Reklama
Reklama

Ukraiński „Caracal” i Mi-8 na Arms and Security 2019

8 października 2019, 18:08
H225 Ukraine Kiev JSabakPA081518
H225 (na pierwszym planie) i Mi-8MSB-W (w tle po lewej) podczas Arms and Security 2019. Fot. J.Sabak/Defence24

Podczas wystawy przemysłu obronnego Arms and Scerurity 2019 w Kijowie można było zobaczyć obok siebie zmoderzniowany przez zakłady Motor Sicz śmigłowiec Mi-8MSB-W w barwach sił zbrojnych Ukrainy oraz dostarczony w ubiegłym roku śmigłowiec Airbus Helicopters H225 Super Puma, czyli cywilną wersję maszyny H225M Caracal, w barwach Gwardii Narodowej Ukrainy.

Oba śmigłowce cieszą się dużym zainteresowaniem, ponieważ prezentują obok siebie rozwiązania wschodniej i zachodniej myśli technicznej. H225 Super Puma jest pierwszą z maszyn tego typu wprowadzoną do służby w ukraińskim ministerstwie spraw wewnętrznych w grudniu 2018 roku. Dostarczono wówczas dwie maszyny, jedną w barwach służby ratowniczej a druga, prezentowana na kijowskiej wystawie, w szarym malowaniu Gwardii Narodowej Ukrainy, która podlega obecnie MSW Ukrany.

image
H225 Super Puma w barwach Gwardii Narodowej Ukrainy. Fot. J.Sabak

Warto przypomnieć, że śmigłowce Super Puma to jedynie część ogromnego kontraktu zawartego w lipcu 2018 roku na dostawę 51 maszyn trzech różnych typów za łączną sumę 558 mln euro. Obejmuje ona 21 średnich maszyn H225 Super Puma, 10 lekkich dwusilnikowych H145 oraz 24 jednosilnikowe H125 Écureuil. Cena jednostkowa maszyn Super Puma dla Ukrainy to 15,6 mln euro. Śmigłowce dostarczono w konfiguracji ratowniczo-transportowej a ich dostawa odbywa się bardzo szybko, gdyż ich dotychczasowy użytkownik, firma CHC Helicopters, pozbyła się floty 20 maszyn po katastrofie swojego H225 u wybrzeży Norwegii w maju 2016 roku.

image
Śmigłowiec Mi-8MSB-W uzbrojony w wyrzutnie rakiet niekierowanych 80 mm i ppk Barier-W. Fot. J.Sabak 

Natomiast Mi-8MSB-W prezentowany na targach to jedna z maszyn Mi-8 zmodernizowanych przez zakłady Motor Sicz we współpracy z koncernem Ukroboronprom. Nie tylko zmodyfikowano układ napędowy i ucyfrowiono awionikę śmigłowca, ale wyposażono go m.in. w nową głowicę optoelektroniczną i system uzbrojenia, obejmujący nie tylko rakiety niekierowane i działka, ale również pociski kierowane Barier-W produkcji ukraińskiej. Jest to więc maszyna na wskroś bojowa, przeznaczona zarówno do działań transportowych, jak i wsparcia ogniowego. Wprowadzenie Mi-8MSB-W do służby jest elementem szerszego programu modernizacji sił zbrojnych Ukrainy i odchodzenia od produktów rosyjskich, gdyż w tym śmigłowcu wymieniono wszelkie agregaty i instalacje na krajowe lub zachodnie. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 41
Reklama
Ciekawe?
czwartek, 10 października 2019, 22:25

Ciekawa informacja , gdy bardzo poważna firma pozbywa się na gwałt wszystkich swoich aż 20 tych świetnych francuskich śmigłowców , po katastrofie raptem JEDNEJ sztuki?? Czyżby ta jedna jedyna katastrofa zmieniła aż o 180 st poglądy tej firmy na jakość francuskich śmigłowców?? Cieekaaaweee!!!! Bardzo ciekawe. Choć np. uziemienie przez Francję wszystkich Caracali "bo są zbyt drogie w eksploatacji dla Francji" też o czymś świadczy, przynajmniej jak dla mnie.

Davien
piątek, 11 października 2019, 17:13

Panie ciekawe, we flocie CHC Helicopters ciagle lata 36 AS332, ciagle lataja Super Pumy, i Dauphiny. Maja tez EC145, Natomiast te Super Pumy zapewne zostały zastapione przez S92 czyli wiekszemaszyny. Aha Super Puma to EC225, Caracal to EC725, widzi pan taką "malutka " róznice:) Caracale we Francji lataja w misjach bez problemu i maja ponad 80% gotowości.

Gnom
środa, 16 października 2019, 10:12

Davien, AS332 ma inny zespół nośno-napędowy niż AS-532, czy EC 725 i 225. Może AS 332 właśnie dlatego jeszcze lata (pomijając, ze to śmigłowiec o ponad 3 tony lżejszy)

R53
środa, 9 października 2019, 13:41

I tu widzę pole rozmów dla naszych wytwórców sprzętu posowieckiego

Soroka
środa, 9 października 2019, 12:45

Zwraca uwagę kompleksowość podejścia Ukraińców tzn. duży kontrakt, jeden producent, trzy typy śmigłowców różnej wielkości i przeznaczenia (pomijamy wybór producenta). Jeśli jest to dobrze zbilansowane ekonomicznie to bardzo rozsądne podejście. Tutaj przypomina się nam nasz Narodowy Program Śmigłowcowy, z którego nic nie wyszło, każda służba kupiła sobie co tam chciała i już (a wojsko prawie wcale) i niestety sumarycznie słono za to wszyscy zapłaciliśmy. Ku przestrodze!

20szt Super Puma ......ehhh
środa, 9 października 2019, 11:02

"Śmigłowce dostarczono w konfiguracji ratowniczo-transportowej a ich dostawa odbywa się bardzo szybko, gdyż ich dotychczasowy użytkownik, firma CHC Helicopters, pozbyła się floty 20 maszyn po katastrofie swojego H225 u wybrzeży Norwegii w maju 2016 roku."............ Czyli co? Trochę to dziwne jak na sprzęt, który ma pochodzić z górnej półki.

Hmmmmmm
czwartek, 10 października 2019, 22:27

Co przez te 3 lata działo się z tymi 20 helikopterami?? Stały, latały, rdzewiały, porastały mchem??

aik
wtorek, 8 października 2019, 22:53

koniec 2019....wlasnie by sie konczyl proces dostawy 50szt Caracali......ehhh

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 9 października 2019, 17:29

kto TO pisze??? airbus od 2006 do lipca b.roku 2019 dostarcza 97 z 180 zabukowanych...w 13 lat - 97! ILE to rocznie?? po rozbitegym po awaryjnym siadaniu w Afryce - listopad 2014 France Lotnictwo czeka do dzisiaj. prawie 5 LAT na 1

Licznik
środa, 9 października 2019, 16:43

Cywilki używki średnio po ok 15 mln , a nasze średnio po 65 mln. Drożej o parę mln nawet niż niemieckie wypasione szturmowe Tigery. Taki "drobiazg"!! Drożej o ponad 30% niż identyczny liczbowo kontrakt brazylijski , gdzie Brazylia pozyskała nie mikro ofsecik tylko full wytwórnię śmigłowców z solidnym gotowym pakietem zamówień!!

Andrzej polskiego brzegu
czwartek, 10 października 2019, 15:33

cywilki po ok 15 mln ALE w jakiej WALUCIE?? nie ma po terenie kantoru wymiany walut?, ot buraczana wiedza... przy cenie jednostkowej maszyn Super - wyremontowana - puma dla Ukrainy to 15, 6 mln euro EURO!! wychodzi 67 mln w naszej walucie. nowy, Nie wycofany przez nikogo s70i Taniej!!!! po 65 mln pln

Davien
środa, 9 października 2019, 23:37

Licznik jak nie wiesz ze cywilne wersje uzywane w porównaniu do wojskowych chodza za grosze to czego ty tu w ogóle szukasz?. Brazylia nie pozyskała żadnej fabryki, bo Helibras jest własnoscią Airbusa i kupili głównie maszyny transportowe a nie jak u nas wersje specjakistyczne.

Ech ty
środa, 9 października 2019, 16:35

Ehhh, nawet minister obrony Francji stwierdziła że Caracale są za drogie w eksploatacji dla Francji i je hurtem uziemiła. Poza tym siły zbrojne Francji inwestują non stop w EH90. Ehhh......

Davien
środa, 9 października 2019, 23:39

To czyje Caracale lataja w misjach w siłach specjalnych Francji?? A co do NH-90, to kupili ich 102 sztuki i ani jednego więcej, do tego 27 dla Marynarki by zastapić Dauphiny i Lynxy:)

Gnom
środa, 16 października 2019, 10:13

Francji (stale tylko kilka sztuk), stąd Pani Minister może powiedzieć, że są drogie, bo za nie płaci i wie (w przeciwieństwie do ciebie).

Eckard Cain
środa, 9 października 2019, 05:21

No ale przecież my mamy nasze lepsze :)

jorzy
środa, 9 października 2019, 12:20

bo niewidzialne?

Trepusz
środa, 9 października 2019, 02:44

Pytanie czy rzeczywiście potrzebny nam tak duży helikopter? W końcu caracal nie zastąpiłby mi-8/17 a jako maszyna specjalistyczna, przydałby się śmigłowiec mogący korzystać z pokładów okrętów.

dropik
środa, 9 października 2019, 16:47

Miał się mieścić na miecznikach - oczywiście nie byłby używany jako śmigłowiec pokładowy . Ah-101 już nie ma żadnych szans.

Boczek
środa, 9 października 2019, 12:09

H225M był również przewidziana na okręty. Aktualnie dopasowujemy potencjalne okręty do AW 101. Parafrazując - "odwrócona logika polska".

W3-pl
środa, 9 października 2019, 20:12

cena WYCOFANEJ pumy to 13+ mln euro. czytaj NIE chcianej przez operatora platform. nowy s70i

Davien
czwartek, 10 października 2019, 04:15

Jak pamietam Super Puma jakos nie startowała w Polsce ale Caracal, ot taka mała róznica:)

Pit
środa, 9 października 2019, 12:03

Caracale nie miały zastąpić śmigieł pokładowych tylko bazowania lądowego, czyli Mi-14PŁ i PS/PŁR, a w przyszłości W-3WARM. Śmigło pokładowe to osobna bajka. Tymczasem te 4 zakupione AW-101 będą do wszystkiego czyli niczego. Gdyby było ich co najmniej 6-8 a tak zabije je drogi serwis i niska gotowość bojowa...

Davien
środa, 9 października 2019, 12:03

Trepusz, alez własnie miał zastapić Mi-8/14 jako maszyna specjalistyczna i częściowo transportowa. Mi-17 zostawały do chwili przetargu na ciężkie smiglowce

7plmb
środa, 9 października 2019, 00:49

I całe szczęście że nawet się nie zaczął..

Davien
środa, 9 października 2019, 12:04

A niby dlaczego? Teraz nie mamy nic a PiS kupuje jakies namiastki zamiast porzadnych maszyn w wersji SOF i dziwaczne hybrydy bez polowy wyposażenia czyli AW-101 za sporo wyższą kwotę i ze smiesznym offsetem.

aster
wtorek, 8 października 2019, 23:49

Nie popieralem wyboru Caracala na nastepce Mi8/17 tylko przez brak tylnej rampy zaladunkowej , ale teraz po czterach latach beznadzieji , bo kilka s70 dla wojsk specjalnych i aw101 duzej roznicy nie robi , robi mi sie nidobrze , kiedy mysle ze idioci u wladzi nic nie zrobili w tej sprawie ! , jak nas nie stac na nowe to niech kupia "na razie " uzywane UH60M 64szt i CH47D 32 szt to by zalatalo dziure w logistyce .

dropik
środa, 9 października 2019, 16:49

on nie zastępowałby mi-17 . Do tego był potrzebny wiekszy smigłowiec. Ale to był krok na przód.

Davien
środa, 9 października 2019, 12:06

Aster, w tamtym przetargu żaden nie miał tylnej rampy. Jeżeli te AW-101 sa w wersji ZOP tez jej nie maja więc jaka to róznica?

Gnom
środa, 16 października 2019, 10:15

Davien, spójrz na latające 101 i znajdź bez rampy. To miały być cywile do dowozu na platformy.

kjhkjhklhjkl
środa, 9 października 2019, 11:25

To jest wydatek potrzebny, ale nie priorytetowy. W wydatkach trzeba utrzymywać dyscyplinę (nawet większą niż w wojsku), i konsekwentnie realizować priorytety. Mówiąc prościej Wisła , Kraby, p.panc, amunicja to wydatki pilniejsze.

Max
wtorek, 8 października 2019, 23:26

............z polskiej fabryki. Ale na szczęście, nauczymy się montować tapicerkę w AW101. Jaki kraj, takie kompetencje.

AutorKomentarza
środa, 9 października 2019, 13:02

"....z polskiej fabryki" - caracale są, były i będą robione tylko we Francji. W Polsce miały być tylko malowane. Trudno to nazwać fabryką.

Davien
środa, 9 października 2019, 23:41

Wow to co miąła robic ta linia produkcyjna w Polskich zakładach w Łodzi?? Co miała robic fabryka silników i przekładni w Deblinie?? Aha a co powiesz o pełni praw modernizacyjnych i modyfikacyjnych tych min 50 Caracali powstałych w Polsce w Polskich zakładach?

To tylko plotki
czwartek, 10 października 2019, 22:18

No właśnie Davien, skoro pierwsze aż 25 szt z tych 50 miało przyjechać gotowe w skrzyniach z Francji , to po co niby ta linia produkcyjna , dla kolejnych naszych 25??? Brednie! W tym samym czasie Airbus bowiem inwestował w juz istniejące zakłady w Rumunii!! Jaka linia?? U nas?? To po co konkurencyjne inwestycje w Rumunii, gdy i tak cała Europa kupuje NH90??? W Polsce NIC by nie było, żadnej linii, żadnej fabryki!! Tylko naiwni wierzą PO, które to NIGDY żadnej obietnicy nie dotrzymało!!

Davien
piątek, 11 października 2019, 16:35

To rozumim że Kuwejt Caracali nie kupował, Inne zakupy to tez sa jedynie złudzeniami? W Rumunii jest zakład produkujacy zupełnie inne maszyny Airbusa więc jak widac znowu nie masz racji:) Niby jaka cała Europa kupuje NH-90?

Max
środa, 9 października 2019, 22:11

Miał być pełny montaż, z transferem technologii, zgodą na modyfikację, eksport i serwis. Dodatkowo części zapasowe w stałej cenie na 30 lat. Wydział lotniczy na politechnice łódzkiej, pod patronatem Airbusa. Mało ? Fabryka w 90 % własnością Polski. Co PIS wynegocjował w zamian, chętnie posłucham.

Frank
czwartek, 10 października 2019, 11:18

Francuzi nie chcieli nam nic dać, zapewnili tylko, że zainwestują w fabrykę która będzie wiekszościowo własnością skarbu państwa, w niej bedą produkowane śmigłowce ktorymi będzie mogła handlować tylko i wyłącznie spółka Airbus, na swoje potrzeby sobie wyprodukujemy 30 egzemplarzy bo 20 miało powstać we Francji, później losy fabryki niepewne, a wiadomo, ze Francja zmagając sie z bezrobociem nie przeniesie produkcji do Polski, jeśli chodzi o kompetencje do produkcji podzespołów to obudźcie się, Airbus ma łańcuch dostaw w całym świecie w tym obecnie i w Polsce, zgoda na eksport? A co jeśli Francuzi cofnęliby tą zgodę. Przemysł śmigłowcowy to Hitech i nikt nie rozdaje takich kompetencji na bazarze, możesz kupić licencję ale o sprzedaży eksportowej decyduje właściciel koncernu. Pytanie, ile wyprodukowaliśmy Rosomaków na eksport? Ani jednego, bo to co zostalo sprzedane to AMV Patria sprzedane przez Finlandię a wyprodukowane w Polsce.

Frank
wtorek, 8 października 2019, 22:26

Czyli to używane Super Pumy.

Davien
środa, 9 października 2019, 00:36

Do tego w konfiguracji cywilnej a nie wojskowej.

Boczek
środa, 9 października 2019, 17:24

No ale ile było śmiechu, bo przecież były 2 razy tańsze niż nasze potencjalne H225M.

Davien
czwartek, 10 października 2019, 04:16

Jak ktos nie wie czym się róznia... to potem takie kwiatki jak w niektóryh komentarzach wychodza:)

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama