 2021, 00:44

Czesi biorą 30 sztuk.

Aha
wtorek, 30 marca 2021, 18:37

Tutaj pelna zgoda, 100% racji i tez taki komentarz napisalem, ale... gdzies przepadl.

Edmund
wtorek, 30 marca 2021, 12:50

Słowo kluczowe: ,,samo postępowanie ma potrwać zaledwie kilka miesięcy". W Inspektoracie Uzbrojenia nie zdążą w tym czasie wyjąć długopisu z biurka. U nas postępowanie na czołgi i analizy już trwają ze 3 lata. A na Słowacji można w kilka miesięcy. I kto tu twierdzi, że zakupy uzbrojenia w Polsce to sprawa braku pieniędzy?

michu
wtorek, 30 marca 2021, 15:25

tylko oni kupia 30 czołgow a nie 500 wiec decyzje podejmuje sie duzo latwiej

Aha
wtorek, 30 marca 2021, 18:40

A kto kupuje dzisiaj w EUropie 500 czolgow - Niemcy i Francja razem wziete? Chyba nie Polska, bo nikt w bajki o 800czolgach nie wierzy. Nawet 500 to utopia i jezeli bedzie polowa tej lidzby nowych czolgow to juz Wielkanoc i Boze Narodzenie w jeden i ten sam dzien!

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 30 marca 2021, 23:26

Francuzi od czasu zakończenia wojny nie za bardzo stawiali na MBT. Mieli je, bo trzeba było mieć i tyle. U nich lepiej sprawdzały się lekkie czołgi i pojazdy na kółkach. Do tego, co robili i nadal robią takie pojazdy są w sam raz. Te pojazdy zresztą wychodzą im całkiem nieźle. Niemcy zaś, robią różne dziwne rzeczy. Wczoraj produkowali i posiadali bardzo dużą ilość nowoczesnych czołgów, które później sprzedawali na prawo i lewo. Dziś na przykład obstalowali sobie fregaty, które są niczym innym jak koszmarnie drogimi OVP o wyporności krążowników. To jest dopiero przekuta w czyn utopia po nowoniemiecku.

wtorek, 30 marca 2021, 14:10

zauważasz różnice ilościowe?

wtorek, 30 marca 2021, 17:31

Co to ma do rzeczy?

Alaris
wtorek, 30 marca 2021, 18:30

Dużo. Oni nie muszą martwić się wyszkoleniem kilku tysięcy ludzi, stworzeniem bazy logistycznej, modernizacją kilku baz i bardzo zróżnicowaną topogragią na której te czołgi będą służyć. My to wszystko musimy ogarnąć, przeanalizować i przynajmniej udawać że podejmujemy rozsądną decyzje w oparciu o wszystkie czynniki. Łatwiej, np.: zabezpieczyć logistycznie 32 czołgi niż 500.

Dino
wtorek, 30 marca 2021, 22:03

Ekspercie od logistyki, zabezpieczenie logistyczne 32 czołgów jest prawie takie same jak 500. Taki sam program komputerowy do logistyki, takie same części. Poza tym nikt nie kupuje od razu 500 czołgów.

Janusz
wtorek, 30 marca 2021, 22:00

zobacz nasz budżet a ich,mały kraj mała armia,mały budżet .Pewnie na forach chińskich drą łacha z polskiej armii bo kupuje 32 samoloty, lub 500 czołgów.

Olgino
środa, 31 marca 2021, 07:44

A wielka Rosja ile to SU-57 kupiła?

Rain Harper
wtorek, 30 marca 2021, 12:30

starczy na 8 leopardów z wozami towarzyszącymi.

Viktor
wtorek, 30 marca 2021, 13:32

To prawie bumar za 3.6 mld ln od 3 lat

MIR
wtorek, 30 marca 2021, 12:20

Jeśli terminy pozyskania nowych czołgów zostaną dotrzymane to tempo jest naprawdę imponujące

Autorex
wtorek, 30 marca 2021, 12:48

Imponujące są ilości. Na ile sztuk wystarczy te 258mln EUR? Będzie z 8-9. To jest siła!

Ryszard 56
wtorek, 30 marca 2021, 12:17

a My nawet jednego nowego czolgu z obrona aktywna o BWP nawet nie ma co pisać

Niuniu
wtorek, 30 marca 2021, 13:50

Germamofil Rychu w natarciu.

Gustlik
wtorek, 30 marca 2021, 13:46

I co z tego? Za to mamy 250 porządnych LEO i 600 poradzieckich. Gdyby je odpowiednio doposażyć to była REALNA siła. 32 czołgi to żadna siła.

Bartol
wtorek, 30 marca 2021, 13:36

Przecież testujemy bwp swój własny który już przeszedł testy i stoi na prostej do produkcji

Sidematic
wtorek, 30 marca 2021, 18:32

Borsuk nie przeszedł żadnych testów bo takich nie było.

Olaf
wtorek, 30 marca 2021, 21:56

No właśnie były, Olgino.

Darek
wtorek, 30 marca 2021, 13:19

Po co komu jeden czołg z obroną aktywną to raz a dwa to BWP będą Borsuki na pohybel czerwonej agenturze.

Tomasz34
wtorek, 30 marca 2021, 13:05

Polska prowadzi postępowanie na czołgi z programu WILK. A obecnie modernizuje Leopardy do standardu 2PL. Razem z czołgami 2A5 Polska będzie mieć około 250 bardzo dobrych czołgów. Ile wozów na świecie ma obronę aktywną? Nawet niektóre państwa bogatsze od Polski dopiero powoli ją wprowadzają. Do tego dochodzi kilkaset wozów typu PT-91 i T-72. A Słowacja ma tylko 22 sztuki(tak podają źródła) T-72. Tu nie ma co pórównywać, a szkoda. Słowacja to sojusznik Polski i członek Grupy Wyszechradzkiej. Niech się zbroją jak tylko mogą. A BWP w Polsce już przeszedł testy na poligonie. Pozostała tylko produkcja. I co najważniejsze jest to polski produkt.

Gorki
wtorek, 30 marca 2021, 17:36

Mamy w Polsce opracowane i pozytywnie poligonowo przetestowane, zatem już do dyspozycji 3 różne systemy ASOP. Mniej czy bardziej udane, ale są, moznaby je już sukcesywnie instalować na T72, PT91. Poza tym sukcesywnie je doskonalić. Ale gdyby nawet nie były tak dobre jak Iron Fist, to już b y ł y by i jakoś chroniły nasze czołgi.

dropik
wtorek, 30 marca 2021, 18:38

Nie osłabiaj mnie z tym naszym asop. Jakby były dobre to by to testowali

autor
wtorek, 30 marca 2021, 13:04

nie ma co pisać bo bwp dopiero będzie, nie da się go wyczarować

Krab
wtorek, 30 marca 2021, 12:53

"My" tzn Rosja ?

Tweets Defence24