Reklama

Wojsko kupuje więcej Jelczy. Trafią m.in. do WOT

30 stycznia 2019, 16:01
Fot. Cargotec

Resort obrony narodowej rozpoczął negocjacje z firmą Cargotec Poland Sp. z o.o. Rozmowy dotyczą zakupu ciężarówek Jelcz 862, które wyposażone będą w zestaw samozaładowczy Multilift Mk. IV. Nowe samochody mają trafić do Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód. 

Trwają negocjacje między Inspektoratem Uzbrojenia z Cargotec Poland Sp. z o.o. Prowadzone między resortem a firmą rozmowy dotyczą zakupu i dostaw 27 zestawów w skład których wchodzi 27 ciężarówek Jelcz 862 oraz przyczepy. Inspektorat Uzbrojenia zakłada również możliwości skorzystania z prawa opcji, obejmującego możliwość dokupienia 20 zestawów. Cały sprzęt ma trafić na wyposażenie Wojsk Obrony Terytorialnej oraz Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód z dowództwem w Elblągu. 

Pozyskanie sprzętu ma kosztować resort ponad 18 mln euro netto. Inspektorat negocjacje prowadzi z wybraną firmą w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o zamówieniu, gdyż wspomniane ciężarówki z systemem Multilift znajdują się już na wyposażeniu polskiego wojska. Żołnierze wykorzystują dokładnie 201 takich zestawów. Co więcej, to właśnie Cargotec Poland Sp. z o.o. posiada wyłączne prawa do dokumentacji technicznej. 

Jak zaznacza IU, przedmiot zamówienia przeznaczony będzie do realizacji zadań związanych z przewozem sprzętu wojskowego w ramach działalności bieżącej jednostek wojskowych, a także podczas prowadzonych działań wojennych. Jak przypomina resort, dotychczas od firmy Cargotec Poland Sp. z o.o. na potrzeby Sił Zbrojnych RP zostało zakupionych 201 zestawów samozaładowczych do przewozu kontenerów na samochodzie JELCZ 862 z systemem samozaładowczym Multilift Mk. IV i przyczepie do transportu kontenerów PK 2-24-t. Podwozia tych pojazdów eksploatowane są jako podwozia bazowe pod specjalistyczne zabudowy (około 280 egzemplarzy).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, zestawy przeznaczone są do eksploatacji w Siłach Zbrojnych RP w okresie nie krótszym niż 20 lat. Na potrzeby eksploatacji przedmiotowych pojazdów zostały opracowane zestawy naprawcze i remontowe oraz gromadzone są techniczne środki materiałowe luzem, stanowiące zapasy wojenne. Posiadanie tych zapasów jest niezbędne i wynika z charakteru i specyfiki działań w czasie wojny. Jednocześnie, w celu zabezpieczenia wykonywania wymaganych obsług oraz napraw bieżących ww. samochodów, przeszkolono wytypowanych pracowników wojska oraz kadrę zawodową.

fragment ogłoszenia Inspektoratu Uzbrojenia

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 14
Reklama
db+
czwartek, 31 stycznia 2019, 21:28

A dla szumnie zapowiadanych pododdziałów logistycznych 18 Dywizji ani sztuki...

Podoficer
czwartek, 31 stycznia 2019, 17:57

Zasobnika od kilku lat nie mogę się doczekać a wot wszystko ma

Pan Chorąży
czwartek, 31 stycznia 2019, 14:18

Nie trafiają między innymi do WOT, ale niestety głównie. Wojsko zawodowe jeździ starym złomem!

zły
czwartek, 31 stycznia 2019, 13:55

@zaq priorytetem były kuchnie polowe i 50 pojazdów do desantowania z powietrza dla sił specjalnych.

Andrzej polskiego brzegu
czwartek, 31 stycznia 2019, 13:33

@Willgraf - jak by kupili z Podkarpacia to pewnie pierwszy od jazgoTU co? bo wybory itp pleple. kolejny @ zaq - na samoloty to nie mieli przez 8 lat Ci z najlepszej zmiany. mimo "zielonej wyspy"....a przepraszam KUPILI samoloty szkolne, z "symulowanym uzbrojeniem". z dwoma silnikami, czyli Tali pije pewnie z dwa razy tyle jak 1-silnikowy. konkurencji (I...f-16??) kolejny narzekacz - 18 mln euro netto to sporo ale skoro Ukraina buli 15 mln (na kredyt) za wyremontowany "Cywil" caracal...

Marcin
czwartek, 31 stycznia 2019, 11:43

Te Jelcze to masakra. Nie dość, że szybko łapią rdzę to są jeszcze bardzo awaryjne a jeździ się tym jak bydło. Nawet najmniejsza nierówność powoduje rzucanie w pojeździe. Wiem bo sam nimi jeżdżę.

PiterNZ
czwartek, 31 stycznia 2019, 11:11

Jelcze powinny trafić do wojskowej logistyki, żebyśmy mogli sprawnie zaopatrywać ciężkie brygady. WOT może dostać najstarsze ciężarówki jego idea to obrona własnego regionu a nie przemieszczanie się po całym kraju.

Ok bajdur
czwartek, 31 stycznia 2019, 10:25

Do OT to już trafiła masa nowoczesnych maszyn a wojska operacyjne wydają fortunę na paliwo i naprawy starych maszyn. Ekonomia podpowiada, że na nowym sprzęcie intensywnie użytkowanym uzyskano by środki na kolejne maszyny.

tut
czwartek, 31 stycznia 2019, 00:15

To dobra wiadomość.

olo
środa, 30 stycznia 2019, 22:36

tylko wot wot wot

Michał
środa, 30 stycznia 2019, 19:54

Czemu jakis cargotec a nie bezpośrednio od Jelcza?

sża
środa, 30 stycznia 2019, 19:00

27 ciężarówek za ponad 18 mln euro netto - to ile jedna ciężarówka kosztuje?

zaq
środa, 30 stycznia 2019, 18:38

No tak na samoloty nie ma, na okręty nie ma, na czołgi nie ma bo priorytetem dla MON są ciężarówki

Willgraf
środa, 30 stycznia 2019, 17:18

jak wydać miliardy i nie mieć uzbrojenia ...Kupować same Jelcze !!!

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama