Turcja: Śmigłowiec T129 ATAK z systemem walki elektronicznej

19 listopada 2019, 09:19
T129B2 atak-5
Fot. TAI

Turecki Dyrektoriat Przemysłu Zbrojeniowego (SSB – tur. Savunma Sanayii Başkanlığına) poinformował o oblocie zmodernizowanego śmigłowca T129B2 ATAK (oznaczonego też ATAK FAZ-2). Maszyna w tej wersji wyposażona jest w nowe systemy walki elektronicznej i krajowej produkcji głowice obserwacyjną. Dostawy dla tureckich sił zbrojnych planowane sa na drugą połowę 2020 roku.

Obecnie dostarczane śmigłowce T129 ATAK reprezentują wariant oznaczony jako B1 i jest to maszyna, w odróżnieniu od pierwszych egzemplarzy seryjnych T129A, zdolna do wykorzystania pocisków kierowanych. Są to kierowany laserem rakiety 70 mm Cirit oraz przeciwpancerne pociski kierowane typu Mizrak-U o zasięgu 8 km (turecki odpowiednik ppk Hellfire II). Oba typy rakiet produkuje turecki koncern Roketsan.

Oblatany 13 listopada 2019 roku śmigłowiec T129B2 ATAK nie tylko przenosi uzbrojenie kierowane, ale też został wyposażony w krajowej produkcji wielozakresową głowicę obserwacyjną oraz systemy walki elektronicznej i ochrony przed pociskami kierowanymi. Maszyny w tym wariancie mają też docelowo osiągnąć większy udźwig, przede wszystkim dzięki niższej masie nowych systemów.

Zaprezentowany wariant oblatano z nową konfiguracją systemu walki elektronicznej, w skład którego wchodzą urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu przez radar, moduł zakłócający wybrane częstotliwości oraz sensory ostrzegające przed opromieniowaniem przez laser. Całość współpracuje z wcześniej stosowanym układem zakłócania oraz wyrzutniami środków samoobrony. Dodano również radiostację 9681 V/UHF.

Głowicę optoelektroniczną AselFLIR-300T, opartą o licencyjne elementy, zastąpiono przez nowej generacji głowicę Aselsan CATS (ang. Common Aperture Targeting System), mającą stanowić nowy standard dla tureckich bezzałogowców, śmigłowców oraz systemów lądowych i morskich. W stosunki do AselFLIR-300T posiada ona systemy termowizyjny i TV HD oraz laserowy dalmierz i wskaźnik celów nowej generacji, o większej precyzji i niższej energochłonności. Cały system ma też znacznie mniejsze wymiary oraz jest lżejszy o ponad 30 kg od poprzednio stosowanej głowicy (61 kg w stosunku do poprzednich 95 kg).

Rozpoczęte w listopadzie 2019 roku próby w locie nowej konfiguracji maszyn T129 ATAK mają doprowadzić do rozpoczęcia dostaw seryjnych T129B2 nie później niż w drugiej połowie 2020 roku. Maszyny w liczbie 39 egzemplarzy mają trafić do służby w Turcji. Najprawdopodobniej ten sam wariant będzie też dostarczany do Pakistanu w ramach zawartej w 2018 roku umowy, opiewającej na kolejne 30 śmigłowców.  

Reklama
Tweets Defence24