Reklama
Reklama

Portugalia stawia na transportowe Embraery

24 sierpnia 2019, 09:21
KC-390_flight
Embraer KC-390 / Fot. defense.embraer.com

W zakładach firmy Embraer w miejscowości Évora odbyła się uroczystość podpisania kontraktu między firmą, a rządem Portugalii na dostawę pięciu samolotów transportowych Embraer KC-390.

Samoloty zastąpią dotychczas użytkowane C-130H/H-30. Oprócz płatowców, kontrakt obejmuje też zapewnienie części zamiennych, obsługi i dostarczenie symulatora. Jak poinformowano, rozpoczęcie dostaw planowane jest na 2023 rok.  Jackson Schneider, prezes i dyrektor generalny Embraer Defense & Security wyraził zadowolenie z zawartej umowy zaznaczając, że ma ona się przyczynić również do rozwoju portugalskiego przemysłu.

Przypomnijmy, że Embraer KC-390 jest średnim samolotem transportowym. Napęd zapewniają mu dwa silniki turbowentylatorowe IAE V2500-E5. Może transportować 80 żołnierzy, 74 rannych na noszach lub 7 standardowych palet transportowych. Łączna masa ładunku użytecznego to 27 t. Może poruszać się z maksymalną prędkością do 870 km/h. Jego maksymalny zasięg to 2185 km przy ładunku 23 ton - z możliwością wydłużenia przez zastosowanie zewnętrznych zbiorników paliwa. 

image
Embraer KC-390 podczas testów tankowania w powietrzu / Fot. defense.embraer.com

W zależności od wykonywanych zadań (transport ludzi, sprzętu, rannych, zadania wspierania działań pomocy humanitarnej) przestrzeń ładunkowa samolotu może być łatwo rekonfigurowana (wg producenta - do 3 godzin).  Samolot jest też przystosowany do wykonywania zadań tankowca powietrznego, gaśniczych oraz poszukiwawczo-ratowniczych (przez dodanie głowic optoelektronicznych działających w pasmie widzialnym i podczerwieni). 

Portugalia jest pierwszym zagranicznym odbiorcą tej maszyny. Brazylijski producent zgłosił swoją chęć udziału w dialogu technicznym w programie Drop, zmierzającym do pozyskania średniego samolotu transportowego dla Sił Zbrojnych RP.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 16
Reklama
J23
wtorek, 27 sierpnia 2019, 11:09

To jeszcze Rusłana albo Mriję niech MON zamówi, a potem będą kombinować do czego go użyć. Jakże łatwo MON wydaje pieniądze z budżetu na wszystko co nie służy do atakowania i niszczenia wroga!!

aster
niedziela, 25 sierpnia 2019, 23:56

Portugalia kupila KC390 tylko zeby utrzymac donbre kontakty handlowe z Brazylia , byla kolonia ... i to jest dla nis strzal w 10tke , dla nas zakup Herculesow C130J-30 ma wiekszy sens , 1. mamy infrastrukture do obslugi takiego typu maszyn, 2. mamy zalogi i mechanikow wyszkolonych w obsludze takiego typu maszyn , i wystarzy ich tylko doszkolic w obsludze wersjii "J" , 3. Zakup C130J-30 tylko zaciesni nasze kontakty z USA , co podniesie poziom bezpieczenstwa w Polsce.

Taka prawda
poniedziałek, 26 sierpnia 2019, 19:31

Dla nas zakup kolejnych samolotów transportowych to całkowicie zbędne marnotrawstwo pieniędzy. Transportowe mamy w nadmiarze, całkowicie brak nam samolotów ZOP i rozpoznania morskiego dla MJR. Ale nie, MON ich nie kupi bo "potrzeba" nam jeszcze więcej transportowych, odrzutowych sanitarek no i trzeba "już pilnie" remontować nowe wszak wciąż Orliki !! Taaaa, marnować kasę MON to potrafi!!!

KAR
niedziela, 25 sierpnia 2019, 22:07

Brazylijczycy postawili na edukację techniczną na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. No i są efekty! Dobry przykład dla nas, ale przy tej ekipie - nierealny!

Etam
wtorek, 27 sierpnia 2019, 11:06

Daruj sobie płytką demagogię. Ta ekipa jako pierwsza od 20 lat zwiększyła wydatki na naukę. Utworzono dedykowane programy wsparcia, dostępne są granty z NCBR i Ministerstwa Nauki. Na pewno za mało wobec potrzeb, ale i tak jest dużo więcej niż parę lat temu gdy rządził minister "z Bydgoszczu"!

Yugol
niedziela, 25 sierpnia 2019, 16:24

A co NATO wielki brat?

Trepusz
niedziela, 25 sierpnia 2019, 12:11

Całkiem ciekawa konstrukcja, szkoda że nie mieliśmy zakładów które by w nią weszły, tak jak zrobili to Czesi. Konkurencją może być tylko a400m choć to kosztowna zabawa.

Dsa
niedziela, 25 sierpnia 2019, 22:17

Nie może być konkurencja dla A400 bo A400 mój drogi niedouczony specu z netu to ciężki samolot transportowy. Ten brazylijski to konkurencja dla CASA i C27. Ewentualnie dla Hercules.

Rafal
poniedziałek, 26 sierpnia 2019, 14:52

Kolejny interenetowy specjalista, KC-390 to wlasnie odpowiednik wagowy Herculea a nie Casy albo C-27.

eMeM
sobota, 24 sierpnia 2019, 16:23

Zamiast Herculesów? Nadadzą się?

Oko
sobota, 24 sierpnia 2019, 16:14

Nie ma u nas szans

Dd
sobota, 24 sierpnia 2019, 13:57

Wyglada na lepszy od Herculesa. Ciekawe jak z cena, niezawodnoscia i zapewnieniem obslug.

Gts
niedziela, 25 sierpnia 2019, 22:20

Jest nowszy, ma nowe rozwiazania w zakresie platowca. Może być z powodzeniem lepszy. Jednak zastosowanie silników turbowentylatorowych zamiast turbośmigłowych po pierwsze podnosi zuzycie paliwa, a po drugie niejako zmusza do korzystania z utwardzonych i czystych pasów startowych. Zastosowanie silników turbośmigłowych jak w A400 dałoby taką możliwość. Pewnie zobaczylibyśmy go lądującego i startującego z plaży.

R
poniedziałek, 26 sierpnia 2019, 15:09

Tak tylko, ze Herkules ma 4 silniki a starty i ladowania na plazy to tylko brytyjczycy cwiczyli.

sża
sobota, 24 sierpnia 2019, 13:14

I to byłby świetny wybór dla nas, ale i tak zapewne kupimy Herculesy z odzysku.

Po co?
wtorek, 27 sierpnia 2019, 11:07

Zbędny!

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama