Reklama
Reklama

Ukraina: modernizacja samolotów rozpoznawczych Su-24MR

7 czerwca 2018, 16:41
Su-24MR ukraina (1)
Fot. Ukroboronprom

Ukraiński koncern Ukroboronprom prowadzi prace nad modernizacją samolotów rozpoznawczych Su-24MR, które mają dostosować je do zachodnich standardów ICAO/NATO. Równocześnie prowadzone są remonty maszyn tego typu znajdujących się na uzbrojeniu sił powietrznych Ukrainy. Pierwszy samolot powrócił już do służby, a kolejne dwa przechodzą obecnie prace remontowe.

Remonty generalne realizowane są przez Mikołajewskie Lotnicze Zakłady Remontowe „NARP”, należące do państwowego koncernu Ukroboronprom. Spółka poinformowała o przekazaniu pierwszej maszyny Su-24MR przed terminem. Prace realizowane są na podstawie umowy zawartej w październiku 2017 roku.

Pierwszy Su-24MR przeszedł remont główny, który objął wymianę i naprawę zużytych części oraz podzespołów po uprzednim kompleksowym przeglądzie struktury. Samolot został przetestowany w locie i na ziemi w obecności przedstawicieli ukraińskich sił powietrznych, a następnie powrócił do macierzystej jednostki. Kolejne dwie maszyny Su-24MR przechodzą obecnie podobną procedurę i powinny powrócić do służby przed końcem roku.

Równolegle z remontami prowadzone są prace nad modernizacją samolotów rozpoznawczych Su-24MR ukraińskiego lotnictwa i dostosowaniem ich do wymogów ICAO oraz NATO. Prace realizowane są przez Mikołajewskie Lotnicze Zakłady Remontowe we współpracy z zakładami w Mikołajewie i innymi spółkami nieleżącymi do Ukroboronprom.

Oprócz podniesienia możliwość wykrywania i identyfikacji obiektów za pomocą optycznych i radiolokacyjnych środków rozpoznania maszyny Su-24MR mają otrzymać awionikę zmodernizowaną m. in. w zakresie zgodności z zachodnimi standardami. Obecnie trwają prace nad pierwszym prototypem, którego testy mają rozpocząć się prawdopodobnie jeszcze w roku 2018.

W ukraińskich siłach powietrznych służy ponad dwadzieścia naddźwiękowych samolotów Su-24 w wersji rozpoznawczej Su-24MR. Są one wyposażone w zintegrowany kompleks rozpoznawczy BKR-1, na który składa się m. in. radar, system podczerwienny Zima oraz kamery Aist-M i RDS-BO. Dodatkowe systemy rozpoznawcze mogą być przenoszone w zasobnikach. Produkcja maszyn Su-24MR zakończyła się 25 lat temu, dlatego modernizacja pozostających w służbie egzemplarzy jest jak najbardziej uzasadniona. Podobne prace, mające na celu zarówno podniesienie możliwości bojowych jak i dostosowanie do zachodnich standardów, prowadzone są przez ukraiński przemysł również na innych samolotach znajdujących się obecnie w służbie, takich jak Su-27, MiG-29 czy Su-25.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 2
Reklama
Kapitan
niedziela, 24 czerwca 2018, 21:05

Hmmm…. w sumie to ciekawe. Tak jak napisano w powyższym artykule produkcję tych maszyn zakończono 25 lat temu. Z tego co wiem w 2012 roku z użytkowania Su-24 zrezygnowała Białoruś. Natomiast Rosja planuje do 2020 roku zastąpić wszystkie maszyny tego typu nowszymi Su-34 których jest już w służbie ponad sto sztuk. Ciekawe do którego roku Ukraińcy zamierzają użytkować swoje maszyny? Ma ktoś może jakąś informację na ten temat?

xyz
sobota, 9 czerwca 2018, 12:09

Remontują stary poradziecki złom, kiedy stoi i rdzewieje ten lepszy zachodni ? czas już chyba poprzestać na pustych deklaracjach i zacząć energicznie pozyskiwać lepszy złom z zachodu jeśli się che tak bardzo być sojusznikiem USA i w NATO. Same puste słowa nie wystarczą ponieważ do zespołu nie przyjmuje się nowego nie charytatywnie tylko dla wymiernej korzyści, golec nie komu jest nie potrzebny i musi radzić sobie sam

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama