Reklama

Siły zbrojne

Zakupowe plany lotniczego oddziału Baz Logistycznych

Wśród planów jest serwisowanie Jastrzębi, a to otwiera drogę m.in. do wymiany malowania co wykonają WZL-2 w Bydgoszczy - fot. Łukasz Pacholski
Wśród planów jest serwisowanie Jastrzębi, a to otwiera drogę m.in. do wymiany malowania co wykonają WZL-2 w Bydgoszczy - fot. Łukasz Pacholski

W grudniu bieżącego roku ogłoszono wstępne plany dotyczące przyszłorocznych zakupów związanych z utrzymaniem w służbie wojskowej techniki lotniczej. Będą one realizowane przez lotniczy oddział 3. Regionalnej Bazy Logistycznej.



W ramach spodziewanych zakupów, wojsko planuje pozyskać następujące elementy wyposażenia przeznaczonego do efektywnego i bezpiecznego wykorzystania statków powietrznych: remonty silników samolotów i śmigłowców, remonty agregatów (w tym Su-22, które powoli przewidziane są do wycofania), remonty sprzętu szkolno-treningowego, sprzętu spadochronowo-desantowego oraz wysokościowo-ratowniczego, a także remonty główne śmigłowców rodziny Mi-8. Istotnym elementem będzie także serwis - tu wymienia się m.in. wielozadaniowe samoloty bojowe Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb (w tym przypadku może oznaczać to, być może rozpoczęcie zabiegów wymiany powłoki lakierniczej realizowanych w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy), Zintegrowane Systemy Łączności oraz Awioniki, a także gogle noktowizyjne.

W ramach zakupów nowych elementów znajdują się: sprzęt obsługowy dla śmigłowców i samolotów, technicznych środków materiałowych, części zamiennych, osprzętu dla statków powietrznych wydzielonych do wsparcia Grupy Bojowej Unii Europejskiej, pozyskanie aparatury kontrolno-pomiarowej. W ramach usług planuje się wsparcie eksploatacji posiadanych statków powietrznych, a także szkolenia personelu oraz tłumaczenie dokumentów niezbędnych do prawidłowego eksploatowania statków powietrznych.

Osobnym punktem wydatków będą także badania przyczyn uszkodzeń i analizy niezawodności oraz bezpieczeństwa wojskowych statków powietrznych - miejmy nadzieje, że tych będzie jak najmniej.

Co ciekawe, w wyżej wymienionych zagadnieniach brakuje m.in. zapisu o rozpoczęciu procedury wyboru firmy, która zajęłaby się (planowanym na 2014 rok) generalnym przeglądem eksploatowanych w Polsce średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130E Hercules - w tym przypadku wydaje się, że "naturalnym" wyborem powinny być Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy.

Łukasz Pacholski
Reklama

Komentarze

    Reklama