Reklama
Reklama

Nowe F-15EX dla USAF. Osiem w pierwszym roku

6 kwietnia 2019, 09:25
f15_gallery_lrg_04_960
Fot. Boeing

Amerykańskie siły powietrzne zamierzają w roku budżetowym 2020 wprowadzić do eksploatacji  8 myśliwców przewagi powietrznej nowej wersji F-15EX. Według wstępnych planów, w kolejnych latach ma zostać pozyskanych do 144 egzemplarzy tych samolotów. Będą one uzupełnieniem dla wprowadzanych F-35A.

Wprowadzenie samolotów F-15EX, zaliczanych do tzw. generacji 4+, oficjalnie ma przyczynić się do odświeżenia mocno wyeksploatowanej floty F-15C/D (planowane wycofywanie od 2020 roku) i F-15E. Wszystkie te wersje bazują na konstrukcji opracowanej ponad 45 lat temu.

Natomiast wśród innych przyczyn pozyskiwania tej maszyny podaje się chęć szybkiego i ekonomicznego wprowadzenia do eksploatacji nowych samolotów, mających nie dopuścić do zmniejszenia przewagi w stosunku do floty maszyn bojowych Rosji i - zwłaszcza - Chin.

Na zakup ośmiu pierwszych F-15EX w budżecie na rok podatkowy 2020 przewidziano kwotę 1,1 mld USD co oznacza, że cena jednostkowa, wraz z dodatkowymi kosztami, wynosi ok. 125 mln dolarów. Stała cena jednostkowa za F-15EX - po rozpoczęciu pełnych dostaw - ma jednak spaść do nawet 65 - 70 mln USD. W założeniu Pentagonu samoloty mają być kosztowo-efektywnym uzupełnieniem dla wprowadzanych do USAF F-35A w niektórych zadaniach, w tym związanych z obroną powietrzną. Nie bez znaczenia przy decyzji o realizacji programu była też chęć utrzymania bazy przemysłowej, opartej na co najmniej dwóch przedsiębiorstwach zaangażowanych w produkcję nowoczesnych myśliwców. 

Program budowy najnowszej wersji F-15 ma być obarczony znacznie niższym ryzykiem, niż wprowadzanie nowych maszyn, ma być też znacznie efektywniejszy kosztowo, niż modernizacja obecnie eksploatowanych maszyn. Oznacza to, że po ponad dwóch dekadach przerw w zakupach F-15, w U.S. Air Force ponownie pojawią się nowe maszyny tego typu. Na korzyść F-15EX przemawia też to, że samoloty tej wersji mają wykorzystywać już istniejąc system eksploatacji i szkolenia - być może w jedynie lekko zmodyfikowanej formie.

Nie oznacza to jednak, że starsze maszyny zostaną całkowicie wycofane. Siły powietrzne USA przewidziały 949 mln USD na modernizację wybranych F-15, pozostających nadal w użyciu. W zasadzie chodzi tu m.in. o nowy radiolokator (APG-82 AESA) i zmodyfikowaną awionikę.

W F-15EX mają być zastosowane płaskie wyświetlacze wielkoformatowe, JHMCS II, niskoprofilowy wyświetlacz HUD, planowane są też pewne modyfikacje płatowca (szczególnie skrzydeł). Wersja ta ma też otrzymać nowe środki łączności (w tym satelitarnej), EPAWSS (Eage Passive Active Warning Survivability), czy nowe wyposażenie rozpoznawcze z systemem IRST Legion.

Zmiany w konstrukcji płatowca mają pozwolić na wydłużenie resursu do 20 tys. godzin lotu (prawie trzy razy więcej niż w obecnie eksploatowanych maszynach). Również dzięki nowym belkom AMBER nowa maszyna może przenosić do 22 rakiet p-p AIM-120 (w sumie do 13 000 kg uzbrojenia w różnych konfiguracjach, w tym pociski kolejnej generacji jak np. hiperdźwiękowe). Możliwość przenoszenia dużej ilości uzbrojenia była kolejnym powodem, dla którego USA chcą wrócić do wprowadzania tych maszyn.

KomentarzeLiczba komentarzy: 77
TADEK dodał
sobota, 13 kwietnia 2019, 21:22

Fajne zestawienie resurs F-15 20 tyś godzin latadełko F-35 2tyś godzin F-15 11 ton udźwigu efektorów cuś zwane F-35 1,5tony zamknięte w skrupie cena F-15 70. mln hurtem latadełko F-35 100 mln hurtem. za to że ma dodatkowo 3iphony i przyciemnianą kabine coby pilot nie był widoczny dlatego nazywa sie go niewidzialnym bo pilota nie widać i jest malowany blendą cynkową z miałem węglowym i pomyśleć F-15 był dzieckiem Mig-25 który wylądował w Japoni

DSA
wtorek, 9 kwietnia 2019, 17:41

Kolejny F-35 utracony. Tym razem F-35A w Japonii. Na razie nie wiadomo co było przyczyną. Biorąc pod uwagę ilość F-35 i ilość F-15 użytkowanych na świecie statystyka wypadków nie wygląda najlepiej dla tego pierwszego, mimo że F-15 to są egzemplarze które latają po 30, a niektóre i więcej lat

Davien
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:08

Panie DSA znowu:) jak chcesz sie bawić w statystykę, prosze bardzo dla F-15 wskażnik niezawodności to 1,92 wypadku na 100 tys h lotu, dla F-35 to 1 na 100 tys h lotu wiec znowu poelgłes na całej linii. W ciagu 13 lat F-35 2 wypadki, a F-15??

Dromader z Masłowa
sobota, 13 kwietnia 2019, 03:12

Tyle, że F-15 bił się trochę tu i tam... a F-35 gdzie? Gdzie latał te 13 lat? Nad własnym podwórkiem? Zobaczymy współczynnik tego F-35 jak wylata choć POŁOWĘ lotów bojowych z tego co nabił Orzeł.

ministrant
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 00:30

takich samolotów nam trzeba nie f35 ,te mają resurs 3 razy ,o uzbrojeniu nie wspomnę

KOSA
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:11

Nie ważne co kupią. Byleby coś w końcu kupili. Bo od gadania jeszcze nic się nie wydarzyło. Niech kupią cokolwiek.

Voodoo
niedziela, 7 kwietnia 2019, 12:16

Ogrzewamy kotlety????...tzn ze nikt nie przewiduje pelnoskalowej wojny przez conajmniej 3 dekady....dobrze

Davien
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:04

Voodoo to jak nazwać całe lotnistwo Rosji??

alex4225
niedziela, 7 kwietnia 2019, 11:29

Zgadzam się iż ten myśliwiec jest zdecydowanie lepszym wyborem niż inne a zwłaszcza F-35 który jeszcze długo nie będzie 'pełnowartościowym' samolotem współczesnego pola walki

Ryszard 56
niedziela, 7 kwietnia 2019, 00:43

I takie dla Nas z 5 eskadr

Eryk
sobota, 6 kwietnia 2019, 23:00

32 sztuki F 15 EX w miejsce SU i 32 sztuki F 35 do współpracy w miejsce Mig 29

w
sobota, 6 kwietnia 2019, 21:50

kupic 100 szt dla nas. A na F-35 przyjdzie czas

Janusz
sobota, 6 kwietnia 2019, 21:41

Nie ważne co kupi polski rząd pisu i tak każdy typ samolotu nawet nie wystartuje do walki bo zostanie zamieniony w popiół przez Iskandery. Pieniądze wyrzucone w błoto.

mati69
sobota, 6 kwietnia 2019, 21:31

Biorąc pod uwagę, że F18 SH ma też wersję walki elektronicznej (Gowler), co by było lepsze dla nas za MIGi: 2 eskadry F15, czy 2 eskadry F18 (w tym kilka Gowlerów) ?

F-16 na wczoraj.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 07:55

mati69, najlepsze dla nas były by F-16 Block 70/72, posiadamy już infrastrukturę i pilotów. F-35 nie osiągnęły jeszcze gotowości operacyjnej i jeszcze są niedopracowane, poza tym nie wiadomo jak będzie wyglądała ich eksploatacja. Na dzisiaj ich gotowość operacyjna jest mniejsza niż 50%. F-35 to nowoczesna zabawka, ale też i droga zabawka (nie chodzi o cenę nabycia, zaraz pewnie Davien wyskoczy z ceną dla Belgii, ale o koszty serwisu i utrzymania).

Davien
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:06

Mati, najlepsze by były 2 eskadry F-35A JUz ci wyjasniam dlaczego i to nie bawiąc sie w dane techniczne: F-15X/EX sa jedynie dla USAF, F-15AE sa potwornie drogie, EA-18G Growler korzysta z zasobników ALQ-99 a tych USA nie sprzedaje, do tego na lądzie lepsze od F-18 sa juz F-16V.

DSA
wtorek, 9 kwietnia 2019, 17:52

Czyli chcesz powiedzieć, że Finowie dostali zgodę amerykańskiego rządu na nabycie Growlerów (w przypadku gdy F-18 wygra przetarg) i kupią je bez ALQ-99? Jaja sobie robisz

Davien
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:10

Panie DSA jak sobie nie robie ale zasobniki ALQ-99 sa wyłącznie dla USA. Nie wiem co będa miały Growlery, niektóre systemy są wbudowane wiec zapytaj sie albo Finów albo USA, ja podaje fakty. Niedługo ALQ-99 mają byc zastepowane nową wersja, może wtedy jes sprzedadza.

DSA
czwartek, 11 kwietnia 2019, 14:22

I znów udowodniłeś, że nie masz pojęcia o czym piszesz: australijskie Growlery są wyposażone w ALQ-99.

strategia na Rosję
sobota, 6 kwietnia 2019, 17:05

na każde 6 F-35 Polska winna mieć 1 F-15X (jako nosiciela 22 sztuk AIM-120) a F- 35 jako do wykrywania celów (latające ukryte pasywne radary lecące przed(dookoła) F-15X

J.M.P.
sobota, 6 kwietnia 2019, 16:20

I to jest materiał na Harpię, powinniśmy celować w F-15X ewentualnie w Super Horneta, nie porywać się na śmieszną ilość F-35. No ale ta ekipa ja mawiał pewien minister znów zrobi loda LM.

devlin0
sobota, 6 kwietnia 2019, 16:11

sa sprawdzone....skuteczne...czemu my sie niemi nie zainteresujemy?

Marcin
sobota, 6 kwietnia 2019, 15:36

No i super, po co płacic wielokrotnie więcej za nieudane F-35 ? Dobry samolot, udany o sprawdzonej konstrukcji zawsze wygra.

gawron
sobota, 6 kwietnia 2019, 14:20

No to jest sprzęt. Za jednym lotem bojowym rozwali 5x więcej SU aniżeli F16/F35. Z powodu braku OPL takich właśnie obrońców przestrzeni powietrznej potrzebujemy,

koloo
sobota, 6 kwietnia 2019, 14:01

i to jest nailepsza maszyna f15 dla nas a nie f35 ktory za jakies max 10 lat bedzie tak samo widoczny dla radiolokacji optycznej przeciwnika co maszyny 4 generacji...a w ilosci przenoszonego uzbrojenja i manewrowosci bije f35 tak wiec pakowanie sie w f35 jest bezsesowne

say69mat
niedziela, 7 kwietnia 2019, 03:31

A co to takiego rzeczona 'radiolokacja optyczna'??? Miałeś może na myśli 'barierę optyczną' v/s horyzont radiolokacyjny???

Davien
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:08

Zapewne chodzi mu o ROFAR, tyle ze jest to system znacznie bardziej skomplikowany i zaawansowany od AESA a Rosja nawet tego pierwszego nie może ukończyc:)

Rdest
sobota, 6 kwietnia 2019, 23:49

f22 i f35 już są widoczne na radach pasywnych i cały ten stealth system o kant szpica rozbić.

znawca
sobota, 6 kwietnia 2019, 20:49

kolego F35 nie jest niewidoczny ! ma obniżoną wykrywalność i to głównie dla radarów centymetrowych czyli tych stosowanych na myśliwcach, F35 sam ma radar jak go włączy zostanie wykryty bez problemu wykryją go też radary metrowe, po za tym osłona kabiny wykonana z poliwęglanu pokrytego prawdopodobnie złotem doskonale odbija mikrofale bo raczej wątpię żeby zrobili przezroczysty materiał RAM, osłona radaru z natury rzeczy musi być przezroczysta dla mikrofal a jakie RCS ma sam radar stosowany na F35 ? sowieckie systemy OPL z lat 80 dawały rade wykrywać i śledzić cele o bardzo małym RCS z odległości co najmniej 100 kilometrów aby zdążyć je zestrzelić dokładnie głowice i pociski balistyczne które są małe i mają małe RCS wątpię że f35 z jego niedoskonałościami daje mniejsze echo dla radaru.

Davien
niedziela, 7 kwietnia 2019, 16:23

Znawca i po co robisz z siebei...? Stealth oddziałuje na wszystkie radary, na fale długie najsłabiej, na centymetrowe i decymetrowa najmocniej. A teraz dalszy ciag rozwiewania mitów: Radar APG-81 to radar LPI czyli o b. niskiej szasie wykrycia działający w paśmie szumów wiec znowu wpadka:) Teraz co do sowieckiej ABM: system panie znawca bazował na poteznym radarze OTH i pociskach. jadrowych bo dokładnośc systemu mierzyło sie w kilometrach. Natomiast takie małe info co do rosyjskiej OPL; system S-400 uzywa do naprowadzania rakiet radaru 92N2/6 o możliwości wykrycia RCS 4m2 na 185km, RCS F-35 wynosi 0,001m2 a średnie 0,0035m2 wiec jak widać to go namierzy jak mu na antenie wyladuje:). I to by było tyle z pańskich mitów panie" znaffca":)

bryxx
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 13:56

Znowu twierdzisz wbrew temu co twierdzi producent że f-35 jest niewidzialny czy też niewykrywalny? Otóż widzialny jest jak najbardziej i jest wykrywalny, jest wykonany w technologii obniżonej wykrywalności a nie niewykrywalny. Słyszalny jest bardzo :)

Davien
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:11

Panie bryxx a gdzie twierdziłęm ze jest niewidzialny?? Choc dla rosyjskiej OPL to niewykrywalny, patrzac na paramerty radarów naprowadzania , to jest na pewno:)

Polak
sobota, 6 kwietnia 2019, 13:54

Dla nas jak znalazł

Hhh
sobota, 6 kwietnia 2019, 13:37

22 Amraamy-czyli jeden F15 zestrzeli połowę floty rosyjskich myśliwców zdatnych do lotu.

bryxx
wtorek, 9 kwietnia 2019, 15:07

W obliczu ostatnich wydarzeń, biorąc pod uwagę że trzeba 5-6 amraamów do strącenia jednego mig-21 to zaczyna to inaczej wyglądać. To nie pierwszyzna , wszak do strącenia jednego bezbronnego su22 to f-18 potrzebował 2 rakiet.To są twarde fakty.Jednym słowem dla nas to Grippen w ostateczności EF albo jakiś Francuz.

Davien
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:13

A to ciekawe że MiG-a zestzrelił jeden AIM-120, a Hindusi próbują znowu coś zmyslac jak z tym "zestzrelonym" F-16( tylko ze pilot który miał tego dokonać nie wiedział o tym). Na Su-22 potrzebowali jednego pocisku, bo AIM-9X miał awarię i to są twoarde fakty a nie panskie teorie spiskowe:)

bryxx
niedziela, 14 kwietnia 2019, 16:42

F-18 odpalił jeden czy dwa pociski?

Gojan
sobota, 6 kwietnia 2019, 13:27

Zakup F-15 wygląda na votum nieufności USAF dla F-35, przynajmniej częściowe.

Gts
niedziela, 7 kwietnia 2019, 12:00

Zrozum ty i tobie podobni że każdy samolot ma inne możliwości i do czego innego jest tworzony. F-35 jest tworzony do przenikania przez obronę przeciwnika i uderzenia w pojdeyncze cele strategiczne, najczęsciej są to cele radikokacyjne. Zadaniem F-15 to przewaga powietrznej albo maszyna szturmowa F-15 to maszyna będąca noscielem dużej liczby pocisków i do tego została stworzona. Pamiętaj że F-35 ma zabudowane w kadlubie to co generacja 4 nosiła na pylonach, a do tego jeszcze kilka niespodzianek więcej. F35 jest zbudowany do tego aby mógl bardziej pracować na małych wyskosciach jak chocby lądowanie na lotniskowcach, a F- 15 nie. Każdy z tych kto się troche orientuje w tych maszynach wie że tak naprawdę potrzeba 4 kategorii maszyn. Maszyn stealth jak F-35 i F-22, ale również ich odpowiedników które będą magazynami broni i paliwa. Stąd wszyscy się zastanwiaja w jaki model iść nastepnie. F-22 i F-35 miały nosić pociski na pylonach, ale chyba z tego zrezygnowano uznając stealth za coś ważniejszego. Uznano, że gdy te maszyny wyvzyszczą przeciwnika będzie można z powodzeniem użyc starszych maszyn. Powrócono więc do koncepcji ich modernizacji. Wynika to częściowo z problmów z cena, produkcja i dostępnością maszyn 5 generacji. Gdy te problemy zostaną rozwiązane poprzez np upowszechnienie się technologii to wtedy te problemy mogą zostać w dużej mierze wyeliminowane, a poszczególnym formacjom zaoferowane wersje rozwojowe. Stąd właśnie szanse dla takich maszyn jak KF-X w programach innych państw. Amerykanie w USAF to do tej pory pomstują na wstrzymanie produkcji F-22. Dziś ich modernizacja byłaby znacznie tańsza i bardziej możliwa, a trwajaca produkcja pozwalałaby na utrzymanie niezbędnych minimow. Nigdy nie wolno przerwać produkcji nie mając żadnych sensownych alternatyw. USAF nie powinno zejśc nigdy poniżej zakładancyh 380 maszyn, zwłaszcza, że jeszcze przed startem programu chcieli ich ponad 700. Płacą za frajerstwo, a to jest nauczka dla nas. Jeśli ktoś wiec mówi, że starczy nam 48 F-16, a dalej coś się wykombinuje to popełnia ten sam błąd.

Marek
niedziela, 7 kwietnia 2019, 00:43

F-15EX to maszyna służąca do czegoś innego.

Davien
sobota, 6 kwietnia 2019, 22:40

Gojan, kupuja je by zastapic stare F-15C/D których jeszcze nie zmodernizowano do F-15C 2040. i jako WSPARCIE dla F-35 więc jakie wotum nieufności. Za parę lat wchodzi do uzytku AMRAAM-ER o zasięgu ok 300km.

Igor
sobota, 6 kwietnia 2019, 13:24

13 ton uzbrojenia? Wow, wymiata! No proszę, jeden amerykański samolot to ekwiwalent min. dwóch rosyjskich. Należałoby jeszcze policzyć ile kW energii potrzebują rosyjskie samoloty by uzyskać ten sam efekt co samolot amerykański (np. moc potrzebna by radar wykrył obiekt 1m2 z odległości 200 km), a także dobrym wskaźnikiem byłby współczynnik pokazujący ile kg paliwa potrzeba do przeniesienia na odległość np. 1000 km jednej tony uzbrojenia. Kilowaty to agregat (masa) i ciepło do odprowadzenia (zmniejsza też czułość radaru), a paliwo to masa. Poza tym ten sam kilowat mocy w radarze GaN (USA) to ok dwukrotnie większy zasięg niż starsza technologia GaAs (Rosja) lub ten sam efekt połową mocy (mniejsza szansa na wykrycie). Takie porównanie dość dobrze pokazałoby wartość rozwiązań amerykańskich vs rosyjskie.

Davien
sobota, 6 kwietnia 2019, 22:43

Igor, Rosja nie ma jeszcze pokładowych AESA na mysliwcach poza kilkoma okrojonymi przerobkami Irbisa czyli N036 na trzech Su-57. A co do porównania mocy to przy 20kW radar Irbis z su-35 ma zasięg 400km dla RCS 3m2 w stożku 10x10 stopni, radar AN/APG 77v1 z F-22 przy tej samej mocy widzi RCS 1m2 z 440kmw stożku 120-160stopni:)

znawca
sobota, 6 kwietnia 2019, 20:27

Igor ne przesadzaj, jaki ekwiwalent teoretyczna ilość przenoszonych rakiet ?? każda rakieta kosztuje setki tysięcy dolarów a odpalenie 22 to wydatek wielu milionów, to samo można osiągnąć posyłając w formacje przeciwnika rakietę z głowica jądrową.

Davien
niedziela, 7 kwietnia 2019, 16:24

I w odpowiedzi dostać kilkadziesiąt we własny kraj, by ci wiecej takie mysli do głowy nie przychodziły:)

Zbigniew
sobota, 6 kwietnia 2019, 12:53

Warto skrupulatnie rozważyć czy dla obronnych potrzeb naszych sił zbrojnych nie będzie racjonalnym zakupienie teraz tych samolotów zamiast F-35. Wymagany byłby tu rachunek ciągniony przed decyzją!

MateuszS
sobota, 6 kwietnia 2019, 12:50

Wolał byn te F15 niż F35 :) no jedną eskadre F35 i dwie 'piętnastek' :)

Lucjan 3
sobota, 6 kwietnia 2019, 12:43

Ciekawe co na to MON, zapewne pójdą w f35, a nowych f15 nawet nie wezmą pod uwagę.

Davien
sobota, 6 kwietnia 2019, 18:08

Lucjan, żeby coś kupic to musi to cos byc dostepne a F-15X/EX powstaje wyłącznie dla USAF . Kupic możesz sobie F-15AE tylko niech pana cena nie zaskoczy.

marek
sobota, 6 kwietnia 2019, 12:40

I to jest tak naprawdę samolot dla nas, nie F35. OPL rosyjskiego nie będziemy przełamywać (a do tego jest F35), tylko bronić własnego terytorium.

~ricci
niedziela, 7 kwietnia 2019, 14:39

Też jestem za F15 chociaż z innych względów. Natomiast twój pomysł zostawienia OPL przeciwnika w spokoju zasługuje na nagrodę Darwina! Bez zniszczenia OPL żaden nasz samolot i heli nie polata bo zwyczajnie będzie strącony. A wojska rosyjskie wkraczając do Polski będą podciągały swoją OPL coraz dalej aby ochraniać własne zgrupowania. Jak widzisz aby się przed tym obronić musimy zniszczyć OPL przeciwnika.

hunter
niedziela, 7 kwietnia 2019, 12:07

najlepszą obroną jest atak...w jednych miejscach będziemy się bronić ale w innych będziemy też atakować i f35 to dobry wybór, f15 dobrze by uzupełniał całość

Davien
sobota, 6 kwietnia 2019, 18:06

Marek, nie wiem czy zauwazyes ale powstaje zaledwie 144 sztuki F-15EX, poczatkowo miało byc 252 F-15X i EX. Natomiast akurat dla nas to na pierwszym miejscu F-35, a na drugim F-15AE, tyle że ten drugi jest koszmarnie drogi.

Davien
sobota, 6 kwietnia 2019, 12:10

A to ciekawe. Czyzby F-15X umarł smiercią naturalna skoro mówią o F-15EX czyli wersji dwumiejscowej? Ograniczyli tez ilość , miało byc 252 a będzie 144.

DSA
sobota, 6 kwietnia 2019, 23:19

miało nie być żadnych nowych F-15. Ostatnie zamawiano bodajże w 2001. Niestety F-35 nie spełnia oczekiwań i stąd konieczność posiadania innego obok F-22 samolotu do utrzymywania przewagi w powietrzu

prawieanonim
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 15:45

Proszę nie opowiadać głupot bo nowe F-15 nie mają w niczym zastępować F-35. F-35 przejmie zadania F-16.

Marian P.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 08:30

Taka jest oficjalna wersja. Miało już nie być zamawiania maszyn 4 gen. dla USAF. Co mieli powiedzieć, że jak pisze DSA "Niestety F-35 nie spełnia oczekiwań i stąd konieczność posiadania innego obok F-22 samolotu do utrzymywania przewagi w powietrzu". Jak masz rozum to myśl trochę a nie łykaj wszystko co napiszę davien czy inne wiki.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:04

NO widzisz panie Marian, tyle ze USAF bronił sie rekami i nogami przed F-15X ale politycy zdecydowali inaczej:) F-15EX majazastapic najstarsze F-15C/D natomiast F-35 nie zastepował F-15 ale F-16 wiec powodzenia w kompromitowaniu sie dalej.

Marian P.
środa, 10 kwietnia 2019, 07:39

Tak sobie tłumacz. A wczoraj rozbił się japoński F-35A. A F-35A miał właśnie zastąpić myśliwskie F-15. Doucz się, doczytaj, bo jak zwykle wtopa. F-35 miał zstąpić A-10, F-16, F-15 i F/A-18C/D, w RAF Harriera. A teraz co, tylko ma zastąpić F-16?

Davien
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:16

Panie marian, ja nie muszę sobie nic tłumaczyc, podaję twoarde fakty, a ze dla pana to niewygodne to juz nie mój problem. Co do F-35A to miały one w USAF zastapić wyłacznie F-16 wieć albo kąłmeisz świadomie albo masz zerowąwiedzę. Co do zastepowania a-10 to były jedynie testy

Davien
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 12:13

Panie DSA i po co kłamiesz? F-15X/EX zamawiają własnie by zastapic F-15C/D a co do braku zamówień na F-15 to jakoś każdy je kupuje nowe, tylko że nie F-15C/D ale F-15AE. A co do utrzymywania przewagi w powietrzu, to beda mieli 180 F-22, 252 F-15C/D X i jakieś 2000 F-35 wiec ..

Marian P.
wtorek, 9 kwietnia 2019, 08:01

Davien, jest około 120 "combat coded" F-22. Nie 180. Doucz się a potem pisz swoje mądrości.

DSA
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:30

F-15 C/D miały być pierwotnie wycofane do 2030 i to miał być koniec tego samolotu w USAF. Takie plany były jeszcze w 2018 roku. To oznacza, że zakładano że zadania tych samolotów musiały być przejęte przez wchodzące do linii F-35, bo żaden inny samolot nie wchodzi na stan USAF. Panie Davien - proszę nie powtarzać bzdur, że F-15 X będzie dostępny tylko dla USA. Nie ma takiej decyzji. To są Pana spekulacje nie oparte na żadnych faktach o czym pisaliśmy w innym wątku gdy poprosiłem o źródło tej informacji.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:07

Panie DSA F-35 nie miały zastepować F-15, tu nastepca miały byc zmodernizowane F-15 2040 i F-15AE, od 2035 miały wchodzic maszyny 6 gen własnie za F-15 F-35 miał zastapić w USAF F-16, w Marines i USN F-18C/D i najstardsze E wiec jak widac panei DSA to pan opowiada bzdury. F-15X zgodnie z założeniami Boeinga miało powstać wyłacznie 252 sztuki w celu zastapienia F-15C?D, teraz mamy juz tylko 144 F-15EX wiec jak widać zródło jest znane:))

DSA
wtorek, 9 kwietnia 2019, 17:36

F-15 miały być wycofane bo modernizacja była nieopłacalna. A zastąpić je w roli myśliwców przechwytujących miały F-16C :) . Fragment artykułu z 2017: The Air Force is looking at possible plans to retire the F-15C/D Eagle as early as the mid-2020s, officials told lawmakers Wednesday. Chcesz tu przekonać wszystkich, że Boeing nie sprzeda F-15 X jeśli będzie miał kupca? Ośmieszaj się dalej. Gdyby Kongres zakazał to co innego ale Boeing potrzebuje kasy i podtrzymania przy życiu zakładu w St. Louis i nie ma ku temu powodów skoro F-35 oferowany jest na lewo i prawo

Davien
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:19

Boeing panei DSA nie sprzeda nic bez zgody Kongresu,. Po drugie kto ci kupi okrojone F-15X jak ma dodyspozycji F-15AE z tym samym wyposażeniem i mozliwościa ataków na cele naziemne:). A co do tego artykułu, to jeden z mozliwych( possible) planó jak widac niezrealizowanych. Do tego mówią o F-16 a nie o F-35. No panei DSA motasz sie coraz bardziej:)

DSA
czwartek, 11 kwietnia 2019, 14:30

Ten plan jest realizowany - tyle że stare F-15C/D zastąpią nowe F-15 X czego do tej pory nie było w planach. Plany zastąpienia F-15 za pomocą F-16 oznaczają, że nawet one są uważane za skuteczniejsze w utrzymywaniu przewagi w powietrzu niż F-35. A teraz gdy F-16 mają służyć do 2040 po modernizacji, wracają F-15 X, Super Hornety nadal produkowane to chyba jeszcze gorzej dla losów F-35

Davien
piątek, 12 kwietnia 2019, 21:08

Panie DSA, F-16 sa wycofywane powoli, przedłuża sie im resurs by dotrwały do zastapienia przez F-35 a wg pana maja zastapić F-15 C??? No niezła bajka:) Super Hornety panei DSA sa produkowane by zastapić stare Hornety i pierwsze wersje SH, których nie zastapi 340 zamówionych przez USN F-35 i maja wspierac Lightningi II do chwili zastapienia SH przez F/A-XX wiec panie DSA polecam powrót do realnego świata:)

Marcin
sobota, 6 kwietnia 2019, 20:37

skąd te 252 ?? przecież niedawno twierdziłeś że nie ma mowy o zakupie chociażby jednego Eagle, a teraz 144 to tyle co nic?

bryxx
sobota, 6 kwietnia 2019, 18:51

Może nie umarł, ale na pewno na współczesnym polu walki przy jego ogromnym uzbrojeniu lepiej się sprawdzi wersja 2 miejscowa. Już na pewno sto razy ta maszyna dla nas lepsza niz f-35.

abc
niedziela, 7 kwietnia 2019, 19:27

A tymczasem jak podają media na Red Flag 2019 F-35 już w wersji Block 3F rozbiły samoloty czwartej generacji jak F-16 i F-15 całkowicie zagłuszając ich systemy pokładowe powodujac że staly się całkiem "ślepe". Przykładowy cytat: "The answer probably lies in the F-35’s sensors. The F-35 has powerful electro-optical sensors that can be used to target aircraft. In Red Flag 2019, the F-35’s optical sensors played a large role in its success in a heavy electronic warfare (EW) environment, where fourth-generation fighters like the F-16C were “blind.”". Dotychczasowe ćwiczenia nie pozostawiają zludzeń - F-35 nie ma równorzędnego przeciwnika.

PS4
wtorek, 9 kwietnia 2019, 08:04

A w jakiej grze to było? Poza tym zagłuszyły jak piszesz F-16 i F-15. Ale czy uda im się zagłuszyć SU-35S, SU-30SM? Znają oni charakterystyki i ich radarów/ Zycie to nie gra komputerowa.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 12:09

Panie PS4 włąśnie życie to nie gra komputerowa wiec odklej sie od monitora:)) Rosyjskie radary Irbis i Bars w porównaiu do AESA na F-15 zakłócic jest znacznie łatwiej, ostatnio zrobili to Rosjanie przedpotopowym sprzętem:)

Davien
niedziela, 7 kwietnia 2019, 16:29

Panie bryxx w starciu z F-35 poległy F-15AE czyli maszyny lepsze od F-15X/EX, Dla nas mysliwiec bez cech stealth,jest całkowicie obecnie nieprzydatny, nie mówiąc o takim "drobnym" fakcie że F-15EX sa wyłacznie dla USAF jako zastepstwo F-15C/D i wsparcie dla własnie F-35:)

Hencz Stereo
poniedziałek, 8 kwietnia 2019, 18:34

Nie lepszej wersji F-15 od F-15X/EX.

Davien
wtorek, 9 kwietnia 2019, 01:46

Ależ oczywiście że jest, nazywa się F-15AE i ma to wszystko co F-15X plus mozliwość atakowania celów naziemnych z której F-15X został okrojony. Zreszta sam F-15X to wersja F-15AE w odmianie produkowanej dla Kararu:) Minus to znacznie wyzsza cena>

Polak
sobota, 6 kwietnia 2019, 12:10

To jest idealny myśliwiec dla Polski nawet w starszej wersji. A nie jakiś nie dopracowany nie lot F-35, który próbuje nam wcisnąć LM.

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama
Reklama