Reklama

Siły zbrojne

Słowacja ma już 4 śmigłowce Black Hawk

Fot. MO Słowacji
Fot. MO Słowacji

Do Słowacji dostarczono kolejne dwie z dziewięciu zamówionych maszyn UH-60M Black Hawk, zastępujące w siłach zbrojnych tego kraju Mi-17. Maszyny są wyposażone w dodatkowe zbiorniki paliwa, liny desantowe i wyciągarki. Podobnie mają zostać doposażone pierwsze dwa śmigłowce, dostarczone w czerwcu ubiegłego roku.

Ministerstwo Obrony Słowacji oficjalnie odebrało 12 lipca 2018 roku dwa śmigłowce UH-60M Black Hawk. Podobnie jak pierwsza para, dostarczone je drogą morską do niemieckiego portu Bremerhaven, skąd po rozkonserwowaniu, sprawdzeniu i przygotowaniu do lotu samodzielnie dotarły na lotnisko Prešovo. Pilotowane były przez słowackie załogi, dwie spośród sześciu przeszkolonych w 2017 roku na ten typ śmigłowca.

Łącznie Słowacja zamówiła dziewięć maszyn za 261 mln dolarów, jednak niewykluczone są dalsze zamówienia.

Nowe maszyny różnią się od pierwszych dwóch, dostarczonych w czerwcu 2017 roku. Śmigłowce wyposażono w dodatkowe, wewnętrzne zbiorniki paliwa, wyciągarki ewakuacyjne oraz system podwieszania lin desantowych na obu bokach.

Do podobnego standardu mają być doprowadzone również wcześniejsze słowackie Black Hawki. Dzięki temu maszyny będzie można wykorzystywać w operacjach ratowniczych i likwidacji skutków klęsk żywiołowych.

Reklama

Komentarze (66)

  1. Davien

    Oj panie signum:)) Po pierwsze Ka-27M to modernizacja starych Ka-27PL i nie dośc że tania na pewno nie będzie wiec daruj sobie te 10x tańsze bo spokojnie moga wyjść tyle co za UH-60, po drugie dopiero w tym roku zaczęli seryjna modernizacje 50 maszyn dla FR, to ciekawe czy Meksyk wie o tym zakupie, bo jak na razie to kupują MH-60R o znacznie większych mozliwosciach niz Kamowy wiec powodzenia:

  2. Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich

    +W3-pl: >>>\\\"Norwegian investigators have recommended that Airbus Helicopters redesign the main gearbox on the Super Puma family\\\". Po katastrofie \\\"starszej wersji Caracala\\\" - czyli Pumy - PO REMONCIE!!!! w Korei ciekawe czy kwatermistrzostwo tam doceni naszego @podporucznika i kupi te rewelacyjne heli. Bo ci zza Bieszczad na pewno NIE!<<< ________ Ok. 500 Pum i SuperPum lata bezpiecznie w zach. UE, te SuperPumy używa bez obaw i to bardzo intensywnie, na codzień, bogata Szwajcaria, kanclerz Merkel lata po RFN jedną z policyjnych SuperPum. Pan wpisze sobie SuperPuma do szukania na YouTube zamiast silić się na pusty demagogiczny populizm. Caracal ma inne, silniejsze wojskowe gear box.

  3. signum temporis

    A Meksyk właśnie z Blackhawków dla marynarki zrezygnował i przymierza się do kupna 10x tańszych Ka-27M (ma już Mi-17 i sobie chwali)...

  4. Ramzes

    Panowie, o co ta kłótnia? O co te spory? Słowacja kupiła śmigłowce Black Hawk, a Polska? Co się dzieje z tymi dwoma, które wg Macierewicza miały przylecieć do końca 2016 roku? Straciły orientację w drodze do Polski? Nasza armia nie potrafi przeprowadzić misji typu SAR w czasie pokoju, na swoim własnym terytorium. Jej pilota, który przyziemił kilka kilometrów przed bazą, muszą szukać strażacy i leśnicy. Dobrze, ze po Ubera nie dzwonił, pewnie byłby najszybciej. A i flaszkę by mu przywiózł co by się rozgrzał czekając na ratunek \"popełniany\" przez macierzystą jednostkę. A Wy się napinacie o to czy Mielec coś wyprodukował do słowackiego UH60? Proponuję powrót do rzeczywistości, panowie...

  5. Anty 50 C-cali przed 500+

    Davien, to dziwne nie wiesz...\" three Sikorsky S-70i Black Hawk helicopters during a ceremony in Mielec, Poland, on 13 July. The multipurpose platforms will undergo final inspections before they are transported to Chile\"...A wiesz te \"uzywane UH-60\" to po 33 mln usd a te dla Chile PO...30? (180 mln usd/6 zakontraktowane + Opcja dalszych)........A czy te Armii Chile to tylko z goglami \"nocnymi\" czy jak widzi zagranica - a infra-red camera - to nie wiem. Jak i ten wirnik robiony w Polskich ZL-Mielec to w ilu UH-60M/L. uzywanych np.

  6. ZZZ

    zeus89. Desperacko wyglądają te Twoje próby \"podczepienia\" Mielca pod kontrakt słowacki. Nie rozumiem po co to robisz? Zaklinanie rzeczywistości? Mielec robi śmiglaki S70i a Amerykanie robią śmiglaki UH60 Black Hawk. Słowacy kupili maszyny w USA a nie w Mielcu, nic na to nie poradzisz.

  7. Davien

    Zeus, to dziwne że nie wiedzą w Fire Department w Los Angeles że latają S-70i a nie S-70A Firehawk czyli wersją pozarniczą UH-60L No widzisz , sprawdzięłm sobie i Mielec wysłał gołe S-70i które dopiero w Stanach zostały przerobione na wersję Firehawk czyli doprowadzone do standardu S-70A co nie jest trudne bo ta wersja nie ma żadnego wyposażenia wojskowego a przekładnia i silniki S-70i to włąsnie UH-60L Słowacy kupili uzywane UH-60M, nie nowe wiec spokojnie moga nie miec ani części z Mielca, albo moga miec te proste, nieskomplikoane elementy produkowane w Mielcu i w Czechach. Tak wiec jak widac to jednak wiem o co chodzi:))

  8. Anty 50 C-cali przed 500+

    @Extern wolno mi po przestudiowaniu wolnej wiki Pytanko - wiesz czy ...\" elementy struktury wiropłatu i układ dynamiczny są wspólne, a PZL Mielec produkuje elementy tj. kabiny, pylon, stożek ogonowy do UH-60M\"... np ogon do Tych w UH-60 to w 100% z usa jedzie? Davien objaw podporucznikowi kwatermistrzowi dlaczego DLAczego ci Turcy wlepili kosztowny kokpit nowej generacji w \"biedaHawka.... z Mielca a nie w Caracala??? .....mieli \"starsze wersje\" czyli H215M?!? Jak w tej Kolumbii do 5 - ciu z Mielca moderka na ich koszt. KOLEJNE w sierpniu? jak forum zapomni ja nie

  9. zeus89

    @Extern Ale skąd masz tą wiedzę? Bo nie jestem pewny czy negujesz to, że Mielec produkuje takie moduły do UH-60M czy negujesz to, że użyto ich właśnie przy produkcji Słowackich helikopterów. Jeśli negujesz to, że mielec produkuje te moduły dla UH-60M to nie masz racji. Jeśli mówisz tylko o tym, że nie użyto ich do Słowackich BH to skąd to wiesz? Sporo sztuk kupują. A jak mówiłem średnio w co drugim UH-60M są moduły z Mielca. @Davien bez komentarza. Wpisz w google S70i SanDiego Mielec. S70i Los Angeles. I proszę sam sprawdzaj nim coś napiszesz. I jeszcze raz powtórzę bo do niektórych nie dociera. W Mielcu oprócz składania śmigłowca s-70i produkuje się też moduły Kabinę, stożek i pylon do UH-60M i HH-60M. Te moduły wysyła się do USA i ona biorą udział w produkcji UH-60M w USA i to też wystarczy wpisać w google by się dowiedzieć.

  10. Zirytowany

    zeus89 sam sobie odpowiedziałeś,gdyby UH-60 był tym samym co S-70i to nikt nie babrałby się z lobbowaniem w USA,w celu udzielenia zgody na ich sprzedaż,tylko wszyscy braliby S-70i,wojsko ma większe wymagania niż policja czy straż...Dalej trujesz o szkielecie,że ten sam co w innych wersjach ale to dalej tylko szkielet i okablowanie.Nawet silniki nie są te same bo UH to 2x t700-GE-701D engine a w \"esce\" to 2x T-700-GE-701D with D control i żadne zaklinanie rzeczywistości nie zmieni tego,że wolą przechodzić przez procedury zakupu dla UH-60 zamiast brać \"od ręki\" S-70i.

  11. Wodzirej

    Pytanie,...a co myśmy kupili?

  12. Extern

    @zeus89. Nie, nie załapały się. Te śmigłowce, które kupuje Słowacja, są w całości zbudowane w USA.

  13. Rafal

    @zeus89, bo S-70i z Mielca to jednak biedniejsza wersja BH, roznica nie tylko w wyposazeniu/awionice.

  14. W3-pl

    tratatata wycie rozpaczy przy byle okazji@-CB-\"za kupe kasy\" to Ukrainie upchali WYREMONTOWANE Super pumy w cenie sztuka = zmontownemu w Mielcu s70i! i przelicz sobie \"nagie\" s70i na Euro (te 114 mln pln/2 dla misji antyterror) i @dropik - @Davien na pewno vie co to \"Norwegian investigators have recommended that Airbus Helicopters redesign the main gearbox on the Super Puma family\". Po katastrofie \"starszej wersji Caracala\" - czyli Pumy - PO REMONCIE!!!! w Korei ciekawe czy kwatermistrzostwo tam doceni naszego @podporucznika i kupi te rewelacyjne heli. Bo ci zza Bieszczad na pewno NIE!

  15. Davien

    Zeus, żadnych systemów z UH-60M Mielec by nie dostarczył bo mu nie wolno a do Stanów wysyłaja jedynie proste elementy konstrukcyjne kadłuba, poniewaz skorupa kadłuba jest identyczna dla wiekszości BH. Wyposazenie dodatkowe jest montowane jedynie w Stanach wiec z Mielca nic poza podstawowym S-70i mającym całkiem sporo róznic od UH-60M by nie dostali. Nawet jak Kolumbia kupowała S-70i to najpierw pojechały do Stanów na przebudowe i doposażenie a dopiero pózniej trafiły do Kolumbi i nei była ta modernizacja za darmo. Zeus, USA, nie uzywa ani jednego S-70i tylko S-70A Firehawk( straz pożarna w Los Angeles) i UH-60 /HH-60 (Coast Guard) wiec najpierw może sprawdż zanim cos napiszesz.

  16. Pe9

    -CB- \"skoro to mają być śmigłowce dla policyjnych służb specjalnych i zastępować ich Mi-17... już pomijam tę słynną rampę, przez którą to przecież Caracale się \\\"nie nadawały\\\" do tego\". ........................................................................................................................................................................................... Nawet na D24 są artykuły, z których jasno wynika że nowe śmigłowce nie mogą wprost zastąpić Mi-17/8, bo to śmigłowce w innej klasie wagowej i załadunkowej. Mają natomiast wypełnić lukę między śmigłowcami lżejszymi a ciężkimi. ........................................................................................................................................................................................... CM dzięki za głos rozsądku!

  17. zeus89

    Nie mogę niektórych czytać. Osoby, które twierdzą, że BH, które kupuje Słowacja jest zbydowana z innnych materiałów niż S-70i z Mielca pokazują, że nie mają absolutnie żadnej wiedzy na ten temat i nie powinny się wypowiadać. @ZZZ Mielec produkuje kabiny, stożki i pylony pod UH-60M, które są wysyłane do USA i tam biorą udział w dalszej części budowy śmigłowca. Średnio co drugi BH UH-60M na świecie, które są obecnie produkowane w USA te moduły posiada z fabryk w Mielcu. Więc jest bardzo możliwe, że Słowackie się na to załapały. @-CB- sam piszesz, że sprzęt dodatkowy, który jest na Słowackich BH nie jest czymś niesamowitym i spokojnie w wersji S-70i by ten sprzęt dostali. Mam wrażenie, że niektórzy tak na przekór piszą o S-70i z Mielca, że zły i biedniejszy. Powtarzam. Wersje z Mielca kupują nie tylko biedniejsze kraje jak tu ktoś wspomniał ale też policja i straż w USA co jest dziwne skoro mogli by UH-60M bo przecież z Mielca to biedahwak.

  18. Davien

    Sojer, jak najbardziej istnieje cywilna wersja Blackhawka. Jest to smigłowiec S-70C Firehawk.

  19. Wojmił

    Nie ma się czym chwalić... dobry śmigłowiec ale bez rampy... jakby mieli już 4 x NH-90 czyli obecnie najlepszy na świecie śmigłowiec tej klasy to by mogli się z tym obnosić...

  20. sojer

    Nie ma cywilnej wersji Blackhawka - wersja z Mielca nie podlega ograniczeniom eksportowym (nie wymaga zgody kongresu na sprzedaż). Przygotowana dla krajów arabskich, latynoskich, rozwijających się lub trzeciego świata - tańsza, bo bez niektórych technologii. Dla sojuszników z Europy i Azji jest wersja US Army, bo krajom NATO lub Szwecji USA nie odmówi.

  21. pio

    Słowacja ma już 4 śmigłowce Black Hawk, Macierewicza ?

  22. Extern

    @zeus89. \"Owszem UH-60M i pewien wór technologii i rozwiązań jest w rękach kongresu USA\" - i to jest ta różnica. Te technologie i rozwiązania, także materiały z których jest wykonany śmiglak, na których eksport musi wyrazić Kongres USA. I te technologie i rozwiązania zadecydowały, że Słowacja kupuje w USA droższego oryginalnego Black Hawka, zamiast jego tańszą imitację z Mielca.

  23. -CB-

    @zeus89 - to jednak nie są \"prawie identyczne\" śmigłowce, ale pomijając już to, wyposażenia na którym trzyma łapę kongres jest bardzo dużo. Chociażby wyciągarki, systemy desantowania czy wyposażenie do lotów nocnych i bez widoczności, a to wszystko przecież powinniśmy mieć, skoro to mają być śmigłowce dla policyjnych służb specjalnych i zastępować ich Mi-17 (już pomijam tę słynną rampę, przez którą to przecież Caracale się \"nie nadawały\" do tego). Naprawdę robimy taki dobry interes, kupując goły śmigłowiec za kupę kasy i dodatkowo go wyposażając w innych firmach (znowu nie za darmo przecież)? Nie lepiej kupić kompleksowo pełną wersję od producenta?

  24. Tyle w temacie

    I czemu Słowacy nie biorą od nas Black Hawków...... tylko biorą droższe z USA?? Bo u nas jest produkowana bieda wersja cywilna tego śmigłowca i obecna władza chce tą bieda wersję brać dla naszego wojska.....

  25. CM

    Szanowni Koledzy - czasem zastanawiam się, jak dalece niniejsze forum pozostało jeszcze miejscem wymiany poglądów osób, mających chociażby podstawową wiedzę w temacie prezentowanej wypowiedzi. Przecież nikt, kto miał jakąkolwiek styczność z wojskiem nie sformułuje tezy, iż posiadanie śmigłowców jest nieuzasadnione lub stanowi potrzebę dalszego rzędu. Są to maszyny wciąż niezastąpione i to nie tylko biorąc pod uwagę wersje specjalistyczne, ale także misje transportu taktycznego. Oczywiście w \"pełnowymiarowym\" konflikcie, żaden dowódca nie przeprowadzi desantu ze śmigłowców bezpośrednio na pole walki, a transport nie będzie odbywać się na pułapie innym, niż z wykorzystaniem osłony terenu. Śmigłowiec pozostaje natomiast jedynym środkiem pozwalającym na przerzucenie w pobliże pola walki (podkreślam pobliże) sił i środków niezbędnych, czy to do uzupełnienia walczących, czy to ich wsparcia lub zaopatrzenia - i to nawet w sytuacji braku wywalczonej przewagi powietrznej. Pomijam szereg innego rodzaju misji, w tym w konfliktach asymetrycznych oraz w udzielaniu wsparcia ludności cywilnej, Nasze Siły Zbrojne potrzebują śmigłowców i jest to fakt. Przyznam, że osobiście byłem zwolennikiem BH, a następnie, z uwagi na ograniczoną ofertę Sikorskiego, H225M. Postawię jednak tezę, że każdy z wiodących producentów jest w stanie zaproponować rozwiązania spełniające potrzeby naszych Sił Zbrojnych. Myślę, że z uwagi na koszt-efektywność, najkorzystniejszym byłoby nabycie dwóch platform jednego producenta - lżejszej i cięższej, np. BH + CH 148 albo MH 139 + AW101 albo H145M lub nowy H160M i NH90. Leonardo i Airbus mają nadto tę przewagę, że mogą jeszcze dostarczyć śmigłowiec rozpoznawczy/wsparcia, co dodatkowo obniżyłoby koszty eksploatacji. Każdy z tych producentów może również dostarczyć śmigłowce lekkie, których role spełnia częściowo Mi-2 i miał w jakimś stopniu, wedle początkowych założeń, spełniać SW-4. Czego więc potrzeba? Potrzeba wyłącznie decyzji oraz pieniędzy. A na koniec pewna kwestia \"polityczna\" - postuluję Szanowni Koledzy taką oto narrację: uczmy się od sąsiadów i gańmy lub chwalmy konkretnych ludzi i nie przez pryzmat opcji politycznych.

Reklama