Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

JLTV wchodzi do służby, zamówienia na ponad 6000 pojazdów

Fot. Oshkosh Defense
Fot. Oshkosh Defense

Firma Oshkosh Defense otrzymała od armii amerykańskiej zamówienie o wartości 1,7 mld USD na dostawę 6107 lekkich pojazdów taktycznych JLTV i 22166 zestawów koniecznego wyposażenia. Pojazd trafi również do sił zbrojnych Słowenii.

Kontrakt, o którym w minionym tygodniu poinformował Departament Obrony, to część łączonego programu U.S. Army i Marine Corps, mającego na celu zastąpienie HMMWV jako podstawowego pojazdu lekkiego amerykańskich sił zbrojnych.

Nowy pojazd, którego pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone do jednostek bojowych w styczniu przyszłego roku, obecnie znajduje się w fazie małoskalowej produkcji początkowej. Produkcja pojazdów zamówionych w przyznanym właśnie kontrakcie ma zakończyć się we wrześniu 2019 r.

JLTV będzie - podobnie jak HMMWV - produkowany w szeregu wersji różniących się przeznaczeniem - od pojazdu służącego do przewozu żołnierzy, poprzez nosiciela broni przeciwpancernej, lekki pojazd transportowy, pojazd obrony przeciwlotniczej do wozu dowodzenia. Konstrukcja JLTV oferuje poziom zabezpieczenia przed wybuchem min i improwizowanych ładunków wybuchowych taki sam, jaki zapewniają wozy MRAP, zbyt ciężkie do wykorzystywania w trudnym terenie. Przewaga JLTV polega, między innymi na tym, że przy tym samym poziomie ochrony co MRAP, są one równie lub bardziej mobilne niż HMMWV.

W zamówieniu wstępnym o wartości 6,7 mld USD, które armia amerykańska złożyła w 2015 r., mowa jest o docelowym zapotrzebowaniu na ponad 16000 pojazdów JLTV (wspólnie przez U.S. Army i U.S. Marine Corps), oraz o dodatkowych, późniejszych zamówieniach. We wrześniu tego roku Korpus Piechoty Morskiej zwiększył planowaną liczbę zamawianych pojazdów tego typu do ponad 9000.

Zainteresowanie JLTV wyrażają również sojusznicy Stanów Zjednoczonych. Armia brytyjska planuje zakup 2747 pojazdów różnych wersji w programie Foreign Military Sales. Zaledwie kilka dni temu również Słowenia poinformowała, że zamierza nabyć 38 wozów JLTV, zamierzając zastąpić nimi własne, otrzymane od USA w 2001 r. wozy M1114 HMMWV. Obecnie w siłach zbrojnych Słowenii pozostaje jeszcze ok. 30 tego rodzaju pojazdów. Dostawy JLTV dla Słowenii mają rozpocząć się w 2021 r. i zakończą w 2023, wraz z całkowitym wycofaniem HMMWV z wyposażenia armii tego państwa.

Producentem bezprzewodowego systemu komunikacji załogi pojazdu JLTV i przesyłania informacji Fonet jest koncern elektroniczny Harris, który uzyskał odpowiednią licencję od polskiej firmy WB Electronics.

Reklama

Komentarze (10)

  1. Dropik

    Jakiś milion zł nawet z wątek za sztukę. Może odrobinę więcej bo eksport. Ciekawe ile będzie kosztować taki mustang i czy nie lepiej było wydać te 800 mln na te pojazdy niż na tego nieszczęsnego orlika

  2. bantustanczyk

    A tymczasem w Bantustanie trwa dialog techniczny dla zakupu chusteczki do nosa dla wojaka...

  3. Gracz

    Australia proponowała nam fabrykę i produkcję w Polsce hawkeia i to było by coś super. JLTV też jest super ale nie ma co liczyć na taką ofertę od USA no i hawkei jest trochę mniejszy co na polskich drogach publicznych jest na +

  4. Autor

    Brać go. Przestańmy dziadować.

  5. krajan

    Czas by Jankesie w ramach wzajemnosci, sprzedali na podobnie korzystnych warunkach, licencje na ten pojazd z produkcja w spejalistycznym polskim zakladzie zbrojeniowym, najlepiej prywatnym Z informacji wynika ze taki woz bojowy z wyposarzeniem kosztuje w USA, ca 1 milion zl Przyjmujac koszt ostatniej znacznie zawyzonej umowy MON z PGZ, na zakup dronow ca 20 milonow za szt, to ten pojazd z PGZ, kosztowal by kilka razy drozej, To wszystko by nakarmic polskiego pracownika, haraktyryzujacego sie bardzo niska wydajnoscia i duzymi oczekiwaniami finansowymi, szczegolnie zarzadow licznych panstwowych spolek w PGZ Czy minister MON, ktory rzekomo targuje sie z amerykanami, moze uzasadnic i udokumentowac ze kupujac drony w PGZ, nie przeplacilismy kilkakrotnie Czekamy

  6. Marek1

    No to będzie można zacząć sprzedawać polskiemu sojusznikowi najbardziej zajeżdżone HMMWV, co zasadniczo rozwiąże nierozwiązywalny dla polskiego przemysłu problem samochodu 4x4 dla WP. Czysty biznes dla USA - zamiast wydawać kasę na utylizację tysięcy starych HMMWV, sprzedać ten szrot Polakom wywołując tym ich zachwyt i kolejną erupcję wdzięczności. Ba, może nawet Waszyngton w swej łaskawości pozwoli nam za 1 mld. zakupić licencję na HMMWV ? To byłby dopiero "sukces" dla MON i całej "dobrej zmiany" ...

  7. KrzysiekS

    Czy ktoś widzi skale zakupów w porównaniu do naszego MON.

  8. kriss

    A u nas trwają ciagłe analizy jaką terenówkę wybrać :) I tak od wielu lat :)

  9. Pa

    A Polska zamawia również ?

  10. PL01

    A u nas kilkuset samochodów dla armii kupić od 3 lat nie potrafią czy może już uwalili Mustanga

Reklama