Reklama

Siły zbrojne

Mieleckie śmigłowce Black Hawk już w Chile [WIDEO]

Fot. Fuerza Aerea de Chile
Fot. Fuerza Aerea de Chile

Do Chile dotarły trzy pierwsze maszyny Black Hawk, wyprodukowane w zakładach PZL Mielec. Śmigłowce trafią na wyposażenie sił powietrznych kraju. 

Śmigłowce Black Hawk pojawiły się w bazie sił powietrznych Pudahuel 23 lipca. Jak podkreślają przedstawiciele wojska, wszystkie maszyny zostały przetransportowane przez samolot Antonov 124 prosto z Polski. 

Przyjęcie pierwszych trzech maszyn, dostarczonych w ramach wartego 180 mln USD kontraktu na zakup sześciu Black Hawków, odbyło się w obecności dowódcy 2. brygady powietrznej, generała Rafaela Carrere Poblete. Jak zaznaczają Chilijczycy, maszyny zostaną teraz poddane testom, które pozwolą na wyprowadzenie ich do służby, a następnie próbom w locie. 

Chilijskie Black Hawki zajmą się realizacją misji wojskowych, jak i humanitarnych - w tym transportem żołnierzy, misjami poszukiwawczymi i ratunkowymi oraz wsparciem w wypadku wystąpienia klęski żywiołowej. Działać będą u boku znajdujących się na wyposażeniu tego kraju maszyn Bell 412 i Bell UH-1H.

image
Fot. Fuerza Aerea de Chile

Chile to siódmy nabywca helikopterów S-70i Black Hawk, które produkowane są w PZL Mielec. Nie wyklucza się, że władze kraju zdecydują się na zakup kolejnych mieleckich maszyn. Zgodnie z planem, pierwsze maszyny dostarczono w bieżącym roku. Przetarg na nowe śmigłowce dla Chile rozpisano w 2015 roku. W jego ramach władzom kraju proponowano takie rozwiązania, jak AW-149, H-215M Cougar czy Surion.

Reklama

Komentarze (37)

  1. Julek

    To jest samolot Antonow AN-124, a nie Antonov.

  2. As

    Miło widzieć że dobrze się układa współpraca z Rosjanami przy transporcie śmigłowców

  3. Dobromir

    Czemu te helikoptery nie moga sluzyc w Polsce? WP potrzebuje nowych helikopterow, a sytuacja jak przed II wojna swiatowa, gdy eksport broni kwitl, nawet do Niemiec, a wlasne wojsko sprzetu nie mialo.

  4. Davien

    Gregorx akurat w sprawie caracali się mylisz. ten śmigłowiec miał zastapic średnie maszyny wielozadaniowe i tylko je, na ciężkie śmigłowce miał byc oddzielny przetarg. Jakos w Caracalu brak rampy przeszkadza a w BH juz nie?? Ciekawe podejście:) Akurat panie gregorx to Mielec chciał uszczęsliwic polska armie smigłowcem nie spełniającym warunków przetargu, nieuzbrojonym w wersji okrojonej z całego specjalistycznego wyposażenia i do tego drozej niż konkurenci. To Mielec panie gregorx domagał się zmiany warunków przetargu pod S-70i a nie Airbus To Mielec panie gregorx nie miał wersji CSAR?SOF dla S-70i, jedynie zwykła transportową a my kupowalismy głównie wersje specjalne. śmigłowiec ZOP bazowania ladowego to spora pomyłka, biorąc pod uwage fakt że zanim sie dowlecze na miejsce to OP zrobi co chce i spokojnie odpłynie Siły specjalne może i chciały BH ale pełnoprawna wersję dla sił specjalnych a nie maszyne nie mającą nic wspólnego z Pavehawkiem czy Battlehawkiem poza nazwą,a takiej wersji jaką chcieli Mielec nie mógł im zaoferować . Co do Caracala i produkcji w Polsce: miał w WZL-2 powstac polski zakład produkcyjny dla Caracali z pełna linia montazową, prawami do modernizacji i pełnym serwisem na 30 lat. W Deblinie miała powstać fabryka silników i przekłądni czyli coś czego Mielec nawet nie posiada i musi je sprowadzać ze Stanów Zakład miał byc w 90%-tach własnościa Polski i brac udział w dalszej produkcji Caracali na inne rynki, Mielec jak na razie zbudował zdaje się ok 40 S-70i od 2010r

  5. K.

    gregorx@ Dokładnie tak , jedną platformę . Do wersji specjalistycznych rampa nie jest potrzebna . Nigdy nie planowano zakupu Chinooka , przestań marzyć . S70i jest mniejszy i nie ma rampy . Takie są fakty . Zakłady produkujące silniki i przekładnie miały także należeć do nas ( offset) . Wojskowi wskazali Caracala jako maszynę najbardziej spełniającą ich oczekiwania z tej trójki . Nie jest prawdą , że maszyna dla MW ma bazować tylko na lądzie , miała korzystać także z pokładów nowych okrętów których i tak pewnie nie będzie . Dokładnie tak , polskiego przemysłu , lepsza taka niezależność w serwisowaniu i modernizacji - chciano przekazać pełną dokumentację , niż uzależnienie od zagranicznych dostawców chcących wykorzystać fakt , że posiadają fabryki u nas . Przykład oferty jakie złożyły obie firmy i terminy i koszty serwisu i modernizacji w Świdniku . Modernizacja Rosomaka to zły przykład bo pierwsza umowa licencyjna nie dawała nam praw do samodzielnych prac nad konstrukcją , druga umowa licencyjna daje nam takie prawa bez ograniczeń , tak jak widzisz to kwestia umowy . Jeżeli to nie są atrakcyjne warunki to dlaczego mieliśmy się pakować w ofertę Mielca która nawet tego nie gwarantowała ? Nie odpowiedziałeś na pytanie , dlaczego mieliśmy kupić gołe maszyny bez serwisu w naszych zakładach , bez uzbrojenia , bez wersji specjalistycznych za cenę maszyn z pełnym wymaganym wyposażeniem , serwisem na 30 lat i gwarantowanymi cenami części na ten sam okres czasu ? Nie ma racjonalnego uzasadnienia Twoich argumentów , no chyba , że pochodzisz z Mielca . Kolego , serwis i części przez 30 lat kosztują więcej niż sama maszyna . Jeżeli BH jest taki idealny to dlaczego Amerykanie chcą aby jego następca był większy od niego ? WS nie używają S70i do ćwiczeń , Caracali i owszem .

  6. gregorx

    @bender Nie lej wody. Parytet siły nabywczej? Ten wskaźnik dobry jest do oceny względnej zamożności populacji bo porównuje jej siłę nabywczą w odniesieniu do lokalnej waluty i wyrażonego w niej koszyka dóbr i usług. Ekonomiczny potencjał kraju w gospodarce światowej obrazuje nominalny PKB, a ten (w przeliczniku na głowę mieszkańca) Polska ma niższy niż Chile. @K. Wspólna platforma? Caracal nie jest w stanie zastąpić Mi-8/17 z prozaicznego powodu: brak rampy i niemożność przewożenia jakiegokolwiek większego ładunku, do roli śmigłowca transportowego się nie nadaje. Gdyby został zakupiony nadal istniałaby potrzeba pozyskania większej stricte transportowej maszyny. WS od dawna domagały się zakupu BH, bo z niego regularnie korzystają w trakcie ćwiczeń i mają w małym palcu procedury jego wykorzystania. Kawaleria powietrzna chciała skopiować strukturę amerykańską z mniejszym BH zastępującym W-3 i Chinookiem zamiast Mi-8/17. Zamiast tego chciano ich uszczęśliwić śmigłowcem, który jest równie przyjazny w desantowaniu jak Sokół i mniejszy od Mila. Pisałem że MW Caracal pasował, nie wadzi mi to. W polskich realiach śmigłowiec morski ma bazować na lądzie a to wymaga sporego zasięgu plus wyposażenie i uzbrojenie, które też swoje waży. Odbudowa polskiego przemysłu lotniczego? Co to za pseudopatriotyczna paranoja? Mamy w polskich rękach znaczną część przemysłu zbrojeniowego, wydajność, innowacyjność jak za późnego PRLu. Kluczowe stanowiska obsadzone przez politruków za partyjne zasługi delegowanych. Funkcjonuje ta nasza \"duma narodowa\" tylko dzięki zamówieniom krajowym czyli za pieniądze podatników. Mielec odpowiada za 1/3 polskiego eksportu uzbrojenia. Gdzie byłby bez prywatyzacji? Dalej wegetowałby na państwowym garnuszku... Co do praw do modernizacji, nie przeceniajcie ich znaczenia. Wszystkie zmiany i tak musi certyfikować producent (proszę sobie przypomnieć korowody z Rosomakiem a modyfikacje statku powietrznego to inna liga) zaś potencjał B+R WZL-1 jest więcej niż skromy. Raz jeszcze powtórzę, Francuzi niczego ponad montaż końcowy nam nie gwarantowali i tylko w odniesieniu do zakontraktowanych 50 maszyn. To jest te 5-10 procent wartości kontraktu, taki miał być nasz udział w \"produkcji\". Podobnych offsetów związanych z montażem końcowym jest na świecie na pęczki. Bo tylko to się opłaca przy podobnej skali zamówienia.

  7. Marek

    @zeus89 Odnoszę dokładnie takie samo wrażenie jak Ty.

  8. W3-pl

    WW3 - Turcja NATO kraj bierze od nas. Kolumbia - kraj w wojnie partyzanckiej - BIERZE z Mielca montowane heli. Wg zagranicznego flightglobal- NIE zalanego hejtem jak Polskie forum- na 100+ egzemplarzy rodziny Uh-60 - po dostawach 6-ciu (+ 5 w...2013!!) to z 10% konia roboczego montuje dla nich Mielec. a to Chile...widzisz NIE CHCE kolejnych H-215M??? a z Sourion w Korei to odpada wirnik ostatnio. (z wojskowej wersji tej Super pumy). Ci w Kolumbi pewne zadowoleni, nie przeszkadza (jak FAch po wpisie o Uh-60M) czy to \"markowy\" czy o marne 3 mln w dolarach taniej s70i?sztuka. Podziel 290 mln w dolarach/9 markowych UH-60M za Bieszczady@De Retour.....Rumuni na pewno \"kupili\" H215M?????

  9. K.

    gregorx@ Właściwie moi przedmówcy napisali wszystko , od siebie dodam , że wspólna platforma miała zastąpić maszyny podobnej wielkości , S70i jest sporo mniejszy . Nieprawdą jest to co piszesz o serwisie , nie jest tajemnicą , że koszt utrzymania maszyny przez jego resurs jest wyższy od kosztów zakupu samych maszyn . Tu miałeś wliczony serwis przez 30 lat i zagwarantowaną stałą cenę części przez ten sam okres . Była szansa na odbudowania rodzimego przemysłu lotniczego , oprócz serwisowania w tych zakładach mogliśmy sami modernizować te maszyny , Mielec chciał wszystko robić samodzielnie . Jaki był zakres produkcji silników i przekładni tego nie wiesz , nikt nie buduje lub rozbudowuje zakładów tylko aby przykręcić parę śrubek . Faktem jest , że Mielec tego nie robi . Jaki był sens zakupu za podobne pieniądze gołych s70i bez uzbrojenia i wersji specjalistycznych ? Tutaj był w komplecie polski zakład , wersje specjalistyczne , wszystkie maszyny z uzbrojeniem , z serwisem w cenie gołych maszyn amerykańskich . Jaki to interes dla nas ? Dlaczego tylko 50 maszyn ? Mamy większe potrzeby , oczywiście na różne modele ale potrzebujemy kooperacji z globalnym dostawcą .

  10. bender

    @gregorx: strasznie mnie rozbawiłeś swoim ostatnim zdaniem w poście do @K. To troche w starym kawale, że ‘pan zdał, a pani się zdawało’. Czas więc na sprostowanie: definicja 3. świata nie do końca ma podłoże ekonomiczne, jak Ci się błędnie wydaje i Chile zdecydowanie jest państwem 3 świata, a sam termin ma pochodzenie zimnowojenne. My byliśmy krajem 2. świata ale od odwrócenia sojuszy jesteśmy krajem 1. świata. Fakt, dziś powiedzielibyśmy coś o krajach rozwijających się czy rozwiniętych. W tej kategori Chile jest krajem rozwijającym się o wysokich dochodach. Tak jak my. Ponoć we wrzesniu tego roku mamy zmienić ranking na kraj rozwinięty. Przynajmniej wg. pewnych metodologii. Co do PKB to znów skucha. Opierając się na moim ulubionym roczniku statystycznym online Chile PKB na osobę wg. siły nabywczej to $24600 w roku 2017, a w Polsce $29300 w tymże roku. Proponujesz innym, żeby sprawdzali wiadomości przed publikacją, ale o sobie to już zapominasz. Nieładnie.

  11. zeus89

    @WW3 mam wrażenie, że Chile jest trochę bogatszym krajem od Słowacji, która wzięła UH-60M więc widocznie nikt ich nie uświadomił co kupują. Większość osób tu piszących to chyba politycznie tylko tego S-70i nie lubi.

  12. ZZZ

    @gregorx. A co nas obchodzi Mielec? To amerykańska fabryka. Natomiast WZL nr 1 w Łodzi to fabryka polska, państwowa na dodatek. Czy rząd polski ma obowiązek przedkładać interesy prywatnej amerykańskiej fabryki nad interesy polskiej państwowej? Nie posiadamy kompetencji powiadasz :) To była świetna okazja aby je zacząć budować, prawda? A tak, nie macie niczego, Polacy. NICZEGO. Sami nie potraficie niczego wyprodukować. A gdy jest szansa aby rozpocząć własne kompetencje to ... lobby proamerykańskie w polskiej polityce uwala pomysł. Jedyne co Wam pozostaje to grzać się w temacie Caracala. Nie przyznać się do błędu za wszelką cenę. I cieszyć się z tego, że Jankesi klepią u Was z gotowców swoje Bieda Hołki dla trzeciego świata. Wstaliście z kolan, nie ma co.

  13. WW3

    W3 - pl - przetłumacz ten swój bełkot na język polski bo trudno jest cokolwiek zrozumieć.Z Mielca to biorą BH tylko kraje 3-ciego świata albo takie które robią wszystko u siebie i potrzebne im tylko skorupy.Słowenia jakoś nic od nas nie wzięła tylko wolała z USA.

  14. De Retour

    @ gregorx. Mielec robi morską wersję S 70i ? Nie. Dlatego nie wystartował w nowym przetargu na śmigłowce dla MW. Istnieje Pave Hawk na bazie S70i ? Też nie. Mielec daje nam prawo do dowolnej modyfikacji S70i i serwisu ? Nie. Safran, Turbomeca produkujący silniki i przekładnie posiada zakłady w Polsce? Tak. Planował przeniesienie produkcji tych elementów do Polski ? Tak. Po zerwaniu umowy na Caracale AH otworzył linie do H215 w Rumunii? Tak. Myślisz że pozostawienie WZL 1 bez pracy było w interesie AH ? Tom Enders jasno się wypowiedział o planach AH i całego A w Polsce. Byłych planach. Wojsko chciało podobno coś innego ? To po trzech latach ma. MW prawie 40 letnie Mi 14, WS Mi 17, WL ratownicze Sokoły które w nocy nie mogły  polecieć szukać pilota po wypadku Mig 29, WL Mi 24 które są słabiej uzbrojone niż taksówka Caracal z systemem HForce. Dzieci mają radość z opisywania zalet S70i i niesamowitego zakresu prac zakładu LM w Mielcu. AH dalej sprzedaje najwięcej śmigłowców w tej klasie na świecie.

  15. gregorx

    @K. W Mielcu buduje się płatowce od podstaw, w WZL-1 miał być realizowany jedynie montaż końcowy z dostarczonych z Francji modułów, to samo się tyczy silników. Naprawdę, z wielkim podziwem czytam opinie osób wierzących w ekonomiczny sens przeniesienia produkcji nawet nie całych śmigłowców ale choćby kluczowych podzespołów do raptem 50 śmigłowców. Zdajesz sobie sprawę jak wielkich inwestycji wymagałaby? A nawet gdyby ktoś w Polsce był na tyle szalony by takie pieniądze wyłożyć czym te linie technologiczne by się zajęły po sklepaniu podzespołów dla 50 maszyn? Produkcją części zamiennych? Dla 50 maszyn!? Wiesz jak by się kalkulowała cena jednego śmigłowca przy takiej proporcji nakładów inwestycyjnych do wartości całego zamówienia? O eksporcie zapomnij. Francuzi niczego nam nie gwarantowali ponad udział w montażu 50 maszyn. Wierzysz że po zrealizowaniu polskiego zamówienia daliby zajęcie polskim zakładom kosztem własnych? I wypuściliby z rąk związane z tym zyski? Ot tak? Z dobroci serca? Cały offest związany z tzw \"produkcją\" Caracali to zwykła lipa mającą rozbroić polityczną minę jaką byłoby zamówienie śmigłowców u dostawcy, który nie ma w Polsce żadnego zaplecza produkcyjnego związanego z produkcją śmigłowców. W sytuacji gdy konkurował z dwoma oferentami takie zaplecze posiadającymi. Realną wartość miał serwis, choć i tu powszechnie przecenia się jego opłacalność (części zamienne i tak byłyby z Francji dostarczane). Pomijam już machinacje przy definiowaniu wymagań, które tak skompilowano by spełniał je Caracal choć tak naprawdę tylko MW (najmniejszy użytkownik) wymagała tej wielkości śmigłowca, podczas gdy WS i KP od dawna preferowały maszyny z rodziny S-70. Ci drudzy w tandemie z Chinookiem. PS Ponieważ kilku wesołków określiło Chile jako kraj III świata, radzę by porównali PKB per capita, w Chile jest wyższy niż w Polsce...

  16. Sssssss

    Ten Mielecki Black Hawk ma się tak do amerykańskiego jak T-72 z Łabęd do radzieckiego.

  17. W3 - pl

    Te plo1 ty Pilot? Woleli turcji z Mielca I OKolic Fachowcy s70 i I ci z FAch... A nie gandarma z emerytury z Francji?! Te kraje to z f16 block 52 I Leo 2a4. Inny aktywisto od jadu wiedz, PO kolejnej dostawie kolumbii nie przeszkadza kabina z Mielca I ogon (na nim \"siada\") w co 10 - tym rodziny uh-60... Ww3 Wwwiesz

  18. Davien

    Bubu, nie mogli kupic MH-60M bo to wersja dla sił specjalnych zarezerwowana wyłacznie dla USA.

  19. PLO1

    Te Znawca a ty to ktoś podstawiony z Mielca że tak zachwalasz te bieda śmigłowce??? Słowenia je kupowała i wolała zza oceanu niż z Polski.Te z Mielca nawet nie dorównują wyposażeniem jakie mają USA dla swoich wojsk więc już może się nie ośmieszaj.Te z Mielca to biorą kraje 3 świata takie jak Chile

  20. biznesman

    strasznie drogie te śmigłowce jak na latająca taksówkę !?? latająca taksówka nie powinna kosztować więcej niż 1/3 tej ceny, za cenę jednego można kupić 4-6 nowoczesnych czołgów albo 1/3 F16 wiec wiadomo jaki priorytet ma śmigłowiec.

  21. Znawca

    Wielcy znawcy tematu sie wypowiadają a tak naprawdę nic nie wiedza ze Chile Nie chciało śmigłowców z USA woleli z Polski ze względu na jakość wykonania i dopracowanie wszystkiego a wyposażenie niczym nie odbiega od tych amerykańskich UH w Polsce tylko 2 bryzy posiadają tak zaawansowane wyposażenie jak ich 6 smiglakow ci co sie znają to wiedza o co chodzi

  22. K.

    gregorx@ Mielec to taka sama montownia jak Świdnik . Części płatowca nie są najdroższe . W przypadku Caracala zakład montujący śmigłowce miał należeć do nas . W polskich zakładach miały powstawać silniki i przekładnie . Mielec te części importuje .

  23. szalonymilitia

    tyle lat fabryki w RP i tyle maszyn w biało-czerwonej szachownicy, że aż wstyd

  24. Maras

    Eeee do tego do czego chca użyć to sie ten sprzęt nadaje. Natomiast ciagle nie widze tej maszyny jako konia roboczego naszej armii. Moze kilka specjalizowanych wersji i tyle.

  25. WW3

    zeus89 BH produkowane w Polsce to nie jest podróba tylko uboga wersja tego co produkują amerykanie dla własnych wojsk i sojuszników.Tego z Polski to poza krajami 3-świata nikt dla własnych żołnierzy nie kupi.

Reklama