Reklama
Reklama

Skuteczny atak dronów na rafinerię koncernu Aramco

14 września 2019, 11:19
840_472_matched__pxtb75_PetroRabigh
Fot. Aramco

Dwie instalacje w rafinerii Abqaiq, należącej do koncernu saudyjskiego Aramco w miejscowości Buquyaq na wschodzie Arabii Saudyjskiej, stały się w sobotę wcześnie rano celem ataków dronów; doszło do dwóch pożarów - podała oficjalna agencja SPA, powołując się na MSW.

"Ekipy bezpieczeństwa przemysłowego Aramco zainterweniowały i opanowały pożary w dwóch instalacjach w Abqaiq i Khurais" - napisała SPA.

Na razie nie podano, czy były ofiary zamachu, ani jaki efekt może wywołać atak na moce produkcyjne giganta naftowego Aramco.

Saudyjski państwowy koncern Aramco określa rafinerię Abqaiq jako największą instalację do przeroby ropy na świecie. Szacuje się, że produkuje się tu dziennie do 7 mln baryłek ropy.

Nikt do tej pory nie wziąć odpowiedzialności za atak na urządzenia koncernu, choć rebelianci z szyickiego ruchu Huti dokonywali już wcześniej w Arabii Saudyjskiej zamachów przy użyciu dronów.

W przeszłości rafineria była wielokrotnie celem zamachów, m. in. Al-Kaidy, której zamachowcy samobójcy dokonali nieudanego ataku w lutym 2006 r.

Tocząca się od czterech lat wojna domowa w Jemenie, w której koalicja pod wodzą Arabii Saudyjskiej walczy z rebeliantami Huti, wspieranymi przez Iran, pochłonęła już tysiące ofiar i spowodowała kryzys humanitarny o gigantycznych rozmiarach. Wsparcie USA dla sił koalicji ma głównie charakter logistyczny i wywiadowczy.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 61
Reklama
www
poniedziałek, 16 września 2019, 11:19

Czyli szykuje się pilny zakup Pancyrów i zestawów Tor-2 od Rosji bo amerykańskie to nędza jest i w nic nie trafia.

lol
środa, 18 września 2019, 20:52

Po ostatnich wieściach, że ktoś w Moskwie wiedział o planowanym ataku i dokonał korzystnych zakupów na giełdzie, to już raczej niczego z rosji nie kupią.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 15:32

Zakup czego??? Pancyrów i TOR-ów totalnie skompromitowanych w Syrii?? Ostatnio Indie podsumowały Pancyra- złom gorszy od systemu OPL klasy Biała:)

antyDavien
poniedziałek, 16 września 2019, 10:24

A to ostania informacja: W ataku brało udział 18 pocisków manewrujących oraz 21 pocisków balistycznych i amunicji krążącej dalekiego zasięgu, był to najsilniejszy atak powietrzny Huti w historii wojny z AS. Dodatkowo w instalacje uderzył jeden pocisk Patriot po nieudanym przechwyceniu. Systemy OPL AS przechwyciły około 1/3 środków bojowych, względnie mniej więcej tyle środków bojowych z innych przyczyn nie dotarło nad cele.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 22:54

Anty, skąd ty wziąłes te OPL to ja nie wiem jak w okolicy rafinerii nei było nawet WKM-ów plot:) Po drugie, skad te balistyczne jak doskonale juz wiadomo ze było to 13 iranskich pocisków manewrujących i do 20 dronów kamikaze, a Huti tego nie mogli zrobic bo zwyczajnie byli za daleko.

Protadek
niedziela, 15 września 2019, 23:00

To nieprawda że Polska infrastruktura krytyczna nie jest chroniona. Gazoport jest chroniony długoteminowymi umowami na dostawy z USA. Atom będzie chroniony podobnie. Lepszej ochrony nie ma.

Gieniu11
niedziela, 15 września 2019, 22:39

Pancyry zamiast do dronow strzelały głównie do ptaków ale teoretycznie gorsze tor M2 zestrzelili wszystkie cele . Może niech saudyjczycy zainwestują w broń rosyjska. Co prawda kompletnie nie radzi sobie z zakłóceniami ale drony nieźle rozwala

poniedziałek, 16 września 2019, 14:29

A może zakupili by rozwiązania polskie, my mamy całkiem niezłe.

Edzia11
poniedziałek, 16 września 2019, 00:09

Pancyry niby strzelały do ptaków ale żaden dron się nie przedostał. To co wolisz Pancyry strzelające do ptaków o amerykańskie opl strzelająca do dronów i rakiet ?

Marek
wtorek, 17 września 2019, 11:44

Akurat tak się składa, że poklejone plastrem drony latały nad bazami w Syrii i robiły tam co tylko chciały.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 13:36

Edzia przedostawały sie i to w takiej ilości ze Rosjanie alarmowo przerzucili TOR-y z Rosji do Hmiejmin. A teraz zapytam waszym wzorem: czemu S-400 do tych dronów nie stzrelały?

Naiwny
niedziela, 15 września 2019, 19:10

DAVIEN - TO MOŻE SAUDYJCZYCY TEŻ POWINNI "ALARMOWO" ZAKUPIĆ SYSTEMY TOR OD MOSKWY?

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 13:37

A po co im przestarzały i kiepski TOR jak moga kupic znacznie nowoczesniejsze systemy OPL z zachodu:))

ech...
poniedziałek, 16 września 2019, 14:17

np. jakie i z ile?

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 15:33

Jakie? NP NASAMS, SPYDER, SAMP/T, MICA VL CAMM/CAMM-ER. jak widac pancyr lezy i kwiczy, nawet indie uznały ze jest gorszy od koreańskiego odpowiednika naszej Białej:)

antyDavien
niedziela, 15 września 2019, 23:31

Dalego Saudyjczycy gadają z Rosja o zakup S400. Chyba po tym ataku rozmowy te nabiorą tempa.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 13:38

To może sie zdecydujcie: Patrioty wg was nie działały to AS ma kupic znacznie gorsze S-400??? Przeciez w Hmiejmin przeciwko dronom tez sie całkowicie nie sprawdziły:)

Taaa
niedziela, 15 września 2019, 14:24

Ilu pytających "co z saudyjski Patriotami" rosyjskich troli , ma choć odrobinę oleju w głowie? Pociskami wartymi po kilka milionów dolarów chcą strzelać do dronów? Czemu więc Rosjanie nie użyli systemow s300 i S400 do obrony przed powstańczymi dronami z dykty, folii kuchennej i taśmy klejącej przy ataku na ich lotnisko gdzie uszkodzono kilka samolotów , kilka śmigłowców i zniszczono skład paliw? Bo nikt normalny tego nie robi? Tylko zaciekły a przy tym mało rozgarnięty przeciwnik Patriota będzie aż tak głupio pytać!!

Tyyy
niedziela, 15 września 2019, 23:28

krótkie pytanie, ile AS straciła na tym ataku, wydobycie ropy i przetwórstwo 50% down, policz sobie zanim wystosujesz podobny dowód ... nie atakowały drony tylko irańskie rakiety samosterujące ....

Stirlitz
niedziela, 15 września 2019, 13:27

Iran podpuszczony przez rosję atakuje tankowce i rafinerie, dostanie bęcki, a rosja zaciera ręce bo cena ropy idzie w górę a dodatkowo będzie sprzedawać więcej broni do Iranu.

I tyle...
niedziela, 15 września 2019, 01:24

No i w ten sposób kilka dronów przełamało najnowocześniejszą OPL na świecie. Co na to Davien i GB tak zawzięcie dyskutujący w wątku o ataku tomahawków na cel w Syrii na temat słabości i zacofania Rosja OPL ?!?!!? Patrioty wykazały się - no właśnie podobno pustynie AS zaśmiecone są setkami straconych przez AS rakietami/dronami Huti....

Marek
poniedziałek, 16 września 2019, 12:25

Przełamało? Nie wiesz skąd wystartowały drony to raz. Drugą sprawą jest to, że ani Patrioty, ani ruskie rakiety średniego zasięgu w zasadzie nie służą do tego, żeby zestrzeliwać drony. Przy takim obiekcie powinien być Skyshield, MANTIS albo coś podobnego w wystarczającej ilości. Moim zdaniem ktoś u Saudów dał ciała i tyle.

Anty sknera
poniedziałek, 16 września 2019, 11:03

tylko że taki dron mógł wystartować 2 km od rafinerii i lecieć na wysokości 30 metrów to nie takie proste , niektóre systemy np s400 nie są w stanie wychwycić i zestrzelić f 16 a ty masz za złe że patriot nie wychwycił małego drona ? Lecącego na bardzo niskimi pułapie?

tylko tyle i aż tyle
niedziela, 15 września 2019, 22:16

Czego nie rozumiesz? Żaden system opl nie ma 100% skuteczności. Pustynie AS są zaśmiecone setkami strąconych rakiet/dronów. A twoje ulubione rosyjskie wynazki w Syrii nie zestrzeliły do tej pory N I C.

i tyle...
poniedziałek, 16 września 2019, 09:57

.. ojej naprawdę ??? :) ale w tym przypadku skuteczność wynosi 0% (słownie zero)

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 15:34

Piszesz oczywiscie o S-300/400 jak widze:)

i tyle...
poniedziałek, 16 września 2019, 00:20

@tylko tyle i aż tyle Naprawdę USA najnowocześniejszy sprzęt czyli radary i systemy p-lot i 0% skuteczności ??? Nie dość ze sprzęt to jeszcze "doradcy" ?!?!?! :)

magazynier
sobota, 14 września 2019, 23:43

Ile Arabia Saudyjska wydała na Patrioty? Ile kosztowalo wyprodukowanie 10 dronów? Po ile będzie za tydzień baryłka ropy?

Davien
niedziela, 15 września 2019, 03:39

Magazynier, a czemu S-400 w Hmiejmin nie stzrela do dronów?? Tylko az z Rosji alarmowo TOR-y sciągaja??

bryxx
niedziela, 15 września 2019, 21:35

Bo maja co innego na drony i to skutecznego. Ostatnio coś fatalny czas. Bajko o cenie F-35 bolesnie zweryfikowane śmiszki z milczących S-300 jak amerykanie atakuja wrogów rosjan , a tu masz bęc i cały koszmarnie drogi system opl rodem z USA majacy podobno setki zetrzelen na końcie okazuje sie psu na budę.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 22:58

Bryxx co niby skutecznego?? Pancyry masakruja ptaki a drony islamistów bazę, a S-400 milczy?? Cena F-35 jest taka jak dla Belgii wiec znowu cos ci nie wypaliło. A co do rafinerii to jakby tam były jakeis Patrioty... Ale najblizszy to nad Zatoką perską:)

i tyle...
niedziela, 15 września 2019, 19:23

Przełamanie przez "latawce" z papieru i płutnas najnowocześniejszej obrony p-pot na świecie... Czemuż "patryjoty" nie strzelały do dronów ?? a może strzelały, a nie tarfiły, a może te super hiper nowoczesne radary nic nie wykryły dlatego rafineria Aramco płonie ?!?!?!? Reasumując wydźwięk polityczny, najbezpieczniejsze żródła dostawy to złoża Europejskie, Wenezuela, USA i Rosja. Renezuela i USA to problem transportu...

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 13:42

Panie ityle, a czemu wasze S-400 nie stzrelały do dronów w Hmiejmin?? Naprawdę jak chcesz robic z siebie... to wracaj na Sputnik:))

Odkłamywacz
poniedziałek, 16 września 2019, 11:07

Nie wiem czy wiesz ale takie dron może mieć rozmiar ptaka , i powiedz mi geniuszy jak odróżnić jednego id drugiego? Przecież gdyby ptactwa trochę tam lata i nigdy nie wiesz co akurat leci , co strzelać do wszystkiego co jest w powietrzu? Zobacz lepiej na s400 które nie są w stanie zestrzelić f16 .

Tak tylko pytam
sobota, 14 września 2019, 22:18

Czy ta rafineria była chroniona przez Patrioty?

Marek
poniedziałek, 16 września 2019, 12:37

Taki obiekt powinien być bezpośrednio chroniony przez Skyshield, MANTIS albo podobny do nich system. Tylko, że Saudowie, mimo, że ich stać w chwili obecnej mają nieco ograniczone możliwości zakupów i wymienionych przeze mnie pewnie nie dostaną.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 22:59

Ale akurat nie był bo leżał poza mozliwościa ataku Hutich a nad granica z jemenem AS ma baterie Patriot. tu chyba nawet nie było WKM-ów plot.

Marek
wtorek, 17 września 2019, 11:57

W tym regionie mówisz o zasięgu? Jaki ty widzisz problem, żeby w pobliżu takiej rafinerii znalazło się kilku świrów z moździerzami? Nimi także można narobić niezłego bigosu a świrów tam niemało. Oczywiście podobnie jaki i ty przypuszczam, że tam nie było nawet WKM-ów plot. Z tym tylko, że Saudowie mają furmankę pieniędzy, dzięki którym stać ich na porządne zabezpieczenie takich obiektów. Jak dla mnie ten stan rzeczy jest wynikiem ich niefrasobliwości.

Davien
sobota, 21 września 2019, 15:35

Marek, akurat granica z Jemenem jest dośc dobrze pilnowana a na jak piszesz swirw z mozdzierzem WKM plot czy Patriot przydadza się jak packa na muchy czyli wcale. Saudowie na pewno mieli tam patrole ladowe, czy nawet jakieś transportery ale na atak manewrującymi i dronami zwyczajnie nie byli przygotowani, zwłaszcza z tego kierunku czyli od Iraku. Komus się niezle oberwie za to w dowództwie ich OPL.

Bezkomentarza
niedziela, 15 września 2019, 14:26

Nawet jeśli to co? Ty widziałeś jak te drony wyglądają? Tego nie idzie od większego ptaka odróżnić na radarach więc nikt nie będzie strzelał do tego patriotami...

Czarek
sobota, 14 września 2019, 21:50

A polska infrastruktura krytyczna jest chroniona przeciwko potencjalnym atakom za pomoca dronow ??

Felix DeLux
niedziela, 15 września 2019, 14:26

Nie, nasz MON nie ma pojęcia o obronie przed dronami. Oni nawet nie wiedzą do czego mogliby użyć już produkowanych w Polsce systemow antydronowych.

Wojciech
niedziela, 15 września 2019, 01:49

Polska infrastruktura krytyczna W OGÓLE NIE JEST chroniona.

moklej3000
sobota, 14 września 2019, 21:47

Systemy Patriot dalej milczały

Bezkomentarza
niedziela, 15 września 2019, 14:23

Bo nie są od strzelania do niedużych dronow...

tylko pytam..
poniedziałek, 16 września 2019, 10:55

A co mają do strzelania do "niedużych" dronów ?

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 15:35

A to sie zapytaj Saudyjczyków ale na pewno maja jakąś OPL krótkiego zasięgu.

Marek
wtorek, 17 września 2019, 12:07

Mają Crotale i chyba 128 szt GDF-005 ze Skyguard.

Davien
niedziela, 15 września 2019, 03:45

Moliej a czemu milcza S-400 w Hmiejmin jak im drony dzihadystów w bazie rozrabiaja??

Kasia
poniedziałek, 16 września 2019, 09:10

Ile było takich ataków?

Davien
niedziela, 22 września 2019, 17:36

Na tyle duzo że Rosjanie musieli w trybie alarmowym sciagac przestarzałe TOR-y z Rosji.

sża
sobota, 14 września 2019, 19:24

Przecież maja Patrioty?!

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 13:46

A Rosja ma S-400 w Hmiejmin i akos tez do dronów mimo całkowitego blamazy Pancyrów nie strzelały:)

aktualizator
sobota, 14 września 2019, 17:08

Nie do końca tak, to był atak kombinowany drony i pociski balistyczne, więc mamy kolejny blamaż systemów Patriot.

Ja Grot
niedziela, 15 września 2019, 15:53

Blamaż systemów miała Rosja w syrii to dopiero była wtopa :D

Bezkomentarza
niedziela, 15 września 2019, 14:22

Pociski balistyczne, o których nikt nigdzie nie pisze? ;)

Davien
niedziela, 15 września 2019, 03:43

A gdzie widziałes te balistyczne, poprosze o zródło czy znowu sobie wymysliłeś. Wiec mamy kolejny blamaż aktualizatora jak zwykle zreszta.

zdegustowany
sobota, 14 września 2019, 16:57

A Patriot śpi ....

Ja Grot
niedziela, 15 września 2019, 15:52

A jak ładnie spał S-300 i S-400 w Syrii to już było piękne :D

Stępiłem Grota
niedziela, 15 września 2019, 23:23

A w Syrii zniszczono kogo lub co ? Rafinerię -- NIE, zakłady produkcyjne - NIE, system bojowy -- NIE, Terrorystów TAK. Więc krótko, bardzo dobrze, że spał bo terrorystów jest mniej.

Davien
poniedziałek, 16 września 2019, 13:47

Nie , w Syrii drony demolowały bazę wojskowa i lotnisko w Hmiejmin wiec rozumiem że dla Rosji to nic:))

Jur
niedziela, 15 września 2019, 14:30

Gdy latają drony, działa tylko DroneDome!!

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama