Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ukraiński MiG-29 z precyzyjną bronią powietrze-ziemia

Fot. LPZRM/Ukroboronprom
Fot. LPZRM/Ukroboronprom

Zmodernizowany przez Lwowskie Państwowe Zakłady Lotniczo-Remontowe samolot MiG-29MU2 przechodzi testy w locie z pociskiem kierowanym powietrze-ziemia CH-29T. Wyposażenie pokładowe maszyny zmodyfikowano, a uzbrojenie poszerzono o pociski kierowane powietrze-ziemia i bomby korygowane telewizyjnie lub laserowo. Celem jest przekształcenie myśliwca MiG-29 w maszynę wielozadaniową w oparciu o ukraińskie technologie.

Prace nad samolotem MIG-29MU2 są rozwinięciem modernizacji MiG-29MU1, która jest już eksploatowana przez ukraińskie siły powietrzne w 40 Brygadzie Lotnictwa Taktycznego, stacjonującej około 20 km od Kijowa. Prototyp najnowszej wersji maszyny, wyremontowanej i zmodernizowanie przez Lwowskie Państwowe Zakłady Lotniczo-Remontowe został oblatany w styczniu 2020 roku i rozpoczął testy w locie nadzorowane przez siły powietrzne Ukrainy.

Sercem modernizacji jest system celowniczy H-019-U2 umożliwiający wykorzystanie zmodyfikowanego radaru N019U1 do wykrywania celów powietrznych i naziemnych, naprowadzania uzbrojenia i mapowania terenu. Maszyny zyskały też ulepszoną stację Kols, czyli laserowy dalmierz i termonamiernik o niemal dwukrotnie większym zasięgu wykrywania od rosyjskiego systemu OEPS-29. Jednak najważniejsza zmiana, to modyfikacja systemu kierowania ogniem do wykorzystania naprowadzanych telewizyjnie pocisków CH-29 i bomb KAB-500KR. Są to pociski opracowane jeszcze z ZSRR, ale produkowane i modyfikowane przez ukraiński przemysł.  

Samolot MiG-29MU2 podczas lotu z pociskiem Ch-29T oraz o rok starsze zdjęcie z prób w locie. Fot. mil.gov.ua
Samolot MiG-29MU2 podczas lotu z pociskiem Ch-29T oraz o rok starsze zdjęcie z prób naziemnych. Fot. mil.gov.ua

Docelowo uzbrojenie MiGa-29MU2 mają stanowić również pociski i bomb kierowane laserowo produkcji krajowej. Dzięki tym modyfikacjom oraz remontom głównym samoloty MiG-29 po podniesieniu do standardu MiG-29MU2 mają posłużyć jeszcze w siłach powietrznych Ukrainy 8-12 lat. Jest to czas wystarczający dla pozyskania nowocześniejszych maszyn.

W zakresie kluczowych zdolności do użycia uzbrojenia kierowanego testy naziemne bomby KAB-500KR i pocisku CH-29T (naprowadzane telewizyjnie) na prototypie MiGa-29MU2 prowadzono już w marcu 2019 roku. Natomiast 30 marca 2020 roku opublikowano pierwsze zdjęcia samolotu MiG-29MU2 lecącego z podwieszonym pod skrzydłem pociskiem CH-29. Na kwiecień planowane są kolejne loty próbne jak również testowe odpalenie pocisku oraz próby działania systemu zarządzania i naprowadzania uzbrojenia.

Reklama

Komentarze (26)

  1. :))

    POLSKIE MIGI po 1 zł sprzedać Ukrainie (oczywiście oni pokrywają koszty transportu lądowego...

    1. Herr Wolf

      A co w zamian tylko jeżeli potrafisz mądrże proszę..?

    2. Davien

      A w zamian Polska kupiła F-35, nie wiedziałes tego:)

  2. gnago

    Nasz nowy największy przyjaciel dla dywersyfikacji foteli wyrzucanych łyknął licencję zwiezdy. Nasza Bydgoszcz pożałowała na zakup tych foteli, czy części do nich . No chyba że jankesi odmówili to są kryci

    1. Davien

      Po pierwsze Rosja nie potrzebuje licencji, to jej fotel, po drugie,z Rosja nei ma żadnej dywersyfikacji, ta mamy w Polsce z USA a oni tego producenta kalek jak go określaja nigdy nei wzieli choc były takie plany ale jak zobaczyli to odskoczyli jak od kaktusa:)

  3. Bobifly

    To jest dobry kierunek rozwoju, 29 jako platowiec nie do pobicia no i moc rowna B 737 mowi sama za siebie przy 11 t wagi.

    1. chateaux

      Płatowiec Mig-29/Su-27/Su-25 ma RCS 15m2 - równe przekrojowi radarowemu bombowca B-1B

    2. gnago

      A kto pamięta że dwie dekady temu we Wrocku opracowało powłoki malarskie zmniejszające echo radarowe?

    3. Davien

      Panei Chateaux, RCS dla B-1B wynosi 1,45m2 a nei 15m2, nawet dla B-1A zanim podjeto prace nad jego redukcja wynosiło 10m2. Dla MiG-29 RCS wynosiło od 5 do 1-3m2( MiG-29-35) dla Su-27 15m2, dla Su-35 ok 6m2, a dla F-15C 25m2. Dla porównania F-16 bl 52+ ma 1,2m2 RCS.

  4. bolek

    dlaczego Ukraina moźe i w miarę tanio produkowac , modernizowac a nasi przemądrzali włodarze co pół roku zmieniają prezesów i rzaźądy w firmach zbrojeniowych.

    1. chateaux

      Bo Ukraińcy mają u siebie przyniesioną przez Ruskich wojnę, toteż pracują częściowo w trybie gospodarki wojennej. Poza tym, w czasach PRL-u i Układu Warszawskiego Polska była zaściankiem technologicznym w zakresie technologii wojskowych, w którym można było pracować tylko nad tym nad czym Rosjanie pozwolili - a i to pod warunkiem że nie przewyższy sie w tym zakresie ZSRR, a Ukraina sowiecką "Doliną Krzemową".

    2. gnago

      ? Doprawdy ? Rozkmiń kiedy układy ostrzegające wprowadził świat, a kiedy polska armia PRL miała je w czołgach. No dobra wygooglaj merida

    3. Zaściankiem? Moze jakies dowody na ta teze przedstawisz? Zobacz jaka pozucje wtedy mieliśmy w handlu bronią, nie zawdzięczalismy jej eksportowi czołgówcz czy karabinów. Zgadnij co my takiego produkowalismy i eksportowalismy w tym segmencie. Najpierw embargo po wprowadzeniu stanu wojennego i nie zniesienie go po zniesieniu tego stanu nam zaszkodziło a tak naprawdę to celowe niszczenie naszego przemysłu całego a obronnego w szczególności po 89 roku. Prosze nie wypisywac tu bredni o jakimś zaścianku. Po takich zniszczeniach wojennych, po takich stratach ludzkich, byliśmy w stanie projektować i budować samoloty w tym odrzutowe praktycznie kompletne bez wkładu obcego, zbudować reaktory jądrowe a dzisiaj?

  5. Przemo

    Przecież nie dawno się dowiedziałem że w Polsce jest "Dolina Lotnicza". Czyli taka modernizacja to dla naszego przemysłu byłaby igraszką. Powiem więcej oni potrafiliby nie tylko go zmodernizować ale i wyprodukować nowiutki. W końcu związki zawodowe z doliny lotniczej krzyczą że umieją wszystko tylko kasy brak.

  6. Cynik

    Niestety nasz kraj nie ma tak silnego przemysłu lotniczego jak Ukraina. Powiem więcej byłby problem z zaprojektowaniem latawca a mowa o samolocie odrzutowym. Wszystkie lotnicze wojskowe zakłady remontowe to jedna wielka fikcja... Przestarzałe i niedoinwestowane. Chwalące się np. umiejętnością malowania samolotów F-16 o remontach mig-ów 29 nie będę wspominał... bo przedłużanie resursu w dokumentacji to nie remont. Szans że będzie lepiej nie widać. Szacunek dla Ukrainy że umie modernizować i dbać o swój sprzęt własnymi siłami. Powinniśmy brać z nich przykład i nie tylko o lotnictwo chodzi.

  7. Kapral

    W USA stawiają na drony Polakom upchali F 35 jak można zrobić interes z przyjaciółmi niech min Błaszczyk bierze przykład z Ukrainy

    1. Marek

      Sobie robią drony przeznaczone do współpracy z F-35. F-35 dla siebie też robią.

    2. chateaux

      USA stawiają na F35. Zamawiają je tysiącami.

    3. Adam

      Blaszczak właśnie ogłosił rezygnacje z F-35

  8. Kapustin

    Jak taki dobry to niech sobie polata nad donbaswm Tam juz kuby na,niego czekają

  9. zyzio

    Robienie Z Mig-a 29 na siłę maszyny wielozadaniowej to hmmmm... niezbyt mądre posunięcie.

    1. Smyk

      Pewnie.Lepiej zrobić z Zaporożca.

    2. Pewnie, ma to taki sam sens. Ale jak widać można, tylko niech ktoś wyjaśni po co?

    3. chateaux

      Bo nie stać ich na zakup rasowej maszyny WSB. Po to.

  10. Dario

    Co może mig 29 w starciu z su 57 katapultować się

    1. mick8791

      Najpierw Su-57 musiałby istnieć...

    2. Lechu2001

      Zniszczyć go na CPPSie

    3. Macorr

      Nic nie musi Su57 same spadają

  11. Herr Wolf

    A był czas gdy mogliśmy kupić tanio kilkadziesiąt uzbrojonych maszyn...

    1. Orthodox

      Do czego to się dziś nadaje? Do Air Policing?

    2. hej

      Jak się dba tak się ma. Jakbyśmy łaskawie podpisali umowę o przeglądach i częściach zamiennych to by latały. Alternatywnie można było kupić zachodnią awionikę, ale jakiekolwiek naprawy w WP zabierają pieniądze tak bardzo potrzebne amerykańskim korporacjom. Priorytety.

    3. Orthodox

      Te samoloty jednak się zestarzały moralnie.

  12. Kasia

    Nie kapuje O co chodzi z naszym przemysłem zbrojeniowy .Nic nie robią A jak już to trwa to lata?

    1. BUBA

      No bo najpierw gdybywanie i analizowanie.

  13. Afrikaner

    Krawiec tak kraje, jak materiału staje...

    1. Gnom

      I na tym polega mądrość władzy - powoli i konsekwentnie. My pyszczymy, oni robią i niedługo to my wyjdziemy na .... Oni nie jedzą "Homarów" bo odpoczywają pod olchami, nie siedzą nad "Wisłą" i nie czekają na "Harpie". Robią ile mogą i na ile ich stać, właśnie tak. Dorobią w Afryce, w Azji a potem już będzie z górki.

    2. Marek

      Mieli odpowiedni spadek. Część zmarnowali. Poczuli rosyjski oddech na plecach, to dbają żeby reszty nie zmarnować. Słusznie czynią. Jak sobie pomyślę, co robiono z naszym przemysłem zbrojeniowym, to mnie trafia szlag.

    3. Gnom

      Zejdź mu z drogi, możemy wejdą mu w drogę politycy, lobbyści inne tego typu trole - i ich trafi! Ale jak się widziało co było i widziało się to co było równocześnie na świecie to fakt.

  14. vvv

    przewymiarowany ppk w stosunku do brimstone 2 ktory wazy 0 tego pociski, ma wiekszy zasieg, wieksza penetracje i wiecej trybow naprowadzania :)

    1. Davien

      A od kiedy to Ch-29 jest ppk?? to cięzki pocisk taktyczny do niszczenia waznych celów, I rozumiem że ważący 49kg Brinstone zrobi wiecej szkód niż wazący 680kg Ch-29 z głowica o masie 7x wiekszej niz masa całego Brimstone;a??

    2. Najwiecej spustoszenia sieje twoj AIM-120 z 1973 roku.

    3. Nie wiem czy zauważyłeś, że mowa jest o Brimstone?

  15. Mietek

    a naszych nie daliby rady tak zmodernizować? szkoda wyrzucać bo to dobre maszyny...

    1. Andrzej

      Niestety nie. Do tego potrzeba naukowców, a nie urzędników. Na technice trzeba się znać.

  16. Andrzeju

    Prima Aprilis???

  17. Andrettoni

    W czasie kryzysu to i 30 lat polatają...

  18. ja

    Moze dac im nasze migi do remontu skoro my nie potrafomy nawet foteli naprawic. Polataly by jeszcze troche

    1. pomysłowy d

      lepiej im je sprzedajmy albo zamieńmy na licencję na Wilchy

  19. Kaczor

    To ile migow przejął ruski po aneksji Krymu? Gdzie byla MOC ukrainy jak sewastopol zdradzil?

    1. pardą

      próba odbicia Krymu przez Ukraińców wiązałaby się z konfiktem z ruskimi na pełną skalę. Zastanawiam się co by zrobili ci krzycząc o zdradzie Ukrów na Krymie, czy w sytuacji najazdu Ruskich (lub jakichkolwiek miażdżących sił nieprzyjaciela) woleliby kulkę w łeb albo 100lat gułagu? Nie sądze ;)

    2. Leon zawodowiec

      Kolego przecież mieli bandy upa w odwodzie ale widze ze i ci dali noge przed ruskim

    3. Orthodox

      Wręcz przeciwnie. Gdyby nie ochotnicze bataliony, rewolta w Donbasie nie zatrzymałaby się na dwóch regionach. A być może istniałaby już tam kolejna Autonomiczna Republika.

  20. gosc

    i jak zwykle skonczy sie na 1 egz.

    1. Orthodox

      No bo gdzie stare Mig29 jeszcze latają i kto się skusi na kosztowną modernizację.

  21. AWU

    Gdy Mig-29 wchodził do służby był to rzeczywiście powiew nowoczesności w walonkowym lotnictwie ZSSR i bloku wschodniego. Dopracowana aerodynamika , wręcz eleganckie linie, zdolny "wymanewrować" większość zachodnich odpowiedników co odpowiednio nagłaśniała rosyjska propaganda ( jest faktem że również P-11c był w stanie "wymanewrować" Bf109 w walce powietrznej jednak jedynie kilku pilotów Luftwaffe była na tyle nierozsądnych aby się wdać w walkę manewrową z w.w. P-11c). Mig-29 był pierwszym rosyjskim samolotem 4 generacji aczkolwiek naszpikowany elektroniką 3 generacji w dodatku rosyjską elektroniką. Nie najlepszy debiut bojowy w barwach lotnictwa Syrii - 2 Mig29 zestrzelone przez izraelskie F-15 w 1989r (następne 2 w 2001) 5 z 16 serbskich Mig29 zestrzelone w 1999 przez F-15/F-16 NATO (w tym przypadku należy zmodyfikować tradycyjną rosyjską wymówkę na "Serbowie szkoleni byli przez niedouczonych Arabów") natomiast konflikt w Erytrei gdzie rosyjscy najemnicy latający Su-27 dla Etiopii starli się z rosyjskimi najemnikami na Mig29 w barwach Erytrei zakończył się zestrzeleniem wszystkich 4 Mig-29 ktore jednak zestrzeliły 1 x Mig-21 1 x Mig-23 i 1 x Mig-25 i to są chyba jedyne zwycięstwa w powietrzu na koncie myśliwców tego typu (+ ukraiński Su-25). Generalnie stara awionika, "krótkie nóżki" , rosyjska jakość silników, konstrukcja która po 2500 godz zaczyna się sypać. Indonezja wydaje do 5 mln USD rocznie na utrzymanie każdego ze swych egzemplarzy, należy jednak wierzyć pilotom którzy twierdzą że maszyna bardzo przyjemna w pilotażu.

    1. Chriss

      Indonezja nie posiada MiG-29...

    2. say69mat

      Kolega miał zapewne na myśli sąsiednią Malezję.

    3. robo

      łatwo pomylić , obydwa kraje płacą za rosyjskie samoloty olejem palmowym, klapkami plażowymi i podkoszulkami (50% wartości transakcji) .. :))))

  22. say69mat

    Hmmm ... ukraińskie sukcesy, w kwestii modernizacji postsowieckich maszyn. Są miarą kompromitacji potencjału naszego przemysłu zbrojeniowego i zdolności Ministerstwa ON do organizacji zaplecza technologicznego dla posiadanych systemów uzbrojenia.

    1. Ukraina "odziedziczyła" około 150 mig 29, a ile ich lata 32 ? jest z czego brać części.

    2. chateaux

      Niezupełnie saymat. Pamiętaj że mówisz o Ukrainie - kraju który dźwigał połowę wojskowego R&D ZSRR.

  23. Navigator

    A jak tam nasze migi? CISZA

  24. ewermekjrkejr

    Jak im się powiedzie, to może warto zmodernizować u nich nasze Migi - wtedy zawsze jeszcze jakiś czas pociągną.

    1. Prorok

      Po prostu im je oddać, tak jak Niemcy dali nam Leopardy i Migi właśnie.

  25. BadaczNetu

    Modernizacja starego złomu ma tylko jedną zaletę: rozwój zdolności technicznych. Chociaż uważam że lepiej by było się uczyć na UAV - zawsze to mniejsze straty w ludziach...

Reklama