Reklama
Reklama
Reklama

F-35A trzonem wskrzeszonej eskadry „agresorów” US Air Force

12 maja 2019, 08:31
170710-F-RW874-038
Fot. Nellis Air Force Base [nellis.af.mil]

Siły Powietrzne USA zapowiedziały reaktywację rozwiązanej we wrześniu 2014 roku 65. Eskadry Agresorów z bazy lotniczej Nellis w Newadzie, operującej pierwotnie na maszynach F-15C Eagle. W swojej nowej odsłonie zgrupowanie zapewni amerykańskim pilotom możliwość przećwiczenia pozorowanej walki powietrznej z myśliwcami 5. generacji. Do wypełniania tej roli przydzielono odbudowanej eskadrze 11 samolotów F-35A Lightning II z inauguracyjnej serii produkcyjnej tej maszyny.

Zgodnie z zapowiedziami dowództwa US Air Force, reaktywowana 65. Eskadra Agresorów powróci do linii wraz z początkiem 2022 roku, gdy w jej składzie gotowość osiągnie 11 przydzielonych samolotów F-35A Lightning II. Większość maszyn (9 egzemplarzy) trafi do zgrupowania w bazie lotniczej Nellis w stanie Newada z jednostki Sił Powietrznych USA działającej na Florydzie, Eglin Air Force Base. Przydział dotyczy maszyn nieuzbrojonych, pochodzących ze wstępnego rzutu produkcyjnego amerykańskiego myśliwca 5. generacji. Zanim jednak będą one mogły trafić na wyposażenie odtworzonego zgrupowania w zachodniej części Stanów Zjednoczonych, w ich miejsce będą musiały zostać wyprodukowane maszyny najnowszej serii. Dwa pozostałe egzemplarze pozostają już obecnie w zasobach bazy Nellis.

Inicjatywa ma na celu dostosowanie poziomu szkolenia amerykańskich pilotów do realiów walki z myśliwcami korzystającymi z najnowszych rozwiązań bojowych, w tym technologii stealth. „Ten ruch pozwoli nam zmienić przeznaczenie wczesnych wersji F-35, aby pomogły w szkoleniu lotników w najnowszych technikach walki” – skomentowała ten fakt sekretarz Sił Powietrznych USA, Heather Wilson. Decyzja zapadła, gdy gen. Mike Holmes, dowódca Dowództwa Sił Powietrznych, zalecił dostosowanie programu szkolenia do rozwoju taktyki działania myśliwców 5. generacji oraz bliskiego wsparcia, wskazując F-35 jako konieczne uzupełnienie arsenału pozorowanych celów US Air Force odzwierciedlających charakterystykę nowych maszyn rosyjskich i chińskich.

image
Ilustracja: Nellis Air Force Base via Facebook [57th Wing Commander at Nellis Air Force Base]

 

Zespoły bojowe „agresorów” służą w US Air Force od początku lat 70. XX wieku, zapewniając jak najlepsze odzwierciedlenie warunków walki powietrznej z maszynami przeciwnika o podobnej charakterystyce lotnej. Przed swoim rozwiązaniem we wrześniu 2014 roku, 65. Eskadra Agresorów funkcjonowała w oparciu o samoloty F-15C Eagle, które stawiano najczęściej w roli odpowiedników rosyjskich Su-27. Reaktywacja wspomnianego zgrupowania z 11 maszynami nowego typu oraz dodanie 2 innych samolotów F-35A (pochodzących z bazy lotniczej Edwards w Kalifornii) do odrębnej eskadry wsparcia taktycznego w Nellis będzie wymagało zaangażowania dodatkowego personelu w sile co najmniej 194 żołnierzy. Zakłada się przy tym dołączenie kolejnych 37 zewnętrznych specjalistów do realizacji usług na rzecz bazy.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 32
Reklama
Fencer
wtorek, 14 maja 2019, 14:33

15 lat temu USA zakupiły (dostały?) od nas MiG-21bis i UM w liczbie 25 szt....Miały być m.in. wykorzystane do "podgrywania" arabskiego enpla podczas ćwiczeń....Ktoś wie jaki był ich dalszy los?...Wiem, że kilka sam. kupiły osoby prywatne...a reszta?

Davien
wtorek, 14 maja 2019, 17:08

Zapewne je wycofano, moze jakieś sa w muzeum. W USA lata 44 prywatne MiG-21, Draken uzytkuje 30 MiG-21 w wiekszości byłe nasze, ale USAF swoje wycofało chyba w 2014r

DSA
wtorek, 14 maja 2019, 01:57

czyli będą jednak ćwiczyć walki WVR

Davien
wtorek, 14 maja 2019, 13:27

Panie DSA jakie walki WvR? Samoloty V gen walcza w troche odmienny sposób, zreszta nawet w WVR F-35 ma przewage nad każdym innym mysliwcem.

DSA
wtorek, 14 maja 2019, 21:10

Jeżeli agresorem jest inny F-35 to będzie miał przewagę nad samym sobą? I akurat w walkach na bliskim dystansie nie ma przewagi bo to jest samolot zaprojektowany do walki BVR

Davien
środa, 15 maja 2019, 03:01

Akurat panei DSA własnie uzycie F-35 pozwalac bedize dobrze szkolić załogi USAF w starciu z przyszłym przeciwnikiem głównie w BVR bo z bliska F-35 dzieki EOTS/DAS i JHMCS dysponuje zdecydowana przewaga nad kazdym innym mysliwcem. On nie musi manewrowac by wystzrelić AIM-120 w przeciwnika, a co do zwrotnosci to nie ustepuje tu innym maszynom. Jedyna walkę F-22 w WVS przegrał włąsnie dzięki celownikowi nahełmowemu EF-2000( sam F-22 ma system HHOBS ale ten działa głównie na nieco wiekszy dystans.) Do tego akurat w przypadku F-35 zwiekszyc jego RCS nie ejst trudno, w druga strone...

voodoo
poniedziałek, 13 maja 2019, 03:04

lepszy by był Lancer......... ma większą manewrowość a przed R77 jeszcze nic nie wymyślono prócz Meteora ale na dzień dzisiejszy to nie antyrakieta......F35 jako agresor????? to naaaawet Davien jankesów ośmieszy ten samolot nie jest w stanie wykonać manewru "doskoku" w czasie 120 s przy 0,95 Ma gdzie już Tornado dawno to umie...a... Flanker to robi przy 1.2 Ma.....marketing LM zaraz udowodni że F35 zdolny jest do rozbicia "gwiazdy śmierci" ale jakoś jej ciągle nie ma

bania Wania
poniedziałek, 13 maja 2019, 16:41

No i widzisz jak się"nie znasz". Miszcz Wikipedii i gier wszelakich niżej wszystko co Ci wyjaśnił bo on takie "loty" F-35 z przeciążeniem 9G wykonuje po kilka dziennie. To, że bredzi jak zwykle dla niego najmniejszego znaczenia nie ma.

Davien
poniedziałek, 13 maja 2019, 13:35

Panie voodoo jak mozna takie brednie wypisywac: No ale pana oswiecę R-77 to stara rakieta na poziomie zaledwie AIM-120 A a co potrafi MiG z R-77 to ostatnio udowodnił Pakistan-robi za ruchomy i nieświadomy cel:) Natomiast F-35 w przeciwieństwie do twojego Flankera bez problemu manewruje z 1,6Ma przy 9g z uzbrojeniem w komorach:)

Fencer
wtorek, 14 maja 2019, 14:44

A jaki ma promień skrętu ten F-35 przy Ma1,6 i z uzbrojeniem w komorach?...Hmm...człowiek na starość może sie czegoś nauczy (?).

Davien
wtorek, 14 maja 2019, 17:10

To były manewry przy duzej prędkości, a co do promienia skrętu to go akurat teraz nie pamietał, ale było podawane juz wielokrotnie. Katy natarcia dla F-35moga wynosić przy takich manewrach stałe 50 stopni.

Fencer
środa, 15 maja 2019, 08:55

Manewrowanie z prędkością naddźwiękową jest utrudnione a z uzbrojeniem i paliwem wręcz niemożliwe....MiG-25 z prędkością Ma2.83 (3000 km/h), na wys. 17 km ma promień skrętu 120 km!...czyli praktycznie może lecieć wyłącznie po prostej...Oczywiście to inna epoka, inna konstrukcja i inne przeznaczenie ale wydaje mi się, że manewrowanie z pr. Ma 1,6 i to z uzbrojeniem w wykonaniu nawet tak nowoczesnej konstrukcji, jak F-35...wyglada jak manewrowanie TIRa na torze cartingowym...F-35 stworzono przede wszystkim jako maszynę uderzeniową do pokonywania opl przeciwnika za pomocą ultra niskiego RCS na małej wysokości z prędkością okołodźwiekową...W walce powietrznej ma przewagę nad innymi mysliwcami wyłącznie na średniej odległości z takiego powodu, że on już "widzi" przeciwnika a przeciwnik jego jeszcze nie...W walce manewrowej przy użyciu pocisków termicznych krótkiego zasięgu i działek, przegrywa z kazdym współczesnym myśliwcem, co dowiodły walki ćwiczebne prowadzone w Stanach...

Davien
środa, 15 maja 2019, 16:21

Panie Fencer, tyle ze uzbrojenie w F-35 nie zwisa pod skrzydłami ale jest w komorach. Przykład MiG-25 czyli maszyny powstałej by doganiac Valkyrie i przez to niezdolnej praktycznie do walki manewrowej( próbowali to poprawic w MiG-31 ale wyszedł im jeszcze wiekszy i mniej manewrowy kloc o promieniu zakrętu 270km przy przelotowej). Manewry F-35 z9g przy 1,6Ma to akurat fakt . Natomiast co do walki WVS to tu przewaga F-35 jeszcze rosnie dzieki pełnemu 360 stopniowemu polu wykrywania i naprowadzania rakiet oraz celownikowi nahełmowemu. W walkach ćwiczebnych w USA F-35 wygrywały wszystkie bez wyjatku starcia wiec naprawdę panei Fencer,

Fencer
czwartek, 16 maja 2019, 18:37

Sowieckie Su-27 i MiG-29 robią co prawda "fikołki" na pokazach z przeciążeniem do 9g...ale robią to z prędkością Ma 0,3 -0,5 i bez uzbrojenia oraz z 20% paliwa w zbiornikach...no i pilotują je oblatywacze, którzy ćwiczą te manewry "do znudzenia"....Konstrukcja F-35 nie pozwala na takie manewry nawet bez obciążenia z V j/w....bo nie do takiego "cyrku" ta maszyna została zaprojektowana!!

Fencer
środa, 15 maja 2019, 18:53

Prędkość dźwięku przy ziemi wynosi 340 m/s w warunkach tabelarycznych, na wys. 11 km jest to 298 m/s....Prędkości maksymalne podaje się z reguły dla wys. powyżej 11 km i na poziomie morza....Ma 1,6 na dużej wysokości to ok. 1700 km/h a na poziomie morza - 1950 km/h....na jakiej wysokości te 9g przy Ma 1,6?...Na pewno nie przy ziemi, bo tego żaden samolot nie potrafi!....Przy 9g każda śrubka, każdy przegub, każdy slot...itd, ma masę 9x większą....F-35 z paliwem i uzbrojeniem w komorach waży ok. 20 ton....czy wyobrażasz sobie, że przy prędkości 1700 km/h, mający masę 180 ton samolot zakręca z kątem natarcia 50 stopni?!...No wybacz, zbyt dużo siedzisz na grach w kompie!

dr inż.
poniedziałek, 13 maja 2019, 18:48

Z uzbrojeniem w komorach i zatankowany po korek to on nawet nie osiągnie prędkości dźwięku. Więc już się się nie ośmieszaj z tą swoją brednią o Mach 1.6 przy 9 g, w te bajki to nikt nie wierzy. Podaj wartości prędkości kątowych w zakręcie ustalonym dla F-35 i prędkość wznoszenia i wtedy może podyskutujemy, a nie powielasz brednie wklejane przez @jaca, alias @abc, alias z @z netu a ostatnio nawet @abc (technologii)

Davien
wtorek, 14 maja 2019, 13:29

Panie inzynier od siedmiu boleści, ja rozumiem że u was cos takiego jest niemozliwe( no w końcu to Rosja zrobiła Su-27 z koszmarna wadą uniemozliwiajaca manewroanie z paliwem:) ) ale inni tak zacofani nie są:) Na razie jedynym co wypisyje brednie jest włąsnie pan.

dr inż.
środa, 15 maja 2019, 01:59

Ale wymaganych danych nie podasz po ich po prostu nie znasz i nie masz pojęcia o mechanice, matematyce, fizyce. Widać po twoich wypominkach, nie związanych z tematem mojego pytania, że boli brak niewiedzy i świadomość jak mierne są parametry lotne samolotu, nieudanego pod względem parametrów lotnych, czyli F-35. A SU-27 bije pod względem aerodyminnayki wszystko, cokolwiek powstało w innych krajach. Bredzisz

Davien
środa, 15 maja 2019, 16:26

Aha inzynierku, co ma wspólnego prędkośc kątowa i wznoszenia z maksymalna to chyba nawet twój prowadzący niew ie:))

Davien
środa, 15 maja 2019, 16:25

Naprawde dalej sie pan chce osmieszac... Ale proszę stały kont natarcia dla F-35 to 50 stopni, ale pan jak widze nawet tego nei wiedział:) A co do Su-27 to ten "super" samolot z ponad 70% palia w zbiornikach z powodu skopanej konstrukcji nie moze wykonywać zadnych manewrów:)) A pod wzgledem aerodynamiki to moze sobie bic, gorzej ze cała reszta to poziom lat 70-tych:) I tyle z twoich bredni inzynierze od siedmiu bolesci:)

dr inż.
czwartek, 16 maja 2019, 13:34

Ale co to znaczy "stały kąt natarcia"? To on tak stale lata z katem 50 stopni? Ty rozumiesz o co ja się pytam, rozumiesz różnicę między kątem natarcia a prędkością kątową w zakręcie ustalonym? To podasz w końcu te wartości czy nie masz pojęcia o czym mowa? Czekam.

dr inż.
środa, 15 maja 2019, 22:51

Ty jesteś tym "ekspertem? co pisał o "tankowcach napędzanych kotłami opalanymi oparami benzyny"? OPARAMI BENZYNY?

dr inż.
środa, 15 maja 2019, 22:50

O czym ty bredzisz? Bredzisz o kącie natarcia a ja się się pytam o prędkość kątową w zakręcie ustalonym. Ty rozróżniasz te dwie wartości?

Fencer
piątek, 17 maja 2019, 13:32

Pogrzebałem trochę w swojej bibliotece i znalazłem kilka pozycji traktujacych o w/w temacie. Mam nadzieję, że pan Davien to przeczyta..." Raptor dysponuje doskonałą manewrowością. Jego pr. kątowa zakrętu ustalonego, wynosi 28 st/s. na wys. 6000 m. Prędkość 28 st/s. daje wartość ok. 0,48 rad/s.. Zważywszy ścisłą zależność "turn rate" od pr. liniowej po okręgu i promienia zakretu, daje to w przybliżeniu pr. liniową rzędu 655 km/h, przy promieniu ok. 380 m i przeciążeniu 9G. Żaden współczesny samolot, oprócz Raptora, nie dysponuje takimi możliwościami manewrowymi, łącznie z F-35, Su-57 i nowymi konstrukcjami chińskimi. Su 30 dysponuje pr. kątową zbliżoną do Rafale, tzn. ok. 24 st/s. (0,42 rad/s.). Przy przyspieszeniu odsrodkowym wynoszącym 87,74 m/ss, daje to prędkość liniową ok. 209 m/s (752 km/h). Promień zakretu Su-30, wyniesie więc ok. 498 m. Parametry te dla Su-35 S, sa nieco lepsze, dzieki sterowanemu wektorowi ciągu. Dla Typhoona pr. maks. kątowa, to 23,4 st/s., co daje 0,41 rad/s. a więc pr. skrętu ok. 522 m przy pr. przyrzadowej 214 m/s. (770 km/h)....".W/w dane zaczerpnąłem z ksiażki "Taktyka pilotów myśliwskich" Wyd. III. Patrick Stephens. London 2013 r. Autor Mick Spick, str. 206-208...Tak więc, jesli to nie przemówi panu Davienowi do rozsądku z tym jego "Ma1,6 przy 9G i 50 st. natarcia"...to pozostaje już tylko jedno....W konstruowaniu F-35 brali udział kosmici i zaimplementowali mu napęd antygrawitacyjny....Pozdrawiam

dr inż.
piątek, 17 maja 2019, 23:50

Czytałem wczoraj dokładnie te same dane. Nie doszukałem się niestety w aktualnych danych dotyczących tych parametrów dla F-35. Niestety wygląda na to że od Daviena się tego nie dowiemy. Pozdrawiam.

Fencer
sobota, 18 maja 2019, 18:37

Szczegółowe dane F-35 znają zapewne wyłącznie jego projektanci i użytkownicy, no i...być może wywiad rosyjski i chiński..haha..

dr inż.
poniedziałek, 20 maja 2019, 15:20

No i davien. Tylko że on wie, ale nie powie Hahah

dr inż.
piątek, 17 maja 2019, 18:48

Czytałem wczoraj dokładnie te same dane. Nie natrafiłem na żadne aktualne dane tych wartości dla samolotu F-35. Pozdrawiam.

Fencer
czwartek, 16 maja 2019, 18:43

Sam jestem ciekaw ile ona wynosi dla Lightninga ...dla MiG-21 MF było to 18 st/s przy Ma0,85....o ile dobrze pamiętam.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 13 maja 2019, 17:57

Szkoda tylko, że nikt poza tobą tych manewrów 9g F-35 nie widział (ci co manewry F-35 widzieli twierdzą, że manewrowość i inne cechy F-35 zadziwiająco przypominają... F-105, też miał wewnętrzne komory uzbrojenia!)... I ile musi w takim razie wyciągać F-16, skoro z zewnętrznymi podwieszeniami i olbrzymim podwieszonym centralnym zbiornikiem paliwa "dla wyrównania szans" jeszcze wymanewrowywał F-35 jak chciał? :)

Davien
wtorek, 14 maja 2019, 01:00

Funku jak zwykle pokazujesz całkowity brak wiedzy, ale to u ciebie norma:) A co do tych"manewrów " z F-16 to może w końcu zrozumiesz ze to były testu oprogramowania dla F-35, ale jak widze chyba to jest dla ciebie za skomplikowane.

wtorek, 14 maja 2019, 15:47

Dawaj wartości wartości prędkości kątowych w zakręcie ustalonym dla F-35 i prędkość wznoszenia!!!

Davien
środa, 15 maja 2019, 03:02

Panie ichtamniet to były testy oprogramowania a nie zwrotności ale jak takich rzeczy nie rozumiesz to co tu robisz?

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama