Słowacja ma już 4 śmigłowce Black Hawk

18 lipca 2018, 16:04
Black Hawk Słowacja (1)
Fot. MO Słowacji

Do Słowacji dostarczono kolejne dwie z dziewięciu zamówionych maszyn UH-60M Black Hawk, zastępujące w siłach zbrojnych tego kraju Mi-17. Maszyny są wyposażone w dodatkowe zbiorniki paliwa, liny desantowe i wyciągarki. Podobnie mają zostać doposażone pierwsze dwa śmigłowce, dostarczone w czerwcu ubiegłego roku.

Ministerstwo Obrony Słowacji oficjalnie odebrało 12 lipca 2018 roku dwa śmigłowce UH-60M Black Hawk. Podobnie jak pierwsza para, dostarczone je drogą morską do niemieckiego portu Bremerhaven, skąd po rozkonserwowaniu, sprawdzeniu i przygotowaniu do lotu samodzielnie dotarły na lotnisko Prešovo. Pilotowane były przez słowackie załogi, dwie spośród sześciu przeszkolonych w 2017 roku na ten typ śmigłowca.

Łącznie Słowacja zamówiła dziewięć maszyn za 261 mln dolarów, jednak niewykluczone są dalsze zamówienia.

Nowe maszyny różnią się od pierwszych dwóch, dostarczonych w czerwcu 2017 roku. Śmigłowce wyposażono w dodatkowe, wewnętrzne zbiorniki paliwa, wyciągarki ewakuacyjne oraz system podwieszania lin desantowych na obu bokach.

Do podobnego standardu mają być doprowadzone również wcześniejsze słowackie Black Hawki. Dzięki temu maszyny będzie można wykorzystywać w operacjach ratowniczych i likwidacji skutków klęsk żywiołowych.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 66
Reklama
Davien
poniedziałek, 23 lipca 2018, 03:23

Oj panie signum:)) Po pierwsze Ka-27M to modernizacja starych Ka-27PL i nie dośc że tania na pewno nie będzie wiec daruj sobie te 10x tańsze bo spokojnie moga wyjść tyle co za UH-60, po drugie dopiero w tym roku zaczęli seryjna modernizacje 50 maszyn dla FR, to ciekawe czy Meksyk wie o tym zakupie, bo jak na razie to kupują MH-60R o znacznie większych mozliwosciach niz Kamowy wiec powodzenia:

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
niedziela, 22 lipca 2018, 08:13

+W3-pl: >>>\\\"Norwegian investigators have recommended that Airbus Helicopters redesign the main gearbox on the Super Puma family\\\". Po katastrofie \\\"starszej wersji Caracala\\\" - czyli Pumy - PO REMONCIE!!!! w Korei ciekawe czy kwatermistrzostwo tam doceni naszego @podporucznika i kupi te rewelacyjne heli. Bo ci zza Bieszczad na pewno NIE!<<< ________ Ok. 500 Pum i SuperPum lata bezpiecznie w zach. UE, te SuperPumy używa bez obaw i to bardzo intensywnie, na codzień, bogata Szwajcaria, kanclerz Merkel lata po RFN jedną z policyjnych SuperPum. Pan wpisze sobie SuperPuma do szukania na YouTube zamiast silić się na pusty demagogiczny populizm. Caracal ma inne, silniejsze wojskowe gear box.

signum temporis
sobota, 21 lipca 2018, 23:52

A Meksyk właśnie z Blackhawków dla marynarki zrezygnował i przymierza się do kupna 10x tańszych Ka-27M (ma już Mi-17 i sobie chwali)...

Ramzes
sobota, 21 lipca 2018, 12:59

Panowie, o co ta kłótnia? O co te spory? Słowacja kupiła śmigłowce Black Hawk, a Polska? Co się dzieje z tymi dwoma, które wg Macierewicza miały przylecieć do końca 2016 roku? Straciły orientację w drodze do Polski? Nasza armia nie potrafi przeprowadzić misji typu SAR w czasie pokoju, na swoim własnym terytorium. Jej pilota, który przyziemił kilka kilometrów przed bazą, muszą szukać strażacy i leśnicy. Dobrze, ze po Ubera nie dzwonił, pewnie byłby najszybciej. A i flaszkę by mu przywiózł co by się rozgrzał czekając na ratunek \"popełniany\" przez macierzystą jednostkę. A Wy się napinacie o to czy Mielec coś wyprodukował do słowackiego UH60? Proponuję powrót do rzeczywistości, panowie...

Anty 50 C-cali przed 500+
sobota, 21 lipca 2018, 12:31

Davien, to dziwne nie wiesz...\" three Sikorsky S-70i Black Hawk helicopters during a ceremony in Mielec, Poland, on 13 July. The multipurpose platforms will undergo final inspections before they are transported to Chile\"...A wiesz te \"uzywane UH-60\" to po 33 mln usd a te dla Chile PO...30? (180 mln usd/6 zakontraktowane + Opcja dalszych)........A czy te Armii Chile to tylko z goglami \"nocnymi\" czy jak widzi zagranica - a infra-red camera - to nie wiem. Jak i ten wirnik robiony w Polskich ZL-Mielec to w ilu UH-60M/L. uzywanych np.

ZZZ
piątek, 20 lipca 2018, 21:59

zeus89. Desperacko wyglądają te Twoje próby \"podczepienia\" Mielca pod kontrakt słowacki. Nie rozumiem po co to robisz? Zaklinanie rzeczywistości? Mielec robi śmiglaki S70i a Amerykanie robią śmiglaki UH60 Black Hawk. Słowacy kupili maszyny w USA a nie w Mielcu, nic na to nie poradzisz.

Davien
piątek, 20 lipca 2018, 21:11

Zeus, to dziwne że nie wiedzą w Fire Department w Los Angeles że latają S-70i a nie S-70A Firehawk czyli wersją pozarniczą UH-60L No widzisz , sprawdzięłm sobie i Mielec wysłał gołe S-70i które dopiero w Stanach zostały przerobione na wersję Firehawk czyli doprowadzone do standardu S-70A co nie jest trudne bo ta wersja nie ma żadnego wyposażenia wojskowego a przekładnia i silniki S-70i to włąsnie UH-60L Słowacy kupili uzywane UH-60M, nie nowe wiec spokojnie moga nie miec ani części z Mielca, albo moga miec te proste, nieskomplikoane elementy produkowane w Mielcu i w Czechach. Tak wiec jak widac to jednak wiem o co chodzi:))

Anty 50 C-cali przed 500+
piątek, 20 lipca 2018, 17:56

@Extern wolno mi po przestudiowaniu wolnej wiki Pytanko - wiesz czy ...\" elementy struktury wiropłatu i układ dynamiczny są wspólne, a PZL Mielec produkuje elementy tj. kabiny, pylon, stożek ogonowy do UH-60M\"... np ogon do Tych w UH-60 to w 100% z usa jedzie? Davien objaw podporucznikowi kwatermistrzowi dlaczego DLAczego ci Turcy wlepili kosztowny kokpit nowej generacji w \"biedaHawka.... z Mielca a nie w Caracala??? .....mieli \"starsze wersje\" czyli H215M?!? Jak w tej Kolumbii do 5 - ciu z Mielca moderka na ich koszt. KOLEJNE w sierpniu? jak forum zapomni ja nie

zeus89
piątek, 20 lipca 2018, 16:04

@Extern Ale skąd masz tą wiedzę? Bo nie jestem pewny czy negujesz to, że Mielec produkuje takie moduły do UH-60M czy negujesz to, że użyto ich właśnie przy produkcji Słowackich helikopterów. Jeśli negujesz to, że mielec produkuje te moduły dla UH-60M to nie masz racji. Jeśli mówisz tylko o tym, że nie użyto ich do Słowackich BH to skąd to wiesz? Sporo sztuk kupują. A jak mówiłem średnio w co drugim UH-60M są moduły z Mielca. @Davien bez komentarza. Wpisz w google S70i SanDiego Mielec. S70i Los Angeles. I proszę sam sprawdzaj nim coś napiszesz. I jeszcze raz powtórzę bo do niektórych nie dociera. W Mielcu oprócz składania śmigłowca s-70i produkuje się też moduły Kabinę, stożek i pylon do UH-60M i HH-60M. Te moduły wysyła się do USA i ona biorą udział w produkcji UH-60M w USA i to też wystarczy wpisać w google by się dowiedzieć.

Zirytowany
piątek, 20 lipca 2018, 15:21

zeus89 sam sobie odpowiedziałeś,gdyby UH-60 był tym samym co S-70i to nikt nie babrałby się z lobbowaniem w USA,w celu udzielenia zgody na ich sprzedaż,tylko wszyscy braliby S-70i,wojsko ma większe wymagania niż policja czy straż...Dalej trujesz o szkielecie,że ten sam co w innych wersjach ale to dalej tylko szkielet i okablowanie.Nawet silniki nie są te same bo UH to 2x t700-GE-701D engine a w \"esce\" to 2x T-700-GE-701D with D control i żadne zaklinanie rzeczywistości nie zmieni tego,że wolą przechodzić przez procedury zakupu dla UH-60 zamiast brać \"od ręki\" S-70i.

Wodzirej
piątek, 20 lipca 2018, 14:43

Pytanie,...a co myśmy kupili?

Extern
piątek, 20 lipca 2018, 13:41

@zeus89. Nie, nie załapały się. Te śmigłowce, które kupuje Słowacja, są w całości zbudowane w USA.

Rafal
piątek, 20 lipca 2018, 13:34

@zeus89, bo S-70i z Mielca to jednak biedniejsza wersja BH, roznica nie tylko w wyposazeniu/awionice.

W3-pl
piątek, 20 lipca 2018, 13:19

tratatata wycie rozpaczy przy byle okazji@-CB-\"za kupe kasy\" to Ukrainie upchali WYREMONTOWANE Super pumy w cenie sztuka = zmontownemu w Mielcu s70i! i przelicz sobie \"nagie\" s70i na Euro (te 114 mln pln/2 dla misji antyterror) i @dropik - @Davien na pewno vie co to \"Norwegian investigators have recommended that Airbus Helicopters redesign the main gearbox on the Super Puma family\". Po katastrofie \"starszej wersji Caracala\" - czyli Pumy - PO REMONCIE!!!! w Korei ciekawe czy kwatermistrzostwo tam doceni naszego @podporucznika i kupi te rewelacyjne heli. Bo ci zza Bieszczad na pewno NIE!

Davien
piątek, 20 lipca 2018, 12:06

Zeus, żadnych systemów z UH-60M Mielec by nie dostarczył bo mu nie wolno a do Stanów wysyłaja jedynie proste elementy konstrukcyjne kadłuba, poniewaz skorupa kadłuba jest identyczna dla wiekszości BH. Wyposazenie dodatkowe jest montowane jedynie w Stanach wiec z Mielca nic poza podstawowym S-70i mającym całkiem sporo róznic od UH-60M by nie dostali. Nawet jak Kolumbia kupowała S-70i to najpierw pojechały do Stanów na przebudowe i doposażenie a dopiero pózniej trafiły do Kolumbi i nei była ta modernizacja za darmo. Zeus, USA, nie uzywa ani jednego S-70i tylko S-70A Firehawk( straz pożarna w Los Angeles) i UH-60 /HH-60 (Coast Guard) wiec najpierw może sprawdż zanim cos napiszesz.

Pe9
piątek, 20 lipca 2018, 11:28

-CB- \"skoro to mają być śmigłowce dla policyjnych służb specjalnych i zastępować ich Mi-17... już pomijam tę słynną rampę, przez którą to przecież Caracale się \\\"nie nadawały\\\" do tego\". ........................................................................................................................................................................................... Nawet na D24 są artykuły, z których jasno wynika że nowe śmigłowce nie mogą wprost zastąpić Mi-17/8, bo to śmigłowce w innej klasie wagowej i załadunkowej. Mają natomiast wypełnić lukę między śmigłowcami lżejszymi a ciężkimi. ........................................................................................................................................................................................... CM dzięki za głos rozsądku!

zeus89
piątek, 20 lipca 2018, 09:28

Nie mogę niektórych czytać. Osoby, które twierdzą, że BH, które kupuje Słowacja jest zbydowana z innnych materiałów niż S-70i z Mielca pokazują, że nie mają absolutnie żadnej wiedzy na ten temat i nie powinny się wypowiadać. @ZZZ Mielec produkuje kabiny, stożki i pylony pod UH-60M, które są wysyłane do USA i tam biorą udział w dalszej części budowy śmigłowca. Średnio co drugi BH UH-60M na świecie, które są obecnie produkowane w USA te moduły posiada z fabryk w Mielcu. Więc jest bardzo możliwe, że Słowackie się na to załapały. @-CB- sam piszesz, że sprzęt dodatkowy, który jest na Słowackich BH nie jest czymś niesamowitym i spokojnie w wersji S-70i by ten sprzęt dostali. Mam wrażenie, że niektórzy tak na przekór piszą o S-70i z Mielca, że zły i biedniejszy. Powtarzam. Wersje z Mielca kupują nie tylko biedniejsze kraje jak tu ktoś wspomniał ale też policja i straż w USA co jest dziwne skoro mogli by UH-60M bo przecież z Mielca to biedahwak.

Davien
piątek, 20 lipca 2018, 02:51

Sojer, jak najbardziej istnieje cywilna wersja Blackhawka. Jest to smigłowiec S-70C Firehawk.

Wojmił
piątek, 20 lipca 2018, 01:27

Nie ma się czym chwalić... dobry śmigłowiec ale bez rampy... jakby mieli już 4 x NH-90 czyli obecnie najlepszy na świecie śmigłowiec tej klasy to by mogli się z tym obnosić...

sojer
piątek, 20 lipca 2018, 01:03

Nie ma cywilnej wersji Blackhawka - wersja z Mielca nie podlega ograniczeniom eksportowym (nie wymaga zgody kongresu na sprzedaż). Przygotowana dla krajów arabskich, latynoskich, rozwijających się lub trzeciego świata - tańsza, bo bez niektórych technologii. Dla sojuszników z Europy i Azji jest wersja US Army, bo krajom NATO lub Szwecji USA nie odmówi.

pio
czwartek, 19 lipca 2018, 22:50

Słowacja ma już 4 śmigłowce Black Hawk, Macierewicza ?

Extern
czwartek, 19 lipca 2018, 20:59

@zeus89. \"Owszem UH-60M i pewien wór technologii i rozwiązań jest w rękach kongresu USA\" - i to jest ta różnica. Te technologie i rozwiązania, także materiały z których jest wykonany śmiglak, na których eksport musi wyrazić Kongres USA. I te technologie i rozwiązania zadecydowały, że Słowacja kupuje w USA droższego oryginalnego Black Hawka, zamiast jego tańszą imitację z Mielca.

-CB-
czwartek, 19 lipca 2018, 19:42

@zeus89 - to jednak nie są \"prawie identyczne\" śmigłowce, ale pomijając już to, wyposażenia na którym trzyma łapę kongres jest bardzo dużo. Chociażby wyciągarki, systemy desantowania czy wyposażenie do lotów nocnych i bez widoczności, a to wszystko przecież powinniśmy mieć, skoro to mają być śmigłowce dla policyjnych służb specjalnych i zastępować ich Mi-17 (już pomijam tę słynną rampę, przez którą to przecież Caracale się \"nie nadawały\" do tego). Naprawdę robimy taki dobry interes, kupując goły śmigłowiec za kupę kasy i dodatkowo go wyposażając w innych firmach (znowu nie za darmo przecież)? Nie lepiej kupić kompleksowo pełną wersję od producenta?

Tyle w temacie
czwartek, 19 lipca 2018, 18:09

I czemu Słowacy nie biorą od nas Black Hawków...... tylko biorą droższe z USA?? Bo u nas jest produkowana bieda wersja cywilna tego śmigłowca i obecna władza chce tą bieda wersję brać dla naszego wojska.....

CM
czwartek, 19 lipca 2018, 17:55

Szanowni Koledzy - czasem zastanawiam się, jak dalece niniejsze forum pozostało jeszcze miejscem wymiany poglądów osób, mających chociażby podstawową wiedzę w temacie prezentowanej wypowiedzi. Przecież nikt, kto miał jakąkolwiek styczność z wojskiem nie sformułuje tezy, iż posiadanie śmigłowców jest nieuzasadnione lub stanowi potrzebę dalszego rzędu. Są to maszyny wciąż niezastąpione i to nie tylko biorąc pod uwagę wersje specjalistyczne, ale także misje transportu taktycznego. Oczywiście w \"pełnowymiarowym\" konflikcie, żaden dowódca nie przeprowadzi desantu ze śmigłowców bezpośrednio na pole walki, a transport nie będzie odbywać się na pułapie innym, niż z wykorzystaniem osłony terenu. Śmigłowiec pozostaje natomiast jedynym środkiem pozwalającym na przerzucenie w pobliże pola walki (podkreślam pobliże) sił i środków niezbędnych, czy to do uzupełnienia walczących, czy to ich wsparcia lub zaopatrzenia - i to nawet w sytuacji braku wywalczonej przewagi powietrznej. Pomijam szereg innego rodzaju misji, w tym w konfliktach asymetrycznych oraz w udzielaniu wsparcia ludności cywilnej, Nasze Siły Zbrojne potrzebują śmigłowców i jest to fakt. Przyznam, że osobiście byłem zwolennikiem BH, a następnie, z uwagi na ograniczoną ofertę Sikorskiego, H225M. Postawię jednak tezę, że każdy z wiodących producentów jest w stanie zaproponować rozwiązania spełniające potrzeby naszych Sił Zbrojnych. Myślę, że z uwagi na koszt-efektywność, najkorzystniejszym byłoby nabycie dwóch platform jednego producenta - lżejszej i cięższej, np. BH + CH 148 albo MH 139 + AW101 albo H145M lub nowy H160M i NH90. Leonardo i Airbus mają nadto tę przewagę, że mogą jeszcze dostarczyć śmigłowiec rozpoznawczy/wsparcia, co dodatkowo obniżyłoby koszty eksploatacji. Każdy z tych producentów może również dostarczyć śmigłowce lekkie, których role spełnia częściowo Mi-2 i miał w jakimś stopniu, wedle początkowych założeń, spełniać SW-4. Czego więc potrzeba? Potrzeba wyłącznie decyzji oraz pieniędzy. A na koniec pewna kwestia \"polityczna\" - postuluję Szanowni Koledzy taką oto narrację: uczmy się od sąsiadów i gańmy lub chwalmy konkretnych ludzi i nie przez pryzmat opcji politycznych.

Frank
czwartek, 19 lipca 2018, 17:39

abx a jakie systemy masz w taksówkach? U nas są dodatkowo zainstalowane zaawansowane systemy obserwacyjne, noktowizyjne. A w co są wyposażone śmigła Slowackie?

zeus89
czwartek, 19 lipca 2018, 17:39

@Zirytowany Owszem UH-60M i pewien wór technologii i rozwiązań jest w rękach kongresu USA jednak sam śmigłowiec nie różni się prawie niczym. Mają dokładnie taki sam kadłub i dokładnie ten sam silnik. Różnica polega jedynie w zastosowanym systemie awioniki, który według źródeł w 90% jest identyczny i niektóre źródła mówią o innej przekładni sterowania silnikiem. To tyle różnic. Reszta technologii zastrzeżonej przez kongres to nie jest jakiś set, który idzie na każdy śmigłowiec. Nie. Klient wybiera co chce tak samo jest w S-70i. Generalnie to, że coś jest zastrzeżone przez kongres nie znaczy, że sprzęt założony na S-70i od innego producenta będzie gorszy. Teoretycznie może być lepszy. Kwestia wybrania sprzętu i portfela. Tak samo mówienie o portfelu nie jest żadnym argumentem bo każdy śmigłowiec ze względu na wyposażenie będzie miał inny koszt. Słowacja bogatym krajem nie jest i na pewno nie był to argument by kupić UH-60M. Zauważ jaki sprzęt kupuje Słowacja. Nie jest to jakaś zaawansowana technologia. Nie chcesz mi chyba powiedzieć, że linie desantowe na UH-60M kupione przez kongres są jakoś znacząco lepsze niż te które będą montowane na S-70i dla polskiej policji. Dodatkowo powiem ci, że USA kupowało z Mielca S-70i dla policji i straży pożarnej. Jeśli nasz śmigłowiec to taki biedahawk to powiem ci, że powinni bać się tym latać.

ZZZ
czwartek, 19 lipca 2018, 17:05

@Zeus89. Mielec nie ma żadnego wkładu w ten kontrakt. Słowacja kupuje maszyny produkowane w fabryce w USA. Z lepszych materiałów wykonane, dużo lepiej wyposażone. Słowacja kupuje Black Hawka, natomiast Mielec produkuje Bieda Hołka.

dropik
czwartek, 19 lipca 2018, 15:06

Czyli 1,5mld $ za 50 sztuk. przy czym bez bonusów w postaci offsetu, =pakietu serwisowego i stałej ceny częsci przez 20 lat,pakietu szkoleniowego z symlatorem włącznie itd. Do tego, choć nie są to czysto transportowe smigłowce, to jednak nie jakies super wyposażone. plus VAT. Jak widać caracale wcale nie były drogie

Zirytowany
czwartek, 19 lipca 2018, 14:43

@Zeus89 nie zamówili w Mielcu,bo to dwa różne śmigłowce,których elementem wspólnym jest \"szkielet\".W wersjach produkowanych w stanach jest multum technologi,których nie mogą produkować zagranicą a na ich eksport kongres musi wyrazić zgodę,S-70i to wersja pozbawiona tych technologii(zamienniki) i własna inicjatywa producenta,by kraje które mają pod górkę polityczną lub chudy portfel mogły kupować ich sprzęt.

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
czwartek, 19 lipca 2018, 14:06

Polscy generałowie do dziś nie zrozumieli, że helikoptery pozwalają przestać zajmować się terenem i skoncentrować się na przeciwniku. Słowacy nie rozumieją jednak, że Black Hawki są także dla ich małej armii za małe, bo zbyt łatwo je zestrzelić. __________ Bez helikoptera dowódca musi zawracać sobie głowę pokonywaniem terenu, trasami przemarszu różnych części jego wojska, pokonywaniem przeszkód terenowych, wyżywieniem w czasie transportu lądowego itp. itd. __________ Dowódca wojsk aeromobilnych zajmuje się tylko przeciwnikiem. Oczywiście trzeba zrobić coś z olbrzymią intensywnością ostrzału helikopterów istniejącą od ok. 30 lat oraz dobrać uzbrojenie, bo helikoptery zabierają mniej niż ciężarówki. Uzbrojenie wojsk aeromobilnych musi być więc nieco droższe, aby zapewnić tą samą siłę ognia, a więc granatniki bębenkowe, Carl-Gustaf, odpowiednie moździerze z granatami o większej sile wybuchu przy mniejszym kalibrze itp. Helikoptery transportowe muszą mieć kilku strzelców pokładowych, własne rakiety, w czasie wojny dodatkowe opancerzenie oraz niedługo HAPS (Helikopter Active Protection System, czyli taki system Arena, Trophy jakie mają czołgi itp., ale dla helikoptera). To eliminuje helikoptery mniejsze od H225M Caracal, AW101, czy S92, chociaż CH47 i CH53 są już nieco za duże jako helikoptery podstawowe i będą używane na mniejszą skalę. __________ Helikoptery szturmowe towarzyszące czołgom są podstawą nowoczesnej taktyki, ale muszą dostosować się do tego, że dowódca pojazdów lądowych jest ograniczony terenem. Swe zalety rozwijają helikoptery szturmowe jako część wojsk aeromobilnych. __________ Dlatego wydawanie na okręty podowodne byłoby powtarzaniem błędu z 1939r., gdy okręty nie mogły uczestniczyć w wojnie lądowej i odpłynęły do Anglii, ale fundusze, które pochłonęły oznaczały, że wojskom lądowym zabraknie min, granatów, rusznic, działek itp. przeciwpancernych. Polski nie było stać na dużo czołgów w 1939r., ale nasycenie wojsk działkami przeciwpancernymi oraz artylerią przeciwlotnoczą obroniłoby nas w 1939r. Dlatego wszystko wskazuje na to, że jedynym prawdziwym powodem kupowania okrętów podwodnych w 1939r. i dziś jest uniemożliwienie posiadania przez Polskę silnych wojsk lądowych. Caracal to nie musi być głupota, to może być także świadomy sabotaż.

abx
czwartek, 19 lipca 2018, 12:51

#Frank cena blach i silników bardzo się nie różni, najdroższe to właśnie te systemy, potrafią kosztować znacznie więcej niż nośnik.

Zeus89
czwartek, 19 lipca 2018, 12:49

Nie znam kontraktu. Nie wiem czemu Słowacja kupiła bh przez kongres zamiast w Mielcu. Może chodziło o czas realizacji zamówienia. Może jest to efekt lub wstęp do innych umów - quid pro quo, może decyzja polityczna albo jeszcze coś innego bo Słowacja kupuje sprzęt ratowniczo poszukiwawczy. Nie ma wątpliowości, że Mielec by taki śmigłowiec dostarczył plus serwis i części zamienne blisko. Nie mniej Mielec i tak prawdopodobnie ma duży wkład w ten kontrakt. W Mielcu oprócz produkcji całego śmigłowca wytwarza się części w tym kabine, stożek i pylon pod wysyłkę do USA właśnie pod uh-60m i hh-60m.

WESA
czwartek, 19 lipca 2018, 12:02

Jak widzę po wpisach saga oczerniania Caracali trwa w najlepsze. W Polskiej armii nie ma już nic WARTOŚCIOWEGO i nic nie będzie. Cieszycie się bo nie ma Caracali? to nie macie niczego. Wszystkie programy uwalone lub zatrzymane ale wy się cieszycie. BRAWO WY!

Palmel
czwartek, 19 lipca 2018, 11:33

do vvv my produkujemy cywilną wersję S70 to jest złom który firma może sprzedać bez zgody senatu oni kupili właściwe te co grały w helikopterze w ogniu uh-60

ewp
czwartek, 19 lipca 2018, 11:21

Czytając niektóre komentarze odnoszę wrażenie, że gdyby udało się pozyskać choćby ze 20 śmigłowców Caracal to nasza armia stała by się niezwyciężona. Może się nie znam ale wydaje mi się, że śmigłowce transportowe są drugiej albo trzeciej kategorii ważności. Wiadomo, że przydało by się wymienić cały posowiecki sprzęt na nowy, ale żeby to zrobić to trzeba było zacząć 20 lat temu, a na to zabrakło pieniędzy a przede wszystkim woli politycznej.

Hansen
czwartek, 19 lipca 2018, 09:50

Śmigłowce mają dziesięciorzędne znaczenie na współczesnym polu walki - wiceminister ON Bartosz Kownacki

Grredo
czwartek, 19 lipca 2018, 09:41

A u nas Brak następcy mi18, sokoly nie wyremontowane, leoparda 2pl nikt na poligonie nie widział, Borsuk uczony jest pływania, Rosomaki bez ppk, ORP Orzeł prawie samozatopionu, Korweta Ślązak bez uzbrojenia, raki i czołgi t bez amunicji, Kruka nikt nie zobaczy, Miecznika nie będzie, a najważniejszej Narwi nie ma bo nie ma jak wytlumaczyć, że USA nie ma lepszego wyrobu od camm. Mamy wojska areomobilne i desantowe bez śmigłowców. Za to brygad wot do zaorania zwykłymi gradami na pęczki.

Tomek
czwartek, 19 lipca 2018, 08:01

Ewidentnie widać i słychać, że komuś bardzo zależy na rozbrojeniu Polskiej armi.

vvv
czwartek, 19 lipca 2018, 01:33

FRANK to nie w 90% te same maszyny. 2 policyjne to zwykle taxi i nic wiecej. Wojskowe sa wyspecjalizowane i kosztuję 3-5x wiecej niz taxi. na odatek uh-60m to nie s-70i

panslawista?
czwartek, 19 lipca 2018, 01:28

aaaaaaa, to Antoni mówił o Słowaaacji !

Wojmił
czwartek, 19 lipca 2018, 01:05

widzę, że wielu którzy kilkanaście/kilka miesięcy temu tutaj jeszcze piali z zachwytu nad PiS.... przejrzeli na oczy...

domel
czwartek, 19 lipca 2018, 00:50

chca kupic szutrmowe moze faktycznie to dobra decyzja.bo jednak to realna bron. a smiglowce typu carcal black hawk to bedzie narzedzie logistyczne.a logistyka moze poczekac

Marek1
czwartek, 19 lipca 2018, 00:25

Kolejna kompromitacja MON. WSZYSCY dookoła potrafią sprawnie podjąć decyzję i ja zrealizować. Niestety od lat NIE dotyczy to Polski. Śmigłowcowa tragifarsa pieknie sie wpisuje w inne \"sukcesy\" polskich MON-ów - program Mustang, program Narew, program Orka, program Miecznik/Czapla, program Homar, program Karabela/Pustelnik, program Gawron/Ślazak, program integracji Spike z Hitfist-30, itd., itd., itd ....

dred
środa, 18 lipca 2018, 23:29

I nie kupili karaczanow? Jak to? Przecież to jawny sabotaż:)

gregorew
środa, 18 lipca 2018, 23:22

Dzięki redakcjo za artykuł ku pokrzepieniu serc. Moje przemyślenia odnośnie śmigłowców są takie aby w ramach programu KRUK nabyć wycofywane z korpusu morskiego Super Cobry. Jest ich pokaźna ilość, mają przejść przed sprzedażą modernizację, Byśmy przynajmniej już coś mieli, sprzęt o wiele lepszy od naszych Mi24, lepiej wyposażony i uzbrojony. Na nasze warunki finansowe wydaje mi się najlepsza opcja cena/efekt. Mieli byśmy je dość szybko. Dobrać do nich kilka nowych Viperów i stopniowo zastępować zużywające się Cobry właśnie Viperami, Przejście z jednej maszyny na drugą i logistyka wydaję się mi ok. Spróbowałbym by je wziąć w jako Offset w ramach programy Wisła. Jako śmigłowce wielozadaniowe wziąłbym Black Hawki S70i z Mielca w z pakietem przeciw pancernym, z możliwością szybkiej konfiguracji śmigłowca do misji. W ten sposób był by wzmocniony Kruk. Zyskaliśmy byśmy w ten sposób pokaźną siłę przeciwpancerną w śmigłowcach. Wiem że Super Cobra to nie Apache i S70i to nie UH-60, ale musimy coś mieć. Uważam że S70i na Polskie warunki jest w zupełności wystarczający. Bierzemy wypasioną Wisłę, pozostały sprzęt musimy dobierać według współczynnika koszt/efekt tzw economo, i nie bać się adoptować sprzęt używany.

Tyle w temacie
środa, 18 lipca 2018, 22:57

I czemu Słowacy nie biorą od nas Black Hawków...... tylko biorą droższe z USA?? Bo u nas jest produkowana bieda wersja cywilna tego śmigłowca i obecna władza chce tą bieda wersję brać dla naszego wojska.....

TOM
środa, 18 lipca 2018, 22:37

a u nas jak to u nas - tylko sny o potędze!

Artur
środa, 18 lipca 2018, 22:27

Trudno uwierzyć! Taki mały kraj! \"Antek z domu wariatów\" obiecywał i nie mamy ani jednej sztuki, a Słowacja ma cztery i czeka na kolejne. Polska będąc krajem średniej wielkości i z naszym położeniem jest atrakcyjnym rynkiem zbytu sprzętu wojskowego i technologii wojskowej i nikt tego u nas nie umie wykorzystać. Jelcze kupujemy dla wojska po 900tys. zł za sztukę (drożyzna, by utrzymać zakład), Krabów od lat tylko jeden dywizjon, Kryli nie ma, wersji rosomaków jak na lekarstwo. Coś jest chorego w systemie zakupów i braku kontynuacji myśli poprzedników. Wojsko nie mieści się w przedziale od wyborów do wyborów. Procesy są długotrwałe, ale muszą być skończone. Wstyd! A może chodzi o ...

ccc
środa, 18 lipca 2018, 22:25

Tymczasem w Polsce ... będziemy remontować 60-cio letnie Mi-2 !

Ad
środa, 18 lipca 2018, 22:14

My się tylko chwalimy ile pkb na wojsko wydajemy ale sprzętu nie widać za to inni kupują potrzebny sprzęt

MI6
środa, 18 lipca 2018, 22:12

Oj tam my już od grudnia 2016 mamy takie...

Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich
środa, 18 lipca 2018, 21:49

Do dwóch załaduje się cała armia, a dwa będą w zapasie.

SEBA
środa, 18 lipca 2018, 21:22

Ciekawe, czy nasi geniusze z PiS liczyli, że choć śrubka będzie wkręcona w Mielcu? Może liczą, że będą w Mielcu serwisowane? To się przeliczyli ...

Polish blues
środa, 18 lipca 2018, 21:01

A my aż zero (tych dla policji nie liczę)

kriss
środa, 18 lipca 2018, 20:44

Można szybko kupić śmigłowce? można :) Tylko trzeba umieć podejmować decyzję :)

Obserwator
środa, 18 lipca 2018, 20:40

A my dalej swoje czyli dialogi i plany...

ekonomista
środa, 18 lipca 2018, 20:38

Czyli za te 523,6 mln USD wydane na trzy boeingi dla VIP-ów mogliśmy mieć 18 śmigłowców Black Hawk!!!

dakk
środa, 18 lipca 2018, 20:33

A w naszych SZ powoli zaczyna się exodus pilotów śmigłowcowych..żadnych perspektyw, latanie na 50-letnim Mi-2..No chyba ze na tych niewidzialnych Blackhawk, tylko trzeba je znaleźć..

Marek
środa, 18 lipca 2018, 20:25

My też już od końca 2016 roku mamy dwie sztuki. Kolejne kilkadziesiąt będzie lada moment.

Greg Stephens
środa, 18 lipca 2018, 20:21

A dialogi techniczne, procedury przetargowe i klikanie oficerkami trwało jak długo ??

Paralotniarz
środa, 18 lipca 2018, 20:18

Cóż znaczy 9 Black Hawk gdy nasze siły zbrojne mają ich już 18. Wszak tak obiecywał minister obrony 2,5 roku temu, a przecież minister to człowiek poważny i godny zaufania, więc musiał mówić prawdę. A teraz na poważnie. 1) Polscy politycy odpowiedzialni za obronność nie są poważni. 2) Słowacy podpisali kontrakt w 2015, pierwsze helikoptery przyleciały w 2017. 3) Nawet gdyby Polska kontrakt podpisała jutro to pierwsze BH pojawiły by się w 2020. 4) nikt jutro kontraktu nie podpisze bo musi być nowy przetarg trwający wiele miesięcy. Może uda się podpisać w przyszłym roku przed wyborami. 5) jeśli w 2019 będzie nowy rząd to przetarg może \" uwalić\" bez powodu, patrz Caracale. 6) nowe helikoptery dla polskich sił zbrojnych zostaną kupione jak któryś z 40 letnich Mi runie na ziemię zabierając wiele istnień ludzkich, wtedy padną pytania jak do tego doszło...

Pawi
środa, 18 lipca 2018, 19:26

Polska ma już 4 analizy dotyczące pozyskania śmigłowców :))

Frank
środa, 18 lipca 2018, 19:08

Ostatni kontrakt na 2 śmigłowce S70i opiewał na 120mln zł to po 60mln za sztuke. Słowacy kupili za ok. 100mln sztukę. Oczywiście UH60M posiada kilka elementów dedykowanych dla US Army, ale w 90% to te same maszyny. Czekamy na kolejne zakupy S70i

Saracen
środa, 18 lipca 2018, 19:01

A te dwa śmiglaki co Macierewicz je obiecywał do końca 2016 roku to przyleciały już? Ktoś wie?

Kriss
środa, 18 lipca 2018, 18:42

Widać można szybko pozyskać nowe śmigłowce :) u nas muszą być analizy, konferencje,sympozja, mityczny offset i tak w kółko :)

Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama