Reklama

Szwecja wraca do bunkrów

10 marca 2018, 14:02
Bunker_in_Svensksundsparken_-_Stockholm,_Sweden_-_DSC09058
Bunkier w Svensksundsparken - Sztokholm, Szwecja. Fot. Daderot/domena publiczna

Po okresie zimnej wojny w Szwecji ostała się ogromna liczba schronów dla ludności cywilnej. Rosnące zagrożenie ze strony Rosji popchnęło władze tego kraju do wyremontowania istniejących bunkrów. Uruchomiony zostanie także szeroki program budowy nowych obiektów.

W czasach zimnej wojny w Szewcji powstała duża liczba schronów dla ludności, przygotowanych na wypadek wojny jądrowej. Historia niektórych spośród tych konstrukcji sięga lat 40-tych XX wieku. Ogółem na terenie kraju znajduje się około 65 tysięcy schronów, zdolnych pomieścić 7 mln ludzi spośród liczącej 10 mln szwedzkiej populacji.

Krótko po roku 2000 władze zaprzestały budowy nowych bunkrów i zredukowały fundusze na utrzymanie tych już istniejących. W owym czasie sytuacja geopolityczna wokół tego skandynawskiego kraju wydawała się bardzo stabilna. Szwecja, zadeklarowawszy neutralność na początku XIX wieku, od ponad 200 lat nie była stroną żadnego konfliktu zbrojnego.

Szwedzkie poczucie bezpieczeństwa zostało zakłócone dopiero w drugiej dekadzie obecnego stulecia przez ekspansywną politykę Rosji. Sygnałem alarmowym było w szczególności zajęcie przez siły rosyjskie Krymu w 2014 roku. Ponadto, siły zbrojne Federacji Rosyjskiej naruszały w ostanich latach szwedzką pzestrzeń powietrzną i zapuszczały się na wody okalające Szwecję.

W zaistniałej sytuacji szwedzka Komisja Obrony zaleciła pod koniec 2017 r. modernizację istniejących schronów oraz przygotowanie do budowy nowych. Budowanie kolejnych schronów rozpocznie się nie wcześniej niż w roku 2021.

Rozbudowane systemy bunkrów wpisują się w doktrynę obronną Szwecji, która zakłada odstraszanie, bazujące na tym, że ewentualna inwazja na ów kraj wiązałaby się z ogromnymi stratami po stronie najeźdźcy. Szwedzi mają jednak świadomość, że współcześnie bardziej niż z tradycyjnym konfliktem zbrojnym muszą się liczyć z wojną hybrydową lub niebezpieczeństwem cyberataków na swoją infrastukturę.

Konieczność dobrego przygotowania własnego terytorium do obrony wynika też z faktu, że Szwecja nie jest członkiem NATO. Co więcej, w zdecydowanej większości Szwedzi nie darzą zaufaniem obecnego prezydenta USA, Donalda Trumpa.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 56
Reklama
czuwaj
poniedziałek, 19 marca 2018, 00:05

W latach 70-tych i 80-tych wiele schronów w polskich miastach było użytkowanych jako harcówki (miejsca spotkań harcerzy). Dzisiaj można myśleć o podobnym wykorzystaniu. Wiele z takich obiektów wymaga drobnych nakładów (na przykład przywrócenie sprawności systemów wentylacji/filtrowania). Mam nadzieję, że OC dokonuje czasem przeglądów istniejących schronów.

Gdethji
wtorek, 13 marca 2018, 07:25

Niech najpierw zrobią porządek w malmo

Piotrr
piątek, 23 marca 2018, 13:08

Szwedki i Szwedzi twierdzą, że media przesadzają z tym zagrożeniem w Malmo. Szwedki mówią, że czują się bezpiecznie. Widziałem na yt wywiady z nimi.

qi
poniedziałek, 12 marca 2018, 01:56

ogromne straty po stronie najeźdźcy? to jakiś żart? wszyscy się pochowają w bunkrach i tyle z tego będzie. to nie zaprawiona w bojach Finlandia.

