Ukraina: Produkcja czołgów idzie pełną parą [WIDEO]

31 marca 2020, 12:41
T064BW Charków hala
Czołgi T-64BW Model 2017. Fot. Ukroboronprom

Koncern Ukroboronprom w ostatnich dniach marca informował o licznych dostawach sprzętu dla sił zbrojnych, pomimo zaostrzania się sytuacji związanej z rozprzestrzenianiem się na Ukrainie koronawirusa. Zakłady chcą zdążyć z dostawami, zanim prace zostaną sparaliżowane przez epidemię. Do gestora trafiły zmodernizowane czołgi T-80 i T-64 oraz fabrycznie nowe transportery opancerzone BTR-4.

Ukraina jest jednym z państw które relatywnie późno zaczęły walczyć z pandemią koronawirusa, a skala podjętych tam działań jest dalece niewystarczająca. W całym kraju wykonano zaledwie 2 tys. testów, jednak wykryto przy tym ponad 480 chorych, a 11 z nich zmarło. Eksperci mówią zgodnie, że liczby te są wielokrotnie zaniżone a ofiar może być bardzo wiele, ze względu na źle funkcjonująca służbę zdrowia.

Tymczasem koncern Ukroboronprom intensywnie stara się nie tylko ograniczyć skutki pandemii, ale też przestawia część zakładów na produkcję niezbędnych środków medycznych. Zakłady produkujące dotąd środki dla wojska szyją maski, a zakłady Zorja-Maszprojekt wznowiły produkcję medycznego tlenu, wstrzymaną z braku popytu.

Jednocześnie jednak realizowane są standardowe zadania koncernu – dostawy sprzętu i uzbrojenia dla wojska. Ich tempo w okresie 25-30 marca wskazuje, że Ukroboronprom chce dostarczyć do sił zbrojnych Ukrainy jak najwięcej gotowego sprzętu, aby nie utknął on w zakładach w przypadku objęcia ich kwarantanną. Prace te są realizowane pomimo tego, że większość załóg wysłano na urlopy i utrzymywane są tylko kluczowe działania. Część ekspertów, inżynierów i administracji pracuje zdalnie, co z pewnością stanowi pewien przełom.

W tych warunkach, w okresie 25 marca 2020 roku Lwowska Fabryka Czołgów dostarczyła partię 6 czołgów podstawowych T-64, zmodernizowanych do standardu T-64BW model 2017. Pakiet opracowany tak, aby zoptymalizować stosunek koszt/efekt obejmuje m.in. instalację: nowych termowizyjnych przyrządów obserwacyjno-celowniczych, cyfrowych radiostacji, systemów nawigacji satelitarnej i wzmocnienie ochrony pasywnej pojazdu jak również nowy pancerz reaktywny.

Dwa dni później Zakłady im. W.O. Małyszewa  w Charkowie ogłosiły przekazanie siłom zbrojnym 3 czołgów T-64BW model 2017, w standardzie identycznym jak maszyny ze Lwowa, ale również 10 zmodernizowanych maszyn typu T-80BW model 2017. Napędzane nową turbiną gazową GTD-1000TF o mocy 1250 KM i wyposażone w odpowiednie, unowocześnione systemy przeniesienia mocy posowieckie pojazdy T-80BW zyskały znacznie na dynamice oraz mobilności. Mogą osiągać prędkość 70 km/h, co zapewniło im w ukraińskiej armii przydomek „latających czołgów”. Podobnie jak T-64, również T-80 w wersji z 2017 roku otrzymały ujednolicone pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze, cyfrowe radiostacje, system nawigacji satelitarnej i nowy pancerz reaktywny.

image
Czołgi czekające na odbiór w Charkowie. Fot. Ukroboronprom

Oprócz zmodyfikowanych czołgów Charkowskie zakłady dostarczyły również 4 kolejne, fabrycznie nowe transportery opancerzone BTR-4E. Są to maszyny w układzie 8x8 uzbrojone w armatę automatyczną 30 mm oraz pociski kierowane Barrier produkcji ukraińskiej. Pomimo kwarantanny tempo produkcji zostało utrzymane. W Styczniu dostarczono 3 transportery BTR-4E, w lutym i w marcu po 4 egzemplarze.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 68
Reklama
assassin
środa, 1 kwietnia 2020, 19:00

Niech wysyłają je przeciwko Ługańskiej Republice Ludowej!Jeśli odbiją Ługańsk, zostanie tylko Donieck!

Marek
piątek, 3 kwietnia 2020, 23:41

Nie trzeba wysyłać czołgów. W tych dwóch republikach jest co najmniej 10000 przypadków koronawirusa. Tam pomoc humanitarna wkrótce będzie potrzebna.

Ellocopolaco
czwartek, 2 kwietnia 2020, 03:47

Taa, ...i od razu przejdą na ruską stronę. I to tuto completo, tak jak pod Ługańskiem:-)

ttt
środa, 1 kwietnia 2020, 17:09

Tytuł wprowadza w błąd. MODERNIZACJA TO NIE PRODUKCJA .Polski język jest chyba za trudny dla Pana

Bumarowiec
środa, 1 kwietnia 2020, 15:24

Prawie BUMAR Deja vu

spoko
środa, 1 kwietnia 2020, 05:08

Widze ze dla niektorych Ukraina jest wiekszym Wrogiem jak USA ;))))

rED
środa, 1 kwietnia 2020, 11:33

Piszesz oczywiście do innych Rosjan.

spoko
środa, 1 kwietnia 2020, 16:42

Pisze do Fanklub

dim
środa, 1 kwietnia 2020, 04:39

Zauważcie Państwo, że te wieże są już z góry całkiem nieźle chronione. Toteż możliwe, że następne wersje, w tym modernizacje starszych, będą mieć już wieże równie dobrze, czy prawie tak samo dobrze chronione, jak przód korpusu czołgu. I wobec tego nasze nowe ppk "wezmą w łeb". I tylko swój własny. MON za kilkanaście lat ogłosi oczywiście na ten temat "dialog techniczny" i tak aż do wygodnych emeryturek... Jakby nie trzeba było tego przewidywać i przeciwdziałać już dziś ( ! ! ! )

Davien
środa, 1 kwietnia 2020, 11:08

Dim, ale rozumiesz ze taki czołg wazyłby ze 100 ton i nie abrdzo były w stanie ruszyc z miejsca:) Zobacz sobie najpierw po o sa tam umieszczane kasety ERA na tym cieniutkim pancerzu a potem pisz.

dim
środa, 1 kwietnia 2020, 14:20

Oczywiście nie znam się na technice rakietowej. Niemniej dziwnie jestem spokojny, że za około 15 lat, czyli gdy Wojsko Polskie nareszcie zacznie napełniać się ilościami i modelami ppk, które w roku 2014 byłyby właściwe... (czyli z tradycyjnym, minimum 20-letnim opóźnieniem, wobec potrzeb) - co wtedy ? Ano wtedy okaże się, oczywiście że niespodziewanie, że takich powolnych ppk wcale nie boją się ukraińskie, ani rosyjskie czołgi. Gdyż ich systemy ochrony aktywnej będą wtedy znacznie szybsze niż dziś. Przy tym będą już chronić całą półsferę. Czyli na ów "dialog techniczny", za 15 lat, w kwestii "nowego rozwoju wydarzeń", możesz zapisywać się już dziś :)

Davien
piątek, 3 kwietnia 2020, 04:35

im jak na razei w broni pancernej trendjest odwrotny czyli silnie opancerzony kadłub z załogą i słabo opancerzona wieza bezzałogowa ( cechy czołgów IV gen) Obecnie mamy kilka tysięcy ppk spike wiec jak widac troche tego jest:) A co do ASOP to slicznie wyszlo ze Rojanie poza rozwiązania ze starego Drozda wyjśc nei potarfia( prymitywne granaty odłamkowe jako efektory nawet w najnowszych ASOP:)

Ellocopolaco
środa, 1 kwietnia 2020, 04:03

No proszę! Jak ukąszeni przez Suchewicza martwią się o swoich ziomków.

Sternik
środa, 1 kwietnia 2020, 00:57

Ukraińcy nie bredzą, że te czołgi są nic nie warte tylko modernizują. Szkoda, że "bogatą" Polskę stać tylko na odmalowanie T-72. Ja rozumiem że nie będą potrzebne kiedy zaczniemy produkować nastepcę ale jakoś nie słychać o żadnej licencji, choćby Opłota od Ukrainy dla której każdy grosz jest na wagę złota.

gnago
środa, 1 kwietnia 2020, 23:17

W ramach zwrotu za udzielone kredyty jedynie. Jak niedojdy nie mogły łyknąć kawałka Motor Siczy , Albo w naturze w AN 178 tak ze 4 sztuki

Gts
środa, 1 kwietnia 2020, 12:01

A czy Rosja to juz okupuje jakąś część kraju?

Orthodox
środa, 1 kwietnia 2020, 18:52

A czy mamy się zbroić za pięć dwunasta, jak w '39?

środa, 1 kwietnia 2020, 18:51

A czy mamy się zbroić za pięć dwunasta, jak w '39?

dim
środa, 1 kwietnia 2020, 15:32

@Gts. Nie, ale to ponieważ do tanga trzeba dwojga. Rosja czeka na Niemcy. I oczywiście okazję polityczną - ta się w końcu wydarzy, jak zwykle.

Krycha12
wtorek, 31 marca 2020, 22:34

Pytanie powstało po wypowiedzi Dowódcy Operacyjnego SZ. Czy 100 tys. Żołnierzy zawodowych naszych SZ jest gotowych prowadzić działania taktyczno-operacyjne w warunkach gdy w jej szeregach znajdują się żołnierze zarażeni koronawirusem? To odpowiedni moment na hybrydowe działania kinetyczne potencjalnego p k. Pozdrawiam Pana Generala.

KAT bzdur.
środa, 1 kwietnia 2020, 08:41

.. grypa wystepuje co roku od zawsze. przez ostanie kilkaset tysięcy lat.. co roku... w czym problem ? .. ktos płaci za dezinformację ?

Tomasz33
środa, 1 kwietnia 2020, 00:49

A to w innych krajach nie ma koronawirusa? Ten sam problem, dlatego jest i będzie spokój.

hans
wtorek, 31 marca 2020, 20:35

o to Polska powinna dokupić rakiet przeciwpancernych

H2O
środa, 1 kwietnia 2020, 09:26

Raczej Rosja! Ukradzionego Krymu te czołgi nie odbiją kremlowskim złodziejom, ale rosyjskich bandytów w Donbasie już postraszą!

Trzaskowianka
wtorek, 31 marca 2020, 15:57

To teraz na front i niech sie w koncu heroje wykaza

Extern
wtorek, 31 marca 2020, 15:47

Po kilka maszyn, ale w końcu tą małą łyżeczką się najedzą.

Fanklub Daviena
wtorek, 31 marca 2020, 15:25

Nic to nie pomoże. Ukraina pod okupacją USA jest już państwem upadłym, najbiedniejszym w Europie, gdzie chorzy do szpitala muszą przychodzić z własnymi strzykawkami, igłami i lekarstwami i pilnować by personel szpitala tego nie ukradł... Poszukajcie i poczytajcie "How Will the Poorest Country in Europe Deal with the Coronavirus?". Czołgi i transportery nie uchronią rządu przed upadkiem z powodu głodu i nędzy w kraju.

H2O
środa, 1 kwietnia 2020, 09:34

To ciekawe co piszesz, bo w Rosji każdego dnia przebywa zazwyczaj dużo więcej Amerykanow niż na Ukrainie! Jak zawsze fantazjujesz. Albo może cię już wirus dopadł i temperatura ci skoczyła??

Kpisz?
środa, 1 kwietnia 2020, 09:32

To zupełnie inaczej niż w Rosji, tam przecież służba zdrowia to kryształowa służba, od Wladywostoku po Kaliningrad. Nawet Szwajcaria im zadrosci. Zero problemów z zaopatrzeniem w... papier toaletowy. I dlatego pewnie w całym tym super czystym, cywilizowanym państwie z dnia na dzień (gdy u nas przybywa ok 200 chorych dziennie) oficjalnie przybywa tylko 300 chorych i jeszcze nikt nie zmarł. Po prostu putinoski CUD!!!

gnago
środa, 1 kwietnia 2020, 23:19

Nie tam jeszcze w większości zima, a ludzie rzadko do sklepu potrzebują żyją zapasami z działek. No daleko od wsi do wsi. To faktycznie jedynie miasta zagrożone

KAT bzdur.
środa, 1 kwietnia 2020, 08:44

NIE JEST NAJBIEDNIEJSZA,,KARMI ZBOŻEM CAŁĄ EUROPĘ..nie dezinformuj.. jest bardzo obfota w PARYTET dla pseudoeuro z EBC

Vis
środa, 1 kwietnia 2020, 08:30

Tak mówią na Sputniku....

Lord Godar
środa, 1 kwietnia 2020, 00:36

Jak na razie to od 2014 roku znaczna część terytorium Ukrainy jest pod okupacją Rosji i nic tego faktu nie zakłamie , jakikolwiek komentarz taki jak ten wyżej .

gegroza
środa, 1 kwietnia 2020, 00:26

W pewnym stopniu zawdzieczają to ruskim ale i w Rosji bogactwa mało - wiem bo bywałem

Davien
środa, 1 kwietnia 2020, 00:12

No własnie to doskonale pasuje do Rosji: "Czołgi i transportery nie uchronią rządu przed upadkiem z powodu głodu i nędzy w kraju." :)

wtorek, 31 marca 2020, 23:49

Kałboj
wtorek, 31 marca 2020, 18:20

Ale może uchronią przed ruską okupacją. Może wolą z głodu umierać ale wolnym? Ty tego nigdy nie zrozumiesz, kłamco...

Taka prawda
środa, 1 kwietnia 2020, 08:50

Dokładnie. Fanklubik dobrze żyje, na propagandę Rosja nie poskąpi. Na testy im nie wystarczy, z resztą po co. Tysiące umrą, a Kreml słowa prawdy nie powie.

Bormann
środa, 1 kwietnia 2020, 00:41

Ludzie dla świętego spokoju są gotowi wiele oddać i na tym bazuje putinowska strategia pełzającej wojny

gugluk
wtorek, 31 marca 2020, 22:57

100/100

sff
wtorek, 31 marca 2020, 22:26

oni rosyjskiej jeszcze nie zaznali ale ciebie amerykańska już doi....

H2O
środa, 1 kwietnia 2020, 09:35

Ukraina nie zaznała okupacji rosyjskiej?? Normalny jestes??

dim
środa, 1 kwietnia 2020, 04:52

@sff. I pewnie dlatego tak pchają się, milionami, do Polski ? A w Rosji jest ich już kilka razy mniej, niż w Polsce ?

Lord Godar
środa, 1 kwietnia 2020, 00:41

No to sięgnij do książki o historii Europy w latach 30-tych ubiegłego wieku ( tylko tej opisującej prawdę , a nie kłamliwej w wersji made in CCCP ) i poczytaj sobie jak to Matuszka Rasija potraktowała naród ukraiński w czasach wielkiego głodu . Niejeden okupant nie wyrządził takiej krzywdy obcemu narodowi , co tutaj Rosja swojej bratniej nacji .

gnago
środa, 1 kwietnia 2020, 23:27

Matuszka Rosja wcześniej oszczędziła na kacie przy takich miernotach jak Lenin co ani dnia parszywego żywota nie skalał się pracą fizyczną . Dowiedz się co robili uzbrojeni "jeńcy niemieccy" w obronie Rewolucji i lenina dookoło Przyszłego Leningradu i kto szedł zdławić tych oszukańców. Dowiedz się czemu to były takie wspaniałe wolne przestrzenie dla ćwiczeń niemieckich. A i wyczyny robotników chińskich czasu wielkiej wojny i ochotników do Czerwonej Armii warte są rozpatrzenia. Nawiasem , na Warszawę też szli i był konflikt Polsko-Chiński nieoficjalny , bo w końcu najemnicy. To byłby drugi po Jaxie na Syberii

Nysa
wtorek, 31 marca 2020, 22:13

Jak może być ktoś wolny kto nie posiada nic ?

Normalny
środa, 1 kwietnia 2020, 08:51

Budda?

COVID 19
wtorek, 31 marca 2020, 21:59

Tu nie trzeba nić rozumieć, bo jak na dłoni widać, że żaden Kraj z geniuszami twojego pokroju, a tacy tam teraz rządzą , jest krajem upadłym beż perspektyw poprawy, czego nigdy ty i tobie podobni sprzedajni kłamcy nigdy nie będą w stanie pojąć.

Davien
środa, 1 kwietnia 2020, 00:14

Covid, piszesz oczywiscie o swojej Rosji jak rozumiem?

gnago
środa, 1 kwietnia 2020, 23:30

To odnosi się również do kraju najwyższego przyrostu chorych także, zwyczajnie w slumsach namiotowych ciężko o higienę

Taka prawda
wtorek, 31 marca 2020, 21:22

Ta... Bo wcześniej żyli jak pączki w maśle! Ukraina dopiero od sześciu lat zaczęła wychodzić na prostą, więc nie ma co się dziwić, że jeszcze wiele jest do zrobienia. Ale dobrze, że w ogóle coś się tam zaczęło dziać!

Orthodox
środa, 1 kwietnia 2020, 19:08

No niestety, ale pracując za granicą budujesz gospodarkę gospodarza.

Tomcat
niedziela, 26 kwietnia 2020, 13:28

Jest też jednak i druga strona medalu - dzięki temu także i na Ukrainę trafia sporo zarobionych w Polsce pieniędzy. Do tego własne obserwacje i wnioski, które mogą przydać się w budowie własnego kraju, know-how odnośnie funkcjonowania i rozwiązań panujących w innym kraju to też wartość.

RUDY
wtorek, 31 marca 2020, 21:05

Rosyjskiej okupacji? Może powiesz mi, dlaczego to Rosja? Myślisz, że Rosjanie chcą nakarmić to stado banderowców? Tym razem ta wątpliwa przyjemność Putin zapewnia Europie. Polska ma pieniądze, jest zamożnym państwem, które nie ma problemów wewnętrznych. Ona może zawierać Ukrainę, która tak chce do Europy.

Drift3
środa, 1 kwietnia 2020, 09:23

A kto powiedział o karmieniu? Rosyjska okupacja polega zwykle na nieludzkiej eksploatacji kradzieży i morderstwach, vide Hołodomor

dim
środa, 1 kwietnia 2020, 04:55

Nie pleć, zawsze to Ukraina Rosję karmiła. I nigdy odwrotnie.

Pravda
środa, 1 kwietnia 2020, 04:45

Jakaś dziwnie się składa, że wszędzie tam gdzie nie chcą Rosji to "faszysci", nie? Na Litwie, w Gruzji, na Ukrainie. A biedy Iwan chce im tylko nieba przybliżyć. Wejść do niepodległego kraju w swoich śmierdzących onucach i mówić, że oni nie mogą żyć jak chcą. Bo russkij narod jest bolszoj a inne mają być cicho!

Anty rusofil
środa, 1 kwietnia 2020, 01:46

A enkwdowcy to co robili z Ukrainą do tej pory? Pewno obsypywali ich złotem.? My też w 1990 roku wyszliśmy z łap sowietów goli i weseli. Poczekaj z 20 lat i okaże się kto jak na tym wyjdzie. A jedyny kto okradał Ukrainę to była Rosja , nawet po 2014 okradli ich z ziemi zabierając najlepiej uprzemysłowiony okręg. Trzeba być nieźle przymulony żeby twierdzić że to USA ich okrada.

Davien
środa, 1 kwietnia 2020, 00:14

Rudy, a po co Rosja pchała tam swoje brydne łapy napadając Ukraine , kradnac Krym i go okupujac oraz wysyłając terrorystów do Donbasu? Ale jak widac to dla ciebie jest za trudne do zrozumienia.

gnago
środa, 1 kwietnia 2020, 23:36

Wyjrzyj kiedyś za tej propagandy, popytaj na ulicy Ukraińców czy Nowoukraińców . Bo na razie to ziejesz fałszywą propagandą. Ojciec z bratem i sąsiadami z osiedla wielkiej płyty kumpla z roboty (robi w Polsce od dekady) przystali do separatystów bo bezczelnie ktoś im osiedle ostrzeliwał z goździków. To odegnali

Davien
sobota, 4 kwietnia 2020, 22:05

Rozumiem ze wg ciebie Rosja nei napadła na Ukrainę, nie zagrabiła Krymu i nei wysyła do Donbasu i ługańska tabunów terrorystów i najemników?? Rozumiem ze wg ciebie spalone pod Debalcewem T-72 tęz wzięły się znikad? A podobno myslenie nie boli:)

tagore
czwartek, 2 kwietnia 2020, 11:52

Doceniam poczucie humoru.

Lord Godar
wtorek, 31 marca 2020, 15:16

Po co ten pośpiech ? Niech biorą przykład z naszego podwórka : spokój , beztroska i ... rozmontowana na części połowa Leo-2 , która nie wiadomo kiedy zostanie ponownie złożona ...

Felo
środa, 1 kwietnia 2020, 09:41

Lepiej niech się zbroją. Rosja stacza się gospodarczo, ropa tania, gaz tanieje, teraz jeszcze Gazprom musi oddać Polsce 1,5 mld . Krucho z Rosyjskim budżetem. Budowa Nord streamu stanęła, kasa utopiona a horyzont zysków się oddala. W głupocie swojej Putin może chcieć kogoś zaatakować. Gruzja albo Donbas, kto wie co temu choremu podwórkowemu watażce Putinowi do łba strzeli??

Tomasz33
środa, 1 kwietnia 2020, 00:54

Polska nie prowadzi konfliktu. A mimo to również wprowadza różne wzory uzbrojenia. Leopardy zostaną zmodernizowane tak czy siak, sprawa jest w toku.

Fanklub Daviena
wtorek, 31 marca 2020, 19:28

Dlaczego z naszego? Davien tego nie przyzna, ale połowa F-22 ze "sprawnych" jest skanibalizowana, by reszta mogła latać. W przeciwieństwie do Leo 2, gdzie jeszcze jest choć nadzieja, że się je złoży, w przypadku F-22, mimo jasnego zakazu Senatu, Lockheed Martin nielegalnie (i bezkarnie, jak to u takiego "zbyt dużego by upaść") zniszczył linie produkcyjne F-22 zamiast zakonserwować...

Bat
środa, 1 kwietnia 2020, 01:51

Znowu ty? Davien tego nie przyzna? Ty tu coś komentujesz czy robisz sobie swój kwadrat do głupiego dogadywania jednemu z ludzi? Oczywiście że f22 będą kanbalizowane jak i b1b póki ich nie wycofają. Jest ich i tak więcej niż su 35 a su 57 to takie dno jak ....

Lord Godar
środa, 1 kwietnia 2020, 00:48

Tak prawdę mówiąc to nie interesuje mnie ile jest sprawnych F-22 , a interesuje ile jest sprawnych Leo 2 w WP czy F-16 . Ja uważam , że amerykanie i tak sobie z tym radzą , a my nie . A to czy i ile amerykanie mają sprawnego sprzętu z pewnością bardziej zajmuje głowy Rosjanom , ale nie ważne ile go będzie oni i tak zawsze powiedzą , że ich broń lepsza i nie ma analoga ...

Davien
środa, 1 kwietnia 2020, 00:18

No popatrz jak kłamiesz:) Ale jak zamiast F-22 podstawimy Su-35 czy Tu-160 to jak najbardziej prawda:) A linia produkcyjna F-22 nei jest zniszczona ale zdemontowana tyle że jak widze nei wiesz nawet co ci każa przepisywać:)

Tweets Defence24