Zenek
niedziela, 11 marca 2018, 12:30

Na nic straszenie wojnami dac ludziom zjesc likwidowac biede wtedy niemusicie sie bac wojny niezadowolenia z dobra swiata musza korzystac wszyscy ludzie na globie

Infernoav
poniedziałek, 12 marca 2018, 06:50

Idiotyzm. Na Ziemi jest za mało zasobów by móc je równo podzielić. Chyba, że marzy Ci się poziom życia jak na Filipinach. Poza tym biedne kraje mnożą się na potęgę, czemu np Polacy mają oddawać wypracowane dobra na mnożących się Afrykanczykow? To są ludzie, niezaprzeczalny fakt. Jednak ja nie rozdam swojego majątku masie bezdomnych tylko dlatego, że to ludzie. Muszę myśleć o mojej rodzinie przede wszystkim. Inna rzecz to świadomie ograbiać inne kraje, ale tego nie da się uniknąć przy dzisiejszym systemie gospodarczym na Świecie.

Extern
niedziela, 11 marca 2018, 18:22

Czy Niemcy przed II światową byli głodni że postanowili iść na wojnę ? Czy Amerykanie w 1898 też rozpoczęli z Hiszpanią wojnę o Kubę z głodu, Czy Rosjanie idąc na Afganistan a Amerykanie na Wietnam też zrobili to z głodu? Zastanów się chwilkę nad kwestią dlaczego wybuchają wojny pomiędzy krajami.

I Ja.
poniedziałek, 12 marca 2018, 12:32

Tak, Niemcy przed wojną byli na skraju bankructwa.

Rumcajs
wtorek, 13 marca 2018, 10:35

Niemcy długo przed wojną były na skraju bankructwa. Tuż przed wojną miały kwitnącą gospodarkę, budowane autostrady, rozwijał się bardzo dobrze przemysł.

Magnat
wtorek, 20 marca 2018, 18:53

Rumcajs..poczytaj niemieckie wyciägi finansöw,statystyki...Wszystko bylo na \"pump\"...Gdyby nie wojna /niewazne czy z Pl czy z Fr, rzäd AH by upadl,a niemcy by sie rozlozyly. Wszystko bylo na kredytach...te kwitnäce drogi...firmy...

kubuskow
piątek, 16 marca 2018, 11:29

Tylko, że ta \"kwitnąca\" gospodarka była napędzana rosnącym zadłużeniem i zbrojeniami. Trudno nie zauważyć, że to napędzanie gospodarki w prostej linii doprowadziło do 2WS.

Gts
wtorek, 13 marca 2018, 09:00

Niemcow ratowala tylko zawierucha na pelna skale. Co do Wietnamu to proponuje poczytac kto zaczal, a nie typowo po rosyjsku...

sylwester
niedziela, 11 marca 2018, 17:43

lol wojny nie są tylko z biedy , niektórzy ludzie marzą o wojnie a inni o pokoju , wojna to olbrzymie zarobki , wojny religijne islam dązy do islamizacji świata i te wojny będą , jakoś ludzie na zachodzie dostają socjal a co chwilę robią rozróby i zamachy , kasa to nie wszystko aby wojny nie było

Greta
niedziela, 11 marca 2018, 17:15

Zenek. Popieram twój komentarz. Fajnie byłoby gdyby jeszcze wszystkie elity miały taki tok myslenia...

wprowadzić sprzedaż broni dla cywilów a wpływy na schrony.
niedziela, 11 marca 2018, 12:14

Schrony nąlezy mieć dla 100 % społeczeństwa niezależnie od bezpieczeństwa od wojny.Tym bardziej jak pamiętamy Czarnobyl a dziś na Ukrainie nie jest lepiej czy tez w Rosji istnieje duże prawdopodobieństwo niekontrolowanego wycieku czy wybuchu a ludność musi być zabezpieczona .Po za tym Mona tam zrobić strzelnice dać prawo Polakom do posiadania broni ale wyłącznie jeżeli skrytka na broń znajduje się w owym schronie a zabranie broni z schronu jest odnotowane w systemie i wyłącznie na określone sytuację i czasowo. Po za tym można w ten sposób kształtować świadomość w stopniowym wprowadzaniu broni do cywila wraz z analizowaniem portretu psylogicznego osóby ubiegającej się o broń np.3 lata broń tylko w schronie i np .200 godzin zajęć z strzelaniem.

powrót na ziemię
niedziela, 18 marca 2018, 15:49

200 godzin nauki strzelania? Licencję pilota można dostać po wylataniu 25-30 godzin

R24
niedziela, 11 marca 2018, 11:33

A na kierunku Białoruskim w stronę Warszawy nie ma nic gładko jak po stole. Pierwsza Gwardyjska wejdzie jak masło. Najtańsze i skuteczne są prace ziemne. Patrz bitwa pod Kurskiem.

kubuskow
piątek, 16 marca 2018, 11:39

Kolega proponuje rowy przeciwczołgowe, zęby smoka czy coś bardziej rozbudowanego MRU, Linia Maginota? Takie zapory terenowe (z oczywistych powodów rozpoznane wcześniej) zatrzymają pochód na jak długo? Godzinę? Takie bunkry to jak mają się obronić przed współczesną artylerią rakietową, CM, czy bombami?

strateg
poniedziałek, 12 marca 2018, 14:28

Pamiętaj, że to co Rosjanom sprzyja, czyli plaski teren możemy wykorzystać tak aby sprzyjał nam...np. na płaskim, terenie łatwiej będzie niszczyć pędzące czołgi lub piechotę bo same nie będą miały się gdzie schować więc marsz nie będzie tak szybki szybki bo Rosjanie będą jak na patelni... wystarczy wypracować odpowiednią strategie działania a nie narzekać

Xd kek
niedziela, 11 marca 2018, 18:40

Tylko niech nasi się dowiedzą o wojnie min 2 tyg wstecz, bo jak nie będą wiedzieć to 48h i Warszawa stracona

Extern
niedziela, 11 marca 2018, 18:36

Chcesz kopać rowy przeciwczołgowe? Bez solidnej obrony przeciwpancernej to za mało. Analogicznie jak w trakcie I wojny same zasieki by nikogo nie powstrzymały gdyby nie krzyżujące się na nich serie z karabinów maszynowych.

stwierdzam nie bez podstaw
niedziela, 11 marca 2018, 18:34

Ruski nigdy nie miał łatwo w Polsce, żadnego masła nie będzie.

Bartek
sobota, 10 marca 2018, 23:29

W życiu niezależnie czy chodzi o chorobę czy wojnę za wspólną zasadę należy uznać że zapobieganie jest lepsze niż leczenie. Ciekawe ile jeszcze wojen musimy przegrać, ile klęsk ponieść, ilu obywateli stracić zanim nasze społeczeństwo, a potem jego reprezentanci zrozumieją że nasze bezpieczeństwo nie ma ceny a nigdy nie powinniśmy zapominać że sytuacja geopolityczna zmienia się w ciągu tygodni a strategię bezpieczeństwa wdraża się w ciągu pokolenia.

Mroczysław
poniedziałek, 12 marca 2018, 17:16

Od dziesiątek lat nie mieliśmy (i nadal nie mamy) reprezentantów, którzy dbaliby o bezpieczeństwo obywateli. Taka smutna prawda. Sąsiadując z dosyć agresywnym mocarstwem atomowym powinniśmy mieć dziesiątki tysięcy schronów tak jak Szwecja, a nawet setki. Tyle, żeby wystarczyło dla wszstkich mieszkańców. Dałoby się to zrobić w dłuższej perspektywie czasu, ale ktoś musi zacząć. Nie znam się za bardzo na budowie schronów, ale myślę, że nie wszystkie muszą być kosztownymi, ciężkimi i odpornymi betonowymi konstrukcjami. Nie w każdym rejonie będą spadać bomby i większość spokojnie mogłaby być jakąś zestandardyzowaną konstrukcją produkowaną masowo i wkopywaną kilka-kilkanaście metrów w ziemię. Ważne są systemy podtrzymywania życia (filtracja powietrza, wody itd.).

Lukasz
niedziela, 11 marca 2018, 15:24

Chyba nie dałoby się tego lepiej ująć.

Można
sobota, 10 marca 2018, 22:05

Tak sie dba o obywatela dobuduja 30 % schronów i 100% ludnosci na wypadek wojny zabezpieczony. A nasi buduja strzelnice tak jakby niemozna bylo zrobic szchronow i w nich strzelac 2 w 1.

Infernoav
poniedziałek, 12 marca 2018, 07:02

Wiesz jaki byłby to koszt wybudować system schronów wytrzymujących uderzenia termojądrowe dla 38mln ludzi? Poza tym co da Ci schron? Bez żywności i wody i tak w nim w kilkanascie dni zdechniesz. Lepiej wydać te pieniądze na silną armię. Atak nuklearny byłby dla Rosji politycznym samobójstwem spychajacym ja do roli Korei Północnej. Inna rzecz to małe/ deeskalacyjne uderzenia na jednostki wojska. Rosjanie mają małe ładunki mogące niszczyć wioski, dzielnice miasta. Nadają się one na taki właśnie atak. Nikt nie będzie uderzał termojadrowo na Warszawę bo efekt polityczny byłby poprostu fatalny. Zabicie jedną bomba 1 mln ludzi wywołałoby szok i oburzenie na całym Świecie wywołując potępienie wobec Rosji i poparcie wobec Polski, a na tym Rosjanom nie zależy.

inżynier
czwartek, 15 marca 2018, 15:07

Powiem ci kolego, że pleciesz farmazony jak większość naszej \"elyty\". W Szwajcarii każdy budynek, który posiada podziemne hale garażowe musi posiadać część garażu przeznaczoną na schron. Wyposażenie w urządzenia filtro-wentylacyjne jest finansowane przez państwo. Ja bym poszedł to samą drogą ale np. w zabudowie miejskiej gdzie ściana szczelinowa jest zaraz przy kolejnej ścianie szczelinowej nakazał przeprojektowywać przejścia podziemne łączące jeden budynek z drugim. Jest setki budynków mieszkalnych w Warszawie, gdzie jest aż trzy kondygnacje podziemne. W budynkach biurowych jest czasami 5 kondygnacji w dół. Ale z przyczyn takich i owakich nikt z \"naszych elyt\" nie będzie dbał o nas Polaków.

kubuskow
piątek, 16 marca 2018, 11:48

Panie inżynierze, Szwajcaria fajny kraj, tylko ma się nijak jako analogia dla naszej strategii obrony! Pomijając to jakich ma sąsiadów i kiedy ostatnio któryś z nich ją zaatakował, to warto zwrócić uwagę na ich uwarunkowania geograficzne. Tam każda dolina musi bronić się sama, bo nie da po mimo, że w linii prostej między wioskami będzie 50km to po drodze trzeba przekroczyć góry przy których Tatry to pikuś. Uwarunkowania finansowe też mają troszkę inne. Tam cena mieszkania w takiej Genewie jest na takim kosmicznym dla Polaków poziomie, że koszt tego dodatkowego betonu i stali jest całkowicie pomijalny, a jak sam zauważyłeś to za powierzchnię przystosowaną na schron dopłaca państwo - w Polsce to z czego mielibyśmy dopłacać?! Oczywiście fajnie byłoby mieć schrony, tylko w naszych warunkach to może zacznijmy od wałów przeciwpowodziowych, zbiorników retencyjnych itp. Na schrony przeciw bombie A przyjdzie czas.

Wernyhora
niedziela, 11 marca 2018, 11:33

A ty czemu nie budujesz tych schronow w Polsce tylko jeczysz ze inni za ciebie ich nie buduja?

Natohk
sobota, 10 marca 2018, 20:28

Szkoda że u nas nikt z rządu oraz samorządów o tym nie myśli... W mieście mym Ruda Śląska wręcz likwiduje się takie obiekty. Ot jakoś to będzie albo wszyscy pójdziemy siedzieć w kopalniach...

Oleum
niedziela, 11 marca 2018, 11:33

Czemu ktos mialby to robic za ciebie?

sylwester
niedziela, 11 marca 2018, 17:44

a czy kolega przykłada ręke do likwidacji w Polsce schronów

Wojtek
niedziela, 11 marca 2018, 16:23

Bo płacę podatki.

Infernoav
poniedziałek, 12 marca 2018, 07:03

To plac 100 razy większe jeśli chcesz mieć schrony. Zespół schronów z wentylacja, wyżywieniem, źródłem wody i to dla 38mln ludzi. Człowieku czy Ty wiesz o jakiej kwocie Ty mówisz?

Pax
poniedziałek, 12 marca 2018, 22:12

Małą Szwecję stać na schrony tak jak duże Chiny. W Polsce dla polityków to jest temat tabu. Zostaliśmy przez ostatnie dekady rozbrojeni, zniszczeni gospodarczo, niezdolni do obrony. Teraz gdy globalna zawierucha za pasem nadrabiamy dobrą miną.

Mroczysław
poniedziałek, 12 marca 2018, 17:19

A czy ty wiesz, że kwoty te rozkłada się w czasie kilkudziesięciu lat?

ansuz
sobota, 10 marca 2018, 19:55

Najlepszą obroną własnych obywateli jest posiadanie licznych rakiet balistycznych i manewrujących z głowicami jądrowymi, którymi można zdziesiątkować populację potencjalnego agresora. Tylko strach przed śmiercią trzyma z daleka bandytów. Mam nadzieję, że kiedyś Polacy zmądrzeją i oddadzą władzę skrajnej prawicy, która nie pytając o pozwolenie Izraela zbuduje polską broń termojądrową, skuteczne środki przenoszenia i stworzy odważną doktrynę użycia tej broni. Tak mi dopomóż Bóg.

Mroczysław
poniedziałek, 12 marca 2018, 17:30

Jestem za tym już od bardzo dawna. Chociaż nie do końca mi po drodze ze skrajną prawicą (ani lewicą), ale Polska powinna mieć broń jądrową w sporej ilości (myślę, że 300-500 głowic) i o różnorodnej sile rażenia w tym tych zdolnych zmieść miasto wielkości Moskwy z powierzchni Ziemi, na podwodnych, nawodnych, lądowych i powietrznych platformach. Kim Dzong Un nie oglądał się na nikogo (Żydzi zresztą też) i teraz wszyscy łącznie z Amerykanami mogą mu skoczyć.

wolfenpl
niedziela, 18 marca 2018, 13:14

300-500 :o to nawet wielkie i bogate Chiny nie mają tylu ze względu na koszt samego utrzymania takiej ilości głowic. O ile samą idee posiadania broni jądrowej przez Polskę popieram. To ograniczyłbym się do kilku głowic. Tak maksymalnie 10. Wystarczająca ilość na odstraszanie, zwłaszcza jeśli będą nieco mocniejsze (tak z 5 megaton).

ansuz
wtorek, 13 marca 2018, 12:29

Sytuacja w Europie zaszła zbyt daleko aby tzw \"ciepła woda z kranu\" mogła jeszcze zmyć brud, którym zbrukana jest cała Europa. \"Ciepłą wodą\" można było czyścic Europę jeszcze ćwierć wieku temu a teraz pozostaje jedynie brutalny wrzątek... Właśnie dlatego obecnie w każdych europejskich wyborach skrajna prawic osiąga 1/3 miejsc w parlamencie z silna tendencja zwyżkowa a Polska jak zwykle opóźniona kulturowo i politycznie w stosunku do Zachodu.

msbs
niedziela, 11 marca 2018, 12:59

\'\'Oddadzą władzę skrajnej prawicy\'\'- oby nigdy do tego nie doszło

sylwester
niedziela, 11 marca 2018, 17:45

2 wojna światowa była rozpoczęta przez Niemcy gdzie władzę miła skrajna lewica

miś czarno-biały
niedziela, 11 marca 2018, 01:26

Oczywiście w tajnych ośrodkach badawczych w bieszczadach a testy nuklearne zrobi się na pustyni błędowskiej

Myśliciel
niedziela, 11 marca 2018, 18:29

I to jest koncepcja he he

pl 68 !
niedziela, 11 marca 2018, 11:01

Zawsze mozna po cichu pogadac z Iranem albo z Kimem , mamy przeciez duzo do zaoferowania bardzo mozliwe ze ktorys z nich bylby gotowy do \"wspolpracy\" a jezeli nie to powinnismy chociaz zbudowac \"brudna bombe\" to jestesmy zapewne w stanie zmajstrowac sami .

miś
niedziela, 11 marca 2018, 15:45

A coż takiego mamy do zaoferowania? Oni robotników mają o wiele tańszych a naukowców i inżynierów nie gorszych od naszych (o ile nie lepszych).

Infernoav
poniedziałek, 12 marca 2018, 07:05

Akurat mamy. Bo Korea Płn sprzedaje technologie jądrowe za dolary. Nie musisz mieć niczego prócz walizki pełnej dolców, a na to nas stać.

Davien
sobota, 10 marca 2018, 18:08

Szwedzi już naszykowani - my oczywiście już - nie ! Nasze splądrowane a niektóre z zakładami sprzedane ? Tia / kto przewidział że USA nam wytyczy nowego wroga ???

Atakitamitu
wtorek, 13 marca 2018, 09:28

Nie wiedzialem ze mozna tak myslec. Nie wiem jak okreslic taki sposob rozumowania, zyjac w kraju o takim a nie innym polozeniu geopolitycznym. Ja jestem pacyfista - ale to utopia. Na wojne trzeba byc przygotowanym. Chcesz pokoju, przygotuj sie na wojne...

Nieździwiony
niedziela, 11 marca 2018, 18:31

Właśnie nasze schrony, bunkry na restauracje i inne takie posprzedawano

Wernyhora
niedziela, 11 marca 2018, 11:35

A ty oczywiscie nie jestes za to odpowiedzialny tylko inni Polacy?

genotyp
sobota, 10 marca 2018, 17:40

Czy Szwedzi począwszy od Czarnobyla, tradycyjnie już wiedzą coś więcej? (zacznę się już poważnie martwić jak ropoczną skup konserw)

oo
sobota, 10 marca 2018, 15:17

gazociag nord stream 2--ruszy w marcu 2018 rok!!!!!!!o

Extern
niedziela, 11 marca 2018, 18:41

Jedyną siłą która jest teraz jeszcze w stanie to zatrzymać są Amerykanie z ich gazem łupkowym. Mogli by wpłynąć na Niemcy żeby zrezygnowały z tego projektu i nie robiły im konkurencji w gazie z Rosji . Tyle że najwyraźniej Niemcy już się Stanom z łańcucha urwały.

Infernoav
poniedziałek, 12 marca 2018, 07:10

Nie urwały. W wypadku wojny to USA sparaliżują Niemcom ruch morski. Nadal mają najpotężniejsza i najnowocześniejsza flotę oceaniczna. Do tego mają poparcie Brytyjczyków i Japończyków. Mówimy więc o 3 najsilniejszych marynarkach wojennych Świata. Ok może Brytyjczycy są za Chinami. W razie napięcia handel zamrze i Niemcy zdechną bo ich PKB to w 50% eksport. Obcięcie im eksportu o 15% to pomniejszenie PKB o 7,5% a przy efekcie domina można mówić spokojnie o spadku PKB o 10% gdyż dojdzie do załamania gospodarczego, inflacji, paniki ect.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama